Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XXVII.

    Sulhasmiehenä.

    Ensimmäiseksi arvelin lähteä sepän oppiin, kun ennestään osasin takoa
    kaikkia kaluja, vaan terän teko oli satunnaista. Lähitienoissa asui
    hyväksi tunnettu teräseppä, ja minä sain eräältä isännältä 20 markkaa
    velkaa oppirahoiksi. Lähdin tuumaan sen sepän kanssa. Hetihän
    köyhänlainen mies taipui kaksikymmen-markkaseen, ja mitäs muuta kuin
    tuumasta toimeen. Huomenna ruvettiin peliin.

    Heti seppä huomasi, että minusta on apua työssä, niin katsoi parhaaksi
    opettaa ensiksi viinan juontiin, sen sijaan kuin olisi pitänyt näyttää
    miten teräkalut valmistetaan. Siten olisin tullut viipymään enempi
    aikaa hänen seurassaan takomassa hänelle terättömiä kaluja. Vaan viinan
    juonti-opetus ei tahtonut mennä päähäni hänen suureksi harmikseen.
    Siinä oli pahinna vikana se, kun luulin, että se kotimieheni toivoo
    sitä oppia kaikkein vähimmin.

    Teräkaluja valmistaessa seppä ei minua neuvonut ollenkaan, että mikä
    tässä on konstina. Mutta kun minä jo ennen olin tehnyt kaikkia kaluja
    ja kun siinä ei ollut mitään ylenluonnollista, kaikki oli vain siinä
    ihmisen vallassa, niin ne muutamat minulta puuttuvat temput huomasin
    kun syrjäsilmällä katsoin hänen tekoaan. Olin kumminkin lopuksi pari kuukautta
    hänen mukanaan.

    Perjantai-ilta alkupäivinä oli Maaliskuun, kun sanoin mestarille, että

    ”nyt jätän tällä kertaa palveluksenne, lähden aluksi koettamaan, ja jos
    ei rupea vetelemään, niin tulen takaisin.”

    Seppä kielsi kiven kovaan sen homman ja sanoi:

    ”Nythän tulee vasta opin aika. Enhän ole sinua vielä opettanutkaan, en
    ole luullut että sinulla niin kiiru on.”

    ”Ei kulu aikani alituisessa viinan juomisessa. Nyt lähden, jääkää
    terveeksi”, sanoin ja silloin lähdin.

    Seppä sanoi jälkeeni, että

    ”parempi olisi kerta viipyä kuin kahdesti joutua. Vaan kun olet niin
    omapäinen, niin tee vaan niinkuin päästä käsketään. Vallassaan on
    vasikalla kuolema.”

    Minä yhä mennessä sanoin vastapainoksi:

    ”Menköön nyt vaikka Matin pellon ojaan, taikka haapaseen kuuseen.
    Yrittäneen päätä ei leikata.” Menin Marin kotiin, tuumasin sille, että

    ”eikös lähdetä käymään kirkolla, tehdä kuulutuskirja, sillä minä en ole
    heti nyt kotona, minä lähden ulkopitäjääsen koettamaan tienata?”

    ”Lähdetään vain. Mutta ethän ole sulhasmiehen näkönenkään”, sanoi Mari
    hymyillen.

    ”Tuota ... että minä lainaan nursuja siksi aikaa selkääni”, esittelin.

    ”Elähän kiirehdi”, sanoi Mari ja lähti ulos pesuvettä ja toisella
    kertaa toi vaatteet.

    ”Tässä on vaatteet omasi, sillä ne ovat minun kutomani ja teettämäni.
    Pukeuhan niihin, niin lähdetään”, ja ilosesti katsoen minuun riensi hän
    ulos.

    Minusta tuntui omituiselta pujottautua noihin vaatteisiin. Olin kuin
    lumouksessa, niinkuin viehättävässä unessa. Tämmöistä huolenpitoa,
    hellyyttä en ollut koskaan nauttinut, ja sitä sain nyt juuri osakseni
    kun olin kotoani ajettu, turvatonna kuin linnun poika avarassa ilmassa.
    Minä aikamies olisin voinut ruveta onnesta itkemään.

    ”No nythän kelpaa lähteä”, sanoi Mari tultuaan ja katseltuaan minua.
    ”Kengät ovat huononlaiset, vaan eipähän yksi kolo komeassa haittaa.”

    Kengät, nuo vanhat loppaset, joita appiukkokin kerran oli silmillään
    mittaellut, tekivätkin huiman poikkeuksen muuten hyvässä
    vaatteuksessani. Vaan ei tässä ollut aikaa niitä murehtia, ja kun ne
    Marille vältti, niin ne vältti minullekin ja piti muillekin välttää.

    Kyytimieheksemme hommasimme naapurin isännän, jolla oli iso ja kaunis
    ori.

    Mutta morsiamen isä kun näki, että kirkolle hankkiudumme, niin nousi
    toukosiin tomuihinsa ja olisi noussut aika messu, jos ei Marin kaksi
    veljeä olisi puolestani ruvenneet. Ja silloin ukolla oli suu puhdas, ei
    voinut mitään.

    Oli kylmä itävinkka, pakkastuisku ilma, niin olisi ollut turkki
    tarpeesen rekikulussa, vaan se täytyi saada lainaksi, ei ollut omaa.
    Naapurin isännältä saatiin vanhuuttaan ruskettunut ja rajettunut,
    sarkapäällyksinen työturkkikauhtana ja saman ikänen lammaspuuhkanen
    lakkikopsa päähän. Ja nyt suti puti rekeen, sen komeaksi ja ylpeäksi
    mainitun Harjulan Marin kanssa rinnakkain rekiperään istumaan. Ja
    silloin lähti iso musta vetämään kirkolle päin semmoista havakkata,
    että korvissa vinkui.

    Enpä kerinnyt monta kertaa pääni ympäri ajatella ennenkuin kurahettiin
    pappilan kartanolle. Rippikirjotusta varten oli pappilaan kokoutunut
    paljon väkeä, jotka jokainen katsoivat meitä kuin lehmä uutta konttia.
    Se onkin tavallista, että kuulutuskirjan teettäjöitä katsotaan edestä
    ja takaa, kupeelta kummaltakin, ihan kiireestä kantapäihin asti. Vaan
    meissä turkin päältä katsoen oli tavallista harvinaisempata. Me kun
    väännyttiin reestä ylös kuin suuretkin herrat ja menimme pitäjän
    pirttiin, niin sielläkös oli suhisijoita. Sattuipa muutamalle niin
    karkeasti, että minäkin kuulin kun sanoi toiselle alta kulmainsa
    katsovalle ja piippuaan sytyttävälle toverilleen:

    ”Tuossa se nyt höllöttää Harjulan Marin sulhanen. Jopa sattui luu lihan
    valitsijalle, kuori leivän alkajalle, minkä sille komealle. Se on
    näyttänyt katselevankin komeammasta naamasta kuin muut ihmiset, ja on
    näyttänyt että hän sitä onkin ja muut ei mitään.”

    Toinen ivallisesti lisäsi:

    ”Antaa sattua lakkarit housuihin. Sitte tietää koira uineensa kun häntä
    kastuu.”

    Minä en ollut tietääkseni heidän arvosteluistaan, heitin vaan sen
    turkkini naulaan, ja silloin jäi päällysvaatteekseni ne hyvästi tehdyt
    harmaat vaatteet, jotka eivät säätyni suhteen olleet ristiriidassa muut
    kuin kengät.

    Kyytimiehemme tuli käskemään rovastin puheille, johon me lähdimme ihan
    kynttä kautta jälekkäin astua silpomaan kartanon yli, edellämme
    kyytimies, puhemies, astua reuhtoi, että kädet heilui kuin riusan
    kieli. Sitte työnnyttiin sinne rovastin huoneesen. Minä jäin vähän oven
    suun puolelle seisomaan toivossa, että eiköhän nuo kenkäni jäisi
    papilta huomaamatta. Ja kun oli silmäni pesty ja pääni kammattu
    niinkuin muillakin miehillä ja kun muutamia nuoruuden kukkia vielä
    väikkyi rohkeuden ja ilosuuden sulaamilla poskipäilläni, niin rovasti
    katseli vaan pään puoleen ja jätti minun ilokseni takajalkaani
    katselematta. Rupesi tehdä jutistamaan kuulutuskirjaa, joka menikin
    kuin luomisen työ, ja mikäs oli mennessä vanhalla oppineella. Kyseli
    vaan puhemieheltä, että

    ”voipiko puhemies valansa uhalla todistaa, että nämä ovat terveet ja
    etteivät ole sukulaisia toisilleen?”

    Kiltisti vastasi puhemies:

    ”Ne ovat terveet kuin potelli ja riskit kuin kesäpeurat, eivätkä ole
    sukulaisia enempi kuin susi koiralle.”

    Sitte kysyttiin viimeksi meidän mieltä, jonka me lyhimmittäin
    selitimme. Sitte rovasti kirjoittaa romisti sen pitkää tämän lyhyttä.
    Me vaan seisottiin kuin viimeisellä tuomiolla, sydän kourassa, että
    mikähän tuohon pomettiin vielä tarvitaan.

    Minä ajattelin että eihän täällä vaan liene mitään sissiä käynyt
    minusta puhumassa juoruja rovastille. Samassa rovasti niinkuin säpsähti
    ja näytti muistavan jotakin. Kysyi puhemieheltä:

    ”Miten on sen asian laita, kun puhui eräs, että tää sulhanen on
    mielinyt vähä hutiloimaan niinkuin päävikanen?”

    Siihen päätä puistain vastasi puhemies:

    ”Sen takaan että se on vale ja vihapuhe. Tällä Tapanilla on mieltä
    enempi kuin pienessä kylässä, on muistikin että sen pääkoppaan tarttuu
    mitä kerran kuulee. Hänet olen jo merkinnyt mustilaispojan korkusesta.”

    Minulla oli sydän kintaan peukalossa, että miten tässä hiljankin hitain
    käynee kärpän nylky, nahkan otto oravalta, kun se yhä vaan kyselee
    uusia selityksiä.

    Me seisottiin Marin kanssa, seisottiin yhä kuin tuomitut, ei
    haiskahdettu, katseltiin vaan toistensa silmiin kuin samasta rikoksesta
    syytettävät ja oli ikävä kuin mustilaisella kirkossa. Mutta puhemies
    seisoi terhakkana kuin pureva koira, valmis vastaamaan mitä kysytään.
    Rovasti kirjoitti, että paperi rotisi ja huulet höpisi kuin
    hammassuolain tekijällä.

    Jo viimein lopetti ja luki sen kirjoituksen ja käski tulla puumerkkiä
    panemaan. Morsiameni pani omin sulin käsinsä, vaan minä kun en niin
    paljon vielä osannut kirjoittaa, niin määrättiin pitämään kynän
    varresta. Minä puristin, että sylki kieltäni kiersi, kun rovastin
    kanssa kahden miehen tehdä ponnistettiin niitä viimeisiä kirjaimia.
    Sitte tuli puhemiehen vuoro: ne taas rupesivat tolkussa kahden miehen
    tehdä jammistamaan niitä lujoituskirjaimia. Pari muuta henkilöä
    kirjoitti vielä muutaman sanan, luultavasti nimensä siihen kirjaan, ja
    silloin oli teko tehty, vaiva nähty. Sitte rovasti määräsi ne rahat
    maksettavaksi, jotka kirkkolain sen ja sen pykälän mukaan on
    pariskunnan maksettava, ja puhemies rupesi niitä ihan ensi työkseen
    kaivamaan taskustaan. Sillä aikaa rovasti tuumaili tyytyväisesti, että
    harvoinpa on niin yhden ikäistä paria. Ei ole kuin kolme viikkoa
    nuorempi morsian.

    Puhemies kilautti lantit papin kouraan. Silloin lapsautimme kättä
    papille, lähdimme pois kävellä vihnaamaan ja tulimme taas pirttiin.
    Siellä muutama koiranhammas alkoi, että

    ”tervaurkot taisitte tehdä?”

    Puhemies sanoi, että

    ”niin tehtiin.”

    ”Tehtiinkö monelle tynnyrille?”

    ”Koko ruukille tehtiin kerrassaan, ei ole pienessä ruukissa jakamista.”

    Sitte muutama näsäkuokka alkoi minulle, että

    ”osa se on yksillä, minkä sinullakin, kun kääverrytit semmoisen talon
    tytön kuin hyväkin mies. En suinkaan minä sinuna olisi hirvinnyt
    ajatellakkaan.”

    Siihen puhemies tarttui, että

    ”se on vanha sananlasku, etkö sinä sitä tiedä, että kalahan se etsii
    kansaistaan, verkko silmäistään. Talon poikahan se on tämäkin
    sulhanen.”

    ”Poissahan tää kuuluu olevan kotoaan.”

    ”Se on vaan jäähdyttelemässä. Käy huomenna kirkossa, niin saat kuulla,
    että vielä on talon poika.”

    ”No mitä sinä nyt alat työnäsi pitää, ja millä sinä eukkoasi rupeat
    elättämään, kun olet kotoasi pois lähtenyt?” sanoi taas muutama
    ikäänkuin olisi antanut tietää, että nyt on taikinapytystä vanne
    katkennut ja joutaa siis hampaat naulaan.

    ”Onhan se kerjuulupa auki”, aloin minä, vaan puhemies taas katkasi,
    että

    ”ruoka ei syömällä lopu, vaan saamattomuudella.”

    Siihen yhtyi vielä eräs, joka alkoi jaaritella:

    ”Ei sitä ole koiraa karvoihin katsomista. Ylenkatsottu kanto se reen
    kaataa. Tapani se vielä ajaa naurut päältään, sillä se mies on terästä
    ja se elää luotuja päiviään.”

    Minä sinne väliin, sen miehen koetin solvettaa, että

    ”rahalla sitä saa ja hevosella pääsee: minulla on tienaamattomia rahoja
    vielä paljon maailmassa.”

    Vielä joukosta muutama kerettiläisukko sanoi:

    ”Olen kuullut sen tautta ajetun pois kotoaan, kun ei ole kehdannut
    työtä tehdä ja kun tuolle puulle on mennyt, ettei ole jo tullut
    opituksi työtä tekemään, niin kyllä meni mato rasvoineen. Se on tosi
    kuin sanotaan, että jonka nuorra oppii, sen vanhana taitaa. Saattaa
    nälkä ruveta hosumaan kun tulee oma nokka eteen, vaikka sitä ei
    lähtiessään tiedä, mitä matkalla tarvitaan. Moni matkassa tulevi,
    tapahtuvi taipaleella.”

    Puhemies jatkoi äskeistä puhettaan, että

    ”uusi on kiittää, kypsi laittaa. Kyllä kissa kyntensä löytää, kun näkee
    putoavansa. Ja toisinnan sen tiedät sinäkin, vaikka suusi mauksi puhua
    vällötät kuin lampaan päästä. — Lähdetäänpä virstalle, ei tässä pidot
    parane, jos ei vieraat vähene”, sanoi meille.

    Silloin aloimme kokoilla kettuja päällemme. Muutama vielä sanoi
    puhemiehelle hiljaa:

    ”Juoppohan tuo sanotaan olevan.”

    ”Mies syöpi, mies saapi, miehelle antaa Jumala”, sanoi puhemies kovaan
    ja pönäkästi, ja silloin lähdimme pirtistä. Jälkeen vielä eräs sanoi:

    ”Ne nuo puhemiehet on kaikki samanlaisia; ne puhuu pussiinsa kuin
    venäläinen vierasmies.”

    Ja muutama joukosta huusi:

    ”On tielläkin tilaa, jos on vartta virsussakin, minkä tuon sulhasen
    kengissä.”

    Tulimme rappusille, siellä oli äitini. Hän itki poikansa surkeutta, kun
    aivan elävältä viepi perkele sielun ja ruumiin.

    Minä istua kuhjahin rekiperään morsiameni rinnalle. Kyytimies hyppäsi
    kuskin istuimelle, ojenti oriinsa tielle. Se lähti, kun oli
    pakkasviuhassa vilustunut, semmoista vohkaa että jälki savusi. Minä
    käärin itseäni ja sitä rekilintuani huopasien sisään. Nostelin turkkini
    kaulustan ylemmäs korvuksieni suojaksi. Itäpohjanen puhalteli vastaan
    oikein äitipuolen henkeä, joka tehosi vielä paremmin semmoisessa
    hurakassa.

    ”Nyt se on tehty sekin työ, minkä meilläkin käyty tämäkin retki”,
    sanoin siinä vaan itsekseni ja heittäysin äänettömäksi. Siinä tuli
    mieleen ne ukon äsköset sanat, että ylenkatsottu kanto reen kaataa,
    vielä naurut päältään ajaa, ei ole koiraa karvoihin katsomista.
    Lainaturkki on päälläni, lainalakki päässäni, kehnot kengät jalassani,
    lahjavaatteet päälläni. Ei ollut omaani kuin paljas ruumis, 20 markkaa
    velkaa, jonka otin oppirahaksi, ja toista olisi pitänyt saada, jos
    mieli päästä liikkeelle. Kamalalta tuntui. Vaan hartioissani kuhahteli
    voima, se tuntui, että täällä on mistä lähteä, se vastasi lupaavasti
    ukon sanaan että ylenkatsottu kanto reen kaataa.

    Morsiameni alkoi ilosesti, että

    ”jokos alkaa tulla pitkät ajatukset, eikös olisi ollut parempi katsoa
    kuin katua. Se on hiljasta hiiren haukotella kun on kissa puolen
    syönyt.”

    ”En ole katuakseni tehnyt. Hätä ei ole tämän näkönen”, sanoin ja
    rupesin laulamaan, että

    ”Mitäs minä huolin,
    kun olen poika nuori
    ja maata olen kulkevainen.
    Isästä ja äitistä erotettu
    enkä ole surevainen.”

    Päästiin erään järven yli, tie nousi maalle ja tuulta vasten pitävää
    metsätaivalta. Kyytimies antoi hevosensa kävellä ja alkoi puhella:

    ”Kyllä se on tuo rovasti tarkka mies noissa toimissaan, kun niin joka
    paikan tarkkaan kyseli. Jos vaan olisi sattunut arempi mies
    puhemieheksi, niin likeltä olisi kaapinut, ettei olisi hätyyttänyt.
    Vaan kuulitko miten minä tanakasti vastasin puolestasi, että siinä ei
    ollut vesiä kun minä aina sanoin. Ja olisi ne sinulle sielläkin
    pirtissä räkyyttäneet enemmän, vaan eivät ilenneet, kun minä olin
    puolestasi. Etkös nähnyt miten ne hammasta hijoivat, vaan kun näkivät,
    että minä olen sinun puolestasi, niin löivät näppiä lakkarissaan. Minä
    sitä olen semmoinen mies, että ketä minä kerran rupean puoltamaan, niin
    minä en sitte heitä kuin susi poikiaan, vaan minä puollan loppuun asti,
    vaikka nahka päästä lähteköön.”

    ”Kyllä minä näin, että eipä voinut rovastikaan, ei pukin päitä, vaikka
    koetti urkkia kaikkia tietoja. Te vaan nauramattomasta päästä
    vastailitte. Ja hetipä katkesi Räätäkylän viisaus sielläkin pirtissä,
    kun vaan te suunne aukasitte. Kyllä minä laitan ryypyt teille siitä
    vielä, kun siksikään rikastunen.”

    Puhemies huultaan näpistellen sanoi:

    ”Kyllähän niillä sovitaan, en minä ole sitä tehnyt ryyppyjä
    saadakseni.”

    Tultiin morsiamen kotipellon veräjälle. Kyytimiehemme nykäsi ohjaksia,
    silloin reki oikein kohoksi leimahti, ja tuokion perästä kuhahettiin
    oikein herrashuilua kartanolle, jossa appi-ukkoni peppuroi tulisissa
    tauloissa siitä, kun häneltä tyttö viedään väkisellä. Meillä ei ollut
    tuumaa tulevata. Menimme sitä soitua toiseen taloon. Siellä iltamassa
    pistettiin tanssiksi. Sattuipa paikalle vielä sen paikkakunnan paras
    viulunsoittaja, joka alkoi puistaa sitä iloleiliään semmoisella
    tenhovoimalla että rupesi nuorta väkeä kohoksi kiskomaan. Hankittiin
    kahvia, teetä, vehnästä ja vieläpä vanhojen miesten kaulan kasteeksi
    muutamia kannuja viinaakin. Silloin kohta oli koko seura iloissaan,
    miehet oli mielellä hyvällä, naurusuulla sulo neidot. Nuoret lauloivat
    piirilaulujaan ja mitä mieli halusi, vanhat lauloivat Väinämöisen
    virsiä, mitä mikin olisi luullut olevan sopivata sen illan iloksi,
    päivän kuulun kunniaksi. Kaikki ottivat osaa kemuihin, ei ollut
    nurkkavierasta, kaikki elivät kuin kutsutut. Ei kellään näyttänyt
    olevan huolta huomisesta. Niinpä minäkin arvelin, että antaa hurista,
    antaa päivän mennä, toisen tulla. Paremmalla sijalla oli silloin miehen
    mieli.

    Aamusella alkoivat vieraat lähteä, lähtiessään pistelivät lantteja
    morsiamen kouraan — morsianavun nimellä, vaikka mielessä lie ollut
    nimenä köyhänapu. Mutta summa oli se, että keräysi lopuksi niitä rahoja
    40 markkaa. Suuri apu oli meille. Nyt sain maksaa velkani, jonka otin
    oppirahaksi. Sitte ostettiin lakki ja kengät. Kolme markkaa otin
    matkarahaksi, viimeiset jäi morsiamelle kotitarpeiksi, varalta, jos ei
    isä ottaisi kotiin.

    Mari oli kasvatettu melkein samaan suuntaan kuin minäkin. Hänen
    vanhempansa olivat innokkaimpia kerettiläisiä ja pitivät lujassa
    kurissa lapsiaan, koettivat kuolettaa heissä nuoren mielen haluja,
    jotka olivat jumalattomuutta ja perkeleen kuiskutuksia kaikki. Tähän ei
    mielellään alistunut nuori, raitis, hehkuva mieli. Jo aikoja ennen oli
    Marin toinen sisko eronnut kodistaan, mennyt oman onnensa nojaan, ja
    Mari oli samoin kyllästynyt alituiseen orjuuteen. Ja sen tähden hänestä
    olisi ollut miehinen vahinko, jos eivät olisi ottaneetkaan kotiinsa.
    Ottivat ne kuitenkin, kiittivät kun saivat. Ottivat entiseen sijaansa
    tekemään talon töitä, syömään talon ruokaa.

    Minä läksin maailmalle kolme markkaa taskussa. Ilonen olin, arvelin
    vaan, että hätäkös tässä, rahaa on entistä ja toista tuntuu tulevan.
    Mitä huolii mies nuori, terve ja ripeä eikä mistään kipeä. Nyt ei suru
    janota, vaan rikkaan hyvät eväät!