Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat teoksessa

Ladataan paikkoja...




    Kerran kun matkustin oli minulla eräs neljätoista vuotias, utelias
    poika toverina. Se on kyllä paha, kun melkein kaikkien kertomusten
    pitää alkaa noilla sanoilla, mutta mitäpä sitä ihminen paljon näkee
    oman huoneensa seinien sisällä. Tosin löytyy sielläkin paljon vaariin
    ottamista perheellisen elämän piirissä, mutta se on paremmin yksityistä
    laatua, jonka lähteet pian ehtyvät. Ilman sitä, perhe ei ole kansa,
    joka vasta luopi kokonaisen kuvan omasta itsestänsä. Jos siis tahtoo
    noita kuvien murusia — jotka ovat kovin moninaisia — kokoilla, täytyy
    sen tapahtua itsensä kansan keskellä ja sinne ei tule kukaan, jos ei
    liiku joskus kotiliedettä edemmäksi. — Siinähän syy, jonka vuoksi usea
    kertomukseni alkaa: ”Kerran kun matkustin” j.n.e.

    No niin. Kesä oli kauniimmallansa ja puolentoista penikulmainen taloton
    taival oli edessämme. Varhainen aamu oli taipaleelle lähteissämme ja
    ilma oli mitä ihanin. Taivas oli peitetty puoleksi lämpymän näköisillä
    pilven hattaroilla, joiden lomista kesäinen aamu-aurinko loi valoa ja
    lämpöä. Kastepisarat kiiltelivät auringon valossa puiden lehdillä ja
    kukkien vielä puoleksi ummistuneilla tertuilla niin kirkkaasti kuin
    timantti. Lämpöinen etelätuuli puhaltaa huhautteli tuon tuostakin,
    josta puut ja koko kasvikunta huojahteli ja nuokahteli, ikäänkuin ne
    olisivat sanoneet: ”hyvää huomenta, suuri Luojamme!” Minä istuin syviin
    mietteisin vaipuneena tuossa luonnon ihanassa helmassa. Minä mietin
    luonnon kauneutta ja Luojan suurta hyvyyttä ihmisiä kohtaan. Minä
    mietin heidän kiittämättömyyttänsä kaikesta hyvyydestä, jonka Luoja oli
    ikäänkuin heidän käsiinsä laskenut, sanoen: ”tulkaat ja ottakaat”.
    Kuinka moni käsittää heistä sen, että ”kaikkinainen hyvä anto tulee
    valkeuden isältä”; kuinka moni heistä osoittaa totista rakkautta
    lähimmäistänsä kohtaan, joita Jumala on niin runsaasti jokaiselle
    antanut, juuri sitävarten, että ihmiset toisiansa rakastamalla
    osoittaisivat Jumalaakin rakastavansa.

    Noita miettiessäni olin niin vaipunut omiin ajatuksiin, etten huomannut
    matkassa olevanikaan, jonkatähden hevonen sai kulkea oman tahtonsa
    mukaan; sekin näkyi käsittävän, että nyt on miettimisen aika, sillä se
    käveli vaan hiljaksensa, korvat topallaan, silloin tällöin katsellen
    sivuillensa, ikäänkuin kysyäkseen: ”joko nyt lähdetään?” Poika lienee
    myös vaipunut omiin mietteisinsä, huomattuansa, etten minä ollut
    puhetuulella. Kaikkien noiden tähden syntyi syvä hiljaisuus, ettei
    muuta kuulunut kuin kärryn ratasten hiljainen hyrinä ja ratina
    hiekoitetulla tiellä. Kun vielä lisäksi otamme lintujen aamulaulut ja
    viserrykset ja jonkun liian likellä tietä olevan linnun pyrähdyksen
    lentoon, niin on kaikki kerrottu, mikä tuota hiljaisuutta häiritsi.

    ”Mistä te saatte aineita kirjoituksiinne, kun niin paljon
    kirjoittelette yhtä ja toista?” kysyi poika yht’äkkiä, äänettömyyden
    katkaisten ja katsoen kysyvästi minua silmiin.

    Minä kavahduin, niinkuin unesta tuon kysymyksen kuultuani, mutta
    käsitin kumminkin kysymyksen.

    ”Koko luonto, se on: koko maailma, jossa asumme, on kuin suuri
    kuvakirja, täynnä Luojan viisautta, rakkautta ja hyvyyttä. Ihmiset maan
    päällä ovat monipuoliset ja monenlaiset, sillä melkein niin monta eri
    luonnettakin on ihmisissä kuin ihmisiäkin; noita kaikkia kuin kokee
    katsella ja tutkistelee, löytyy niissä kyllä aineita paremmillekin
    kirjoittajille kuin minä olen”, sanoin pojalle.

    ”Enhän minä näe noissa mitään erinomaisempaa”, arveli hän.

    ”Sinun silmissäsi on kai sitten vielä jotain vikaa.”

    ”Ei suinkaan, sillä näenhän minä lukea jos kuin hienoa pränttiä ja
    kirjoitusta.”

    ”Koetasta katsella nyt silmilläsi ja kuunnella korvillasi, näetkö ja
    kuuletko mitään!”

    Poika katseli ja kuunteli.

    ”En minä näe enkä kuule mitään”, sanoi poika.

    ”Etkö puitakaan metsässä?”

    ”Niitä näen.”

    ”Minkälaisia ne ovat?”

    ”Ne ovat suuria, siroja puita.”

    ”Mutta ajattelepas, jos noita puita ei olisikaan, minkalainen olisi
    silloin maailma mielestäsi?”

    ”Sitä en ole koskaan tullut ajatelleeksi, mutta nyt huomaan, että jos
    ei puita olisi, niin tämä maailma olisi peräti kolkko ja ikävä.”

    ”Näetkö tuota, joka tuolla puun oksalla istuu, tuommoinen pikkunen
    nyttyrä?”

    ”Näen, se on pikkunen lintu.”

    ”Mitä se tekee?”

    ”Laulaa.”

    ”Miltä sen laulu kuuluu korviisi?”

    ”Se kuuluu niin kauniilta.”

    ”Jos ajattelisimme, ett’ei noita lintuja olisikaan?”

    ”Tämä maailma olisi silloin niin...”

    ”Tämä maailma olisi mitä niin?”

    ”Ikävä”, sanoi poika, nähtävästi vähän häpeissään, kun ei ollut tuota
    ennen käsittänyt.

    ”Sinä käsitit siis metsässäkin jotain?”

    ”Käsitin; voi kuinka jaloa ja kaunista!”

    ”Niinhän se on; kaikkialla näkee ihminen jotain jaloa, jotain kaunista,
    kuu vaan hänen silmissään ei ole mitään vikaa. Katso noita kauniita
    petäjiä, jotka ikäänkuin toistensa kilvalla pyrkivät suorina ja uljaina
    korkeuteen: minkä hyödyn ne antavat ihmisille, mistä rakentaisimme
    huoneemme, mistä saisimme taloutemme tarvekalut, millä lämmittäisimme
    huoneemme, millä kypsentäisimme ruokamme, jos ei metsää olisi?”

    Samassa tuli näkyviin pieni metsä-lampi, joka oli aivan likellä tietä.
    Rasva-tyynenä ja peilikirkkaana kuvasteli lammen pinta aamuauringon
    valaisemana ympärillään olevia korkeita metsiä ja joitakuita kallion
    nyppylöitä. Järven toisella puolen oli kesämajat, jossa karja suitsun
    ympärillä märehtiä leuhkasi huolettoman näköisenä ja lypsäjät lypsivät
    lehmiä ja kaatelivat maitoa saapuvilla olevaan isoon saaviin.
    Paitaressu-lapset huiskivat kärpäsiä lypsettävistä lehmistä, lehdistä
    tehdyillä huiskillansa, ja toiset kohentelivat suitsua, että siitä
    lähtisi enemmän savua, joka sitten poistaisi syöpäläiset eläimiä
    hätyyttämästä. — Sorsa uiskenteli lammen rasvatyynellä pinnalla
    poikueensa kanssa, jonkatähden heidän jälkeensä ilmestyi veden pinnalle
    silkkihieno väre.

    ”Näetkö tuolla mitään”, kysyin minä pojalta, osoittaen samalla
    sormellani lampea kohden.

    ”Näen, siinä on pieni järvi.”

    ”Eikö muuta?”

    ”On siinä muutakin.”

    ”Mitä muuta?”

    ”Puita järven ympärillä.”

    ”Eikö mitään muuta?”

    ”Ja vuoren nyppylöitä.”

    ”Ja.”

    ”Ja — ja uiskentelevat sorsat.”

    ”Entä sitten?”

    ”Ja majat toisella puolen järveä, karjoineen, suitsuineen, lypsäjineen
    ja lapsineen.”

    Samassa pujahti erään niemekkeen takaa esille pieni venhe, jota
    harmaapäinen vanhus melalla ohjasi erästä rytipehkoa kohden. Kun hän
    pääsi rytikköä likelle, hypätä loiskautti siinä joku iso kala. Ukko
    otti venheestään palasen köyttä, jonka toiseen päähän oli sidottu iso
    kiven-mökylä. Hän laski kiven järven pohjaan ja sitoi toisen pään
    kiinni venheen hankaan; sitten hän syötti pari onkea ja nakkasi ne
    järveen.

    Me tarkastelimme ukkoa onkinensa. Jo rupesi toisen ongen kuuluvainen
    pullistelemaan ja viimein se meni aivan umpeen. Ukko rupesi onkeansa
    hinaamaan ylös ja hän ketjautti aika ahvenen venheensä pohjalle, joka
    siellä rupesi keppuroimaan ja päristelemään.

    ”Miltäs tuo kuva kokonaisuudessaan nyt näyttää silmissäsi?” kysyin minä
    pojalta.

    ”Kauniilta.”

    ”Minä pelkään, että sinä niin vastasit sentähden, kun tiesit minun
    semmoista vastausta odottavan; mikä kohtaus sinusta on kaunein?”

    ”Järvi.”

    ”Ethän ole maininnut mitään noiden korkeitten lammin rannoilla olevien
    puiden ja vuoren nyppyläin kuvastuksesta veteen; katsopas! järvessä on
    toinen metsä ja toiset vuoret.”

    ”Kah! Niitä en ole ollenkaan huomannut.”

    ”Etkö nyt huomaa, että silmissäsi on jotain vikaa?”

    ”Paljon, paljon, isä.”

    Samassa ukko sivalsi toisen kalan venheesensä.

    ”Jos nyt ajattelisimme, ett’ei tuota lampea olisi olemassakaan?”

    ”Ennen olemme ajatelleet metsät pois, nyt järvet; kolkko, kylmä, ikävä
    olisi ilman niittä tämä maa.”

    Samassa alkoi kuulua paimentorven toitotus tuolta järven toisella
    puolen olevalta kesämajalta ja samassa lähti lehmäkarja liikkeelle.

    ”Minkä osan nyt pidät kauneimpana tuossa näkynössä?”

    ”Kaikki yhteensä: järven tyynine pintoineen, poikiensa kanssa uivat
    sorsat, hyppivät kalat, harmaa-päisen onkijan, kuvastavat metsät ja
    vuoret, rannalla olevat kesämajat märehtivine lehmikarjoineen,
    lypsävine akkoineen, paitaressu-lapsineen ja savuavine suitsuineen, ja
    viimeksi liikkeelle lähtevät ja mylvivät lehmät, heidän paimenensa ja
    toitottavat paimentorvensa; kaikki, kaikki on kaunista, jaloa ja
    ihanaa!” huudahti poika vähän selvettyänsä.

    Samassa tuli eteemme iso niitty ja iso saranoilla oleva portti oli
    poikinpuolin edessämme, joka oli avattava, ennenkun niittyyn sisälle
    pääsi. Niitty oli parhaassa kukoistuksessaan ja siellä täällä näkyi
    viljeltyjäkin niittyjä, joissa hiirenhäntä- ja puntarpää-heinät vahvana
    ja täydessä kaunistuksessaan seisoivat ja väliin ikäänkuin lainehtivat
    tuulen hiljaisista henkäyksistä.

    ”Voi kuinka kaikki on kaunista!” huudahti poika kun tulimme keskelle
    niittyä.

    ”Mikäpäs sinusta näyttääkään niin kauniilta?”

    ”Tää niitty.”

    ”Mikä osa?”

    ”Kaikki yhteensä: nuo monenlaiset pystössä sojottavat heinät kaikkine
    monenvärisine ja laisine kukkineen, usioine kukkivine tuomineen ja
    pihlajoineen, komeat putket kukka-terttuineen, jotka niin monta ilon
    ainetta ovat minullekin ja muille lapsille antaneet, nuo hymyilevät ja
    vahvat viljelysheinikot korkeine tupsuineen; nuo kaikki yhteensä
    tekevät sen, että lumoavat minun kokonaan”, selitti poika innossansa.

    ”Oletko ennen kulkenut tätä taivalta?” kysyin häneltä, vaikka hyvin
    kyllä tiesin hänen ennenkin kulkeneen.

    ”Olen; miksi sitä kysyitte?”

    ”Näitkö silloin sitä petäjikköä, johon nyt ensin tulimme?”

    ”Näin, mutta vaan niinkuin tavallista metsää sitä silloin katselin, sen
    enempää sitä ajattelematta.”

    ”Entä metsä-lampea?”

    ”Näin senkin, mutta niinkuin ikävän metsälammen vaan: kaikki loiskivat
    kalat, uivat sorsat, kuvastavat metsät ja vuoret, ja toisella puolen
    olevat kesämajat olivat poissa: niitä en nähnyt laisinkaan.”

    ”Miltäs tämä niitty näytti silloin silmissäsi?”

    ”Ikävältä, kylmältä, yksitoikkoiselta, jonka pian olisin suonut
    loppuvan kulkiessani, nyt taas soisin tätä piisaavan pitkästi, niin
    kaunis on tämä nyt mielestäni.”

    ”Olihan kesä silloinkin kun tätä tietä kuljit?”

    Kesä ja yhtä kaunis kuin nytkin.”

    ”Mikä on siinä syynä kun kaikki muka nyt näyttää mielestäsi olevan
    toisin kuin silloin?”

    ”Teidän puheenne.”

    ”Huomaathan nyt, että silmissäsi on ollut vikaa?”

    ”Kyllä sen nyt huomaan, että silmissä saattaa olla paljon vikaa, vaikka
    vielä kuinkakin niillä näkisi. Sydämen silmien tarvitsee tulla
    avatuiksi, ennenkuin luonnollisilla silmillä voipi kaikki asiat nähdä.
    Niinkuin olen sanonut, olen ennenkin nämät nähnyt, mutta minä luulin
    kaikki vaan olevan niinkuin niiden ollakin pitää.”

    ”Kaikki tosin ovat niinkuin niiden ollakin pitää, mutta kuka on ne niin
    laittanut, että kaikki ovat niinkuin ne ovat?”

    Jumala, tietysti.”

    ”Hyvääkö vai pahaa on Jumala sillä tarkoittanut, kun Hän on kaikki niin
    laittanut?”

    ”Vissimmästi hyvää.”

    ”Ja kenelle?”

    ”Ihmisille.”

    ”Onko siis Jumala hyvä tai paha?”

    Jumala on hyvä”, vastasi poika ja painoi päänsä alas.

    ”Mitä ihminen on velkapää Jumalalle tekemään kaikesta Hänen
    hyvyydestänsä?”

    ”Kiittämään, kunnioittamaan ja ylistämään.”

    ”Voisiko semmoinen ihminen kiittää, ylistää ja kunnioittaa Jumalaa,
    jonka sydämen silmissä on jotakin vikaa?”

    ”Ei, sillä hän ei tunne Jumalan hyvyyttä.”

    Noita puhellessamme oli niitty jäänyt taaksemme, ja matka kulunut niin,
    että nyt tulimme laajalle ja korkeahkolle mäelle. Tuolla mäellä näkyi
    kylä. Kylä oli laajalla tasangolla, jonkatähden se näkyi tuolle mäelle
    niinkuin panoraama. Iso, valtava joki virtasi kylän keskitse, joka
    polvikkaasti hopeakirkkaana loikerteli jyrkkien törmiensä välitse. Joen
    kahtapuolta seisoivat vankkana uljaat talonpoikien kartanot, milloin
    harmaina maalaamattomina, milloin punaisiksi, valkoisiksi taikka
    keltaisiksi maalattuina, paikoin ryöpsähti vesi joessa alas jyrkkiä
    putouksia myöden vaahtoavina aaltoina, ikäänkuin joku poika viikari,
    joka kyllästyneenä läksyjensä lukemiseen irti päästyään ilosta hyppeli.
    Äkkijyrkällä jokeen pistävällä korkealla niemekkeellä seisoi Herran
    huone kellotapulineen, uljaana ja ikäänkuin kilpaillen kumpi heistä
    ulottuisi ylemmäs korkeuteen. Niin kauvas kuin silmä kantoi, oli tuo
    alava tasanko viljeltyä maata, jossa vahva laiho aaltoeli tuulen
    hengähdellessä. Näköala oli tuolle korkealle paikalle niin kaunis, että
    pysähdyimme siihen, päästimme hevosemme syömään ja otimme itsekin
    einettä.

    ”Voi kuinka kaunista on kaikki tuolla alhaalla kylässä! Nyt minä, isä,
    näen jo hyvästi”, huudahti poika.

    ”Minä uskon että sinä näet jo vähän paremmasti, mutta ihmisen pitää
    koko elämänsä aika teroittaa tuota näköänsä. Me olemme tällä
    taipaleella teroittaneet näköämme, näkemään vähäistä osaa Luojamme
    hyvyydestä, mutta ennenkuin olemme kylässä, voimme nähdä vielä paljon
    lisää”, sanoin pojalle.

    ”Paljon on Jumala jakanut hyvyyttänsä noille ihmisille tuolla kylässä;
    he mahtavat kaiken kiittää Luojaa”.

    ”Niin sen oikeastaan olevan pitäisi, mutta minä luulen, että paljon on
    tuolla kylässäkin ihmisiä, joiden näössä on — vikaa”.

    ”En toki luulisi, keskellä noin suurta Jumalan rakkautta”.

    ”Olisipa hyvä jos niin olisi, mutta minä pelkään, että siinäkin kohden
    on näössäsi vikaa. Sinä olet vielä kovin nuori, että olisit oppinut
    tuntemaan ihmistä. Kun tulemme kylään, tapaamme siellä varmaan ihmisiä:
    koetapas heitä tarkastella, että vähitellen tulisit ja oppisit
    tuntemaan ihmisiä ja samalla omaa itseäsi”.

    Kun olimme syöneet, panimme hevosemme aisoihin ja lähdimme kylää
    kohden. Tultuamme ensimäisen talon vainion kohdalle, oli siinä hevonen
    irrallaan kylvö-vainiossa. Samassa näimme, että mies talosta juoksi
    aika vauhtia sinnepäin, jossa hevonen oli. Hän otti hevosen kauniisti
    kiinni, talutti sen veräjälle, aukasi veräjän ja laski hevosen
    maantielle eikä siinä ollut sen enempää. Mutta samassa juosta harppasi
    toinen mies paikalle, pitkä seiväs kädessä, tukka pörröllään, suupielet
    vaahdossa ja silmät kiilillään kuin kissan päässä. Kun hän pääsi sen
    miehen tykö, joka hevosen kylvöpellosta ajoi, ärjäsi hän:

    ”Mitä p——ttä sinä minun hevosestani tahdot?”

    ”Enhän minä siltä tahdo mitään, talutin vaan pois kylvöpellostani.”

    ”Sinä et saa koskea minun hevoseeni, oli se missä oli, taikka...”

    Me seisotimme hevosemme ja katsoimme.

    ”Taikka mitä?” kysyi uhattu.

    ”Taikka annan niin kalloosi, että ymmärrät kaiketi olla koskematta
    minun hevoseeni.”

    ”Sinähän olet naapuri aivan väärässä! Tottahan minulla on se oikeus
    että saan taluttaa kylvö-vainiostani ulos vaikka kenen hevosen, ja
    saman teen vastakin sinunkin hevosellesi, kun se vaan tulee vainiooni.
    Teidän velvollisuutenne on pitää eläimistänne huolta, ett’eivät ne
    pääse minun eikä muiden tiluksille”, sanoi uhattu.

    ”Sinäkö uhkaat minun hevostani ja tulet vielä minua neuvomaan ja
    lakejasi minulle lukemaan, mutta kyllä minä sinulle lakia opetan”,
    sanoi tuo väärässä oleva mies ja töytäsi seipäineen naapurinsa
    kimppuun, jota hän tapaili ehtimiseen lyödä. Mutta tuo naapurinsa oli
    niin norea ja notkea, että hän liukkaasti väisti jokaisen hänelle
    aiotun iskun, josta vastoinkäymisestään päällekäviä raivostui kahta
    ankarammaksi päälle käymään, ja vihasta vaahtoavin suin hätyytti hän
    saalistansa; näyttipä siltä että se olisi tehnyt hänelle kovin pahaa,
    jos ei hän olisi onnistunut saada toista lyödyksi.

    Vaikka väisteleminen kävi niin noreasti, näytti sorretun tila kuitenkin
    arveluttavalta: aseetonna tuossa, raivossaan, aseella varustetun
    vihollisensa yhä uudistettujen iskujen alaisena, joita vielä
    koeteltiin, paremman onnistumisen vuoksi, tehdä milloin mitäkin tietä.
    Minä rupesin aavistamaan pahaa, jonkatähden hyppäsin kärrystä maahan ja
    juoksahdin aivan päällekäyvän miehen luo; hän ei näkynyt ollenkaan
    huomaavan minun liikettäni, niin olivat hänen silmänsä kiintyneet
    sorrettuun!

    ”Olettehan aivan väärässä, ystäväni! Pois seiväs!” äyhkäisin hänelle,
    kun ma paasin lähelle.

    ”Mitä sinun meidän riitoihimme tulee roisto!” karjasi tuo raivostunut
    mies minulle ja samassa kääntyi hän minuun päin oikaisten seipäänsä
    minua lyödäksensä! Kylmä viima kävi ruumiini lävitse, sillä tunnustaa
    täytyy, ett’en ainakaan kovin monta iskua olisi voinut väistää. Mutta
    juuri kun seipään isku oli päälleni putoamaisillansa, käytti toinen
    mies tilaisuutta hyväksensä ja hyökkäsi takaapäin seiväsmieheen
    käsiksi; hirmuinen temmellys näkyi alkavan. Mutta minä menin toiselle
    avuksi ja rupesimme yhdessä vääntämään häneltä seivästä pois. Hän koki
    puolustaa kaikin voimin ja tavoin tuota mielestänsä hänelle niin
    tarpeellista lempi-asettansa: hän puri kuin koira samassa seipäässä
    olevia käsiämme, kun vaan sai, hän potki kuin hevonen, mihin vaan voi
    ja väliin hän pukkasi kuin jäärä, kun vaan satuimme rehkiessämme häntä
    niin liki tulemaan, että hän ulottui; lyömään ei hän joutanut, sillä
    hän tarvitsi molemmin käsin pitää seipäästä kiini, jos hänen oli mieli
    jonkunkaan aikaa säilyttää omistusoikeutensa siihen. Mutta jos
    kuinkakin ritarillisesti hän koetti tuota seivästään puolustaa,
    kallistui kumminkin voitto meidän puolellemme, sillä: ”kyllähän kaksi
    yhden voittaa.” Me väänsimme, kun väänsimmekin, seipään pois hänen
    käsistänsä, mutta tunnustaa täytyy että vankka hän oli kuin karhu ja
    vihainen kuin saakeli. Kuu hän joutui aseettomaksi, seisoi hän
    läähöttäen kappaleen matkan päässä meistä, eikä voinut sanaakaan
    suustansa päästää hengestyksensä tähden, niin periin pohjainen oli
    ollut tuo seipään puolustus. Hän seisoi ja katsoa tuijotti kiiluvin
    silmin vuoroon minua ja taistelutoveriani.

    ”Älkää huoliko, sen kappaleet, tapaanhan minä teidät toisen kerran, jos
    en muualla, niin markkinoilla”, sanoi hän kun viimeinkin voi puhua.

    ”Mitähän toki teetkään, onpa laki maassa”, sanoi toverini.

    ”Vähän minä teidän laistanne; minäpä en pidäkään vieraitamiehiä
    muassani kostaessani”, sanoi mies uhkaavasti.

    ”Olethan kovin jumalaton ja tunnotoin! Mistä sinulla semmoinen laki on,
    että saat syöttää ja poljettaa eläimilläsi toisten ihmisten kylvöjä ja,
    mikä vielä kummempi, käydä aseitten kanssa päälle, kun niitä siivosti
    sieltä pois ohjataan? Kaikki tuo olisi jo kovan sakon alaista”, sanoin
    hänelle vähän närkästyksissäni hävyttömän käytöksensä vuoksi.

    ”Sakottakaa jos vaan voitte.”

    ”Miks’emme voi?”

    ”Eipä ole vieraita miehiä.”

    ”Mitäs minä ja tuo poika olemme?”

    ”Tekö vieraita miehiä! Maankulkiamia roistoja, joita ei kukaan tunne
    paremmin kuin Jerusalemin suutaria.”

    ”Mistä sinä tiedät, että me juuri niin roistoja olemme?”

    ”Mitäs ne muuta ovat tuntemattomat kulkiat?”

    ”Se ei ole mikään roiston merkki, sillä kulkea täytyy rehellisenkin
    ihmisen. Marsi vaan tiehesi, minä en lähde, ennenkun sen olet tehnyt,
    sillä minä en jätä naapuriasi turvatta”, sanoin hänelle.

    Vihdoin lähti tuo kostoa pyytävä mies pois vihapäissään, katsellen
    väliin jälkeensä vihaisesti ja uhkaavasti.

    Kun hän oli mennyt, rupesi tuo vääryyttä kärsivä mies pyytämään, että
    lähtisimme hänen kotiinsa, jotta hän saisi jotenkin palkita muka tehdyn
    hyvyytemme häntä kohtaan; mutta kun kulkumme oli aina eteenpäin, emme
    suostuneet tuohon tarjoukseen, vaan lähdimme ajelemaan eteenpäin,
    sanottuamme hänelle ensin nimemme ja asuinpaikkamme, jos hän muka meitä
    vasta maailmassa tarvitseisi, ja niin mies lähti kotiansa ja me
    ajelemaan.

    Kun tulimme pojan kanssa kahden kesken, kysyin häneltä: ”oletko nähnyt
    monta tämän kylän ihmistä?”

    ”Kaksi”.

    ”Minkälaisilta he näyttivät mielestäsi?”

    ”Toinen väärältä ja toinen oikealta”.

    ”Voimmeko nyt otaksua, että nuo molemmat miehet kiittävät Jumalaa hänen
    hyvyydestänsä?”

    ”Ei ainakaan toinen heistä”.

    ”Mutta sanoithan tuolla mäellä näkeväsi jo hyvästi?”

    ”Sanoin, isä, mutta se oli erehdys; minä näen vielä vähän, hyvin
    vähän”.

    ”Se on hyvä merkki; kun kerran näkee oman näkemättömyytensä, silloin
    ihminen alkaa nähdä yhä enemmän ja enemmän.”

    ”Miksi tuo toinen mies oli niin paha ja luuli oikeassa olevansa, vaikka
    hän oli aivan väärässä?”

    ”Siksi ett’ei hän näe vielä ollenkaan, vaikka hänellä on suuret silmät
    päässä kuin suitsirenkaat”.

    ”Sehän siinä onkin näen mä”.

    ”Noilla suurilla luonnollisilla silmillänsä hän ei näe muuta kuin
    itsessään oikeaa ja lähimäisessään väärää, vaikka kuinkakin hänen omat
    työnsä olisivat vääriä ja pahoja. Niinkuin lienet huomannut, on Jumala
    antanut hänelle vahvat ruumiin voimat; se on hänen korkein lakinsa,
    jolla hän luulee voivansa ylitse käydä maailmallisen lain ja jolla hän
    luulee voivansa sortaa lähimmäisensä oikeudet; Jumalan lakia ei hänellä
    ole ollenkaan, sillä hän on himonsa orjana kuolettanut sen lain, jonka
    Jumala jo kirjoitti luomisessa ihmisen sydämeen ja sentähden ei hänellä
    ole enään kymmenen käskyn lakiakaan”.

    Noin haastellen olimme hiljaisesti kulkien menneet hyvän matkan
    eteenpäin. Nyt juuri tuli kaksi miestä tiellä vastakkain.

    ”Hyvää päivää, naapuri!” sanoi toinen tullut, ”olipa hyvä kun ma teidät
    tapasin. Raja-ojamme peltovainiolla on aivan ummessa; se olisi aikoja
    sitten ollut aukaistava, vaan olen vartonut teidän joutoanne; milloin
    ryhdymme työhön?”

    Taaskin seisotimme hevosemme, kuunnellaksemme heitä.

    ”Minä en rupea luomaan sinun ojiasi; kun et luo niitä, niin ole
    luomatta”, sanoi tuo puhuteltu.

    Vieno puna nousi ensi puhujan kasvoille. Se oli vihastumisen puna tuon
    hävittömän vastauksen tähden, mutta hän näkyi olevan luontonsa herra,
    sillä pian katosi tuo vihastumisen puna hänen kasvoistansa ja hän sanoi
    tyynesti:

    ”Onhan oja yhtä hyvin teidän kuin meidänkin, sillä peltomme on aivan
    rajatusten”.

    ”Oli mitä oli, mutta minä en kaiva sitä ojaa kyynärääkään”, sanoi
    toinen itsepintaisesti.

    ”Molempien meidän peltomme menee pilalle, semminkin kun se on molempien
    yhteinen lasku-oja, jos ei sitä kaiveta”, muistutti vaatia.

    ”Meni mitä meni, mutta minä en kaiva”.

    ”Minun täytyy se tehdä yksin; se ei saa olla kaivamatta, sillä siitä
    seuraisi iso vahinko meille kummallekin. Mutta kun te olette aina noin
    uppiniskainen kaikissa yhteisissä töissä ja odotatte, että muut niissä
    aina tekisivät teidän edestänne teille kuuluvat työt, niin minun täytyy
    lain kautta hakea oikeuttani”, sanoi vaatia ja lähti pois.

    ”Koeta päälle vaan?” sanoi toinen ja lähti myös pois.

    ”Minkälaiset nuo miehet olivat mielestäsi?” kysyin pojalta, tultuamme
    taas kahden kesken.

    ”Toinen oikealta toinen väärältä”.

    ”Minkälaisilta tuntuivat sinusta ne perusteet, joille väärässä olla
    vastaväitteensä rakensi?”

    ”Huonoilta, hyvin huonoilta, sillä semmoiset perustelmat: ’oli mitä
    oli’ ja ’meni mitä meni’, ovat jo aikoja tuntuneet mielestäni paikkansa
    pitämättömiltä”.

    ”Niinhän se on: olemme vasta neljä henkeä tavanneet tämän kylän
    asukkaista ja kaksi heistä on ollut nähtävästi väärässä! Tuollakin
    miehellä oli ilkivaltainen omantahdon laki suurimpana lakina.”

    Kylä läheni nyt lähenemistään, sillä nuo kohtaukset, joissa olimme
    olleet läsnä, olivat tapahtuneet kylän takalolla olevien talojen
    tienoilla. Jota lähemmäksi tulimme itse kylää sitä vilkkaammaksi tuli
    liike ja ihmisiä tuli ja meni sivutsemme, mutta meillä ei heidän
    kanssaan ollut mitään tutustumista, sillä he eivät näyttäneet olevan
    missään tekemisessä toistensa kanssa.

    Nyt juuri tulimme kylän halki juoksevan joen yli viepään
    lauttauspaikkaan. Suureksi ihmeekseni havaitsin, että lauttamiehenä oli
    tuo entinen hyvä tuttumme, äsköinen seiväsmies! Hän katseli meitä
    tuimasti, eikä näyttänyt pitävän ylipääsystämme mitään lukua. Ahteella
    seisoi paalu, jonka otsaan oli lasin taakse, katoksen alle naulattu
    kuvernöörin vahvistama lauttaustaksa. Kävelin sen luo ja luin siitä
    kaikki matkustavien lauttaustaksat ja muut säännöt. Sen tehtyäni
    käännyin lauttaajan puoleen ja kysyin, jos pääsemme yli. Mies ei
    puhunut eikä vastannut mitään, mutta hän rupesi heti laittamaan
    lauttaansa reilaan ja me ajoimme hevosemme kärryineen lautalle, ja niin
    aloimme hinata toiselle puolen jokea. Koko ylimenon ajalla ei
    lauttamies päästänyt suustaan yhtäkään sanaa ja mykkänä kuin kivi otti
    hän toisella puolen jokea vastaan hänelle tulevat lauttausrahat!
    Nähtävästi hän oli pahalla tuulella siitä, kun tuo seiväs tuli häneltä
    tuolla takalolla äsken niin väärällä vuorolla riistetyksi, ett’ei se
    ennättänyt toimittaa hänelle uskottua ja haltiallensa niin mieluista
    ammattiansa! Hän olisi kenties mielellänsä minulle nyt jo kostanut tuon
    äsköisen uhkauksensa, mutta se ei käynyt laatuun, sillä ihmisiä liikkui
    kaikkialla. Ennen kaikkea olisi hän tietysti kieltänyt meitä yli
    viemästä, mutta tuo patsas pahuus tuossa, jolla oli laki otsassa ja
    joka oli melkein sama jos se olisi naulattu lauttamiehen omaan otsaan,
    sehän sen teki, ett’ei hän tohtinut estellä yli viemästä, jos kohtakaan
    ei tuo taksa voinut estää häntä ynseyttänsä osoittamasta; hän tunsi
    siis tuon otsaan naulatun säännön kautta hiukan lakiansa ja
    velvollisuuksiansa, — hyväpä sekin, mutta eipä olisi ollut mielestäni
    miksikään haitaksi jos hän olisi tuntenut molempia vähän enemmänkin.

    Pitäjään pappila oli toisella puolen jokea, korkealla törmällä aivan
    jokirannalla. Tuuhea puisto ympäröitsi pappilan kahdelta taholta,
    jonkatähden pappila kauniine maalattuine huoneineen näytti tuon puiston
    läpi pilkistellessään hyvin kauniilta.

    ”Voi kuinka tuo pappila on kaunis, kun sen ympärillä on tuo puisto!
    Miks’ei kaikkien talojen ympärillä ole samanlaiset puistot?” huudahti
    poika.

    ”Siks’ei kuin muiden talojen omistajien näössä on jotakin vikaa.”

    ”Luulisipa tuon nyt sokeankin näkevän, että tuonlaiset puistot ovat
    kauniita”, intti poika.

    ”Niin sen outo luulisi, mutta niin se ei ole. Niinkauan kun ihmisellä
    ei ole oikeuden ja totuuden tuntoa, ei hänellä ole myös kauneuden
    tuntoakaan. Helposti saattaa tapahtua niin, että jonka toinen ihminen
    pitää kauniina, toinen pitää sen rumana ja inhottavana. Tuossa
    pappilassa on monta vuosisataa asunut koulunkäyneitä, sivistyneitä
    perheitä; heissä on kauneuden tunto kehittynyt ja varttunut polvi
    polvelta, silti tuo puisto tuossa. Toiset eivät sitä vastaan näe
    puistossa muuta kuin raakaa, inhottavaa metsää, joka on kaikin mokomin
    hävitettävä. Tunnenpa erään tapauksen, joka parhaiten voipi sinulle
    asian selittää. Eräs herrasmies osti kerran erään talon, rakensi siihen
    kartanon. Kartanon ympärille ja taloon menevän tien kahden puolen
    istutti hän kauniin puiston, joka oli koko kylän kaunistus. Aikoja
    kului ja puu-istutukset kasvoivat isoiksi, mutta nyt kylän
    epärehelliset asukkaat rupesivat kesäisenä aikana varastelemaan
    istutetuista koivuista kylpyvitsojen varpuja, ja kaikki puut olivat
    kylän poika-viikarein puukkojurain alaiset. He kiskoivat koivuista
    tuohia, rapasivat niistä mahlaa ja muita puita he tökkeivät
    puukkojurillaan ja kirvesnyrheillään, joiden vallattomuuksien tähden
    moni puu kuivasi. Jos heitä joku vähä vähäväkisempi meni häätämään
    tuosta epärehellisestä työstänsä, haukkua tirstuivat he vastaan ja
    kävivätpä päällekin, kun vaan tohteivat. Mutta kun heitä joku väkevämpi
    meni häätämään, kiitivät he kohta käpälämäkeen ja pian ei heitä näkynyt
    koko autiolla yhtäkään jalkaa. Jonkun ajan kuluttua muutti tuon talon
    omistaja toiseen pitäjääsen ja talo joutui puu-istutuksineen toisen
    omistajan haltuun ja ensimäiseksi työkseen hakkautti hän kumoon kaikki
    puu-istutukset! Ymmärrätkö nyt, minkätähden kaikilla taloilla ei ole
    puistoa?”

    ”Ymmärrän: heidän näössään on iso, kovin iso vika.”

    ”Aivan niin. Mitä edellisessä kertomuksessa kauneuden tunto oli
    rakentanut, sen raaka sokeus hävitti. — Mutta sanopas minulle:
    mitenkähän olisit ajatellut, jos eilen olisit nähnyt tämän puiston?”

    ”Luultavasti olisin ajatellut: kumma kuin noin liki taloa annetaan
    metsän olla.”

    Tuo keskustelumme tapahtui hevosta aisoihin pannessamme lauttauspaikan
    rannalla ja muita kapineitamme järjestellessä.

    Kun tulimme pappilan kartanon kohdalle, havaitsin että kartanolla oli
    paljon ihmisiä ja hevosia. Tavattoman vilkas liike näytti olevan
    ihmisien kesken. He olivat kokouneet ryhmiin, joissa näyttiin kiivaasti
    keskusteltavan ja kaikista näkyi, että mielet olivat kiihoituksissa.
    Juuri kun mieleni oli uteliaimmallaan tietämään mitä tuolla kartanolla
    on tekeillä, meni sivutsemme eräs mies, joka myös näytti rientävän
    pappilaa kohden aika vauhtia.

    ”Mikä kokous pappilassa?” kysyin tulialta.

    ”Kuntakokous.”

    ”Mitä asioita on kokouksen käsiteltävinä?”

    ”Kansakoulun perustaminen”, sanoi mies ja kiirehti kartanolle
    päätäänkään kääntämättä.

    ”Ajetaan mekin kartanolle, päästetään hevonen ja mennään sitte
    kuntakokousta kuuntelemaan, ehkä sielläkin opimme jotain näkemään ja
    tuntemaan”, sanoin pojalle.

    ”Tehdään niin.”

    ”Koeta nyt siellä tarkata näköäsi, että tulisit aina enemmän ja enemmän
    näkevämmäksi, sillä luulenpa että tuolla kokouksessa ei siihen
    tilaisuutta puutu, sillä tietysti siellä ilmestyy monenkaltaisia
    mielipiteitä. Muutoin luulen tuon tarkastamisen tulevan suorastaan
    sinulle joksikin hyödyksi, sillä luulenpa siellä meille avaantuvan
    uusia näkö-aloja tuon kokouksen jälkeen, jotka ehkä antavat aihetta
    keskusteluamme jatkamaan”, esittelin pojalle.

    ”Kyllä koen katsoa ja kuunnella.”

    Niinkuin olimme aikoneet, teimme myös: ajoimme hevosemme kartanoon,
    riisuimme sen ja lähdimme syömään. Itse menimme jo varasilta
    kokoushuoneesen ja valitsimme siamme johonki nurkkaan, josta helposti
    saattoi kaikki nähdä ja kuulla.

    Kauan ei tarvinnut vartoa, ennenkun huoneesen alkoi keräytyä väkeä. Tuo
    äsköinen tuttumme — seiväsritarikin tuli kiiluvin silmin kokoukseen,
    nyrkit ja hampaat yhteen puristettuina, samoin tuo vastahakoinen
    raja-ojan kaivajakin; he menivät kiihkeän näköisinä siihen joukkoon,
    joka oli toiselle puolelle huonetta kokoontunut eri ryhmäksi ja jossa
    näyttiin kiihkeästi mutta hiljaa keskusteltavan. Hiljaisena ja ujoina
    tulivat jälempää kokoushuoneesen sekä lauttamiehen seipäältä hätyytetty
    mies, että hän, joka oli rajanaapurissaan tavannut niin vastahakoisen
    raja-ojan kaivajan. He istuivat hiljaisina penkeillä harvakseen
    istuvien ja mietteisinsä vaipuneiden näkoisien miesten keskelle;
    seipäällä uhattu mies kumartui heti istumaan päästyänsä, ja otti
    laattialta saapuvilla olevan pienen kuusen oksan, jota hän alakuloisen
    näköisenä pyöritteli sinne tänne.

    Väkeä karttui aina enemmän ja enemmän ja pian oli kokoushuone aivan
    täynnä.

    ”Onko teidän kokouksessanne aina näin paljon väkeä?” kysyin eräältä
    mieheltä, joka sioittui aivan meidän viereemme.

    ”Ei niitä ole muulloin monta miestäkään”, vastasi kysytty.

    ”Mikäs kumma tänne nyt on näin paljon väkeä tuonut?”

    ”Kansakoulu-asia”.

    ”Joko teillä on kansakoulu olemassa?”

    ”Ei; nythän tulee kysymys sen perustamisesta”.

    ”Vai niin! Puoltamaanko vai vastustamaan kansakoulua on näin lukuisasti
    paikalle saavuttu?” kysyin taas.

    ”Vastustamaan; piruko vielä tuon maksun niskoilleen ottaa”, sanoi mies
    yrmeästi ja lähti pois, ensin tuikeasti katsoen minua silmiin; näyttipä
    siltä kun hän pelkäisi, ett’en ole oikein yksimielinen hänen kanssaan
    kansakoulu-asiassa.

    Ja tosiaankin, kun loin yleisen silmäyksen kokoukseen tulleisin,
    huomasin aivan pian, että kansakoulua oli todellakin tultu
    vastustamaan. Sillä enin osa sinne saapuneista oli nähtävästi jo
    tullessaan itsensä varustanut vastustuskuntoon. Reillä oli pitkäksi
    venyneet, murrollaan olevat ja vihaisen näköiset kasvot, jonkun nyrkit
    olivat puristetut kokoon ja tuosta kiihkeästä, vaikka hiljaisesta
    keskustelusta havaitsin selvästi, että heidän mielensä oli
    kiihoituksissa jotain vastaan. Että he olivat yksimieliset jossain
    peri-aatteessa, näkyi aivan helposti siitä, kun he olivat kokoontuneet
    isoksi, tiheäksi ryhmäksi, jota joukon keskellä oleva eräs mies johti
    hiljaisella puheella, johon kuuliain hiljainen suostumus-murahteleminen
    tavasta yhdistyi. Tuohon ryhmään oli myös yhtynyt joukko pitäjäässä
    asuvia uskonnon kiivastelioita, jotka aivan helposti voi tuntea osaksi
    heidän muista eroavain vaatepartensa vuoksi, osaksi heidän oudosta
    tervehdystavastansa.

    Silmäilin muitakin huoneessa olioita. Ei mitään kiihkoa, ei mitään
    salavehkeitä, ei mitään kuiskutuksia, eikä ennakkoneuvottelemisia
    näkynyt noiden hiljaisina penkeillä istuvien miesten välillä olevan;
    tyyni rauha näkyi vaan heissä vallitsevan, lieneekö se ollut hyvän
    omantunnon synnyttämä vai tuntuiko tämä hetki heistä siltä kuin ”ilta
    ennen tappiota”?

    Samassa paikassa istui äsken seipäällä ahdattu mieskin, pyörittäen
    äsköistä havun lehvää sormiensa välissä.

    ”Oletteko kansakoulun suosia?” kysyin hiljaa eräältä lähelläni
    istuvalta mieheltä, joka hiljaisuudessa tarkasteli kokoukseen tulleita.

    ”Olen”, sanoi mies lyhyesti ja ikäänkuin surumielisesti. Koko ajan
    vieressäni istuessaan oli hän pyöritellyt tulitikun kokoista
    päreentikkua hammastensa ja huuliensa välissä. Hän ei lakannut
    nytkään sitä pyörittelemästä, eikä luonut silmiäänkään pois
    tarkastelemisestansa minun tuota kysyessäni; luultavasti arvosteli hän
    siinä puolueitten voimaa.

    ”Saatammehan sitten vapaasti haastella”, sanoin hänelle.

    ”Saatamme, puhukaa vaan vapaasti”.

    ”Mikä joukko tuo on, joka noin kiihkeästi tuolla keskustelee erillään
    muista?”

    ”Se on kansakoulua vastustava ryhmä; he ovat kaikin kokoontuneet,
    keräämään kaikki valttinsa yhteen”, sanoi mies ja pyöritteli tikkuansa.

    ”Niinhän minäkin arvelen, mutta onhan heidän joukossaan jumalisiakin?”

    ”On”.

    ”Kuinka se niin on?”

    ”Niinpä se on; Kristus ja Beliali sopivat siinä asiassa aivan hyvin
    yhteen.”

    ”No, mutta mitenkä se saattaa olla mahdollista? Tiedänhän, joiden
    pitäisi olla maailman valkeus, luulisi etukynnessä harrastavan valoa
    kansalle”.

    ”Niinhän sen luulisi, mutta niin ei ole. Milloin vaan on joku kysymys
    kansan valistuksen hyväksi, siinä he kokevat panna vastaan minkä vaan
    voivat ja silloin he sopivat varsin hyvästi yhteen kaikkein
    jumalattomimpainkin kanssa, vaikk’eivät he muulloin paljon seurustele
    heiltä luultuin maailman lasten kanssa.”

    ”Vai niin! Sepä on ikävä kristillisyyden merkki. Mutta luuletteko
    voittavanne kansakoulun?”

    ”Se on mahdoton, kun nuo vastustajat ovat niin tarkoin varustaneet
    itsensä tänne.”

    ”Mitä toivoa teille tappionne jälkeen jääpi?”

    ”Ei muuta kuin kärsiminen ja uudestaan yrittäminen.”

    ”Mistä mielestä kokouksen esimies on, pitääkö hän paikkansa?”

    ”Hän on mies, joka ei vyöry eikä murene. Hän on harras kansakoulun
    ystävä, eikä liisi siitä, vaikka vielä mitäkin tulisi. Useat kerrat
    ovat vastustajat koettaneet tehdä hänestä keppihevostansa ja saada
    hänet pois tieltään, mutta aina ovat he saaneet pitkän nokan.”

    Nyt juuri tuli esimies kuulutus kädessä ja kokous alkoi. Ennen
    kansakoulukysymystä oli käsiteltävänä joitakuita muita asioita, joita
    keskustellessa jo usein ilmestyi tarpeetonta kiukkua ja äksiä.

    Kirkkoherra tuli nyt kokoushuoneesen.

    Esimies luki kuulutuksesta asian ja niin oli tuo mieltä jännittävä
    kansakoulukysymys kaikkine kiihkoineen astunut esille. Pitemmässä
    puheessa selitti puheenjohtaja, kuinka tärkeä olisi, että kansakoulu
    pantaisiin toimeen, kuinka kristillisen yhteiskunnan velvollisuus on
    katsoa, että nouseva kansa saa opetusta, josta me olemme tilinalaiset
    sekä Jumalan että ihmisien edessä. Hän selitti kuinka oppimaton ihminen
    on sokea, niin ett’ei hän tiedä eikä tunne velvollisuuksiansa Jumalaa,
    isänmaata eikä lähimaistaan kohtaan, eikä myöskään niitä oikeuksia,
    joita hän on oikeutettu kansalaisena yhteiskunnalta saamaan. Hän pyysi
    että kokous pysyisi rauhallisena, jos kohtakin mielipiteet eroaisivat
    ja ettei yhteen ääneen meluttasi, mutta että yksi puhuisi vaan
    kerrallansa.

    Katsoin seipäällä uhattua miestä, hän ei enään pyörittänyt havun lehvää
    eikä vieressäni istuvankaan päreentikku enään pyörinyt.

    Monta kertaa jo esimiehen puhuessa ruvettiin huutamalla pauhaamaan,
    mutta hänen luja kieltonsa heidät kumminkin hetkeksi asetti.

    Kun puheenjohtaja lopetti puheensa, nousi kokouksessa semmoinen huuto
    ja meteli, ett’ei hän voinut sitä enään hillitä. Jokaisella koulun
    vastustajalla oli nyt jotain hyvin tähellistä sanottavan tuota tapoja
    turmelevaa kansakoulua vastaan. ”Meillä on jo oppia liiaksikin”,
    ärjyivät he. ”Meillä on jo liiaksikin laiskoja herrarottia
    elätettävinä, emme tarvitse heitä enään lisää. Kuka sitten työtä tekee,
    kun kaikki laiskoiksi ja herroiksi tulevat? Kyllä niitä on narreja ja
    roistoja jo kylläksi, vaikk’ei niitä koulussakaan opeteta”, ja monta
    muuta semmoista kuului pauhun seasta.

    Seipäällä uhattu mies koetti lämpymästi puoltaa kansakoulua, raja-ojan
    kaivamista pyytävä samoin, turhaan, melu ja raa’at haukkuma- ja
    herjaussanat keskeyttivät heidät. Havun lehvä ja päreentikku putosivat
    lattialle; niiden omistajat olivat menettäneet toivonsa — kansakoulun
    saamisesta.

    Seiväsritari otti nyt puheenvuoroa ja vastustajajoukko vaikeni niinkuin
    muuri, sillä he tiesivät että mitä hän sanoo, se on niinkuin taivaasta
    pudonnut.

    Hän selitti, ett’ei vielä koskaan koulunkäynyt herra ole kylmään
    metsään taloa tehnyt, vaan koulun käymättömät ovat monasti sen tehneet
    ja ett’ei sen surkeampaa eikä kansaa turmelevampaa, laiskuuteen,
    narreuteen ja jumalattomuuteen saattavampaa hanketta ole koskaan ennen
    kunnassa ollut, kuin tuo mokoma kansakouluhanke on!

    Esimies huomautti, että jos ei hän ja muut koulun vastustajat opin
    hyödystä mitään tietäisi, niin kansakuulu olisi jo senkintähden
    tarpeellinen, kun yleinen asevelvollisuus tulee toimeen pantavaksi ja
    kansakoulun oppikurssin läpi käyneet pääsevät yhden vuoden vähemmällä
    palvelusvuodella kuin käymättömät.

    ”Paljon parempi on että pojat ovat enemmän aikaa sotamiehinä, kuin että
    he olisivat kansakoulussa, kaikkea pahaa oppimassa”, sanoi tuo
    mielestänsä liiaksi oppinut vastustajain johtaja ja edustaja!
    (Suostumushuutoja).

    Kirkkoherra pyysi nyt puheenvuoroa, mutta koulun vastustajain edustaja
    rupesi kuiskumaan, ett’ei kirkkoherran tarvitse puuttua eikä sekautua
    heidän asioihinsa ja että hänen piti olla hiljaa. Esimiehen täytyi
    kaikella kunnallislain ankaruudella säilyttää kirkkoherran puhevaltaa,
    jonka hän viimein saikin.

    Kirkkoherra nousi seisomaan ja piti lämpymän puheen koulun
    puollustukseksi, jossa puheessa hän selitti, kuinka pimeys ja
    tietämättömyys vajottaa ihmisen raakuuteen ja että raakuudesta syntyy
    orjuus, joka taas synnyttää tirannisuuden. Hän selitti kuinka ihminen
    jo luomisessa luotiin oppivaiseksi ja oppia tarvitsevaiseksi koko
    elämänsä ajaksi ja vertaili ihmisten keskinäistä suhdetta oppineena ja
    oppimatonna. Hän puhui kokemuksistaan, kuinka ison välin hän on
    huomannut rippikouluunkin tullessa niiden välillä, jotka ovat
    kansakoulussa olleet ja niiden, jotka eivät ole olleet. Edelliset
    tietävät toki jotain Jumalastakin ja hänen pyhästä sanastansa ja
    antavat tarkkoja vastauksia uskonnollisiin kysymyksiin, jota vastaan
    jälkimäiset ovat kuin puusta pudonneita.

    Kun kirkkoherra lopetti puheensa. ärjäsi tuo mahtava puolueen johtaja:
    ”Tuo saarna nyt ei maksanut mitään, siitä ei valistunut kukaan. Meillä
    on jo oppia liiaksikin. Eikä missään koulussa ole yhtään arttikuulusta,
    jossa oikeita tapoja ihmisiin istutettaisiin, sillä kaikki koulun
    arttikuulukset (mitä hän lienee noilla ’arttikuuluksillaan’
    tarkoittanut, koulujen luokkia, lukutunteja, oppiaineita vai mitä, on
    minulle ja kukaties sinullekin tuntematoin asia) tarkoittavat
    laiskuuden oppia, joka ei kelpaa mihinkään. Herroista ei ole muuta
    hyötyä, kun että he kasvattavat isoa vatsaa ja sitte kun sen saavat,
    ovat he tiellä itsellensä ja muille. He eivät muuta katso kuin että
    saisivat vaan vatsansa täytettä ja ovat sitten valmiit katsomaan muita
    ihmisiä ylön”. Ja hän nousi oikein seisoalleen mittailemaan kuinka
    isoja vatsoja herrat kasvattavat.

    Se oli mieluinen puhe vastustaja-joukolle. Suostumushuutoja kuului ja
    he oikein ilosta hykertelivät käsiänsä. Erittäinki se seikka näytti
    heitä hyvin miellyttävän kun heidän johtajansa on oppimatonnakin niin
    oppinut, että tiesi ”arttikuuluksetkin”. Eräs vastustaja, jolla ei
    ollut ääntövaltaa, oli heistä taaempana josta hän kuunteli ja katsoi
    vastustajain vehkeitä ja mielilauseita, suu törhöllään: ho, ho ho, ho,
    hooo! nauraa hohotti hän aina, kun heidän puheensa ja käytöksensä
    tulivat raaimmilleen.

    ”Kyllähän se kuuluu kaikista teidän puheistanne, että liiaksi teillä on
    oppia”, sanoi kirkkoherra hiljaa ja huokasi; luultavasti tunsi hän
    sillä hetkellä kipeästi sydämessään, kuinka paljon kansa vielä
    enemmältä osalta tarvitseisi valoa, ollakseen ihmisenä.

    Nyt ei enään koetettukaan kumota koulun vastustajain perusaatetta,
    sillä kokemus oli jo opettanut, että se oli turhaa työtä. Sillä
    niinkauan kuin ihminen on niin alhaisella kannalla ett’ei hän oikeutta
    vääryydestä, totuutta valheesta eroita, eikä tunne paremman elämän
    tarvettakaan, niinkauvan on mahdoton häntä saada perääntymään vääristä
    mielipiteistänsä. Tässä ei ole vielä millään järjellisellä puheella
    siaa, ja heidän kanssaan juuri toteentuu tuo vanha sananlasku: ”yksi
    tyhmä vastaa yhdeksän viisasta.”

    Kokous oli nyt tuon oivallisen koulun vastustuspuheen tähden tullut
    niin meteliseksi, että oli mahdoton enään mitään järjellistä toimeen
    saada. Jokainen koulun vastustaja koki nyt oikein tuimalta syytää
    mielilauseitaan koulua, koulun suosioita, kirkkoherraa ja esimiestä
    vastaan. Esimies teki huutamalla ääntö-esityksen ja ilmoitti että
    äänestys aljetaan. Vastustajat vaikenivat heti, sillä he pitivät
    varmana asiana sen, että he äänestyksessä voittavat. Koulun puolesta
    äänestäjissä ei ollut yhtään, joka olisi kuulunut mihinkään
    uskonlahkoon, vaan he olivat kaikki niin kutsutuita ”suruttomia”!
    Kummallista!!

    Kun äänestys oli päättynyt, julisti esimies, että koulun vastustajat
    olivat voittaneet noin kolmannen osan äänivoitolla, joka tieto näytti
    tuovan erinomaisen tyytyväisyyden kokouksen enemmistöön.

    Esimies kirjoitti itse pöytäkirjan. Kun hän luki sen tarkastettavaksi,
    nousi taas aika meteli kokouksessa, sillä hän oli pöytäkirjaan ottanut
    kokouksen enemmistön perusaatteita. Koulun vastustajat kääreentyivät
    esimiehen ympärille ja rupesivat äyvästämään: ”noita lauseita ei saa
    ottaa pöytäkirjaan; ei niitä ole lausuttu koulua vastustaessa; meitä
    häväistään hallituksen edessä”, ja monta muuta semmoista huusivat he ja
    vaativat nyrkin kovuudella, että heidän koulun vastustusperusaatteensa
    pyyhittäisiin pöytäkirjasta pois.

    Esimies sanoi: ”Minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin. Enkä minä
    ymmärrä missä muussa tarkoituksessa te olisitte noita raakoja
    mielipiteitänne lausuneet kuin juuri kansakoulua vastustaessanne; ja
    mitä parempia teidän tarvitsee olla hallituksen edessäkään, kun te
    olette yhteiskunnallisissa oloissamme. Se mikä on kerran kirjoitettu,
    sen täytyy pysyä. Sillä ne lauseet, joita te pois tahtoisitte
    pöytäkirjasta, ovat juuri teidän omia lauseitanne, jotka rupeavat nyt
    jo teitä itseännekin kammottamaan, jonkatähden tahtoisitte ne tehdyiksi
    hyvin siviöiksi, että itse saisitte näyttäytä hurskaina, ulkokullatun
    tekokuorenne alla”.

    Koulun puoltajat tekivät vastalauseensa päätöstä vastaan ja esimies
    merkitsi sen pöytäkirjaan; he ilmoittivat myös valittavansa ja vaativat
    otteen kokouksen päätöksestä.

    Koulun vastustajat rupesivat uhkaamaan esimiestä: he aikoivat häneltä
    ottaa viran, kunnian ja ”pännän” pois, tuon kauhean rikoksen tähden
    muka, kun ei hän ruvennut pöytäkirjaa sotkemaan heidän mielensä
    mukaiseksi! He eivät kirjoittaneet pöytäkirjan alle, mutta koulun
    ystävät tekivät sen, vaikka se oli heille tappopäätös ja vaikk’ei
    heille enään jäänyt muuta toivoa jälelle kuin vetoominen hallituksen
    kansan parasta katsovaan tahtoon.

    Kokous hajosi nyt ja merkillistä oli, että koulun vastustajat lähtivät
    kokouksesta pois paljon pahemmalla omalla tunnolla kuin koulun
    puoltajat, vaikka he saivat niin tuntuvan tappion.

    Meidän matkamme määrä oli mennä aina eteenpäin; siis sanottuani
    jäähyväiset tuolle kokouksessa olleelle puhetoverilleni, lähdimme pojan
    kanssa matkalle, jolla viivyimme useampia viikkoja.

    Kun tulimme kahden kesken taipaleelle, vaivuin minä syviin ajatuksiini
    niistä kaikista mitä olin nähnyt ja kuullut eikä poika hennonnut
    häiritä minua. Silloin tulin ajatelleeksi, kuinka suuri osa kansasta
    makaa vielä pitkää kansallis-unta ja kuinka he vastustavat omaa
    hyväänsä. Ajattelin, kuinka he ovat valmiit huutamaan, että heille
    tehdään vääryyttä, jota he saavat kärsiä — joka luulo heillä lienee
    välistä oikeutettua, mutta useinkin tietämättömyydestä syntynyttä
    epäluuloa. Vaan kun heille tarjotaan tilaisuutta tulla tuntemaan
    lakinsa ja oikeutensa, että voisivat puollustaa niiden turvissa
    itseänsä ja että he tulisivat tietämään mitä he ovat velkapäät
    yhteiskunnalle ja yksityisille, niin silloin he nousevat raivoon omaa
    hyväänsä vastaan, silloin he työntävät pois tyköänsä kaikki mahdolliset
    keinot heidän oman itsensä auttamiseksi, silloin he rupeavat vihaamaan
    niitä, jotka heille sydämestänsä hyvää suovat ja tekevät työtä
    väsymättä heidän eduksensa, heidän kohottamiseksensa — ihmiseksi.
    Silloin ajattelin minä: mikä lienee neuvona, että kansa tulisi
    tuntemaan — puutoksensa, että hänen näöstänsä kaikki vika loppuisi?
    Jos kuinkakin olisin hyviä vastauksia noille kysymyksille hakenut, en
    kuitenkaan muuta saanut kuin: ”tee työtä ja kärsi.” Niin, niin,
    ajattelin silloin: isänmaan ystävien tulee tehdä työtä, näihin aikoihin
    ja vastuksiin katsomatta, tehdä työtä nurkumatta, väsymättä, tehdä
    työtä silloinkin kuin pilkkanauru, ylenkatse, parjaus, viha ja vaino
    ovat palkkana, tehdä semmoista työtä, jota tuon työn vastustajat
    ymmärtävät ja käsittävät, sillä he ovat vielä niinkuin pikkulapset,
    jonkatähden heille pitää antaa pikkulapsen ruokaakin. Tuota työtä pitää
    tehdä varovasti; heille ei saa sanoa: te olette ymmärtämättömiä, sillä
    he eivät usko koska he pitävät itsensä hyvin viisaina. Heille ei saa
    sanoa, että te olette väärässä, sillä eivät he sitäkään usko, sillä sen
    minkä he kerran ovat käsittäneet, pitävät he ainoana oikeana. Mutta
    tuopa ei tapahdu, jos ei tunkeu itse kansan keskeen, jos ei opi
    tuntemaan heidän tapojansa ja elämänsä laatua, jos ei koe auttaa heidän
    puutoksiansa ja saattaa heitä oikeuteensa. Kun tuo on tapahtunut, sopii
    isänmaan ystävän ruveta kenties päivän valoon kaivelemaan kaikki
    puutokset ja epäkohdat ja ankarasti moittimaan vääryyttä. Ja kussa
    tietämättömyys ja siitä seuraava typeryys paisuu niin isoksi mielessään
    että se uhkaa kansallisille ja yhteiskunnallisille eduille tulla
    vaaralliseksi, sinä täytyy ottaa lujalle ja peruksellisesti kuvata ja
    paljastaa heidän huonolla pohjalla olevat asiansa, että he nähden
    näkisivät ja kuullen kuulisivat asiansa olevan väärän ja sitenkin
    oppisivat jotain ymmärtämään, jotain käsittämään ja pitämään silmänsä
    auki.

    Noita minä mietin ja ajattelin, ja kenties olisi syvempikin suru saanut
    vallan minussa, mutta tuon kolmannen osan äänestäminen kansakoulun
    puolella tuolla kokouksessa oli suurena lohdutuksenani ja poisti
    kolmannen osan surustani.

    ”Jopa se oli riitainen kokous!” sanoi poika yht’äkkiä, kun näki että
    minä rupesin huomaamaan itsestäni ulkona olevia esineitä.

    ”Niin se oli”, sanoin.

    ”Minä olen nähnyt paljon tällä matkalla, vaikk’ei tämä ole ollut tämän
    pitempi.

    ”Luultavasti nyt olet tullut vakuutetuksi siinä aamullisessa
    mielipiteessäsi, että kaikki ihmiset rakastavat toisiansa sillä
    rakkaudella, jolla Jumala on heitä rakastanut?”

    ”Ei niin. Olen ihmisistä saanut aivan päinvastaisen käsityksen.”

    ”Minkälaisen?”

    ”Että suuri osa heistä vihaavat toisiansa, siihen siaan kuin heidän
    pitäisi rakastaa; mutta miksi he niin tekevät, sitä en ymmärrä.”

    ”He eivät tunne vielä Jumalan rakkautta, sen tähden eivät he voi
    rakastaa lähimmäistänsäkään.”

    ”Miksi tuo kokous oli noin riitanen?”

    ”Siksi että siinä taisteli valkeus pimeyttä ja totuus valhetta
    vastaan.”

    ”Miksi kansakoulua niin kovin kiivaasti ja hävyttömästi vastustettiin?
    Oppihan olisi kaikille ihmisille tarpeellinen.”

    ”Sentähden kuin heidän näössänsä on vielä kovin paljon vikaa.”

    ”Ja noita vastustajia oli niin paljon!”

    ”Kaksi kolmasosaa.”

    ”Se on surullista.”

    ”Se on tosi, että asia on surullista laatua, mutta niin se kumminkin
    on. Siitä selvästi näkyy, että suuri on vielä pimeyden valta; suuri on
    vielä se työ-ala, joka jokaisella isänmaan ystävällä on tehtävänä ja
    suuri on se voitto, jos he kerran voittavat totuuden voiton.”

    ”Eikö voisi mitenkään saada niin, että yksikään kansakoulu olisi joka
    pitäjäässä?”

    ”Ei sitä vielä tähän asti ole saatu. Muutoin ei asia voi semmoiseksi
    tulla, kuin saamalla asetus, joka niin määräisi. Asia onkin ollut
    esillä valtiopäivilläkin, mutta se ei ole mennyt läpi.”

    ”Mikähän siinä on ollut syynä?”

    ”Luultavasti, etteivät säädyt ole katsoneet asiaa niin tärkeäksi, kuin
    monikin sen katsoo. He kammonevat myös kaikkea pakollista, jonka he
    luulevat vaikuttavan vahingollisesti kansaan, vaikka ennestäänkin niitä
    löytyy, esimerkiksi lukemiseen oppimisen ja rippikoulun käymisen pakot,
    eikä suinkaan niistä ole havaittu mitään vahinkoa olevan.”

    ”Miksi joillakin kansakoulun vastustajilla oli niin outo puku,
    jommoista en ennen ole nähnyt?”

    ”Muutamat ihmiset ovat asian käsittäneet siltä kannalta uskon asioissa,
    että heidän on vaatteensa muuttaminen sen laiseksi, että he hyvin
    jyrkästi ja silmäänpistävästi eroaisivat muista ihmisistä, jos heidän
    on mieli taivaasen päästä; siitä ajatustavasta tuokin sinun mielestäsi
    niin outo puku on syntynyt”.

    ”Auttaako tuo pu’un muuttaminen sitten ihmisen autuaaksi tulemisessa?”

    ”Ei, sillä Jumala katsoo sydämeen, eikä vaatteisin.”

    ”Mutta tuleehan ihmisen välttää ylpeyttä”.

    ”Kaiketikin, mutta muista eroamaton vaate itsekullakin säätynsä ja
    arvonsa mukaan ei ole suinkaan mikään ylpeyden merkki. Eikä se ole
    mikään ansio Jumalan eikä ihmisten edessä, jos ihminen laittaa
    vaatteensa säädystänsä eroavaksi, olipa se sitten ylemmäs tai alemmas;
    ilman sitä ihminen saattaa ylpeillä missä pukineessa tahansa.”

    ”Mistähän tuokin luulo on alkunsa saanut?”

    ”Ihminen on hyvin herkkä taipumaan siihen luuloon, että hänen pitäisi
    jotain semmoista toimia ja tehdä, johon Jumala mielistyisi. Raamatussa
    löytyy paljon esimerkkejä, kuinka Jumala on armahtanut ihmisiä, kun he
    ovat itsensä nöyryyttäneet hänen edessään. Muistathan piplian
    historiastasi, miten profeeta Jonan saarnasta Niniven asukkaat
    kääntyivät ja katuivat pahoja tekojansa säkissä ja tuhassa. Juuri sitä
    nöyryyttä tarkoittavat ihmiset vaatteittensa muuttamisellakin”.

    ”Historian muistan aivan hyvin; mutta siltähän se näyttää, että vaate
    auttaa, koska niniveläiset saivat armon, kun he säkissä ja tuhassa
    katuivat syntejään”.

    ”Eivät he sentähden armoa saaneet, jos he sillä kerralla pitivät
    tuhkaista säkkiä yllänsä, vaan senvuoksi, kun he nöyryyttivät sydämensä
    Jumalan edessä, sillä hän katsoo sydämeen, niinkuin äsken jo sanoin.
    Tuota luuloa oli juutalaisissakin paljon Vapahtajan aikana
    fariseuksissa, sillä he myös pitivät muista kansalaisistansa eroavia
    vaatteita, josta Kristus heitä usein nuhteli. Raamattu sanoo: ’älkäät
    leikatko teidän vaatteitanne, vaan sydämenne’, osoittaen siten, ett’ei
    vaatteitten, vaan sydämen muutos tekee ihmisen otolliseksi Jumalalle.
    Paavin uskoisissa maissa myös ihmiset kokevat ansaita Jumalan armoa
    vaatteittensa muuttamallakin, jopa niinkin ankaroilla, että pitävät
    karva- ja jouhi-paitaakin paljaan ihonsa päällä”.

    ”Jouhipaitoja paljaan ihonsa päällä!?”

    ”Niin vieläpä ruoskivat itseänsä veriin asti ja kantavat
    vapa-ehtoisesti raskaita kahleita. Tuossa on heidän mielestänsä kaksi
    Jumalalle otollista työtä, nimittäin: vaatteitten halventaminen ja
    lihan eli ruumiin kurittaminen; tuommoisista alkuperistä lähteneitä
    lienevät kaikki uskonnollisista syistä tulleet vaatteitten
    muuttamisetkin nyky-aikana. Muutoin ei ole tarpeellista sekauta
    kenenkään vaateparteen; ainoastaan ylöllisyyttä tulee vastustaa”.

    ”Olivatko he uskonnon tähden vaatteensa muuttaneet, jotka tuolla
    kokouksessa olivat?”

    ”Luullakseni olivat”.

    ”No, mutta minkätähden hekin sotivat kansan valistusta vastaan, vaikka
    heidän pitäisi edustaa kaikkea hyvää ja jaloa täällä ja sitten
    tulevaista elämää?”

    ”Sentähden kun heidän näössänsä on jotakin vikaa”.

    ”Mutta ovathan he useinkin hyvin kiivaita asiaansa puollustamaan”.

    ”Siinäpä se on asia, että he pitävät oman käsityskantansa ainoana
    oikeana. Muutoin ei ole kiivasteleminen mikään oikean merkki. Uskonnon
    kiivastelioissa on monta eri lahkoa, joissa useinkin syntyy eksyttäviä
    ihmisoppeja, ohjelmia ajatus- ja käsitystapoja, jotka useinkin ovat
    tehneet lujinta vastarintaa ihmiskunnan edistymiselle. Ja jos he
    olisivat kuinkakin riitaisia keskenänsä oppinsa erinkaltaisista
    kappaleista ja tavoista, ovat he siinä kumminkin yksimielisiä, että
    vihaavat kaikkea maallista oppia ja tieteellisyyttä?”

    ”Sanoitte: lahko, mikä on lahko?”

    ”Lahkoksi kutsutaan meillä kaikkia ihmisistä muodostuneita ryhmiä eli
    joukkoja, jotka oppinsa ja käsityksensä kautta eroavat joko asetuksiin
    perustetuista yhteiskunnallisista oloista, taikka jotka uskonnossa
    poikkeevat opilla ja elämällä lutherilaisesta valtiokirkon opista.
    Edellisiä sanotaan valtiollisiksi ja jälkimäisiä uskonnollisiksi
    lahkoiksi; edellisiä ei meillä, Jumalan kiitos! toki ole”.

    ”Onko uskonnon lahkoista koskaan mitään hyvää?”

    ”Kuin ne kumminkin ovat perustetut kristilliselle pohjalle, on niistä
    usein paljonkin hyvää. Sillä vaikka muutamissa opinkappaleissa ovat
    saaneet toisellaisen käsityksen kuin evankelislutherilaisen
    valtiokirkon oppi on, siivoontuu heidän ulkonainen elämänsä kuitenkin
    ja siitäkin on jo yhteiskunnalliselle elämälle suuri voitto. Ja vaikka
    he alussa ovatkin välistä hyvinkin väärällä tolalla, tasaantuvat ja
    lauhkenevat he ensi kiihon ja hourion sivu mentyä ja usein puhdistuu
    heidän elämänsä puhtaaksi ja syväksi kristillisyydeksi. Pitkällisen
    rauhan aikana veltostuu totisinkin kristillisyys, mutta kun
    lahkolaisuus rupee liikkumaan, valpastuvat ihmiset tutkimaan omaa
    tilaansa ja silläkin tavalla on lahkolaisuus hyödyksi; mutta niin
    kauvan kun lahkolaisuus on lahkolaisuutena, ei voi sitä uskonnon
    perustuksena pitää”.

    ”Mikä on oikea uskonto?

    ”Se, joka on perustettu pyhään ja joka pitää sen ytimen eli
    hengen kaikkinensa elämänsä ohjeena ja toivonsa perustuksena, eikä pyri
    sitä selittämään, mestaroimaan, kääntelemään ja vääntelemään oman
    pimeän lahkolais-mielensä jälkeen.”

    ”Ovatko uskonto ja tiede yleiseen ristiriidassa?”

    ”Ei voi kieltää, etteivät ne ole jo ammoisista ajoista olleet toisiansa
    vastaan, voimatta kumminkaan toisiansa kumota.”

    ”Miksikähän se niin on?”

    ”Harva ihminen on täydellisesti kehittynyt sekä uskonnossa että
    tieteissä ja semmoista kehittymistä voimme pitää puolinaisena. Siitä
    aivan helposti seuraa, että toinen ihminen on enemmän kehittynyt
    uskonnossa, toinen tieteissä. Kun nyt niin kerran on, pitää kumpikin
    puolue toistensa käsitystavan tarpeettomana ja omansa semmoisena, johon
    ei enään mitään lisiä tarvita. Semmoisessa puolinaisessa kehitystilassa
    ollessaan uskonto ei kärsi, että tiede pyrkii kaikkialla tutkimaan,
    käsittämään ja selville saamaan luonnon salatuita ja suuria ihmeitä,
    siis Jumalan luomisen viisautta. Semmoinen uskonto luulee siten
    ryöstettävän Jumalalta kunnian ja halvennettavan Hänen suuruuttansa,
    vaikka ihminen senkin kautta oppii vaan enemmän ja enemmän tuntemaan
    Luojansa ihmeellistä viisautta ja rakkautta ihmisiin, kunnioittamaan
    ja rakastamaan Häntä enemmän ja samassa myös lähimmäistään.
    Kristillisyydettä kehittynyt tiede ei taas tyydy mihinkään muuhun, kuin
    siihen, minkä hän on käsittänyt ja katsoo sentähden ylön kaikki
    uskonnolliset pyrinnöt ja harrastukset joutavina ja ahtaina
    haaveksimisina.”

    ”Miks’eivät ne voi toisiansa kumota, vaikka ovat toisiansa vastaan?”

    ”Siksi eivät, kun kumpikin on muuttumatoin totuus ja totuutta ei voi
    mikään kumota.”

    ”Uskonto vai tiede on enemmän hyvää tehnyt ihmiskunnalle?”

    ”Vaikka uskonto ja tiede ovat niin kauvan seisoneet toisiansa vastaan
    ja vieläkin seisovat, niin kumpikin on tehnyt paljon hyvää
    ihmiskunnalle, samassa kun ne ovat toisiansa auttaneet tuossa suuressa
    työssä.”

    ”Kuinka se on ymmärrettävä, että kaksi vastakkain olevaa asiaa saattaa
    toisiansa auttaa yhdessä ja samassa asiassa?”

    ”Mikä olisi uskonto ilman tiedettä ja mikä olisi tiede ilman
    uskonnotta? Mitä olisivat he voineet tehdä ihmiskunnalle yksistänsä,
    jos eivät olisi auttaneet toinen toistansa? Jos ihminen olisi kuinkakin
    tieteellisesti oppinut, mistä saisi hän lohdutuksen murheelliselle
    sydämellensä, raskaalle ja polttavalle omalletunnollensa, kun semmoinen
    päälle tulee, jos ei olisi kristin-uskoa, joka voipi hänelle sitä
    tarjota ja antaakin? Uskonnotta olevat oppineetkin ihmiset, semmoisen
    hädän tullessa, lopettavat päivänsä tavallisesti itsemurhilla —
    raukoilla ei ole mihin he turvaisivat —; se on ijankaikkinen ja
    ajallinen vahinko. Mutta joka seisoo lujalla uskonnollisella pohjalla,
    hän ei horju, vaikka vielä mitäkin tulisi, vaan löytää turvansa
    uskonnossa ja hänen sydämensä nöyrtyy, uskontonsa vahvistuu ja elämänsä
    parantuu ankarassa murheen pätsin koetuksessa ja niin säilyy hän
    siunaukseksi ihmiskunnalle.

    ”Suuret ja voimalliset valtakunnat muinoin olivat korkealla sivistyksen
    kannalla, mutta eivät voineet pystyssä pysyä, kun eivät tunteneet
    kristin oppia, vaan palvelivat mykkiä epäjumalia, sillä heiltä puuttui
    vahvin perustus, nimittäin kolmi-yhteisen Jumaluuden kuva. Jos taas
    katsomme nykyaikaa, havaitsemme aivan pian, että ne kansat ja
    valtakunnat, jotka kristin uskoa tunnustavat, ovat korkeimmalla
    tieteittenkin kannalla, jonka vuoksi he ovat etunenässä astumassa
    ja tieteitten valolla ohjaamassa muita pimeydessä vaeltavia
    pakana-kansoja. Tästäkin jo näkyy, että kristin-oppi on tehnyt
    ihmiskunnalle paljon jo uskonnollistakin hyvää, puhumattakaan siitä,
    mitä se tulevaisessa elämässä voi ihmisille antaa. Vahvana totuutena
    siis pysyy se, ett’ei mikään ulkonainen oppi, olkoon se kuinka korkea
    tahansa, ole täydellinen sivistys, jos ei se ole kristillisyyteen
    perustettu.

    ”Jos taas katselemme asiaa toiselta kannalta, niin täytyy kysyä: mikä
    olisi ihmiskunta ja itse uskontokin ilman tiedettä? Sillä juuri tiede
    on uskonnonkin saattanut siihen valkeuteen, jossa se nykyään on,
    samaten kun uskontokin on tiedettä edistänyt.”

    ”Kuinka se on ymmärrettävä?

    ”Pyhät kirjat, se on: koko pyhä raamattu on käännetty monelle eri
    kansojen kielille, joka on tapahtunut tieteen eli opin avulla, sillä
    oppimatoin ihminen ei siihen kykene. Aina jonkun ajan takaa on Jumala
    herättänyt oppineita miehiä kuulemaan hänen tahtoansa ja nämä ovat
    tehneet uudistuksia ja parannuksia kristin-uskoon sekoitettujen
    ihmisoppien ja sääntöjen tähden harhaantuneessa kristin-opissa, ja niin
    he ovat kohentaneet ja oikealle saattaneet horjuvan kristin-opin. Sinä
    tunnet osaksi Lutheruksen, koska tiedän että olet lukenut hänen
    elämäkertansa. Jos ei hän olisi ollut oppinut mies, ei ikänä hän olisi
    voinut kukistaa paavin valtaa, eikä puhdistaa ihmisopeilla turmeltua
    uskoa. Oppineista miehistä on myös perustettu kristillisen kirkon
    hallinto kaikissa kristillisissä maissa; jos sen hoito olisi
    oppimattomien käsissä, niin menisi se pian mullin mallin, juuri sen
    vuoksi, kun ei heillä olisi perustettua tietoa missään. Pian alkaisi
    silloin ihmisopit ja samassa lahkolaisuuden sairaudet juurtua
    kristin-oppiin ja turmelisi sen puhtauden.

    ”Muutoin jos ei tiedettä olisi, ei meillä olisi järjestettyä
    valtiolaitosta, ei lakia eikä oikeutta, ei rautateitä, laivakulkua,
    sananlennättimiä, ei koneita eikä tehtaita, sanalla sanoen ei mitään,
    vaan me olisimme alkuperäisessä tilassamme, niinkuin muutkin
    villikansat. Mikään kansa kokonaisuudessaan ei ole vielä koskaan
    kääntynyt totiseen kristillisyyteen, jonka vuoksi pahuus ja väkivalta
    on jäänyt enintä osaa ihmisiä hallitsemaan ja noita hillitsemään ja
    kurissa pitämään ovat lait ja oikeudet sekä niiden oppineet hoitajat,
    johtajat ja valvojat hyvin tarpeelliset. Mutta lakeja hoitamaan ei
    kykene muut kuin tieteellisesti oppineet miehet. Muutoin voipi
    ulkonainen oppi ja tiede korjata paljon niitä ihmisiä, jotka eivät ole
    tosi kristityitä, vaan ovat jääneet himojensa valtaan, sillä opin
    avulla voivat he tulla järkeisopillisesti eroittamaan hyvän paljasta,
    oikean väärästä, kunniallisen työn väärästä teosta, ja sen avulla
    heidän turmeltunut elämänsä parantuu yhteis-kunnallisen elämän eduksi.”

    ”Miks’eivät uskonto ja tiede sitten voi hyvässä sovussa auttaa tuota
    yhteistä ja suurta tehtäväänsä ihmiskunnan hyväksi?”

    ”Siihen kysymykseen on jo vastattu silloin kun selitettiin: minkätähden
    uskonto ja tiede ovat ristiriidassa keskenänsä. Kummassakin haarassa
    enemmän kehkeyneet ihmiset tekevätkin tuota suurta työtä hyvässä
    sovussa ja tuo työ se on, joka kumpaakin vie enimmän eteen päin.”

    ”Mikä se arttikuulus on, jota eräs koulun vastustajia niin usein käytti
    mahti-sananaan?” kysyi poika, kääntäen siten keskustelun pois entiseltä
    tolalta.

    ”Sitä en tiedä. En koskaan ole tieteellisissäkään nimityksissä nähnyt
    käytettävän semmoista sanaa, ennen vanhaan oli Kreikan maalla
    Aristoteles niminen viisaus-tieteiliä, jonka nimi vähän vivahtaa
    yhdenkaltaiselta tuon hänen mielestään niin mahtavan arttikuulus sanan
    kanssa, mutta asian luonto jossa hän tuota sanaansa käytti ei
    osoittanut, että hän olisi Aristotelesta tarkoittanut. Joku aika
    takaperin, kun suomenkieli oli vielä viljelemätöntä, kutsuttiin
    asetuksien erinäisiä lukuja: artikkeleiksi, mutta asian luonto ei
    osoittanut, että hän sitäkään olisi tarkoittanut! Sentähden ajattelen
    minä, että hän koki hapuroida jotain tiede-sanaa, osoittaaksensa siten
    luultua isoa oppiansa, jota hän sanoi itsellänsä liiaksikin olevan
    hakeaksensa siten puolueeltansa kunniaa ja luottamusta, sillä hän on
    sen johtaja”.

    Pojan uteliaisuus olisi noussut hyvinkin korkealle, mutta nyt juuri
    loppui taloton taival ja kylä tuli, jonkatähden keskustelumme täytyi
    lopettaa.

    Meidän olikin pysähtyminen erääsen saman pitäjään taloon, jossa tuo
    kuntakokouskin oli ollut; siihen taloon matkamme tarkoituskin oli.

    Niinkuin ennen olen maininnut, viivyimme siinä useampia viikkoja ja
    asiamme loppuun ajettuamme, lähdimme paluu-matkalle kotiin. Tiellä
    mennessämme esittelin pojalle, että kävisimme kuntakokouksen
    esimiehellä, jolta luultavasti saisimme lisätietoja tuosta
    merkillisestä kuntakokouksesta. Poika tietysti suostui ehdottomasti
    esitykseeni ja niin ruvettiin kyselemään hänen asuntoansa ja sen
    tietoon saatuamme, ajoimme sinne. Kun sinne tulimme, otti hän
    ystävällisesti meidät vastaan ja kehoitti jäämään yöksi heille. Kun oli
    jotenkin iltapäivä, suostuin minä esitykseen, senkin tähden, että olisi
    ollut paremmin aikaa puhellaksemme asioita. Isäntä toimitti
    hevosellemme ruokaa ja suojaa ja vei meidät huoneesen, jossa meitä se
    yönseutu vieraanvaraisesti kestittiin. Isäntä näkyi olevan noita niin
    kutsutuita sivistyneitä talonpoikia, sillä hänellä oli melkoinen
    kirjasto ja useat sanomalehdet, ja hänellä oli runsaasti tietoja
    yhteiskunnallisista ja valtiotaloudellisista asioista. Hän harrasti
    saada kansallensa valoa, sillä hän käsitti, että kansa vielä enemmältä
    osalta haparoitsee pimeydessä ja tietämättömyydessä ja että on mahdoton
    kenenkään päästä oikeuksiinsa, jos ei kansaa itseä saada ensin
    tuntemaan kuinka paljoa se vielä on vailla, jonka tunnon jälkeen sille
    valo kumminkin kelpaisi.

    Puheltiin ensin niitä ja näitä ja tultiinpa viimein puhelemaan tuosta
    viimeisestä kuntakokouksestakin.

    ”Tuolla kokouksessahan he käyttivät itsensä niin hävyttömästi teitä
    kohtaan, että te voisitte saada heidät langetetuiksi suuriin
    sakkoihin”, sanoin hänelle.

    ”Kyllähän se niin olisi, mutta sitä en tee, sillä se on suurin viisaus
    kärsiä tyhmiä; tyhmä ihminen ei viisastu rankaisemalla ja sakottamalla,
    mutta hänelle pitää toimittaa valoa. Minä annan heidän kirkua ja
    kiemuroida omassa tuhmuudessaan ja tuota tehdessään he kietovat itsensä
    yhä lujemmalle oman tuhmuutensa verkkoon ja niin he takertuvat omiin
    pauloihinsa, joita he ovat muille virittäneet: siinä on heille sakkoa
    kylläksi”, lausui isäntä jalomielisesti. Vivahtipa tuo puhe mielestäni
    siihen jaloimpaan lauseesen mitä on maailmassa koskaan kuultu
    nimittäin: ”Isä anna heille anteeksi, sillä eivät he tiedä mitä he
    tekevät.” Tuo isännän puhe miellytti minua niin, että olin vähällä
    tarttua häneen syliksi kiinni.

    ”Eikö tuo hyvin harmita teitä, kuin kaikkenne koette panna liikkeelle,
    tehdäksenne hyvää heille ja he yhtäkaikki osoittavat kiittämättömyyttä
    hyvyytenne edestä ja vieläpä vainoakin?” kysyin häneltä.

    ”Ei yhtään, sillä niin on maailman tapa ollut ja on vielä eteenpäinkin,
    että he tuolla tavalla ovat palkinneet hyväntekiänsä. Ei mitenkään saa
    ihminen itsellensä sukkelampaa viha- ja vaino-miehiä, kuin tekemällä
    heille jotakin hyvää, siis heidän vihansa ja vainonsa on päinvastoin
    iloni ja lohdutukseni, sillä se osottaa, että minäkin olen jo kortta
    vetänyt isänmaan yhteiseen pesään, kansan eduksi”, lausui isäntäni,
    nähtävästi liikutettuna.

    Kertoelmassani olen unohtanut mainita, että olimme olleet yötä tuossa
    talossa ja että viimeiset puheemme olivat eineen jälkeen.

    Kun ei meillä ollut enään mitään tekemistä talossa ja kun aamu oli jo
    hyvästi kulunut, lähdimme me pojan kanssa samoamaan kotoamme kohden,
    samaa tietä, jota olimme tulleetkin.

    Melkein heti tulimme lauttauspaikalle ja lauttamies toi lauttansa, kun
    huomasi meidät toisella rannalla. Kun hän tuli sille rannalle, jossa me
    olimme, tein hänelle aamutervehdykseni, mutta hän ei vastannut mitään,
    katsella muljahutteli vaan ja näytti hyvin vihaisen näköiseltä, kun me
    hevostamme ja muita kaluja toimitimme lautalle. Sitten lähdimme
    menemään virran yli, joka onnistui hyvästi. Koko ylimenommekaan aikana
    ei vaihdettu yhtäkään sanaa ja toisella rannalla maksoin hänelle
    lauttausrahan; ja sanottuani jäähyväiset, ei hän vastannut siihenkään
    mitään. Tuosta mitään huolimatta, lähdimme ajelemaan kotia kohden.
    Tiellä kylän läpi kulkiessamme tapasimme vanhoja tuttujamme: tuo
    lauttamieheltä seipäällä uhattu mies oli tienvarrella panemassa aitaa,
    jonka lauttamiehen hevonen oli taas hiljakkoin särkenyt. Hän päivitteli
    että pitää vartioida yötä päivää vainioitansa, jos mieli saada
    säilytetyksi kylvönsä tuolta pahalle tavalle oppineelta ja isäntänsä
    puollustamalta lauttamiehen hevoselta. Hän puhutteli ystävällisesti
    meitä ja pyysi että lähtisimme nyt hänen kotiinsa käymään. Kun ei
    meidän sopinut hänen pyyntöönsä suostua, sillä meillä oli jo
    kotikiirut, pahoi hän hyvin sitä. Otimme häneltä jäähyvästit ja
    lähdimme. Ajettuamme kappaleen matkaa, tulimme ison kesantovainion
    kohdalle, jossa suuri joukko ihmisiä kaivoi, paitahihasillaan, isoa
    ojaa vainion halki. Työmiehet olivat tieltä ison matkan päässä, mutta
    eräs heistä tunsi meidät tiellä ja alkoi juosta meitä kohden; me
    seisatimme hevosemme ja odotimme. Tuo tulia ei ollut kukaan muu kuin
    entinen tuttumme, tuo vääryyttä kärsivä, joka ei saanut tunnotointa ja
    väärää naapuriansa kaivamaan yhteistä, rajoja myöden juoksevaa
    veto-ojaa. Hänen oli väkinensä täytynyt sitä ruveta kaivamaan, sillä se
    olisi kaivamatta ollen tuottanut vahinkoa viljelyksille. Hänkin
    puhutteli meitä ystävällisesti ja kyseli matkamme tarkoitusta. Hän
    aikoi lain kautta hakea oikeuttansa tuota uppiniskaista naapuriansa
    vastaan, joka ei mielestäni ollutkaan ollenkaan väärin niin julkeaa
    vääryyttä kohtaan; häneltäkin jäähyväiset otettuamme, lähdimme taas
    tuolle tutulle talottomalle taipaleelle.

    Tultuamme taipaleelle ja tovin ajatuksissa oltuamme, sanoi poika
    yht’äkkiä:

    ”Miksi tuo lauttamies näytti niinkuin hän olisi ollut vihassa meille?”

    ”Ehkäpä hän oli todestaankin vihassa”.

    ”No minkätähden?”

    ”Luultavasti sentähden, kun minä en antanut hänen seipäällä
    vahingoittaa häneltä vääryyttä kärsivää naapuriansa. Kenties hän olisi
    tehnyt murhan, jos hänen kostonpyyntönsä ei olisi tullut estetyksi ja
    niin tuo estäminen kenties tuli suorastaan hänelle itselleenkin
    hyväksi, katsomattakaan sitä, että hän oli aivan väärässä”.

    ”Sepä nyt on kumma kun ihminen saattaa suuttua aivan oikeasta asiasta!”

    ”Ihminen, joka on vääryyttä täynnä, ei suutukaan mistään muusta niin
    nopeasti kuin oikeasta; hän ei kärsi eikä jaksa kuulla totuutta, sillä
    hänen sydämensä aivoitukset ovat pahat. Me emme ole vielä monen hengen
    kanssa olleet puheisilla täällä ja kenties olemme jo saaneet useampia
    vihamiehiä kuin ystäviä, varsinkin kun olemme julkisesti puhuneet
    kansakoulun puoleen; semmoista on maailman meno”.

    ”Tuolla kokouksessa kansakoulun vastustajat puhuivat herroista ja
    muista virkamiehistä niin rumasti, ovatko herrat sitten niin pahoja?”

    ”Tuhma ihminen luulee, että maailma seisoo heidän sormiensa nenillä. He
    luulevat, että he ovat ne, jotka kaikki elättävät, jotka kaikki
    pystyssä pitävät ja hallitsevat ja ett’ei herrat ole muuta vasten
    mailmassa kuin laiskana elämään ja olemaan muille rasituksena.
    Tuommoinen ajatustapa on peräti väärä ja suurimman ymmärtämättömyyden
    synnyttämä. Oikeastaan ei oikeain virkamiesten ja talonpoikien välillä
    olekaan mitään eroitusta työn teon suhteen, sillä molemmat tekevät
    työtä sekä itsensä että yhteisen hyvän eduksi. Usein tekee raskasta
    henkistä työtänsä virkamies suuremmalla huolella, murheella, vaivalla
    ja ahkeruudella kuin kova työmies, joka päivänsä työn päätettyä saa
    nukkua yönsä rauhassa. Usein tekee oppinut mies henkisellä työllänsä
    enemmän hyötyä isänmaallensa ja ihmiskunnalle, kuin kovan työn tekiä,
    vaikka hänellä olisi sadat kädet työtä tekemässä. Yhtä tuhmasti on myös
    se, jos joku virkamies eli niin kutsuttu herra katsoo rahvasta
    sentähden ylön, kun hän on kovan työn tekiä, sillä kaikki kelvollinen
    työ on kunniallista ja se tulee yhteisen isänmaamme hyväksi,
    tehtäköönpä työtä sitten päällä taikka käsillä”.

    Tuota viimeistä vastaustani seurasi pitkä äänettömyys ja matka kului
    hitaasti ja ajatuksissa.

    ”Voi kuinka paljon minun näköni on selvennyt tällä matkalla, isä!”
    sanoi poika taas hetken ääneti oltuamme.

    ”Mitä sinä olet ruvennut näkemään?”

    ”Olen nähnyt senkin, ett’eivät kaikki ihmiset olekaan niin hyvät kuin
    olen luullut”.

    ”He olivat tuolla kokouksessa kovan kiihoituksissa jännittävän asian
    vuoksi, jonkatähden ei sovi kansan keskinäistä suhdetta mitata sillä
    mitalla, mutta paljon kumminkin puuttuu ihmisiltä totista rakkautta.
    Minua ilahuttaa kun ma huomaan, että todellakin on näkösi parannut.
    Mutta ei sinun pidä niin ajatella, että sinä nyt olet kylläksi näkevä.
    Sinä olet nyt vähäisen osan tullut tuntemaan luonnon suuresta
    kuvakirjasta ja Jumalan suuresta korkeudesta, viisaudesta ja
    rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Vähän olet myös käsittänyt vielä tuota
    jalointa, Jumalalta luotua, mutta samassa oikullisinta — juonikkainta
    näkyväisten kappalten seassa olevaa olentoa — ihmistä. Kaikissa noissa
    on niin paljon tutkimista, käsittämistä ja oivaltamista, että ihmisen
    täytyy koko ikänsä niitä tutkia, jos mieli on niistä jokukaan murunen
    selville saada”.

    ”En minä niin luulekaan, että olisin jo kylliksi näkevä, mutta toivon
    että olen saanut hyvän alun näköni selveämiseen”.

    ”Se tunto on oikea. Mutta tiedätkö nyt, mistä minä otan aineita
    kirjoituksiini?”

    ”Tiedän: ihmissydänten tuomista elämän kohtaloista ja heidän
    menetystavasta Jumalaa ja lähimäistä kohtaan”.

    ”Aivan niin mutta mitä ajattelisit jos kirjoittaisin tämän matkamme
    kaikkineen, mitä olemme nähneet, kuulleet, puhuneet ja tunteneet?”

    ”Siitä tulisi sievä kertomus”.

    ”Minkä panisit kertomukselle nimeksi?”

    ”No, kylään tullessa”.

    ”Olemmehan nähneet ja kuulleet jotain itse kylässäkin”.

    ”Mutta enimmän kumminki kylääntullessa”, intti poika.

    ”Suostun. Minä kirjoitan kertomuksen kaikesta mitä olemme tällä
    matkalla havainnut ja panen sille ehdoittamasi nimen”.

    ”Kirjoittakaa! Mutta pyydän että annatte sen minun lukea, sitten kun
    kertomus on valmiina!”

    Minä suostuin.

    Nyt juuri tulimme koti-veräjälle.

    Kun pääsin kotia rupesin kirjoittamaan tätä kertomusta.

    Kertomuksen valmiiksi tultua, vein sen lupaukseni mukaan pojalle
    luettavaksi; poika luki sen aikojansa myöden. Kun hän oli lukenut
    loppuun kertomuksen, tuli hän minun tyköni loistavin silmin: ”nyt minä
    vasta oikein käsitän mistä kertomuksissa aineita saadaan, koko elämän
    lavea tanner on täynnä valmiita kukkaisia; kauniita, rumia,
    terveellisiä ja myrkyllisiä ja kirjoittajalla ei ole muuta työtä kuin
    että hän oppii ne tuntemaan ja että hän sitte järjestelee ne sievihin
    riveihin joihin hän väliin sovittelee myrkyllisiäkin kasvuja
    kauneimpain ja tuoksuvampain kukkien sekaan ja niin tuosta kirjavasta
    joukosta tulee kokonainen sarja. Jos Jumala suo minulle niitä voimia ja
    minun siihen ikään tulla, että voin kansalleni kirjoittaa jotain, niin
    luulisin jo löytäväni aineita”, innotteli poika.

    ”Mistä kirjoittaisit silloin?”

    ”Ihmissydämestä”.

    ”Sen valopuolistako?”

    ”Ei, ei, vaan minä panisin piikkejä ruusuin sekaan ja muista valkean
    rinnalle. Kokonainen kuva minua aina on parhaiten miellyttänyt ja
    semmoinen ei ole mielestä eksyttävä”, sanoi poika.

    ”Jospa Jumala sen soisi, että aikeesi kävisi toteen!” sanoin pojalle ja
    pari kyyneltä nousi silmiin, jotka huolellisesti koin häneltä salata.