Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VI. MAAILMALLE.

    Niin, Karmalan nuorin poika, Heino, oli karannut isänsä kodista.

    Eräänä sydänkesän päivänä oli Karmalan lahdelle saapunut outoja
    kulkijoita. Ne olivat olleet kuljeskelevia teinejä.

    Sauvat kädessä, pussit selässä he olivat tulleet, hilpeinä miehinä
    olivat taloksi heittäytyneet ja talon nuorimmasta olivat pian
    tuttavansa tehneet. Heino oli heidän juttujansa kuunnellut, kuunnellut
    heidän tarinoitaan Turun koulusta, jossa lukeminen oli työnä ja jossa
    miehestä tehtiin pappi tai lainlukija, ihaillut heidän elämänsä
    vapautta ja kadehtinut heidän kepeätä mieltään. Ja nuoret miehet olivat
    Heinon nähdä pirtin nokiseen seinään piirtäneet niitä samoja
    koukeroita, joita koulussa luettiin ja kirjoitettiin, ja antaneet
    hänelle muutaman nahkalevyn, johon itse olivat harjoituksekseen
    kirjaimia piirustaneet.

    Ahmien oli poika sitä kaikkea katsellut ja kuunnellut ja hänen
    sydämessään oli polttavaksi kiihtynyt se jano, jonka hän jo kesäkauden
    oli siellä jomottavan tuntenut ja joka piispanretken jälkeen ei
    sammumaan ruvennutkaan. Ne tarinat, joita piispan saattomiehet olivat
    Savon matkalla salon pojille kertoneet kaukaisen maailmansa oudoista
    oloista: linnoista, luostareista, kaupungeista ja niiden kepeästä
    elämästä, olivat syöpyneet syvälle Heinon mieleen. Kun hän sitten
    aamusta iltaan raatoi isän kovan kurin alaisena halmeella ja
    heinärannassa, pyörivät hänen yksinäisen ikävänsä mietteet noiden hänen
    mieleensä painuneiden kuvien ympärillä, ja niiden keskeltä välähti
    hänen muistoihinsa aina väliin vanhan piispan mahtava olento kuin
    pilvien päällinen ilmestys. Ja hän kertasi usein ajatuksissaan niitä
    kehoittavia sanoja, joita tämä hänelle oli puhunut: ”Kun tulet
    Turkuun...” Mutta kenellekään hän ei niistä mielikuvistaan saanut
    kertoa ja siksipä Heino, varsinkin erämiesten lähdettyä Pertunjuhlain
    jälkeen kalajärville, tunsikin Karmalassa entistä syvemmin ilottoman
    yksinäisyytensä.

    Ehkäpä olisivat kuitenkin nuo muistot ajan oloon kalvenneet nuorukaisen
    mielestä, mutta nyt tulivat nuo kuljeskelevat teinit ja virittivät
    jutuillaan hänen mieleensä aivan uuden kaipion. Toinen heistä oli pitkä
    roikale, Pietari nimeltään, aina laulussa suin, aina kompasana
    huulillaan, ja hän se varsinkin iloisilla jutuillaan voitti puoleensa
    Heinon herkän mielen. Tämä Pietari se eräänä iltana, kun Karmalan
    tuvassa illallista syötiin, muiden iloisten juttujensa sekaan yhtäkkiä
    kysäisi:

    — Eikö lasketa Heinoa teiniksi kouluun, koska hänellä näkyy hyvä halu
    olevan?

    Mutta vihaisesti pöydän päässä istuva isä-Tuomas silloin vieraaseensa
    päin kääntyi ja ärähti:

    — Ei! Ja jos te käytte semmoisia juttuja hänen päähänsä ajamaan, niin
    väleen suoriatte taipaleelle tästä talosta!

    Mutta toinen teini, Paavali, jossa oli jo paljon papin alkua, virkkoi
    siihen isännälle melkein kiivastuen:

    — Mikäs häpeä se olisi, jos pojasta pappi tehtäisiin?

    — Pappiko, sanoit, — herra! huudahti isä.

    — Niin, miksei pappi tai ruunun mies, — sitä tietä sinne kiivetään.
    Heinolla on pää terävä, pian hän latinat oppii.

    Niin leperteli taas Pietari-teini, Heinon korvien yhä enemmän
    kuumetessa. Mutta silloin kävi Tuomas-isän niska taas punoittamaan,
    hänen leukansa väkätti vähän aikaa ja sitten tulivat sanat:

    — Jo olette te maailmankiertäjät tarpeeksi tässä talossa virkailleet,
    jo joudatte taipaleelle. Tämän talon poikia ei herroiksi opeteta eikä
    siitä asiasta toista kertaa puhuta enää tässä talossa, kun lienee
    minulla valta. Heino suorii viikatteineen heinänurmelle ja te laputatte
    matkoihinne, — saatte uskoa jo sillä sanalla!

    Todeksi sen silloin ymmärsivät sekä Paavali että Pietari, ja vielä yötä
    vasten he läksivät astumaan vihaisen isännän tuvasta toiseen kylään.
    Mutta veräjälle kantoi heille Marketta-emäntä vielä eväiksi salaa
    juuston ja leivän, — jokaisesta teinialmusta oli kirkko luvannut
    jonkun päivän synninpäästön armeliaalle antajalle, sen tiesi hurskas
    emäntä.

    Teinit läksivät, ja taas kuluivat päivät hitaina ja harmaina Mustanahon
    rinteellä. Mutta Heinon mielestä ei isän ankarin uhkauskaan ollut
    pystynyt karkoittamaan hiljaisia mietteitä, jotka nyt olivatkin
    entistään elävämpiä. Heinänteko loppui. Viimeisen kuivan ruon suovaan
    kannettuaan oli Heino eräänä päivänä istahtanut aitovierelle ja
    ruvennut puukkonsa kärjellä tuoheen piirtelemään niitä samoja
    koukeroita, joita oli teinien hänelle antamassa nahkalevyssä, — sitä
    hän aina povellaan kantoi. Nuo kirjaimet olivat hänestä kuin oppaita
    opin tielle, ja niitä piirrellessään virisi hänessä taas halu lähteä
    kuljeskelevain teinien matkassa maailmalle. Se halu kävi joskus hänessä
    melkein ylivoimaiseksi. Mutta isän silmä oli häntä jo turhaan suovalta
    etsinyt, ja kun se keksi hänet aidan kupeelta kykkimästä, karjaisi
    ankara mies lähemmäs astuen:

    — Mitä taas kökötät siinä parhaalla työrupeamalla, vetelys?

    — Johan loppuivat heinäruot, vastasi Heino, koettaen piilottaa
    pergamenttipalastaan.

    — Nyt on nuotalle lähtö, sinua tässä vain on soutajaksi etsiskelty. Ja
    mitä kääröjä sinulla on siinä kourassasi, näytä!

    Heino vastasi arasti:

    — Se on kirjoitusta, isä!

    — Kyllä minä sinut kirjaan! Eikö liene niiden teinien kujeita,
    arvasinhan, vitsahousun koukeroita...!

    Ja isä repäisi vihaisesti kahtia Heinon kalliin pergamentin, viskasi
    palat pensaaseen ja ärjäisi:

    — Kujeet pois, nuottarantaan astu! Taasko luimistelet, — mutta sen
    sisun minä sinusta pehmitän, vekara, niin että tiedät, mitä ilve maksaa
    ja mitä työ!

    Taas oli näet Heinon silmässä välähtänyt se uhkamielen salama, jota isä
    ei suvainnut. Poika keräsi kiireellä pensaasta revityn lehtensä
    palaset, ja samalla hänessä ikäänkuin päätökseksi kypsyi tuo salaa
    kytenyt tosiuhman halu. Ja rantaan päin kävellessään hän itsekseen
    hoki:

    — Se jo riittää, nyt tiedän, minkä teen, ja nyt sen teen!

    Sitä mielessään hokien souti nuorukainen tänä iltana raskasta
    nuottavenhettä; hänen sydämensä ympärille ikäänkuin kasvoi umpinainen
    kuori, joka sitä nopeammin kovettui, kun isä tuontuostakin vielä hänen
    voimattomuuttaan ivasi:

    Tuomas vetää hartiaväellä, hänen soutuaan nuotta tottelee, — mutta
    katsopas tämän vätystäjän näykkimistä!

    Koetti harvapuheinen äiti toki nuorimpaansa puolustaa:

    Heino on heikompaa tekoa ja nuorempikin, vielä...

    — Ja laiskempi, murahti isä. — Mutta tiedän minä rohdon sille
    taudille.

    Mutta se uhkaus vain terästi Heinon sisua, se vain tuki hänen
    päätöstään.

    Sumuinen, kostea oli , kun nuottamiehet kotiin saapuivat ja väsyneinä
    pirttiin pitkälleen retkahtivat. Mutta Heinolla oli silmät auki, hänen
    siinä uuninkupeella veljensä vieressä maatessaan, hänessä painiskelivat
    pitkin yötä yhä mielen uhma ja kodin rakkaus. Äiti tuntui levottomasti
    nukkuvan; olipa kuin hän olisi aavistanut poikansa mietteet, ja kerran
    hän jo nousi, seisoi tuokion Heinon vuoteen vieressä ja viskasi raanun
    hänen peitokseen. Ja silloin horjahti pojan äskeinen, luja päätös.
    Mutta taas kuului isän kuorsaus uunilta, ikäänkuin toruvana sekin, ja
    silloin paatui jälleen nuori sydän. Niin hän taistellen makasi: ei
    ollut rauhaa nukkua, ei ollut tarmoa nousta.

    Jo pilkisti päivä räppänän raosta ja valoi punaa päreorsille. Heino
    säpsähti: isä herää kohta, nousee, äskeinen päätös on mennyt, — suoria
    vain vanhan kurin alle, ilman iloa, ilman armoa...!

    Ei, vielä on aikaa, vielä nukkuu perhe, vielä voi hän tavata etelään
    päin kulkeneet teinit... Melkein vavisten nousi Heino, hiipi ulos ja
    seisoi hetkisen neuvotonna pihalla. Mutta tuvasta kuului isän rykäys:
    poika juoksi aittaan, otti sieltä leipäparin ja suolakaloja väliin ja
    laskeusi rantaan, jossa ukon hänelle veistämä pikkuvenhe piiloili
    pajukossa. Sen hän potkaisi irti vesikiviltä...

    Se oli tehty, ja tuntuipa kohta kuin helpommalta, kun hän nousevan
    päivän kultaamaa lahtea myöten souti selälle ja niemestä etelään
    kääntyi. Tuoreen metsän tuoksu lehahti rannoilta, raitista oli
    hengittää aamuinen ilma, kevyttä oli soutu nyt, ei työlästä, niinkuin
    iltayöstä nuottavenheessä.

    Heino tiesi, minnepäin teinit olivat kulkeneet, ja heitä tapaamaan hän
    souti. Mutta kotikyläin kuuluvilla ei hän tahtonut taloissa käydä, ja
    hän souti senvuoksi selän yli toisensa perästä, jättäen kauas
    autereeseen ne saaret, jotka kotilahteen kuulsivat. Vasta kun päivä
    korkeimmilleen nousi, leväytti poika airojaan ja laski venheensä
    selällisen saaren nurmikkorantaan. Hiukan hitaasti kulki siellä veitsi
    läpi kotoisen leivän, kun hän rannalla murkinoimaan kävi, ja siltä
    miehestä tuntui, kuin olisi pala syödessä kurkkuun takertunut ja vesiä
    silmiin nostanut. Mutta kyyneleinä eivät ne vedet päässeet vuotamaan,
    ennenkuin väsynyt soutaja jo nukkui päivänpaisteiselle nurmelle.

    Sikeään hän nukkui. Mutta se mielen levottomuus, joka häntä oli
    yökauden vellonut, se elpyi nyt unelmiin. Hän oli kulkevinaan
    Mustanahon rinnettä notkoon, mutta jyrkiksi kävivät rinteen seinät,
    eikä kohta näkynyt kapeasta laaksosta harjanteiden välitse muuta kuin
    kipene sinistä taivasta. Kolkkoa oli metsä, kalliot tuntuivat
    laskeutuvan vastakkain, kuin puristamaan yksinäistä vaeltajaa; hän
    olisi tahtonut palata, mutta ei voinut, eteenpäin piti hänen vain
    astua, kunnes hän seisoi jyrkkäreunaisen rotkon partaalla, jonka
    mustasta syvyydestä kohisi kumea ääni. Tuska valtasi vaeltajan, ja
    epätoivossaan läksi hän kiipeämään pystyjyrkkiä kalliosärmiä myöten
    ylöspäin, muualle ei hän enää päässyt. Kapusi, kapusi — jo aukeni
    ylimmän kallion laelta näkyviin laaja selkä ja sen takaa avara maisema.
    Ja hänen sydämensä täytti valtava riemu. Sillä vauras oli tuolla talo
    vihantain ketojen keskellä, kypsänä siellä lainehti vilja; veräjän
    suussa polki tannerta liinaharja-ratsu ja uhkuvautareisina kulkivat
    lehmät rantalaitumella. Se oli kuin onnen maa, joka kehoitteli: tule ja
    ota! ja hän ojensi kätensä tuota läheiseltä näyttävää rantaa kohden.
    Mutta se olikin kaukana, kaukana, ja hänen kupeillaan olivat kalliot
    pystyt ja alla oli musta vesi. Siellä oli kyllä kallion alla hänen
    pieni ruuhensa, mutta rinne oli liian jyrkkä. Sitäkö myöten hänen piti
    laskeutumaan lähteä ... jalka livetti, se tuskin kalliota hipaisikaan.
    Hän putosi, solui syvälle ja tunsi jo kostean usvameren, johon hän
    upota uhkasi... Vielä pilkisti etäältä vihanta ranta, mutta itse hän
    siihen kylmään usmaan upposi ja käsillään hän hapuili, tavatakseen
    jotakin, johon tarrautua ja siten pelastua...

    Heino seisoi jo pystyssä törmällä, kun säikähtyneenä unestaan heräsi...
    Siinähän oli venhe rannalla ja rauhallisna lainehti järvi. Mutta päivä
    oli jo painunut rantakoivikon taa, ja viileä iltatuuli hänen ruumistaan
    siimeksessä kylmi. Väleen hän nyt unen kuvat silmistään karisti,
    karkaisi mielensä ja souti taas eteenpäin outoja selkiä pitkin.

    Seuraavana päivänä hän jo katseli talonsavuja ja poikkesi Päijänteen
    itäisiin lahtiin teinituttaviaan kysymään, sillä sitä tietä hän heidän
    kulkevan tiesi. Mutta ei kuulunut siellä rantatiellä teinejä kulkeneen,
    ja yksin oli hänen painettava yhä edelleen, vaikka pian loppuivat eväät
    ja matalaksi laskeusi mieli. Jo joutui hän tiheämmin asutuille
    rannoille ja sinne hän venheensä heitti, lähteäkseen jalkaisin yhä
    vahvistuvaa valtatietä myöten talojen väliä taivaltamaan. Ne olivat
    Hollolan pitäjän vanhoja rintamaita ja yhä vaikeammaksi kävi hänen
    sieltä tuttaviaan teinejä löytää.

    Eräänä päivänä ehti hän ison aukean partaalle, missä hän vesien
    keskeltä näki korkeat kiviset seinät ja jyrkät, suipot harjat, — sen
    hän arvasi Hämeen kuuluisaksi linnaksi. Nyt luuli hän jo joutuneensa
    sen uuden maailman kynnykselle, jota hän oli etsimään lähtenyt, ja hän
    käveli rohkeasti siltaa kohti, siitä linnaan mennäkseen. Mutta eipä
    häntä sinne sisään laskettukaan. Siltaa vartioiva mies kyseli hänen
    asiaansa, ja kun ei salon poika sitä osannut selittää, niin
    keihäsniekka hänet muitta mutkitta pyörähdytti takaisin.

    Silloin laukesi sisämaan kaukaiselta lapselta luonto, jota niihin asti
    heikkenevä toivo oli ylläpitänyt, ja alakuloisuus pääsi lopultakin
    voitolle. Hänestä tuntui nyt, niinkuin tuonoin unessa, tie pystyyn
    nousevan, ja hänen rintaansa tuntui painavan tuska niinkuin kallio
    rotkotiellä. Verkalleen käveli hän järven rantaan, — jalatkin
    laahustivat nyt väsymyksestä kankeina, ne eivät tuntuneet enää
    eteenpäin kantavan, — ja matalampana mieleltään kuin koskaan ennen
    istahti hän mättäälle. Minne nyt? Kerjäämäänkö edelleen, — tylyltä
    tuntui maailma ja kolkolta, ja hän muisti kaivaten, kuinka lämpöisenä
    tuli aamuisin kiilsi kotituvan tuhkasissa, joihin äiti kävi liekin
    puhaltamaan. Vai pitäisikö palata takaisin pohjoiseen, hakea venhe
    kätköstään ja katuvaisena kotirantaan soutaa, nöyrtyneenä, avutonna
    astua ankaran isän eteen ja hänen armoilleen antautua, — ei, minne
    tahansa muualle, sinne vain ei!

    Näin synkkänä rannalla istuessaan kuuli Heino yhtäkkiä törmältä,
    pensaan kupeelta, äänen:

    — Poika hoi, tulepas tänne!

    Se puhuttelija oli silmäpuoli ukko, joka törmällä verkkojaan korjasi.
    Mutta hänen toinen silmänsä vilhui ystävällisenä, niinkuin olisi äijä
    Heinon huolet huomannut. Ja heti hän kävikin kyselemään nuoren kulkijan
    matkoja. Heino ei ollut muualla missään matkansa määristä puhunut,
    mutta nyt oli hänellä mieli niin raskas, että tuntui hyvältä sitä
    keventää, — hän kertoi, ihan sydämensä avaten, verkkoukolle kaikki
    mielensä toiveet ja pettymykset, pakonsa ja aikeensa tavata teinit,
    joita ei enää löytänytkään. Käpy kääntyi ketterästi verkkoukon kädessä
    hänen kuunnellessaan, mutta melkein ankara oli hänen äänensä, kun hän
    yhtäkkiä virkkoi:

    — Heimosi heitit, läksit herraksi kiipeämään! Mutta taidatko jo
    temput, joita siihen tarvitaan?

    — Niin, lukemistako, — en vielä.

    — Muutakin! Osaatko valehdella ja pettää? Vähän sitä sydänmaalla
    oppii. Mutta jos osaatkin, ei riitä sekään. Uskallatko varastaa?

    Kummissaan katseli Heino verkonkutojaa, ymmärtämättä, puhuiko se
    leikkiä vai totta, vai oliko mies löylyn lyömä. Mutta ukko vain jatkoi:

    — Sitä sinun täytyy oppia, jos mielesi maailmalla herrana menestyä.
    Talonpojilta täytyy sinun oppia ottamaan, mitä tahdot, nimessä ja
    toisessa, ja oppia ottamaan niin ovelasti, että et siitä hirteenkään
    joudu. Ja onko sinulla omaatuntoa?

    Ukko puhui aivan vakavissaan, melkein katkeralla äänellä, kuin syvää
    elämänviisauttaan sanellen, mutta olipa Heino sentään hänen ainoassa
    silmässään näkevinään edelleenkin hyväntahtoista veitikkaa. Siksi hän
    vastasi reippaammin:

    — On kai.

    — Pane pois se, jos mielit maailmalla puolesi pitää. Et saa katua
    mitään, et muita ajatella kuin itseäsi, muuten joudut sitä katumistasi
    katumaan. Jos jo karkaamistasi kadut, niin laputa ajoissa kotiisi
    takaisin! — No, mitä mietit? Minne aiot kävellä, tuostako itäänpäin,
    talonpojaksi takaisin, vai tästäkö länteen, Turkuun?

    Jo oivalsi Heino, että pilkkanaan häntä verkkoukko piti, ja hän
    ajatteli itsekseen, että mikseipä hän kestäisi siinä missä muutkin ja
    oppisi sitä, mitä maailmalla tarvitaan. Päättävästi hän vastasi:

    — Eteenpäin kävelen, kun kerran kulkemaan lähdin.

    — Vai niitä olet miehiä. No mene, pian sinä toverisi löydät. Tuosta
    kylästä, joka järven toiselta rannalta paistaa, tapaat teinit,
    luultavasti samat, joita haet. Idästä päin ne äsken sinne kulkivat.

    — Tätäkö valtatietä vain?

    — Samaa leveää tietä. — Nyt hymähti verkkoukko jo ihan sulana, hän
    oli vain ajan kuluksi vähän poikaa viivytellyt, ja siksi hän ei ollut
    kysyjälle heti sanonut sitä, mitä tämä tietää tahtoi. Mutta vielä hän
    lisäsi: — Mene tervennä, mutta muista neuvoni, niitä maailman rannalla
    tarvitset!

    Mutta Heino käveli jo notkein jaloin, joista nyt väsymys oli kaukana,
    järvenrantaa kierrellen valtatietä myöten. Sen kahden puolen oli siihen
    Birgerin vanhan linnansaaren edustalle syntynyt röttelöinen
    esikaupunki, jossa kalasteleva ja kaupusteleva väestö linnan turvin
    eli. Pian tapasi hän tuttavansa teinit, jotka ilolla härkäpojan
    matkaansa ottivat ja naureskellen hänen tarinaansa kuuntelivat. Ja
    poissa olivat samalla pojan mielestä huolet ja katumiset ja apeat
    mietteet, ja maailman hän jo tunsi itselleen aukenevan.

    Yhdessä nyt teiniveljekset iloista taivalta tekivät, — pyhä Pietari ja
    Paavali ja pieni Henrikki-pyhimys oppipoikana matkassa, — niin he itse
    retkensä kuvasivat. He keräilivät talonpojilta teiniapuja, vierailivat
    päivän ja pari taloissa, joissa heitä hyvänä pidettiin, mutta nielivät
    murkinan sielläkin, missä kiertäjiä karsaasti kohdeltiin. Pietarilta ei
    koskaan luonto lamautunut, ei silloinkaan, kun joku äkäinen isäntämies
    heille venhekyydin asemesta vitsakyytiä tarjosi; hän kiskaisi vain
    silloin pussinsa tiukemmas olalleen ja vihelsi salolle astuessaan.
    Mutta kujan suusta saattoi hän silloin, talonväen työhön lähdettyä,
    palata lehdon kautta aitalle takaisin ja itse sieltä ottaa sen
    voimukulan tai makean lampaanreiden, jota ei kitsas isäntä tahtonut
    koululaisille antaa, — ja hän kehui silloin, että niin Jumala itarat
    rankaisee! Väliin hän taas, kun taival oli pitkä ja suolia hiukaisi,
    loikkasi aidan yli naurishalmeelle, tutkiakseen, kuinka pitkälle
    kasvullisuus oli ehtinyt. Mutta jos tie näytti tekevän kovin suuren
    mutkan, irroitti hän omin luvin venheen nuottarannasta ja souti
    matkueensa suoraan järven yli, lohduttaen tovereitaan, että kyllä
    omistaja venheensä sieltä hakee ja on taas onnellinen, kun sen löytää.

    Ja toiset seurasivat oppivaisina hänen neuvojaan, ja Heinosta tuntui,
    että jo hänelläkin omatunto rupesi venymään, minkä verkkoukko oli
    tarpeelliseksi väittänyt.

    Mutta Paavali oli ääneltään ja varreltaan papillinen mies ja osasi
    taloissa niin hurskaaksi heittäytyä, että harvoin emännät hänen
    pussiinsa olivat pistämättä kalakukkoa tai leipäjuustoa; joskuspa
    tipahuttivat sinne räävelinkillinginkin, jonka salaa kaivoivat isännän
    nahkamassin pohjalta. Hän osasi ihanasti messuta, ja jos tarpeen paikka
    sattui, niin säikkymättä hän ripinkin kuunteli ja sakramentit jakoi,
    vaikkei teineillä sellaiseen papilliseen toimitukseen mitään oikeutta
    ollut. Mutta Paavali tiesi saavansa siitä hyvän käteisen tunnustuksen,
    — miksei hän niin ollen olisi auttanut miestä mäessä ja naista sielun
    tuskassa!

    Taipaleilla tehtiin tuttavuutta matkamiesten kanssa, ja yhdessä sitten
    talottomat tiet astuttiin ja tasattiin talonpoikain eväitä. Hattulan kirkolta
    tuli toivioretkeläisiä, jotka palasivat syntejään heittämästä
    siellä olevan ihmeitätekevän pyhimyskuvan juureen, ja heidän kanssaan
    teinit yhtä matkaa kulkivat. Mutta lähempänä Turkua liikkui paljon
    näitä pyhissäkävijöitä, jotka joko tuomiokirkon pyhäinjäännöksiä olivat
    kumartamassa käyneet ja anekirjat itselleen ostaneet taikka sille
    asialle menivät. Heillä oli mieli herkkä, ja almunsa he teineillekin
    antoivat. Siellä myös valtatie yhä leveni ja asutus tiheni, ja vaikka
    näillä mailla kouluteinejä jo enemmänkin liikkui, niin riitti sitä
    sentään aina jotakin pitkämatkaistenkin pusseihin. Pulleat ne olivatkin
    nuo haarapussit ja aika painavat, kun nuoret pitäjänkiertäjät eräänä
    Aurajoen ahdetta pitkin astellen kulkivat kaupunginojan yli
    ja Hämeen tullin kautta saapuivat Turun kaupunkiin.

    Siellä oli matkan määrä. Hölmistyneenä kaukaisen sydänmaan lapsi
    pysähtyi pussi selässään keskelle Hämeenkatua katsomaan siellä liehuvaa
    liikettä ja hurinaa. Oli juuri rälssimiesten vuotuinen aseidenkatselmus
    Turussa näinä, ja tavallisen kaupunkiliikkeen lisäksi liikkui
    sen vuoksi kaduilla nyt joukoittain aatelisia ja rälssimiehiä,
    ritareita ja knaappeja, asemiehiä ja vaakunankantajia, kaikki
    kiiltävimmissä kypäreissään ajellen parhailla ratsuillaan ja
    väläytellen kotoisissa pajoissa vasta karaistuja ja tahkottuja
    aseitaan. Sitä Heino katsomaan pysähtyi. Mutta hänen toverinsa häntä
    kiirehtivät.

    — Kerkeät tähän komeuteen kyllästyäkin, — nyt joudu!

    — Minne?

    — Majapaikkaa hakemaan, niistä tulee tiukka, kun teinit kaikki
    kaupunkiin keräytyvät. Nyt vain hurskaaksi naama ja lipeväksi suu, niin
    sitä pyritään parhaiden porvarien pirtteihin!

                                                      ⸻

    Eräänä kylmänä käveli teini Henrikki Tuomaanpoika Aurajoen
    yli vievää siltaa myöten sen pohjoispuoliselta rannalta itse kaupunkia
    kohden. Tuuli puhalsi kylmästi joen jäätä pitkin, ja mekkosillaan
    kulkeva teini katsoi kadehtien tuuheissa turkeissaan jäällä ajavaa
    talonpoikaa, muistellen, että noissa lämpimissä se hänkin Mustanahon
    rinteeltä viime talvena halkoja ajoi, — nyt ei ole lammasnahoista
    tietoa! Vielähän! Kun olisi tietoa edes lieden lämpimästä ja
    eineleivästä, mutta ilkeimmilleen oli nyt nälkä suolissa yltynyt, —
    eipä ollut teinille kankurin koukkuleuka akka enää tänä aamuna
    suupalaakaan antanut.

    Mutta vaikka kylmästi puhalsikin pohjoinen sarkamekon läpi, ei nuori
    teini silti askeleitaan kiirehtinyt. Hän oli nyt menossa tuttaviensa
    teinien, ”pyhän” Pietarin ja Paavalin, majataloon kirkon taakse, heiltä
    pyytämään ruoka-apua; nämä teinit näet asuivat vauraan porvarin
    pirtissä, jossa aina sentään nälkäiselle vieraallekin ateria annettiin.
    Mutta vitkastellen ja vastahankaisesti Heino sinne käveli; hänen oli
    samalle asialle täytynyt mennä joskus jo ennenkin, ja nuo vanhemmat
    teinit, jotka jo olivat ylemmässä katedraalikoulussa, pyrkivät silloin
    aina pilkkailemaan hänen, maalaismoukan, pikkukoululaisen, ainaista
    pulaa ja paranematonta saamattomuutta.

    — Mikäs siinä auttaa, kun hätä käskee, mutta ei tämä hauskaa ole.
    Ehei, ei ole tämä lukutyökään ylen iloista eikä helppoa!

    Niin huoahti värjöttävä nuorukainen itsekseen siinä lumisella sillalla,
    eikä hän astunutkaan enää eteenpäin. Hän painautui kylmää kaidepuuta
    vastaan katselemaan joensuuhun päin, mihin joukko saksain laivoja oli
    talveksi jäätymään jätetty, ja siinä vieressä olevaa umpeenrakennettua,
    suurta, harmaata kivilinnaa, jonka särmikkäät tornit ja terävät harjat
    nyt peitti paksu lumi. Raskaina hänen alakuloiset mietteensä siinä
    yksitoikkoista uraansa kulkivat.

    Yhtä vähin tavaroin ja tiedoin, yhtä orpona ja yksinäisenä kuin hän oli
    kyllä moni muukin suomalainen maalaispoika saapunut Turkuun ohdakkeista
    opillista uraansa alottamaan; yhtäläisissä olosuhteissa oli saanut
    siellä koko teiniaikansa nälän ja puutteen kanssa taistellen jäystää
    tieteiden alkeita ja papiksi valmistautua. Siellä piti oppia ja
    edistyä, asua jonkun porvarin pirtinnurkassa ja syödä haarapussista
    niitä teinialmuja, joita maalta oli kerätyksi saanut — niinkauan kuin
    niitä riitti. Ynseäksi lienevät kyllä käyneet usein Turun porvarit ja
    käsityöläiset muillekin teineille, ja monesta syystä he kyllästyivätkin
    näihin kärkkyviin majamiehiinsä, jotka vallattomuuksissaan monesti
    tekivät porvareille kepposia. Mutta olipa sitten tainnut tavallista
    huonompi onni Heinolle sattua. Hän oli joutunut asumaan kaupungin
    laitaan pahasuisen kankurin akan mökkiin, joka häntä kyllä luonaan
    piti, niinkauan kuin pojan pussissa jotakin kalisi, ja aina väliin
    keitonkin laittoi, mutta sitten heti uhkasi ajaa teinin ulos pakkaseen,
    kun tältä leivät ja särpimet loppuivat. Niin se oli uhannut tehdä
    nytkin, eikä ollut padastaan kauhallistakaan Heinolle aamiaiseksi
    antanut.

    Nuoren miehen täytyi kuitenkin hymyillä tuon alakuloisuutensa keskellä;
    Se muistutti paljon Suopellon Leenaa, tuo kankurin kipakka muija —
    yhtä sisukas ja topakka se oli. Ja tämä muisto sulatti taas hänen
    mielensä sovinnollisemmaksi, se toi mukanaan monet muutkin muistot
    suuremmistakin vaikeuksista, jotka hän oli voittanut, ja hän kääntyi
    taas rohkeammin matkaansa jatkamaan. Päiväkin pilkisti jo esiin
    Vartiovuoren takaa ja valaisi kirkkaaksi Pyhän Gertrudin kiltan
    korkean, lumikattoisen kivirakennuksen ja ylhäällä Vestinvuorella
    olevan pyhän Olavin, jotka raatihuoneen ja tuomiokirkon
    ohessa näyttivät hallitsevan tuota matalaa, kinoksien keskelle
    painunutta kaupunkiyhteiskuntaa. Tottakai tässä kylässä on apua
    hänelle, koska on ollut niin monelle muullekin, ajatteli Heino. Ja
    päättäväisesti käveli hän nyt tuohon sokkeloiseen, kapeakujaiseen
    kaupunkiin, jossa talot olivat kylikkäin yhteen puristetut ja päädyt
    vain, joista myymäläluukut saranoilla auki laskettiin, olivat kadulle
    päin. Ja hän ihmetteli taasenkin, miksi noiden ihmisten täytyy asua
    niin ahtaasti, ettei jää pihanurmeakaan talojen välille, ei muuta kuin
    kapea, likainen katu. Nyt sunnuntaiaamuna olivat myymälätkin suljetut,
    niihin arkena ladotut kiiltävät rihkamat eivät nyt houkutelleet
    maalaispoikaa pysähtymään; hän kiirehti edelleen kapeita, mutkikkaita
    kujasia myöten tuomiokirkon taa. Harvassa liikehti ihmistä ulkosalla
    tänä tuulisena pakkaspäivänä. He olivat kai kaikki vetäytyneet
    lämpöisiin tupiinsa, joiden juoksulautaiset ikkunat olivat suljetut ja
    joiden räppänistä kohosi vieri vierestään savupatsas, — tuuli
    heilutteli savupatsaita ja muodosti niistä yhtenäisen, tuota matalaa
    kaupunkia peittävän hunnun.

    Ihanan lämmön tunsi Heinokin ruumiissaan astuessaan hetken kuluttua
    pakkasesta siihen tilavaan tupaan, jossa hänen matkatoverinsa istuivat
    räiskivän takan ääressä ja selvittelivät roomalaisia auktoreita. Nämä
    kelpo teinit, jotka olivat Heinon monesta pulasta auttaneet, ne taas
    miehelle, hänen hätänsä kuultuaan, aterian hommasivat, vieläpä
    varastoistaan makean madekukon evääksikin antoivat — pitihän teinien
    toisiaan auttaa. Mutta sen ohessa he häntä nytkin nuhtelivat:

    Joulun edellähän kävit maaseudulta eväitä keräilemässä, kuinka ne
    sinulta taas ovat lopussa? Jakelit kai niitä tuhmasti muille!

    — Vähän jakelinkin, tunnusti Heino, — olinhan minäkin muilta apua
    saanut. Mutta sitten otti opettaja osansa; tuli, kyseli mitä olin
    pussiini kerännyt, ja parhaat paistit se siitä vei emännälleen,
    puutteessa näet valitti hänkin perheensä olevan. Ja osansa on tietysti
    kankurin akkakin ottanut.

    — Niin, mikäpä siinä niinollen muu neuvoksi lienee kuin katkaise
    lukusi taas ja lähde maakuntaan hiihtämään, uutta evästä hakemaan.

    — Niin täytynee, kun vain tarkenisi! huoahti Heino. Ja hän lisäsi
    vähän kateellisesti: — Hätäkös tässä teillä on tilavassa tuvassa, kun
    porvarilta joka päivä keiton saatte, — olisipa minullakin sellainen
    suosija-porvari!

    — Vielä sen saat sinäkin, koska kuulut luvuissasi hyvin edistyvän,
    lohdutti Pietari-teini. — Eikö sinulla ole täällä ketään kotipuolesi
    miestä porvarina tai muuna?

    — E-ei, ei ketään.

    Hyvälahjaisia, uutteroita maalaisteinejä ottivat Turun äveriäämmät
    porvarit tai tuomiokapitulin papit usein suojateikseen, antaen heille
    tuvassaan asunnon ja ruoan ja auttaen heitä siten voittamaan niitä
    puutteita ja kärsimyksiä, jotka opin tielle antautuvien taipaleen
    muuten tekivät alituiseksi retustamiseksi, kieltäytymiseksi ja
    kerjäämiseksi. Heinonkin mielessä oli, hänen Turkuun tullessaan, asunut
    rohkea toivo, että hänkin siellä sellaisen suosijan löytäisi. Se toivo
    oli jo rauennut, ja hän oli iloinen, että oli sen toki tovereiltaan
    salannut, koska se ei kumminkaan toteutunut. Ja alakuloisena hän
    lisäsi:

    — Ehkäpä siksi, kun kotoani karkasin, minulle tämä taival näin
    rosoiseksi käy.

    Mutta silloin välähti taas veitikka Paavali-teinin papillisessa
    silmässä, ja hän virkkoi kuin säälivänä Heinolle:

    — Ainako sinua vain tuntosi soimaa siitä paosta? Niin, syntihän se
    olikin, mutta hävitä pois se synti!

    — Hävitä, miten? kyseli Heino kummissaan.

    — Pitkän matkanhan olet tänne kulkenut, se sinulle varmasti hyväksi
    luetaan. Tule, kävellään kirkkoon, siellä menet kaimasi, Pyhän Henrikin
    kuoriin, kerrot papeille vaeltaneesi tänne aneita saamaan, —
    suuremmatkin synnit siellä kuitataan!

    Epäillen kuunteli maalaispoika toveriensa puhetta, mutta tuomiokirkkoon
    hän hetken perästä heitä kuitenkin kyrsä kainalossaan seurasi. Sinne
    oli teinien aina muutenkin tapana mennä, kun koulusta vapaina
    kuljeskelivat, kuuntelemaan kauniita messuja, joita siellä pyhät, aret,
    aamusta iltaan pidettiin milloin missäkin niistä monista, kullalla ja
    maalauksilla koristetuista kappeleista, joita ylhäiset hengen miehet
    taikka rikkaat maallikot olivat sinne rakentaneet. Mutta Heino näki
    siellä muidenkin astuvan anepöytäin luo ja saavan päästön synneistään,
    sekä entisistä että vastaisista, — miksipä ei hänkin? Siellä oli
    nytkin pappi, joka tätä tointa työnään hoiti; hänelle korven poika
    asiansa kertoi, ja siellä Henrikki Tuomaanpojalle heti luvattiin 80 päivän
    aneet kaikista tunnetuista ja tuntemattomista synneistään,
    koska hän katuvaisena oli saapunut pyhän Henrikin alttarin luo.
    Portinviereisestä anehuoneesta hänelle siitä oikein kirjakin luvattiin.
    Mutta sieltä hän kuitenkin tuokion kuluttua palasi nolona toverinsa
    luo.

    — Anekirjasta lahja vaaditaan, mitäs minulla on lahjana antaa!

    Mutta Paavali-teini ei ollut neuvoton:

    — Anna tuo matikkakukkosi, sano, että se on Huittisten lukkarin
    emännän leipoma, kyllä se papillekin kelpaa.

    Ja se kelpasi. Heino oli siten viimeisellä eväällään ostanut itsensä
    irti kauan jäytäneistä tunnonvaivoistaan; siitä oli hänellä nyt
    tuomiokirkon kuitti kädessään. Eikä hän tiennyt, uskoivatko nuo
    toverit, jotka veitikka silmässään häntä olivat tähän temppuun
    opastaneet, tuon kuitin tepsiväisyyteen, — uskoivat kai, koska heidän
    itsensä jo muutaman vuoden perästä oli pappeina astuttava aneita
    myymään. Itsessään hänessä se usko ei ollut syvä, mutta eipä hän
    myöskään osannut epäillä; kukaan muukaan ei epäillyt paavillisen kirkon
    menoja. Ja hän kuvitteli nyt, että hänellä siitä todellakin lauhtui
    tunnon soimuu ja varsinkin äitiään kohtaan tuntemansa jäytävä ikävä,
    hänestä tuntui todellakin, että hän nyt keveämpänä miehenä kirkosta
    palasi kuin sinne meni.

    Mutta Pietari-teini kiusoitti vielä hiukan nuorta teini-ystäväänsä.

    — No, nyt ei sinulla taas ole kyrsääkään jäljellä, nyt ei muuta kuin
    aamulla hiihtämään!

    Mutta pahasti se huoli ei enää Heinoa painanut, ja lohduttaen huudahti
    nyt Paavali-teinikin:

    — Älä toki huomenna lähde, ei sinun tarvitse nyt lähteä viikkokausiin.
    Nythän ovat Heikin-messut tulossa Turkuun, nyt ei ole muutamaksi ajaksi
    teineilläkään hätää. Maalaiset saapuvat tänne kuormineen, ja niistä
    toki aina jotakin lähtee kotipuolen pojalle. Ja silloin saat nähdä
    täällä pyhän kaimasi luut ja itsensä piispan saat nähdä niitä palvovan.
    Lähdet sitten vasta markkinain jälkeen pitäjille.

    Mutta Paavalin puheesta oli yksi sana terävästi iskenyt Heinon mieleen.
    Innostuen hän kysyi:

    — Tuleeko piispa Turkuun silloin? Eikö hän ole enää Ruotsissa?

    — Ei, johan hän tuli kotiinsa Kuusiston linnaan viimeisellä
    avovedellä, vaikkei hän ole täällä käynyt. Mutta varmasti hän
    Heikin-messuksi Turkuun saapuu.

    — Enpä lähdekään teinimatkoille sitä ennen, vaikka yhtä nälkää siihen
    asti näkisin!

    Niin Heino päättävästi huudahti. Hän oli ensi aikoinaan Turkuun
    tultuaan kerran toisensa perästä kysellyt tovereiltaan ja
    majatalostaan, missä on Suomen piispa, missä hänet saisi nähdä. — Hän
    on Ruotsissa, niin olivat silloin kaikki hänelle vastanneet; siellä on
    piispa ollut kesästä asti, sinne kuuluu talvikaudeksi jäävän. Ja he
    olivat kertoneet, että Suomen piispa oli Tukholmassa mukana niiden
    valtakunnan ylimpäin aatelisten ja kirkkoruhtinasten neuvotteluissa,
    jotka siellä nyt rakentelivat maan hallitusta ja järjestivät
    valtakunnan repaleisia asioita. Nuori teini, jonka hiljaisia unelmia
    surkeasti särki tuo piispan pitkäaikainen poissaolo, oli silloin
    tarkempaankin kysynyt noista merentakaisista valtiollisista asioista,
    joista siellä kotona erämaan laidassa ei oltu paljon mitään tiedetty.
    Ja hänelle oli silloin kerrottu, että Ruotsin kansa oli viime aikoina
    tyyten suivautunut siihen nykyiseen kuninkaaseen, joka ei ollut oman
    maan miehiä, vaan vieras, juutilainen, mikä lienee ollut, ja jonka
    ulkomaalaiset voudit kansaa veroilla kiskoivat ja kiduttivat. Nuo
    voudit ja vieraat herrat olivat Ruotsin talonpojat vihdoin, jaloa
    johtajaansa Engelbrechtiä seuraten, ajaneet maastaan pois,
    valloittaneet heidän linnansa, hirttäneet heidän huovinsa, — siitä oli
    viime syksynä Turussa paljonkin puhuttu. Ja itsensä kuninkaan, sen
    juutinmaalaisen Eerikin, oli silloin täytynyt nöyrtyä, ja pyhästi oli
    hän silloin luvannut hallita kansaa ryöstämättä ja sortamatta ja maan
    omien miesten avulla. Niin oli vihdoin sovinto saatu aikaan, ja kaksi
    Ruotsin ja Suomen miestä oli asetettu maan hallintoa hoitamaan; toinen
    oli vanha mies, Vaasan vanhaa sukua, Krister Niilonpoika nimeltään, ja
    toinen oli Suomesta syntyisin oleva nuori ylimys, ritari Kaarlo Knuutinpoika,
    Bonden ylhäistä sukua. Ja niitä asioita auttamaan oli
    Maunu-piispakin kesällä, heti tarkastusmatkaltaan palattuaan, Ruotsiin
    lähtenyt, ollen jäsen valtakunnan neuvostossa.

    Näin oli Heinolle kerrottu ja näin oli kehuttu nyt pysyväisen rauhan
    Ruotsiin palaavan. Silloin oli Heinokin piispaa takaisin odottanut.
    Mutta sitten oli jo taas tullut uusia viestejä. Kuningas ei ollut
    pitkää aikaa sanojaan pitänyt, hän oli valapattona taas kätyrinsä
    päästänyt kansaa kiusoittamaan. Tämän johdosta oli hänet viimeinkin
    julistettu menettäneeksi Ruotsinmaan, ja uusi hallitus oli
    kokoonpantu kotoisista miehistä. Ja taas oli silloin kerrottu Suomen
    piispan pitemmäksi ajaksi, koko talveksi, jäävän sinne meren taakse,
    missä olot olivat levottomat ja maan hallitus vaappui kuin vavan
    nenässä. Kansa ei tänään tiennyt, kuka sitä taas huomenna hallitsee.

    Sieltä oli nyt siis kuitenkin Suomen piispa viimeisellä avovedellä
    palannut kotoiseen hiippakuntaansa, — niinhän teinitoverit nyt
    Heinolle kertoivat. Hän oli silloin Turussa käymättä purjehtinut
    suoraan Kuusistoon, josta hän laajaa laumaansa paimenti, ja siksi ei
    ollut Heino kuullut hänen paluustaan. Mutta kun hän nyt siitä tiedon
    sai, niin iloisestipa hytkähti hänen sydämensä, ja hän kuvitteli heti,
    että se uutinen oli hänelle armon palkinto siitä, että hän oli
    karkaamisrikoksensa sovittanut. Taas virkosivat hänessä heti uuteen
    vauhtiin jo rauenneet unelmat ja toiveet.

    — Vai niin on ankara halusi nähdä piispaa, että viikon sitä varten
    nälässä olisit? — ihmetteli Paavali-teini, kun he talvipäivän
    hämärtyessä yhdessä valoisasta tuomiokirkosta astuivat pimeille ja
    kapeille kaduille ja piispan kivisen kaupunkitalon ohitse rannalle päin
    kävelivät. — Tässä se ukko asuu, kun Turussa on, — lisäsi papinalku,
    — mutta tuomiokirkossa hänet Heikin-messun aikana parhaiten näet, hän
    se näet itse pyhät luut siunaa.

    — Mutta etäältä vain saat häntä nähdä, hänellä on silloin paljon
    pappeja ympärillään ja seurakuntaa vielä enemmän.

    Niin kertoi taas toinen toveri. Mutta Heino ei enää heidän
    kertomuksiaan paljoa kuunnellutkaan. Hän vain itsekseen ajatteli,
    vieläköhän se piispavanhus mahtoi kaikkien matkojensa takaa muistaa
    sen, mitä hän kerran ohimennen Savilahdessa lausui, — muistaa hän oli
    luvannut! Eikä hän enää pakkastakaan tuntenut astuessaan taas sillan
    yli yksin takaisin kankurin ilottomaan mökkiin, missä pussi oli tyhjä
    ja liesikin kylmänlainen, — häntä lämmitti taas uudella voimalla vanha
    toivo.

    Jo alusta viikkoa rupesikin markkinaväkeä kertymään Turkuun talvisille
    Heikin-markkinoille, jotka tammikuun lopulla, pyhän piispan
    kuolinpäivänä, vietettiin ja joille kansaa tavallisuuden mukaan saapui
    kaukaistenkin salojen takaa. Sisämaan asukkaat toivat näet nyt
    hevoskuormittain, kymmeniä rekiä peräkkäin ajaen, Suomen Turkuun
    kaupaksi niitä maalaistuotteita, joita maan kullakin kulmalla parhaiten
    oli ja joita kesä- ja syyssadosta asti oli säästetty; mistä voita ja
    viljaa, mistä lintuja ja nahkasia, mistä suolakalaa, mistä kapahaukia,
    mistä vihdoin puuastioita. Pororaidoilla pohjoisempain seutujen
    asukkaat tavaroitaan markkinoille toivat, sijoittaen uljaat sarvipäänsä
    Aurajoen jäälle; mutta köyhimmät pyyntimiehet saapuivat vain suksilla,
    selässään kantaen ne nahkakiihtelykset, joita he olivat syksyn varrella
    saaneet säästetyiksi, vaihtaakseen niillä itselleen suolakarpion tai
    rautaisen padan. Koko Aurajoen suun varsi muuttui yhdeksi ainoaksi
    kuhisevaksi markkinapaikaksi, jonne talveksi Turkuun jääneet
    Saksan kestit, niinkuin kaupungin omat porvaritkin, pystyttivät
    myymäläkojujaan, tarjotakseen niistä sisämaan asukkaille tarvetavaroita
    ja kirjavata rihkamaa. Niiden kupeella markkinakujeilijat temppujaan
    tekivät, tanssittivat rengastettuja karhuja ja nielivät tulensulaa
    tinaa, houkutellakseen maalaisilta heidän harvoja äyrejään. Mutta
    täpösen täynnä näitä maalaisia majamiehiä olivat nyt porvarien tuvat,
    ja talojen ahtailla pihoilla tungeksi reki reen vieressä, joiden
    ääressä huurteiset hevoset heinää purivat. Kapeilla kaduilla kilisivät
    kulkuset ja poronkellot, ja siellä soi hälinä ja melu, kun ulkomaan
    haljakkaan puetut kestit tavaroitaan kehuivat ja maalaiset
    pitkävartisissa kallokkaissa ja valkopintaisissa lammasnahkaturkeissa
    lumisilla kujilla kauppoja hieroivat tai kapakassa siemaistun kuuman
    oluttuopin voimalla toisiaan jutteluttivat.

    Heikin-messua odotettaessa suoritettiin näin Heikin-markkinat. Se oli
    ilon aikaa teineillekin, joille tuttavat markkinamiehet olivat
    tuliaisina kotipuolesta tuoneet leipäsäkin tai vuohensorkan tai
    villasukat tai palttinapaidan ja jotka vielä reestä rekeen kiertelivät
    kysellen kotikyläin uutisia ja kärkkyen lisää evään apua. Sieltä sai
    Heinokin taas kankurin pirttiin kannetuksi evästä monen viikon ajaksi.
    Hän ei tosin kotikulmansa miehiä tavannut, sieltä Päijänteen takaa
    eivät olleet miehet Turun markkinoille lähteneet, mutta Padasjoen ja
    Hollolan markkinamiehiltä sai hän toki kuulla yhtä ja toista
    kotipuolensakin asioista. Sai kuulla, että taas oli viime kesänä
    kalajärvillä kovasti tapeltu ja miehiä sinne paljon menetetty, että
    halla oli taas syyskesällä käynyt vikuuttamassa viljahalmeita, ja että
    köyhyys ja puute siten taas tänä talvena vallitsi Sysikorvessa. Ja
    uutisten lisäksi tipahti aina almukin viluisen sydänmaanteinin pussiin.

    Mutta tämän markkinatouhun keskellä ajatteli Heino sittenkin eniten
    itse sitä tuomiokirkossa pidettävää juhlamessua, johon piispankin
    tiedettiin saapuvan. Siihen jo teinitkin valmistautuivat, heillekin oli
    siellä juhlatehtävät varattu. Heidän tuli tuomiokirkossa päämessua
    odotettaessa veisata rahvaalle pyhän Henrikin muistovirsi, ja sitä he
    nyt koulutuvassa iltaisin harjoittelivat, laulaen sekä latinaksi että
    suomeksi siitä, miten

    Muinen upoksis pimeyden all’
    Makais surkija Suomen maa.
    Osuit sit’ armas aurinko jäll’
    Paistamaan pakanain maall’.
    Iloidse siis Suomen maa
    Tähden laupjan ’ Herran lahjan,
    Et Christin kanssa yhteyden sait
    Kautt sanan saarnan. —

    Jo ehtikin tuo suuri juhlapäivä. Aamulla varhain saatettiin teinitkin
    heille määrätylle paikalle tuomiokirkkoon. Silloin se jo oli puolillaan
    toivioretkeläisiä, jotka olivat kauempaa saapuneet suutelemaan pyhän
    Henrikin luita. Mutta jo kauan ennen messun alkamista oli kirkko täynnä
    kaupunkilaisia ja maalaisia, ja pian täyttyi kirkon luminen pihakin
    korkean umpimuurin sisäpuolelta, jossa väki uskollisesti pakkasessa
    seisoi, odotellen saada kuulla edes kaikua kirkossa pidettävästä
    piispanmessusta ja nähdä edes vilahdukselta kirkkopyhimyksen hopealla
    silattuja luita. Ja tämän odottavan juhlayleisön joukossa loikoi siellä
    kinoksissa sokeita ja rampoja, jotka ojennetuin käsin armeliailta almua
    anoivat — ja saivat. Mutta Heino seisoi itse kirkossa teinien parvella
    ja terästi teräviksi silmänsä, nähdäkseen tarkoin nuo kuulut
    juhlamenot. Tuhannet tulet oli sytytetty tuohon muuten puolihämärään
    kirkkoon, johon värikkäiden ikkunalasien kautta vain säästäen päivän
    valoa hiipi. Kuoripojat lauloivat lumivalkoisissa vaipoissaan parvella,
    vihkivettä sirotettiin vähän perästä tungoksessa ahertavan rahvaan
    ylitse ja pyhää suitsutusta höyryytettiin niin sakeaan, että se pian
    raskaana täytti korkean kirkon ja huumasi odottavain aistit. Mutta itse
    pääalttarilla piti kolmattakymmentä pappia, kaniikkia ja tuomioherraa
    yhtämittaa juhlallista jumalanpalvelusta; kulta ja hopea kiilsi
    kirjailluista messukasukoista, sitä säteili alttarien pyhimyslippaista
    ja monihaaraisista kynttiläkruunuista.

    Tähän pappiensa loistavan seurueen keskuuteen nyt astui Kuusistosta
    Turkuun saapunut Suomen piispa päivämessua pitämään suuren
    kirkkopyhimyksen kunniaksi. Hänen värähtävä, voimakas äänensä kaikui
    sieltä korkeakuorista ulos pihalle asti, kun hän siunasi juhlarahvaan
    ja julisti kunniaa Jumalalle ja maalle rauhaa. Hartaana kuunteli kirkko
    ja piha, kun hän sitten kansalle suomeksi saarnasi Pyhän Henrikin
    muistosta ja elämäntyöstä. Siihen korkeakuoriin se sitten saarnan
    loputtua Henrikin kappelista kannettiin tuo kuulu hopeoitu arkku, jossa
    olivat nuo kalliit luut, siellä se avattiin ja sieltä sen messupapit
    kantoivat kansan keskelle kirkkoon, kaikkien nähdä. Väkijoukko ryntäsi
    ääreen, ja hurskaaseen mieleen sulaneet miehet ja naiset polvistuivat
    suutelemaan noita hopeoituja luita. Pihallakin odottava väkijoukko sai
    osansa tuosta juhlallisesta menosta, sinnekin tekivät messupapit
    kierroksen, näyttääkseen kokoontuneelle rahvaalle tätä Suomen kirkon
    kalleinta pyhimysaarretta.

    Päivä siihen meni, — vihdoin teki kuitenkin pitkä juhlamessu loppuaan.
    Piispa itse saattoi pyhän arkun takaisin sen raudoitettuun
    hautaholviin, joka lujasti lukittiin. Viimeiset messun sävelet
    kajahtivat alttarilta, ja niitä säesti vielä valkoisten kuoripoikain
    kirkas ylistyslaulu.

    Silloin hiipi Heino toisten teinien joukosta ja tungeskelevan
    väkijoukon keskitse tuomiokirkosta ulos ja kiipesi muurin reunalle
    siihen portin suuhun, josta hän tiesi varmasti piispan läheltä
    näkevänsä, kun tämä nyt juhlasaatossa oli kirkosta palaava. Hän oli
    etäältä kirkossa piispan nähnyt, tuntenut nuo tarmokkaat, harmajat
    kasvot, jotka hän niin hyvin muisti Savilahden matkalta, mutta hän
    olisi tahtonut tietää, vieläkö piispa hänet tunsi ja muisti, niinkuin
    oli luvannut, ja siksi hän näkyvän paikan itselleen valitsi.
    Kirkkorahvas ryntäsi hänen ohitseen, asettui ahdinkoon kadun kahdelle
    puolelle, mutta sitkeästi poika kapealla muurinreunalla paikkansa
    piti...

    Nyt sieltä astui jo piispa kirkosta pappissaattueensa etunenässä,
    astui verkalleen hiippa päässään, risti rinnallaan, kourassaan
    koukkupää-sauva, josta jalokivet kimaltelivat kylmän talvipäivän
    valossa kuin lumikiteet keväisellä hangella. Heino ei silmäänsä
    räpäyttänyt... Vakavana kulkee piispa, kupeilleen katsomatta, — ei se
    häntä näe, ei tunne! Mutta näkeehän ... juuri tuossa Heinon ohi
    astuessaan siirtää vanhus silmäyksensä sivulle, ja hänen tyyni, terävä
    katseensa osuu nuoren teinin hakevaan silmään, pysähtyy siihen
    tuokioksi, näyttää lauhkeasti hymyilevän...

    Piispa oli tuntenut hänet! — riemu täytti Heinon kauan kaihonneen
    mielen, ja hän ryntäsi nyt väkijoukon mukana piispansaattueen jäljestä
    juoksemaan. Mutta tuolla se saattue jo loittoni tuomiokapitulin taloa
    kohden, ja markkinahurina tempasi pian sen näkyvistä hintelän teinin
    temmellykseensä. Mutta hänpä ei ollut enää mielestään köyhä eikä
    avuton, — piispa tuntee hänet, ja muistaa kyllä sanansa!

    Siihen Heino luotti ja siksi hänen sydämensä niin voimakkaasti sykähti,
    kun muuatta päivää myöhemmin kerrottiin, että Maunu-piispa Turussa
    viipyessään tulee tarkastamaan sitäkin alempaa pappiskoulua, jonka
    lattialla Heino muiden teinien joukossa istui. Kolakassa, holvatussa
    koulutuvassa siellä poikaparvi kuunteli, kuinka opettaja korkealta
    istuimeltaan latinalaisia lauseita luki ja niitä taas perästään
    teineillä luetti ja patukkansa avulla näiden päähän takoi. Se vieras
    latinahan se oli aluksi ollut Heinolta niinkuin monelta muultakin
    suomalaiselta maalaispojalta opintien heti pystyyn nostaa, kun hänen
    salolta tultuaan suoraa päätä oli siihen ollut iskeydyttävä käsiksi.
    Opettajalla ei ollut armoa, selkänahkainsa uhalla piti salonpoikain
    ruveta sulattelemaan Donaton kielioppia ja sanaharjoituksia, tuntuipa
    se kuinka mahdottomalta tahansa. Mutta ihme kyllä, ne alkuvaikeudet oli
    voitettu, nyt jo teinit laulelivat latinalaisia lauluja, ja latinaksi
    heidän jo täytyi vastata latinalaisiin kysymyksiin, — menipä miten
    meni. Ja nyt heidän piti siis itselleen piispalle näyttää, mitä oli
    opittu. Mutta pelkäämättä Heino sitä tarkastusta odotteli, hän oli
    oppinut latinat siinä missä muutkin ja enemmän kuin monet, ja hänen
    vanha toivonsa kannusti...

    Jo astui piispa puolihämärään koulutupaan, jossa pojat pahnoillaan
    istuivat, ja kävi heidän tietojaan kuulustamaan. Mutta kuulustelunsa
    sekaan hän aina kyseli oppilailta, jotka hän yksitellen eteensä
    kutsutti, myöskin heidän kotipaikkaansa, heidän varallisuusolojaan,
    heidän vanhempiaan, lausuipa hän kaikille rohkaisevan, ystävällisen
    sanankin.

    — Tuosta laumastahan sitä valmistettiin paimenia hänen kotoiseen
    karjaansa.

    Väliin hän langetti vakavan moitteen, kun vastaus kovin kompasteli,
    mutta toiselle pojalle hän leikkisäksi herkesi, kysäisten:

    — Mitä se on: Deus est in coelo, sed Deus non est in coelo?

    Ja kun teini tyhmänä seisoi hänen edessään, virkahti hän naureskellen:

    — Niin, otappas siitä selko, siksi kun ensi kerran tarkastamaan
    saavun!

    Jo tuli Heinonkin vuoro. Hiukan notkahtavin polvin hän korkean
    kateederin edessä seisoi, kun vanha piispa hänelle virkkoi:

    — Kas niin, sinut tunnen, poika Sysikorven taipaleelta, erämaan
    laidasta, — mikä olikaan taas isäsi talon nimi?

    Karmala, vastasi Heino arasti.

    — Niin, sinä olet Henrikki Tuomaanpoika Karmalasta, kyllä muistan.
    Sieltä lähdettiin suoraan Savoon, jossa sinulta iskettiin pari hammasta
    suusta, — näytäs, siinä on aukko vieläkin hammasrivissä! Niin,
    siellähän me sovittiin, että sinä sovit eräjärville paremmin papiksi
    kuin tappelijaksi. — Saatko kotoasi mitään kouluapua?

    — En, vastasi poika verkalleen. Hän ei uskaltanut kertoa kotoaan
    karanneensa.

    — Koti kaukana, koti köyhä, — tavallinen juttu! Lue ahkerasti, ja jos
    edelleen hyvin opit regula Donati, niin saat tulla Kuusistosta
    kouluapua hakemaan...

    Heinolla riemusta kohisivat korvat. Nyt hän tiesi jo itselläänkin
    suosijan olevan, jopa mahtavamman kuin muilla teineillä. Ja kun toiset
    teinit piispan lähdettyä ihmetellen ja kadehtien tulivat kyselemään,
    miten korven poika itsensä mahtavan piispan suosioon oli päässyt,
    kertoi hän heille vasta nyt koko sen kotoisen tarinansa, joka hänet
    teiniuralle oli työntänyt.

    Hän oli nyt ”piispanteini”, taival oli edestä tasaantunut.

    Eihän Heino jokaisen pikkupuutteensa sattuessa ilennyt kävellä piispan
    Piikkiön pitäjässä olevaan, muureilla varustettuun Kuusiston
    saarilinnaan, missä hän tunsi itsensä niin pieneksi lukuisan
    palvelijakunnan, asemiesten ja huovien keskellä. Taloudenpitäjät tuossa
    komeassa linnassa kohtelivat näitä kerjääviä teinejä, joita piispan
    suosituksella alituisesti sinne arkituvan ateriapöytään saapui, usein
    nyrpeästi ja vierovasti. Mutta kun oma eväs oli aivan lopussa, ja
    kankurin akka Heinoa tuvastaan hääteli, silloin hän talvisia jääteitä
    myöten aina Turusta Kuusistoon käveli, ja silloin oli hänellä siellä
    aina ruoka tiedossa ja lukueväs taas kaupunkiinkin muutamain viikkojen
    ajaksi.

    Piispanlinnaan hän siten piankin kotiutui. Kun koululla oli juhlalomia
    ja toiset pojat hiihtivät teinipitäjiinsä täyttämään varastojaan,
    silloin viipyi Heino Kuusistossa päiviä ja viikkoja, ja pian häntä
    linnanherratkin siellä taloon kuuluvana kohtelivat, kun näkivät hänen
    piispan suosiossa olevan.

    Maunu-piispan kirjasto varsinkin oli Heinolle kuin aarremaailma; siellä
    hän usein pitkään viipyi katsellen noita paksuihin, vaskitettuihin
    kansiin sidottuja jymykirjoja, joihin munkit olivat käsin piirustelleet
    kauniita kirjaimia ja värikkäitä kuvia ja jotka vitjoilla olivat
    pöytiin lukitut.

    Roomasta toin nämä suuret kirjat, kun siellä kävin paavilta hiippani
    saamassa, niin kertoi eräänä päivänä vanha piispa, astuessaan
    kirjastoonsa, jossa nuoren suosikkinsa tapasi. — Niiden hintaa et voi
    arvatakaan, siinä ovat monen kylän maat. Nuo pienemmät niteet ovat
    Pragista, jossa nuorena opiskelin ja väittelin oppineiden seurassa.

    — Sieltäkö kaukaa on tämä kaunis arkkukin? kysyi Heino arasti,
    katsellen kultavanteista lipasta, joka oli kohokkeella kirjapöydällä.

    — Vielä kauempaa, poikaseni, pyhästä maasta asti olen sen tuonut.
    Katso nöyrästi sitä arkkua, siinä on sirunen pyhän haudan kivestä.

    Nöyrällä kunnioituksella Heino katselikin piispan aarteita, jotka tämä
    pitkiltä matkoiltaan oli kerännyt, nöyrää kunnioitusta tunsi hän tuota
    ylhäistä, ystävällistä kirkkoruhtinasta kohtaan, jonka hän tiesi
    nauttivan hurskaan ja oppineen nimeä kaikissa Pohjoismaissa. Mutta
    Heino oli jo Kuusistossa saanut nähdä, ettei Maunu-piispa ollut
    ainoastaan kirkon korkea ruhtinas, vaan että hänen käsiinsä kulkivat
    myöskin Suomen maallisen hallinnon ohjakset. Usein oli hän nähnyt Turun
    linnanherran, Hannu Kröpelinin, ajavan jään yli Kuusistoon kyselemään
    vanhan piispan neuvoja, ja alempia käskynhaltijoita ja vouteja
    kutsuttiin sinne vielä useammin saamaan piispalta neuvoja tai nuhteita,
    milloin olivat kansaa liian rajusti kiskoneet. Piispalle tekivät näet
    talonpojat valituksiaan virkamiesten ja aatelisherrain sorrosta, ja
    usein hän otti heidät suojelukseensa. Tällaisia valittajia oli
    tänäänkin käynyt piispan luona, ja niistä hän nyt siirtyi nuorelle
    teinillekin puhumaan, istahtaen lepäämään kirjastonsa nojatuoliin.

    — Tyytymätöntä on kansa siellä kaukaisessa sisämaassa, miehiä on taas
    Pohjois-Hämeestä täällä veroistaan valittamassa. Oletteko todella niin
    köyhiä siellä kuin sanotte?

    Nuori teini kävi melkein hämilleen siitä luottamuksesta, jota ylhäinen
    herra hänelle kysymyksellään näin osoitti, mutta arkailematta hän
    kuitenkin vastasi:

    — Elettäisiinhän siellä muuten, mutta tyhjiksi käyvät talot aina, kun
    vouti on vieraillut. Ja milloin erämaille ei uskalleta lähteä...

    — Tiedän, lausui piispa keskeyttäen. Ja hän lisäsi melkein kuin
    itsekseen: — Ei, en ole tavannut kapinan henkeä koskaan tuon väestön
    joukossa. Vain taloudellinen köyhyys ja elämänehtojen puute sen
    kärsimättömäksi tekee. Minä tahdon lähettää heidän valituskirjansa
    Ruotsiin ja puolustaa heille veronhelpotusta. Jotakin heidän hyväkseen
    on tehtävä. Mutta jotakin outoa siellä maakunnassa kuitenkin nyt
    kuohuu, siitä kertovat kaikki voudit. Siitä meidän täytyy ottaa
    tarkempi selko. Ensi kesänä saat sinäkin, Henrikki Tuomaanpoika, tehdä
    teinimatkan Satakuntaan, kertoaksesi minulle sitten, mikä siellä kansan
    oikeastaan niin levottomaksi tekee. Sillä meidän on suojeltava tämä
    rauhaisa hiippakuntamme niiltä myrskyiltä, jotka meren takana yhä
    intohimoja lietsovat.

    Niin puheli vanha piispa lepäillessään, puoleksi itsekseen, puoleksi
    suojatilleen. Hän oli hiukan levoton niistä talonpoikain ja
    virkamiesten välisiä kahakoita koskevista uutisista, joita nykyisin
    alituiseen maakunnasta saapui. Monta talonpoikaa, jotka malttamattomina
    olivat lääninherrojaan vastaan niskoitelleet, oli piispa jo armahtanut,
    koettaen yleensä lieventää aikansa tuomioistuinten ankaruutta, joiden
    ohjeena vielä oli: silmä silmästä taikka käsivarsi tai selkänahka tai
    henki pienimmästäkin rikoksesta. Ja hänellä oli valtaa siihen, hän oli
    Jumalan armosta Suomen piispa”, mutta samalla todellisuudessa sen
    korkein maallisenkin hallinnon keskus. Mutta hän ei voinut salata
    huoltaan, että kansan ja virka-aatelin välit yhä näyttivät
    kiristyvän. —

    Näin pääsi nuori teini tänä talvena Kuusistossa vieraillessaan
    silmäilemään niihin moniin ja monenlaisiin toimiin, jotka Maunun Tavastin
    vanhoja hartioita rasittivat. Mutta keväämmällä, kun jäät
    sulivat Itämerestä ja laivaliike alkoi, joutui Heino-teini yhä useammin
    ja pitempään Kuusistossa vierailemaan ja yhä tarkemmin tutustumaan
    niihin Suomea ja koko valtakuntaa koskeviin kysymyksiin, joihin
    Maunu-piispa oli kiintynyt. Silloin palasi näet kesäksi Suomessa
    käymään Maunu-piispan aviottomana syntynyt poika, Olavi, joka kyllä
    kulki piispan veljenpojan nimellä, mutta, jonka koko Kuusisto hänen
    omakseen tiesi ja jota hän ulkomaiden yliopistoissa kustansi. Tämä
    nuori Olavi-maisteri, pitkästä ajasta taas kerran kotiinsa palattuaan,
    rakasti nuoruutensa huvituksia, kalastusta ja metsästystä, ja
    soutumiehekseen saaristoon hän otti usein mukaansa Heinon, kun tämä
    piispanlinnassa majaili. Ja kun he päivän olivat vesillä retkeilleet ja
    illalla palasivat Kuusiston lämpimiin suojiin, silloin istahtivat
    oppinut maisteri ja vanha piispa takan ääreen iltatarinaa pitämään
    niistä suuren maailman monenkirjavista kuulumisista, joiden vilkkailla
    luomasijoilla Maunu-piispa itse oli nuorempana viipynyt ja joiden
    myöhemmistä vaiheista nyt nuori maisteri ihastuneena kertoi. Mutta pian
    livahti tarina tavallisesti takaisin kotimaan oloihin ja tapahtumiin,
    sen taloudellisiin ja valtiollisiin vaikeuksiin, jotka olivat vanhan
    piispan sydämen huolena, ja silloin oppinut maisteri kuunteli ja
    teräväsilmäinen vanhus kertoi.

    Aikansa valtiollisiin tapahtumiin ei Maunu Tavast tosin ottanut osaa
    samalla tavalla kuin monet muut piisparuhtinaat, jotka usein
    rautapaitoihin pukeutuivat ja aseväellä kävivät kuninkaitakin
    asettelemaan ja erottelemaan. Maunu-piispa rajoitti vaikutuksensa sanan
    ja tiedon voimaan, — kilvan Ruotsin kilpailevat ylimykset hänen apuaan
    ja suosiotaan tavoittelivat. Se oli kaikille tuttua ja siihen viitaten
    Olavi-maisteri eräänä iltana, kun he taas istuivat piispan työhuoneessa
    takan ympärillä, vanhukselle virkkoi:

    — Sinäkin olet siis nyt hylännyt kuningas Eerik Pommerilaisen. Minä
    tuskin sinun iälläsi olisin lähtenyt näille uusille, oudoille vesille.

    Heino-teini, joka tapansa mukaan uunin katveessa istuen kuunteli näitä
    oppineiden herrojen keskusteluja, näki vanhan piispan harmaapintaisten
    kasvojen vilkastuvan, kun Olavi-maisteri kotimaansa valtiollisia
    kiistakysymyksiä kosketteli.

    — Minun täytyi, poikani, vastasi piispa lämmöllä. — Sinä olet liian
    kauan ollut isänmaastasi poissa, Olavi, et tiedä, mitä sen kansa on
    sillä välin saanut kärsiä. Laillista kuningastamme, rakastetun
    Margareetan poikaa, puolustin viimeisiin asti; vielä senkin jälkeen
    tuin hänen kruunuaan, kun hänet kaikki muut jo olivat hylänneet. Mutta
    sitten en häntä enää tukea voinut. Minä näin, että en saattanut luottaa
    enää hänen hyvään tahtoonsakaan, hän petti kaikki, petti valansakin, ja
    uusilla kärsimyksillä hän kansaansa uhkasi. Hän oli arvoton kruunua
    kantamaan, hänen täytyi suistua.

    — Ja nyt kannatat nuorta seikkailijaa, virkkoi Olavi-maisteri hiukan
    pisteliäästi.

    — Nuorta kyllä, mutta en seikkailijaa. Valtionhoitajamme on
    olennoltaan kuninkaallisempi kuin voideltu Eerik. Kaarle Knuutinpoika
    on ystäväni, senhän tiedät. Hänen luonteensa ja lahjansa tunnen, itse
    olen hänen kasvatustaan ohjannut. Olisipa hän kuninkaasta syntynyt! —
    nyt on hänen tehtävänsä moninverroin vaikeampi, kun hänen täytyy nousta
    vertaistensa joukosta ja kestää heidän kateensa ja juonensa. Mutta
    juuri siksi häntä kannatankin kaikella voimallani, sillä hänen
    tehtävänsä isänmaaraukan pelastamiseksi sekasorrosta, muukalaisvallasta
    ja perikadosta on jalo ja suuri. Jospa sen kaikki Ruotsin ja Suomen
    herrat, hengelliset ja maalliset, ymmärtäisivät!

    — Tehokaspa kannatuksesi mahtaa ollakin, olen jo nähnyt useampia
    Kaarlo-marskin airuita tällä lyhyellä ajalla purjehtivan Kuusistoon.

    Maunu-piispa huoahti.

    — Niin, monessa asiassa hän neuvoja tarvitsee. Hän olisi tahtonut
    pidättää minut koko talven luonaan Tukholmassa, mutta enhän voinut
    hiippakuntaani koko vuodeksi jättää, puolen vuotta siellä jo olin.
    Mutta tukea hän tarvitsee, tuo nuori mies, kaikki ylimykset häntä
    siellä repivät siksi, että hän heidän vertaisensa on, — vain kansa
    häntä rakastaa.

    Heino huomasi nurkastaan, ettei Olavi-maisteri isänsä kantaa kaikin
    puolin hyväksynyt, vaikkei hän enää ruvennut vastaankaan väittämään.
    Tuo Pariisin yliopiston oppineiden piirien edustaja näkyi olevan
    enemmän tiedemies ja jumaluusoppinut kuin valtioasiain ymmärtäjä, ja
    hän kääntyikin taas kertomaan noista etäisemmän suuren maailman
    suurista tieteellisistä ja kirkollisista kiistakysymyksistä, joista
    taas Maunu-piispa kaukaisessa hiippakunnassaan oli vieraantunut. Hän
    kertoi hartaasti kuuntelevalle vanhukselle ja nuorelle teinille niistä
    mullistavista, puhdistavista liikkeistä, joita tähän aikaan kirkon
    keskuudessa oli syntynyt ja jotka tähtäsivät uudistamaan monia
    käsitteitä ja tapoja, mitkä väärinkäytöksiksi olivat paavilliseen
    kirkkoon juottuneet. Hän kertoi Juhana Hussin oppilaista Pragissa ja
    siitä oikeudenkäynnistä, joka oli tätä mestaria vastaan viritetty,
    kertoi, kuinka uudet, vapaammat aatevirtaukset kaikista pakkokeinoista
    huolimatta raivasivat itselleen tilaa aikalaisten mieliin, — kertoi
    siitä valittaen, huolestuneena, sillä hän oli paavin kirkon uskollinen
    poika, mutta kertoi samalla tunnustaen, että noissa uusissa
    virtauksissa on jotakin elävää ja repäisevää voimaa, jota ei auttanut
    olkansa takaa halveksua. Ja vielä hän kertoi, kuinka jo vanhoissa
    yhteiskunnissakin nuortumisliikettä tapahtui, kuinka rautapukuisten
    ritarien raaka aika vähitellen uusien olojen pakosta jätti tilaa
    elpyville, vilkkaille porvarisaineksille kaupungeissa, ja kuinka nuo
    rautaritarit itse, tuodessaan ristiretkiltä liikkuvampaa elämää ja
    kansojen keskeistä yhteyttä vanhoihin elämänmuotoihin olivat loihtineet
    hereille ne uudet ainekset ja aatteet, jotka nyt elinvoimaisina
    pinnalle pyrkivät.

    — Feodaalisen ylimysvallan liitokset ruskavat! — niin huudahti
    Olavi-maisteri, itsekin kertomuksistaan melkein tahtomattaan lämmeten,
    ja nousi kävelemään ikkunan luo, jonka läpi sadepilvien lomitse
    pilkistävä aurinko laskeutuessaan keväisen metsän taa, nyt heitti
    kelmeitä säteitään piispan avaraan työhuoneeseen. — Ja mikä on
    pahempi, hierarkisenkin vallan saranat vinkuvat, kun sen päämiehet,
    keskenään kiistellen, eivät jouda niitä hoitamaan.

    — Niin, aika ei pysähtymään ehdi, sen kehitystä olisi vain oikeaan
    ohjattava, — vastasi vakavana vanha piispa, joka ehkä selvemmin kuin
    hänen taistelujen keskessä elänyt poikansa aavisti tulossa olevan
    murroksen. Mutta hän lisäsi hymähtäen: — Mutta täällä kaukaisessa
    pohjolassamme emme vielä näistä murtavista voimista mitään tiedä, ja
    meille se onkin onnellisinta. Meillä on vielä niin äärettömän paljon
    tehtävää istuttaessamme tähän nukkuvaan kansaan tiedon ensimmäisiä
    alkeita, alkuperäisimpiä käsitteitä hyvän ja pahan tiedon puusta. Se
    tehtävä kysyy monen miehen työn ja iän, — sen hyväksi saat sinäkin,
    Olavi, vielä kirkon päämiehenä täällä laajan tietovarastosi käyttää,
    siihen työhön saat uhrata sekä syvän oppisi että nuortean tarmosi.

    — Minäkö — eihän minusta kirkon päämieheksi ole! vastasi maisteri
    hiukan punastuen, viitaten siihen, että aviottomasti syntyneitä ei
    katolinen kirkko ylempiin papillisiin arvoihin laskenut.

    — On kyllä, siitä on meillä jo paavin kirje, — jotakin olemme toki
    mekin täällä kaukana pohjan kulmilla puuhanneet.

    Mutta oppineen maisterin katsetta ei se uusi uutinenkaan kirkastanut.
    Hän virkkoi:

    — Jos kelpaisinkin, oi, pientä on täällä kaikki, kuihtunutta, maahan
    matalaan painavaa, sovellunko tänne minä? Täällä te kiistelette siitä,
    kuka ylimyksistänne kulloinkin olisi korkeimpana kukkona linnan
    huipussa, — kiskaistaksenne hänet taas sieltä alas heti kun olette
    hänet sinne huippuun saaneet. Minä pelkään, että menehtyisin näissä
    ahtaissa, hengettömissä oloissa, minulla ei ole samaa kaivavaa
    sitkeyttä kuin sinulla.

    — Se tulee, kun työhösi kiinnyt, vastasi vanha piispa, ikäänkuin omia
    kokemuksiaan kertoen. — Työ vetää mukaansa, ja varsinkin työ sellaisen
    kansan puolesta, jota omanaan rakastaa, — sen saat nähdä. Pientä on
    sinusta ehkä nyt perustella kirkkoja aution erämaan laitaan taikka
    puuhata uutta luostaria Pohjanlahden karulle kalliorannalle, mutta kun
    työhön tartut, niin se on sinusta tärkeää, suurta, elämäntehtäväksi
    arvokasta, — minä en unelmoi enää suurempaa. Kunpa riittäisi minulla
    ikää ja voimia saada päähän asti suunnittelemani mielityöt, silloin
    onnellisna hautaan laskeutuisin ja tyytyväisenä siellä lepäisin.

    — Niin, minä tiedän, virkkoi Olavi-maisteri taas innostuneemmin, —
    sinä perustat tänne juuri uutta naisluostaria. Kuulin siitä jo
    Vadstenassa, jonka birgittalaissisarilta sinulle terveiset toin. Se on
    suuri työ, kaunis työ, sinulle arvokas, — niin, paljon olet sinä
    tehnyt Suomen kirkon hyväksi!

    Heino ymmärsi, että kirkon miehet puhuivat siitä suuresta, uudesta
    luostarista, joka parastaikaa oli tekeillä Karinkylässä Maskun
    pitäjässä ja jonka asioissa rakennuttajat alituiseen näihin aikoihin
    juoksivat Kuusiston linnassa, — se oli vanhan piispan mielityö ja
    suurimman huolenpidon esine hänen elämänsä ehtoopuolella. Sen Heino
    hyvin tiesi, mutta paljon vaikeuksia se vanhukselle myös näytti
    tuottavan: rakennusvaroja oli vaikea saada kokoon, kansa kitui
    muutenkin jo suurten verojen alla. Ja huoahtaenpa vanha piispa nytkin
    virkkoi:

    — Paljon on keskeneräistä, paljon tekemätöntä työtä. Mutta olkaamme
    uskollisia vähässä, ehkä vähitellen satoa kypsyy.

    Ilta kävi jo myöhäksi, vanha piispa nousi, makuuhuoneeseensa
    kävelläkseen, ja rupesi Olaville hyvää yötä toivottamaan. Mutta samalla
    hän huomasi nuoren teinin, joka maisterin tarinan aikana oli siihen
    uuninkatveeseensa unehtunut. Piispa näki nyt, kuinka innostuneina
    säteilivät nuorukaisen silmät kaiken sen johdosta, mitä hän oli noiden
    oppineiden miesten keskusteluista kuullut, ja tälle hän nyt virkahti:

    — Entä sinä, nuori mies, tekisikö sinunkin mielesi sinne suurille
    opinsijoille, koskapa noin palavat silmäsi? Niin, moni köyhä poika
    Suomesta siellä on ennenkin opiskellut, ja apua hän on siihen saanut,
    jos hän lahjoiltaan ja tarmoltaan sitä on ansainnut. Osoitapas sinäkin,
    mihin kykenet, — mutta siihen täytyy antautua ehyeltään, koko
    sielullaan!

    Heino ei osannut mitään vastata. Hän tunsi mielessään voimakkaan
    laineen, samanlaisen kuin silloin kerran, kun piispavanhus oli häntä
    Savilahden rannalla puhutellut. Mutta se tuntui hänestä nyt vieläkin
    kaukaisemmalta, hän oli nyt jo kokenut enemmän kuin silloin...

    Hiljaisena, uneen vaipuneena kohosi suuri piispanlinna, kun Heino
    päätalosta iltamyöhällä pihan yli kulki siihen matalampaan
    sivurakennukseen, jossa hänellä linnanpalvelijain joukossa oli
    makuusijansa. Hän viivähti vielä tuokion linnanpihalla, katsellen sen
    korkealta multavallilta selkien yli kevätyön kelmeätä taivaanrantaa.
    Siitä, mitä hän piispantuvassa oli kuullut, hauteli hän nyt mielessään
    monta muistoa. Mutta varsinkin oli Olavi-maisterin kuvaus siitä
    rappiotilasta, johon katolinen kirkko siellä suuressa maailmassa kuului
    olevan uppoamassa, häneen syvälle painunut. Ja sitä muistellessaan hän
    ajatteli, että olipa hän itsekin juuri täällä hurskaan piispan
    pyhitetyssä talossa joskus vaistomaisesti tehnyt hiljaisia havaintoja,
    jotka hänen maalaismieleensä olivat luoneet samanlaisia, joskin hämäriä
    mietteitä ja epäilyksiä, kuin ne, joihin oppinut maisteri viittasi.
    Seurustellessaan siellä nuorten pappien ja piispanapulaisten piireissä
    kotoisissa arkioloissa oli hän heidän ajatuskehänsä ja harrastuksensa
    huomannut paljoa vähemmän ihanteelliseksi, hurskaaksi ja pyhäksi, kuin
    miksi hän tuota kirkonmiesten elämää kaukaa syrjästä oli kuvitellut. He
    olivat ihmisiä hekin riitoineen ja intohimoineen, juonineen ja
    juoruineen, ihmisiä, joiden oli juhlahetkinä tarvis peittää
    heikkoutensa ja haprautensa loistavan pukukuoren ja ulkokullaisuuden
    alle, jotta heidän olemuksensa oppimattoman kansan silmissä näyttäisi
    edes vähänkään sopusointuiselta sen opin kanssa, jota he julistivat.

    Kesäksi vaihtui kevät. Viileässä koulutuvassa, jonka holvatun katon
    alla olevista juoksulautaikkunoista tunkeutui sisään ainoastaan
    säästävästi valoa ja yhtä niukasti suven lämpöistä, kuivaa ilmaa,
    jatkoivat kalpeaposkiset kouluteinit yhä edelleen kankeita,
    latinankielisiä harjoituksiaan, ja opettaja takoi siellä patukan avulla
    heidän päähänsä munkkien silotettuja lauseita ja Donaton mutkikkaita
    sääntöjä. Mutta vapauden toivo elähdytti toki jo nuorten lukuorjainkin
    mieliä, ja he jakelivat nyt lukutuntien lomissa taas keskenään niitä
    pitäjiä, joihin kukin heti kesäloman alettua lähtee kiertelemään
    talonpoikain luo ja keräämään teiniapuja taas syksyisten lukuaikain
    varalle. Kukin teini valitsi mieluimmin kotoiset seutunsa
    kulkupitäjikseen, ja ne vanhemmat teinit, joilla jo ennen oli pitäjiä
    ollut, saivat ne nyt edelleenkin ominaan pitää. Siten hankkiutuivat
    ystävysteinit Pietari ja Paavali taas kiertämään kauas Hämeen
    pohjoisten rintamaiden harvaanasuttuja laitoja, — sieltä oli saalis
    ollut hyvä. Ja kun vihdoin eräänä päivänä teineille vapauden hetki löi
    ja he ryntäsivät ummehtuneesta koulutuvasta ulos, rientääkseen miltei
    suoraa päätä pussit selässä taipaleelle, silloin virkkoi Pietari
    nuorelle suojatilleen, Heinolle, joka ääneti ja vakaamielisenä kulki
    toveriensa myllertävässä laumassa:

    — No, tuletko taas yhtä matkaa meidän kanssa Päijänteen rantoja
    kiertämään? Me lähdemme nyt heti ja kuljemme Sysikorpeen asti.

    Mutta Heino pudisteli ääneti ja surumielisesti päätään. Ihmeissään
    toinen kysyi:

    — Etkö tule sinne, kotipuoleesi, omaisiasi tapaamaan? Missä on sinulla
    sitten teinipitäjäsi?

    — Toisaalla, — Hämeen ja Satakunnan rajoilla.

    — Miksi niin?

    Mutta jo oli Paavalikin sitä keskustelua kuulemaan saapunut, ja hän
    ymmärsi välemmin Heinon asiat ja mietteet.

    — Mielesi taitaisi tehdä meidän matkaan, mutta et uskalla, niinkö? —
    virkkoi hän nuorukaiselle, joka oli katseensa maahan luonut. — Pelkäät
    luisevan isäsi kyhmyistä karahkaa, kun karkaamalla kotoasi läksit.
    Mutta johan sen synnin olet pyhältä Henrikiltä anteeksi saanut!

    Heino ei vastannut. Hän ei kehdannut ilmaista toisille sitä ikävää,
    joka nyt hänen mieltänsä jäyti, kun hän näki kaikkien toveriensa
    riemuiten kotiinsa hankkiutuvan, mutta ei hän voinut tänään myöskään
    tapansa mukaan vallattomaksi heittäytyä, — sydän ei siihen taipunut.
    Pietarikin jo näki, että tosiapea oli nyt veitikan mieli, ja kävi häntä
    rohkaisemaan:

    — Oikeassa olet, älä tosiaankaan kumartaen kotiisi palaa, älä almujen
    anojana, täyttyyhän pussisi muualtakin. Palaa sinne kotikorpeesi
    vasta kerran, kun olet pappi tai muu virkamies, ja silloin astu
    kumartelematta kotiorren alle ja lausu: Tässä on nyt se poika, joka
    karkasi! Kyllä sinut silloin karahkattakin vastaanotetaan.

    Heinon silmä välähti, toveri oli sanoiksi tulkinnut juuri ne uhmaavat
    mietteet, jotka hänen omassa mielessään liikkuivat, ja siitä vahvistui
    yhä hänen päätöksensä, että juuri niin hän tekee! Mutta kun toverit
    tuokion kuluttua haarapussit selässä ja sauvat kädessä astuivat
    kaupungin pahaltahaisevia, kuivuuttaan pölyäviä kujasia myöten
    Hämeentulliin päin, niin saatteli Heino heitä kappaleen matkaa
    kaupunginojan toiselle puolelle, siihen tiehaaran asti, mihin
    Maunu-piispan toimesta spitaalitautisten sairaala oli rakennettu.
    Siellä he hyvästelivät. Mutta ennenkuin he erosivat, tempasi Heino
    vielä Pietari-toverinsa syrjään ja virkkoi tälle hätäisesti:

    — Kuule, jos Karmalaan asti kuljette, niin vie äidille tuo pieni
    käärö. — Ja hän antoi toverilleen tuohikäärön, jossa oli pieni
    vaskiristi, lisäten: — Se on ostettu pyhän Henrikin kappelista, sano
    niin äidille...

    — Sen hänelle annan, ole siitä varma. Ja mitäpä muuta viestiksi
    virkan?

    Hiukan karhenti nyt nuorukaisen kurkkua ja lyhyeen hän lähtevälle
    vastasi:

    — Terveiset vain, — sano, että usein häntä muistan...

    Hän pisti jo kättään poistuville jäähyväisiksi. Mutta vielä tuokion hän
    viivähdytti toverin kämmentä ja lisäsi:

    — Mutta muista: isältä salaa ... aivan salaa!

    Heinon piti itsensä jonkun päivän perästä lähteä muutamassa Ulvilan
    venheessä, joka oli tuonut maalaistavaroita Turkuun, purjehtimaan
    pohjoiseen, ja jatkaa sieltä jalan omiin teinipitäjiinsä, ja hän palasi
    nyt yksin verkalleen helteistä maantietä myöten kaupunkiin takaisin.
    Sillan yli astuttuaan kankurin ilotonta mökkiä kohti näki hän siinä
    sillan korvassa, törmällä, ryhmän mustapintaisia, vanuketukkaisia
    miehiä ja naisia liassa loikovan. Kaupungin joutokansaa oli siihen
    ryhmittynyt katsomaan noita outoja, vierasrotuisia, kiertäviä ihmisiä,
    joita nyt ensi kerran Suomessa nähtiin ja joilla oli siinä hyvät
    markkinat, kun he temppujaan tehden taikauskoisten ihmisten käsiin
    katsoivat ja heille heidän vastaisia kohtaloitaan ennustelivat.
    Uteliaana astui Heinokin lähemmäs ja jo livahdutti hänkin äyrisen
    mustalaisakan massiin ja ojensi kätensä noidan tutkittavaksi.

    — Kiemurainen kulku, — niin taikuri hoki — monta mutkaa matkassa.
    Itse onnesi mestaat — itse sen sepitätkin ja itse suvullesi uran avaat
    — pitkän radan, jyrkän radan...

    Heino käveli edelleen, hymähdellen itsekseen akan ennustuksille. Itse
    hän kyllä onnensa sepittää, sen hän oli jo alulle pannut, mutta miksipä
    hän sen itse mestaisi! Ei, loruja laverti akka; piispan suosiossa
    pysyen aikoi hän sitä onneaan aina vain sepittää ja yhä ylemmäs kiivetä
    alkamallaan taipaleella. Ei hän aikonutkaan jäädä maalaispapiksi
    erämaan laitaan, niinkuin piispa kerran oli kuvaillut — ei, edemmäs ja
    ylemmäs hän aikoi pyrkiä, pyrkiä niitä samoja teitä myöten, joita
    Olavi-maisteri oli kulkenut ja joista hän niin houkuttelevasti oli
    kertonut. Sen tien ovat muutkin kulkeneet, miksei hänkin! — Niin hän
    siinä yksin kävellessään rohkeana suunnitteli, ja innostuen niistä
    mietteistään hän huiskaisi kädellään ja huudahti:

    — Sinne, kauas ja korkealle!