Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    6

    Kiusallista olikin heikkohermoisen nähdä ja kärsiä ympärillään sellaista
    aikaa. Maailmansota ja sorto venäläisten puolelta tekivät sisäistenkin
    olojemme ilman ahdistavaksi. Oli kuin ukkosilman edellä, tukehduttavaa,
    paahteista, rauhattomaksi tekevää, jonkinlaista räjähdystä kaipaavaa.

    Vieraan kansakunnan sorto! Sen, mikä meissä oli heikkoa, se heikonsi
    monin verroin, sai meidät itse tuhoamaan itseämme puheillamme!

    Jo toista vuosikymmentä oli siitä, kun Suomen oma sotalaitos, Venäjän
    pelkäämä, — ja syyllä kylläkin, sillä siinä tuntui vahvoja suomalaisen
    vapaudenkaipuun oireita, — oli lakkautettu: etäisen ukkosen ensimmäistä
    jyrinää; teko, joka sinkosi täällä suurenkin yleisön keskuudessa
    ensimmäiset oikean venäläisvihan kipinät. Vihan kipinät, ja ylpeydenkin:
    suomalaista itsetuntoa se teko mairi, koska se osoitti mahtavan Venäjän
    saattavan peljätä meitä, pientä ja vähälukuista kansaa. Mutta ylpeyden
    täytyi neuvottomana alistua, toistaiseksi: kun poikiamme tahdottiin
    lisäksi pakottaa suorittamaan asevelvollisuutensa Venäjällä, tuon
    yhtäkkiä entistä vihatummaksi tulleen vieraan rodun keskellä, sen
    armeijaan pirstaleiksi hajoitettuina, nousi kätketty itsetunto: tuli
    asevelvollisuuslakko. Siinä voitettiin; se oli voimannäyte, josta
    kansallinen itsetuntomme sai uutta elinvoimaa. Mutta kuinka pitkäksi
    aikaa! Ei se päästänyt pientä kansallisuutta painajaisestaan. Nyt vasta
    alkoikin se oikea sorto: venäläistyttäminen salaisilla, kavalilla,
    turmelevilla keinoilla, kun oli Suomen vastustushalu todella nähty;
    alkoi masennettavien heikontaminen koko heidän sieluaan myrkyttämällä.
    Tosin käytettiin julkista väkivaltaakin siinä ohella, Suomen
    kunniallisimpia miehiä laahattiin Siperiaan tai ajettiin ulkomaille
    maanpakoon, mutta vaarallisempaa kuin väkivalta oli kannattajien tai
    petturien hankinta suomalaisten omista joukoista. Mitä vielä siitä, että
    jotkin katukilvet vaadittiin venäjänkielisiksi, tai sellaisestakaan,
    että Suomen vielä varsinaisesti olematon, mutta ajatuksissa ja
    mielikuvissa yhä selvenevä lippu, jonka maamme runoilijat olivat
    epämääräisissä haaveissaan sommitelleet ja pystyttäneet kansan sieluun,
    että se kerran tuleva oli kielletty, tangoista pois raastettu, poljettu,
    jos se arasti ja milloin minkin muotoisena niihin uskalsi kohota!
    Pahempaa oli, että sorto kohotti petturit keskuudestamme valtaan ja sai
    meidät keskenämme kiistelemään, taistelemaan, mikä pelastuskeino olisi
    parhain, taistelemaan keskenämme ja vihaamaan toisiamme. Puolueet
    repivät toisiaan ja isänmaan voimaa.

    Ahdistusta, alakuloisuutta. Moni toivoi, että isku olisi tullut yhdellä
    kertaa, odotetun tuhon myrsky päässyt täydellä voimalla puhkeamaan. Mikä
    myrsky? Kapinako? Siitä ei ollut selvyyttä.

    Joskus tuntui, että se myrsky, ratkaisu, tulisi jo tuossa paikassa.
    Sellaista oli suurlakon aikana. Sellaista Viaporin kapinankin lyhyinä ja
    kaameina päivinä, — kaameina meille, joille verinäyt olivat olleet
    pitkät ajat outoja, — päivinä, jolloin jo kansan pohja-aineksetkin,
    työläiset, ottivat osaa taisteluun hirmuvallaksi kasvavaa sortoa
    vastaan. Mutta ne tapaukset olivat ainoastaan pieniä ukkosen rämähdyksiä
    vielä, harhailevia pikkupilviä, — menivät ohitse, haipuivat ilmanrannan
    alle. Mutta niissä kohahteli halu ratkaisevaan taisteluun, voittoon tai
    kuolemaan. Kohahteli ja vaimeni, raukeni ja sekautui. Missä tyydyttiin
    edelleen tavoittelemaan säilytellä ainoastaan sellaista vaatimatonta
    kuin autonomiaamme, toivottiin vain pientä hengähdyshetkeä, joka
    saatiinkin, lyhyeksi aikaa; missä jälleen kirottiin salaa, kun taasen
    kavaltajat piankin ilkkuivat: uusi sorto oli alkanut, entistä
    perusteellisemmin, entistä ovelammin, sitkeämmin. Maa joutui entistä
    tuskallisempiin sisäisiin riitoihin ja keskinäiseen vainoon. Pyrkihän
    enemmistö, ainakin perustunteillaan kaipasi, samaan: maan vapauteen
    laajemmassa tai pienemmässä muodossa; mutta jo seisoivat alemmat ja
    ylemmät kansankerroksetkin vastatusten, ahdingon sekauttamina,
    tietämättä, mitä oikein tehdä, miten pelastua ja pelastaa isänmaa.
    Vastatusten ylemmät ja alemmat, sillä alemmat uneksivat perinpohjaista
    vallankumousta, ja vapautta Venäjän liittyen, jota
    vastoin ylemmät kansallista toimintaa. Ja ylemmätkin luokat
    vihoittelivat toisilleen keinoista, entistä enemmän, koska jokin puolue
    piti hetkellistä alistumista ja näennäistä nöyräselkäisyyttä parhaimpana
    keinona, toinen taas rauhallista protesteerausta, vastaanhangoittelua
    siviilimiehen aseilla, passiivisella vastarinnalla, kolmas jälleen jo
    melkein aktiivista, uhkarohkeaa yrittelyä: aseiden hankkimista jonkin
    vastaisen hyvän tilaisuuden varalta, ja pommien käyttelyä siinä lomassa.
    Keskinäistä riitaa, sadatusta, häväistystä, vihaa olivat monet vuodet
    maailmansodan edellä. Sameaa vettä, jossa maan huono aines,
    onnenonkijat, tunnottomat tai rappiolle joutuneet, kalastivat. Lokaa,
    johon heikkojen usko kaikkeen ihmisyyteen hukkui. Sellaista oli ollut
    Tistelbergin nuoruuden ja ensimmäisen miehuusiän aika, — tausta, jota
    vastaan hänenkin epäilevä sielunsa kuvautuu selvempänä. Entinen
    toivorikas, terveen nuorekas Suomi vajosi kasaan ja alkoi mädätä kuin
    sieni.

    Uudistuksista, joita aika kaipasi niin hengen kuin aineen aloilla, ennen
    kaikkea uskonnollisten ja kirkollisten katsomusten uudistuksesta ja
    kansan talouden voimistamisesta, ei tullut mitään: Venäjä oli vastassa;
    ja ne suomalaiset, jotka etujensa tai uskomustensa vuoksi hekin näitä
    uudistuksia vastustivat, saivat tuekseen hyvän tekosyyn venäläisyyden
    uhasta, joka kielsi herättämästä uusia kysymyksiä, uusia kiistanaiheita.
    Tuli kehityksessä seisahdus, ja siitä vihoittelivat pohjakerrokset,
    varsinkin sosialistit, kansan enimmin uusiaikaisuutta havitteleva osa,
    ennen kaikkea oman maansa vanhoillisille, porvaristolle. Juopa alempien
    ja ylempien luokkien välillä kasvoi nopeasti. Turhia syytöksiä kahden
    puolen, — eikä pelastusta: mahtava Venäjä esti keskinäisten asiaimme
    luonnollisen selvittelyn. Ei pelastusta! Ja ylemmistä luokista,
    sivistyneihin lukeutuvista tai luetuista, monen monet, veltommat ja
    epäilyksen kalvavaa tautia sairastavat, vaipuivat välinpitämättömiksi,
    kuka koettaen nauttia hetkestä, hätäisesti ja kiivaasti huohottaen kuin
    helteisillä hetkillä ennen toivottua ukkosilmaa, kuka taas heittäytyen
    pitämään huolta vain itsestään, ken antautuen keinottelulla kukkaroaan
    paisuttamaan, ken muukalaisten kätyriksi, pyrkien heidän antamiinsa
    virkoihin: niin korkeimmista asemista nälkäisille rentuille suotuihin
    kurjiin sanomalehtisensorin paikkoihin asti.

    Ja kuitenkin: vaikka toiset sivistyneeseen luokkaan kuuluvista
    nauttivat, toiset keräsivät rahaa, ja alempi luokka heitä halveksi, niin
    julkeimmat kätyrit toki saivat olla yksinään, kaikki kätyrit
    eristettyinä, halveksittuina, pilkattuina, monikin heistä vain odottaen,
    milloin salama heihin lopulta sittenkin iskisi. Sillä taivas musteni
    yhä. Ja yhä selvemmin nähtiin kaksi ukkospilveä: venäläisten sortoa
    vastaan nousi toinen, vähäinen vielä ja hajanainen, hatara ja sekava,
    mutta yhä kiivaammaksi värittyvä: maan vapaudenkaipuu.

    Ilkkuvia tai synkkiä onnenonkijoita! Auttamattoman perikadon ennustajia!
    Välinpitämättömiä katselijoita. Tuskastuttavaan poliittiseen ilmaan
    kyllästyneitä, jotka etsivät virvoittavaa varjoa omasta yksilöllisestä
    elämästään.

    Mutta myöskin passivisteja, kuten sanottu: sellaisia, jotka toivoivat
    kansalle pelastusta valistuksesta, — valistuksen mukana kasvavasta
    passiivisesta vastarinnasta.

    Sellainen oli ilma ennen maailmansodan puhkeamista. Sitten tuli se sota.
    Nyt se jyrisi parhaillaan, Saksan aseet voittivat uusimpia laakereitaan.

    Siltä sodalta oli paljon odotettu. Luottavimmat uskoivat, että siitä
    seuraisi Venäjän tuho, ja varustautuivat Suomen osalta sitä tuhoa
    jouduttamaan: aktivistit. Vaatimattomat toivoivat ainakin, että se sota
    saisi Venäjän edes tällä hetkellä kavahtamaan ärsyttämästä jo pari vuosikymmentä
    pahasti katkeroittamiaan. Kavahtaisi, ja jättäisi vainonsa
    sille parempaan aikaan. Mutta hämmästykseksi ja epätoivoksi kävi toisin.
    Aivan äskettäin oli päässyt liikkeelle huhu, joka sitten yhäti
    varmistui, että Venäjä aikoi, ja tällaiseen aikaan, keskellä
    pahinta omaa ahdinkoaan, pakottaa venäjänkielen opetusaineeksi
    kansakouluihinkin: isku Suomen kansan kaikkein arimpaan, suoraan sen
    sydämeen.

    Vaatimattomat masentuivat. Aktivistit yltyivät. Pessimistit myrtyivät,
    väsyneet pyrkivät yhä enemmän johonkin viileyteen tästä tukahduttavasta
    ilmasta, kirkkaaseen veteen tai rapakkoon, sama se nyt.

    Ja sitten huhuttiin lisäksi, että suomalaiset, jotka olivat
    asevelvollisuuslakollaan toki kerran pelastuneet, säästyneet
    sellaisestakin perikadosta kuin venäläis-japanilaisesta sodasta, jossa
    olisivat saaneet vuodattaa verensä vihatun rodun puolesta, yritettäisiin
    kohdakkoin viedä väkivaltaisesti Venäjän rintamalle, kaatumaan
    saksalaisten voittamattomien sotakoneiden kuulista, kaatumaan
    perivihollisensa hyväksi Venäjän uhriteuraina.

    Koko maa huokasi, tukehduttavassa ahdistuksessa. Mutta jotakin piti
    toimeliaiden ja vastuuntuntoisten tehdä. Ainakin oli yritettävä yhäti
    valistaa kansaa.

    Kansanopistoille ei venäläistytetty hallitus antanut enää tukea.

    ”Hyvä”, sanoivat kansanvalistukseen turvautuvat, ”varat on nyt koottava
    omin voimin, asianharrastajain toimenpiteillä.” Tällekin seudulle oli
    suunniteltu kansanopistoa. Mahdollista, ettei sitä nyt saataisikaan
    perustaa. Mutta yrittää täytyi kuitenkin: hommata rahoja; ehkä oli
    koittava parempi aika, ja sitä varten oli työskenneltävä.

    Seurahuoneella ne iltamat tulevan kansanopiston hyväksi pidettiin. Lupa
    oli saatu kuin ihmeellä.

    Sateisena syyskuun ne juhlat olivat.

    Seurahuone oli vanha, pitkä, harmaa puurakennus kaupungin vierellä
    kulkevan harjun eteläisellä rinteellä. Alueen ympärillä oli korkea ja
    sammaltunut lankkuaita, jossa oli pari suurta, monet kerrat korjailtua
    porttia. Toinen pää rakennusta oli osaksi maan sisään vajonnut, toinen
    korkeammalla, kalliontöyrylle perustettuna. Musta asfalttikatto vinossa.
    Pihalla muutamia seljapensaita, joissa tähän aikaan syksyllä paistaa
    mätäneviä marjarypäleitä. Pitkin lankkuaidan vartta siperialaisia
    hernepuita lakastuneina, syksyn vetisessä tuulessa kahisten. Sisältä
    ikkunoista mahtava näköala suurelle merenulapalle asti.

    Paljon on vanhalla Seurahuoneella aikoinaan hommailtu, vielä enemmän
    pidetty huvia: etenkin ruotsalaiset herrat muinoin, kun kaupungissa
    vielä oli vähän suomalaista väestöä eikä niillä vähillä sivistystä eikä
    valtaa. Pidetty huvia, juotu vankasti, joskus päivittäin, viikoittain,
    eräät ukot kaiken ikänsä, ennen vanhaan. Ja nyt jatkaa osa suomalaisia
    menneitten latua.

    Melkein Seurahuoneen vieressä, niin lähellä sitä, tuolla vanhanaikaisen
    kirkon takana, on kaupungin vanha hautausmaa, mustine hautakivineen ja
    valkeine, ikäänkuin käsivarret hajallaan seisovine risteineen.
    Sammaltuneen kiviaitansa keskellä, harjun rinteellä, ikäänkuin hyllyllä.
    Siellä makaa tuota entistä, enimmäkseen ruotsalaista polvea, sitä
    ”oikeaa” herraspolvea, jonka mukavasta juopon elämästä kulkee yhäti
    varsinkin alaluokan keskuudessa, sen mieltä ärsyttäen, ihmeitä tarinoita
    ja jonka jatkajia, ikäänkuin sen perillisiä, on kaupungissa eräitä vielä
    nykyäänkin. Siellä ne entiset lepäilevät, suurten mäntyjen ja viidakoksi
    sakenevien syreenien siimeksessä, omassa erityisessä piirissään:
    kaupungilla on näet jo toinenkin hautausmaa, uusi hautausmaa, alangolla
    merenlahden takana. Aukea on se vielä ja runoton. Siellä makaa ikuista
    untaan enimmäkseen suomalaisia, alempaa, nousevaa luokkaa.