Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Kahdeskymmeneskahdeksas luku

    Putkinotkon huvila on kummulla, lahden perukassa, pitemmän kuin mökin
    lahti.

    Huvilasta kuuluu nyt ovien naukumista ja pöytien ja tuolien kolinaa:
    Lyygia niitä siirtelee. Mutta Muttinen itse kaivaa onkimatoja rannalla,
    saunan takana.

    Tuossa lähellä kelluu moottori, leveä kuin munankuori. Siitä on laudat
    purettu kevätjäiden rikkomalle laiturille ja tavarat kannettu sisään.

    Aapeli Muttinen on ennättänyt kotoiseen asuun. Entisestä ei hänellä ole
    jäljellä muuta kuin sankalasit päässä. Ei kauluksia, tuota korvettavan
    tornia. Eikä äskeistä juurihattua isossa ja neliskulmaisessa päässä,
    tai muutakaan päähinettä tällä hetkellä. Sillä Putkinotkonkin asuun
    kuuluvan hattunsa on hän heittänyt tuohon haavantaimien juurelle,
    joiden latvat paistavat punaisina kuin häränveri. Tämä hattu, joka on
    leveä kuin pieni sateenvarjo ja jossa on korkea ja suppilomainen pohja,
    missä lienee syntynyt: Pampas-aroilla, ja sieltä Muttisen päähän
    kulkeutunut.

    Kuitenkaan ei Aapeli anna auringon paistaa suoraan kaljuun päälakeensa,
    hopeanharmaiden haivenien ympäröimään. Auringonpiston varalta on hän
    sitonut päähänsä kirjavan nenäliinan. Takkiakaan ei Aapelilla ole, vaan
    hän on ripustanut sen noihin samoihin haavantaimiin: jonkinlaisen
    valkean koltin taikka paidan, jonka kauluksessa ja hihansuissa on
    punaisia kukonkuvia.

    Hänen paljailla ja lihavilla hartioillaan, joihin isorokko on aikoinaan
    jättänyt lovia, nuorena poikana, köyhien vanhempien mökillä, hänen
    kyyristyneillä hartioillaan näkyvät nyt ainoastaan vaaleanpunaiset
    olkaimet. Selkäänsä soisi hän nyt päivän oikein kylvettävän, viimeinkin
    tänne maalle tultuaan. Ja kyllä se kylvettääkin, vaikka on jo iltapuoli
    pitkällä.

    Aurinko paistaa lahden oikealta rannalta, lepikon ylitse. Ei se enää
    häikäise hopeisena tuliaukkona silmiä, niinkuin kaupungista tullessa,
    vaan läikehtii valkeana ja kellertävänä. Ja se tapailee jo kiekon
    muotoa. Mutta vielä käy selkään lämpimästi, kun Muttinen siinä
    kyyköttää, virsut ja vanhat housut jalassa, engelskannahkaiset,
    käännellen kiviä ja puolimädänneitä lastuja. Vilkkaastipa pyörähtelee
    silloin hänen nenänsä, hänen katsellessaan matoja harmain silmin,
    joiden ilme on surumielinen ja hiukan ällistelevä.

    Ei niitä matoja nyt paljon löydykään, kuivien ilmojen jälkeen. Muttisen
    Aapeli murahtelee itsekseen:

    ”Olisi pitänytkin ottaa Topi tai Jopi näitä tonkimaan...”

    Mutta kun hän saa punaisen madon hännästä kiinni, niin hän murisee:

    ”Kah, tule pois. Sellaista se on maailma: toinen kiskoo toista
    saparosta ... pyytääkseen kolmatta syötäväkseen. Koiramaista... Ja nyt
    se katkesi, phyi... Vai possu taas, vai niin muka!”

    Viime sanat äännähtää herra neidilleen, sillä huvilan kuistilta on
    kajahtanut Lyygian huudahdus:

    ”Missä on minun iso possuni? Minun pieni elefanttini? Minun
    tuomioherrani?”

    Muttinen hörähti siis vastaan:

    ”Vai niin on! Eikös...! Sika täällä on, iso sika. Ihminen täällä
    kaivelee lieroja...”

    Sitten keräytyykin matoja tarpeeksi. Sillä ei Aapeli aiokaan monta
    kalaa saada. Eikä niitä siellä lammessa olekaan suuria, sen hän kyllä
    tietää ennestään. Ainoastaan huvikseen hän aikoo nykiä muutamia kolmen tuuman
    pituisia ahvenia, mustia ja punaeväisiä, taikka pieniä ja
    ruotaisia lahnanparkkeja, jotka maistuvat kuitenkin hyvältä hienoksi
    keittoon jauhettuina ja kananmunilla höystettyinä. Mutta myöskin
    Lyygian huviksi hän mielii ongelle, koska Lyygia on kaiken talvea
    puhunut Putkinotkon lammella onkimisesta, muistaen sen viime kesästä...
    Putkinotkon tumman ja lumpeisen lammen.

    Niin ajatellen peittelee Aapeli kiemurtelevat madot rutaisella mullalla
    monet kesät palvelleeseen matolaatikkoonsa, koivusta muinoin
    veistämäänsä. Se matoastia on varustettu juoksevalla kannella niinkuin
    koulupoikien ja -tyttöjen penaali. Oli se nyt säilynyt tuossa saunassa
    kuten vene ja muutkin vehkeet ... paksun rautarassin ja ison munalukon
    takana. Säilynyt Putkinotkon pojan-rasseilta ja toisilta hupaisilta
    Käkriäisiltä.

    Aapeli nousee penaali kädessä pystyyn ja katselee lahdelleen. Lahden
    toinen puoli on jyrkkää louhikkoa. Sillä puolella läpättävät hiljaa
    suuret ja kalpeat haavat. Ja siellä kulkee polku, jolta hän aikoinaan
    raivasi pois pahimpia kiviä, potki ja kieritteli syrjään ... vuosia sitten
    . Se polku vie niemeen, milloin aivan veden äyräällä, milloin
    kiiveten ylös rinteille.

    Niemessä on pieni poukama, jossa on hienoa hiekkaa, keltaisempaa kuin
    kulta: mainio auringonkylpypaikka, kuumien kallioiden ja kanervikon
    vieressä. Ja siellä, sen hietikon edustalla, välkähtelee uimavesi,
    Saimaa, kuultavana kuin kristalli.

    Mutta lahden toinen ranta on sileä ja kasvaa lepikkoa. Se lepikko
    painuu nyt iltapuolen siimekseen.

    Keskeltä lahtea näkyy autereinen järvi. Kolmen kilometrin levyinen
    salmi, jonka takana on asuttuja seutuja. Taloja ei näy: ne ovat
    rantametsien kätkössä. Koko seutu tuntuu salaperäisen kauniilta noissa
    autereen pehmoisissa harsoissa. Taivaan reunalle nousee vaaleanpunaisia
    pilviä. Värit ovat vaaleanpunaista ja violettia ... melkein imelät.

    Hiostavaa on...

    Mutta eipäs nukuta yhtään ensimmäisenä iltana Putkinotkossa! Niin
    hyvältä tuntuu ilma, joka tuoksahtaa jo hiukan viileältäkin täällä
    rannalla.

    Sitten sovitellaan matolaatikko saunan salvaimen juureen, jota vasten
    on asetettu pystyyn kaksi ongenvapaa: toinen paksu ja tuomesta
    leikattu, toinen lyhyempi ja merenruokoinen. Siinä huomaa Aapeli nurkan
    juuressa maassa myöskin poltetun jotain: puoleksi palaneita risuja.
    Kivijalkakin on vähäisen mustunut. Muttinen ajattelee:

    ”Mikäs siinä on rakovalkeaansa pitänyt, koirankuonolainen...”

    Hän rapsuttaa korvallistaan.

    Sitten lähtee hän menemään asumukselle, ottaen kuitenkin ensin mekkonsa
    ja hattunsa ja pukeutuen niihin. Tuon rohtimisen ja ryssänmallisen
    mekkonsa ja hyvin leveän hattunsa.

    Siinä on tie, rannalla melkein nurmeen peittynyt, mutta selvempi
    ylempänä kuivalla penkereellä. Se nousee ensin kiviaidan luokse,
    Käkriäisen tekemän, jota on valmiina osa alareunaa ja muutama syli
    toista kuvettakin. Muu aita on vielä tilapäistä säleaitaa, huvilan ensi vuosina
    kyhättyä, paikoin jo vihertäväksi muuttunutta.

    Kiviaidan takana on kuolleita omenapuita, jotka hän istutti tänne
    huvilaa rakentaessaan ja jotka pakkanen on hävittänyt. Siinä ne
    harrottavat mustina ja kuivina.

    Ah, mikä joutava touhu oli niitä istuttaessa... Ja suojellessa hiiriltä
    ja jos joiltakin...

    Ja sitten ne tuhoutuivat ... niinkuin kaiken on aika tuhoutua.

    Pitäisi ne kuitenkin hakkuuttaa pois, muistuttamasta niistä ajoista,
    jolloin monet haaveet vielä olivat kauniimmat kuin nyt.

    Sillä täytyyhän ihmisen elää, koska on kerran syntynyt.

    Mutta vaikka omenapuut ovat kuolleet, niin onpa nurmi noussut niiden
    ympärillä! Ei näy Juutas joutaneen tänne tekemään
    heinäänsäkään, sillä kyllä hän täältä sen tehdä saa. Ja tekisi sen
    luvattakin.

    On nurmea!

    Ja on kukkia...

    Sillä on taas kesä ... lyhyt...

    Sitä koreutta!

    Vihreää ja valkeaa, ja sinistä!

    Paitsi päivänkakkarat, nuo keltaisin vuohensilmin katselevat, täyttävät
    nurmikon harakanhatut ja kissankellot. Ja hirvenkellot, joiden sini on
    vielä tummempaa kuin muiden kellokukkien ... ihan punaisensinistä. Ja
    onpa siinä toisten kukkien varassa kiipeilevää hiirenhernettäkin,
    heleän ja punertavan sinistä.

    Moisessa valkean ja ruohonpäisen ja sinisen sekavuudessa, jota pursuaa
    kuin runsaudensarvesta, pilkistelee sieltä täältä vielä apilaita:
    tummanpunaisia palleroita, pehmeitä ja mehukkaan näköisiä. Ja on
    joukossa valkeitakin apilaita, kellertäviä kuin kerma.

    Ja ampiaisilla on nyt ynisemistä ja puuhaa!

    Heinäsirkat sirittävät helteisellä rinteellä.

    Entä tuolla tuota keltaista loistoa! Niinkuin vaskisia pilkkuja
    ruohikko täynnä: leiniköitä ... melkein kuin kultaa. Mutta
    kylmänväristä ... kuten kullalla rehentelevän ihmisen sydän on kylmä.
    Nämä toki ... vain kukkia.

    Vielä kauempana on angervoita... Ja kiviaidan vieressä putkia, joista
    Käkriäisen pojat saavat pian kumeasointuisia toitottimia. Angervoista
    käy väkevä tuoksu. Ja mikäs tämä haju sitten olikaan? Aapeli vetää sitä
    ahnaasti nenäänsä, ja katselee, mistä se tulee. Imelä haju, sellainen
    että kaivaa sydänalaa. Se on hunajan hajua. Onkohan se tyttö avannut
    hunajapurkin verannalla? Vai apilaistako se lähtee... Tai kanervista
    tuolta kankailta? Mutta eiväthän kanervat vielä kukkine? Tuskin tuntuva
    ilmavirta kantaa sitä tuoksua, ja se herättää ihan hunajanhimoa...
    Hunajaa vehnäleivälle levitettynä, ja kahvia kerman kanssa.

    Kah, tuolla ovat tervakukkaset ennättäneet jo kukkia. Kuinka niitä oli
    siellä, kuivalla rinteellä, viime kesänäkin. Punaisena mattona ne
    paistoivat ... aniliinin väriset. Kuin mitkäkin Turkin sulttaanit... On
    sitä joskus meillä väriä! Nyt tiukkuu kukkien varsista ruskeaa tervaa.

    Mutta onpa sitä itämaalaista komeutta vieläkin Putkinotkossa!

    Tuossa rauniolla nousee pensaina horsmia, purppurassaan.

    Sitten, lähempänä rakennuksen ympyriäistä kumpua, tulee kivistä ladottu
    pengermä, jonka reunassa on siperialaisista hernepuista tehty
    pensasaitaus.

    Hernepalot riippuvat kuin mitkäkin pikku kalat rihmassa ... siinä
    aitauksessa.

    Aidan takana on karviaismarjapensaita, homeen hävittämiä. Mutta
    Putkinotkon pienokaiset ovat popsineet punaiset viinimarjat.
    Tarvitsevathan ne lapset sellaisia. Ja ovatpa he jättäneet Aapelille
    kaikki mustat ja suuret viinimarjat, hänen parhaimmat herkkunsa. Niitä
    hän nyt maistelee ja ihailee, nostellen pitkiä ja raskaita oksia.

    Mutta sitten hän tähystää pientä huvilaansa, jonka pääty kohoaa
    syreenien ja korkeain koivujen välitse. Kauan sitten ne syreenit
    tänäkin kesänä ovat jo lakastuttaneet valkeat ja siniset terttunsa.
    Mutta yhä sakeammaksi on tullut niiden kutoma lehtinen verho.

    Taivas on loistavan sininen. Ruskea ja punainen on huvila, ja kiiluupa
    siitä sinistäkin: vanhanaikaisesti leikkailtu kuisti ja ikkunanlaudat
    ovat ryssänsiniset.

    Aurinko läikehtii lempeästi. Täällä on hiljaista, linnutkin ovat nyt
    vaiti, niin on ilma paahteinen.

    Sirkat sirittävät eteläisemmän päädyn kohdalla koivuissa.

    Ne koivut olivat korttelinpaksuisia silloin kun tämä huvila tehtiin:
    notkistuivat kärrynaisojen sysäyksistä, työmiesten ajaessa lautoja
    rinnettä myöten ylös. Nyt ne ovat korkeita: niiden huiput kohoavat
    paljon yli päädyn harjan. Linnunholkit ovat tarkasti kätkeytyneet
    niiden rehevyyteen.

    Mutta tuolla toisessa päässä on petäjä, jonka oksia hän karsi silloin,
    toistakymmentä vuotta sitten. Petäjä oli melkein hänen kokoisensa. Nyt
    se ulottuu räystään tasalle... Ja tummahäntäiset oravat pilkistelevät
    sen oksilta Lyygian kamariin.

    Ja tällaisesta paikasta, jossa on vettä ja suurta erämaata ... kaikki
    suomalaiset rakastavat sellaista ... tällaisesta paikasta oli hän
    saattanut olla poissa taas tämän kesän! Putkinotkosta, jonka
    hiljaisuutta ei häiritse muu kuin joskus mökistä korkean vuoren takaa
    kuuluva kiljunta. Mutta saapa siitä mökistä sen sijaan — nykyään, kun
    Juutas on hommannut viinoilla itselleen karjaa — maitoa ja voita ja
    kalaa. Ahkeralta ja reippaalta Rosinalta ja sellaisissa kaupoissa
    ystävälliseltä Juutakselta. Ja kaupungista lähtee makeita veskunoita ja
    viikunoita.

    Poissa koko kesän, virittämästä rippumattoaan keinuvien puiden väliin.
    Seurustelemasta lihavien unien ja kirjojensa parissa.

    Ennenkin oli hän ollut täältä poissa kesiä, saatuaan tuskin asumuksensa
    kuntoon. Joskus ei ollut löytänyt oikein mieleistänsä emännöitsijää.
    Toisen kerran oli jokin hamekansan-juttu vienyt hänet kesäksi muualle,
    vieraisiin kaupunkeihin. Mutta enimmäkseen oli hän jäänyt pois täältä
    noiden rahojen vuoksi: kootakseen niitä lisää, rahoja. Niinpä tänäkin kesänä
    oli pitänyt kohottaa ne pankkitalletukset puoleentoista sataan
    tuhanteen. Ja sen on pullea Aapeli tehnyt.

    Mutta tämän jälkeen hän ei niitä kohotakaan, sen hän on päättänyt.
    Niinkuin usein ennenkin, minkä jälkeen on kuitenkin kohottanut. Mutta
    nyt se on viimeinen kerta! Pitää tilitellä laskuja elämän kanssa ennen
    kuin ihan vanhuus tulee. Hän on jo neljä vuotta vaille viidenkymmenen.
    Pitää nauttia siitä, mitä vielä saa. Pitää köllötellä syrjässä.

    Jos missään näkee hän vanhuutensa Putkinotkossa, sillä joka kerta, kun
    hän tulee tänne, ovat puut kasvaneet, ja muistot haastelevat täällä
    hänelle yhteen paikkaan kasaantuneina.

    Tuolla oikealla norossa on pieni puro, johon Aapelin kainaloystävä
    Lauri Falk aikoinaan rakenteli leikkimyllyjä, nuorena ylioppilaana.
    Siihen aikaan oli Lauri täällä yhden kesän yksinään, asuen mökin
    entisen vuokralaisen aitassa, sillä huvilaa ei ollut vielä tehty.
    Lauri-veitikka oli ikäänkuin Aapelin pehtorina, kuten he kujeillen
    keskenään puhuivat. Muttinen ei tänne joutanut, koska hänen piti
    ansaita kaupungissa rahoja huvilan rakentamista varten. Se Lauri kaivoi
    tänne kuoppia, joihin sitten omenapuut istutettiin. Neljäkymmentä syvää
    kuoppaa. Sitäpaitsi kylvi hän tänne tulevan huvilan lähistölle
    unikoita: kylvi puoli kiloa. Syyllä siis Lauri kehuskeli ihmisille
    kylväneensä Muttisen pehtorina ollessaan kaikki Putkinotkon hovin
    pellot valmuiksi. Ja pitäjällä ja kauempanakin kerrottiin, että niin
    muka oli asianlaita. Sitä huhua he kaksi levittelivätkin.

    Kas tässä on vielä muutamia valmuja niiltä ajoilta. Ainoastaan
    muutamia ... verannan vieressä, suuria kuin Juutas Käkriäisen luja
    kämmen. Ne kukkivat nyt juuri, viisi kuusi päivää, sitten varisevat.

    Ja missä on lempeä ja haaveellinen Lauri? Missä lienee... Ulkomailla...

    Niin on muidenkin tuttavien, jotka kirjoittivat vuosien takana nimensä
    ja päivämäärän huvilan kuistin seinään, käydessään siellä tai jäädenkin
    muutamat ehkä sinne pariksi viikoksi. Monet eivät ole sen yhden kerran
    perästä joutuneet sinne. Eikä eräitä ole enää missään: heidän silmänsä,
    jotka siihen aikaan loistivat täällä ryyppylasinkin ääressä, heidän
    kirkkaat silmänsä ovat sammuneet kuolemaan.

    Mutta noiden menneiden ihmisten nimikirjoitukset jäivät Aapelin
    tervattuun seinään. Ne siinä ikäänkuin huokailevat, milloin hän katsoo
    niihin.

    Naisenkin nimiä on verannan seinässä.

    Senkin, jonka jalkojen juureen hän könähti täällä, pöksähti syksyn
    kuutamossa. Kuu paistoi suoraan keskeltä lahtea, kultainen ja kimaltava
    kuu. Siitä se tuli sitten hänen rouvansa. Kunnes he pian rupesivat
    riitelemään... Liian herraskainen se oli hänelle, maalaiskansasta
    syntyneelle. Eivät he lopulta ymmärtäneet toisiaan.

    Ja kerran se kaatoi Aapelille piimää niskaan.

    Vanhenevia ja katoavaisia ne ovat ihmisten tunteetkin.

    Mutta elää täytyy. Ja uusia kuvitteluita tulee. Ehkäpä ihminen nyt, kun
    vanhenee, köyhtyy myös sillä tavoin, että osaa ymmärtää toista? Osaa
    ymmärtää ja rakastaa muka todella. Köyhtyessään rikastuu: muita
    rakastavaksi, ei ainoastaan itseään.

    Kolme vuotta sitten oli hän kulkenut muka kihlaamansa kanssa tuolla
    rannan polkua, syyskuun verihaapain alla. Rakkaasti oli Fanny silloin
    häneen katsellut.

    Mikäpä panee Muttisen nyökkäilemään alakuloisemmin kuin tirkistely
    tuonne lahdelle ja sille polulle päin! Mikäpä hartaammin tarttumaan
    kuluvaan hetkeen kuin katoaminen? Aika vajoaa Aapelin jalkojen alta
    niinkuin hete ... vajoaa mullalta ja viiniltäkin tuoksuva maa.

    Lyygian ääni kajahtaa jälleen:

    ”Missä on minun mörköni? Minun elefanttini? Minun kultainen munani?
    Missä sinä olet?”

    ”Häh? Entäs missä minun variksenmunani?” vastaa Muttinen saman
    syreeniaidan toiselta puolen, jonka takaa vetreä neiti huudahti.

    Sitten ilmestyy Lyygia syreenien aukkoon, kiviselle pengermälle, tyhjä
    vesisanko kädessä. Hänellä on nyt valkoinen ja mustajuovainen puku,
    vyöllä pieni esiliina, jonka nauhat ovat sidotut taakse isolle
    ruusukkeelle. Päässä myssy: pehmeillä pitseillään se ympäröi hänen
    punertavia ja iloisia kasvojaan. Puseron poviaukosta kuultaa tänään
    järvellä kiivaasti paahtunut rinta.

    Hän tulee Muttisen luokse, ulottuen hänelle juuri olkapäähän. Heittääpä
    sankonsa nurmikkoon ja silittelee varpaillen nousten Muttisen
    rokonarpisia poskia ja katsoo hänen silmiinsä ruskein silmin, jotka
    vivahtavat tosiaan joskus hiukan vihertäviltä, niin että Aapeli nytkin
    sanoo:

    ”Mitä, minun variksenmunani?”

    ”Entä minun käpyni?” vastaa Lyygia. ”Mitä kuuluu? Onko ... kullanmuruni
    suruinen?... Miksi?”

    ”Ei, ei ole suruinen”, vastaa Muttinen. ”Mutta minnekä sinä olet
    menossa? Sinä kannat vettä. Miksi et lähetä Saaraa?”

    Lyygia kiihtyy hiukan:

    ”Mokomaa. Juhlapuvussaan ... kertoi tulleensa kaupungista, saaneensa
    emännöitsijän paikan Sandels-laivassa. Pyydäpä sellaista neitiä
    mihinkään. Närkästyi, kun käskin tuomaan puita liiteristä. Minua
    suututtaa, että se otettiinkin tänne? Parempi olisi ollut Leea.
    Tästälähtein teen itse kaikki, se on hauskaa. Saara ... milloin nojaa
    ikkunanlautaa vasten, milloin verannan kaidetta. Ja juttelee, kuinka
    isoja kukkia tuossa ruusupehkossa on. Ja valkea pehko on ollut ihan
    täpösen täynnä! Mutta rastaat ovat muka syöneet täältä kaikki
    viinimarjat ja mansikat. Ja suutari Sinikanteleen pennut syöneet
    loput... ja Vaskilahden emäntä. Ei, minä en ole enää kesällä
    Putkinotkosta poissa. En.”

    Muttinen arvelee:

    ”No ... saathan sinä täällä ollakin.”

    Lyygia ihmettelee, että Aapeli aikoo tulla tänne, ja on hyvillään. Hän
    jatkaa:

    ”Ihan kohta saamme kahvia. Minä jätin Saaran katsomaan, ettei se kuohu.
    Hyvä oli sittenkin, ettei juotu siellä mökillä... En minä...”

    ”Niin, mutta”, sanoo Muttinen. ”Mutta jos sellaiset tarjoavat
    köyhemmät. Olisihan se loukkaus.”

    Lyygia myöntää kyllä, ja lähtee hakemaan vettä kaivosta, puutarhan
    alanurkasta. Mennessään lupaa antaa Muttiselle kahvin kanssa hunajaa ja
    ranskanpullaa.

    Muttinen ajattelee, että sekö lieneekin äsken täällä niin hunajalle
    haiskahtanut. Hän katselee Lyygian keveää kulkua omenapuiden taakse.
    Oi, ihmeellistä, minkälainen hunajan haju täällä Putkinotkossa on...!
    Ja kuinka mukavalta tuo kulku näyttää: sellainen keppaiseminen, Lyygian
    hoikka vartalo, ja paljaiden jalkojen pienet, kiverät varpaat.

    Kas nyt rientää Lyygia takaisin, ohimennessään hän nyökäyttää päätänsä,
    ja syreeniportista kadotessaan hän hyräilee taakseen katsellen:

    ”Kiikun, kiikun, kiikun...!”

    Kun hän tulee keittiöön, seisoo Saara kyllä hellan ääressä, mutta kahvi
    on kuitenkin kuohunut pannun reunoille ja hellalle. Sehän vahinko!
    Juuri puhdistetulle hellalle! Voi nyt! Eipä Lyygia voi olla kysymättä,
    mitä Saara oli sillaikaa tehnyt? Saara väittää, että vesi oli loppunut
    potattikattilasta, kattila alkanut pihistä, Saara oli pelännyt, että
    emalji siitä irtaantuu. Ja kun hän oli nostanut potattikattilaa,
    silloin oli kahvipannu pursunnut hellalle. Kyllä se oli ennättänyt!
    Vaikka hän oli sen nostanut hellan reunallekin. Lyygia ei virka mitään,
    sillä näkeepä hän, että pannu on kuohunut keskelle hellaa, jossa se yhä
    on. Nyt kaataa Lyygia raitista vettä selvikkeeksi pannuun ja pyyhkii
    pannunsa jälleen kirkkaaksi. Hän tökkäisee kahvelilla perunoita, ne
    ovatkin kypsiä. Sitten rientää hän kuistille kattamaan kahvi- ja
    ruokapöytää. Saara jää paikalleen seisomaan, mutta salaa hän katsahtaa,
    meneekö tuo neiti keittiön eteisessä olevaan konttoriin. Siellä oli
    Saarakin kahvin ryöpsähtäessä hellalle. Konttoriin perukkaan oli
    hänellä tärkeää asiaa. Lennätti sinne nuo neidin kengät. Heti Lyygian
    lähdettyä vettä hakemaan juoksi hän ottamaan ne keittiön portaiden
    vierestä, saksanheiden alta, jonne hän ne aikaisemmin työnsi. Repäisi
    nopeasti kengät paperipussista ja vei eteisen konttoriin. Pussin hän
    poltti, ja silloin kahvi kuohahti. Nyt ovat kengät ihan entisellä
    paikallaan. Viimein! Saara oli aikaisemminkin koettanut niitä sinne
    työntää. Kun neiti oli mennyt konttoriin, oli Saara lähtenyt hänen
    perästään, kenkäpaketti valmiina selän takana. Hän oli koettanut
    tunkeutua neidin sivuitse pimeään konttoriin, jonka avaimet ovat neidin
    taskussa, udellut ja ihmetellyt, mitä kaikkia tavaroita konttorissa
    olisi. Mutta neiti oli tukkinut oviaukon laajalla takalistollaan. Saara
    koetti pujahtaa sisään hänen kainalonsa alitse, neiti sysäsi hänet
    takaisin ja sanoi, että mitä asiaa Saaralla sinne on. Tuskin Saara sai
    pakettinsa toistaiseksi piiloon.

    Mutta nyt: ei huomannut mitään...

    Ja iloisena onnistumisestaan istahtaa nuori Saara, kun neiti tulee
    takaisin ja alkaa pestä astioita, keittiön tuolille ja kertoo neidille:

    ”Siinä se onkin toinen meno ... kun te täällä puuhaatte. Ei se
    sellainen se rouva. Mutta erossapa tuo jo on! Tapelleet olivat,
    natistaneet. Oli antanut Muttiselle selkään. Missähän se nyt lienee?
    Toisten miesten kanssa se kuului lentäneen ... ja tänne kun tuli,
    makasi puoleen päivään, ei muka saanut maata... Ihmekös se ... olisi
    tehnyt työtä. Vaan rötkötti. Ja sitä kun piti passata: minä olin vähän
    aikaa auttamassa. En minä sellaista... Kyllä se piikakin, joka tuli
    kaupungista, kyllä se sitä kirosi. Se kun keikkui valveilla kello kuudelta,
    ei antanut piikansakaan nukkua. Sellainen kiire oli herran
    kanssa riitelemään. Ja sitten päivällä makasi eikä saanut rauhaa muka
    missään...”

    Näin juttelee Saara, istuen kädet takapuolen alla. Lyygia ei vastaa
    mitään, ja hänen sieraimensa värähtelevät, hän on hiukan
    mustasukkainen, että Muttisella on ollut vaimo. Ja samalla on hän
    ärtynyt, mitähän Saara hänestä itsestäänkin juoruaa, koska se tällä
    tavoin toisesta.

    Eikä Saara lähde pois, vaikka Lyygia sanoo tulevansa yksinkin toimeen.

    ”Hyh”, myhähtää Saara hänelle vastaukseksi, jatkaen kertomuksiaan,
    kuinka Muttinen ja se rouva morsiamena olivat olleet hyviä keskenään:
    metsissä olivat kaiket päivät kuljeksineet. Ja muuta, heh. Ja
    soudelleet...

    ”Eikö sinua tarvita kotona?” kysyy Lyygia. ”Siellähän oli heinäkiire.”

    ”Eipähän tuosta”, vastaa Saara. ”Usein se isä tekee heinää
    syyskuussakin, enemmän sitä vaan kuuluu tulevan...”

    Lyygia sanoo:

    ”Mutta nyt saat kahvia. Ja mitä se tavaroiden kantaminen maksaa?
    Minulla on ... kiirettä...”

    ”Eipähän tuota tiedä...” vastaa Saara.

    ”No, se täytyy sanoa!” huudahtaa Lyygia. ”Mielesi mukaan. Jaha, vai et
    tiedä. Minä kutsun herraa, hän saa maksaa sinulle. Ja ruuallekin hän
    voi tulla.”

    Lyygia katoaa. Salin ulko-ovelta hän huutaa:

    ”Hohoi! Sielläkö sinä olet, minun ryssäni? Minun tattihattuni! Tule
    ruualle. Ja Saara ... Saara tahtoo lähteä. Hänelle pitää maksaa. Ja
    katsopas noita keisarinkruunuja, miten kauniita kukkia niissä on. Ja
    miten kaunis tuo pensas on, särjettysydän.”

    Muttinen tulee kuistille, mekko housujen päällä ja leveä juurihattu
    päässä. Mielihyvällä näkee hän kuistin toisessa kulmauksessa
    ruokapöydän, puoliksi katettuna, valkealla liinalla peitetyn. Kahdet
    lautaset... Ja kahdet suuret kahvikupit, jotka ovat siniset ja
    koristetut kultaisilla kukkasilla. Mutta keskellä pöytää on putelissa
    suuria, punaisia kinnukkaruusuja.

    Lyygia asettuu Aapelin eteen, kietaisee kätensä hänen paksuun
    kaulaansa. Siinä hän hyräilee ja suututtelee:

    ”Kun tuo Saara nyt menisi! Että saisimme olla ja syödä rauhassa. Ai,
    ai, ikäheiniä ... verhoavat kuistin niinkuin uutimet. Valkeita kukkia
    niissä ... kuin porsliinikukkia. Hellan-kuutis... Mutta maksa nyt
    Saaralle...”

    Aapeli lähtee sisään. Eipä mahdukaan hänen hattunsa ovesta. Kas niin,
    Lyygia pistää sen kuistin seinälle naulaan.

    Salin ikkunoista on otettu pois sanomalehtipaperit. Lyygia tulee
    myöskin pieneen saliin. Tuossa on jo kirjava sohvaraanukin pölytetty,
    mutta sohvaa ei Lyygia ole mitenkään jaksanut siirtää yksinään saliin.
    Aapelin kamari on jo melkein valmis. Keltajuovaiset uutimet
    heilahtelevat ikkunassa, ovesta käyvässä ilmanhengessä. Sänkykin on
    niin houkutteleva, sen valkeat raidit ja paksut peitot. Ja sängyn
    vieressä on pöytä, ja pöydällä lamppu ja pussissa rusinoita. Sekä
    kirjoja.

    Mutta seinällä sänkyä vastapäätä on Muttisen jumala: Tolstoin kuva,
    paljasjalkaisen, pitkä rohdinpaita päällä ja peukalot vyön alla. Siinä
    se seisoo kumarassa, pitkine partoineen.

    Yöpöydän laatikossa on revolveri, jota Lyygia näyttää Muttiselle: että
    sekin on siellä varkaiden varalta. Muttinen sanoo:

    ”Niin, näitkös sinä ... mökissä oli taas se mies? Se Rosinan veli ...
    linnassa istunut? Että Käkriäisillä pitää olla sellaisia omaisia! Ja
    muistatko, kuinka siellä istui kaiken viime kesää kummallisia miehiä?
    Mesopotamialaisia, muka marjamatkoilla. Mutta viinastahan ne Juutaksen
    kanssa... Ja muistatko, että se Sinikanteleen akka ... kertoi
    Käkriäisen uhanneen lyödä minua puukolla?”

    ”Mutta minäpä en anna lyödä!” huudahtaa Lyygia. ”Minä ammun, jos
    yrittävät... Ja sellainen akka: juoruaa.”

    ”Sinä? Häh? Sinä uskallat?” ällistelee Muttinen.

    ”Minä uskallan! Ja eihän se Juutas tosissaan. Se on häneltä sellaista
    kerskumista”, sanoo Lyygia.

    Muttinen arvelee:

    ”Niin, niin ... tosiaan... Ehkäpä se on sellaista häneltä, mutta tuo
    musta mies, hänen lankonsa. Hyi hemmetti! Ikävää on huono väli ...
    kansan kanssa. Ei, loppu tästä täytyy tulla. Ja minä aionkin sen
    tehdä... No, sen saat kuulla sitten myöhemmin. Pian tästä
    juttelemme...”

    Nyt menee Aapeli keittiöön, rupattelee Saaralle ja antaa hänelle
    vaivaisen markan, koska näet Saara ei tiedä, mitä tuosta nyt ottaisi.
    Antaapa hädissään viisimarkkaa lisää, koska Saara nyrpistää suutaan.
    Lyygia katsoo Muttiseen ihmeissään, alkaessaan noppia perunoita
    kattilasta ja pyytäen Muttista ruualle, sillä perunat jäähtyvät jo. Ja
    sitten lähdetään kuistille, Muttinen ja hänen hentukkansa. Lyygia
    sijoittelee korituolit ruokapöydän ääreen ja toiseen tuoliin kantaa hän
    kolme tyynyä. Niiden tyynyjen keskelle Muttinen istuutuu.

    Mutta tuskin on Lyygia tuonut ruuat pöytään, kun tulee Saarakin
    kuistille, joten neiti ei saakaan rauhassa sitoa ruokaliinaa porsaansa
    kaulaan. Itsensä täytyy Muttisen solmia se siihen. Ja itsensä pitää
    hänen kuoria perunansakin ... ohuet ja hienot kuoret, jotka nuorissa
    perunoissa ovat hiukan myrkyllisiä. Mitäs, jos Muttinen kuolisi
    perunamyrkytykseen? Silloin Lyygia itkisi. Mutta maitoa kaataa hän
    Muttiselle. Ja herra siunatkoon, sardiinilaatikot on hän unohtanut
    avaamatta! Nyt hän juoksee niitä hakemaan, keittiöön: siellä ovat
    puukot ja vasarat ja kaikki. Ja sitten hän tulee takaisin, istahtaa
    Aapelia vastapäätä ja alkaa halukkaasti syödä.

    ”Syö, syö ... nuoria perunoita!” huudahtaa Lyygia. ”Juutaksen
    perunoita, makeita kuin omenoita.”

    Onpa Muttisella hyvä pöydässä. On vehnäleipää ja tuoresta voita, tänä
    aamuna kaupungin torilta ostettua. On silavaa, vaaleanpunaista kuin
    ruusun terälehdet, pehmeää kuin linnunliha. Ja paitsi sardiineita on
    oikein hummereita. On kaikenlaista muutakin, sillä Muttinen, nälkämaan
    torpassa syntynyt, herkuttelee toki, kun on kerran päässyt kavahtamaan
    maistuvien ääreen. Hän syö rasvaisesti ja imelästi ja paljon. Milloin
    hänen suussaan ei ole muuta, niin on rusina taikka suklaanappi. Ja hän
    on valinnut sananparrekseen Bellmanin säkeet, että kun hän kuolee, on
    hänen suuhunsa pistettävä karamelli.

    Nyt kehuu Lyygia varustaneensa hänelle vielä sellaistakin, jota hän ei
    kuitenkaan ilmoita ennenkuin sitten. Mutta hyvää sanoo neiti sen
    olevan.

    Aurinko hautelee Aapelia ikäheinien välitse, selkää, sillä hän istuu
    kaiteen puolella, Lyygia jälleen vastapäätä häntä, edessään nuo
    elämänlankojen kukat ja Putkinotkon kiiltelevä lahti sekä Muttisen
    lupallaan riippuvien luomien alta katselevat silmät, joita Lyygia pitää
    sinisinä. Niistä silmistä tekisi hänen mielensä jo päästä puhumaankin,
    täällä Putkinotkossa. Oikein hän unohtaa kahvelia pitelevän kätensä
    lautasen reunaa vasten, kun Aapeli katsoo häneen. Ja Lyygia kallistaa
    päänsä syrjään, olkaansa vasten, niin mieleinen on se rakastetun katse.
    Ja hän sanoo punastellen:

    ”No, no. Ei saa katsoa. Ei saa!”

    Kaikenlaista hellää olisi Lyygialla juteltavaa, kymmenen uutta ja
    järjetöntä lempinimeä. Mutta tuossahan seisoo Saara kyynäröisillään
    kuistin kaidetta vasten. Katselee heidän syömistään. Kertoo Pietarista
    ja Ronstaasta, jossa hän on kyllä haistellut tuollaisia kaloja, mutta
    ei hän niitä syö: niissä on liinaöljyä. Eikö se ole ätläkkää syödä,
    sellainen? Tervahöyryissä ei syödä kovin isoja muikkujakaan ... on
    niitä ostaa pieniäkin. Mutta riisipuuroa kun syö ... kaivaa kuopan
    silmäksi ja panee siihen voita: neljänneskilo voita veroksi joka miestä
    kohti... Ja pasternakkareistakos tulee vasta... Se on ihan totta.

    Tuo Saarakos alkaa Lyygiaa suututtaa. Yhtäkkiä iskee Lyygia Aapelille
    silmää, nojaa pyöreän kyynärpäänsä pöytään, kääntää kasvonsa niin,
    ettei Saara niitä huomaa, ja huudahtaa:

    ”Mutta, herra siunatkoon, nyt jäikin öljy panematta moottorin säiliöön.
    Ja entinen loppui. Ei nyt päästäkään moottorilla takaisin Käkriäisten
    puolelle ... sillä eihän me ruveta enää öljyn kanssa vehkeilemään? Ja
    siinä tahraa itsensä. Eihän...?”

    Tämän sanoo Lyygia rukoilevasti. Hän jatkaa:

    ”Me lähdemmekin Käkriäisille jalkaisin, emmekä moottorilla. Ja me
    tehdään kävelyretki ... pitkä, oikein pitkä. Niin että parhaiksi
    joudumme saunaan.”

    Saara teristää korviaan. Saara on odottanut moottorimatkaa takaisin
    mökille, jos on ajankuluksikin tässä ollut. Kyllä hän on huomannut
    neidin puheista vihjauksia, että hänen olisi lähdettävä matkaansa,
    mutta eipä ole kiusallakaan hievahtanut. Ja vieläkin epäilee hän
    Lyygian sanoissa jotain viekkautta. Nyt myöntää Muttinen:

    ”No niin ... passaahan reflekteerata ... sitä kävelyä.”

    Ja neiti jatkaa:

    ”Juuri niin. Ja sinunhan olisi katseltava raja-aitoja. Mennään niemen
    ympäri. Oikein pitkä matka.”

    Saara kuulee, mitä neiti puhuu raja-aidoista. Niistä kaatuneista,
    joista on niin paljon puhuttu. Pitäisipä mennä kertomaan isälle ja
    äidille, että niitä nämä menevät nuuskimaan. Ja tekisi myöskin mieli
    kulkea näiden perästä ja nuuskia, mitä ne puhuvat niistä aidoista ...
    jos ne niistä puhuvat: muuta tekevät. Pitäisi, koira vieköön...!

    Mutta Saarallahan ei ole kenkiä jalassa. Se heidän perästään juoskoon
    pitkin kivikoita ja rytöjä?

    Vielä viipyy Saara hetken: kuulostelee, lähtevätkö ne tosiaan
    jalkaisin.

    Siitä hauskasta kävelystä ne vain haastelevat.

    Sitten sanoo Saara, että pitäneepä hänen tästä jo mennä. Hymyillen hän
    hyvästelee ja kepsuttaa alas kuistin portaita.

    Huvilan nurkan takana hän seisahtuu, saksanheiden kätköön. Äkäinen hän
    on, varsinkin tuolle neidille. Jos hän olisi tämän tiennyt, että hänen
    täytyy ruveta kantamaan täällä puut ja kaikki ja kävellä vielä
    jalkaisin kotiin, niin ei hän, helkkari vie, olisi tänne tullutkaan.
    Olisi heittänyt ne valkeat kengät vaikka saunankiukaan holmiin. Jos
    niitä olisi tiedusteltu, ei kukaan hänen väestään, aikuisista, olisi
    mennyt hiiskumaan sellaisesta ... ja mitäpä pienten pentujen loruista!

    Nytpä kantaa Lyygia pöytään sen yllätyksensä: täyden lautasellisen
    maamansikoita, kermassa ja sokeroituja. Sen verran hän toki oli saanut
    niitä porsaalleen rastaiden kynsistä. Ja kasvaa niitä vielä uusia!
    Sitten hyvä neiti istuu Aapelin viereen ja syöttää hänelle marjoja,
    lusikalla. Itse hän ei tahdo yhtä ainoaa marjaa. Kunnes Muttinen
    suuttuu ja työntää lautasen pois edestään. Lyygia vetää sen siihen
    jälleen, ja Aapeli sysää sen Lyygian eteen. Taas Lyygia työntää
    lautasta, on suuttuvinaan ja inttää, ettei hän marjoja syö, ja uhkaa
    heittää ne yli kaiteen. Sitten alkaa hän niitä syödä ja huudahtelee,
    että ne ovat niin makeita kuin...

    ”Kuin sammakot? Kuin onkimadot?” kysyy Muttinen.

    ”Eipäs!” väittää toinen.

    ”Mitkäs sitten? Kuin liinaöljykö.”

    ”Hyi!” sanoo Lyygia. ”Mutta nytpä saadaan kahvia. Kahvia ja hunajaa...”

    ”Mainiota. Hunajaa minä jo haistelinkin ilmassa”, sanoo Aapeli.

    Sitten juovat he kahvia.

    Kun he ovat juoneet kahvit, silloin näkyykin olevan jo aika lähteä
    ongelle. Putkinotkon lammelle.

    ”Jossa on lumpeita!” huudahtaa Lyygia.

    ”Niin. Ja vetehisiä!” jatkaa Muttisen Aapeli. ”Ja sitten oikeaan
    saunaan, oikein nokiseen.”

    Mutta vielä on Lyygian kaivettava laatikoita ja otettava sieltä lakanat
    ja muut. Sitten kääntää hän ovet tarkasti lukkoon ja juoksee Aapelin
    perästä, joka menee jo alas puutarhan portaita. Siinä täytyy Lyygian
    kuitenkin pysähtyä, voi, voi, sillä nyt häneltä unohtui ottamatta
    mukaan rusinoita, joita ilman Muttinen ei voi elää. Mutta pian juoksee
    hän takaisin sisältä. Kepsuttaa alas puutarhan ruohottunutta tietä,
    käsivarrellaan lakanat ja kädessä rusinapussi. Hartioilla on hänellä
    liehuva liina, punertavilla ja sinisillä kukilla koristettu, ohut kuin
    hämähäkin seitti. Kuolleiden omenapuiden kohdalla työntää hän
    rusinapussin Aapelin kuljetettavaksi. Eipä Aapelilla olekaan enää
    ryssänpaita housujen päällä: eihän sitä niin sentään sovi kansalle
    näyttäytyä! He panevat moottorin lukkoon. Ja sitten he menevät
    saunalle, ottavat siitä onkensa ja madot. Eivätkä he raja-aidoista
    välitäkään. Mutta niemen ympäri he tosiaan kiertävät ... katsellakseen
    niitä viimekesäisiä paikkoja. Oi sitä kesää ... heidän ensimmäistään!
    Kuinka ilma silloin oli autereista ... aivan kuin kultatomua... Mutta
    nyt ehdottaa Lyygia, että kun he menevät lammelle onkimaan, eivät he
    enää riitelekään. Viime kesänä he riitelivät aina, aina. Jos Lyygia
    tohti ongella hiiskua jotakin, niin silloin se oli Aapelista paha.

    ”Niin, kun sinä säikytit kalat huudoillasi!” puolustautuu Aapeli.

    Ja Lyygia puolustautuu:

    ”Mutta kuinka voi olla huutamatta, kun kala, kauhea, nykäisee! Mutta
    tänä kesänä minä olen hiljaa kuin hiiri.”

    Tulee huvilan portti, punaisen ja sinisen kirjava, lehdon varjossa. Se
    portti on tehty kuorituista haapapuista, sen päällyspuun ylitse kaartuu
    notkea raidan lehvä. Kun he avaavat sen, narisee se tuttavallisesti.
    Siitä he alenevat nyt viileään lehtoon, polulle, jossa leppien pitkiksi
    kasvaneet oksat sulkevat tietä, niinkuin viime kesänäkin. Aapeli kulkee
    hattu kädessä lehvien välitse ja taittelee oksia. Itikatkin pistelevät
    siellä niinkuin menneenä kesänä. Tuossa on kallio, jolla he silloin
    kävelyretkillään istuivat. Ja sitten jatkuu taas tie, mutta kapeampana,
    he eivät mahdu käymään vieretysten. Se ura nousee rannan suurille
    kivilohkareille. Aurinko paistaa niin että kivet ovat vielä aivan
    lämpimät. Matalan vastarannan lepikko on tumma. Hyttyset tanssivat
    auringon punertavassa hohteessa. Lahden suu kiiltää hopeisena.

    Mutta kukapa kulkee heidän perässään, vaikkeivät he sitä huomaa? Onko
    se kalevalaisen metsän sinipiika? Saara se on. Hiljaa hän tulee. Kun
    lehto sakenee, kulkee hän nopeammin. Avautuu pieni aho, hän jää
    tuokioksi sen toiselle puolelle ja kuuntelee leveä suu auki. Niin menee
    pari minuuttia. Saara kiertää vielä ahon yläreunaa myöten. Hän tahtoisi
    tietää, mitä he tekevät. Sen hän on jo matkalla kuullut, etteivät he
    aiokaan katsella aitoja. Tulee korkea koivikko, puhdasrunkoinen kuin
    kauniin marmorikirkon pilaristo. Ruoho puiden juuressa on kaunista. Ja
    sitten alkaa havuinen ja kuiva polku, petäjikön halki raivattu.
    Se vie niemen kärkeä pitkin. Pohjoiseen päin suojaa sitä vuori, joten
    siellä ei tunnu hienointakaan ilmanhenkäystä. Ja sitten tulee
    auringonkylpypaikka: lämpöisesti hohtavaa hiekkaa, toisella puolella
    kätkevä kallioseinä. Hietikolla Lyygia huudahtaa:

    ”Onkohan täällä vielä se uuni, jossa viime kesänä kahvia keitettiin?
    On, on se.”

    ”Entä tuo toinen poukama. Siellä ui joku ... kädet pohjassa”, sanoo
    Aapeli. ”Mikä lienee ollut, hylje ... mutta punainen. Muistutti hiukan
    sitä aallotarta, joka sukeltaa typerän Böcklinin taulussa. Sen taulun
    nimi on Aaltojen leikki.”

    Siten kulkevat he jälleen. Lehdossa uinuu illan viilenevä varjo, ja
    siellä on lehmiä, Käkriäisten karjaa. Lyygia tuntee hyvin ainakin
    Yömin, joka on punaisen ja mustan kirjava.

    Mutta siellä on myöskin härkä. Lieneeköhän Käkriäisen mullikka kasvanut
    näin paljon viime kesästä? Muttinen arastelee hiukan härkää. Se
    katselee heitä nyt ja ynisee, ja alkaa tulla kohti. Muttinen kiipeää
    kalliolle, ja Lyygia hänen perässään. Korkean kukkulan harjalle he
    joutuvat.

    Päivä paistaa vuoreen. Valkea jäkälä leviää siellä kuin mikäkin tuuhea
    matto, ja tuolta kuusien ja koivujen ylitse, joiden huiput nousevat
    heidän jalkojensa juuresta, näkyy Saimaa, autereisena ja tyynenä. Vain
    tuokion oli päivällä heikkoa tuulta. Nyt se on lakannut. Ulappa muuttuu
    vähitellen omituisesti punansinertäväksi. Pilvistä se vivahdus tulee.
    Niitä on kohonnut ilmanrannalle, auringon alle, joka saa yhä
    punaisemman värin. Pilvet tapaavat jo alenevaa aurinkoa ja luovat
    veteen paitsi heijasteita päärmeittensä kellasta punansinisen
    kokonaiskuvansa.

    ”Voi kuinka täällä on kaunista ... Putkinotkossa!” huokaisee Aapeli,
    pistäen rusinan suuhunsa.

    Ongelle on jouduttava.

    Saara on kääntynyt laakson toisella puolella takaisin. Kuka heidän
    perästään juoksemaan: ihan ympäri ne tosiaan kiertävät. Ja kapuavat
    kalliolle. Saara on pysähtynyt ja sanonut itselleen:

    ”Minä ... hatsunen!”

    Sitten on Saara lähtenyt takaisin huvilalle ja sieltä oikopolulle, joka
    vie Putkinotkon mökille.

    Mutta Aapeli ja Lyygia laskeutuvat jälleen uuteen rotkoon. Kiipeävät
    rotkosta taas kummulle, vähän äskeistä matalammalle. Ja silloin
    alkaakin kuulua edestäpäin meteliä ja huutoja. Rosina Käkriäisen ja
    lasten ääniä.

    Tuossa on Putkinotkon lampi vuoren alla. Lammen toisella puolella mäki.
    Sen harjalla kuumottaa tumma mökki, ja vielä tummempi riihi. Ja niiden
    takana kiiluu saarinen ulappa.

    Lampi on syvällä ja musta. Ehkä neljänneskilometriä pitkä, mutta niin
    kapea, että se näyttää mahtavalta joelta. Taivas hohtaa tummansinisenä
    sen keskellä, mutta rannat ovat metsän varjossa. Toisessa päässä
    leikkii lammen kalvolla hopeinen iltapäivän aurinko.

    He laskeutuvat vuorelta. Äänet kuuluvat selvempinä.

    Mutta äänien ylitse kaikuu suokurpan itku, kun lintu lentelee
    levottomana lammen perukassa niityllä, pesäpaikkansa ympärillä. Kurppa
    huutaa kimeästi ja erämaisesti.

    Tämän vuoren juuressa on sakea lepikko. Sinne nyt polku painuu. Ja
    yhtäkkiä tulee ruispellon aidan nurkkaus. He kapuavat aidasta ja
    kiertävät kovaksi tallattua polkua rukiin reunaa pitkin. Kuinka ruis
    tuoksuaa ... viileältä. Ihmeellistä täällä maalla! Tähkäiset
    oljenkorret kallistuvat heidän polulleen. Ja kas, ruiskukkia. Niiden
    sininen hohde reunustaa pellon juurta kuin mikäkin hohtava matto. Entä
    horsmat Käkriäisen raunioilla...!

    Siinä he seisovat hetken. Lyygia äännähtää:

    ”Katso, miten aurinko punertaa tähkäpäissä.”

    ”Entä herneenkukkia, kirjavia...” tietää Aapeli.

    ”Valkeita ja tummanpunaisia”, sanoo Lyygia.

    Mökin savupiipusta leijailee sauhua.

    Tulee niitty: sielläpä lemahtaa vielä viileämmältä kuin pellolla.
    Lemahtaa angervoilta ja lammen vedeltä, ja kuivuneilta heiniltä.
    Heinäväen juttelu kuuluu aivan tuosta viidakon toiselta puolelta.

    Kun he pujahtavat sakeaan pajukkoon, mennäkseen lammesta onkimaan,
    rähähtää Hurja haukkumaan. Rähähtää niin että kaiku hyppii
    metsänrinteillä, ja Maunon Pertta alkaa laulaa. Mutta Hurjan
    haukunnasta ja Pertan säkeiden välistä ärähtää Juutas Käkriäisen ääni:

    ”Häh, mitä, Saara? Ja minä ... kun en kärsi sellaisia puheita ...
    epärehellisiä. Rehellisyyttä minä...”

    Muiden heinämiesten tarinat hiljenevät epäselväksi mutinaksi. Hevosen
    jalat vain kopisevat ladon luona penkereellä. Siellä vedättää Ananias
    heiniä. Käkriäinen ja Leja ovat niittämässä. Maunon Pertta ja Sanelma
    haravoivat. Rosina rientää paraikaa ylös mökille. Saara näkyy istuvan
    pientareella, mutta Mauno Kypenäinen seisoskelee rannalla, tuolla vähän
    matkan päässä, missä Topi on onkimassa. Ja jonkun askeleen päässä
    Topista onkii myöskin pikku Sanelma.

    Nyt huomaa Mauno uudet onkijat, herran ja neidin. Hän lähtee köntimään
    verkakseen toisten heinämiesten luokse. Siellä hän sitten jälleen
    seisoo.

    Lyygia sanoo:

    ”Katso, kuinka Sanelman onkea nykii! Mennään sinne.”

    Ja he menevät. Tulevat lähemmäksi Topia. Topilla on isänsä karvahattu
    korvilla.

    ”Kah, mikäs sinulla on päässä?” kysyy Aapeli.

    Topi mutisee epäselvästi jotain.

    ”Mitä sinä mutiset?” kysyy Aapeli.

    Topi sylkäisee, hänen suustaan luiskahtaa jotain sammalikkoon.

    ”Mitä sinä syljeskelet?” kysyy jälleen Muttinen. ”Mikä sinulla oli
    suussa?”

    ”Lie-rro”, vastaa Topi.

    Aapeli ihmettelee:

    ”Liero! Hihuu...! Suussako sinä matoja pidät?”

    ”Niin, kun Sanukka vei matopörr-telön”, korahuttaa Topi. ”Ja mikäs
    teillä itsellänne on päässä?”

    ”Mikäkö? Mikäs sinulla sitten?” kysyy Muttinen.

    ”Se on r-reuhka!” kehaisee Topi. ”Pitää ... tässä tätä kesää koettaa
    mä-rrättää. Mutta mistä per-rkeleestä te olette tuollaisen hatun
    saanut? Kunhan lehmät sen näkevät ... ja meidän Poika ... niin syövät
    mur-rkinakseen!”

    ”Älä sinä ... madonsyöjä!” uhkaa Muttinen.

    ”Hyst, hyst!” sanoo Lyygia, joka on käännellyt onkensa auki ja alkaa
    onkia.

    Mutta ennenkuin Lyygia alkaa, on Aapelin pantava mato hänen koukkuunsa,
    koska hän ei itse voi, ei voi! Sitten he onkivat, kaikki neljä.

    On hiljaista. Heinämiehet niittävät ja haravoivat. Kuuluu viikatteiden
    ja haravien suhinaa.

    Suokurppa alkaa jälleen piipattaa ja lentää kaaressa niityn kohdalla.