Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    RIKKAAN HANNUN AARRE.

    Uvjaladnen suuri kortsi on kolo paikka. Sen rumat louhikkoiset
    pahtaseinät kohoavat kahta puolta peloittavan synkkinä, ja kuilun
    pohjassa kohisee Uvjaladnejoki mustana manalan virtana. Siellä se
    päivättömässä rotkossa pauhaa väliin ilkeästi kähisten, väliin taas
    vihaisesti huutaen, niin että kortsin partaalta katsojaa melkein
    kauhistuttaa.

    Harvoin kyllä sinne, suureen autioon tunturiin kukaan sattuu
    kulkeutumaan, ja vielä harvemmin kukaan lähtee rumaan kuiluun
    kurkistelemaan. Monet peloissaan jo kaukaa kiertävät Uvjaladnen
    kortsin. Mutta kumminkin kaikilla on kortsille kova veto ja mieliteko.
    Ankara pelko vain estää sinne menemästä.

    Sillä koko tunturimaa korkeilta outaperiltä ja tenonlatvoilta aina
    Ruijanmerelle asti tietää, että kortsin pohjalla, Uvjaladnen kuohujen
    partaalla, jossakin luolikossa on kätkettynä Rikkaan Hannun suuri
    aarre. Se on ollut siellä jo satoja vuosia, ja sitä on yhtä kauan
    etsitty ja yritetty vallata. Mutta saamatta se on jäänyt.

    Koko tunturimaa tietää senkin, kuka Rikas-Hannu on ollut. Monet
    muisteluksethan kertovat ylpeästä ylilappalaisesta, joka tuhatpäisine
    porotokkineen ennen muinoin juti tunturista tunturiin, mennä rymistäen
    milloin Ruijanmeren rannalle, milloin taas eteläisiin outamaihin. Ja
    rahoja, silparahoja, speisejä ja päivätaalereita oli miehellä kiisat
    täynnä.

    Tunturista tunturiin muistelukset saarnaavat, kuinka Rikas-Hannu
    autioita erämaita jutaessaan monta kertaa joutui tappelemaan Staalujen,
    väkevien, julmien tunturipeikkojen kanssa, ja aina oli kysymyksessä,
    puolin ja toisin, henki ja tavarat. Mutta joka kerta Hannu voitti,
    tappaen tunturipeikon ja perien sen hopeat. Kaksitoista Staalua
    tunturimies surmasi, saaden heiltä hopeoita nelikoittain. Sillä joka
    Staalulla oli taskuissaan, peskinpovessa ainakin nelikollinen
    hopearahoja.

    Oikein hopean helinä kuuluu, kun muistelukset tunturitalossa,
    turvekodassa taikka pororaition laavussa näitä mainovat — vaikka
    samalla tuntuu kamalalta kuulla, kuinka Rikkaan-Hannun on pitänyt
    henkensä kaupalla tapella voittaakseen kimppuunsa käyvän tunturipeikon.

    Mutta vielä kovemmin silparahat helisevät, kun kuullaan, että Hannu on
    kätkenyt Staaluilta saamansa suunnattomat rikkaudet Uvjaladnen rumaan
    kortsiin. Neljä suurta kuparikattilaa hopeoita täynnä Hannu on
    renkeineen ja poroineen kantaa kiikuttanut tunturiin ja piiloittanut
    sinne kortsiin johonkin louhen alle.

    Korvat pystyssä koko tunturimaa kuuntelee vanhaa mainasta, ollen heti
    valmiina valtaamaan Hannun hopeat — ja sitten vasta kelpaisi olla.
    Löytäisipä pienen turvekömmänän kinnipeskinen ukko Uvjaladnen
    silparahat, niin jo elämä valkenisi — ainakin hirsitalo
    lohtakamareineen ja sinisine ikkunapielineen heti rakennettaisiin.
    Taikka saisi tuntureita kiertävä riekonpyytäjä aarteen hoitoihinsa, hän
    kohta olisi vaikka valkoisen kauppatalon isäntänä.

    Mutta maahan kupsahtavat suuretkin toiveet heti, kun muistelus kertoo,
    että ylpeä Hannu pani aarteensa niin koloon paikkaan ja niin kovien
    haltiain hoitoihin, ettei sitä joka turvekömmänän ukon eikä joka
    poropaimenen pää kestä mennä yrittämäänkään.

    Tietäähän sen, että jylhiltä tunturipeikoilta saadut tavarat piti
    jälleen heittää jylhään tunturiin. Henkensä kaupalla ne oli taaskin
    lunastettava. Ken aikoi mennä niitä uudestaan valtaamaan, hänen oli
    tapeltava tunturipeikkojen kanssa. Muisteluskin sen sanoi, ja se oli
    vanha tunturimaiden laki, Ei suuri tunturi, eivätkä rumat tunturipeikot
    anna ilmaiseksi mitään. Eikä pelkurin tarvitse yrittääkään, miestä
    siinä kysytään.

    Turvekodan kinnipeskisen ukko rievun hirsitalo sinisine ikkunapielineen
    häipyy jälleen pimeään tulevaisuuteen, ja riekkoja pyytelevä tenomies
    saa yhä edelleenkin viritellä riekonansoja tunturikuruihin.

    Mutta muistelus kumminkin ahkerasti helisyttää hopearahoja monen
    korvissa, rakennellen hirsitupia, sinisiä ikkunapieliä ja
    lohtakamareita ja valkoisia kauppataloja. Siitä jo moni niin intoutuu
    ja ylpistyy, että melkein aanailee olevansa oikea ja valittu aarteiden
    valtaaja. Ja moni taivaltaa tunturiin, rumalle kortsille — ainakin
    katsomaan, kuinka kolo paikka se on.

    Ja kolo se onkin, koska sieltä pimeinä syksyöinä nähdään tulen
    liekehtivän, ja talvipäivinä nousevan paksun savun. Joskus sieltä taas
    kuuluu kumeita jymähdyksiä, ja joskus on siellä nähty outojen
    peloittavien henkien taajovan. Tunturien ankarat haltiat siellä
    elämöivät.

    Pienet lappalaisrievut, vaikka ovatkin suurien erämaiden elämänikäisiä
    kiertäjiä ja tuntevat kaikki tunturit ja tunturien rumatkin rotkot,
    palaavat kortsilta hyvin pian takaisin.

    Kyllä heille silparahat kelpaisivat, mutta paikka vistottaa.

    Vistottaa se, ja on kolo.

    Sen saavat nähdä ja kokea kerran vanhat kovat riekkomiehetkin, jotka
    harmaana syyspäivänä oikein miehissä menevät sinne rikkauksia perimään.

    Tornakon ukko ja Hormaniemen Juhan-Piettar, Kinis-Tuomas ja Piret-Erkki
    ovat koko viikon kierrelleet tuntureita Uvjaladnen ympäristöillä ja
    saaneet hyvästi riekkoja. Kaikilla on reput pullollaan, ja
    tunturikotaan jäivät vielä suuret takat.

    Siitä riekkomiehet niin ylpistyvät, että päättävät lopuksi mennä
    korjaamaan Rikkaan-Hannun aarteen.

    Mikäs siinä, kun kerran tunturissa lähellä ollaan, niin saattaahan
    samoin keinoin käydä pistämässä kurppaansa Hannu raukan hopeat. Ovat ne
    jo kylliksi homehtuneet tunturipeikkojen hoidoissa, niin että hyvin
    joutavat jo kristittyjen ihmisten käsiin kirkastumaan. Sitten vasta
    kelpaisi astella kotiin, kun olisi rahaa, jopa oikein Uvjaladnen
    rikkaudet. Riekkorievut joutaisivat silloin tunturien hyviksi.

    Jo saisi tunturimaa kerrankin saarnaamista.

    Sati vain riekkomiehet uskaltavat mennä.

    Riekkomiehet uskaltavat ja menevät, että maat jytisevät. Nyt ovatkin
    sellaiset miehet matkassa, että rahat otetaan, vaikka tulisi tuhannen
    kyöpeliä. Kaikkein kovimpana koko joukossa pauhaa ja etumaisena mennä
    touhottaa Kinis-Tuomas.

    Mutta kun peloittava kortsi rupeaa lähestymään, miehet hiljentävät
    kovaa vauhtiaan, ja lopulta he hiljaa hiiviskellen äänettöminä perä
    perää astelevat kuilun partaalle. Kaikkein viimeisimpänä nilkuttaa
    Kinis-Tuomas, koska hän louhikossa sattui jalkansa nyrjähdyttämään.

    Siinä kamalaksi sanottu kortsi silparahoineen nyt on aivan jalkojen
    edessä. Hämäränä syysiltana se näyttää entistä kolkommalta. Ja
    yksinäinen erämaa sen ympärillä on kovin outo ... ei kuulu linnun
    ääntä, ei risahdusta. Mutta tuntuu kuin kohta saattaisi kuulua ja näkyä
    jotakin — vaikka itse musta sarvipäinen rietas kömpisi synkästä
    kurusta ja parkaisisi, niin että pahtaseinät paukahtaisivat halki.

    Äänettöminä, henkeään pidätellen riekkomiehet seisovat kuilun partaalla
    katsellen pelokkaina ympärilleen, vilkaisten syrjäsilmällä
    toisiaankin...

    Ja sitten he yht’äkkiä sanaakaan sanomatta, kuin yhteisestä
    sopimuksesta taikka jostakin salaperäisestä käskystä, kaikin lähtevät
    laukkaamaan pakoon, Kinis-Tuomas kaikkien etumiehenä.

    Eikä kukaan uskalla edes taakseen katsoa. Kaikista tuntuu kuin jokin
    kamala olento olisi kintereillä, kohta kiinni tarttumassa... — — —

    Mutta Joun’-Niilas, kouluja käynyt länsmanni lähtee tunturiin aivan
    yksinään, tahtoen yksin vallata kaikki silparahat — mitäpä niitä
    osittelemaan. Kirjanoppinut Joun’-Niilas nauraa vain Staaluille ja
    muille tunturikummituksille sanoen, ettei sellaisia olekaan. Mutta
    siitä huolimatta kirjaviisas menee erämaahan juuri juhannusyönä, koska
    on kuullut, että silloin aarnihaudan tulet palavat ja haltiat
    hoitelevat aarteitaan, ja silloin ne parhaiten voidaan käsittää. Onpa
    länsmanni vartavasten kiskonut päälleen lapinpuvun.

    Koreisiin lapinparseeleihin vaatehdittu Joun’-Niilas kyköttää sitten
    kuin lapinäijä taikka vanha aarnihaudan haltia juhannusyönä yksinään
    kortsin partaalla autiossa tunturissa odottaen, milloin ja mistä
    aarnihaudan tuli tuikahtaisi. Katsoo hän synkkään kuiluun tuonne,
    katsoo taas tänne, katsoo ylös, katsoo alas ja odottaa ... odottaa...

    Ja niin tapahtuukin, että sydänyön hetkellä, koska aurinko on
    alimmillaan ja erämaa melkein kuin uneen vaipumassa, pieni kirkas tuli
    häilähtelee hämärästä kurusta, suuren louhen juuresta. Pieni elävä
    tuli, sinertävä liekki siellä värisee ja vapisee ... sammuu ja taas
    lehahtaa ilmi ja arkana värisee...

    Aarnihaudan salaperäinen haltia siellä parhaillaan hoitelee aarrettaan.

    Kortsin partaalla istuva aarnihaudan vartija vavahtaa, katsoo tarkkaan
    värisevää tulta, katsoo vielä tarkemmin ja sitten hyppää ylös, ruveten
    nopeasti laskeutumaan kuiluun, kumminkin lakkaamatta tuijottaen
    kurunpohjassa värisevään liekkiin.

    Sieltähän se louhen alta yhä leiskuu. Kyllä nyt aarre löytyy ja nousee.

    Mutta juuri kun Joun’-Niilas laskeutuu kuruun, muuan iso kallionlohkare
    itsestään liikahtaa kuin näkymättömän käden kääntämänä, lähtien sitten
    kolisten vyörymään alas. Ja kohta koko pahtaseinä on valtavana vyörynä,
    jossa isoimmat kivet, pomppien pienempäinsä ylitse kiukkuisesti
    kolisten ja paukkuen ajavat toisiaan takaa, niin että tunturi
    jymisee...

    Kirjanoppinut Joun’-Niilas on lapinparseeleineen vähältä joutua samaan
    vyöryyn. Hädintuskin hän ennättää hypätä syrjään kovalle kalliolle, kun
    jo koko seinä on suurena kivivirtana.

    Ei länsmanni viitsi enää istua aarnihaudan vartijana, eikä hän liioin
    halua lähteä hopeoita kaivamaan. Ei hän enää muista edes katsoa,
    vieläkö kortsissa haltian tuli häilähtelee. — — —

    Rupeaa hopeain helinä kiusaamaan jo Aapa-Junttiakin, suurta puhuvaista
    miestä, joka ahkerasti käy tunturien ja vuonojen kansalle jumalansanaa
    julistamassa, saaden melkein joka saarnapaikassa kuulla saarnattavan
    Rikkaan-Hannun aarteesta. Siellähän se yhä on rumassa kortsissa
    kyöpelien ja metsäperkeleitten hallussa. Ja ne aina ajavat ja
    peloittavat pois jokaisen kristityn, joka vain uskaltaa niitä yrittää,
    ja pitävät, köyryt, itse hopeansa.

    Mutta kun etsisi niitä jumalansanan voimalla ja ottaisi riettailta
    rahat pois.

    Ja Aapa-Juntti lähtee, yksinään vain lähtee ja nousee tunturiin kantaen
    Raamattua kainalossaan, niin että se kaikilta nähtäisiin. Ei hän
    tarvitse silloin muita apumiehiä, kun on isokirja matkassa. Siinä on
    paras apumies ja todistaja kovimpaankin asiaan riettaita ja kaikkia
    köyryjä vastaan. Moni kyllä olisi halukas lähtemään Juntin mukaan,
    pelkurikin hyvin uskaltaisi saarnamiehen perässä painella, mutta Juntti
    painelee yksin.

    Kaikki uskovat vahvasti, että nyt viimeinkin rumasta kortsista riettaat
    karsivat tunturiin, ja hopeat helähtävät louhen alta, kun itse
    Aapa-Juntti on asiassa. Onhan monta kertaa kuultu, kuinka väkevästi
    Juntti saarnatessaan manaa perkeleitä ja kyöpeleitä, niin että heidän
    täytyy häntä pelätä ja totella.

    Sati vain hopeat eivät nyt helähdä, niin eivät sitten koskaan, uskovat
    sekä Maskjoki että Punakas ja Taana. Ja muutamat hyvät kylänmiehet
    saarnaavat, että siellä on niin julmasti sitä hopeanromua, silparahoja,
    ettei Juntti jaksa niitä yksin kantaakaan. Oikein pitäisi lähteä häntä
    miehissä auttamaan. Ehkä saisi siitä jonkin speisin ja päivätaalerin
    itsekin.

    Koko kylä odottaa ja katsoo ylös tunturiin, milloin Aapa-Juntti sieltä
    astuu alas loistavin kasvoin kuin ennen muinoin Mooses Siinainvuorelta.

    Vasta seuraavan päivän iltapuolessa vanha Aapa-Juntti hiljalleen tulla
    kähmii takaisin. Synkkä on hänen muotonsa, allapäin hän astelee, ja
    isonkirjan hän on kätkenyt kurppaansa. Ei hän paljoa puhu matkastaan.
    Sen vain Juntti muistelee, että hän aamuruskon punertaessa tuntureita,
    koska kuilu vielä asui pimeyden varjossa, seisoi kortsin partaalla
    Raamattu kädessä avoinna, väkevästi manaten perkeleitä ja riettaita ja
    Staaluja jättämään silparahat kristityn haltuun sekä itse menemään
    sinne, mihin heille sija valmistettu on...

    Mutta mitä sitten tapahtui, saarnamies ei muistele.

    Tiedä, vaikka Juntti olisi nähnyt itse hänet — helvetin
    vanhimman... — — —

    Mutta koska Aapa-Juntti ei saanut aarretta esiin sanan voimalla, lähtee
    viimein kova kauppamies, Skankke, ajamaan sitä ylös ruudin voimalla.
    Apumiehikseen hän saa kaupparenkinsä ja Lintin Aukustin sekä
    tiennäyttäjäkseen lappalaisen Jouni-ukon.

    On jo myöhäinen ilta, taivaalla ajelevat ukonpilvet painavat ilman jo
    hämäräksi, kun miehet ehtivät perille. Lapin Jouni ei kyllä uskalla
    mennä pelätyn aarrepaikan lähellekään. Kaukaa kortsin partaalta hän
    vain viittoilee ja huutaa kipittää, kun miehet kähmivät tummassa
    kuilussa etsien suurta pahtaa, jonka alta Jouni sanoo monta kertaa
    nähneensä tulen tuikkivan. Kun miehet viimeinkin löytävät pahdan, Jouni
    vapisten kitisee jotakin, että se se on, sen alta on tuli näkynyt — ja
    kapaisee sukkelasti kauas tunturiin.

    Kohta kuuluu hämärästä kortsista kalkutus ja raudan helähtely,
    kähmiminen ja hiljainen haastelu. On kuin manalan sepät siellä olisivat
    pajatöissä takomassa kadotettujen kahleita...

    Sitten yht’äkkiä kuuluu kumea jymähdys ja näkyy tulen leimahdus kortsin
    kohdalla, tummaa pahtaseinää vasten. Tunturit tärähtävät, ja kuilusta
    sinkoilee ilmaan suuria kivensirpaleita — ja sitten juoksee kaiku
    pitkänä jylinänä tunturista tunturiin.

    Jouni on niin kauhuissaan, että ruukaltaa pois koko Uvjaladnelta.
    Vanhana erämaan kiertäjänä hän aavistaa, että kortsissa kohta tapahtuu
    kamalia asioita. Tunturien haltiat eivät kestä eivätkä kärsi noin
    ylpeätä röykkäämistä omassa valtakunnassaan. Ja vielä yöllä, joka on
    heidän parhain aikansa.

    Mutta kortsissa miehet ovat räjähdyttäneet pahdan pois.

    Ja he rupeavat heti kovalla kolinalla kaivamaan aarretta. Kivikuokilla
    he hakkaavat kalliomuraa, kierittelevät kiviä ja vääntelevät kangilla
    niitä syrjään. Kaikkein kiukkuisimmin häärii köyhä kaupparenki.
    Piikkikuokalla hän röykyttää vuorta, niin että tulikipinät lentelevät,
    ja paiskii kivilohkareita menemään kolisten alas virtaan. Kuoppa tulee
    yhä syvemmäksi, ja kaupparenki kyökyttää kuin kyöpeli sen hämärässä
    rotkossa. Iskee hän siinä oikein vihamiestä kuokallaan kuopanpohjaa. Se
    rämähtää kovin oudosti, rämähtää kuin vanha kattilariepu. Sitten kuuluu
    kovaa helinää syvemmältä, jostakin kivien alta...

    Kaupparenki karjaisten ilosta poukahtaa korkealle. Hän kyllä tietää,
    kuinka hopeat helisevät, ja hosuu vielä vihaisemmin kivikuokallaan.
    Kuuluu taas helinää, kaupparenki kaivaa vielä äkäisemmin, huudellen:

    — Jo helisee ... jo helisee!

    Mutta tunturin päälle painuneesta mustasta ukonpilvestä leimahtaa äkkiä
    kirkas salama valaisten synkkää kuilua. Ja samassa pamahtaa hirveä
    pitkäisen jylinä, joka vuoria vyörytellen hiljalleen ajaa pitkin
    hämärtyviä tuntureita, niin että koko erämaa vapisee. Leimahtaa taas ja
    pamahtaa kohta toinen vielä ankarampi isku, ja se lennättää
    kaupparengin kivikuokkineen syvästä kortsista kauas tunturiin. Ja
    sitten pitkäinen taas lähtee vuoria jylkyttämään...

    Ei ole kauppamiehellä eikä Lintin Aukustillakaan enää halua etsiskellä
    Rikkaan-Hannun hopeoita. Kivikuokat, porat ja moukarit unohtuvat, kun
    aarteenkaivajat kiireesti kapaisevat ylös kurusta ja lähtevät kuin
    peikkojen ajamina juoksemaan pois, pitkäisen yhä juovattaen perässä
    vuoria vyörytellen...

    Tunturissa he tapaavat kaupparengin, joka piikkikuokallaan hosuu ja
    hakkaa kovaa kalliota, niin että tuli suihkii. Ukkosen jylistäessä hän
    hyppii ja iskee kahta kiukkuisemmin, hulluna karjuen:

    — Helisee ... helisee ... Rikkaan-Hannun silparahat ... helisee ...
    helisee...