Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    IX.

    Maisteri Tervo.

    Koulusta keskipäivällä vapaaksi päästyään meni maisteri Tervo aina
    silloille kävelemään. Siellä edestakaisin hän kuljeskeli ja kypsytteli
    aatteita aivoissaan. Näillä uljailla jättiläissilloilla näki palasen
    Suomen parhainta ja kauneinta luontoa. Tuolla ylhäällä poimutteli joki
    sinisenä vesikäärmeenä ja lopulta piiloutui ruohoisiin rantoihinsa
    metsän kainaloon. Tässä lähellä levitti se mahtavan vaahtoväylän, jossa
    oli kolme pääkoskea ja niissä lukemattomat pienet kuohukorvat. Tuossa
    vesimäessä, jossa suuri vuoksi heitti viimeisen paininsa, oli aina
    nähtävänä luonnon jylhä leikki. Vesi riehuen ja tapellen vimmatulla
    pärskeellä ja humulla lensi korkeissa kuohuissa ja syleksi rannoille
    vaahtoaan. Siellä ja täällä pyöri se kauheissa häränsilmissä
    iankaikkista piiritanssiaan tai viskasi louhikkoa vasten sapekkaan
    halveksimisensa. Se oli aina levoton, aina kiihtynyt ja suurella
    melulla merkitsi vastalauseensa ennenkuin antautui meren tasaiseen
    avaraan syliin.

    Tämä koski ja tämä joki kuljetteli Tervoa luoksensa kuin nuorta tyttöä
    rakas lapsuuden koti. Sillä maisteri oli lähtöään vesikansaa ja tätä
    kuohumaantietä oli hän monta kertaa ajanut tähän kaupunkiin, missä nyt
    oli elämän työnsä alottanut. Hän oli ylimaan maaperästä irtirepäisty
    tervamiehen poika, joka kun näille koskille tuli, tuli ikäänkuin
    lähemmäksi elämänsä varhaisimpia muistoja. Kun hän katseensa tuonne
    ylös joelle kohotti, kohotti hän sen samalla kohti omaa heimoaan ja
    alkukotiaan.

    Tällaiset riehuvat haukkuvat vesikoirat veden haltioituneessa helmassa
    olivat hänen aikaisimman ikänsä parhaita leikkitovereita. Sillä kun hän
    kynnelle kykeni, sai hänkin alkaa koskia sauvoa ja paltamoa
    vitsaköydestä vetää. Ja koulussa ollessaan keväisin kotipuoleensa
    palatessaan oli se matka sitä samaa tervamiehen ytimiin asti
    vaivalloista koskia ylös nousemista. Silloin hän kouraantuntuvasti oppi
    tietämään, että ei ole leikkiä ylimaanmiehen kaupunkimatka. Kun
    kotipitäjän rantoja lähestyttiin, olivat kämmenet kipeitä käsniä
    täynnä, sormet vereslihalla, vaikka käsissä soutaessa ja sauvoessa
    olikin nahkakinttaat. Ja koko ruumis läpikipeä kuin rikollisella, joka
    on saanut neljäkymmentä paria raippoja selkäänsä.

    Mutta näiltä matkoilta hän sai luonteensa rautaisen sitkeyden.

    Näitä kuohuja ja koko tätä samaa jokea ja vielä paljon sen ylempänäkin
    olevia vesialueita oli hän sitten syksyisin alas viilettänyt, kun
    takaisin kouluun palasi.

    Hän tunsi ylimaan ja elämän siellä kuin viisi sormeaan. Hän tunsi tämän
    joen lähteitä myöten. Hän ymmärsi tervamiehen sielun ja tiesi, että se
    värähteli kipeistä tuskista. Nälkä ja vilu, sairaus ja taikausko, viina
    ja huoruus loppumattoman raatamisen särpimenä oli siellä elämän
    harvakuteisena kankaana, mikä peitti nuo kolottuja mäntyjä kasvavat
    summattomat salot ja sinisiintoiset vaarat tervahaudan kisserässä
    savussa.

    Täällä silloilla muuten hiljaisessa yksinäisyydessä kävellessään —
    sillä kaupunkilaiset eivät ymmärtäneet tämän erinomaisen virvottavan ja
    houkuttelevan kävelypaikan arvoa muulloin kuin jäidenlähdön aikana,
    jolloin he perhekunnittain siellä saapastivat — huusi koski maisterin
    korvaan: ”Tee työtä! Tee työtä! Älä väsy! Älä väsy!”

    Ja työtä hän tahtoi tehdä. Ja oli jo tehnytkin. Jos hän jaksaisi riehua
    työssä ja toimessa yöt päivät niinkuin tämä koski, niin ei hän lepäisi.
    Työtä vaativatkin hänen rautaiset hermonsa, työtä hänen intohimoinen
    verensä. Hänessä oli vielä alkuihmisen pilaantumaton tarmo ja tuore
    voima. Hänen suonensa paisuivat nuortean ihon alla terveestä verestä ja
    hänen leveät kätensä tapailivat aina jotain esinettä puristaakseen. Hän
    kuin säteili liikaa voimaa. Sillä hän oli työinnon kirkastama
    voimaihminen.

    Siten sekä entisyys että nykyisyys veti häntä kosken pariin. Ja
    avoveden aikana oli vielä kolmaskin vaikutin. Täällä koskella hän näki
    sauvovia tervamiehiä.

    Niitä hän nytkin silmillään sieltä etsi. Ja kas vain! Tuolla nousee
    ylös kymmenkunta venettä. Ne ovat syksyn viimeisiä matkueita. Hän
    ehättää lähemmäksi katsomaan, tuntisiko. Outoja ovat nimeltään. Mutta
    koko olemukseltaan hänelle vanhoja tuttuja, niitä rakkaita ylimaan
    kapeita ukkosia.

    Tervo jää katsomaan sauvomista. Sauvain liikettä seuraa hän
    persoonallisella mielihalulla. Ja hänestä tuntuu kuin hänen omat
    kätensä siinä sauvoisivat, kuin hänen oma verensä noiden likaisissa
    ruumiissa olisi matkalla ylimaahan ... lapsuuden kotiin. Synnyinseudun
    runoa on hänelle noiden tervamiesten kapeissa paltamoissa, suurissa
    tuohikonteissa ja koreissa pienissä matka-arkuissa. Nuo ohutpukuiset
    miehet tervaruskeine ihoineen ovat hänen veljiään ja nuo korearöijyiset
    naiset leveine rumine kasvoineen hänen sisariaan.

    Näkymätön voima on viskata levätin hänen hartioiltaan ja näkymättömät
    kädet ovat laskea hänet tuonne pitkään veneeseen sauvomaan ja
    ponnistamaan, ponnistamaan munaskuihin asti, niin että veri käsistä
    kihoisi. Silloin hän olisi taas tervamies, heimonsa kanssa samaa luuta
    ja lihaa.

    Mutta eikö hän nytkin sitä ole? Tämä levätti hänen hartioillaan ja tämä
    syysauringossa kiiltelevä korkea silkkihattu hänen päässään ovat vain
    kulttuurin ulkonaisia merkkejä, jotka eivät millään tavalla erota hänen
    sydäntään niistä siellä alhaalla veneessä. Näitä hän kantaa siksi, että
    on sivistynyt ja että tahtoo ulkonaisestikin kaupungin porvarein hänet
    siksi tunnustavan. Ja siksikin, että paremmin ruotsalaisestakin
    ryhmästä saisi oppilaita puolelleen.

    — Tervakansa! Ole huoletta, minä olen kokonaan sinun. Tässä puvussani
    ja nykyisessä asemassani voin enemmän hyväksenne. Ylimaa on täynnä
    teitä sauvovia, vaikka minä täällä alamaassa kirjoitankin nousevan
    aikanne vapauskirjelmän, puhuu Tervo itsekseen alas tuonne koskelle
    kuin lohdutukseksi noille sauvoville, jotka suinkaan eivät häntä kuule.

    Mutta voimakkaasti tuntevan miehen mieliala se näin itsestään sanoiksi
    purkaupi.

    Hän nojaupi sillan kaidepuuhun ja siihen unohtuu sauvomista ihailemaan.
    Hän nauttii sen näkemisestä kuin äiti katsoessaan lastensa leikkivän
    sitä samaa leikkiä, jota hän itsekin lapsena leikki. Miten nokkelasti
    nuo miehet kuten oikea koskimies sauvoimiaan heittävät!

    Tervon ruumis nytkähtelee siinä nojatessaan sauvojien liikkeiden
    mukana. Hänen jäsenensä kertovat sauvojien jäsenten liikkeet.

    Kuinka varmasti he kireässä koskessa ymmärtävät puukankensa iskeä
    oikeaan paikkaan, jotta pitkän-pitkä vene suorana nousee ylös
    aallokkoa! Ja kun he ponnistavat sauvaansa nojaten ja leväten koko
    painollaan sen päällä kuitenkin säilyttäen oikean tasapainon, jotta
    eivät silmälleen lennä, ovat he kuin kreikkalaisia painijoita
    kilpa-arenalla. Heidän laihat, mutta jäntevät vartalonsa ottavat
    silloin pyöreät asennot ja suonet heidän ruumiissaan pullistuvat kuin
    painiotteessa. Tuon sauvovan tervamiehen asento kelpaisi malliksi
    vaikka ensi luokan kuvanveistäjälle, miettii Tervo.

    — Tuossa ... juuri tuossa on plastiikkaa, huudahtaa hän heitä
    katsoessaan.

    Taas hän uudelleen vaipuu katsomaan ja ihastelee:

    — Kovat ovat tervamiehen kourat ja leveät ylimaan miehen kämmenet.
    Niissä on sauvoin lujemmassa punerruksessa kuin keihäs karhuntappajan
    näpeissä.

    Nyt pääsevät veneet kivilaiturille, jolle nousee mies kustakin veneestä
    vetämään. Vitsaköydessä yli olkansa niin kumarassa, että nenä on
    melkein saappaiden kärjessä, pitkin kivilaituria riuhtoo tuo sitkeä
    luinen olento kosken äkäisissä korvissa ylös paltamoaan. Toiset
    veneestä sauvoimillaan ulostavat laiturista. Hidasta se on kulku, sillä
    koski kyllä jaksaa vetää kissanhäntää täysienkin miesten kanssa.
    Tällaista urheilua kestää aika ajottain päivämääriä.

    — Tuo on työtä, jonka rinnalla peltomiehen ylistelty kivien
    vääntäminen tai savipeltojensa ojien lapioiminen on vain leikinlaskua.
    Pah! Tuossa menisi jo jonkun toisen niskat nurin, hymähtää Tervo.

    Mutta hänelle tämä kaikki on niin vanhaa ja niin tuttua. Juuri noin se
    hänkin sauvoi ... noin vitsavaulasta tempoi.

    Ja vielä nytkin kuohahtavat veret saada sitä samaa tehdä. Sillä siinä
    on niin ... niin monta nuoruuden rakasta muistoa tuossa samaisessa
    jokimatkassa. Ja hän onkin kuin kovasti ottelevasta koskesta syntynyt
    ja noilla kivipaasilla, joita nyt kylmät syksyiset vedet huuhtelevat,
    ensimäiset unensa nukkunut. Hän on tuulen tuttu, viiman virpoma.
    Syntymäseutu häneen painoi omat merkkinsä.

    Mutta sentäänkin auringon kultaamat haukkuvat vesikoirat ja syleksivät
    vesikissat kosken haltioituneella helmalla ovat Tervon silmissä
    ihanimmat nähdä. Niidenpä rinnalla muu on kovin kilttiä.

    Siltojen toisella puolella siellä alhaalla saarien takana näkyvää merta
    ei maisteri juuri ole huvitettu katselemaan. Se on tuolla alapuolella
    eikä ikäänkuin kuulukaan hänelle. Se on ventovieras ja sen
    yhtämittainen lakeus väsyttää häntä. Hänen silmänsä on tottunut
    kiivaaseen koskeen ja korkeihin vaaroihin. Mutta meri — se on tasainen
    kuin mihinkään haluton mieli. Olkoon! Maisteri ei halajakaan sen
    tuttavuuteen eikä sen mielialoja tutkia.

    Ja siksikin maisteri ei liioin tahdo merta ihailla, kun hän tietää,
    että sen toisella rannalla on — Ruotsi! Oli pikkumaista vihata outoa
    maata ja outoa kansaa. Mutta ihmismieli on nyt sellainen. Niinpä pieni
    viaton sana ”ruotsi” aina näykki maisterin hermoja. Ja niin rautaisia
    hermoja!

    Sillä se sana toi hänelle mieleen niin paljon katkeraa ja kauheaa. Se
    samainen pani hänen, sinervän salon ja leikkivän kosken, korkean vaaran
    ja vapaan erämaan pojan ympärille kuin puristavan rautavyön, mikä
    kidutti ja ahdisti häntä silloin kun hän tässä kaupungissa koulua kävi.

    Hän pääsi suorastaan koulun kolmannelle luokalle, sillä joitakin
    aineita opetettiin toki suomeksikin. Ja hän oli jo niin vanha! ”Kyllä
    tuollainen karhu jaksaa pinnistää”, oli Heideman sanonut ja
    valtioneuvos oli vaatinut häntä kohta kolmannelle luokalle, kotipitäjän
    pappi kun oli antanut yksityistä opetusta. Mutta silloin se kiusa
    ruotsinkielen kanssa alkoi. Ja toinen kiusa oli noista ruotsalaisista
    herraspojista, koulutovereista, jotka yhtenä laumana aina hänen
    päällensä hyökkäsivät. Hän ensin näytti niille puukkoaan kuin
    valtioneuvoksen ”Castor” koiralle, sillä se oli hänellä nivusilla
    tuppivyössä todellisen tervamiehen tapaan. Mutta rehtori Heideman otti
    sen häneltä pois. Ja nyt oli hän aseeton kiusaajiinsa nähden. Leveät ja
    luiset nyrkkinsä hän nyt julmana iski niihin, sai jälki-istuntoa, sai
    karsseria, mutta iski kuitenkin. Sillä ne vietävän nallikat, ne hienot
    polvihousuniekat ja samettipusero-herraspojat eivät herjenneet häntä
    kiusaamasta. Ne olivat aina ahdistamassa kuin sääskiparvi kesäkuumalla
    ylimaassa. Aina ja joka paikassa vastuksena. Istui hän tikapuilla
    koulun pihalla, ne takaa pistivät neulalla. Astui hän kadulla, ne
    huutelivat hänelle ”tervaruotsia”, jolla nimellä ne hänen puhettaan
    heidän ihanalla kielellään kutsuivat. Hän kun oli niin kovin kankea ja
    kömpelö oikeata ruotsia ääntämään.

    — Huru moor Tervo i taa? huudettiin hänelle joka aamu tervehdykseksi.
    Ja sitten:

    — Tu ska int inpilla tei som en herrekosse.

    Se oli sitä heidän ”tervaruotsia”, jolla he häntä matkivat. Julmasti he
    häntä kiusasivat.

    Ja hänellä itsellään oli myös paha luonto. Ei hän antanut perään, ei
    koskaan. Löi takaisin, löi verille asti. Ell’ei valtioneuvos olisi
    häntä puoltanut, olisivat opettajatkin potkaisseet hänet
    jättiläispotkulla yli koulun aidan.

    Sillä kyllä nekin osasivat häntä poloista kiusata ... kiusata...

    Ei kukaan muu häntä suosiollisesti kohdellut kuin valtioneuvos. Muut
    pilkkasivat, pieksivät. Valtioneuvoksella oli aina ylimaankin pojalle
    joku ystävällinen kehottava sana.

    Kovalle otti se koulu vieraan kielen rautavöissä ... kovalle!

    Maisteri teki vielä silloilla pari kierrosta. Sillä koulutalo, jossa
    hän opetti ja jossa alkava suomenkielinen lyseo vuokralaisena asusti,
    oli ränstynyt, omiin seiniin uppoamaisillaan oleva yksikerroksinen
    puutalo, mistä väliseiniä pois sahaamalla oli tehty luokkahuoneita,
    mutta katot jääneet entiseen mataluuteensa, joten ilmaa oli sen verran,
    ettei juuri tukehduttu. Siellä kirkon naapurina se säälittävässä
    vaatimattomuudessaan kyhjötti kaupungin ruotsikkojen kiroamana. Mutta
    jokin syvä sielullinen riemu kirkasti aina Tervon noissa tuvissa
    molemmin puolin porttia opettaessaan ja se riemu syntyi siitä, että hän
    sai suomeksi opettaa suomalaisia lapsia.

    Kun hän nyt palasi asuntoonsa, istui hän kirjoittamaan ”Salamaan”.
    Sillä sen oli määrä tästä viikosta lähtien alkaa säännöllisesti
    ilmestyä.

    Snellmanin kipsinen rintakuva on hänen työpöytänsä sivulla.

    Mistä hän nyt ”pääkirjoituksen” laatisi?

    Tervon aivot työskentelivät hitaasti ja raskas oli hänellä
    ajatuksenjuoksu.

    Hän asetti sormen nenälleen, miettii ja miettii...

    — Oikein!

    Hän kirjoittaa nytkin tervakaupasta. Tuo esille sen huutavat
    vääryydet, miten porvari maksaa ylimaan isännälle vain pienen
    murto-osan siitä hinnasta, minkä hän itse ulkomaalla saapi. Ja miten
    tätäkään hintaa ei anneta puhtaassa rahassa, vaan jauhossa, suolassa ja
    vaaterihkamassa.

    Paljonko porvari itse ulkomailla sai, ei maisteri suinkaan niin
    numerolleen tiennyt. Mutta epäkohtia paljastavan sanomalehtimiehen
    parhaimpia taitoja on liioittelu. Siten ikäänkuin viekotellaan
    vastustaja näyttämään korttinsa. Olihan porvareilla tilaisuus
    Österbottenissa” hänen kirjoitukseensa vastata ja tuoda esille
    todelliset numerot, lohdutteli maisterikin itseään. Sitenpä hän pääsee
    kurkistamaan patruunien kirjanpitoon. Ja on takatietä sukeltanut
    pääasiaan.

    Mutta ett’ei hän vain tuulta hosunut kireästikin kirjoittaessaan,
    sitähän varmasti vakuuttivat ne ”Brasilian aarteet”, joita tämän
    kaupungin terva- ja puukauppiaat olivat itselleen koonneet juuri näillä
    ylimaan tuotteilla.

    Taas tuo jälkimäinen momentti oli tinkimättömän tosi. Tervakauppiaan
    jauholla ja suolalla oli hänkin monet herranvuodet elänyt ja sen
    samaisen vaaterihkamissa lapsenruumistaan peitellyt. Ja etukäteen ne
    verisessä puutteessa piti ottaa ja vakuudeksi tiukka paperi antaa, että
    kesän tullen niin ja niin paljon tervaa maksuksi tuodaan. Kauppias
    yksinään teki ehdot ja kirjoitti kauppasopimuksen. Ylimaan isäntä vain
    kankeilla vapisevilla sormillaan piirsi puumerkkinsä alle. Ei tervamies
    osannut kirjoituksia lukea eikä liioin ymmärtääkään. Porvari kirjoitti
    mitä tahtoi ja herkkäuskoinen luonnonlapsi luotti pyhästi ”konsulin” ja
    ”patruunin” papereihin. Jos lopulta koko tila ja eläminen hukkui niihin
    porvarin papereihin, ajatteli lapsekas perheenisä: ”Niinkö paljon sitä
    jo tuli otetuksi?” Ja vain surullisesti hymähti kuin omalle
    kykenemättömyydelleen osata oikein järjestää talouttaan. Näillä
    kokemuksilla hän painui uusille valloitusretkille ylimaan
    loppumattomiin korpikyliin, kunnes taas teki uuden haaksirikon toisen
    porvarin papereissa.

    Näin tiesi Tervo eletyksi siellä tervamaassa jo miespolvia. Juuri
    tuollaisen haaksirikon oli Tervonkin isä tehnyt lääninsihteeri
    Nicanderin papereissa. Häneltä oli mennyt maat ja mannut. Mutta kun hän
    oli kivulloinen miesrukka, ei hän jaksanut sonnustautua siitä
    tapaturmasta, vaan jäi loppuikänsä suuren joukkonsa kanssa
    vaivaishoitoon. Nyt hän oli jo kuollut.

    Pitäisi saada naseva rubriikki kirjoitukselle, miettii maisteri. Ja
    samalla kansan mieleen helposti menevä kuin terva puuhun. Panisiko:
    ”Suo siellä, vetelä täällä, ei kuivaa kussaan?” Ei sovi sekään. On
    liika monikäsitteinen. Mutta tämä: ”Sinne vaaja vaipuu, kunne kurikka
    vaatii!”

    Sopii!

    Maisteri ryhtyy kirjoittamaan. Hän kirjoittaa ja pyyhkii ... pyyhkii ja
    kirjoittaa. On senkin seitsemän kovaa osata kirjoittaa niin
    helppotajuisesti, että rahvas tuntee sen omakseen. Ja ell’ ”Salama
    ensi puheistaan lähtien vie kansaa mukanaan, ovat sen päivät laihat
    kuin nälkäisen. Sopivat sanat ... sopivat käänteet ... mutta
    viivoittimen suora loogillisuus. Sellaista ymmärtää rahvas.

    Sen tiesi jo Gregorius Suuri kirjoittaessaan ”Synnintunnustuksensa”.

    Maisteri lukee sen itsekseen saadakseen kiinni rahvaanomaisesta
    tyylistä.

    Mutta siinä on tuo kirkollinen sävy, joka ei mukau
    sanomalehtiartikkeliin. Vienon huumorin pitäisi kaikki suolata.
    Sille se kansa on perso.

    Maisteri katsoo Snellman-bystiin.

    Se mies ymmärsi myös aina etsiä oikeat sanat. Maisteri hakee esille
    Maamiehen”. Ja hukkuu sen verrattomaan sanontatapaan.

    — Niin sitä pitää rahvaalle henkistä ravintoa kypsyttää!

    Jo löytää maisteri sen oikean tyylin, mitä nyt tarvitaan. Sanat
    pirahtelevat paperille hedelmöittävinä kuin suuret täysinäiset
    vesinopat viikkokautisten poutien perästä kukanlehdille. Ajatus saa
    siivet, mielikuvitus irtaupi henkevänä lentoon, lause ajaa lausetta
    täynnä syvän säälin kultakuormia. Hän nauraa ... hän ivaa ... tekee
    suuren traagillisen käänteen ... valelee sekaan vienoa virsikirjan
    mielialaa ... ja nyt iskee kuin moukarilla uhriaan sitä ennen sitä
    naskalilla pisteltyään...

    Maisteri innosta kuumenee ... kasvot punoittavat ... aivoissa
    leiskaa kuin palava rovio ... ja käsi hiukan vapisee sisäisestä
    liikutuksesta ... tästä hedelmällisestä luomisinnosta.

    Sillä hän veressään tuntee, että se on juuri tuo kotoinen rahvas, joka
    nyt hänen suullaan puhuu. Hän on vain valittu ase, vaikkapa sitten se
    aasinleukaluu, jolla kansa lyö satavuotista nylkijäänsä.

    Ylimaan kansan paljon kärsinyt, kuuma, värähtelevä sydänveri tällä
    hetkellä valuu hänen kynänsä läpi huutamaan kuin Aapelin veri kostoa
    murhaajalleen.

    Sillä siellä on murhattu. Monta pientä lasta on kuollut suoranaiseen
    nälkään, monta vapisevaa vanhusta kaatunut seisovalta jalalta
    puutteesta hautaan, puhumattakaan niistä lukemattomista uhreista, jotka
    nääntyivät vuosimittaisissa kärsimyksissä.

    Luomisen ilo maisterin rinnan laajentaa ja hän jää syvässä
    sielullisessa taiteilijahekumassa, minkä hetken tuotteliaisuus hänessä
    synnyttää, tuijottamaan Snellmanin suureen kipsiseen rintakuvaan ...
    kuin kiitollisuudesta.

    Se oli sittenkin hän, joka hänelle antoi sanat kynän kärkeen.

    Tervo sytyttää sikarin ja nauttii omista käsialoistaan.