Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    I. MUSTANAHON RINTEELLÄ.

    Helteisesti paahtoi päivä Mustanahon eteläistä rinnettä, jonka tiheään
    sekametsään oli avattu pienoinen halme, ikäänkuin ruskahtava täplä
    lehdon vihreään pintaan. Lehdon takana kohosi tumma, syvien varjojen
    uurtama, havumetsää kasvava kivikkoharju, joka pohjoiskylmiltä suojasi
    lehtevän rinteen. Mutta siitä alaspäin loivasti laskeutuvan koivikon
    lävitse pilkisti esiin järven aukea pinta.

    Tuo vähäinen viljelystilkku ikäänkuin ujosteli pienuuttaan laidattoman
    lehdon liepeessä, jykevän vaaran alla. Mutta ne, jotka aholla työtä
    tekivät, eivät pienuuttaan arastelleet. Vanhaan kaskeen oli siinä
    peltopalasta raivattava, ja siinä työssä ahersi nyt kevätkesäisen
    aamupäivän helteessä sen talon väki, jonka savu koivunlatvain välitse
    kiemurteli sinervälle taivaalle, — itse tupa oli ikäänkuin kätkeytynyt
    lahden metsäiseen poukamaan.

    Kolme oli halmeella raatajaa, neljäs sen laidassa aitaa pani.

    Vanhin ajoi hevosta vakoa pitkin ja hallitsi koko hartevan ruumiinsa
    voimalla raskasta, jykevää puuauraa. Hänen luisevat kasvonsa, joita
    reunusti harva parta, olivat melkein mustat keväisen ahavan poltosta.
    Päivän ruskeaksi polttama tukka kihermöi niskassa takkuisina
    suortuvina. Harvaa, harmahtavaa parranreunaa myöten tipahti silloin
    tällöin hikikarpalo kuin tiettyä vakoaan pitkin karvaiselle rinnalle,
    joka auki valahtaneen mekonrinnuksen alta punaisena hohti.
    Hievahtamatonta lujuutta kuvastui miehen koko jännittyneestä
    vartalosta, joka oli auran kurkeen niin kiintonaisesti kumaraan
    painunut, ettei se suoraksi oiennut silloinkaan, kun terä kannon
    juureen töksähti ja pysähtyi. Niiltä tiloiltaan mies vain
    hartiavoimalla kyntövehkeensä kohotti ja ärjäisi, suupielestään
    puhaltaen, hevoselleen, joka taas painautui raskasta käännöstään
    vetämään.

    Se mies oli Tuomas, Karmalan kyhmyniskainen isäntä, Sysikorven kova
    raivaaja. Rupeaman aloitettuaan hän sen loppuun asti raatoi kertaakaan
    levähtämättä, kupeilleen katsomatta, ja samaa työn kuria hän vaati
    toisiltakin pellonperkkaajilta, pojiltaan.

    Näistä eräs hänen lähellään, ahon puolella halmetta, muokkasi kuokalla
    maapohjaisten kivien kupeita. Se oli tanakka pojanpätkä, karkeilta
    kasvoiltaan ja kankealta ruumiinrakenteeltaan kuin isänsä pienoiskuva,
    ja Tuomaaksi hän oli ristittykin, isänsä kaimaksi. Niinkuin isä auransa
    ääressä, niin poika kuokkansa varressa heltiämättä kumarassa heilui,
    heilui kuin vipukone pysähtymättä, selkäänsä oikaisematta. Hän oli
    isältään oppinut, että työn aikana ei ollut lupa ajatella, puutuiko
    nuori selkä vai katkesivatko ehkä sivut, työtä vain piti tehdä. Työtä
    kovaa ja armotonta vaati korpi, jos mieli siitä viljelystä muokata. Ja
    viljelystä piti muokata, se on elämisen ehto, niin oli opettanut isä.

    Mutta halmeen alasyrjässä, lehdon laidassa, minne tuore vesakko huokui
    edes hiukan viileyttä, siellä seisoi kolmas raataja, Tuomaan nuorempi
    poika, kuokanvarteensa nojautuneena. Hän katseli ja kopisteli joka
    puolelta kantoa, joka hänen olisi ollut juurineen kiskottava irti.
    Mutta sen kannon juuret olivat sitkeät ja syvällä ja hänen jäntereensä
    olivat hennot ja heikot. Heino -- eli Henrikki, joksi hänet oli
    kirkonpyhimyksen mukaan kastettu — loi siitä työstään kaipaavan
    katseen ylös Mustanahon rinteelle. Juuri tuossa, mistä tumma harju
    lähtee nousemaan vihannasta lehdosta, on raikas lähde, ja nuori
    kuokkija mietti nyt itselleen asiaa, jonka nojalla päästä pistäytymään
    koivikon viileään siimekseen.

    Heino tuli äitiinsä, niin isä usein ivaili. Hän oli kasvoiltaan aivan
    toista tekoa kuin veli: vilkaspiirteiset, liikkuvat lihakset, leuka
    vielä haiventa vailla, silmät pyöreät ja pirteät, ne pälyivät
    alituiseen ympärilleen, viihtymättä muuta kuin tuokion kerrallaan tuon
    ikävän työn ääressä.

    Taas hän tokaisi pari kertaa multaa kuokallaan, väänti kantoa puolelle
    ja toiselle, iski kerran sen sitkeää juurta, mutta siinä iskussa ei
    ollut uskoa eikä voimaa.

    Yhtäkkiä kuitenkin vilkastui veitikan katse. Tuolla halmeen toisella
    syrjällä pani vielä kolmas nuori mies aitaa uuden raivauksen ympärille.
    Hän haki aina väliin metsästä aidaksia ja seipäitä ja hänen kirveensä
    kalkutus kajahti iloisena takaisin tuosta jylhästä, äänettömästä
    ahosta. Se oli pitkä, solakka, mutta samalla harteva ja voimakas mies;
    notkeat olivat liikkeet hänen raataessaan, kepeät askeleet hänen
    astuessaan. Hänen huuliaan varjosti jo pehmeä parranpohja, hänen
    katseensa oli valoisa ja vapaa, ja tuontuostakin hän työnsä keskestä
    helähdytti hilpeän vihellyksen. Hän kutsui silloin Peniä, koiraansa,
    joka mättäiden alta myyriä kaivoi ja aina toisinaan juoksi metsään
    oravaa haukkumaan.

    Tämä nuori mies oli Lauri nimeltään, Tuomas-isännän veljen,
    Viljo-vainajan poika, Karmalan vanhin perijä. Hänen isänsä oli
    puolikymmentä vuotta sitten kaatunut kahakoissa kalajärvillä, sinne oli
    silloin haudattu hänen äitinsäkin, ja orvoksi jäänyt raatoi nyt setänsä
    talossa, serkkujensa kanssa saman kurin ja komennon alla.

    Taas oli Peni aholle loitonnut ja sieltä kuului sen tuttava, ärhentävä
    haukunta. Aidanpanija iski silloin kirveensä aitaan, tempasi jousensa
    ja viinensä, jotka siinä seipäässä riippuivat, ja painui kiireellä
    metsään Penin haukunnan perille.

    Nuori kannonheiluttaja oli nähnyt orpanansa kaari kädessä katoavan
    metsään ja siitä se oli yhtäkkiä hänen katseensa kirkastunut. Miksei
    hänkin? Hän katsoi tovereitaan: he raatoivat siinä kumarassa niinkuin
    olivat aamuvarhaisesta asti raataneet, sivuilleen vilkaisematta...
    Heino hyppäsi kantonsa äärestä, keikahti pensaan taa ja hävisi
    vesakkoon.

    Hän käveli ensiksi kappaleen ylöspäin ahon rinnettä, mistä Penin
    haukunta kuului, ja pysähtyi tuokioksi vaaran laelle. Tuntuipa toki
    tuulenhenkikin sen harvaan havukkoon.

    Vanha karsikko oli siinä aholla, jonka rinteellä muinoisin oli ollut
    kalmisto. Kuumuutta huokuivat nyt tasa-selkäiset, vanhat uhrikivet,
    joille ennen vainajain ateriat oli asetettu, mutta jotka nyt
    piiloilivat katajapensaiden välissä. Nuoria näreitä oli kasvanut jo
    sillekin sileälle kentälle, jossa näiden salojen ensimmäiset erämiehet
    muinoin kuuluivat Tapiota lepytelleen. Mutta erään vanhan pihlajan,
    pyhän puun, kylkeen oli naulattu laudoista karkeasti veistetty risti.
    Äidin isä-vainajan, joka aikoinaan oli tietäjänä kuulu, kerrottiin
    kerran vaihtaneen ne laudat kirkon alttariaidasta, panneen toiset
    sijaan, ja tuoneen ne tänne karsikkoon. Mutta Heinon äiti oli niistä
    tehnyt ristin ja sen ääressä se äiti vielä usein iltaisin ja öisinkin
    kävi polvistumassa ja helminauhaansa lukemassa, kun ei pirtin hälinältä
    siihen rauhaa saanut. Oli sen Heinokin joskus nähnyt.

    Peni oli vaiennut. Heinosta tuntui kaamealta hiljaisuus autiolla aholla
    ja hän käveli väleen alas notkoon, lähteelle, josta uhriväen ennen
    sanottiin uhrivetensä hakeneen. Lippi oli lähteen vieressä, himoiten
    joi hiestynyt nuorukainen raikasta ruostevettä ja istahti sitten veden
    viereiseen siimekseen, vitsasta vääntämään, oli muka höltynyt kuokasta
    varsi...

    Halmeella raatoivat toiset edelleen. Päivä nousi yhä ylemmäs, yhä
    kuumemmin se paahtoi kummankin Tuomaan kumarata selkää. Mutta kotvasen
    kuluttua pysähtyi taas kyntömiehen hevonen: kivi oli vastassa, suuri,
    maaperäinen kivi, se oli kierrettävä. Kyntäjä huoahti, pyyhkäisi
    hihallaan pölynpeittoisia silmiään, tunki mekon syvemmäs suolivyön alle
    ja karisti hiekan pois virsuistaan. Sitä tehdessään katseli hän
    kynnöstään: ei ollut suuri se halmeaukea, mutta vasta oli siitäkin
    pieni kolkka käännetty. Tuolla alempana vesakon rinnassa on toki maa
    muheampaa...

    Isä-Tuomas siirsi katseensa alas lehdonlaitaan, josta Heinon piti
    kantoja korjata. Kuokka siellä oli kannon varassa, mutta kuokkijaa ei
    näkynyt. Hän katsoi toista laitaa, aitoviertä: poissa on aidanpanijakin
    jousineen. Entistään synkemmäksi kävi ankaran raatajan katse: tuon
    havainnon hän sai tehdä harva se päivä, milloin muodossa, milloin
    toisessa. Ei ollut noissa pojissa oikeaa raatajan sydäntä eikä sisua,
    sitä, jota kysyttiin, jos mieli korvesta leivän lähteä.

    Heinokin, se vetelys! — puhui kumarahartiainen kyntömies
    harvakseen, heittäessään ohjasperät hevosensa lanteille. — Laurista en
    välitä, sen kuitenkin Ukko aina turvaansa ottaa, mutta omalle pojalleni
    pitää olla apu, siitä on korven raataja tehtävä vaikka kurilla!

    Hän läksi auransa luota kävelemään lehtoon päin, ukkosen ilme
    kasvoillaan. Vesakon rinnassa tulikin jo Lauri koirineen häntä vastaan,
    — kahta oravaa hän sormessaan kiikutti. Ne ynnä kaarensa hän viskasi
    aidalle, tarttuen taas kirveeseensä.

    — Aikako tässä nyt on parhaalla työrupeamalla oravia ammuskella,
    ärähti setä hänelle vihaisesti.

    — Ainahan niistä pieni apu on, kun veronperijä taloon tulee, vastasi
    nuori liuhuparta leikkisästi.

    — Huono apu, ei se kesäorava taloa pystyssä pidä, murahti Tuomas
    pyyntimiehen ohi koivikkoon astuessaan. — Ja sinne vielä Heinonkin
    houkuttelet!

    Vesakon laidasta kääntyi isä-Tuomas lähteelle. Aivan oikein, sen
    partaalla, pehmoisella nurmella, makasi nuori veitikka koivujen
    viileässä siimeksessä, makasi siinä uneen vaipuneena, kädessään vesa,
    jota hän oli käynyt vitsakseksi vääntämään. Siihen oli mies uupunut,
    väsyneenä pitkän rupeaman raadannasta, — aikomus lie ollut levätä vain
    tuokio, mutta uni oli voittanut.

    Isä pysähtyi hetkeksi koivun taa. Ehkä kävi hänen hiukan säälikin
    poikaa, hentohan tuo oli vielä, hoikkaluinen, vasta seitsemästoista kesä
    menossa. Mutta ankaruus ei hänen katseestaan sulanut: miehen
    täytyy karaistua, jos mieli työllä elää, vetelyys ei kelpaa talossa,
    jonka on pakko korpea avata.

    Isä tempasi puoleksi väännetyn vitsan makaavan kädestä ja suomaisi
    sillä nurmella nukkuvaa poikaa. Isku sattui hartioihin, vitsan kärki
    läiskäytti lähteen vettä. Säikähtyneenä karahti nuorukainen pystyyn.
    Hän katsahti isäänsä kerran: siinä katseessa oli hämmästystä ja kauhua.
    Katsahti toisen kerran, ja jo leimahti silmästä kiukkua ja uhmaa. Isä
    näki sen, hän aavisti siinä katseessa jotakin, jota hän ei täysin
    ymmärtänyt eikä sen vuoksi myöskään hallinnut, ja hän suomaisi
    uudelleen vitsallaan, karjaisten:

    — Ole luimistelematta, suori pellolle!

    Mutta Heino ei liikahtanut. Tuo kuri, joka ei enää kohdannut vallatonta
    poikaa, vaan jo mieheksi varttumaisillaan olevaa nuorukaista, nosti
    tämän sydämeen ennen tuntemattoman katkeruuden ja kapinan tunteen, se
    ikäänkuin sytytti kipunan, joka siellä sisässä kihelmöi ja poltti. Hän
    ei sanaakaan virkkanut, mutta hänen täytyi kuitenkin jollakin tavoin
    viihdyttää sitä polttoa, ja hän tarttui kaksin kourin vieressään
    kasvavaan koivunvesaan, ikäänkuin tempaistakseen sen juurineen irti
    maasta. Mutta sepä ei lähtenyt ja nuoren, voimattoman kiukkunsa
    kiihkossa hän käsillään vetäisi solmuun kasvavan koivun.

    Isä katseli ihmetellen sitä nuoren vekaran sisua ja virkkoi jo
    rauhallisemmin:

    — Niskoitteletko, nulikka! Ala astua työhön!

    Totellen, mutta mielessään nöyrtymättä, läksi Heino vesakosta halmeelle
    astumaan. Mutta poikansa jäljessä kävellessään puhui isä vielä,
    ikäänkuin yleisenä, ainaisena elämänohjeenaan:

    — Näinkö sinä luulet leivän vain maatessa kasvavan Karmalan ahoilla!
    Usko minun sanani: Totuudessa täällä täytyy jokaisen työtä tehdä,
    katsomatta, tapaako väsymys vai helle, — raada! Siemen on saatava
    kylvetyksi muokattuun maahan, siitä se on leipä ja vero otettava.
    Kovalle se panee, orjansa meistä maa tekee, tekee jumalavita, mutta ei
    auta, sitä meidän on toteltava!

    Hän oli näin puhuessaan jo halmeen laitaan astunut, ja asettui auransa
    ääreen kyntämään. Silloin kuului lehdosta, aidan takaa, siitä, mistä
    lehmitie kulki Mustanahon rinnettä alas taloon, yhtäkkiä voimakas,
    hiukan ivalliselta kilahtava ääni:

    — Pakkoko on heittäytyä yksinomaan sen nokisen kasken ja matalan
    mullan varaan, kun on metsää ja järveä, mistä rennommin elää, ja
    ehommin.

    Kaikki halmeella raatajat kääntyivät karjapolulle päin tuota uutta
    juttelijaa kuuntelemaan, ja hetkeksi katkesi siihen sekä tora että
    työnteko, — nuori Tuomas yksin vain heilui mistään välittämättä kuin
    vipu kuokkansa varressa. Polulle ilmestynyt puhuja oli talon vanhin ja
    talon vaari, poikain ukko, Tuomaan isä, Karmalan Erä-ukon nimellä
    tunnettu koko pohjoisessa Hämeessä ja ennenkaikkea Lapinkorvessa. Hän
    oli jo miespolven ajan ollut Hämeen erämiesten itsemäärätty johtaja,
    kaukaisimpain takamaiden tuntija, teiden tietäjä, taikojen taitaja.
    Aikoinaan hän oli ollut Karmalan isäntä hänkin, vaan jo useita vuosia sitten
    hän oli, menetettyään toiset poikansa kahakoissa kalajärvillä,
    jättänyt isännyyden talossaan Tuomaalle, pojalleen, joka oli kiintynyt
    kotoisiin talontöihin ja maan muokkaamiseen. Itse hän oli ennen kaikkea
    metsämies ja kalastaja. Nepä toimet olivatkin vielä hänen kotikorpensa
    pääelinkeinoja silloin, kun hän nuorena miehenä hallitsi Mustanahon
    rinteitä ja sieltä johti erämatkueet salolle kalan ja riistan pyyntiin,
    eikä hän ollut vanhemmitenkaan voinut näistä mielitöistään luopua. Eipä
    ollut hän sittenkään, kun kotoisen kasken ja pellon viljelys Hämeen
    pohjoisen asutusmaan laidassakin vähitellen voitti vanhat elinkeinot,
    osannut itseään turpeeseen sitoa, vaan kierteli yhä edelleen
    enimmäkseen saloa, ansojaan virittäen ja loukkujaan rakentaen, taikka
    souteli järvellä rysillään, milloin yksin, milloin lemmikkipoikansa
    poika, Lauri, soutajana tai nuolen noutajana.

    Hän oli nyt käynyt hakemassa lehdeksiä lehdosta ja palasi sieltä,
    korkea kantamus korkeilla hartioillaan, karjapolkua pitkin taloon.
    Mutta hän oli pellon ohi astuessaan kuullut kappaleen tuota
    perhekeskustelua, joka hänen mieltään melkoisesti kiinnitti, ja
    pysähtynyt siihen hänkin sanansa väliin pistämään. Nyt hän astui
    näkyville aidan taa ja kävi veräjän nojaan ryntäilleen lepäämään. Se
    oli komea tuo ukko, joka siinä nyt seisoi, selässään mahtava lehtikupo:
    kookasvartaloinen, leveärintainen, valkopartainen uros, päätään pitempi
    kaikkia muita. Ja pystyssä hän sen korkeaotsaisen päänsä pitikin, eikä
    olleet hartiatkaan vielä kyyryssä niinkuin hänen pojallaan, vaikka hän
    kantoikin niillä vuosia jo toisen mokoman. Terävänä loisti katse
    harmaiden kulmien alta, mutta siinä oli samalla lempeää leikkiäkin, kun
    hän sieltä aidan luota iski silmää suosikilleen, Laurille. Ja nyt sen
    näki, keneltä tuo nuori aidanpanija oli rotevan vartensa ja valoisan
    katseensa perinyt, — hänessä oli ukkonsa ryhtiä paljon ja ukkonsa
    eleitäkin.

    Iva väikkyi vielä vanhuksen huulilla, kun hän toisten ollessa ääneti
    koivikosta puhettaan jatkoi:

    — Ei, Tuomas, kyllähän leipä hyvää on syödä ja tihuntijyviksi se on
    aivan tarpeellista, mutta luissasi sen tunnetkin. Elä heittäydy
    yksinomaan sen varaan, minkä sinulle halla ja vouti ja pappi siitä
    talven elämiseksi säästävät. Salolta täällä on eletty ennenkin ja
    sieltä se on särvin edelleenkin hankittava, nähtiinpä se hyvin viime talvenakin
    . Anna sinä vain Laurin kaarineen lehdossa liikkua, kyllä hän
    sillä rupeamansa maksaa.

    — Maksaa minkä maksaa, — oravaparin ja näädän, taikka, kun onni on
    hyvä, metson ja joskus revon, — eläpäs siitä ja elätä talo ja
    perhekunta!

    Näin vastasi Tuomas auransa äärestä, jota hän taas, kiven kierrettyään,
    sovitteli vaolle. Hän lausui sen matalalla äänellä, rauhallisesti,
    mutta aidalle asti saattoi kuitenkin nähdä, että hänellä otsasuonet
    sakoivat ja että hienot väreet viiltelivät hänen koviksi kangistuneita
    kasvonjäntereitään. Tämä oli hänelle näet arka kysymys, se oli hänestä
    ihan hengenkysymys. Muuta hän ei tässä maailmassa paljoa väittänytkään
    ymmärtävänsä, mutta tämän asian hän ymmärsi selvästi, hän tunsi sen
    sekä ruumiissaan että sielussaankin. Eläminen on saatava varman,
    vakinaisen viljelyksen pohjalle, perheet, ennen kaikkea nuori väki, on
    totutettava siihen ajatukseen ja tietoon, että kotikaskesta ja pellosta
    on elettävä, sen hyväksi on kaikki puuha, ja kova, hellittämätön työ
    omistettava, — ellei siitä eletä, niin on elämisen pohja pilalla! Se
    oli hänen elämänkokemuksensa ja juuri siksi, että hänessä oli niin
    lujana tämä usko, juuri siksi oli tämä kysymys hänelle niin arka, —
    hänen hitaat verensä eivät paljon muulloin kuumenneetkaan, kuin milloin
    yritettiin järkyttää tätä hänen uskonsa ja työnsä ja koko olemuksensa
    pohjaa.

    Siksi hänellä nytkin jo tuokion kuluttua rinta aaltoili, kun hän
    melkoista kipakammin lisäsi:

    — Veden ja metsän antimien varaan ei saa heittäytyä se, jonka on talo
    pystyssä pidettävä. Se on satunnaista saalista, mutta perheen nälkä ja
    voudin vero ei tule sattumoisin.

    Mutta aitaan nojaava ukko pysyi yhä leikkisällä päällä vastatessaan:

    — Monestipa on vielä kapahaukia ollut orrella, kun jo hinkalo on ollut
    tyhjä. Eläkä puhu pahoja metsoista, makeilta ne sinunkin suussasi
    maistuvat.

    Taisipa kuulua pientä, hillittyä naurahdusta Laurin puolelta halmetta,
    ja se jo kuohahdutti Tuomaan mielen. Se kuohahti aina varsinkin
    silloin, kun vanhojen eräaikojen ihailijat, niinkuin hänen isänsä,
    tahtoivat nuortenkin, kasvavan polven, mielistä haihduttaa sen uskon
    pellonviljelykseen, johon kuitenkin ajoi kova pakko, ja siten ikäänkuin
    vastustivat sitä, mihin hän itse ankaralla työllä ja kurilla pyrki.
    Siksi hän nyt, painaen auransa yhä syvemmälle maahan ja kiirehtien
    väsynyttä juhtaansa, torvenaan vastasi:

    — Elä siitä metsostasi ja opeta lapsetkin siihen kuljeskelevaan
    laiskottelemiseen! Kautta Maarian, totta se helpompaa on, on kevyempää
    ja vilpoisempaa kierrellä lehtoja, ammuskella lintuja ja vipuja
    viritellä, taikka meloa katiskoita kokemassa, — on se helpompaa
    vetelälle miehelle, kuin viertää kaskea tai muokata pelloksi
    kivikkoahoa. Ei kihoo hiki hartioista, eivät katkeile sivut. Mutta sitä
    myötenpä se onkin pyyntimiehen sato. Montako hirveä olette viime vuosina
    näiltä saloilta kaataneet, missä ovat nytkin ne kevätkalat?
    Tyhjinäpä pysyvät sinunkin ansasi, isä, useimpina aamuina, ja sitä
    tyhjemmiksi ne katiskatkin käyvät, kuta useampi talonpaikka on avattu
    tänne Päijänteen rannalle. Sinun nuoruudessasi saattoi eränkäynti vielä
    talon elättää, nyt se ei riitä. Mutta talo on pystyssä pidettävä —
    työllä!

    Hän vaikeni, suimaisi hevostaan suitsienperillä ja lähti taas uutta
    vakoa kääntämään päättävästi ja varmasti. Se oli merkki pojillekin taas
    työhön ryhtyä. Eikä ukkokaan kotvaan aikaan siihen poikansa puheeseen
    mitään vastannut. Hänen täytyi myöntää, että Tuomaan tuumissa on paljon
    perää. Kun hänen isävainajansa aikoinaan oli Karmalan lahdenpohjaan
    ensimmäisen saunan rakentanut, silloin olivat nämä Mustanahon lehdot
    vielä riistarikkaat, silloin viihtyivät täällä vielä majavat ja saukot,
    ja antavia olivat kotilahtien apajat. Silloin ei vielä kotaa eikä
    kaskea savunnutkaan joka poukamassa, vieraan koiran haukuntaa ei
    pyyntimailla kuulunut eikä häirinnyt eränkävijää kirkonkellojen
    kalkutus. Metsät olivat koskemattomat ja koluamattomat vielä keskisen
    Päijänteen rannoilla. Asui silloinkin kyllä jo kalastajia ja
    metsänkävijöitä vakinaisesti näillä rannoilla pyyntiään harjoittaen ja
    kauempana korvessa kuljeskelevia lappalaisia verottaen, mutta sille
    eräasutukselle oli tilaa kyllin. Huoletta sai mies päivän ja viikonkin
    saloa kiertää, toista pyyntimiestä tapaamatta. Mutta sitten asettui yhä
    uusia perhekuntia näille entisille takamaille, levottomat ajat, sodat
    ja verot ajoivat Hämeen rintamaiden eläjiä edemmäs korpeen. Ja perheet
    kasvoivat, ei riittänyt sauna enää, niinkuin ensimmäiselle tulokkaalle,
    piti rakentaa tupa ja ometta ja ometan taa kaataa kaski ja vuoden perästä
    jo uusi. Pälviä aukeni lehtoon, polkuja pyyntimaille. Tulivat
    papit ja veronkantajat, kirkon rakensivat Sysikorven harjulle, missä
    ennen vain rautio karhunkeihäitä kengitti, panivat nimismiehet sarkoja
    jakamaan ja saatavia punnitsemaan... Sitä myöten kaikkosi riistakin
    näiltä uusilta rintamailta, karja porkkasi Tapion puhtaat lehdot, ja
    yhä pitempiä päivämatkoja täytyi erämiehen ruveta kulkemaan saalista
    tavatakseen.

    Se oli totta, elämisen ehdot olivat muuttuneet, se täytyi Erä-ukon
    myöntää, miettiessään siinä aidan varassa poikansa puheita. Ja totta se
    oli, että pakko oli opettanut nuoremman polven yhä laajentamaan
    halmemaitaan ja vanhoja kaskiaan pelloiksikin perkkaamaan, —
    leipäviljaa tarvittiin sitä enemmän, kuta kauemmas erämaa siirtyi.
    Hidasta ja vastahakoista se ryhtyminen maan kovassa kamarassa
    myyrästämään kyllä oli ollut, mutta pakko siihen oli ajanut.

    Mutta se ei ollut sittenkään kokonaan totta — ei! Ei ollut totta, että
    elämisen pakko oli tuominnut näiden seutujen asukkaat jo yksinomaan
    maan multaan turvautumaan. Siihen oli tämän nykypolven saamattomuus,
    yrittämättömyys ja arkuus ennen kaikkea syynä, sen tunsi vanha erämies
    syvästi sydämessään. Pelättiin erämaan vaivoja, kartettiin sen vaaroja,
    hätäiltiin voutien kappoja, ja niin pureuduttiin kiinni maan kamaraan!
    Mutta vielähän antoi toki kotikorpikin riistaa sille, joka ottaa osasi.
    Ja siellä kauempana erämaissa, hämäläisten takamailla, siellä oli salon
    viljaa vielä määrättömästi, kun vain sen hakijoita tuli. Ne ulottuivat
    nuo hämäläisten vanhat takamaat niin kauas pohjoiseen, kuin vain mieli
    teki mennä ja menijässä oli miehuutta. Mutta siinäpä juuri oli vika, —
    ei kyetty enää erille!

    Vakavana oli ukko kotvasen näitä ääneti miettinyt, ja vakavana hän nyt
    virkahti:

    — Vähiltä muistoiltasi puhut, Tuomas, erämiehen elämästä. Kautta
    Maarian, se ei ole laiskan elämää! Lintu ei tule liikkumatta, kala ei
    jalan kapsamatta, miestä se kysyy pyyntimiehenkin rupeama, mutta se
    kysyy häneltä sen lisäksi vielä toista taitoa, tarmoa ja oveluutta kuin
    turpeen kuokkijalta. Ja vieläkin muuta häneltä kysytään. Ennen
    karaistiin jo poikain luonto erämaan vaivoissa, nyt niitä miehiset
    miehet välttävät. Miksei lähde nykyinen väki Lapinkorpeen? Siellä on
    omilla takamaillamme antavat kalavedet, sieltä hirven ja majavankin
    löydät, sieltä veronahat ja kapahauet saat kärkkyjille ja itsellesi
    talven eväät, saat tuskailematta ja — omaa vertasi ruoskimatta! Mutta
    siihenpä juuri miestä ja miehuutta kysytään toisenlaista, kuin on
    näillä nykypolven kuokkamiehillä, jotka eivät enää osaa eivätkä uskalla
    omaansa pitää eikä puolustaa.

    Tuomas ajoi hevostaan päätään edes kääntämättä. Hän oivalsi kyllä,
    mihin ukon sanat tähtäsivät, mutta hän murahti vain hiljaa siitä aidan
    ohi kyntäessään:

    — Miehuuttapa todellakin — tappelemaan savolaisten kanssa! Mutta
    niistä eräretkistä jo luulisi olleen tarpeeksi tuntua tässäkin talossa.
    Vieläkö sinne nytkin!

    Mutta nämä sanat saivat Erä-ukon kiivastumaan. Tuomas oli hipaissut
    taas hänelle perin arkaa kysymystä, noita kalajärvien kahakoita, jotka
    olivat olleet monen miehen surmana ja jotka eniten olivat vieroittaneet
    hämäläisten mielet pois erämailta. Hän koroitti nyt komean äänensä
    puhuessaan:

    — Vielä nytkin, ja siihen sitä juuri miehuutta tarvitaankin. Vai
    pitäisikö meidän ikiajoiksi jättää hämäläisten vanhat takamaat, joista
    meillä on runsas elanto tiedossa, ilman muuta savolaisille riistäjille,
    jättää vain senvuoksi, että he eivät häikäile tulla toisten maille
    tappelemaan, — sepä olisi todellakin sitä nykypappien opettamaa
    miehuutta! Kyllähän erämailla surmia on, on siitä surun tuntua ollut
    tässä talossa muilla ehkä enemmän kuin sinulla. Siellä on minulta kaksi
    poikaa, siellä on sukuani monta. Mutta sittenkin meidän on muistettava,
    että nuo takamaat ovat meidän ja sen otukset omamme. Luovutapas
    takamaasi, pian se silloin tulee savolainen ja ottaa sinulta
    rintamaasikin ja korjaa sadon pelloltasi, jota vuoden olet tonkinut!

    Nyt oli keskustelu livahtanut arimmalle asteelleen, siihen kysymykseen,
    mistä Pohjois-Hämeen rintamaan asukkaiden kesken aina väittely sukeusi,
    milloin heitä kaksi tai kolme erimielistä yhteen sattui. Viime vuosikymmeninä
    olivat nuo vuotuiset, vanhaan Lapinkorpeen Sisä-Suomen
    vesistöjen varsille tehdyt tuottavat pyyntiretket, joihin rintamaan
    eläminen vielä suureksi osaksi perustui, joko jääneet kokonaan pois
    taikka supistuneet lyhyiksi, vähäntuottaviksi salomatkoiksi. Tämän oli
    vaikuttanut se, että savolaiset Saimaan asutuilta rannoilta olivat
    ruvenneet näille samoille hämäläisten erävesille retkeilemään ja siellä
    nostaneet riidan näiden takamaiden vanhojen omistajain kanssa. Tuolla
    etäällä erämaissa oli noiden eriheimoisten pyyntimiesten kesken siten
    usein syntynyt kahakoita ja usein verisiä tappeluitakin kalavesistä ja
    pyyntimaista. Ja nuo miestensyöjät tappelut olivat viime aikoina aivan
    suivauttaneet hämäläiset koko eräkäyntiin. Mutta heidän joukossaan oli
    kuitenkin toisia, jotka edelleen vaativat, että erämaille oli sittenkin
    lähdettävä ja että noita vanhoja takamaita oli hellittämättä heimolle
    kuuluvina puolustettava. Ja Karmalan Erä-ukko, tuo vanha takamaiden
    tuntija ja isien vanhan, vapaan elinkeinon ihailija, hän oli tietenkin
    erämatkojen innokkain puoltaja. Sen tiesivät pellolla raatavat
    pojatkin. Ja kun he nyt taas kuulivat ukon äänen kiihtyvän ja näkivät
    hänen tempovan valkoista partaansa, niin jopa herkesivät Lauri ja
    Heinokin raatamasta, tarkemmin kuunnellakseen syntynyttä väittelyä. He
    olivat koko sydämestään ukon puolella ja ikävöivät hartaasti päästä
    hekin kerran mukaan noille pyyntimatkoille, joiden iloista ja vaaroista
    vanhemmat miehet olivat heille niin usein kertoneet. Siksi he niin
    innostuneina kuuntelivat, kun ukko heidänkin tunteensa sanoihin
    sovitti. Mutta isä-Tuomas painoi vain hartiavoimalla raskasta
    kyntövehettään turpeeseen, virkahtaen:

    — Ka, tarpokoon salolle tappelemaan ketä haluttaa, sinne jääköön tai
    silmäpuolena palatkoon! Meidän väki halmeella raataa ja pitää taloa
    pystyssä, vaikkapa ilman linturokkaakin!

    — Ja puree petäjää, kun leipä loppuu eikä ole mistä särpimen ottaa.

    Niin vastasi ukko. Mutta jo tuokion kuluttua hän sentään taas
    vakavammin lisäsi:

    — Jää sinä vain, Tuomas, tänne tonkimaan, tänne jäit aina
    nuorempanakin miehenä. Ja tarvitaanhan se mies talossa naisväen avuksi
    kotitöitä hoitamaan. Mutta kalajärville tästä nyt taas tänä kesänä
    toiset lähtevät, sinne lähtevät jo miehet koko rintamaalta, kyllänsä
    saivat jo viime talvena tapellessaan täällä kotona nälän ja tautien
    kanssa. Ja perille asti on nyt lähdettäväkin, muuten ollaan pian iäksi
    vailla takamaita. Niinpäin on mieli naapureissakin vanhain erämiesten
    kesken. Suopellon Sipi on varova mies, eikä hän tappeluita rakasta,
    mutta jo hänenkin pirtissään verkkoja korjataan, ja Ilvesmäessä on jo
    kevätkausi vuoltu vasamoita. Nyt sitä käydään valmistuksiin käsiksi
    Karmalassakin ja Pertunpäivän aikaan lähdetään, — se olkoon sillä
    sanalla jo selväksi puhuttu.

    Tuomas ei päätään kääntänyt, mutta hänen niskalihaksensa näyttivät
    harmista pullistuvan, kun hän ukon uhman kuuli, — hän kyllä tunsi
    poikainkin mieliteot. Mutta Lauri, nuori metsämies, jonka sydämessä
    isoisän jokainen sana oli vahvan vastakaiun tavannut, ei enää jaksanut
    hillitä sitä kuohahtavaa intoa ja iloa, minkä Erä-ukon lupaus oli hänen
    mielessään synnyttänyt, hänkin jo puuttui vanhempain puheeseen ja
    virkahti nuortealla innolla:

    — Tässä on, ukko, mies mukaasi Lapinkorpeen tulemaan, ei pidätä minua
    enää mikään, jos vain erämaille lähdetään.

    Mutta tämä nuorukaisen innostus sai hänen setänsä suuttumuksen jo
    läikähtämään yli laitojensa:

    — Mene, suori jo soita rämpimään, vähänpä sinun raadannastasi talo
    hyötyneekin. Sinne sinua lienee talonvanhin jo vuosikausia houkutellut,
    sielläpä sukusikin on. Mutta me toiset jäämme taloa raatamaan, —
    kuokkikaa, pojat!

    Ukko naurahti. Hän tiesi, ettei Tuomas voinut Lauria pidättää erämaille
    lähtemästä. Mutta hän katsahti nuorinta kuokkijaa, joka halmeen
    alasyrjässä seisoi kysyvin, levottomin, kaipaavin katsein, ikäänkuin
    udellen, mikähän hänen kohtalonsa olisi oleva. Ja ukko virkkoi:

    — Niin, iskekää vahvasti turvetta! Mutta eiköhän teitä sentään ole
    kahdessa Tuomaassa kylliksi tämän halmeen haltijoiksi. Antaa Heinon
    tulla mukaan järville, takamaiden taipaleita oppimaan.

    Heinonko — ei! — Isän ääni oli terävä, melkein kostoniloinen. —
    Riittää jo, jos yksi Karmalan pojista heittäytyy korvenkulkijaksi.
    Toiset tarvitaan työssä. Kyllähän Heinolla mieli palaa kaikkiin
    kujeisiin, näkeehän sen jo silmänpälynnästä, mutta kotona hän silti
    pysyy. Työhön hänen täytyy oppia, jos ei hyvällä, niin kurilla. Niin,
    niin, usko se sillä sanalla, poika, täällä minä sinut työssä pidän,
    pidän näillä kourillani. Sillä vesana vitsa väännettävä.

    — Voit sen vääntää vaaraksikin, virkahti ukko vakavammin. — Mutta
    koeta kuriasi, itsepähän olet poikasi isäntä. Me lähdemme Laurin kanssa
    salolle kesäkuntiin, ja taas on talveksi särvintä Karmalassa.

    Näin sanoen oikaisihe ukko aidalta ja läksi lehtikuormaansa taloon
    kantamaan. Sorainen polku rasahti raskaiden askeleiden alla ja lepikko
    suhisi, kun hän sen lävitse taakkaansa veti. Vesakon halki astuttuaan
    saapui vanhus törmälle, johon rantapensaikon yli näkyi saarien ja
    niemien lomitse kappale aavaa Päijännettä. Sinne vanhus katseensa
    suuntasi. Selkä päilyi siellä melkein rasvatyynenä keväisen puolipäivän
    paahteessa, vedet siintivät sinertäviltä pilvettömän taivaan alla, ja
    helakasti niihin kuvastui saarten nuori vehreys. Se muistutti eräjärven
    rauhaa ja kasvatti vanhan pyyntimiehen mielessä yhä syvemmän kaipauksen
    sinne suurille salovesille.

    Mutta hänen vesiä katsellessaan terästyi vähitellen hänen silmänsä
    yhteen kohti ja samalla ikäänkuin särkyi hänen mielensä iloinen rauha.
    Mitä venheitä sieltä selän yli soutaa, mitä matkuetta...? On kuin
    kirkkovenheitä! — Kauan seisoi ukko yhdessä kohden liikahtamatta. —
    Niin, kolme venhettä sieltä peräkkäin soutaa, kuten näyttää, suoraan
    Mustanahon korkeaa kohden. Mitä ovat ne kulkijoita? Läksivätkö
    Jämsänjoen uudiskylän väet keskellä viikkoa kirkolle, — pyhäisin
    sieltä joskus ovat tänne soutaneet, itsellään kun siellä ei vielä
    kirkkoa ole. Ei, ne ovat muuta väkeä, venheet ovat kuormitetut, niissä
    on paljon tyhjiltään istujia, joilla on kirjavat vaipat ja höyhenet
    hatussa, — herrain joukkoa ovat. Ja noin, eikö olekin keihäskasa
    venheenkeulassa, kuin voutien veroroikalla, — mutta eihän se vouti
    sieltäpäin kulje, ja vastahan se syksyllä tulee. Vai olisiko...

    Ukon kasvot sitä mukaa kovettuivat, kuta kauemmin hän lähenevää
    venhekuntaa katseli. Hän muisti nyt Marketta-emännän viime pyhänä
    kirkolta palatessaan kertoneen, että tänne odotetaan suuria
    kirkonvieraita Suomen Turusta, sanoiko piispankin tulevan. Jokohan
    lienee sitä pappisjoukkoa — niin, eikö olekin siellä risti kohotettu
    keskimmäisen venheen kokkaan kuin lehtipurje myötäisellä!

    Ukko rypisti otsaansa tyytymättömänä ja vetäisi vitsakset, joilla hän
    lehdeksiä kantoi, tiukemma olkapäilleen. Sitä joukkoa on yhä enemmän
    ruvennut liikkumaan täällä takamaan laidassakin, ei niistä ennen ollut
    paljoa vastusta!

    Mutta tuokion kuluttua suli vanhuksen kasvojenilme taas
    rauhallisemmaksi. Hän näki venheiden suuntaavan matkansa toisiin
    lahtiin, ohi Mustanahon rinteen, nähtävästi kirkolle pyrkivät. Sinnepä
    menkööt, siellä komentonsa pitäkööt, kunhan nämä kotoiset lehdot heiltä
    rauhaan jäävät. Sinne menee kai Marketta niitä kuulemaan, Tuomas ei
    jouda, muita ei haluta, — sinne painukoot ohi Karmalan vanhojen
    karsikkokumpujen!

    Venheet katosivat niemen taa ja vanhus pääsi taas jatkamaan matkaansa
    kotilahden poukamaan, jossa talo solkikoivujen suojassa piiloili. Eikä
    hän koko piispankomentoa sen enempää ajatellutkaan. Hänen mieleensä
    palasi taas äsken halmeella sattunut keskustelu ja sen ristiriidat ja
    vaikuttimet täyttivät hänen mielensä kokonaan. Päätös, että hän kerran
    vielä, vaikkakin vanhana ja ikäloppuna, lähtee Lapinkorpeen, elähdytti
    häntä yhtä lämpimästi kuin äsken Lauria, sinne hän ikävöi nuoruutensa
    ja miehuutensa mieliretkille ja toimimaille, eräjärville!

    Nyt se päätös oli toteutettava!

                                                      ⸻

    Mutta lehtojen keskelle raivatulla halmeaukealla raatoi edelleen isä
    poikineen, päivän yhä korkeamma kohotessa taivaalle, yhä kuumemmin
    hartioita paahtaessa. Eri mielikuvat risteilivät siellä raatajain
    mielissä. Isän ajatukset kuvastuivat hänen liikkeistään selvästi joka
    kerta, kun hän raskaan puuauransa hartiavoimalla kohotti ja sen taas
    entistä syvemmä painoi poltetun maan kovaan kamaraan. Ja poika-Tuomaan
    kuokka näytti uskollisesti näitä isän mietteitä säestävän. Laurin
    kirves taas kalkahti iloisesti ahon rinnassa, kun hän rankaa aidaksiksi
    halkoi, ja hilpeästi hivelivät hänen mietteensä sitä tulossa olevaa
    pyyntiretkeä, jota ei nyt kestäkään päivän eikä viikon, vaan keväästä syksyyn
    yhteen menoon. Koko kesän saa hän miesjoukossa eriä samota,
    tarvitsematta pölyssä kuokkia ja kuunnella sedän kuria!

    Mutta nuorimman vesan, Heino-laiskurivekaran, mietteet, ne ne olivat
    kaikkein levottomimmat hänen siinä nyt vihapäissään kannon juuria
    katkoessa. Hänen nuorta sydäntään valvoi isän ankara kuri ja tuo jyrkkä
    eräretkikielto; hänen sisässään iti uhman siemen ja hän tunsi, miten se
    kasvoi ja koveni, vaikkei se vielä tarkkapiirteistä muotoa tavannut.
    Tuontuostakin lennähtivät hänen katseensa tuon säälimättömän kyntäjän
    puoleen, joka uhkasi hänet tähän kuokkaan kytkeä, mutta samalla hän
    tunsi, että sen uhkauksen hän tyhjäksi tekee. Väliin hän säikähti
    itsekin tuota sisuaan, mutta se ei jättänyt häntä rauhaan, joka
    kuokaniskulta se uudisti hänelle kysymyksen:

    — Miten, milloin? Miten, milloin?