Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    ESIPUHE.

    Niin puhtoinen, niin avokatseinen, joka liikkeessään niin tasaisen
    kiirehtimätön ja määrätietoinen — tämä voimakas Suomen nuorukainen
    oli menneiden vuosisatojen, muinaisten aikakausien jälkeen kuin niiden
    oma, elävään nykyisyyteen puhjennut kukoistus. Ihanteillaan,
    ponnistuksillaan ja taisteluillaan mitä lienevätkään nuo hämärään
    häipyneet aikakaudet tarkoittaneet, hänen ruumiillisessa puhtaudessaan
    ne tarkoitukset ainakin kukoistivat täyttyneinä.

    Vai mistä olisi johtunut tuo hänen hillitön ruumiillisen tahrattomuuden
    kaipuunsa, ellei se olisi ollut ilmeinen tulos ja perimys kaukaisten
    esiäitien, muinaisten kasvattajien alituisista saunoituksista. Mistä
    hänen oma intohimonsa hieroa olemattomaksi pieninkin ryvettymä, joka
    oli hänen ihoonsa tai vaatteisiinsa tarttunut, muuttaa palttinainen
    paita kahdesti viikossa, aina puhtautta säteillä?

    Kun tulin saunaan ja vielä siekailin riisuutumispuuhissa, hän oli jo
    kyljellään lauteilla. Oli jo ensilöylyt ottanut ja odotteli minua
    toisiin. Ilkialastomana hän puhdistumisensa riemussa purki sydämensä
    kylläisyyttä laulunloilotukseen.

    Ja alkoi saippuoida itseään uudemman kerran.

    Silloin ajattelin:

    Mitähän noissakaan jäsenissä on enää pesemistä, sillä hänen notkean
    voimakas ruumiinsa nyt jo hohti punervan ihanaa valkeutta ja hänen
    ihonsa oli tahraton kuin pienoisen babyn, jota maailman hienoin
    englannitar, omin käsin kylvetettyään ja kuivatuksi saatuaan,
    arkailematta suutelee jokaiseen paikkaan, pulmusensa puhtauteen täysin
    luottaen.

    Lauteilla laulavainen ei kuitenkaan ollut mikään Englannin
    hovipulmunen, vaan vartaloltaan kookkaanlainen, roteva Suomen
    työläinen. Vieläpä ensi näkemältä hänen eteenpäin ryöppyävät tummat
    tukansuortuvansa olisivat pian antaneet joillekin vaikutelman miehestä,
    joka oli hyvinkin ankara, kovakourainen, ehkäpä sisukas ja äyskiväkin.

    Niin sille, joka ei olisi kohta huomannut katsahtaa syvemmälle hänen
    silmiinsä.

    Niistä lähti sellainen lempeys, että kasvojen ankaruus kohta kirkastui
    ja tukan tuimuus muuttui kuin suojaavaksi rauhan räystääksi, jonka alta
    kotoinen turvantunne kutsui luokseen. Joka niihin silmiin oli kerran
    katsahtanut ja niiltä jotakin kysynyt, hän vastauksen saatuaan ei
    miestä enää milloinkaan unohtanut. Niin kuin aarteen etsijä ei koskaan
    unohda sitä mäkeä, jonka povesta on kalleutensa löytänyt.

    Niin kuin hän oli rakkautensa ruumiilliseen puhtauteen perinyt
    muinaisuudelta, niin hän oli varmasti muinaisuudelta saanut myöskin
    tuon silmäinsä ihmeellisen lempeyden, joka läheisyyteen tulleita
    ihmisiä veti puoleensa kuin magneetti vetää ympärilleen rautahituset.
    Sillä hänen läheisyydessään tunsi ikuisuuskysymyksen värähtelyä, jota
    jokainen ihmissielu salassa intohimoisimmin ja kaihoisimmin kaipaa.

    Ei niin, että muinaisuus olisi häntä opettanut antamaan kysyville
    valmiita vastauksia. Päinvastoin hän usein sanoi: minä en niistä
    haudantakaisista mitään tiedä. Ja paitsi tuota Manalaa, jonne
    Tuonelajoen ylitse mentiin, eihän muinaisuus itsekään mistään asiasta
    vähemmän tiennyt kuin ihmishengen kuolemattomuudesta.

    Vaan niin kuin Lemminkäisen äiti Tuonelan joesta haravoitsi sinne
    tuhoutuneen poikansa ruumiin osat ja mehiläisen taivaasta tuomien
    ihmeellisten simavoiteiden avulla, väsymättömin ponnistuksin sai
    vihdoin kaikki jäsenet paikoilleen sovitetuiksi, yhteen liitetyiksi,
    nähdäkseen armaan poikansa heräävän kuolemanunesta jälleen elämään,
    niin muinaisuuskaan, ei ainoastaan helline äiteineen, vaan rajuimpine
    tapparamiehineenkin, jotka ilokseen ja urheillakseen vihollisten
    pääkalloja halkoivat, ei mitään olisi enemmän halunnut kuin päinvastoin
    pitkittää omaistensa ja rakkaimpainsa elämää vielä kuolemankin tuolle
    puolen. Mutta ellei muinaisuudella ollutkaan sellaista tietäjää, joka
    olisi kuoleman voittanut ja muillekin osoittanut tietä ikuisuuteen,
    niin ei sen syvin ja salatuin intohimo sittenkään ollut muu kuin
    sellaisen suurtietäjän synnyttäminen elävään nykyisyyteen.

    Syntymättä oli jäänyt.

    Ja vielä vuosituhansien jälkeen, vielä näinäkin elävän nykyisyyden
    päivinä ihmiset vastaavat kysyjille: minä en niistä haudantakaisista
    mitään tiedä.

    Hän, jonka kanssa olin nyt saunassa, oli aikoinaan ollut ylioppilas,
    vieläpä harjoittanut taideopintoja ulkomailla. Mutta myöhemmin oli
    suuri valo auennut hänelle ja kaikki entinen muuttunut pimeydeksi.
    Opinnot hän oli jättänyt sikseen ja luopunut kaikista yksilöllisen
    tulevaisuuden haaveista. Nyt kelpasi hänelle vain koko ihmiskunnan
    yhteinen tulevaisuus, jonka rajoja ja määrää hän ei tosin voinut
    tajuta, ei käsittää, vaan joka kuitenkin tarkalleen ilmoitti hänelle,
    mitä hänen oli jokaisena hetkenä tehtävä tai tekemättä jätettävä.

    Hän sanoi:

    ”Niin kuin muurahainen ei tiedä kekonsa kokoa, ei sen suhteita, ei
    määrää, ei liioin sitä suuruutta, johon se kerran on kohoava, ja
    kuitenkin vaistonsa avulla tietää joka hetki mitä on tehtävä, joten
    koko keko kihisee työtä ja tointa, niin ihmiseenkin on istutettu
    vaisto, rakkaus, joka hänelle jokaisena hänen hetkenään osoittaa, mitä
    hänen on tekeminen ihmiskunnalle, sillä se tehtävä ei ole koskaan
    mikään muu kuin millä hänen on palveltava sitä yksityistä, joka kunakin
    hetkenä sattuu olemaan häntä lähimpänä, olipa tämä ihminen omainen tai
    vieras, ystävä tai vihollinen.”

    Ja niinpä hänen täydellinen oman itsensä unohtaminen ja vieraiden
    palveleminen kartutti päivä päivältä hänen luokseen pyrkivien, häntä
    rakastavien ihmisten lukua, sillä kaikki tunsivat, että hänen luonansa
    oli syvä elämänlähde eli että hän oli kuoleman voittanut.

    Mutta kun he häneltä kysyivät, mitä oli kuoleman jälkeen tuleva, ei hän
    sanonut siitä mitään tietävänsä. Ja useat kääntyivät alakuloisiksi. Ja
    sen nähtyään hän sanoi:

    ”Vain rakkaus elää ikuisesti.”

    Mutta tämä vastaus ei heitä tyydyttänyt.

    Minäkin joskus koettelin päästä tarkemmin selville siitä, mitä hän
    oikeastaan ajatteli ihmisyksilön kuolemattomuudesta.

    Hymähtäen hän katsahti minuun ja sanoi viivytellen:

    ”No, — niin kuin vanha, palokärkien ja toukkain runtelema kelohonka
    vihdoin kaatuu, antaakseen tilaa muille, niin kai ihminenkin lopulta
    lahoo ja muuttuu mullaksi.”

    Minä huomautin, että kaikki uskonnot sentään lopultakin perustuvat
    kuolemattomuuden lupaukseen, joka näyttää olevan kaikille ajoille yhtä
    välttämätön yllyke hyvään elämään.

    Hän oli toista mieltä.

    Hän sanoi:

    ”Jos ihmisellä voisi olla vähintäkään varmuutta persoonallisesta
    elämästä kuoleman jälkeen, niin koko hänen asiansa menisi peräti
    pilalle, sillä hän pyrkisi hyvään vain joko tulevaisen rangaistuksen
    pelosta taikka sitten palkinnon toivosta, eikä hän enää tekisi sitä
    itsenäisen, järjellisen rakkauden vaikuttimesta eli omasta
    jumaluudestaan.”

    Tämän enempää en minä saanut hänestä irti.

    Päinvastoin hän alkoi nyt itse puolestaan kysellä minulta. Ja oliko
    hänen aikomuksensa todella siten katkaista tähänastinen keskustelumme,
    siirtyäkseen keveämpiin aineisiin, vai ainaiseenko tapaansa hän vain
    jotenkin omilla kyselyillään tahtoi jatkaa vastauksen antamista samaan
    kysymykseen, en voi varmasti päättää.

    Ikään kuin keventyen äskeisestä järjenponnistuksesta ja muka tullakseen
    toiseen asiaan hän kysyi iloisesti:

    ”Sinähän olet kirjailija, — sanoppa minulle, mistä luulet niiden
    näkemysten tulevan, joita kirjailija sitten yhdistelee runoiksi tai
    romaaneiksi? Keksitkö sinä niitä, vai tulevatko itsestään?”

    Tällä hän todella tuli koskettaneeksi kysymykseen, joka minulla
    erittäinkin juuri siihen aikaan oli usein mielessäni. Olin ajatellut
    sitä eri suunnilta ja monilta puolilta, voimatta päästä mihinkään
    ratkaisuun.

    Tietysti oli olemassa niin sanoakseni ”laina-näkemyksiä”, jotka
    ilmeisesti olivat vain vaikutelmia ennen luetuista tai kuulluista
    muiden näkemyksistä tai vaikkapa ominkin silmin nähdyistä
    tositapauksista, joiden esittäminen oli oikeastaan vain luonnon
    kopioimista. Mutta niitä semmoisia näkemyksiä hän ei kysymyksellään
    tarkoittanut. Hän tarkoitti noita oikeita, mielikuvittelussa syntyviä,
    elävää taidetta luovia näkemyksiä, joita ei yksikään taiteilija voi
    toiselta ottaa, ei edes itsekään mielin määrin keksiä, ei tahallisesti
    synnyttää, vaan jotka todellakin hänelle vain ”tulevat”. Eivät tule
    pyynnöstä, ei käskystä, ei hartaimmistakaan rukouksista, ei hyvyyteen
    pyrkimisestä, ei pahuuteen vaipumisesta, vaan tulevat milloin tulevat,
    tulevat kuin ansiotta armoitetulle, täyttäen hänen mielensä luomisen
    riemulla.

    ”Näetkös nyt, — hän sanoi — itsekin sinä tunnustat, että elävä
    näkemys tulee suoraan taivaista ja että taivailta saatu tehtävä täyttää
    taiteilijan luomisen riemulla. Samoin on jokaisen tavallisenkin
    ihmisen, jolle jumala puhuu ja joka häneltä saatuja tehtäviä täyttää.
    Siinä on ihmisen ikuinen elämä ja hänen autuutensa.”

    Ikuinenko? — kysyin kummastuen.

    Mutta hän ei ruvennut selittämään ajatustansa. Sen sijaan hän jonkun
    ajan kuluttua sanoi:

    ”Jos ihmisellä täytyy ajatella olevan ikuinen tulevaisuus, täytyy
    hänellä olla myös ikuinen menneisyys.”

    Tuonhan minun täytyi myöntää olevan ehdottomasti totta. Millä ei ole
    ajassa loppua, sillä ei voi olla ajassa alkuakaan. Ajassa syntyminen,
    siis alku, ja sitä seuraava kuolemattomuus oli minusta aina tuntunut
    epäloogilliselta.

    Olisin halunnut kysyä häneltä, oliko hän ehkä ruvennut ajattelemaan
    niinkuin buddalaiset, jotka uskoivat sielunvaellukseen tai karmaan
    eivätkä tunnustaneet mitään alkua tai loppua, sen paremmin kuin koko
    luomiskäsitettäkään. Kaikki oli vain milloinkaan alkamatonta ja
    milloinkaan loppumatonta kehityksen virtaa.

    Mutta hänpä näytti olevan niin kokonaan ajatuksiinsa vaipuneena, etten
    voinut toivoa saavani häneltä mitään vastausta, ja olin jo minäkin
    jättää koko keskustelumme sikseen.

    Sitä suurempi oli hämmästykseni, kun se, mitä hän lopulta sanoi,
    osoitti hänen olleen aivan minun ajatusteni keskellä, niin kuin
    olisimme koko ajan olleet keskenämme keskustelussa.

    ”Voisihan ajatella, — hän sanoi ajatuksistaan heräten ja ikään kuin
    palatakseen takaisin minun kirjailijan-aiheisiini, — että nuo sinun
    ’elävät näkemyksesi’ eivät muuta olekaan kuin sinussa herääviä muistoja
    jostakin entisestä elämästäsi, jostakin ennen muinoin todella
    tapahtuneesta, ennen nähdystä, kokemastasi.”

    Tuopa oli minulle hämmästyttävän outo ajatus!

    Meni pitkä aika, ennen kuin ollenkaan saatoin sitä tajunnassani
    hahmotella. Mielikuvittelu — entisyyden muistoa! Mikä ajatus!

    Kohta kuitenkin moni seikka alkoi sitä joka suunnalta tukea. Ja niistä
    oli huomattavin se, että niin kuin jossakin todella tapahtuneessa
    mitään ei voinut muuttaa, vaan kaikki oli ehdottoman välttämättömyyden
    kudoksiin kristallisoitunut, niin todellisessa elävässä
    näkemyksessäkään mitään ei voinut muuttaa, vaan sen oli oltava juuri
    semmoisena, kuin sen oli ”taivaista saanut”.

    Näin tuo ajatus laski lähtemättömät juurensa tietoisuuteeni.

    Tuskinpa hän itsekään osasi aavistaa, kuinka hedelmälliseen multaan
    hänen ajatuksensa oli kylväytynyt.

    Asia oli niin, että juuri samoihin aikoihin minua oli suuresti
    viehättänyt muuan historiallinen aihe kaukaisesta muinaisuudesta. Mutta
    kuinka päin sitä ajattelinkin, en voinut keksiä sopivaa muotoa, jossa
    olisin aihettani käsitellyt. Sehän merkitsi samaa kuin: minulla ei
    ollut tarpeeksi eläviä, itsenäisiä näkemyksiä outojen olojen ja
    henkilöitteni kuvaamiseen, joten tuon muuten innostavan aiheeni alkuun
    pääsemiseksi olisi pitänyt kohta ruveta ”keksimään” sekä ympäröiviä
    oloja että erittäinkin myös päähenkilöni olemusta, seikka, joka juuri
    oman käsitykseni mukaan on kaiken valhetaiteen tunnusmerkki.

    Olin koettanut jättää koko kirjoittamisen tuonnemmaksi, odotellen, että
    elävät näkemykset vihdoin itsestään tulevat.

    Ne eivät tulleet.

    Tosin olin useinkin tullut ajatelleeksi, että minun oman luonteeni
    perusominaisuuksien ja erittäinkin tuon synnynnäisen inhoni kaikkea
    pappeutta kohtaan, vihan, josta en ole voinut koettamallakaan päästä,
    on täytynyt olla yhtä ominaista myöskin kaukaiselle päähenkilölleni,
    jonka hirmuisia tekoja se selittää ja valaisee. Mutta minua ei
    laisinkaan viehättänyt tuo kaunokirjallisuudessa jo miltei
    kyllästymiseen asti käytetty tapa kuvattavassa henkilössä jäljentää
    omaa itseänsä. Ja tuskinpa se olisi vapauttanut minua tuosta
    epätaiteellisesta näkemysten keksimisestä, kun niitä ei kuitenkaan
    ollut tullakseen, odotuksista huolimatta.

    Ja niinpä alkoivat kaikki näkemysten rippeetkin vihdoin hälvetä, uhaten
    koko aihetta unohtumisella.

    Mutta nyt, tuo sielunvaellus-ajatus, ajatus, että mielikuvituksessa
    syntyneet näkemykset saattoivat olla seestyviä muistoja jostakin
    entisessä omassa elämässä todella koetusta, tuo hänen ajatuksensa
    muutti kaiken ja ainoalla kirkkaalla välähdyksellä antoi minulle
    kaipaamani muodon. Sillä hetkellä tunsin sen autuuden, jota ihminen
    kokee voimakkaan, elävän näkemyksen vastaanottaessaan. Heti me ikään
    kuin tunsimme toisemme — päähenkilöni ja minä. Olimme yhtä, hän minä
    ja minä hän. Se oli kuin jälleennäkemistä. Eivät mitkään vuosisadat
    meitä enää erottaneet toisistamme, ja kohta minulle aukesivat kaikki ne
    kentät, joilla silloin olin kulkenut, ne tanhuat, ne talojen
    nurkkaukset, joiden sokkeloissa olimme lapsina sotasilla olleet, ne
    jouset ja terävät nuolet, joilla vanhemmat veljet meitä opettivat
    oravia ampumaan, ja ne raskaat, rautaiset keihäät, joiden miehekkäässä
    heitossa olimme varttuvina poikina niin riemukkaasti keskenämme
    kilpailleet, sykkivin sydämin tuntien, että jokainen osuma merkittyyn
    hongan kohtaan oli kerran merkitsevä — ah! — osumaa oikean elävän
    ihmisvainolaisen rintaan.

    Ja niin me malttamattomasti odotimme, että kylämme vanhat sotaurhot
    vihdoin ottaisivat tarkastaakseen valmistamiamme jousia, hyväksyisivät
    ne, antaisivat meille oikeita rautapäisiä nuolia ja sanoisivat: No,
    pojat, tulkaapa mukaan, aikanne on tullut, vainolaiselle on kostettava!
    Ja voi sitä aseitten valintaa, sitä kilpien kalinaa, sitä keihäiden
    kiireistä taontaa, mikä silloin joukossamme syntyi!

    Luullakseni syy siihen, että nykypäivien eläjät pitävät menneisyyttä
    niin kaukaisena, milteipä olemattomana, on se, että entisyys heidän
    mielikuvittelussaan hämärtyy yhä enemmän, mitä kauemmas he siitä
    ehtivät. Jo omien vanhempainsa lapsuusajat, milloin heille niistä
    kerrotaan, tuntuvat heistä harmaan hämäriltä, isovanhempain ajat
    himmenevät jotensakin kuin iltayöksi.

    Noin 700-800 vuotta sitten olleet ja menneet ajat ovat heistä tietysti
    jo pilkkoista pimeyttä.

    Tuohan kuitenkin johtuu ilmeisesti heidän kuvittelunsa heikkoudesta ja
    kyvyttömyydestä.

    Ei mitään pimeyttä. Sama aurinko, sama vesien raikkaus.

    Samoin kuin nykyiset pojat me silloinkin kilpaa koettelimme, voiko
    aurinkoa kohti katsoa silmiä siristämättä. Ja nuoret tytöt keväisessä
    aamunkoitteessa katsoivat, kuka heistä saattoi hätkähtämättä heittäytyä
    veteen niemen kärki-kallioilta.

    Olimme ainoan elämän ainoita tosieläjiä. Eikä meidän juolahtanut
    mieleemmekään, että aurinkomme olisi voinut joillekin vastaisille
    sukupolville kirkkaammin ja todellisemmin paistaa, kuin se paistoi
    meille, tai kuu todellisemmin kumottaa rakastuneille, tai lohi
    hopeisemmin välkähtää kosken kuohuissa, tai salkit iloisemmin lahden
    kivirannoilla kutea.

    Meille se oli kaikki luotu, mikä luotu oli.

    Nykyisyys oli sama silloin kuin se on nyt.

    Niin, sellainen oli tämän kirjan synty.

    Kiitos sinulle, saunatoverini, kiitos elävästä ajatuksesta ja kiitos
    suuresta näkemyksestä, jonka minussa herätit!