Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VIII.

    Emäntä toi karpalomehua.

    — Sinäpä huudat, sanoi Sohvi ikään kuin nuhdellen, tarjotessaan ensin
    Mikkoselle. Kun hän kääntyi Kanteleisen puoleen, oli tällä vielä
    innostuksesta kädet nyrkissä.

    — Lievitä karpalomehulla, pilaili Sohvi.

    Jännitys hellitti. Kädet vapautuivat nyrkeistä, kasvoille nousi hymyävä
    ilme.

    — Huusinko minä?

    — Huusit niin kauheasti! Minä jo arvelin että Mikkosen isäntä sua
    tukistelee... Eikä miehellä ole mitään hätää, mutta huutaa vain.

    Emännän hilpeys tarttuu miehiin ja iloinen leikinlasku saa hetkiseksi
    oman vapautensa.

    — Se on tämä miehinen luonto sellainen huutokurkku, että heti kun
    kuumenee, niin huutaa, puolusteli Mikkonen.

    — Niin, ja se on sellaista, että kun luontoa kokoutuu sinne
    kurkunpäähän pakotuksille, niin huutaa se, selitti Kanteleinen.

    — Johan te...

    Mutta Sohvin keskeytti Heikki, joka avonaisesta keittiön ovesta tuli
    taaputtaen kissan jälessä hiilihanko kädessä ja hoki:

    — Tis-tis-tis...

    Hiilihanko oli nokisesta päästä nuoren miehen kädessä; tämä havainto
    lennätti äidin hätään.

    Mutta Kanteleisen mielenkiinnon oli niin kokonaan vallannut äskeisen
    keskustelun alainen asia, että hän painui kohta siihen takaisin.

    — Mitä hyödyttää antaa maata ihmisille, jotka eivät kykene ... eivät
    osaa sitä viljellä? Ne eivät elä maasta.

    — Kyllähän siihen aina oppii, maanviljelykseen, kun siihen vain
    käsiksi tarttuu ja on pakko, puolusteli Mikkonen. Kun ei Kanteleinen
    kohta sanonut mitään, jatkoi hän vähän ajan kuluttua, tuijottaen taas
    kulmiensa alta, kierosti hymyillen:

    — Se maanasujan taitamattomuus on tullut teille, teille, jotka
    syrjästä ... syrjästä katsotte, sananlaskuksi. Mutta minä olen itse
    koettanut ja minä vakuutan —

    Mikkonen piti pienen välihetken, suoristi etusormen Kanteleista kohti
    ja jatkoi:

    — Minä vakuutan, että kyllä minäkin sen osaan! Osaan minä. Mutta
    keinottelu, keinottelu tekee sen kahdella tavalla mahdottomaksi: minä
    olen viljelijänä ja niin useammat meistä, tavoitellut hetken
    tarkoitusperiä. Etsimme lyhintä tietä rahan kimppuun. Siitä on
    maanviljelysammatille vahinkoa, sillä tämä on keinottelua,
    ryöstöviljelystä. Tämä keinotteluvaisto vie meiltä yhteishengenkin.

    — Niinpä niin! keskeytti Kanteleinen. Keinotteluvaisto on yksi,
    kenties voimakkain syy, joka estää maanviljelijää syventymästä
    ammattiinsa. Mutta sanokaa, millä juurittaa pois tämä taipumus?

    Vähän myöhemmin rupesi Kanteleinen juurtajaksain selittämään, mitä hän
    puolestaan luuli tässä suhteessa tarpeelliseksi:

    — Esimerkinmiesten pitää käydä esimerkillä edellä. Sellainen
    pienviljelys, johon nyt tahdotaan tulla, vaatii menestyäkseen
    kehittyneempää maanviljelijää kuin tavallinen talonpoikaisviljelys.
    Pikkuviljelijän pitää pienestä maatilkusta kyetä tuottamaan se, mitä
    talonpoika laajemmista tiluksistaan. Siinä tarvitaan taitoa.

    Hän selitteli edelleen, että pikkuviljelijä ei voi
    kannattavaisuuslaskuissaan turvautua myöskään halvalla ostettuun
    työvoimaan, josta saisi laskea voittoa. Mutta sen sijaan tulisi hänen
    oppia turvautumaan keskinäiseen yhteistoimintaan, jossa jokainen hyötyy
    itse liittymän toiminnasta jonkun prosentin ja hyödyttää taas muita.

    — Mutta miten saada tämä sellaiseksi uskonkappaleeksi, joka johtaa
    toimintaan?

    Edelleen hän selitteli: Sen sijaan, kuin vanhanaikainen
    viljelijä korjaa satona sen, minkä maa eräänlaisen pinnankääntelyn
    tuloksena antaa, eikä kykene syventymään maan tuotantoehtojen
    luonnontieteelliseen luonteeseen, tulee pikkuviljelijällä olla
    tiedemiehen tutkimataitoa ja harrastusta, voidakseen ratkoa niitä
    esteitä jotka luonnon tuntemattomuus panee tielle.

    Maanviljelijän aika on tuleva. Hänen pitää kasvaa ja valmistua
    kulttuuri-ihmisenä tekemään uutta aikakautta. Maanviljelyksestä pitää
    tulla uudestaan suurten, kasvavien kansanjoukkojen elämänlähde, sikäli
    kuin teollisuuden ja kaupan väliaikaiset mahdollisuudet joukkojen
    elinkeinoina saavuttavat huippunsa. Sen vuoksi täytyy maan
    taloudelliset tuotantolähteet saada avautumaan ja maa-kulttuurin kasvaa
    kilpailemaan tehdas- ja kauppakulttuurin kanssa... Tämä vaatii ihmiset
    kokonaan antautumaan maalle. Rahanhimoisista, rikastumista
    tarkoittavista viljelijöistä ei maakulttuuri hyödy, vaan kärsii. Maasta
    ja maatyöstä pitää etsiä elämää, ruumiin ja sielun elämää, sopusointua,
    elämäniloa, historiallisia päämääriä.

    — Mutta miten nyt saada nämä Jokirannan Kettumaahan muuttajat
    hiemankin tähän ajatustapaan perehtymään?

    Mikkonen ei vastannut.

    — Luonnotonta olisi vaatia heiltä maanviljelyselämän ydinkysymysten
    täydellistä ymmärtämistä. Se olisi aivan samaa kuin vaatia itsekseen
    oppinutta viuluniekkaa soittamaan nuottien mukaan ilman opetusta, tahi
    jotain toista puhumaan kieliä, joita hän ei ole koskaan opetellut.

    — Se on totta, tunnusti Mikkonen päätä ravistaen.

    — Maatalous on nyt jonkullaisessa ylösnousemuksen tilassa. Se
    tarvitsee kasvattajia. Kaikki muu seuraa itsestään.

    Kanteleinen käveli lattialla. Ruskeat silmät hehkuivat innosta ja
    kähärä tukka kohoili.

    Mikkosella oli tapana joskus katsoa peilistä omia silmiään, tutkiakseen
    minkä vaikutuksen ne tekivät milloinkin, kiihkoisan vai viisaan.
    Kenties siitä johtuikin tuo omituinen silmäin asettelu, jonka toisinaan
    huomasi hänen katseessaan. Nyt tämä katse seurasi ihastuneena
    Kanteleista.

    — Saako olla lisää karpalomehua? kysyy emäntä toisen huoneen ovelta.

    — Annahan vain!

    Heikin ihastunut huhuilu kuului keittiöstä ja samalla äidin pelästynyt
    huudahdus. Poika oli pannut tomulapion, luudan ja äitinsä kengän
    vesisaaviin sillä aikaa kun äiti kävi toisessa huoneessa. Sille hän nyt
    sellaista riemua piti.

    — Tässä on myytävä maakappale koulun maan vieressä, alotti Kanteleinen
    kertoa.

    Hän aikoo sen ostaa, saadakseen pienviljelijänä koettaa. Jos ei hän
    onnistu, eivät onnistu muutkaan, jos onnistuu, onnistuvat muutkin. Hän
    aivan yksinkertaisesti ajattelee tehdä opintomatkan Ruotsiin ja
    Tanskaan, viipyä Ugglehultissa ja Rösiöllä jonkun aikaa töissä, jos
    sopii, voidakseen lähemmin perehtyä niihin.

    Tästä oli jo puhuttu agronomi Peltomiehenkin kanssa. Hänelle oli
    Kanteleinen lausunut arvelunaan että olisi syytä kenties suorittaa
    kotimaassa ensin yksitalvinen maamieskurssi. Mutta Peltomies ei ollut
    pitänyt sitä ehdottoman tarpeellisena. Hänestä sen puutteen voi korjata
    itseopiskeluilla ja retkeilyillä.

    Uutisena sai Mikkonen kuulla että agronomi Peltomieskin oli päättänyt
    mennä asumaan Kettumaahan pienviljelijänä, jos vain siirtokuntaan
    aluksi tulee edes kymmenen kehityskykyistä miestä.

    Talvisin he yhdessä järjestäisivät kansakoulun jatkokurssien tapaan
    maanviljelysopiskelua. Kesäisin opiskeluja jatkettaisiin retkeilyillä
    etupäässä Jokirantalaisten omilla mailla, vuorotellen kaikkien mailla.
    Silloin tehtäisiin havaintoja ja selkoa kunkin viljelyksen
    onnistumattomuuden tai onnistumisen syistä.

    Tällä tavoin päästäisiin maanviljelysopiskelun alkuun.

    Oli jo myöhä. Mikkonen nousi lähteäkseen.

    — Mutta miten tämä toteuttaa? siinä kysymys, virkkoi Kanteleinen.

    — Tämä on ajatus, jota minä nyt haudon, virkahti Mikkonen ja tarjosi
    kättä. Pitäessään oikealla kädellään opettajan kädestä, kohotti hän
    merkitsevästi vasemman käden etusormea ja siihen tähdäten jatkoi:

    — Siinä on ainakin ajatusta, suurta ajatusta, jos vain...

    Hän ei lopettanut, iski vain merkitsevästi silmää.