Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    15.

    Kaarina oli tuntenut tarvetta puolustaa heitä. Miksi? Vaikkeivät he
    hänestä vähääkään välittäneet. Vaikkeivät he hänelle mitään puhuneet,
    eivätkä seuraansa kutsuneet, ja pitivät häntä samanlaisena kuin muita.
    Mutta kun hän kuuli heitä moitittavan, niin oli hänen aina vaikea olla.

    Hän olisi niin mielellään tahtonut kuulla, mitä he puhuvat. Hän olisi
    tahtonut sanoa heille, ettei hän ole heitä kohtaan samalla kannalla
    kuin muut. Hänestä näytti usein, että Antero katseli häntä surkutellen
    ja säälien, niinkuin olisi ajatellut: voi sinuakin! — Vai eikö hän
    hänestä ehkä senkään vertaa välitä?

    Kerran oli hän istunut Helanderin Marian kanssa samassa penkissä.
    Kirkon ovella hän oli sanonut Marialle: ”Kyllä me täällä maailmassa
    oikeastaan hyvin vähän elämme ja ajattelemme ja teemme niinkuin meidän
    oikeastaan pitäisi.” Maria oli katsonut häneen kuin hämmästyen. Mutta
    ei hän nähtävästi ollut siitä kenellekään kertonut. Jos ei olisi
    tahtonut pahoittaa isän ja äidin mieltä, olisi hän Laurin ja Anteron
    kanssa mennyt Honkaniemeen. Mutta kun Hanna tulee, niin hänen kanssaan
    hän menee.

    Oliko Antero ehkä huomannut, että hän on heidän puolellaan, ja nyt ehkä
    halveksii häntä siitä, ettei hän uskalla sitä osoittaa? Mutta olihan
    hän nyt puolustanut heitä mamman edessä! Ja nyt tunsi hän olevansa
    ikäänkuin lähempänä heitä.

    Kuullessaan heidän puhelevan tai lukevan oli hän usein näinikään
    tarttunut ovenripaan mennäkseen sisään. Jos olisi saanut istua
    ovensuussa tai jossain nurkassa heidän tietämättään ja näkemättään.
    Ainoastaan kerran oli hän kangasta luodessaan ollut täällä pitemmän
    aikaa, mutta ei ollut paljoakaan kuullut, kun rullat surisivat ja
    luomapuut natisivat ja he, ehkä vielä tahallaan, puhuivat hiljaa. Hän
    oli noutanut ja tuonut heille kahvia ja istuutunut tuohon Laurin pöydän
    päähän. — ”Mikä kirja se on, jota sinä luet?” oli hän kysynyt. — ”Et
    taida sinä tämmöisistä kirjoista välittää.” — ”Miksi sinä niin sanot?”
    oli Hagman sanonut, vähän moittien. Mutta ei hänkään sitten sanonut,
    mikä kirja se oli.

    Oli jo melkein pimeä tuvassa. Isosta uunista tulvahti vastaan suloista
    lämmintä. Anteron pöydältä karsinaikkunan alta paistoi valkeata
    paperia. Kaarina sytytti kynttilän. Pöydällä oli raamattu. Sen sisässä
    oli kannen ja viimeisen lehden välissä vihkonen. Kaarina istuutui
    tuolille, varovasti ja kunnioittavasti sen kulmalle. Hänen sydäntään
    kouristi ja hengitys hänen rinnassaan vapisi. Vihkon kanteen oli
    kirjoitettu: ”Jatkoa päiväkirjaan.” Kaarina ei voinut sitä sulkea, kun
    oli kerran sen avannut. Unohtaen mitä varten oli tullut, hän luki:

                                                      ⸻

    Yhä enemmän täyttää rauha rintani. Joka päivä antaa Jumala minun tulla
    yhä lähemmäksi itseänsä. Tunnen kaikessa hänen persoonallisen
    läsnäolonsa. Nyt vasta on minusta kuin hän minua kädestä pitäen
    johtaisi. Mistä minä sen tunnen? Minä tunnen sen siitä, että kaikkein
    pienimmässäkin kysyn itseltäni: onko oikein niin? Enhän aina saa selvää
    vastausta, mutta minä teen niinkuin luulisin Jumalan vastaavan, jos
    hän alentuisi luokseni. No niin, sehän on omatunto — se vanha. Mutta kun
    se ennen oli kuin syyttäjä, on se nyt kuin ystävä, ankara tosin, mutta
    ystävä kuitenkin. Se ei masenna eikä murjo, vaan se auttaa ja ohjaa.

    Mutta välistä on niinkuin saisin vastauksen suoraan Jumalalta. Vastaus
    tulee niin yht’äkkiä, niin välittömästi ja varmasti, kuin salama
    iskisi. ”Onko minun luovuttava kaikesta ja seurattava Sinua?” — ”On!” —
    Eikä pienintä epäilystäkään, ei tinkimistä hiuskarvan vertaa!

    En tahtoisi tuomita entisyyttäni, s.o. sen niin sanottuja ”hyviä
    harrastuksia”, en alentaa niiden ”jalojen aatteiden” arvoa, jotka minua
    ennen elähyttivät. En sitä teekään, enkä ole saanut siihen mitään
    käskyä. Mutta en saa minä niitä nostetuksikaan siitä, mihin putosivat.
    En ole saanut käskyä enkä kehoitusta siihenkään. Saavat olla minulta
    siinä, mihin minulta jäivät. Ehkei ollut niiden syy, vaan minun, etten
    niiden avulla päässyt mihinkään tulokseen tehtävistäni, mihinkään
    selvyyteen päämäärästäni. Myönnän sentähden kernaasti, että ne voivat
    muille olla heidän elämänsä sisältönä ja sen voimana — jopa heidän
    persoonalliseen onneensakin.

    Mutta niinkuin jo kerran olen kirjoittanut, minulle ne eivät voi antaa
    mitään sisällistä tyydytystä.

                                                      ⸻

    Kuinka äärettömästi voi ihminen erehtyä ihmisestä, jota katsoo
    ennakkoluulojensa silmillä, jota kohtaan ei ole suosiollinen siitä
    syystä, että hän vastustaa omia aatteitamme, loukkaa mielitekojamme!
    Kun viime kesänä näin tuon Helanderin ruokapöydässä äänetönnä ja
    ankarana — minäkin melkein vihasin häntä niinkuin Lauri. Hänen saarnansa
    juhannuksena oli minusta kaikkein ahtainta, typerintä, ahdasmielisintä.
    Nyt kun olen oppinut tuntemaan hänet ja nähnyt, minkä totuuden hän
    omistaa, on hän minusta ei ainoastaan papin esikuva, vaan myöskin
    ihmisen. Hän on kyllä peloton, itsetietoinen ja ankara eikä haikaile
    julistaa totuutta kärsimystenkin uhalla, mutta samalla hän on hyvä,
    lempeä ja jalo mies. Minä luulin, että hän vain tuomitsee ja vihaa eikä
    rakasta, ja sentähden ei minulla ollut halua mennä hänen luokseen.
    Hänen olentonsa pääominaisuus on kuitenkin hellyys ja hyvyys. Mitä
    kaikkea hän tekeekään onnettomien hyväksi! Rakkaus kansaan on hänessä
    elävä voima eikä puheenparsi. Eikä se ole yleistä, ylimalkaista, vaan
    yksityiskohtaista, kohdistunutta jokaiseen ja kehen tahansa. — On suuri
    ja huimaava tuo hänen aatteensa, että koko Suomen kansa on ensin
    saatava herätetyksi ja sitten vapautetuksi, ja hänen uskonsa, että niin
    on tapahtuva, että se on toteutuva. ”Menkää kaikkeen maailmaan
    j.n.e.” Jotain semmoista lienee ollut apostolien usko tehtäväänsä.
    Jotain semmoista suurten reformaattorien. Se ei ole vain hänen
    aatteensa, vaan näkyy olevan kaikkien herännäispappien. Minä ymmärrän
    hänet varsinkin, kun muistan omaa renessanssiaatettani ja kuinka sen
    kävi. Mikä juureton teoria, mikä ilmassa häilyvä haave tämän
    todellisuuden rinnalla!

                                                      ⸻

    Miksi et kestänyt koetustasi, aateparkani? Siksi, että tulit ulkoa, et
    sisältä, olit opittua, et elettyä.

    Olenko minä saava mitään aikaan tämän uudenkaan asian hyväksi?
    Apostoli, profeetta! — minä? Elä kuvittelekaan, mies parka. Seis! Nyt
    sinä taas hetken kuvittelit itseäsi ”suureksi mieheksi.” Vanhaa
    hapatusta. Hyvä, että siltä pään musersit, Samalla kun se sitä nosti.
    Muserra vastakin! Pidä aina kengänkorkosi sitä varten varalla!

                                                      ⸻

    Tuskinpa lienee eikä olekaan kauniimpaa ja ylevämpää tointa, kuin on
    papin toimi. Pappi on, silloin kun hän on se, mikä hänen tulee olla,
    muinaisajan patriarkan kaltainen, jota hänen seurakuntansa kunnioittaa
    niinkuin isää lapset ja talonväki. Hän johtaa heidän pienimpiäkin
    askeleitaan elämän tiellä. — Minut valtaa hillitön riemun, onnen ja
    tyydytyksen tunne, kun ajattelen, että minäkin kerran voisin täyttää
    tämän tehtävän vaikka vain kuinka pienessä piirissä, jossain maan
    etäisessä kolkassa, jonne turmelus ei vielä ole juurtunut ja jossa elää
    autuutensa asiata harrastava rahvas. En minä ehkä kelpaa herättäjäksi,
    — niinkuin Lauri, jolla on tulisella luonnollaan ja tarmollaan siihen
    edellytyksiä, — mutta ehkä kuitenkin säilyttäjäksi, ylläpitäjäksi,
    vaalijaksi, temppelin vahdiksi. En voi sytyttää, mutta ehkä sentään
    voisin hoitaa tulta sammumasta. Mikä ilo ja autuus vuodattaa
    kuulijainsa sieluihin iankaikkisuuden, jumalallisuuden taivaallista
    innostusta, uskonnon autuaallista rauhaa; kostuttaa kuivaa maata Herran
    viinimäessä!

    Ja ajatella, että minulla olisi vierelläni, kanssani toinen, jota
    elähyttäisi sama harrastus. Joka seuraisi minua erämaahani ja siellä
    jakaisi kanssani kaikki virkani vaikeudet ja kantaisi kärsimykset
    rakkaudesta minuun ja rakkaudesta siihen asiaan, jota ajan.

    Minulla oli se haave — toisessa tarkoituksessa, toista aatetta
    ajaakseni — mutta en minä sitä nyt enää kaipaa. Se ei ole minusta enää
    välttämätöntä. Kiitän Sinua, Jumalani, että vapahdit minut hänestä —
    etkä vain hänestä, vaan halusta häneen ja kaikkeen hänenlaiseensa,
    haaveesta tämän unelman toteuttamiseen yleensä. Elä saata minua enää
    samaan kiusaukseen, elä anna minun soeta niin, että minä sellaisista
    vaikuttimista kuin suomalaisuutta ehkä osaksi harrastin ja joka
    harrastus haihtui jo osaksi silloin kun kadotin X:n — harrastaisin vielä
    tätäkin. En pyydä Sinulta rakastavaista olentoa ehtona, en oikeutena,
    en välttämättömyytenä, mutta jos armosta sen minulle kerran suot, kun
    en sitä enää osaa odottaakaan, ikäänkuin pienenä palkkiona, jos ja
    sitten kun katsot minun sen ansainneeni, niin kiitän minä Sinua siitä.

                                                      ⸻

    Kas, nythän voin puhua Jumalalle kuin isälle. Niin isälle ja Isälle!
    Elä pahastu, Jumala, että kun minä Sinua ajattelen, oikein läheisesti
    ja lämpimästi, niin tulee eteeni isäni kuva, varsinkin hänen korkea
    otsansa ja suuret silmänsä. Niin kai ne katoliset ja muut ovat saaneet
    itselleen pyhimyksensä. Mutta on tässä ero. Ne tulevat kuvistaan
    Jumalaan (jos ollenkaan tulevat), minä tulen Jumalasta kuvaan, mutta
    minä en palvele kuvaa.

    En muuten oikein ymmärrä, miksi protestanttinen kirkko sellaisella
    vihalla ja ylenkatseella tuomitsee katolista selibaattia. Papin, tuon
    Jumalan erityiseksi palvelijakseen kutsuman, korkein perikuva on
    kuitenkin se, joka ei ole sidottu ei vaimoon, ei lapsiin, ei
    perheeseen. Tuosta ihanteesta luopuminen on ehkä pohjaltaan tapahtunut
    vain ihmisten heikkouden tähden. Paavalin ihanne se oli. Hän sen
    toteutti, Kristus sen toteutti, joskaan ei sitä vaatinut muilta. Monet
    pyhät miehet ovat sen toteuttaneet. Sellaisen täytyy voittaa vieteistä
    voimakkain, repiä lihan rikkaruoho joko juuriaan myöten tai ainakin
    leikata se poikki jokapäiväisen itsensä voittamisen ja itsensä
    hillitsemisen veitsellä. Ainoastaan semmoinen voi kyllin kypsyä
    tehtäväänsä, suorittaa sen jakamattomalla voimallaan.

                                                      ⸻

    Rakkauden henkinen puoli ei tarvitse tullakseen tyydytetyksi lihan
    tyydytystä. Henkinen rakkaus mahtuu ystävyyden puitteisiin. Ystävyyden
    liekki on pyhempi ja suloisempi kuin rakkauden, niinkuin pohjolan
    viileä kesäyö on ihanampi kuin etelän hehkuva yö.

    Ihminen tuntee aina itsessään ystävän tarvetta, hänen sielunsa
    harhailee aina, etsien jotain hengenheimolaista saadakseen hänen
    helmaansa vuodattaa sydämensä sanattomat liekit, sen tulkitsemattomat
    tunteet.

    Minulla ei ole koskaan ollut sellaista ystävää, jota voisin rakastaa ja
    samalla ihailla, johon täydellisesti luottaa. Lauri on ystäväni, meillä
    on yhteinen asia, mutta luonteemme ovat kuitenkin niin erilaiset. Hän
    on muuten niitä, jotka ottavat enemmän kuin antavat. Ehkä tulee se
    siitäkin, että hän on minua nuorempi. Helanderia minä ihailen ja
    kunnioitan, mutta me emme kuitenkaan ole samassa vireessä.

                                                      ⸻

    Mahtanee olla ihanaa levätä ystävän rinnoilla. Mahtoi olla ihanaa
    Johanneksen levätä Jeesuksen rinnoilla, josta pyhyys valui ja puhdisti
    sydämen. Olen levännyt minäkin rukouksessa hänen rinnoillaan.
    Yliluonnollinen rauha kietoi minua, ja kyynel puristui silmästäni.
    Sellaisina hetkinä huomaamme selvimmin, kuinka äärettömästi paljon
    vähäpätöisempi maailma on meille iloineen ja riemuineen verrattuna
    taivaalliseen autuuteen — tekisi melkein mieleni kuolla silloin,
    saadakseni juoda valon lähteestä.

                                                      ⸻

    Kerran, eikä niin kauan sitten, luulin minä tulevani runoilijaksi. Se
    oli korkeinta, mitä voin ajatella. Se oli kaikkien unelmieni määrä.

    Mutta runous on hienoa myrkkyä hengellemme. Se pyrkii viemään pois
    todellisuudesta, luomaan valetunteita. Kun on saanut jalon aatteen
    paperille, ei sitä enää ole tarve toteuttaa, vaan jättää sen muiden
    toteutettavaksi. Ei ole mitään muuta puhdasta runoutta kuin Davidin
    Psalmit ja Jeremiaan valitusvirret. Runouden tulee olla hartauden
    ilmaus. Aina olen minä mitä suurimmalla innolla ja ihastuksella lukenut
    sekä vanhoja että uusia runoilijoita, mutta en ainoassakaan heidän
    teoksessaan ole löytänyt ”kristillistä” runoutta. Runous on aina
    tavalla tai toisella elänyt luonnollisen ihmisen elämää, mutta ei
    koskaan uskon ja hengen elämää. Se elää nyt niinkuin ainakin
    pakanallista elämää, hengittää pakanallista ilmaa, tietämättä mitään
    hengen elämästä, kääntymisestä, uudestisyntymisestä, uskosta.

    En ymmärrä, kuinka minä Kalevalasta olen voinut löytää mitään
    eetillistä sisältöä. Kullervo haki sovitusta kuolemasta, ei uudesta
    elämästä, kysyi neuvoa miekaltaan eikä ristiltä. Taistelu Väinämöisen
    ja Marjatan pojan välillä oli vain taistelua vallasta. Kalevala on
    kyllä kaunis, mutta pakanallisesti, ei kristillisesti kaunis.

    Mutta eikö voisi ehkä kristillistä runoutta syntyä, meilläkin,
    niinkuin Palestiinassa. Ja jos minä osaisin ylevään muotoon pukea
    kaikki ne suuret ja ihanat tunteet ja aatteet, joita kristinusko on
    minussa herättänyt, eikö olisi sekin kristillistä runoutta? Jos voisi,
    niinkuin raamattu, esittää Israelin kansan kasvatuksen uskonnolliseksi
    kansaksi, esittää Suomen kansan samanlaisen kehityksen, aina suurempaan
    henkiseen selvyyteen, eikö olisi sekin kristillistä runoutta? Eikö se
    herättäisi ja edistäisi todellisesti kristillistä elämää? Mutta
    niinkuin nyt on, niin ei runous, ei paraskaan, sitä tee. Se kietoo
    ihmisen valheensa hienoon huntuun ja nukuttaa meitä keinotekoisten
    tunteiden uuvuttavaan uneen. Se myrkyttää sisimmän olemuksemme
    kuvauksillaan maallisen rakkauden tenhosta, jonka se asettaa ihmisen
    korkeimmaksi saavuttamisen pyrinnöksi. Se ei muista korkeinta käskyä
    Jumalan laissa: ”Sinun pitää rakastaman Herraa sinun
    kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta
    mielestäsi.”

                                                      ⸻

    Oi, anna minulle käteeni pyhä lippusi! Tahtoisin kulkea kuin profeetta
    tämän kansan keskellä ja kehoittaa ja innostuttaa heitä nostamaan
    silmänsä yhteistä taivaallista isänmaatamme kohtaan alhaisesta
    maantomusta, jokapäiväisistä pikkuhuolistamme, turhista iloistamme,
    maallisista harrastuksistamme ja kurjasta arkielämästämme. Ja kun minä
    olen saanut todistaa ihmisille Sinusta, oo Herra, ja julistaa heille
    sieluni näyt ja aavistukset, tahdon vaipua jalkaisi juureen ja uskoa
    henkeni Sinun haltuusi! Silloin tulevat synkät aavistukset
    kirkastumaan, ja taivaallinen rauha on täytetty.

                                                      ⸻

    Oi Jumalani, varjele sydämeni tämän maailman pahuudelta! Olethan itse
    sanonut: haurasta ruokoa en tahdo katkaista ja läähättävätä liekkiä en
    tahdo sammuttaa. Ota minun sydämeni ja paina se omaasi vastaan, että
    ylevä rauha ja pyhä tuli sitä lämmittäisi! Vapahtajani, ikävöityni,
    autuuteni, lankea suuren Isän eteen ja hänen jalkojensa juureen ja
    rukoile minun puolestani.

                                                      ⸻

    Kun Kaarina oli lukenut loppuun vihon, suli hänen sydämensä suloiseen
    ihastukseen. Hän tunsi löytäneensä onnensa, jota oli etsinyt. Hän
    tunsi, että hänen elämänsä suunta oli ainiaaksi määrätty.

    — Minä rakastan häntä, mutta olen oleva onnellinen, vaikkei hän minua
    koskaan rakastaisi. Minä seuraan häntä kaukaa, ja jos en voi auttaa
    häntä hänen työssään, niin teen minä omalla tahollani, mitä hän
    omallaan. Minä tahdon, ja minä voin!

    Ja se oli sillä hetkellä niin varmasti ja peruuttamattomasti päätetty,
    niin luonnollinen ja selvä asia, että kun hän tuli takaisin
    ruokasaliin, jonne oli kudoksensa jättänyt, ja ryhtyi jatkamaan siitä,
    mihin oli keskeyttänyt, hänen kätensä ei vavahtanutkaan ja uudet
    silmukat liittyivät vanhoihin, niinkuin ei olisi välillä mitään ollut.
    Mutta sen hän tunsi, että hänen silmänsä säteilivät ja poskensa
    paloivat. Kun ei vaan kukaan saisi sitä nähdä ja jotain huomata.

    Kuka mahtoi olla se onnellinen, jota hän oli rakastanut, — se onneton,
    joka ei ollut hänestä välittänyt! — Kadehdinko minä tuota, johon hän on
    sydämensä kiinnittänyt ja josta hän taas on sen irti temmannut? En.
    Mutta minä surkuttelen sitä ihmistä, joka ei ole saanut tai ei ole
    tahtonut jakaa hänen kanssaan hänen elämäänsä ja auttaa häntä hänen
    suurissa tehtävissään.

    Ruustinna tuli sisään.

    — Ai, kun minä en muistanutkaan tuoda, mitä aioin.

    — Mitä se oli?

    — Niitä kirjoja, mutta minä menen heti.

    — Anna olla! — Voi, että piti vielä tämäkin skandaali tapahtua!

    — Mikä?

    Otto ei tahtonut enää pitää Heddaa, ja Hanna on tuonut hänet tänne —
    ei meille, — vaan Helanderiin!

    — Ja ne ottivat hänet Helanderiin!

    — Sinä sanot sen ihan kuin riemuiten. Ottivat tietysti saadakseen meitä
    häväistä.

    — Minä olen varma siitä, että he eivät ottaneet sentähden.

    — Sinäkin tietysti heitä puolustat. — Mutta kuinka minä voin nyt kertoa
    tätä papalle? — Minne sinä menet?

    — Minä menen Helanderiin.

    — Niin, tietysti, he ovat vieneet meiltä Hannan ja Laurin ja nyt menet
    sinäkin.

    — Sinunkin pitäisi, mamma, tulla sinne!