Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    III.

    Juohtui juoni mielelleni,
    Tuuma aivohon osasi:
    Kaatakseni Pohjaa kansa,
    Kostoakseni katalat.

    Arvaten että iiläiset nyt kyllä tietäisivät olla varuillansa, eivät
    Vienan miehet enää palanneet takaisin rannikolle, vaan hiihtivät pitäen
    sen saaliin, minkä olivat ehtineet saada mukaansa, yhtä mittaa
    poikkimaisin takaisin omalle puolelleen, havitellen vielä mennessään
    Iin metsäkyliä. Iiläiset seurasivat kappaleen matkaa heidän jälkiään ja
    palasivat sitten takaisin hävitettyihin kyliinsä. Poltettujen talojen
    asukkaat saivat asunnon niissä taloissa, jotka vihollisilta olivat
    säilyneet. Työkaluja, vaatteita ja ruokia lainailtiin ja tasailtiin, ja
    vaikka paljon olikin menetetty, päästiin kumminkin vähitellen palaamaan
    entiseen arkielämään.

    Mutta uusi, katkera viha jäi kytemään mieliin, viha ja kosto. Kun
    miehet tapasivat toisensa metsässä, josta vedättivät hirsiä uusia
    pirttejä varten entisten poltettujen sijalle, he usein tuumivat
    toisilleen:

    — Maksu niiltä vienalaisilta olisi perittävä näistä ylimääräisistä
    työpäivistä.

    — Niin olisi. Ja pitäisi niille opettaa itselleen, miltä tuntuu jäädä
    taivasalle talvipakkaseen.

    Ja kun talonväki työstään palasi oman talonsa raunioiden yli yöpyäkseen
    naapurin pirttiin ja siellä ruokapöytään asetuttaessa kaivattiin jotain
    perheen jäsentä, isäntää tai vanhinta poikaa, joka oli kaatunut Iijoen
    jäälle, niin kiertyipä vielä aikojen takaa monesti kyynel naisväen
    silmiin ja kiehahti sappi miesten sydämissä, ja usein kuultiin koston
    sanaa mainittavan. Usein keräytyivät kylän isännät talvisina iltoina
    yhteen keskustelemaan noista yhteisistä tuumista, ja sunnuntaisin
    kirkon jälkeen pidettiin kirkkomäellä suurempiakin yhteisiä kokouksia,
    joissa puhuttiin vienalaisten viime retkestä ja sen raskaista
    seurauksista, ja neuvoteltiin, olisiko mihinkään ryhdyttävä ja mihin.
    Kostoretken aie oli jo monta kertaa otettu puheeksi, vaan mihinkään
    varmaan päätökseen ei ollut päästy. Ja niin kului talvi kevätpuoleen
    saakka.

    Varsinkin kiiminkiläiset olivat innokkaita kostoretken puolustajia.
    Hehän olivat loppiaisenakin etupäässä kunnostaneet itseään ja saaneet
    vienalaiset luopumaan laajemmasta hävitystyöstä, heidän miehiäänhän oli
    Vesaisen Juho, joka oli osoittautunut sellaiseksi sankariksi viime
    otteluissa ja jota urhokkuutensa ja neuvokkuutensa takia kaikki
    iiläiset jo yksimielisesti pitivät johtajan arvossa. Hän se juuri osasi
    kiihottaa miesten kostontunnetta ja taistelunhalua ja pitää kostoretken
    tuumaa vireillä. Hän oli saanut kostoaikeen viimeiseksi perinnöksi
    isävainajaltaan, ja hän tahtoi sen toteuttaa.

    Mutta sillä tuumalla oli paljon vastuksia voitettavanaan. Vaikka
    kahakat Vienan puoleisten karjalaisten kanssa viime vuosikymmeninä
    olivat olleet melkein jokavuotisia, oli kansa kumminkin haluttomampi
    kuin joitakin aikoja ennen lähtemään suuremmille ryöstöretkille, jotka
    luonnollisesti taas synnyttäisivät vihollisten puolelta kostoa ja
    hävitystä. Se sukupolvi, joka nyt oli parhaassa iässään Pohjanmaan
    pohjoisimmissa pitäjissä, Kemissä, Iissä ja Limingassa, oli
    taipuvaisempi rauhallisempiin elinkeinoihin ja tyynempään elämään. Oli
    jo eletty ohi Pohjanmaan pirkkalaisten ajoista, jolloin kauppa- ja
    ryöstöretket sekä Lapin verotus olivat asukkaiden miltei ainoana työnä
    ja jokapäiväisenä leipänä. Ruotsin hallitus oli Kustaa Vaasan aikana
    lopettanut pirkkalaisten Lapin verotusoikeuden ja siten vähitellen
    tehnyt lopun noista jokavuotisista, säännöllisistä Lapin-retkistä,
    joilla Pohjanmaan talonpojat kulkivat kantamassa veroa lappalaisilta ja
    käymässä kauppaa heidän sekä etäisempäinkin kansojen kanssa ja
    joilla retkillä usein verisesti iskettiin kilpailijaan kiinni.
    Pirkkalaisvallan loistoaika oli lopussa, ja viimeisten pirkkalaisten
    pojat ja pojanpojat eivät enää noita aikoja muistaneet eivätkä voineet
    säilyttää niiden elintapoja. Silloin oli eletty siitä, mitä kaupalla ja
    ryöstöllä oli talvisilla retkillä saatu ja metsä ja kalavesi antoi;
    maanviljelystä oli ollut vähän, rauhallinen viljelijäelämä ei lyönyt
    leiville.

    Nyt oli aika muuttunut. Hitaasti ja vastenmielisesti olivat pohjalaiset
    totelleet hallituksen käskyä ja luopuneet Lapin-retkistään,
    haluttomasti he olivat ryhtyneet maata enemmälti myllertämään ja
    polttamaan lehtojaan kaskeksi. Vanhemmat miehet, jotka vielä selvästi
    muistivat noiden kuluneiden aikojen hilpeitä ja raittiita elintapoja,
    sen ajan suurempia vaaroja, mutta myöskin rikkaampaa elämistä,
    katsoivat pahoilla mielin ja melkein halveksivasti tätä uutta
    sukupolvea, joka nyt muokkasi multaisessa maaperässä ja luopui
    seuraamasta isäinsä ravakoita jälkiä. Heidän mielestään oli polvi
    pojista huonontunut ja veltostunut. He kertoivat ylpeinä raittiista
    retkeilyelämästä entisinä aikoina, jolloin ei tarvinnut vapista
    hallaöitä eikä perustaa elämistään siihen, mitä rakeet ja tulvavedet
    kulloinkin säästivät, vaan jolloin hilpeästi hiihdettiin veroalamaisten
    luo sydänmaille, otettiin isännän oikeudella mitä tahdottiin ja
    elettiin komeasti. He kuvasivat niitä aikoja elävästi, kuvasivat
    kulta-ajoiksi ja innostivatkin monen nuoren miehen kateellisena
    ajattelemaan isäin aikoja. Mutta toiset nuoret niille jo nauroivat ja
    huomauttivat että nehän olivat olleita aikoja ne, nyt olivat ajat
    toiset.

    Aivan tyystin eivät Lapin-retket tosin vielä olleet Pohjanmaalta
    loppuneet. Vaikka pohjalaisilla ei enää ollutkaan, kuten ennen,
    oikeutta verottaa lappalaisia, tehtiin siihen aikaan kumminkin
    Pohjanperän pitäjistä ja varsinkin Torniosta, joka silloin kuului
    Länsipohjaan, tuon tuostakin kaupparetkiä Lappiin. Kemistäkin niitä
    vielä tehtiin säännöllisesti vuosittain; Lapin kauppa olikin 1500-luvun lopulla
    vielä kemiläisille varsin tärkeänä elatuksen apuna. Iistä
    tehtiin Lapin-retkiä harvemmin, ja ainoastaan muutamat isäinsä aikojen
    ihailijat olivat niissä enää mukana, eikä näillä retkillä iiläisille
    enää ollut sitä merkitystä kuin kemiläisille. Edellisenä talvena oli
    kumminkin Juho Vesainen, joka isänsä kertomusten johdosta isosti ihaili
    pirkkalaisaikoja, käynyt parinkymmenen miehen kanssa retkellä
    Varangissa asti ja hyötynyt siellä hyväisesti. Mutta Limingassa ei
    näistä Lapin-retkistä enää ollut paljon ensinkään tietoa, liminkalaiset
    olivat jo aivan kokonaan vierautuneet retkeilijäelämästä pois ja
    tykkänään puuttuneet maanviljelykseen.

    Toisissakin pitäjissä retkeilynhalu vuosi vuodelta kävi heikommaksi.
    Oli jonkinlainen murrosaika käsissä. Levoton pirkkalaisveri liikkui
    tosin vielä nykyisenkin sukupolven suonissa, vaan sitä taltutti yhä
    enemmän valtaan pääsevä rauhallisemman viljelyksen elintapa. Ne jotka
    vielä ihannoivat entisajan tapoja joutuivat, sitä myöten kuin vanhukset
    kuolivat, vuosi vuodelta vähemmistöön ja saivat kätkeä mielihalunsa.

    Lapin-retkien taukoaminen oli tuonut mukanaan vakinaisen viljelyksen,
    ja tämä taas luonnollisesti istutti mieliin rauhallisempia käsitteitä
    ja ajatussuuntia. Siksipä olikin yhä enemmän ruvettu kammomaan noita
    alituisia, verisiä kahakoita Vienan puoleisten naapurien kanssa. Nehän
    tuhosivat kaiken sen viljelyksen ja ne varat, mitä monivuotisella,
    rauhallisella ja raskaalla työllä oli saatu kootuksi. Yleinen mielipide
    oli sen vuoksi viime vuosien kahakkain johdosta suuressa määrin
    kääntynyt niitä vastaan, ja sitä kannattivat varsinkin naiset sekä
    pitäjien papisto, joka saarnasi rauhaa ja sopua.

    Mutta Vienan puoleiset karjalaiset eivät olleet edistyksessä vielä
    päässeet niin pitkälle kuin heidän veljensä Pohjanlahden rannikolla.
    Heille olivat nuo hävitysretket vielä jokapäiväistä leipää, ja heidän
    kanssaan jouduttiin vasten tahtoakin myötäänsä toraan ja tappeluun, kun
    oli kysymys joko sydänmaiden kalavesistä taikka Lapin kaupasta.
    Vuosisatoja vanha viha näiden heimokansain välillä leimahti kaikesta
    huolimatta usein ilmituleen, taikka oikeammin, se ei herennyt
    hehkumasta koskaan.

    Monesti olivat nämä seikat, nämä eri mieliteot ja eri harrastukset
    väittelyn ja keskustelun alaisina, missä vain useampia henkilöitä
    sattui tulemaan kokoon, ja perheiden keskuudessa toivat monet päivän
    tapahtumat vähän väliä nämä seikat puheeseen. Nuorista miehistä muisti
    moni, Vesaisen Juhokin, varsin hyvin, miten jo heidän vanhempainsa
    välillä nuo samat seikat olivat olleet riidan aiheena.
    Vesaisenkin äitivainaja oli ollut rohkea ja reipas nainen, mutta
    levottomanluonteisen miehensä alituisia retkeilyjä hänen oli ollut
    vaikea suvaita.

    — Taasko lähdet sinne talvikaudeksi hankia ajamaan ja saloja
    koluamaan, niin hän oli joka syksy murissut, kun ukko Vesainen oli ensi
    lumen tuiskuttua ruvennut hankkiutumaan Lapin-matkalle. — Pysyisit nyt
    edes yhden talven kotona!

    — Täälläkö nokisen pirtin nurkkia nuohoamassa? Olisipa sekin miehen
    työtä!

    Niin oli ukko vastannut ja lähtenyt se aina oli. Ja pojastakin se
    tuntui aivan luonnolliselta, että tottahan Lapin-retkelle oli
    lähdettävä. Äidin oli aina täytynyt tyytyä. Mutta kun oli ollut kysymys
    sotaretkelle lähdöstä, joko peittosotaan Vienan puolelle taikka
    karkottamaan naapuripitäjää hävittävää vainolaista, silloin se aina
    lujemmalle otti. Silloin kielteli ja pidätteli vielä veräjälle asti
    vaimo miestään ja äiti poikaansa ja rukoili vedet silmissä:

    — Älä mene sinne surman suuhun, sinne miesten syöjille sijoille, älä
    jätä kotiasi orvoksi...

    Niin oli äiti kerrankin isää pidätellyt, kun tämä jo oli kujalla
    menossa. Vaan Juho muisti ylpeästi, miten isä silloin naurahtaen oli
    virkkanut:

    — Itket turhia, muoriseni, ei niitä kelpo miehiä niinkään nujuuteta.
    Ja jos sattuu surma tulemaan, niin sattuuhan se kotonakin, mutta sulo
    on sotahan kuolla, helle miekan helskehessä.

    Ja niin se oli lähtenyt, ja keihäs oli välähdellyt, kun se vesakkoon
    painui. Ei ollut siihen aikaan auttanut kuunnella naisten huolia.
    Silloin ne kahakat olivat olleetkin melkein yhtä jokavuotisia kuin
    Lapin-retket. Sen jälkeen niitä oli ollut harvemmin, harvoin oli
    miesten tarvinnut pukeutua sotisopiinsa. Ja sen verran mitä kahakoita
    viime aikoina oli ollut, ne olivat enimmäkseen rajoittuneet
    sisämaan kyliin, taikka ne olivat olleet kahakoita rajaseutujen
    kalastuspaikoilla kuten viimeksi v. 1588 Oulujärven rannoilla. Niistä
    huolimatta oli tuo rauhallisempi mieliala ja rauhan puolue rannikolla
    yhä enemmän voittanut alaa. Nyt tämä uusi vienalaisten hyökkäys tuli
    hämmentämään kaikkia käsitteitä. Sen suoranaisena seurauksena oli, että
    sotaisampi mieliala taas virkosi uuteen vauhtiin, ja varsinkin
    vanhukset sekä nuoremmat pirkkalaisaikojen ihailijat lietsoivat
    uutterasti sitä tulta, joka nyt olikin herkempi palamaan. ”Mihinkä me
    tässä lopulta joudumme, jos näin ikään jatketaan?” kysyivät he
    harmistuneina. ”Tässä saarnailevat papit ja akat, että paras pysyä
    rauhassa —, ja vainolainen käypi täällä joka vuosi polttamassa
    turvattomia talojamme ja tulee aina rohkeammaksi, kun näkee ettei
    täältä kyetä vastarintaan. Sellainen ei kelpaa. Vienalaisille täytyy
    näyttää, että vielä sitä on miestä Pohjanlahden rannallakin niinkuin
    oli ennen — ehkä sitten oppivat pysymään loitompana.”

    Pitkin kevättalvea 1589 olivat useat taistelunhaluiset näin ikään
    kiihotelleet miehiä, ja vanha pirkkalaisveri lähti taas kuumemmin
    juoksemaan yhä useampain suonissa. Pääsiäispyhinä oli Iin kirkolla
    pidetty varsinaisia kokouksia, ja silloin jo nähtiin että useimmissa
    kylissä oltiin sitä mieltä, että kostoretki oli tehtävä vienalaisten
    maahan. Vielä talvikelillä kävi Vesainen Kemissä. Vanha Torvinen, joka
    vielä poti vuoteessa loppiaisena saamaansa haavaa, oli jo siellä edeltä
    käsin innokkaasti yllyttänyt pitäjäläisiään, ja Vesainen toi sanoman,
    että ainakin joukko kemiläisiä oli valmiina lähtemään mukaan. Sitä
    vastoin oli tunnettua, että liminkalaiset enimmäkseen olivat aivan
    toista mieltä. Vihollisten hyökkäyksistä ei heidän ollut vielä
    suoranaisesti tarvinnut kärsiä, ja siellä oltiin melkein varmoja, ettei
    vienalainen uskaltaisikaan tulla kovin lähelle heidän väkirikkaita,
    suuria kyliään. ”Mitä varten me lähtisimme rauhallisilta rannoiltamme
    ja keskeltä viljelystämme satojen penikulmien päähän tappelemaan?” he
    kysyivät. ”Parempi tehdä kotona heinää ja leikata eloja ja koota
    elämistä talven varalle.”

    Ilman liminkalaisten apua oli kumminkin iiläisistä hiukan huolettavaa
    lähteä niin suurelle retkelle, ja Vesainen päätti miten mahdollista
    saada edes vähän kannatusta sieltäkin päin. Hän keskusteli asiasta
    sikäläisten tuttavainsa kanssa ja sai ainakin sen verran aikaan, että
    yhteinen neuvottelukokous päätettiin pitää Limingassa huhtikuun viimeisinä päivinä
    . Sanat siitä laitettiin etevimmille isäntämiehille
    kaikissa kolmessa pitäjässä, jopa joillekuille edemmäskin, Saloon ja
    Kalajoelle asti, sillä olihan se oikeastaan kysymys, joka saattoi
    koskea koko maakuntaa. Ja määräpäiväksi saapuikin kokouspaikalle
    Oulunsuuhun miehiä kaikilta kulmilta.

    Kokous oli pidettävä Krankkalassa, joka oli koko seudun suurin ja
    varakkain talo. Krankan suku oli pitkät ajat ollut johtavana
    Pohjanmaalla, ja vaikka sitä nykyään edusti ainoastaan nuori mies,
    kuudenkolmatta ikäinen Hannu Eerikinpoika, katsottiin hänelläkin olevan
    jonkinlainen perinnöllinen oikeus olla johtajan arvossa. Se tuli
    kunnioituksesta sukua kohtaan ja kiitollisuudesta isän muistolle. Tällä
    isällä, Eerikki Pietarinpoika Krankalla, oli aikoinaan ollut sangen
    suuri vaikutus pitäjässään ja koko pohjoisella Pohjanmaalla. Hän oli
    miehiä johtanut heidän Lapin-retkillään ja ollut heidän päällikkönsä
    taistelussa vienalaisia vastaan. Hän oli ollut heidän edustajansa, kun
    oli ollut tehtävä valituksia hallitukselle, oli puolustanut heitä
    kelvottomia virkamiehiä vastaan ja neuvonut ja avustanut heitä
    rauhallisessa viljelyksessä. Ja heitä puolustaessaan hän vihdoin oli
    saanut surmansakin. Se oli tapahtunut noin kahdeksan vuotta sitten
    kaukana sydänmailla, jossa hän miesjoukon kanssa oli ollut vartioimassa
    rajaa vihollisilta, jotka siihenkin aikaan herkeämättä ahdistelivat
    sisämaan köyhiä kyliä. Vihollisparvi oli siellä äkkiä hyökännyt heidän
    kimppuunsa, ja tuima tappelu oli syntynyt tuolla kaukana erämaan
    syvyydessä. Liminkalaiset olivat luvultaan heikompia, ja arveluttavassa
    määrin heidän joukkonsa oli harvennut. Hurjasti taistellen oli Eerikki Pietarinpoika
    kaatunut keihään lävistämänä, ja kaksi hänen poikaansa
    oli jäänyt makaamaan veriinsä hänen rinnalleen. Vaan vihollisten kulku
    oli saatu ehkäistyksi, ja mullattuaan vainajat oli Hannu, kolmas ja
    viimeinen poika, johtanut liminkalaisten jäännökset takaisin. Ja siitä
    lähtien olivat liminkalaiset pitäneet häntä johtajanaan isänsä
    seuraajana, kuten hän oli sukunsakin päämiehenä.

    Luonteeltaan ei Hannu kumminkaan ollut johtajaksi erittäin sopiva. Hän,
    samoin kuin sisarensa Johanna Martta, oli perinyt äidiltään tuittupäisen ja
    hiukan kevytmielisen luonteen. Tuo äiti, Krankkalan vanha, oli
    kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, jostakin puolittain ruotsinkielisestä
    suvusta, ja oli koko pitäjässä yhtä tunnettu neuvokkuudestaan ja
    hyväntahtoisuudestaan kuin äkäisyydestään ja tuittupäisyydestään. Häntä
    kunnioitettiin, hänelle naurettiin ja häntä pelättiin; kaikkialla,
    kotona ja naapurissa, piti hänen olla mukana, tavallisesti hän synnytti
    toran ja kiukun, mutta pian hän oli valmis hellyydellä ja ystävyydellä
    parantamaan pahat tekonsa. Tätä luonnetta oli paljon Hannussakin, ja
    hän oli sitäpaitsi hiukan huikentelevainen eikä viitsinyt paljon
    välittää vakavammista asioista. Mutta siitä huolimatta hänellä oli
    kumminkin johtajan arvo kotikylässään, ja otteluissa vihollisten kanssa
    kalajärvillä hän kylläkin oli osoittautunut isänsä pojaksi rohkeudessa
    ja voimakkuudessa.

    Edellisenä talvena Hannu oli huvikseen ollut iiläisten matkassa
    Jäämeren-retkellä, ja siitä varsinkin oli hänen toveruutensa Juho Vesaisen
    kanssa peräisin. Tästäpä syystä Juho luottikin Hannun apuun
    tässä kokouksessa, vaikka tosin tunsikin ystävänsä horjuvaisuuden.

    Muuten oli liminkalaisiin tavattoman suuri vaikutus heidän vanhalla
    kirkkoherrallaan, Henricus Lithoviuksella. Tämä oli lähes puolensataa vuotta
    ollut pitäjän pappina, oli nähnyt seurakunnassaan uuden
    sukupolven kasvavan, oli sitä kasvattanut, ohjannut ja sen kanssa
    kokenut vuosien karvaat ja makeat. Siksipä liminkalaiset häntä
    mielellään kuuntelivatkin, ja hän oli tottunut siihen, että hänen
    neuvojaan toteltiin. Myös Limingan kylän nimismies Kaapro Tuomaanpoika
    oli seutunsa älykkäimpiä miehiä, ja kuten veljensä, Kalajoen
    kirkkoherra Ljungo, oli hänkin ankara rauhanaatteen puolustaja. Ja
    näiden mielipiteet edustivat myös pitäjäläisiä.

    Ainoa vaikuttavampi henkilö, joka tuossa asiassa oli vastakkaista
    mieltä, oli Pohjois-Pohjanmaan vouti Mauri Yrjönpoika. Hänellä oli
    nuoruudestaan saakka ollut levoton seikkailijaluonne, ja hän oli usein
    ennen itsekin ollut tuollaisilla retkillä mukana. Mutta olipa vielä
    eräs aivan erityinen seikka, joka häntä piti sotaisen puolueen miehenä:
    tuollaiset metelit ja kahakkaretket olivat erittäin tervetulleita hänen
    verotileilleen. Sen olisi Juho Vesainenkin varsin helposti voinut
    huomata, jos olisi tullut tuota mutkaa ajatelleeksi käydessään
    kokouspäivän aamuna voudin luona.

    Sinä aamuna hän näet ajoi Merikosken partaalla olevan voudintalon
    pihalle. Sisarensa Helinän hän oli ottanut mukaansa ajelemaan, tahtoen
    viihdyttää tuota nuorta tyttöä, joka arvatenkin säikähtyneenä
    loppiaispäivän tapauksista oli koko kevään ollut hiukan raskasmielisenä
    ja harvapuheisena. Helinä jäi pihalle hevosta pitelemään, Juho astui
    Mauri Yrjönpojan tupaan.

    Tämä laitteli siellä juuri parhaillaan tulisessa kiireessä tilejään.
    Kirjurina oli hänellä siinä nuori teini, joka täydessä tolkussa
    piirusteli edellisen vuoden kaavan mukaan korukirjaimia tilikirjaan.
    Häntä vouti kiirehti, komenteli ja oikoi, ja tuskastui myötäänsä eikä
    innossaan huomannutkaan että vieras oli astunut tupaan. Näiden toisen vuoden jouluksi
    tilien olisi jo pitänyt viimeistään olla valmiina ja
    Ruotsiin lähetettyinä, mutta ne olivat tavallisuuden mukaan
    myöhästyneet, ja nyt oli vouti siitä syystä taas saanut ankaran
    komennuskirjeen Tukholman verokamarista. Hikipäissään hän nyt selaili
    edestakaisin kuittilippujaan, selaili, järjesteli, laski yhteen ja
    kiroili. Eivät lyöneet yhteen. Hän laski taas, kynsäisi korvallistaan,
    kirosi sekaan ja raapaisi vihaisena päätään. Ei vaikka kuinka olisi
    sovitellut. Mihin hiiteen ovat kuitit hävinneet, sillä onhan niitä
    täytynyt olla... Saakeli, aina vahinko hänen puolellaan, ei
    ihmeeksikään, että erehdys olisi sattunut hänelle eduksi. Ja taas
    juoksi vouti kirjurin luo katsomaan tämän papereita.

    — Älä kirjoita, sinä toljana! Ei Pirttitörmästä ole saatu viittä
    leiviskää voita, kirjoita kaksi!

    — Mutta nimismiehen lipussa on viisi leiviskää.

    — Minä liputan sinut viiteen kertaan kohta, sinä nulikka. Nimismiehen
    kirjat ovat väärät, etkö käsitä, ne on väärät...

    — Mistä minä tiedän, kun näin on merkitty.

    — Merkitty ... se on merkitty väärin, kuitit näyttävät toista.

    Vouti levitteli kuitteja eteensä ja koetti selvittää niitä itselleen ja
    pojalle. Ne näyttivät todellakin aivan toista, vaan tyydyttävästi hän
    ei voinut selittää, miksi todellakin viisi leiviskää oli kannettu. Hän
    ei tahtonut myöntää itselleenkään, että ne kolme leiviskää olivat
    nekin, kuten monet muut, mahtaneet mennä menojaan, naula sinne, toinen
    tänne, yksi syöty, toinen myöty, eikä kuitista ollut taikaa. Mutta
    kovin sotkuista se vain oli. Vaillinkia taas ei voinut jättää
    kirjoihin, ei vaikka hitto olkoon, siitä olisi tullut kova sapiska
    kamarista. Tilien piti mennä tasan, jääköön vahinko kenelle tahansa.

    Hetkeksi vouti taas jäi ihmettelemään muuatta kuittia, jossa summa oli
    niin naurettavan pieni ... ja juoksi taas pojan luo.

    — Mitä sinä taas kirjoitat ... autiohan se on Pekka Kohosen tila,
    aivan autio, venäläisten hävittämä aivan raunioita myöten, eihän sieltä
    ole saatu äyriäkään.

    Kohosestako, parhaiten säilyneitä tiloja koko Iijoella, eikä se
    maksamatta jätä.

    — Vaiti, nulikka, taikka... Kun minä sanon, että se on autio, niin se
    on autio, ja sinä kirjoitat sen autioksi ... ymmärrätkö vai...

    Poika piirusti tottelevaisesti verokirjan reunaan: ”Öde” (autio).

    — Ja nuo kolme tilaa kylän lopussa ovat köyhiä kerjäläisiä, jotka
    eivät voi maksaa mitään... No, mitä häikäilet? Etkö osaa kirjoittaa
    ”kerjäläinen”.

    — Miks’en...

    Kolme kertaa peräkanaa kirjoitti poika komeasti: ”Tiggare
    (kerjäläinen). Vouti huokasi pari kertaa. Tuossa toki saatiin tuloja
    vähän vähemmiksi.

    Kyllähän siitä perästäpäin voipi tulla tupenrapinat, kun sieltä
    kamarista laitetaan takaisin rästiluettelot ja niitä sitten pitää
    koettaa uudelleen periä, vaikka ne jo kerran on maksettu. Mutta minkäpä
    sille tekee, täytyy voittaa aikaa ja etukädessä saada summat tasan. Ja
    vouti hymähti pirullisesti silmäillessään tätä tiliensä ”tekoa”. Ei hän
    tosin tullut niin pitkälle ajatelleeksi, että nämä hänen kauniit
    sepustuksensa kerran joutuvat arkistoihin, joissa vastaisten
    sukupolvien tieteelliset historioitsijat näistä hänen hätävalheistaan
    taas vuorostaan hikipäissään tekevät nerokkaita johtopäätöksiään,
    joilla hämmästyttävät maailmaa. Ei niin pitkälle. Hän muisteli vain
    mielihyvin sitä, että nythän niillä talonpojilla taas oli aikomus tehdä
    ryöstöretki rajan taa, jossa luonnollisesti muutamia kaatuu ... ja
    saattaa kaatuneiksi merkitä toisen mokoman. Ja sitten tietysti
    vienalaiset heti tekevät retken heidän kyliinsä, joissa hävitetään
    puolet taloista — ja silloin voidaan taas merkitä hävitetyksi
    toinenkin puoli...

    Vesainen oli jo etuhuoneessa rykäissyt pari kertaa, mutta vouti ei
    ollut kiireessään huomannut vierasta. Nyt hän kääntyi ja tervehti
    tuttavallisesti:

    — Terve miestä, mitäpä Kiiminkiin kuuluu? Käyhän istumaan. Vai on
    teillä iiläisillä taas kovat hankkeet lähteä rökittämään venäläisen
    puoleista. Se on oikein, antakaa selkään niin että pölisee!

    — Siitähän se tässä nyt pitäisi olla kokous tänään Krankkalassa
    miten lienevät liminkalaiset tuumineet sitä asiata.

    — Jaah, liminkalaiset, näin meidän kesken sanoen liminkalaiset ovat
    suuria raukkoja. Ja täällä ovat jo kaiken papit ja muutkin
    kulkeneet pitkin pitäjää ja kiellelleet niitä, joitten olisi tehnyt
    mielikin lähteä. Saatpa nähdä, niin itse Krankkalainenkin tulee
    panemaan vastaan.

    — Hannuko?

    — Sama Hannu — niin se pojasta polvi paranee! Mutta mitäpä te siitä
    välitätte, onhan teitä miehiä tarpeeksi ii- ja kemiläisiäkin. Ja ehkäpä
    on liminkalaisiakin lähtijöitä, hullujahan olisivat oulujokelaisetkin
    esimerkiksi, elleivät tulisi mukaan kostamaan moninkertaisia
    kärsimyksiään. Eikä vienalainen ensi kerralla heitä sen paremmin
    armahda, tulivatpa nyt mukaan tai eivät. Mutta Ruotsin hallitus voisi
    heitä paremmin ruveta auttamaan, jos se kuulisi, että he itse
    tarmokkaasti tahtovat puolustaa maakunnan ja valtakunnan etuja.

    — Niinkö arvelette? Siitä sitä minäkin nyt juuri lähdin puhumaan
    kiiminkiläisten puolesta, että eiköhän se ruunu mahtaisi meitä vähän
    helpottaa veronmaksusta, kun tänäkin talvena taas on niin kovia koettu.
    Ja jos nyt tänä kesänä meiltä lähtevät Vienan-retkelle, niin jääpihän
    luonnollisesti maanviljelys kotona huonommalle jäljelle, eikä
    jaksettaisi mitenkään kesäveroja maksaa. Eiköhän ruunu voisi meitä
    niistä armahtaa?

    — Jaah, puhui vouti ja hykelsi käsiään miettivän näköisenä, mutta
    samalla selvästi mielihyvissään. — Niin, minullahan luonnollisesti ei
    ole valtaa helpottaa, minun täytyy kantaa mitä on käsketty ja tehdä
    tilit kaikista — hän viittasi tilintekopapereihinsa —. Mutta minä
    voin kirjoittaa siitä Tukholmaan, sen teen mielelläni teidän
    puolestanne ja luulisipa sen auttavan. Voisittehan myöskin itse
    kirjoittaa valituksen. En tiedä, ehtisikö siitä apua ensi kesäksi, vaan
    saisihan koettaa. Minä teen ainakin mitä voin, ja jos retkestä totta
    tulee, niin onhan sitä enemmän syytä otaksua, että hallitus teiltä
    veroja helpottaa.

    Vesainen kiitteli voutia tämän ystävyydestä ja lähti hetken vielä
    keskusteltuaan Helinän kera ajamaan jokivartta ylöspäin kappaleen
    matkaa Krankkalaan, jonne jo muitakin ajeli, reki toisensa perästä.
    Vouti lupasi itse tulla myöhemmin. Hän jäi Juhon lähdettyä hetkeksi
    seisomaan mietteihinsä, napsautti sitten sormiaan ja juoksi kirjurinsa
    luo.

    — Mitä tuhmuuksia sinä taas täällä kirjoittelet? Joko sinulla on
    Kiimingin kylä valmis?

    — Jo, tässä se on.

    — Ha, ha, ha, ha, ha! — mutta sehän on aivan väärin. Etkö sinä tiedä,
    että vihollinen on polttanut ja hävittänyt koko kylän, eihän sieltä
    tietysti ole voinut mitään veroa saada.

    — Vaan sehän tapahtui vasta tänä talvena, ja nämähän ovat jo toissa vuonna
    maksettuja veroja.

    — Poika, sinussa elää uppiniskaisuuden henki. Sinä kirjoitat tämän
    kauniisti uudestaan ja merkitset, että puolet taloista on poltettu, —
    kuka sinun on käskenyt tietää, milloin ne on poltettu.

    Poika rupesi työhön, ja vouti kulki lattiaa edestakaisin pakisten
    itsekseen:

    — No, olen minäkin tollo, kun en tuota ennen hoksannut — taikka
    muistanut. Nyt lähettävät Kiimingin talonpojat hallitukselle
    valituksen, jonka minä heidän puolestaan kirjoitan, eikä kukaan voi
    epäillä minun tilejäni. Näin ikään nämä tilit sentään vähitellen
    valmistuvat...

    Mielihyvissään vihellellen hän silmäili ulos. Sieltä ajoi Limingan
    kirkonkyläläisiä kokoukseen — niistä heittiöistä on vähän vastusta...
    Mutta mikä ihme sieltä tulee? voisi luulla kuomireeksi, ellei tietäisi,
    että sellaista ei ole koko näillä mailla... Mutta, hitto soi, kuomireki
    se sittenkin on ... kuka perh...? Eihän liene vielä Tukholman herroja
    liikkeessä, tilin vaatijoita. Sitten se kaunista olisi, hyi, oikein
    puistattaa!

    Kuomu ajoi pihaan, ja voudin täytyi rientää vierasta vastaanottamaan.
    Reestä nousi ensin nuori, solakka mies ja auttoi ulos vanhemman,
    harmaapartaisen äijän. Tämä kääntyi Maurin puoleen:

    — Tekö olette Pohjois-Pohjanmaan vouti?

    — Teidän palvelukseksenne, jalot herrani.

    — Niin, nimeni on Bagge, tämä on poikani. Olen kulkemassa hallituksen
    puolesta järjestämässä uutta sotaväenkirjoitusta ja samalla ottamassa
    selkoa niistä meteleistä, joita täältä kuuluu. Teiltä saan pyytää
    tarpeellisia tietoja.

    — Käykää sisään, käykää tupaani.

    Vieraat menivät edeltä, ja vouti puhalteli vielä pari kertaa pihalla,
    ennenkuin seurasi perässä. Herra Jumala, kuinka hän oli säikähtänyt...