Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XII.

    Ensimmäiset omat vaatteet.

    Kymmenen vuotias olin, kun tehtiin ensimmäiset omat vaatteet. Siihen
    asti olin pitänyt vanhoja muitten tähteitä, mitä rehkasta lienen
    milloinkin saanut tuulen suojaksi.

    Katrille ja Sampalle tehtiin jo nuorempana uusia vaatteita, kun ne
    olivat nöyremmät ja hiljasemmat. Ja niitä käytettiin kirkossa ja
    kylässä. Minä kun olin turhuuteen taipuvaisempi, niin minua ei
    uskallettu ottaa mihinkään, pelosta että minut sielun vihollinen ottaa
    ihan elävänä selkäänsä. Siispä en tarvinnut uusia vaatteitakaan
    ennemmin, enkä sittenkään ehkä muuten, vaan papit alkoivat messussa
    kaivata lukemaan.

    Messuunpa laittauttiin oikein koko veneellä kerran, kun oli
    lähimmäisessä naapurissa messu. Silloin tuotiin minulle päälleni
    pantavaksi uudet harmajat, puolivillaset vaatteet, joissa oli röijyn
    helma kolmesta kohti halki. Sillä ne olivat mielestäni pilassa koko
    vaatteet, vaan minkäpäs niille taisi, piti työntää päälleen ja messuun
    sitä vaan mentiin kuin mentiinkin.

    Messutalon kartanolle menin muitten kokosteni poikanaskalien joukkoon.
    Mutta heti havaitsivat korttini, ja sanoi muutama mieheksi saapa
    poikatollisko:

    ”Ristuksen piiskariko tuosta kasvaa, kun on nuo viilekkeet selässä?”

    Eräs taas sanoi:

    ”Karhu sitä näkyy tavanneen selästä, kun on kynnen jälet jääneet.”

    Muuan sanoi:

    ”Keskitekonen se näkyy olevan tuo röijy.”

    Ja niin osoittivat yksi yhtä, toinen toista. Minulla ei ollut
    minkäänmoista puolustuskeinoa, kuuntelin vaan vähän alamielisenä.
    Ajattelin että väärin tekevät, kun minua pilkkaavat, sillä enhän minä
    ole tahtonut mokomia leluja röijyni helmaan.

    Miehet alkoivat tunkeutua messupirttiin, jossa jo pappi ja lukkari
    olivat. Pappi määräsi virren, lukkari alotti veisuun, muu rahvas rupesi
    säestämään. Virren loputtua eräs talonisäntä piti rukouksen, jota
    yksimielisesti polvillaan kuunneltiin. Siitä päästyä rupesi pappi
    tutkimaan ”Jumalan kymmenistä käskyistä”.

    Minä kuuntelin oikein avossa suin, kun kuulin papin selittävän, että
    Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Vanhukset olivat minulle jo satoja
    kertoja selittäneet, että semmoista kuin minua ei rakasta Jumala, joka
    olen tottelematon vanhemmilleni. Neljättä käskyä pappi kun selitti ja
    määräsi ihan välttämättömästi rakastamaan vanhempiaan, ilman ei pääse
    Jumalan rakkauteen osalliseksi, niin oikein tyrmistyin. Ajattelin,
    pitääkö minunkin rakastaa vanhempiani, jotka ovat minulle niin paljon
    pahaa tehneet, pieksäneet, repineet ja kaikilla tavoin piinanneet
    hengen rajoja myöten. Koetin miettiä miten heitä saattaisin rakastaa.
    Ajattelin, että rupean olemaan hyvä ja teen kaikkea heille mitä
    haluavat. Koetan minkä voin. Ja minusta tuntui kuin olisin voinut nyt
    halata äitiä ja isää.

    Miettiessäni meni aika, etten joutanut pappia seuraamaan. Vasta
    havahduin mietteistäni, kun ruvettiin luettamaan. Meidän numerosta kun
    huudettiin, niin minä pääsin rovastin eteen lukemaan. Sisästä luetti
    rovasti virsikirjasta ja semmoista evankeliumia, jonka olin ennen
    lukenut ja olisin osannut vaikka ulkoa. Sitä kun minä päästin tulemaan,
    niin ei rovastille tullut ikävä. Sitte sattui taas aapeluksesta ja
    katkismuksesta selväksi luetut paikat. Niitä minä taas puotin kuin
    hyllyltä enkä pelännyt särkymistä. Minä näin, että rovastista on
    mieleen, niin minä parannin kuin hyvä hevonen juoksuaan, kun hiostua
    alkaa. Rovasti alkoi kallistella päätään kuin pulliaishavukka
    viiritangon päästä hiirtä vahtaellessaan eikä yrittänyt muistaa ottaa
    kiinni ollenkaan lukuani. Viimein kun lopetti, otti polvelleen minut
    istumaan ja siinä silitti päätäni, taputteli, ja kiitteli kupliksi
    veden päälle ja antoi pikku kirjan minulle ja sitten vielä kiitti.

    Sitte rupesi toisia luettamaan, siskoani ja veljiäni, jotka olivat sen
    aikaa päältä katsoneet, kun minä lueskelin. Siskoni vaikka oli
    neljäntoista vanha, niin hänen luvustaan ei tahtonut tulla mitään
    tolkkua. Sitä niin ujostutti. Ja veljeni se ei osannut papin
    jälestäkään. Ei katkastua sanaa saatu siltä. Rovasti sanoi äidille,
    että

    ”säkissäkö näitä on kasvatettu, kun nämä eivät osaa ollenkaan? Ja tämä
    Tapani on niin erinomaisen hyvä.”

    Äiti koetti selittää, että

    ”nämä ovat niin ujot, etteivät viitsi rahvaassa lukea. Kyllä nämä ovat
    ahkerammat lukemaan kotona kuin Tapani, ja muutenkin nämä ovat
    nöyremmät ja kuuliaisemmat vanhemmilleen kuin Tapani.”

    ”Miksi teidän lapsia ei kuleteta ihmisten ilmoissa, jotta ne
    tottuisivat ihmisiin? Se on vanhuksien vika, kun lapset pelkäävät
    ihmisiä. Onpa tuo nähtävä rippikoulun ijässä oleva ihminen tuokin
    tyttö, kun niin pelkää. Se tulee siitä aivan, että kasvatetaan kuin
    elukoita orjina ja vankeina, ettei päästetä mihinkään vapaasen
    liikkeesen ja muitten ihmisten seuraan. Niistä sillä tavalla
    kasvatettuina voipi tulla ikusia tyhmiä ja vieläpä mielivaivasiakin. Ja
    siitä menettelystä saa semmoiset vanhemmat katkerasti kärsiä ajassa ja
    ijankaikkisuudessa. Lapset ovat Herran lahjat, niitä pitää hoitaa sekä
    sielun että ruumiin puolesta, että ne jo lapsena pääsevät kehittymään
    oikeiksi ihmisiksi. Se muistakaa vaan.” Niin puheli kiivastuksissaan
    rovasti.

    Äidin täytyi luimussa korvin kuunnella. Ei se nyt ollutkaan teerevän
    näkösenä, kuin ennen aina vesanlatva kourassa minua repiessään,
    luirutti vaan kuin uinut koira, nokka norpallaan ja alta kulmainsa
    syrjäsilmällä katsella volautteli, juurikuin olisi ollut minun syyni.
    Minä ilosena, kiitollisella mielellä kirjastani ynnä muista,
    pystypäisenä vilkuilin, vaan sentään kun äitiä toruttiin, niin kävi
    häpeikseni ja sääli tuli.

    Siskoni oli niinikään nokka kyömässä allapäin, surkean näkösenä ja
    punastuksissaan kuin kalanpaistaja. Katseli vaan kenkiään. Veljeni
    katsella mollisteli viattoman näkösenä, kun äitiä toruttiin.

    Kyllä mahtaa olla tuo rovasti suuri herra, kun ei äitikään uskalla
    virkkaa mitään, vaikka noin sille meinataan, ajattelin ja katsoin
    vuoroon rovastia, äitiä, siskoa, veljeä ja lahjaksi saatua kirjaani ja
    säälin ja ilon tunteita vaihtui mielessäni.

    Kotiin päästyä alkoi äiti isälle, joka ei ollut messussa, laverrella,
    että

    ”tuo Tapanin hölmö se sai pahuutensa päähän kiitokset rovastilta, kun
    osasi lukea höpöttää. Ei ujostellut ollenkaan. Eipähän sillä liene
    häpyäkään ujostella ketään. Siellä se hökälehti ja körysi kuin mokoma
    varsa, että ilkeäksi kävi sitä nähdä siellä roikamassa. Nämä toiset
    vaan nyköttelivät äidin mukana kuin hyvät lapset ainakin. Ne kuitenkin
    ovat oikeita kirjoja lukeneet ja ahkerammin kuin Tapani ja paremmin ne
    osaavatkin lukea.”

    ”Vähät kait se nyt tekee kesää tahi talvea suruttoman pappirahjan
    kiitos, saipa tuon kuka hyvänsä”, lasketteli isäni aivan tosissaan.

    Tahdottiin minulta se rovastin antama kirja tutkittavaksi, että onko
    siitä lasten luettavaksi ollenkaan. Minä jo pelkäsin, että sillä on
    sama loppu kuin kummin kirjalla, oikein sydän löi. Isä luki jatuutti
    tavaamalla vähän aikaa sitä kirjaa muutamasta kohti. Siinä kerrottiin
    lähetyssaarnaajista pakanain maassa ja niitten kulusta sinne. Toisessa
    kohti juteltiin kuinka Ovambon maassa eräässä virrassa on virtahepo
    hätyyttänyt muuatta lähetyssaarnaajaa, ja miten se on kumminkin
    ihmeellisellä tavalla pelastunut. Sen enempää ei tarvinnut lukea, siitä
    huomattiin, että se sisältäisi vaan joutavia taruja ja turhia loruja.
    Annettiin se kirja siskoni käteen ja käskettiin viedä uuniin. Sisar
    lähtikin paikalla niin sievästi. Koreasti pystypäisenä astua nöpötteli
    uunin luo ja suikahutti kirjan uuniin. Minä vaan ajattelin siskoa, että
    jos olisit tikkuna hampaan raossa, niin heti rusahtaisit. Veljeni
    näytti minusta niin ilkeältä, kun se katseli uuniin, suu auki, ja
    sitten siirtyi mun eteeni, maha kellollaan kuin leili, räkä valui
    nokasta kuin varsan sääri, ja kieli oli pitkällä kuin pakahtuneella
    peuralla ja katsella tillisteli minuun ja välistä virnotti. Isä alkoi
    puhella siinä, että

    ”sitähän se hepo syö, jota vetää. Joka härillä ajaa, se häristä puhuu,
    minkä kirkkoherra raiskakin, tuo jumalaton, paatunut mammonan
    palvelija, tekopyhä, ulkokullattu pölhä. Kuinka taitaa häjy puu kasvaa
    hyvää hedelmää. Tuossapa nähdään hänenkin hedelmänsä: tuommoisia
    kirjoja viitsii, mokoma sieluton, levitellä seurakuntaan, vieläpä
    lapsille. Kun papit ovat jo sokeana perkeleen nuotassa, niin miten sen
    silloin käypi seurakunnan, mitenkä sen käypi? — Susien ja metsän
    petojen käsiinhän ja niitten keskenään jaettaviksihan ne joutuvat
    silloin lampaat, kun ei paimenta ole. Aikoihin häntä on eletty.
    Kylläkait merkkiin nähden ei ole mailman loppu kaukana. Ja kun Jumala
    nuo muutamat valittunsa kaappaa pois, niin kylläkait se nykysistä
    papeista ja nuoresta kansasta nähden saattaa hulmauttaa milloin mieleen
    johtuu.” Niin jaaritteli isäni harmista vähän kalpeana, hienossa vihan
    kihnassa kirkkoherralle.

    Vaan minä ajattelin poltettua kirjaani. Vihani kiehui. Teki mieleni
    halko kaapata ja sillä iskeä Katria ja Samppaa ja vanhempianikin.
    Johtui mieleeni rovastin määräys, että pitää rakastaa vanhempiaan. Vaan
    haihtunut nyt oli kaikki rakkaus, mikä messussa oli syntynyt. Tunsin,
    etten voisi heitä rakastaa, vaikka kaaret syliin tulkoon. Ennen jäät
    palavat tammikuussa, kuin minä voisin hyvällä ajatella vanhempiani. Ja
    minusta tuntui hyvältä, että rovasti oli nuhdellut kopuuttanut äitiä.
    — Kutti, parahiksi kutti, kutti!