Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    MURROSAJAN MIES

    Maa oli jo sulana, ilmassa oli lauhkea tuntu ja tuomiokirkon sekä
    kapituli- ja koulurakennuksen katoilla räpsähtelivät naakkojen siivet.
    Piispantalossa, joka oli koillispuolella parikymmentä
    kirkonmuurista, loimotti ilta-auringon säteissä punaiseksi maalattu
    porttitorninkatto kuin suuri rovio. Portissa oli vilkas liike, yhtä
    menoa kulki siitä sisään ja ulos pappeja, munkkeja, aatelismiehiä ja
    talonpoikia. Arastellen puikkelehti muiden kulkijain lomitse rääsyisiä
    naisia lapsi käsivarrellaan sekä rampaantuneita miehiä kainalokepein
    tai sokeita kalvakan lapsukaisen taluttamina, sillä oli perjantaipäivä
    ja silloin jakeli piispa almuja köyhille. He eivät menneet pääovesta
    sisälle, kuten muut, vaan kiersivät pihalle odottamaan, kunnes piispa
    vanhus tulisi ulos heidän luoksensa.

    Piispa Martti Skytte, dominikaanimunkiston entinen ylivikarius, istui
    työhuoneessaan raskaassa, korkeaselkäisessä nojatuolissa. Hän oli
    puettu dominikaaniveljen yksinkertaiseen mustaan kaapuun, jota hän
    arkioloissa vieläkin käytti, ja ainoastaan rinnalla riippuva kultainen
    risti osotti hänen korkeata arvoaan. Hänen sileäksi ajetut kasvonsa
    kirkkaine sinisine silmineen tekivät lapsenomaisen vaikutuksen, mutta
    mustan kalotin alta olkapäille valuva tukka oli läpeensä harmaa.
    Ikkunan edessä oli kirjotuspulpetti ja sen ääressä istui iäkäs sihteeri
    Johannes Erasmi sekä teinin puvussa oleva nuori Agricola, joka toimi
    piispan kirjurina. Uunin luona penkillä istui harmaapartainen
    taloudenhoitaja.

    — Hyvä on, hyvä on, kirjotan sitten sen alle yhdessä toisten kirjeiden
    kanssa, — sanoi piispa Agricolalle, joka juuri lopetti vasta
    kirjottamansa kirjeen lukemisen. — Laskekaahan sisään seuraava
    odottaja, — nyökäytti hän taloudenhoitajalle päätään.

    Huoneeseen astui keski-ikäinen, köyhästi puettu ja laiha pappismies.
    Hän kumartui suutelemaan esimiehensä pientä ja valkoista kättä, jonka
    etusormessa kimalteli leveäkantainen, Pyhän Henrikin kuvalla varustettu
    piispansormus.

    — Valituksiako, poikani? — kysyi piispa vanhus ja hänen suunsa
    ympärille ilmestyi tuskallinen piirre.

    — Niin, teidän isällisyytenne, — myönnytti pappi aralla ja
    valittavalla äänellä. — Kymmenysosuuteni viime vuodelta ovat vielä
    suurimmaksi osaksi saamatta ja ruokaveron tältä vuodelta olen
    ainoastaan kahdesta talosta saanut.

    — Onko seurakunnassa niin suuri köyhyys? — kysyi piispa jotakin
    sanoakseen, vaikka hän arvasikin syyn.

    — Ei läheskään, — kiiruhti pappi selittämään, — mitäs vielä, sillä
    viime kesänähän saatiin harvinaisen hyvä sato. Mutta talonpojat eivät
    tahdo maksaa sen jälkeen kun kuninkaan asiamiehet korjasivat kirkon
    hopeat ja toisen kelloista. Sanovat sen olevan kuninkaan tahdon, ettei
    papeille enää veroa makseta. Olen heitä pannallakin uhannut...

    — Pannallako? — keskeytti piispa vakavasti.

    — Niin, teidän isällisyytenne, pelotellut vain olen, mutta ei sekään
    ole auttanut.

    — Antakaa sellaisten uhkausten olla, pannan aika on ollut ja mennyt
    eikä kuningas, kuten kyllä tiedätte, sellaista hyväksy.

    — Mutta entäs pyhä isä Roomassa? — uskalsi pappi hiljaa väittää.

    — Hm, kuningas on meitä paljon lähempänä, poikani, — sanoi piispa
    kartteliaasti. — Ja siksi toiseksi ei kuningas myöskään hyväksy eikä
    salli, että talonpojat jättävät pappinsa leivättömiksi. Siitä asiasta
    olemme juuri kirjottaneet kuninkaalle ja hän kyllä laittaa niin, että
    se asia tulee korjatuksi. Ilmottakaa se ynnä minun varotukseni ohella
    seurakunnalle.

    Kun pappi viipyi vielä huoneessa, kysyi piispa:

    — Mutta kenties sinua painostaa kovempikin hätä?

    — Kyllä, tai ei niinkään minua itseäni kuin...

    Hän vaikeni punastuen.

    — Hm, sinulla on siis perhettäkin?

    — On, — sanoi pappi maahan katsoen, — enkä minä suinkaan ole ainoa,
    — yritti hän puolustautua.

    — Kyllä tiedän, kyllä tiedän, — keskeytti piispa. — Onko perhe sinun
    luonasi pappilassa?

    — Ei, eihän toki, sillä piispa Hemmingin statutithan kieltävät sen, —
    ehätti pappi selittämään.

    — Hm, hm, niin kyllä, mutta mitäs kanoninen laki siinä asiassa säätää?

    Pappi katsoi vaieten jalkoihinsa.

    — Se kieltää papilta kokonaan yhteyden vaimon kanssa, sekä julkisen
    että salaisen, — sanoi piispa, — ja Hemmingin statutit ovat vain
    hätäkeino, joka koettaa korjata tuon vanhemman määräyksen rikkomisia.
    Mutta jos nyt kerran on hankkinut lapsia maailmaan, niin eiköhän
    jumalallinen laki, joka on näitä molempia vanhempi, velvota niistä
    myöskin huolta pitämään? No niin, jos hätäsi on kova, niin
    taloudenhoitajani tuossa saa tehdä hyväksesi niin paljon kuin katsoo
    muilta tarvitsijoilta liikenevän.

    Hän ojensi kätensä papille, joka yhdessä taloudenhoitajan kanssa jätti
    huoneen. Piispa käveli muutaman kerran lattian yli, istui sitten
    entiselle paikalleen ja sanoi huoaten isä Johannekselle:

    — Milloinka nämä ristiriidat loppunevat? Tarkastusmatkoillani olen
    melkein jokaisella papilla huomannut olevan lapsia, joita he eivät
    uskalla luonansa pitää. Mutta ehkä pian tulee se aika, jolloin he
    julkisesti saavat mennä avioliittoon ja elää oikeata perhe-elämää.
    Minun aikani on vielä puolinaisuuden aikaa eikä Jumala ole minua
    asettanut uusia uria avaamaan, sen minä kyllä itsestäni tunnen.

    Sisään astui nyt muuan dominikaanimunkki, jolla oli side otsan
    ympärillä ja kaapu useammasta kohti repeytynyt. Haikealla äänellä alkoi
    hän valittaa, kuinka häntä keruumatkalla ollessaan markkinarahvas
    Halikossa oli pahoinpidellyt ja kuinka kuninkaan veronkantaja oli hänet
    sen jälkeen väkisin kulettanut Turkuun.

    — Mutta onhan sinulla, poikani, kai tieto siitä, että kuningas on
    kieltänyt munkkeja keruulla kulkemasta muuna kuin kymmenenä viikkona
    vuodessa? Nyt on luvaton aika ja vouti on siis noudattanut vain
    kuninkaan käskyä estäessään sinua toimessasi, — vastasi piispa.

    — Mutta pitääkö meidän totella enemmän kerettiläiskuningasta kuin
    pyhää isää Roomassa? — sanoi munkki kiivaasti.

    — Siinä ollaan taas, poikani, — huokasi piispa. — Mutta voitko sinä,
    joka olet minua kolmekymmentä vuotta nuorempi, vakuuttaa minulle että
    näissä meidän oloissamme on viisaampaa ja Jumalalle otollisempaa
    totella enemmän pyhää isää Roomassa kuin kuningasta?

    Munkki pysyi vaiti. Piispa jatkoi:

    — Minä en ymmärrä muuta kuin kehottaa sekä sinua että muita veljiä
    pysymään luostarissa ja lähtemään maaseudulle ainoastaan luvallisena
    aikana.

    — Mutta luostarihan on typö tyhjä ja jos meidän harvojen, jotka olemme
    pysyneet munkkilupauksellemme uskollisina, täytyy siellä värjötellä,
    niin kuolemme me nälkään, — väitti munkki.

    — Hm, sekin on totta, — myönsi piispa ja katsahti epäröiden
    taloudenhoitajaansa, joka sillä välin oli palannut huoneeseen. Tämä
    pudisti päätään.

    — Olen itsekin tällä haavaa voimaton teitä aineellisesti auttamaan,
    mutta minä kirjotan vieläkin kerran puolestanne kuninkaalle ja jollei
    hän suostu teille apua osottamaan, niin ... aina kun minun hinkaloni
    täyttyvät, tulen minä teitä muistamaan, sillä Pyhän Dominicuksen veljeskunta
    on minulle rakas. Villiintynyttä markkinarahvasta meidän on
    mahdoton rangaista, mutta voutia minä olen nuhteleva hänen
    käytöksestään. Ja muutoin on teillä jälellä-olevilla tällaisina aikoina
    kahta suurempi syy viettää nuhteetonta elämää rukouksessa ja paastossa.

    Hän ojensi siunaten kättään ja nöyrästi kumartaen jätti munkki huoneen.
    Piispa nojautui tuolinselustaa vasten, peitti käsillä silmänsä ja sanoi
    valittaen:

    — Puolinaista, puolinaista kaikki! Minun tulisi auttaa ja minä olen
    kuin paaluun sidottu.

    Hän antoi isä Johannekselle ohjeet kuninkaalle dominikaanimunkkien
    asiassa kirjotettavasta kirjeestä ja huoneeseen astui linnasta saapunut
    voudinkirjuri, jolla oli kädessään paperikäärö.

    — Herra Maunu Sveninpoika lähettää minut teidän isällisyytenne luo, —
    alkoi hän, kehitellen auki paperikääröä, — kiirehtimään rästinä olevaa
    kruunun osuutta viimevuotisiin piispankymmenyksiin. Täällä rästien
    joukossa on ensinnäkin sata taaleria rahaa.

    Kuin apua anoen katsahti piispa taloudenhoitajaan, joka virkkoi:

    — Käsillä ei tällä haavaa ole niin paljoa.

    — Rukiita puolitoista lästiä, — jatkoi kirjuri.

    — Ainakin yksi lästi voidaan maksaa nyt heti, jos se on aivan
    välttämätöntä, mutta loput vasta syksyllä.

    — Kaksi lästiä voita, lästi lohta, kolme kippuntaa haukia, — luetteli
    kirjuri rästilistasta.

    Kun hän oli merkinnyt paperiinsa mitä taloudenhoitajan ilmotuksen
    mukaan saatiin tulla heti perimään, lähti hän tiehensä ja sisään astui
    samasta oven avauksesta tuomiorovasti Johannes Pietarinpoika. Hän oli
    kookas ja hillitysti esiintyvä mies, jonka olemuksessa oli jotakin
    synkkää ja painostavaa. Hän oli Flemingien sukulainen sekä
    uskonpuhdistuksen kiivas vastustaja, ja tultuaan piispannimityksessä
    sivuutetuksi osotti hän iäkkäälle esimiehelleen mielellään katkeraa
    mieltä milloin vain sopi. Tervehdittyään piispaa niukalla arvokkuudella
    sanoi hän:

    — Tulin kuulemaan teidän isällisyytenne mielipidettä uuteen
    kaniikinvaaliin nähden. Se kai olisi toimitettava viimeistäänkin
    Valpurinmessuna?

    — Minä luulen, että meidän on tällä kertaa jätettävä kaniikinvaali,
    sillä kuningas on minulle nimenomaan kirjottanut, että kapitulin
    jäsenten lukumäärää on vähennettävä, — vastasi piispa hieman
    arastellen.

    Tuomiorovastin suun ympärillä näkyi ivallinen piirre, kun hän vastasi:

    — Sen jälkeen jätetään tietysti arkkiteinin, tuomiorovastin ja lopuksi
    kai piispankin virka täyttämättä, että kuningas voi korjata heidän
    palkkatulonsa.

    — Kuinkas monta kaniikkia oli Hemmingpiispan ja vielä Bero II:sen
    aikanakin? — kysyi piispa.

    — Se oli silloin, ja sadassa vuodessa muuttuu maailma paljon.

    — Mutta jos silloin tultiin toimeen kuudella, tai tuomiorovasti ja
    piispa lukuunotettuna, kahdeksalla kapitulin jäsenellä, niin eivät
    olomme sentään ole niin muuttuneet, että ihan välttämättä tarvitsisimme
    nykyään viisitoista jäsentä kapitulissa. Minun ymmärtääkseni me,
    katsoen valtakunnan hädänalaiseen tilaan, voimme jättää ainakin kolme
    kaniikin virkaa täyttämättä ja luovuttaa niiden tulot valtakunnan
    velkojen maksamiseen.

    — Ja tehdä se pelkästään kuninkaan käskyllä ilman pyhän isän
    suostumusta?

    — Lähimpänä miehenäni kysyn teiltä vilpittömästi, mitä te minun
    sijassani tekisitte, kun olisi valittava kuninkaan ja pyhän isän
    välillä? — kysyi piispa vuorostaan.

    — Ainoan autuaaksi tekevän kirkon jäsenenä ja katolilaisena pappina
    minä ehdottomasti noudattaisin pyhän isän määräyksiä, — vastasi
    tuomiorovasti varmasti.

    — Seurauksiinko katsomatta?

    — Ne minä jättäisin Jumalan huomaan.

    — Hm, mutta jospa me, niin monet esimerkit silmäimme edessä, emme enää
    niin ehdottomasti voisikaan luottaa pyhään isään?

    — Enemmänkö sitten kerettiläismieliseen kuninkaaseen ja
    kirkonryöstäjään?

    Piispa kohotti varottaen sormeaan ja sanoi vakavasti:

    — Muistakaamme, että Jumala on valinnut hänet pelastamaan valtakunnan
    muukalaisten sorrosta, ja jos hän yhdessä tai toisessa asiassa onkin
    erehtynyt ja mennyt liian pitkälle, niin siitä tuomitkoon Jumala. Että
    hän kipeästi tarvitsee rahoja valtakunnan tarpeisiin, sen me kyllä
    hyvin tiedämme ja jos me vointimme mukaan häntä autamme, niin tulevat
    silloin rahat käytetyiksi paremmin Jumalan mielen mukaan kuin jos
    Roomaan lähettäisimme kaikenlaisia lahjuksia.

    Tuomiorovasti koetti hillitä itseään ja päästä toiselta suunnalta
    esimiehensä kimppuun.

    — Muutoin oli myöskin asianani, — sanoi hän, — saattaa teidän
    isällisyytenne tietoon eräs uusi kirkonomaisuuden ryöstö. Pari päivää sitten
    käydessäni Naantalin luostarissa valitti minulle abbedissa, että
    tuo kerettiläisoppeja levittävä maisteri Särkilahti on anastanut erään
    luostarille kuuluvan talon Taivassalon Tammistossa.

    — Se on oikeastaan hänelle kuuluvaa perintöä ja on hän sen peruuttanut
    itselleen kuninkaan luvalla.

    — Aina vain kuningas! Mutta saanko tiedustella, onko teidän
    isällisyytenne tehnyt mitään sitä estääkseen?

    Maisteri Särkilahti on köyhä perheellinen mies ja Naantalin luostarilla
    on tiloja yllin kyllin, — vastasi piispa vältellen.

    — Se ei puolusta ollenkaan kirkon omaisuuteen kajoamista, kaikista
    vähimmän silloin, kun on kysymyksessä luvattoman perheen elättäminen.

    — Mitkä ovat luvattomia perheitä?

    — Teidän isällisyytenne tietänee sen yhtä hyvin kuin minäkin, että
    papiksi vihityt eivät saa perheitä perustaa. Ja muutoin oli
    tarkotukseni valittaa sitä, että tuon Särkilahden toiminta käy yhä
    julkeammaksi. Juuri kouluhuoneen sivu kulkiessani tuli kansaa
    kuulemasta hänen saarnaansa ja kauhistuen kuulin minä niitä sanoja,
    joita he käyttivät katolilaisesta kirkosta ja sen päämiehestä. Kuinka
    kauan häntä on kärsittävä koulun rehtorina?

    — Minä olen muutaman kerran ollut kuulemassa Särkilahden saarnaa,
    mutta ainakaan silloin en huomannut hänen puhuvan raamatusta
    poikkeavasti.

    Tuomiorovastin kasvoilla näkyi terävä ja pilkallinen piirre. Piispa
    jatkoi:

    — Katsoen hänen tuliseen luonteeseensa olen häntä kyllä kehottanut
    esiintymään maltillisesti, eikähän hän olekaan mitään häiriöitä matkaan
    saattanut. Hän hylkää kyllä monet kirkon hyväksymät käsitykset, mutta
    hänen oppinsa ydin on raamatunhengen mukainen, ja se se sittenkin on
    tärkeintä.

    Antamatta tuomiorovastille tilaisuutta vastata nousi piispa ja ojensi
    hänelle kätensä. Kylmästi tervehtien lähti prelaatti huoneesta.

    — Nyt menemme köyhien luo, — sanoi piispa taloudenhoitajalleen ja
    yhdessä lähtivät he pihalle. Kaikki sinne kokoontuneet saivat osansa
    joko vaatteita, joita viikon varrella oli sitä varten valmistettu, tai
    ruokatavaroita ja pieniä hopearahoja. Varsinkin lapsia kohteli piispa
    vanhus hellien ja useita orpoja oli hän toimittanut kasvatettaviksi.
    Lopuksi hän luki siunauksen ja palasi sitten työhuoneeseensa, jossa hän
    kirjotti alle sihteerinsä ja kirjurin kokoonpanemat kirjeet.

    Aurinko oli juuri laskemallansa. Pienten pyöreiden ruutujen läpi tullen
    loivat sen viimeiset säteet huoneen panelatulle seinälle haikeamielisen
    punerruksen. Vanhus näytti väsyneeltä ja raukealta.

    — Päivätyömme on vihdoin lopussa. Huomenna alamme taas Jumalan nimeen
    uusin voimin.

    Kun sihteeri ja kirjuri olivat lähteneet, pukeusi piispa päällysnuttuun
    ja lähti ulos. Hänelle oli tullut tavaksi joka ilta pistäytyä yksinään
    rukoilemassa rakkaaksi käyneessä tuomiokirkossa, jossa hän
    kolmenakymmenenä miehuusvuotenaan oli alttaripalveluksia toimittanut.

    Alkoi jo hämärtää kun piispa astui ulos. Mielihyvin hengitti hän
    raikasta kevätillan ilmaa. Kohmettunut hiekka ritisi hänen hitaasti
    astellessaan kirkkoa kohti. Vanha kirkonvartija seisoi sakariston
    rappusilla kuten muinakin iltoina ja avasi hänelle oven. Hiljaa kuin
    omien askeltensa kaikua peläten kulki piispa avaran sakariston läpi
    suoraa kirkkoon. Alttarit, jykevät pilarit, ristiinnaulitun ja
    pyhimysten kuvat olivat kätkeytyneet puolipimeään. Päivällä näytti
    kirkko entiseen verraten kuin alastomaksi riisutulta, sillä Otto Rudin
    ja Söyrinki Norbyn ryöstöjen sekä Kustaa kuninkaan anastusten jäleltä
    olivat poissa hopea- ja kultakalleudet alttareilta ja kuorien seiniltä.
    Mutta näin hämyssä saattoi vanhus kuvitella kaiken olevan ennallaan ja
    siksi nämä lyhyet hetket iltaisin tuomiokirkossa olivat hänelle kuin
    käyntejä entisyydessä.

    Pyhän Pietarin kuorissa paloi vahakynttilä. Se loi himmeän valojuovan
    keskilaivan lattian yli vastakkaiselle seinälle, jossa näkyi varjo
    miehen hartioista ja kumartuneesta päästä. Kuorista kuului matalalla,
    laulavalla äänellä:

    Pie Jesu, Domine, dona ei requiem... [Pyhä Herra Jeesus, anna
    hälle rauhas...] ja kun kuorissa messuavaa pappia ei näkynyt
    keskilaivaan, tuntui kuin hänen seinällä näkyvä varjonsa olisi nuo
    sanat lausunut.

    Yksityismessut olivat kielletyt, mutta joku aika sitten oli piispa
    erään hurskaan porvarinlesken rukouksista heltyneenä suostunut siihen
    että tämän miesvainajan autuudeksi luettaisiin sielumessuja.
    Toimituksen suoritti joka päivä iltamessun jälkeen eräs lähes piispan
    ikäinen pappi ja tapahtui se puolittain salassa. Tämän messun aikana
    saapui piispa tavallisesti kirkkoon ja se oli omiaan tuntuvasti
    täydentämään hänen entisyystunnelmaansa.

    Hetken pimennossa seisten kuunneltuaan messua astui piispakin kuoriin,
    jonka lattian alla lepäsi hänen entinen esimiehensä Konrad Bitz.
    Ristinmerkin tehden polvistui hän alttarin ääreen. Kauan ja hartaasti
    rukoiltuaan nousi hän ja papin jatkaessa messua lähti hitaasti
    kirkosta. Mutta sakaristoon tultuaan tunsi hän suurta väsymystä ja
    istahti yhteen pitkin seiniä olevista nojatuoleista. Huoneessa oli jo
    hyvin hämärä ja seinällä häntä vastapäätä oleva ristiinnaulitun kuva
    häämötti enää mustana, epäselvänä kuviona. Ovi kirkkoon oli raollaan ja
    hiljaisena hyminänä kuului sieltä vanhan papin messu.

    Piispa painoi päänsä käsiin ja huokasi. Tässä samassa huoneessa olivat
    liikkuneet ja näillä samoilla tuoleilla istuneet hänen edeltäjänsä aina
    Maunu I:n, ensimäisen suomalaissyntyisen piispan ajoista saakka. Ja
    siitä oli jo kolmatta sataa vuotta. Tuolla kirkon lattian alla he
    kaikki nyt lepäsivät ja sinne oli hänenkin hartain halunsa jo
    päästä....

    Mutta miten olikaan? Hämärä tuolien yllä ikäänkuin liikkui ja tiheni ja
    sen keskeltä selkeentyi yksi toisensa jälkeen päitä, harteita ja
    vähitellen koko vartaloita. Ja niin istui puoliympyrässä pitkin
    seinustaa liikkumattomia vanhuksia ummistetuin silmin. Kaikilla oli
    yllään piispallinen viitta ja viitanpoimut ympäröivät heidän yhteen
    puristettuja polviaan. Vaikka heidän piirteensä sakenevassa hämärässä
    näkyivät epäselvinä ja vaikka he istuivat pää kumarassa ja ummistetuin
    silmin, tunsi piispa heidät järjestään kuin olisi eilen viimeksi ollut
    heidän parissaan, eikä hän tuntenut mitään ihmetystä, että he siinä
    istuivat.

    Perimpänä ja enimmän pimennossa istui Suomen kirkon perustaja, Pyhä Henrik,
    ja hänen rinnallaan molemmat venäläisten vankeudessa kuolleet
    käännytystyön jatkajat, Rodulf ja Folkvino. Muista vähän erillään istui
    vaskenkarvaisin kasvoin Tuomas ja häntä seurasivat kolme Rantamäen
    piispaa sekä niiden rinnalla kuusitoista muuta Suomen piispanhiipan
    kantajaa. Lähinnä Skytteä istui viisi hänen lähintä edeltäjäänsä,
    joiden kaikkien aikana hän oli kaniikinvirkaa hoitanut. Tuimin piirtein
    ja muita ryhdikkäämpänä istui viimeksi mainittujen joukossa unioniajan
    sotainen piispa Konrad Bitz, ja hänen piispallisen pukunsa päällä
    häämötti rintahaarniska sekä kupeellaan miekanponsi.

    Mutta Tuomas piispa kohotti hiukan päätään, avasi hitaasti silmänsä ja
    kysyi:

    — Ovatko Häme ja Karjala saatetut jo kirkon kuuliaisuuteen?

    — Ne ovat, mutta onko minun huolehtimani tuomiokirkon rakentaminen
    päätetty ja onko kaniikkien lukumäärä pysynyt neljänä, joksi minä sen
    järjestin? — vastasi piispa Katillus.

    — Tuomiokirkko on valmistunut ja minä olen vihkinyt sen toimeensa, —
    ilmotti Maunu I.

    — Minun piispauteni aikana hävittivät venäläiset Turun ja polttivat
    tuomiokirkon. Onko se korjattu? — kysyi Ragvald II.

    — Minä olen korjauttanut tuomiokirkon ennalleen ja laajentanut
    kapitulia kahdella uudella kaniikinviralla, — vastasi tarmokas
    kirkkovaltias Benediktus. — Minä järjestin kymmenysverot ja pidin
    ensimäisenä piispankäräjiä sekä pappeinkokouksia. Ovatko laitokseni
    pysyneet voimassa?

    Sananvuoron otti hänen lähin seuraajansa, Hemming piispa, jonka pään
    ympärillä näkyi pyhimyskehä. Hän lausui:

    — Ne ovat sekä pysyneet voimassa että lisääntyneet ja kasvaneet.
    Huolimatta siitä että minun piispauteni aikana riehui Mustasurma maassa,
    olen minä syventänyt ja vahvistanut kirkollista järjestystä.
    Minä olen kaunistanut tuomiokirkkoa ja lisännyt siihen uusia kuoreja ja
    alttareita, minä olen laajentanut kapitulia ja perustanut
    tuomiorovastin viran, toimittanut tuomiokirkolle maatiloja sekä
    kallisarvoisia kirjoja ja lujentanut kirkon valtaa. Papiston
    velvollisuudet olen minä määritellyt statuteissani sekä saattanut
    käytäntöön pappien naimattomuuden. Piispanistuimelle minä olen
    toimittanut jalokivillä kaunistetun hiipan ja sauvan, puolustanut
    maani etuja kuninkaita vastaan sekä masentanut vastahakoisia
    pannakirouksella. Onko nämä kaikki säilytetty ja pidetty voimassaan?

    — Olen koettanut vointini mukaan pitää yllä kirkon valtaa ja käyttänyt
    pannaa niskottelijoita vastaan. Tuomiokirkossa panin alulle pääkuorin
    rakennuksen, mutta minun sallittiin hoitaa korkeata virkaani ainoastaan
    kaksi vuotta, — ilmotti oppinut Johannes II, joka nuoruudessaan oli
    ollut Parisin yliopiston rehtorina.

    — Minä olen sen työn onnellisesti päättänyt. Hiippakuntani rajoista
    olin riidassa Upsalan arkkipiispan kanssa, mutta suoriusin siitä
    voitolla — täydensi hänen seuraajansa Johannes III Westfali.

    Bero II Balk, joka oli tuomiokapitulin kiiruusti kokoon haalimalla
    rahasummalla saanut käydä pyhää isää Avignonissa suostuttelemassa
    sekaantumasta piispanvaaliin, lausui hiljaisella äänellä:

    — Minun oli suotu onnettomana aikana kantaa Suomen hiippaa. Merirosvot
    ja venäläiset haaskasivat kilvan seurakuntaani, hävittivät Turun ja
    ryöstivät sekä tärvelivät tuomiokirkkoa. Voitavani olen tehnyt, mutta
    kaikkea en ole ehtinyt ennalleen saada.

    Hänen lähin seuraajansa, Maunu II Tavast, jota Suomen aatelisto oli
    »palvellut kuin kuninkaallista majesteettia», lausui nyt lempeällä
    äänellä:

    — Kaikki on jälleen saatettu siihen kuntoon kuin autuaan Hemming piispan
    aikana sekä runsaasti lisätty. Minun suotiin viipyä
    piispanistuimella lähes neljäkymmentä ajastaikaa. Minä vahvistin
    Kuusiston linnaa piispojen suojaksi, taistelin Ruotsin rauhattomia
    ylimyksiä vastaan ja tuin Kaarlo kuningasta hänen horjuvalla
    valtaistuimellaan. Minä kiertelin ahkerasti tarkastusretkillä ympäri
    maatani, suojelin talonpoikia aatelisten sorrolta ja valvoin pappieni
    elämää. Jerusalemin matkaltani toin minä runsaasti kalleuksia
    tuomiokirkolle, jota minun toimestani laajennettiin uusilla
    kappeleilla. Minä järjestin ja täydensin jumalanpalveluksen, niin että
    tuomiokirkossa kaikui messu yli päivän aamuvarhaisesta iltamyöhään.
    Kirkon asemaa minä vahvistin ja lisäsin sen tuloja, opetuksesta sekä
    köyhien ja sairaiden hoidosta pidin minä huolta ja hurskaiden naisten
    olinpaikaksi perustin Armonlaaksoon luostarin. Ovatko nämä kaikki
    pysyneet voimassaan?

    Konrad Bitz, joka sotajoukkonsa etunenässä oli taistellut Kaarlo
    kuningasta vastaan, lausui lyhyesti ja karskisti:

    — Minä olen säilyttänyt edeltäjäini perinnön ja unionikuningasten
    avulla lisännyt tuntuvasti Suomen kirkon etuja. Vastahakoiset ja
    niskottelijat olen pitänyt terveellisessä kurissa.

    Hänen rinnallaan istui Maunu III Särkilahti, joka tuomiorovastina
    ollessaan oli Saksan keisarilta saanut Turun tuomiorovasteilla
    perintönä kulkevan palatsikreivin arvonimen. Hän lausui:

    — Sotia, nälänhätää ja ruttotauteja on Suomi saanut läpi aikojen
    kestää ja mitä edeltäjät ovat rakentaneet, sitä seuraajat ovat saaneet
    jo nähdä raastettavan. Vointini mukaan puolustin minä kuitenkin maani
    etuja Ruotsin valtionhoitajaa vastaan, menetin varani ja sotajoukkoni
    taistelussa vanhaa vihollistamme venäläistä vastaan, jonka käsistä minä
    ystäväni Knuutti Possen kanssa pelastin Viipurin. Järjestystä ja kirkon
    valtaa olen koettanut ylläpitää ja syventää kristillistä valistusta
    määräämällä jumalanpalveluksissa käytettäväksi myöskin kansan omaa
    kieltä.

    — Sodan ja sekasorron riehuessa olemme mekin lyhyen piispautemme
    aikana vointimme mukaan koettaneet säilyttää edeltäjäimme työtä, —
    ilmottivat Lauri Mikaelinpoika Suurpää ja Johannes Olavinpoika.

    Viimeisenä lähinnä Skytteä istui Arvid Kurki. Hiljaa ja tasaisesti
    sanoi hän;

    — Minä kannoin Suomen hiippaa kahtenatoista onnettomana vuotena. Turku
    ja olivat piispaksi tullessani raa’an vihollisen
    hävittämät ja uudet vielä raskaammat koettelemukset koittivat maalle.
    Uutta ei minun oltu suotu rakentaa, mutta entistä koetin minä voimaini
    mukaan säilyttää. Varani ja sotavoimani annoin maan puolustukseen,
    mutta ennenkuin vihollinen oli karkotettu, kutsui Jumala minut
    luokseen. Toivon kuitenkin, että uutta on ruvettu hävitetyn tilalle
    rakentamaan.

    Nyt kääntyivät kaikkien katseet Skytte vanhukseen. Kolmekolmatta Suomen kirkon
    entistä päämiestä, joista useimmat olivat kirjottaneet nimensä:
    »Jumalan armosta Turun piispa», katsoi häneen, ja totisina ja kysyvinä
    näkyivät hämyn keskeltä heidän silmänsä. Vanhus kohotti kättään ja
    liikutti huuliaan, mutta samalla havahtui hän ja näki seinustoilla
    häämöttävän tyhjien tuolien. Kirkosta kuului vielä messun hyminä ja hän
    kertasi hiljaa:

    Pie Jesu, Domine, dona mihi requiem!

    Hän nousi vaivaloisesti seisoalleen ja lähti sakaristosta. Portaille
    tullessaan näki hän edessään kirkkopihalla kaksi mustiin kaapuihin
    puettua miestä, joista vasta ylennyt kuu loi pitkät varjot. Toinen
    miehistä oli pitkä ja hoikka ja piispa tunsi hänet sekä ryhdistä että
    äänestä, kun hän hiljaa puheli toverinsa kanssa. Hän viivähti hetkisen
    pimennossa portailla ja tunsi kuin vastenmielisyyttä lähetä miehiä,
    joiden hän arvasi vartovan häntä. »Mutta sitten lepään kyllikseni, kun
    pääsen tuonne kirkon alle», ajatteli hän ja astui alas portailta.

    Miehet tervehtivät häntä kunnioittavasti ja pitempi sanoi:

    — Vaikka onkin jo myöhäinen, halusimme teitä, isä, tavata vielä erään
    asian takia.

    Hän oli maisteri Pietari Särkilahti ja hänen toverinsa oli
    dominikaaniluostarin priiori, nuori Mikael Karpalainen.

    —- Käykäämme sisälle luokseni, niin saamme hetkisen puhella, — sanoi
    piispa ystävällisesti ja ääneti lähtivät he piispantaloa kohti.

    Kun he olivat tulleet huoneeseen ja piispa istahtanut tuoliinsa, sanoi
    hän Karpalaiseen kääntyen:

    — No, poikani, oletko jo tehnyt lopullisen päätöksen?

    — Minä olen nyt päättänyt jättää luostarin.

    Piispan kasvoilla kuvastui pieni pettymys, kun hän virkkoi:

    — Et siis voi luopua Magdalenastasi?

    — En, — vastasi Karpalainen alas katsoen.

    — Siitä huolimatta että kanoninen laki kieltää hengelliseen säätyyn
    kuuluvaa menemästä naimisiin?

    — Mutta tiedättehän, isä, että paljon vanhempi ja pätevämpi laki
    taasen sallii sen, nimittäin pyhässä raamatussa ilmotettu jumalallinen
    laki, — sanoi nyt Särkilahti toverinsa puolesta.

    — Niin, — sanoi piispa ja loi katseensa alas, — niin, niin, olette
    oikeassa, mutta minä, ukko polo, elän vielä entisissä.

    — Lopullista askelta en kuitenkaan ole tahtonut tehdä, ennenkuin te,
    isä, annatte suostumuksenne, — sanoi Karpalainen. — Myöskään en tahdo
    ottaa sitä Taivassalon kirkkoherran virkaa yksistään kuninkaan
    suostumuksella, vaan...

    — Ota se, poikani, ota minunkin suostumuksellani, — kiirehti piispa
    sanomaan, — ja Jumala askeleesi siunatkoon. Minun vain tulee surku
    nähdessäni, että rakkaiden dominikaanieni joukko yhä harvenee, mutta
    Jumalan tahdon täytyy tapahtua ja se vaatii uusia teitä kulettavaksi.
    Minä näen sen, mutta itse olen juurillani kiinni entisessä. Te voitte
    kulkea ehyin sydämin uutta uraa, mutta minun on päivätyöni suoritettava
    jaetulla sydämellä. Minun on itsessäni koettava ja tunnettava vanhan
    mureneminen ja hajoaminen enkä pääse siitä, että se välistä koskee
    kipeästi. Tuolla kirkon sakaristossa äsken hetkisen viivähtäessäni ja
    kaikkea mennyttä muistellessani olin näkevinäni kaikki edeltäjäni
    piispanvirassa ja minusta tuntui niin vaikealta ajatellessani, etten
    ole kyennyt heidän työtään säilyttämään. Mutta teitä nuoria nähdessäni
    kirkastuu minulle tulevaisuus ja silloin tuntuu minusta aina, että
    vaikken olekaan mitään näkyväistä saanut aikaan, niin sentäänkin on
    Jumala minua laupiaasti tuomitseva, kun siirryn sinne edeltäjäini
    joukkoon.

    Nuoret miehet olivat liikutettuja ja entistä kunnioittavammin
    tervehtivät he pois lähtiessään vanhaa esimiestään. Yksin jäätyään otti
    piispa kynttilän käteensä ja siirtyi makuuhuoneeseensa. Se oli pieni
    kammio valkeaksi kalkituin seinin. Nurkassa oli matala ja kapea sänky
    kovine olkipatjoineen ja karkeine villapeitteineen. Lähellä sitä oli
    rukoustuoli ja sen päällä seinällä ristiinnaulitunkuva. Rukoiltuaan sen
    edessä polvillaan laskeusi piispa levolle, risti kätensä rinnalleen ja
    silmänsä ummistaen huokasi:

    — Ah, Herra, päästä jo palvelijasi rauhaan!

                                                      ⸻

    Kaksikymmentä vuotta sen jälkeen, kun Mikael Karpalainen erosi
    luostarin esimiehyydestä, sai Skytte vanhus vielä kantaa päivän kuormaa
    ja hellettä ja vasta yhdeksänkymmenvuotiaana pääsi hän lepäämään
    edeltäjäinsä seuraan tuomiokirkon alle. Pietari Särkilahti oli jo
    paljon ennen iäkästä esimiestään mennyt lepoon. Mutta hänen työnsä
    jatkajaksi ja Martti Skytten seuraajaksi oli sillä välin kypsynyt
    Mikael Agricola.