Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Elokuun kuutamo.

    ”O Mort, vieux capitaine, il est temps! levons l’ancre!
    Ce pays nous ennuie, ô Mort.

    Nous voulons, tant ce feu nous brûle le cerveau,
    Plonger au fond du gouffre, Enfer ou Ciel, qu’importe?
    Au fond de l’Inconnu pour trouver du nouveau!”

    Baudelaire.

    Toista elokuun kuutamo kuin keskikesän hehkuvan punainen. Tämä on
    kalman valkeus kolkoilla vesillä.

    Eipä Lintukodon saarelma, kun elokuun puolivälissä soudan tai soudamme
    illalla manterelta, kuumota enää lämpöisen kuun punertavassa
    himmerteessä. Ei erota enää läheltäkään kylyn hahmoa, sen ikkunain ja
    oven valkeita pieliä, ja tuvasta, kun venhe voimalla löytää valkamaan
    hevoskengänmuotoisen aallonmurtajan sisälle, pilkottaa raskasmielinen
    tuli.

    Valaiseehan se kuu, — eikä kuitenkaan oikein löydä hevoskengän
    sisälle: yhtä mustaa vesi, jonka huipuilla häikäisevät kuvastimet
    välkähtelevät, kuin vaaralliset salakivet ja kuumina kesäpäivinä
    aallonmurtajaksi kantamani paadetkin.

    Kuutamossa, vaikka se on häikäisevä, on pimeää ainakin varjopaikoissa.
    Täytyypä kylän soutajille sytyttää rannallemme majakka, jota kohti
    tietäisivät keulan suunnata, tervasnippu roihuttamaan mustanpunaista
    loimotustaan, raskasmielistä valoaan parista seipäästä kyhätylle
    ”kolmijalalle” aallonmurtajan suippoiseen kärkeen.

                                                      ⸻

    Elokuun kuutamo, ei kalpean kellertävä kuin äsken keväällä, ei
    punainen, satumainen, aistillinen kuin heinäkuussa, vaan, ainakin
    täällä saaressa, kauhistavan valkea ja kylmä.

    Tosin säkenöi yli salmen ja ulapan hopeinen tie, kiemurtelee ja vapisee
    kuin hoikka, jättiläismäinen komeetta tai — puolipiste, jonka piste,
    kuu, pyrkii siitä irti, on kavahtanut kauas ja ylös taivaalle kylmänä
    ja väsyneenä kellottamaan. Tosin se säkenöi — synkästi kuin
    ylhäisnaisen surupuku, johon olisi kylvetty timantteja, mutta surupuku,
    hautausasu se on kuitenkin: melkeinpä tunnen siitä hirveän hautausmaan
    hajun, kalman hajun.

                                                      ⸻

    Nyt se leikki siis jälleen on lopussa, koska elokuun valkea kuu tuolla
    tuijottaa tähtien lomassa, jotka yhä selvemmin näkyvät, — ikäänkuin
    salaisesti keskenään kuiskailevat, kuten hankiten jotain pahaa
    ihmislasta kohtaan.

    Nyt tuli taas aika muistaa pakostakin onnettomuuksiaan, — rauhoitus
    loppui, julmat haulit rämähtävät sinne tänne hädissään ja haavoissaan
    soutelevaan sorsaan!

                                                      ⸻

    Illalla, vaikka ylhäinen kuu paistaa, on tanhualla niin pimeää! Pimeä
    on tuolla takana kukkaspelto, jolta heinäsuovatkin on kannettu pois.
    Kukkaspelto? Pistävä sänki...

    Rakennukset, tupanen ja aitta, saavat aavemaisen hohteen.

    Ulkometsämme, sekin alkaa kummitella. En tahdo sinne yksin, en voi,
    vaikka uskaltaisin. Sinne suuntaamani kauniin tien alkuun pystytetty
    pitkulainen paasi, joka kahdelta taholta muistuttaa nunnaa, on nyt kuin
    todellinen nunna, — aave.

                                                      ⸻

    Kukkaset taas kuolleet, — ainoa ajanrattoni toivottomassa yhdessä ja
    samassa, jolta en odota muuta kuin kuolemaa, ehkä sekin pitkien vuosien
    jälkeen. Aurinko ellei kadonnut, niin haalistunut, loistonsa
    menettänyt, se suurin unohdukseni.

                                                      ⸻

    Nämä julmat yöt!

    Aittani korkeasta ikkunasta siilautuu sinertävä kuutamo hiljaisena,
    elottomana, kuin mitäkin kuolin- ja käärinliinoja siitä sisälle
    tungettaisiin. Ei näy juuri seiniä, ei lapsellisen kirjavaa laipiota,
    vain köyhä, mustaksi maalattu pitkä pöytä kuin ruumislauta tai -arkku.

    Ja minä valvon muistojen katkeruus sydämessä!

                                                      ⸻

    Tämä katkeruuteni: tämäpä vaikeaa selittää! Enkä siihen alentuisi,
    ellei tuskien ruoska minua siihen pakottaisi, — ruoskittu juhtakin
    viimein, se ihme tapahtuu, huutaa, mykkä eläinkin huutaa, — ja ellei
    minulla vielä olisi se illuusio, että puhuttu tai kirjoitettu sana
    helpottaa.

    Älkää luulko, että katkeruuteni johtuisi jostakin sellaisista kuin
    esim. että olisin köyhä, niin-ja-näin-asemassa siinä suhteessa: ne ovat
    olleet minulle maailman helpoimpia asioita järjestää, jopa
    kohtalaisesti kunnianikin säilyttäen, — hyvä niinkin: ilmeisesti on
    hiukan harvinaista, että ihminen jaksaisi päästä edes pikku
    varakkaaksi ihan moitteettomasti; useimmissa tapauksissa voi siinä
    paljastaa pieniä, viattomia kepposia. — Ei, tässä suhteessa olemme
    tehneet paholaisen kanssa pienen kirjallisen sopimuksen; siihen
    allekirjoitukseen ei suinkaan vertäni ole käytetty, — enhän vaadikaan
    suuria niin vähäpätöiseltä asialta kuin toimeentulo. Se oli siis sangen
    pieni paholainen!

    Mutta enemmän kuin Mefisto oli hän pettäessään minut paljon
    vakavammassa. Pettäessään siinä, että antoi minulle aikoinaan liikaa
    viattomuutta, uskoa, että maan päällä olisi jotain, joka olisi pyhä,
    että ainoakaan ihminen olisi enemmän kuin ihmisen arvoinen, — ja
    ihminen nyt ei liene paljon arvoinen.

    Äskeiseen taas: joskin aineellisesti hyvin voidessani, — sillä en
    ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi tai miten hän saattaisi paremmin
    voida, kun en keksi, mihin käyttää suuria rikkauksia, jos ne saisin, —
    ja joskin suren, ettei minulla ole ainoaakaan sellaista, jolle jättää
    omat aineellisten pikku vaivojeni hedelmät, taloset, tavarat, niin
    yhtä monin hetkin tiedän erinomaisesti, että sekin toivomus on
    kuvitelma: että lapset eivät suinkaan pidä niin pyhinä vanhempiaan kuin
    vanhemmat uneksivat, hekin ovat yksilöitä, — vieraita; heidän täytyy
    menetellä sen mukaan. Yhtä horjuvaa on ajatukseni, että olen maan
    pinnalla sangen vähäpätöinen, sillä tällä tavoin ainakaan en ole
    marttyyriluonne: en uhraisi pientä sormeani sen tiedon tähden, etten —
    kuoltuani nimelläni mitään tee!

    Ei, jotain täydellisempää olisin tahtonut, — ja siinä Mefistoni näytti
    minulle voimansa.

                                                      ⸻

    Kuulkaa nyt, — kenelle täällä puhun? Kuutamon kuolleelle ilmalle,
    tiedottomille seinille.

    Kuvitelkaa, että olisin kerran rakastunut. Mikä nauroi? Kaikilla
    aisteillani, enemmän: sielullani. Ei, minä en sano sitä rakkaudeksi,
    sillä enhän antanut paljoa toisen puolesta, mikä vasta kelpaisi
    todistukseksi. En tahdo kuvitella liikoja itsestäni, käytän
    rakastaa-sanaa vain yleisessä, sen varsin vaatimattomassa
    merkityksessä.

    ”Haa, rakkaudenpettymykset!” Totta kai! Kokematon raukka, joka en
    koskaan itse liene ”pettänyt”: paennut liikaa hätäilyä, arvostellut
    järkevästi sellaisia, joihin saatoin olla sokaistunut, heittänyt niitä,
    jotka minusta ehkä rahdun pitivät, pois kuin imaistun äitelän oranssin
    kuorta. N.s. petos näissä asioissa on liian tavallista, liian
    luonnollista surtavaksi.

    Mutta kuvitelkaa, että olisin todella rakastanut, — tingin siitä hyvin
    lujasti; kuvitelkaa, että olisin pyrkinyt toisen ihmisolennon puoleen
    jopa n.s. sieluni herkimmällä. Odottanut. Ja saanut n.s. kaiken.

    Saaneet toisiltamme paitsi tämän surkean ihmisruumiin paljon enemmän:
    jokaisen ajatuksen, toiveen, haaveen, surun ja aurinkoisen autuuden.
    Kaikki toisiltamme viimeistä hermosolua myöten, muka...

                                                      ⸻

    Ja kuitenkin: sellainen sielu, — ei, ihminen, — voi toisen myödä!

    Ja hän tekee sen rakkaudesta!

    Ajatelkaa, että inhoan kaikkia sellaisia illusorisia sanoja, laihoja
    kuvaannollisuuksia, totuuden irvikuvia kuin ”kuolematon”, ”katoamaton”,
    ”aina eloon jääpä”, ”ikuinen”. Miten lohdutonta. Jokainen tietää
    pyramidienkin rapautuvan; kuinka hän voi narritella luullen jotain
    Tutankhamenin muumiota joksikin jumalalliseksi Tutankhameniksi?

    Tätä leikinlaskua sanoilla ”ikuisuus”, ”kuolematon nimi” en nyt
    syvimmässäni saata pitää muuna kuin enintään mausteen puutteena, joka
    riistää n.s. elämämme ateriasta sen herkullisimman.

    Arvokkaampi ihmisestä on minusta se, josta ei yleensä puhuta, jota
    melkein noloillaan, josta — tuskin tiedetäänkään: hänen mahdollinen
    hyvyytensä, kunniallinen kuntonsa. Muu on pintaa, muu on —
    katoavaista. Sydän, kunto, joka ilmenee tavallisissa arkiasioissa, —
    eikä sellainen, jos on oikeaa, voi ilmetä: se on salaista!

    Tämän uudestiarvioimisen vuoksi saatan usein johtua liikaankin: tunnen
    silloin todellakin, ettei ulkonaisella ole arvoa; siitä tahdon
    silloin kuolla: ainaiseksi tuhoutua, mädätä, murentua: päästä
    jonkinmoiseen nirvanaan, jossa mikään maallinen muiston ja näkymisen,
    säilymisen toivo ei meitä häiritse.

    No niin, kuvitelkaa sitten nyt, että tuo vainaja, — hän on nyt
    vainaja, minulle kuollut muullakin tavoin kuin ruumiillisesti, —
    kuvitelkaa, että tuo vainaja, joka antoi minulle niin paljon kuin
    ihminen toiselle voi antaa, enemmän kuin ruumiinsa, enemmän kuin kaikki
    ponnistuksensa, luvaten verensä, jos sitä vaadittaisiin, ja sen
    lupauksen kyllä uskon; enemmän: kaipuut, ikävät, ilot, nautinnot,
    tuskat, ajatukset, aatteet, vihastuksensa, halveksintansa, raivonsa,
    niin, koko rakkautensa, — kuvitelkaa, ettei hän sittenkään käsittänyt
    minussa tätä: että halveksin ”elää” hänen mielessään tämän ainoan
    elämämme jälkeen minäkään ”nimenä”; etten sellaista haudantakaista
    ymmärrä; ettei se minuun kuulu, minuun, joka aion olla multaa, muraa,
    ei mitään; minuun, joka parhailla hetkilläni edes toivoisin vain
    tehneeni jollekulle hyvää.

    Kuvitelkaa, että hänen ”sielunsa” ei voinut tähän alistua. Että hän,
    vaikkei toki taivaita ikävöinyt, oli niin heikko, että kumminkin
    kuvitteli jotain kuolematonta itselleen ja — minulle.

    No niin, kuvitelkaa, että hän teki jotain, jolla koetti pelastaa
    vähäisen muistoni jälkimaailmalle! Ehkä yhteiset muistomme.

    Meidän muistomme sille, tavalliselle pintapuoliselle elämänkululle,
    jota inhoan, milloin ikävöin mielestäni sisäisempää.

    Ja tämän, vähäpätöisen asian, tulevan muiston, tähden täytyi hänen
    minulta — kuolla!

    Hänen.

    Hänkin saattoi pettää minut! Tahtomattansa. Rakkaudesta — kai.

    Kuutamo tuo jälleen mieleeni tämän.

    Ja tämä on minulle katkeruus: että en, n.s. optimisti, ymmärtänyt
    ihmisen todellista hirvittävää yksinäisyyttä, koska joltakin odotin
    niin paljon ”sielua”, siis sydäntä. Mistä ihminen ”sielun” olisi
    saanut, siis sydämen niin suuren, että se valaisisi hänen älynsä,
    tekisi hänet ymmärtäväksi, rakastavaksi?

                                                      ⸻

    Synkkä tapaus, jota en vieläkään jaksa uskoa mahdolliseksi.

    Kumminkin lähestyy aika, jolloin minun täytyy. Silloin olen valmis, —
    vapaa!

                                                      ⸻

    Ei, en vieläkään usko sitä tapausta. En tosiasioita. Helposti nauran
    ystäville, jotka ovat minuakin pettäneet, sillä sehän on aina ollut
    minulle luonnollinen asia, että he sen tekisivät, jotain inhimillistä,
    jolle en tahdo olla vieras; naurahtelen heidän tekosyilleen, kun he
    tietämättään kaunistelevat silloin itseään jollakin korkeammalla,
    aatteellisella. En, en nykyään kaikkein rakkaimmaltakaan odota
    rajatonta uhrausta. Mutta että hän, joka todellakin kaiken maallisen
    minulle uhrasi, oli sittenkin niin kaukana minusta, se on kauheaa. Ei,
    yhä kysyn, ihmettelen, vaadin; manaan esille vainajaa, minä, joka
    tunnen, ettei mikään vainaja saata vastata! Kuinka vastaisi hän, jota
    ei ole olemassa? Joka ei ole ”sielu”, vaikka luuli itseään sieluksi, ja
    sieluna ikuisuutta toivoen — petti meidät?

                                                      ⸻

    Tuskassa lähden kävelemään tanhualle, pitkin rantoja, hiljaa, ettei
    ystäväni sinisessä kammiossaan heräisi.

    Tuo kauhea kuutamo! Musta vesi loiskuu kivikkoihin, musta vesi välkkyy
    ja kiiltelee koivikon läpi kuin hautausmaan hiotut graniittipatsaat.

    Aaveita kaikkialla! Pihlajien alla, kalliolla niitä seisoo ... pihalla
    niitä huiskahtelee, kuuluu suhahdus, kun tuuli lehvistössä humahtaa:
    aaveet. Ja kuu ilkkuu!

    Saari on kuin hautausmaa tuolla kirkolla. Tunnen sen paikan, vaikka en
    hautausmaita rakasta: ne eivät ole mitään, ne ovat kuvitelmia jostakin
    kuolemattomasta. Tunnen, koska olen kerran näinä kesinä sydänyöllä
    juossut sen halki: oli kiire noutaa apua liittolaiselleni, joka sai
    kuhanpyynnissä julman uistinkoukun syvälle sormeensa, niin ettei se
    irronnut silloinkaan kun hän, tahtonsa ponnistaen, vaati, että sitä oli
    kiskottava koko miehen voimalla.

    Se hautausmaa on nyt tullut tänne, Lintukotoon. Vainaja kummittelee,
    — minulle!

                                                      ⸻

    Näen unta. Hehkuva huone, hänen huoneensa, tuttu minulle; kesäillan
    hämärä, aistini liekit vievät meitä kuin pyörretuuli Francesca da Riminiä
    ja Paoloa. Vuode, tuttu. Verho sen edessä tuttu kuin elämässä
    eikä unessa. Hämäryys, mikä raskas, kuuma hämäryys. Hän: ilmi-elävänä.
    Aistillisuutta, uhrautumista, hymyä, riemua, ylpeyttä, — kuin meri,
    joka yössä aaltoilee. Lähestyn niinkuin ennen, saan ”syliini”, kuten
    sanotaan. Hän väistyy. Aukaisee vaippansa, — sen kauniin, hienon,
    purppuranpunaisen; ja lausuu, huokaa: ”Ei, ei. Enää. Meidän välillämme
    on kuolema.” Ja nyt näen hänen takanaan kuoleman: en luurankoa, mutta
    jonkin hahmon, joka on — mätää. — Hänkin mätää, tuo vainaja: muuttuu
    mädäksi ja — hälvenee.

    ”Miksi et vastannut, jos olisit ollut n.s. sielu, ollut muuta kuin
    uni, muuta kuin menneen todellisuuden sekava varjokuva, — miksi et
    vastannut, selittänyt, oletko pettänyt minut? Oletko kieltänyt sen
    totuuteni, että olen pääsevä nirvanaan? — Vai onko joku muu nimessäsi
    tämän halvan, banaalin meille tehnyt?”

    Kuinka hän olisi vastannut? Hän, uni, mädännyt, olematon, kadonnut:
    sieluton. Ja silti kysyn: en voi vieläkään oikein uskoa. En uskoa
    täysin siihen, jonka suurimmalti tiedän: ihmisten väkivaltaiseen
    vierauteen toisilleen, luonnon julmuuteen, aistiharhoihin, —
    sieluttomuuteen: sydämettömyyteen!

    Kerran kyllä uskon täydellisesti! Silloin tulen vapaaksi! Mutta nyt,
    elokuun kaameana kuutamoyönä, kun kylmenevä aalto rantakallioihin
    lotisee ja loiskuu, puhuen varsin arkipäiväisiä asioita, ennustaen
    maaseudun syksyistä synkkyyttä ja talvista vilua, — loiskuu
    välkytellen kuun kuvastuksia pinnassaan kuin heijasteita kalmiston
    hiotuista kivistä, nyt, kun Lintukodon tanhua on aavevalkea kuin hanki,
    mutta varjot ilkeät, sysimustat, — nyt, kun lehvistöissä kahahtelee ja
    pihlajain tai sypressikatajain juureen ilmestyy aave niinkuin unessani,
    — valkea naishahmo, joka häviää, kun siihen tarkemmin katselee, häviää
    tietysti, pelkkä kuun valon häivähdys; nyt kyselen ja vaadin vieläkin:
    niin, kuvittelen olevani hautausmaalla, jossa hän ”lepää”, — kuten
    multa muka lepäisi. Vaadin vastausta tähän vaikeuteeni: enkö vieläkään
    ole tarpeeksi synkkä, kyllin toivoton, — siis onnellinen? Enkö ole
    valmis?

    MYSTICA.

    Miks kiertelen hautausmaalla,
    haen ystävättären hautaa?
    Sää helteessä kuivunut, kulkijan
    sydän tunteeton kuin rautaa.

    Sen kunnioituksen poltti
    tuon vainajan erhe suurin,
    pyhänhenkemme herkimmän häväistys,
    loi välillemme kuin muurin.

    Ja kuitenkin kiertelen täällä,
    sydän vaikka näin pettyi ja paatui!
    Ei jaksa surra se patsasta,
    joka tuossa jo nurmeen kaatui.

    Ei ystävättären patsas
    se ollut, se, joka kaatui:
    hänen seisoi vielä, vaan ympäri
    puuristejä kymmenin maatui.

    Mitä huolisin risteistä niistä?
    Ah, pienintä haikeutta vailla
    nyt katselen vainajan hautaakin.
    Tulin tänne velkojan lailla!

    Oi pessimismini kuilu:
    näin yksinkö ihminen, yksin?
    Miten vuosia kestää yhdenkään
    voin tällaisin elämyksin?

    Kysymyksistä tärkein se vanha,
    tämä: ”Ollako vai ei olla?”
    Sen vuoksi nyt, katkera, kiertelen
    jopa kuolleitten kartanolla.

    Se kysymys turha täällä
    on tehtävä vainajalle,
    joka petti — uskollisuudesta,
    kun muutti hän mullan alle.

    Miten itsekäs pyyntöni: ”Näännyn,
    suo lohdutus, uskon tilkka!”
    Ja kuitenkin pyyntöni turhaksi
    jo vahvisti mieleni pilkka.

    Siten itsekkyyttäni pilkkaan, —
    ja kuollutta mullasta manaan:
    ”Sano, kuinka nyt. henkeni uudistan?
    Nyt vastaa, sanasta sanaan!”

    Ei vastausta. Poppeleista
    vain äitelä kalman tuoksu.
    Soi räikkynä maantieltä kauempaa,
    elonvirran arkinen juoksu.

    Sinä, — kerranhan tein sydämeeni
    iki-alttarin sinulle, armain
    olit naisista, astelit maailman
    lian keskellä puhtahin parmain.

    Sinut pyyteeni sai epätoivoon
    ja kyyneliin, sinut suisti
    se antaumukseen, — siitä nyt
    alas ihmiskuntomme luisti.

    Sinä uhrisi annoit ja syöksyit,
    niin käy, verenliekkeihin kuumiin.
    Mut miksikä sieluun ikuiseen
    sinä uskoit hehkussa ruumiin?

    Sinä, — jolta se hehkusi juuri, —
    vaikk’ itse sen lietsoin julki, —
    mua loitonsi pois, niin inhotti
    mua synti, kun alasti kulki!

    Mut siinä ei syntisi suurin:
    pyhä minusta, vaikka jos likaa,
    oli syntimme aina sittenkin.
    Ei, siinä ei, kallis, vikaa!

    Vaan miksikä pyhyytemme
    veit turulle lauman turhan?
    Sen sielusi vaati, muistosi, — niin
    teit rakkautemme murhan!

    Nyt ymmärrätkö, miksi
    jumalointini vaihtui vihaan?
    Nyt aavistatko, kuinka voit
    mua raadella luihin ja lihaan!

    Ja — kanssasi kuitenkin kerran
    me saatiin onnemme, jolla
    ei äärtä, ei vertaa päällä maan!
    Sano: ”Ollako vai ei olla?

    Nyt tyydyn yhteen sanaan”. —
    Mies kuunteli, jatkoi: ”Alas
    sinä lupasit tulla, jos ennemmin
    mua kuolisit. Muista valas!

    ”Sinä vannoit: Sitten, kun aivan
    olen kirkastettu sielu,
    sua seuraan täällä. Nyt toivottomuus
    mua kiehtoo kuin koskennielu!

    ”Puhu, neuvo!” Ei haudasta sanaa,
    on äänetön hauta, ja helle,
    joka huuruilee yli hautausmaan,
    vain leyhyy kalmaiselle!

    On hauta mykkä, kuollut.
    Ja kuitenkin mies yhä haastaa:
    ”Tee ihme, — tai olet ainoastaan
    kasa mullassa luita ja saastaa.

    ”Tee pienoinen ihme, sielu!
    Jokin sellainen mielennouto
    mua voisi jo auttaa kuulauteen.
    Jokin tapaus hiukankin outo!

    ”Jokin sattuma täällä, nyt kohta!” —
    Ei sattunut mitään siellä,
    ei kohta, ei koko,
    ei myöhemmin maailman tiellä.

    ”Vai sielu! Vai sieluna maassa
    elit aikasi! Siispä nyt näytä,
    mitä nähnyt en koskaan: sielusi tuo
    ja sielulla kourani täytä!

    ”Vai sielua — sellainenkin,
    joka muistaa säilymistään,
    ei, ystävän vainkin! Mysteeri
    hänet syöksee temppelistään.

    ”Vai sielu! Ei sielua muuta
    kuin alttius, kunto, se riittää,
    sydän uhraava kaikkensa, — vaatimaton
    vain ruumista, henkeä kiittää.

    ”Sitä vaatiiko rakkaus suurin?
    Niin pyhäkö rakkaus, että
    se kuoleman pyhyyden ansaitsee, —
    ei ikuisen-elämän-vettä!

    ”Olet, vainaja, multaa! Ja harhaa
    lie ikuisuutes, ei muuta,
    kun, vannonut sielu, et aukaista
    voi vastataksesi suuta.”

                                                       ⁂

    Näin syntini kosti Nemesis:
    jos usko en ikuisuuteen, —
    niin sittenkin nyt olen heitetty
    gehennaan, laadulta uuteen.

    Maan päällä jo kauneinta kohtaan
    ylenkatseeni aina saan kestää
    ja — nauraa. Vaiko vain pelkuruus
    mua kuolemasta estää?