Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SAAKO PAPPI PELATA KORTTIA?

    — Niin, niin, nuoret virkaveljeni — sanoi se vanha harmaapää rovasti,
    kun eräänä oli pappilassa syöty päivällinen ja istuttiin
    piippua poltellen rovastin kammarissa — saattaahan se olla hyväkin,
    että te vastustelette sitä ”Päivälehteä” ja niitä muita nykyajan
    lehtiä, että varoitatte niistä sakastissa ja saarnatuolissa, ett’ette
    itse tilaa ja kiellätte muitakin niitä tilaamasta. En ole minä heitä
    niin seurannut, että osaisin sanoa sinne taikka tänne. Mutta kun veli
    Marttinen tänä puhui siitä, kuinka ne papistoa panettelevat
    ja kuinka ne meistä levittävät perättömiä juttuja ja että kansan ei
    sentähden pitäisi niitä kannattaa, niin muistui mieleeni eräs vanha
    tapaus apulaisajoiltani, jolloin sitä tätä samaa asetta heilutettiin
    yhtä suurella innolla kuin nytkin.

    Se oli siihen aikaan kuin se valtava, suuri herännäisyys alkoi
    tunkea joka pitäjääseen, joka taloon. Se vaati elävämpää uskoa,
    kristillisempää elämätä ja kävi ankaralla kiivaudella kiinni niihin
    tapoihin, joita se piti pahoina. Sen arvostelu oli säälimätöntä
    ja purevaa ja se ei katsonut, kenehen se koski. Pappejakin se
    kohtasi ja kenties vielä säälimättömämmin kuin muita. Eikä moitittu
    ainoastaan meidän velttoa oppiamme, meidän laimeuttamme virassamme
    ja kykenemättömyyttämme johtajatoimessamme. Meidän yksityinen
    elämämmekin otettiin tarkastettavaksi. Kummiksemme saimme me kuulla,
    että tanssiminen on meille sopimatonta, että kestit ja pidot ruokineen
    ja juomineen ovat aineellisuuden epäjumalan palvelemista, että
    kaikellaiset huvitukset: laulut, näytelmät, pelit y.m.s. ovat omansa
    pahennusta herättämään.

    Me kohotimme olkapäitämme, me haimme raamatun paikkoja tueksemme, me
    merkitsimme koko liikkeen ohimeneväksi hurmahenkisyydeksi ja sanoimme
    sen vaatimuksia farisealaiseksi tekopyhyydeksi. Meillä nuorilla
    papeilla oli niin hyvänä tukena vielä se, että ne olivat esimiehemme
    vanhat papit — piispoista rovasteihin saakka - jotka enin tätä uutta
    liikettä vastustivat. Heränneet eivät arvosteluillaan meitä alussa
    siitäkään syystä suuresti huolestuttaneet, kun he olivat suureksi
    osaksi talonpoikia ja kun luulimme tietävämme, että sivistyneen
    maailman mielipide oli meidän puolellamme.

    Mutta liike sai lyhyen ajan kuluessa hämmästyttävän vauhdin. Se
    tuli, mikä ensiksi oli kytenyt sarkaisessa sammalessa, se alkoi yhä
    enemmän lähetä jalonkin metsän rantaa ja jopa kuului kertomuksia,
    että se oli kurahtanut muutamain korkeiden kuusienkin latvaan.
    Savossa ja Pohjanmaalla sanottiin löytyvän pappeja, jotka olivat
    omistaneet itselleen herännäisyyden aatteet, alkaneet levittää niitä
    saarnatuolistakin ja antautuneet körttitakkien johtajiksi.

    Ja heidän kauttaan ja toimestaan tulivat asiat puheeksi senaikaisessa
    sanomalehdistössäkin.

    Julkisuuden arvosteluun oli siihen aikaan totuttu vähemmän kuin nyt.
    Lievinkin moite virkakuntia vastaan oli anteeksi antamaton loukkaus
    emmekä me papit olleet silloin paksunahkaisempia kuin nytkään,

    Helsingfors Morgonblad,” jota siihen aikaan toimitti Johan Ludvig Runeberg
    ja johon sen ajan parhaat kynämiehet kirjoittivat, löytyi joka
    pappilassa ja suurella halulla sitä luettiin. Iloisena poutaperhosena
    liihoitteli se talosta taloon, kädestä käteen. Mutta kerran valmisti se
    meille katkeran maljan juodaksemme. Tapaus on kuusikymmen vuotias ja
    tahdon mainita sen etupäässä ajan kuvana.

    Posti oli tullut juuri näin kuin nytkin. Yhtäkkiä murahti esimieheni,
    jonka etuoikeutena oli avata laukku ja ensiksi valita ne lehdet
    luettavakseen, jotka häntä parhaiten huvittivat, murahti pöytänsä
    takaa: ”Hva’ fan ä’ de’ här första’?” Ja suuttuneena heitti hän lehden
    luotaan lattialle.

    (Vanha rovasti oli puhellessaan kaivellut kirjahyllyään, löytänyt
    sieltä erään tomuisen nidoksen ja asettanut silmälasit nenälleen).

    Jos sallitte, niin luen minä sen kirjoituksen, joka näin kokonaan
    sai ukko-rovastin mielen pois ladultaan. Se löytyy tässä vanhan
    Morgonbladetin vuosikerrassa 1832 sen 26 n:rossa ja on näin kuuluva:

    Saako pappi pelata korttia?” — Se on kysymys, johon kristikunnan
    vanhimpina aikoina olisi vastattu: ei! — ja niin pitäisi siihen kai
    vieläkin vastattaman. Mutta uudet ajat ovat tuoneet uusia tapoja,
    on poistettu n.k. vanhoja ennakkoluuloja, joiden iestä on katsottu
    epämukavaksi kantaa ja kaikissa suhteissa siihen määrin kristillistä
    vapautta laajennettu, ett’ei sillä nyt enää mitään rajoja olekaan.
    Se, mitä ennen muinoin katsottiin häpeälliseksi ja hengellisen miehen
    käytöstapaa vastaan sotivaksi, pidetään nyt luvallisena ja mieltä
    huvittavana virkineenä, jonka laiminlyönti olisi turhaa tarkkuutta.
    Näiden rakastettujen ja valittujen henkisten nautintojen joukossa on
    epäilemättä ensi sijaan asetettava korttipeli, joka muka kohottaa
    ihmishenkeä kauvas yläpuolelle järjettömiä eläimiä, ja kuinka iloinen
    onkaan keskusteluaineita vailla oleva ja ymmärrykseltään köyhä isäntä,
    kun hän pelipöydän ympärille voi sijoittaa samanhenkiset vieraansa.
    Paavalin Jesuksen sanat hänen epistolassaan Kolossilaisten tykö: ”opettakaat
    ja neuvokaat teitänne keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja
    hengellisillä lauluilla — — ja kaikki mitä te teette puheella eli
    työllä, niin tehkää kaikki Herran nimeen”, olivat kuitenkin
    kauvan hengelliseen säätyyn kuuluvain miesten tiellä, koska oli vaikea
    lukea korttipeliä niiden ajanviettojen joukkoon, joita apostoli tässä
    tarkoittaa. Mutta kuinka lieneekin asiata viime aikoina selitetty,
    niin ei nyt kuitenkaan enää mikään näy estävän uskonnonopettajia
    sunnuntai-iltoinakin ylimmäisinä korttipöytäin ääressä istumasta.
    Kaikki eivät tosin noin tehne, mutta todistaa ei tarvitse sitäkään,
    että monet kortinpelaajat säätyä vaivaavat. Vastatkoon heidän
    menettelynsä kysymykseen, saako eli eikö saa pappi pelata korttia.
    Niitä on näet kahtalaisia. Osa korttia pelaavia pappeja (jotka
    varmaankaan eivät tunne raamattuaan paremmin kuin Kolmen miehen peliä
    ja Bostonia y.m.), eivät tahdo talonpoikaisten sanankuulijainsa
    silmissä näyttäytyä kortinlyöjiltä, jonka vuoksi tämä jäännös heidän
    paremmasta tunnostaan ajaa heidät suljettujen ovien ja alaslaskettujen
    ikkunanverhojen takana huvittelemaan ystäväinsä seurassa. Talonpojan
    odottamaton sisääntulo pelihuoneesen — joka saattaa epähuomiosta
    tapahtua, vaikka palvelijoita olisikin ankarasti käsketty ovia
    vartioimaan — saattaa heidät kovasti hämmilleen sekä häpeihinsä.
    Salassa pelaamistaan selittävät ja kaunistelevat he siten, että he
    eivät tahdo pahentaa heikompia veljiään, joiden päähän voisi pistää —
    tehdä samalla tavalla. Toiset, varsinkin kaupungeissa asuvat, pelaavat
    julkisesti. He ovat kadottaneet ulkonaisenkin siivouden tunteen. Mutta
    nyt on pappi aina virassaan ja täytyy hänen olla aina valmis sen
    toimittamiseen. Jos häntä nyt, kun hän parhaallaan istuu pelipöydän
    ääressä, haetaan sairaan tai jonkun muun luo, joka on hengellisen
    lohdutuksen tarpeessa ja jos hänen omaksi ja pelitoverinsa suureksi
    harmiksi täytyy keskeyttää pelinsä, niin on hän pakotettu, sittenkun
    peli on loppunut ja hakija saanut odottaa, lähtemään toimeensa sydän
    täynnä tätä rakasta huvitusta ja lupaamaan ystävilleen, että hän
    koettaa kiiruhtaa niin pian kuin mahdollista takaisin. Ja hän on
    varmaankin pitävä sanansa! Onnellinen todellakin sinä sairas, joka saat
    lohduttajaksesi tällaisen hengen miehen!! — Suuri ristiriitaisuus
    näkyy siinä sitäpaitse olevan, kun aamupäivällä saarnastuolista
    varoitetaan kuulijoita tämän maailman synnillisistä huvituksista; —
    mutta iltapäivällä istutaan kortit käsissä kaikkien tämän maailman
    turhuuden tuntomerkkien ympäröimänä ja koetetaan korttipelin kautta
    vuotuisia tulojaan enentää!”

    — Se on hävytöntä! huudahdin minäkin tämän luettuani. Sehän on
    häväistys koko Suomen papistoa vastaan! Sitä vastaan täytyy panna
    ankara protesti!

    Minä en kiivaudessani muistanut, että me vähää ennen olimme
    ukkorovastin kanssa panneet ”Myllymattia” ja että me aina, niinpian
    kun ikkunasta näimme asiamiehen ajavan kartanolle, sutimalla suimme
    ”neljän kuninkaan kirjat” pöytälaatikkoon. Mutta vanha ukko oli, minun
    kirjoitusta lukiessani, jo muistanut sen ja rauhoittanut mielensä.
    Eihän voitu kieltää, että asianlaita oli sellainen kuin miksi sitä
    kirjoituksessa oli kuvattu. Ei myöskään voitu julkisuudessa ruveta
    juhlallisesti pappien kortinlyöntiä puolustamaan — sen käsitti hän
    hyvin.

    Hän oli ivallinen mies, puheissaan pureva ja hänen parhaita aseitaan
    ”herännäisyyden hullutuksia” vastaan oli pilkka.

    Ja jo seuraavana päivänä luki hän meidän kaikkien riemuksi ivallisen
    vastauksen äsken lukemaani kirjoitukseen. Hän oli asettuvinaan
    katuvaisen kannalle, sanoi olevansa yksi niitä pahimpia, jotka
    seurahuveinaan olivat käyttäneet kortteja. Mutta koska hän vielä oli
    nuori ja kun tuo äärettömän suuri synti ei hänelle rauhaa antanut, niin
    lupasi hän ”vieden käden sydämmelleen” parantua ja pyytää anteeksi
    pahat tekonsa. Kirjoituksen alle pantiin ”Pappi”, ja me nautimme jo
    edeltäpäin, että panettelijamme lehden lukijakunnan silmissä oli
    saatettu naurettavaan valoon.

    Kirjoitus tuli lehteen, ja sitä luettiin joka paikassa ja joka paikassa
    sille naurettiin. Eikä rovasti salannut, että se oli hänen kynästään
    lähtenyt.

    Lukisin sen kernaasti, mutta näen, että se on revitty pois tästä
    nidoksesta.

    Asia oli jo unohtunut, kun useain kuluttua ilmestyi vastaus
    meidän vastaukseemme.

    ”Ei, hyvä herra” — luen siitä pienen palasen, koska se täällä löytyy
    — ”ei; hyvä herra, nuori te ette ainakaan ole! Nuoruudella on yksi
    etu, joka teiltä kokonaan puuttuu: se taitaa vielä häpeästä punastua,
    jota vastoin vanhan korttia pelaavan ”Papin” poskilla näkyy ainoastaan
    kevytmielisyyden puna ja ivan hymy, johon faunitkin ovat osansa
    antaneet. Te olette ”vieneet käden sydämmellenne”, mutta se käsi ei
    ole katuvan publikaanin, vaan irvistelevän pilkkakirveen käsi, josta
    pata-ässä pistää esiin: sopiva kuvastin teille itsellenne”.

    Rovasti ei todellakaan voinut punastua, sillä hän oli luonnostaan ja
    lie ollut muutenkin heleävärinen, niinkuin sanotaan. Mutta äkäinen hän
    oli. — Se on häpeä koko Suomen sanomalehdistölle — kiukuttelimme
    me Runebergin Morgonbladetista. — Se on skandaalilehti! Papiston
    häväisijä! Millainen on se sensuuri, joka tuollaista sallii painattaa?

    Sama mielipide oli muillakin sen paikkakunnan papeilla. Ja ikäänkuin
    itsestään kypsyi meissä se päätös, ettei papiston enää sopisi sallia
    tuollaisen lehden kulkea postilaukuissaan.

    Ehkä ovat ajat nyt toiset ja ehkä teillä on paremmat ja jalommat syyt
    vainoonne nykyajan sanomalehtiä kohtaan. En tahdo sanoa, että olisivat
    oikeassa ne, joiden olen kuullut väittävän, että noiden uudenaikaisten
    lehtien palstoilla olisi ollut oikeutettujakin muistutuksia meidän
    virheistämme. Mutta siitä minä kuitenkin tahtoisin huomauttaa, että
    me tarkkaan tekisimme itsemme kanssa selkoa siitä, mikä se on, joka
    milloinkin harmimme herättää ja minkä haudan puolustusta meidän
    ristiretkemme milloinkin tarkoittavat.