Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    ONNEN LAMMAS.

    Juhannusaaton aurinko on painumassa pohjoiselle, lähennellen jo
    korkeita tunturihuippuja. Kuvahaiset vain häiläävät pitkinä ja
    peloittavina kuin Staalut ja muut tunturikyöpelit.

    Martin Jussa raitioi pientä porotokkaansa Rautuvaaran tievoilla
    Ounistunturien suuressa erämaassa. Täällä on poroilla hyvät olot, on
    heinäiset jängät sekä ruohoiset hetteet ja lompolorannat. On vielä
    kuivat jäkäläiset tievat ja jylhät pahikot, ja kirkas kaalo kaltiovesi
    kohisee pahtojen välissä.

    Tunturien käkkyräkoivut ja matalat vaivaisenvarvut vasta vihertävät
    kesäntuloa. Korkeiden tunturilakien ja pahtojen pohjoisilta vieriltä
    loistavat valkoiset lumikentät. Täällä ylhäisessä tunturimaassa on
    juhannus vielä viileää kevätkesää.

    Mutta porot ovat tyytyväisiä. Niillä on parhain kesänaikansa, ei vielä
    räkkäkään kiusaa.

    Martin Jussakin on tyytyväinen. Vaatimet ovat hyvin vasoneet, ja vasat
    jo juoksentelevat roukuen emonsa perässä. Yksinään on Jussa koko
    tunturissa, ja tuntee olevansa melkein kuin suuren erämaan isäntä,
    jonka valta ulottuu tunturista tunturiin. Kiertäessään ympäri pientä
    eloansa Jussa joikaillen muistelee ylhäistä asuinmaataan, muistelee
    että tunturit kajahtelevat:

    — Na, Pyhäkeroko siinä viel’ oli,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo?
    Na, Outtakkako siinä viel’ oli,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo?
    Na, Rautuvaarako siinä viel’ oli,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo?

    Suuri päivä jutaa yhä pohjoisemmaksi ja samalla yhä laskeutuu
    tavoitellen kohta kuin vanhana väärtinä Pyhäkeron ylpeätä kumua. Siellä
    se ylhäisissä korkeuksissa hetkisen levähtää, ei liekehdi, ei leimua,
    katselee vain suurena lempeänä taivaansilmänä autiota tunturimaataan,
    jossa vain köyhä Martin Jussa poroineen askaroi.

    Yön hiljainen salaperäinen henki hiipii yli erämaan, käärien tunturit
    sinipunervaan sekä vetäen pahikkoihin ja lompoloille hämyisen verhon,
    jonka suojissa suuri luonto saa rauhassa levähtää.

    Ei kuulu muuta kuin porojen roukumista, kun elo ruohoa jyrsien liikkuu
    lompolon rannalla tievan laidassa. Sekin kuulostaa oudolta kuin tulisi
    jostakin tievan alta taikka pahtakolosta...

    On niin oudonhiljaista, että melkein jo odottaisi jostakin hämyisestä
    kurusta kohta kohoavan jonkin salaperäisen olion. Sillä tällaisina
    äänettöminä öinä, juuri juhannusöinä, tunturien ja tievojen haltiat ja
    salaperäiset näkymättömät henget ovat ahkerimmin liikkeellä.

    Martin Jussa hyvin tietää, että täällä Rautuvaaran ja Pyhäkeron
    tievoissa asustaa maahiaisia. Mutta Jussa ei vain ole vielä koskaan
    sattunut niitä näkemään, vaikka on eloineen täällä samoilla mailla
    monet kesät oleskellut. Jussan äiji kyllä, vanha Martti-äijä, oli
    täällä Ounistuntureissa nähnyt niitä monet kerrat, samoin kuin Kurun
    Simu Ullatievassa ja Nili-Kalla Sokkovaarassa ja Vuontis-ukko
    kotilompolonsa rannalla. Olipa Martti-äijä kerran tässä samassa
    Rautuvaarassa tavannut ja ottanut kiinni maahiaisen lehmän. Se oli
    ollut hyvä lehmä, onnen lehmä. Ja siitä lähtien Martti-äijä oli
    ruvennut rikastumaan...

    Sattuisipa sellainen onni joskus köyhälle Jussallekin, joka melkein
    koko ikänsä on saanut raitioida muiden eloa. Tätä Martin Jussa on monta
    kertaa ajatellut yksinäisinä pitkinä öinään, oleskellessaan pienen
    elonsa kanssa täällä Rautuvaaran maahiaistievoilla.

    Sattuisipa kerran Jussallekin.

    Satipa joskus sattuukin... — — —

    Yön hiljaista hetkeä viettäen Jussa istuskelee nuotiolla käristellen
    poronkieltä, ja elokin rauhassa liikuskelee ruohoa etsien.

    Mutta yht’äkkiä porot rupeavat rauhattomina roukumaan...

    Jussa hypähtää katsomaan, mikä kumma peloittelee eloa.

    Siellä musta elukka liikkuu porojen joukossa. Jussa säikähtää, luulee
    ahmaksi ja kiireesti, pala suussa, rukattaa hätään.

    Mutta ei siellä petoa ole. Musta lammas siellä vain liikkuu, kaunis
    sukkajalkainen musta jaara, jonka päässä on kaksi valkoista kairaa,
    poskissa kahden puolen. Porojen joukossa se kävellä keputtelee omia
    aikojaan, väliin ruohoa nuuskii, väliin taas seisoo ja ikävissään
    määkii — ei mää’i, vaan kovin oudosti ikisee: ”i-i-i!” Lammas näyttää
    kuin jotakin etsivän. Poroja se katsoo oudostellen, samoin porotkin
    sitä.

    Jussa katsoo kauan outoa elukkaa ihmetellen, mistä on tullut tunturiin
    tuollainen elävä. Sitten hänelle yht’äkkiä selviää asia. Sehän on
    maahiaisen lammas ... noin kummallisesti määkiikin. Maahiaisen lammas
    se on...

    Siinä nyt olisi Martin Jussalle onnen lammas. Kun vain Jussa osaisi ja
    ymmärtäisi ottaa sen kiinni.

    Kyllä Jussa tällaiset asiat tietää ja taitaa. Hän hiipii hiljaa
    lähemmäksi — niinhän Martti-äijikin oli tehnyt —, riisuu luhkan
    hartioiltaan, käärii sen lujaan myttyyn — aivan kuin Martti-äijikin
    hiipii vielä vähän, piiloitellen luhkaa selkänsä takana...

    Lammas on takaperin Jussaan, nuuskii vain ruohoa, ei huomaa...

    Jussa hiipii vielä muutaman askeleen, käännähtää varovasti selin,
    katsoo lammasta vasemman olkansa ylitse — Martti-äijikin oli samoin
    tehnyt — ja sitten äkkiä kovalla vauhdilla lennättää luhkamytyn
    olkansa ylitse, niin että se mennä tohahtaa yli lampaankin.

    Lammas säikähtää, ponnahtaa ylös, määkäisee surkeasti ja aikoo
    ruukaltaa pakoon. Mutta se ei ota montakaan hyppyä, kun jo äkkiä
    pysähtyy, katsoo pelästyneenä luhkaa ja kauan aikaa ikisee kovin
    surullisella äänellä. Viimein se kääntyy ja tulee hitaasti, pää
    alhaalla, hiljaa ikisten Jussan luo.

    Siinä se sitten poropaimenen edessä pää painuksissa, ikisten seisoo ja
    peloissaan häntä katsoo...

    Jussa on itsekin hiukan aralla luonnolla. Uskaltaako, saako kristitty
    ihminen sitä ollenkaan kosketella? Jos se silloin karkaa pois ja
    katoaa...

    Viimein kumminkin — pitäähän se toki panna kiinni — Jussa kädellään
    hiljaa koskettaa lampaan selkää. Elukka säikähtää, laukkaa pakoon.
    Poropaimenkin pelästyy: nyt onnen lammas jälleen meni. Mutta se heti
    kääntyy ja tulee takaisin surullisesti ikisten. Vapisten se seisoo ja
    peloissaan, kallella päin katsoo suurin mustin silmin, kun poropaimen
    sitä sievästi taputtelee ja silittelee ja raaputtaa sen niskaa. Vielä
    surullisemmin se ääntelee, kun Jussa sitoo karkean nahkahihnan sen
    kaulaan, sonnustaen hihnan toisen pään isoon kiveen, ettei elukka
    pääsisi karkuun.

    Mutta kun Jussa menee noutamaan luhkaansa, huomaa hän, että se on
    kadonnut. Maahiainen on siepannut poromiehen uuden luhkan lampaansa
    hinnaksi.

    Jussa ei siitä pahastu. Hän on päinvastoin hyvillään. Nyt on eläin
    maksettu. Menköön luhka, vaikka uusikin! Hän on saanut nyt haltuunsa
    maahiaisen lampaan, onnen elukan.

    Ja poropaimenen eteen läikähtää yht’äkkiä koko tulevainen menestys...

    Nyt hän, Martin Jussa, rupeaakin rukattamaan onnen palkaita, nyt vasta
    alkaa elämä kääntyä oikeille keinoille. Vielä tässä raitioidaan
    tuhansien tokkaa ja aivan omaa eloa, niinkuin ennen Mahtin Aslakka
    Koutokeinossa. Semmoisen elon kanssa sitten kelpaa rymistää ympäri
    Ounistuntureita ja outamaita ja mennä vaikka Ruijanmerelle asti ...
    mennä, niin että maat jytisevät, ja kymmenet rengit ja piiat karjuvat,
    ja kymmenet koirat kiljuvat, ja kymmenet, sadat poron kellot
    pompottavat. Ihmiset vain katsovat kateellisina ja siunailevat ja
    sanovat toisilleen:

    — Siinä meneekin Martin Jussa, iso rikas! Sillä on eloa, niin ettei
    tiijäkkään ... kaikki tunturit täynnä ... niinkuin sopulia. Siinä on
    Ounistunturien iso rikas, Martin Jussa!

    Kyllä Jussa osaisi tuhantisen tokan hoitaa: renkejä ja piikoja kyllä
    saa, ja sikiöitä on omalla kotakentällä nousemassa... Mutta sen hän
    aina katsoisi, etteivät lantalaiset, kortot, eivätkä Ruotsin puolen
    outamiehet, pororosvot, saisi paljoakaan varastetuiksi... Köyhille
    lappalaisille hän kyllä nakkelisi ilmaiseksi kisuroita ja silmäpuolia
    vasoja, jopa jonkin piettiönkin ja huonon stainakan. Ja hyvä väärti hän
    olisi toisien rikkaiden tunturilaisten kanssa, ja pahpan kanssa ja
    länsmannin kanssa — pahpalle hän usein veisi parhaita paisteja... Eikä
    hän toki koskaan rupeaisi leikkelemään omia merkkejään muiden
    peurakorviin. Hän on kuullut, että maahiaisten asiat vaativat
    kristillistä ja nuhteetonta vaellusta.

    Itse hän ajelisi komeissa valkkopeskeissä, oikein gabba-jievjoissa, ja
    äkäinen mutsikkahärkä olisi jutona, ja perässä rukattaisi toinen härkä,
    jonka lukollinen kansiahkio olisi täynnä hopearahoja...

    Siinä ajaisikin Martin Jussa, oikea ylilappalainen, Ounistunturien iso
    rikas!

    Mutta kyllä pitääkin nyt maahiaisen mustaa lammasta — tuollahan tuo
    ikisee — hoitaa hyvästi. Eikä saa toki maahiaista suututtaa —
    pitäköön vain luhkan...

    Kuinkas oli käynyt Martti-äijän, kun oli saanut maahiaisen lehmän ja
    tullut rikkaaksi. Ukko riepu oli suututtanut maahiaisen, ja siihen oli
    hänen onnen palkaansa päättynyt. Aivan köyhänä oli vanha Martti-äijä
    hävinnyt tunturiin. Oli kuultu, kun hän oli siellä kovin surkealla
    äänellä ja nuotilla joikaillut:

    — Voi, Ounistunturia onnetonta,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo,
    loo lolo loo loo, loo lolo loo loo...

    Martin Jussa kyllä koettaa aina pysyä sovinnossa maahiaisten kanssa. Ja
    hän joikailee kirkkaasti, niin että sen kyllä kuulee vaikka
    maahiaisukko tievamajaansa:

    — Na, Pyhäkeroko siinä viel’ oli,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo... — — —

    Aamulla kun Jussa vie porotokkaa kotansa luo koittolevolle, hän ajelee
    elon perässä mustaa sukkajalkaista jaaraa. Lammas pysyy jo hyvin
    irtaallaan matkassa, vähän kyllä kuin kummastellen, että mihin tässä
    viedään. Se juosta kapistaa porokarjan kintereillä. Mutta aina tuon
    tuostakin se kääntyy katsomaan jälkeensä ja ikisee kuin kysyen, vieläkö
    rukatetaan. Sitten se taas lähtee kipittämään joukon perään, niin että
    valkoiset sukkajalat vilkkuvat.

    Tunturien turvekota juoksee pienimpäänsä myöten katsomaan outoa mustaa
    elukkaa, joka niinkuin iso koira saapuu porokarjan mukana kentälle.
    Kovin hätäisennäköisenä lammas seisoo kotaväen keskellä, pyörii ja
    katselee ympärilleen ja ikisee.

    — Se on maahiaisen lammas, onnen lammas! Jussa ylpeästi todistaa,
    muistellen, kuinka ja mistä hän on sen käsittänyt.

    — Ja nyt tässäkin koassa ruvethan elämhän!

    Ja kaikki saavat kuulla ja uskoa tämän, kun vielä musta lammaskin
    vakuuttaa:

    — Ni-i-iin!

    Maahiaisen musta lammas jää kotakentälle. Kaikki tahtovat sitä
    hyviteilä. Lapset aina laukkaavat sen perässä, koettaen ohjata sitä
    parhaille ruokapaikoille. Mutta tunturitievojen piiloisilla laitumilla
    liikkuneelle elukalle ei kelpaa parhainkaan rantaruoho, vaikka sikiöt
    sitä kuinka tarjoaisivat. Lammas vain vähäisen niitä haistelee, kääntää
    pois päänsä ja ikisee. Sitten se nuuskii ilmaa joka tuulelta ja viimein
    ruukaltaa suoraan suurelle jängälle. Hyvillään äännellen se
    laukkaa suurien hillanlehtien kimppuun ja alkaa niitä napsia.
    Ruskeanviheriäiset isot hillanlehdet, mustan väkevän jängän nostamat,
    ovat maahiaisen lampaan oikeaa evästä. Mikään muu viheriä ruoho ei
    sille kelpaa.

    Mutta kun mustaa lammasta janottaa, se juoksee kentän laitaan
    kirkkaalle kaltiolle. Lompolon Tumma vesi ei sille kelpaa, ei
    purovesikään, ja jängän ruskea neste on sille kauhistus. Vain kirkas
    kaltiovesi on mieluista sekä läpikuultava Valkeansaivon vesi.

    Eikä maahiaisen sukkajalkainen jaara viihdy kentän toisien lampaiden
    seurassa. Kun ne leveästi määkien ja päristäen tulevat sen luokse, se
    peloissaan kiireesti pakenee pois. Ja aina se kapsuttelee omaa
    polkuansa kaltiolle ja hillanlehtilaitumelle.

    Mutta kun lammas näkee turvekodan lapsia kentällä, se jo kaukaa heille
    ikisee ja juoksee luo, vaikkakin se aina katsoo heitä hiukan
    oudostellen. — — —

    Kaukainen turvekota elää suurien toivojen aikaa. Kaikki puhuvat vain
    maahiaisen lampaasta, onnen lampaasta, joka Jussalle, kodan köyhälle
    isännälle annettiin tunturissa itse juhannusyönä. Kaikki ovat
    tyytyväisiä, kaikki asiat menestyvät hyvin. Vasat kasvavat nopeasti,
    eikä räkkä kiusaa eloa kovin ankarasti.

    Ja Ounistunturien poropaimen joikailee yhä ylpeämmin mahtavasta
    tunturistaan.

    Pienessä turvekodassa saarnataan joka päivä koreista silkkihuiveista ja
    isoista hopeaisista rintariskuista, kirjotakeista ja valkkopeskeistä.
    Niitä on luvassa pienimmälle pissikoltullekin kohta monin kerroin.
    Kotaemäntä jo melkein itseään halveksien ja säälien katselee vanhaa
    kulunutta silkkiriepuaan ja kovin virttynyttä kirjotakkiaan. Mutta
    kohtahan ne joutavatkin pois ja saadaan sijaan uudet, joita ei tarvitse
    hävetä.

    Lapset juoksevat alituisesti onnen lampaan perässä luetellen sille,
    mitä koreaa kukin tarvitsee, ja kysellen, milloin he niitä saavat.
    Kyllä sikiöt sen tietävät, että musta lammas niitä kaikkia kohta
    toimittaa.

    Lammastahan toki, kaiken menestyksen alkua, aina pitää huolehtien
    muistaa. Lapset kantaa reputtavat jängältä säkillisittäin hillanlehtiä,
    kuivaavat niitä kotasiljolla ja rakentavat ison sauran. Siinä on
    lampaan talviniesta — ja lapsilla on luvassa omat nimikkovasat.

    Mutta kun tulee syksy, ja elukat pitää laittaa talvisuojaan,
    rötistetään maahiaisen lampaalle turvepuuran nurkkaan oma pieni
    karsina, jossa se saa oleskella omissa eväissään erillään toisista
    lampaista. Näille, kaikkiruokaisille kristikansan kasvateille,
    kannetaan syötäväksi vaikka mitä, lehtiä, jäkäliä, roskaheiniä ja
    kaikkia kalansuljuja ja keittoliemiä. Mutta musta onnen elätti
    napertelee vain sieviä viisisormisia hillanlehtiä ja juo kirkasta
    kaltiovettä, jota pitää tarjota kirkkaasta tinakattilasta.

    Onnen lammas onkin lähtöisin sellaisesta paikasta, jossa on astioina
    hopea. Se on kyllä kuultu Martti-äijiltä, mutta täällä täytyy lampaan
    tyytyä tinaan, turvekodan hopeaan.

    Pitkä ruma syksy ja pimeä syystalvi vierähtävät tunturientakaisessa
    turvekodassa samassa suuressa uskossa ja toivossa kuin kesäkin.

    Hyvin vain menestyy kaikki, lampaatkin tekevät jo kolmosia, ja syksyllä
    olivat verkot järvessä siikaa täynnä. Jussa kiertelee eloineen matalia
    outamaita, ja porot jäkälää kaivaen tekevät kiekeröitä pitkin tievoja.

    Ja tuon tuostakin kuuluu lumisesta oudasta komea joikaus:

    — Na, Pyhäkeroko siinä viel’ oli,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo...

    Sati vain tässä jokin vuosi vielä eletään, niin Martin Jussa jutaa kuin
    Mahtin Aslakka, että tunturit rytisevät. — — —

    Joulu, pimeimmän kaamosajan suuri juhla, saapuu pienelle
    turvekodallekin, joka yksinäisenä, paksujen hankien ympäröimänä
    kyhjöttää tunturien takana. Hyvin täällä vain eletään ja joulua
    odotellaan. Mikäpä täällä hätänä, vaikka olisivat vielä suuremmat
    hanget ja tunturit ympärillä.

    Täällä on onnen lammas hillanlehtiä näpertelemässä, eikä ole
    maahiaista, eikä muitakaan kummituisia suututettu.

    Ja vaarallinen kaamosajan juhla pitää nyt viettää entistäkin
    varovammin. Kotasiljo siistitään sieväksi, korjataan risut ja roskat
    syrjään, ja aina liikutaan hiljaa, eikä anneta sikiöidenkään kovasti
    taajoa.

    Levottomina sitten kuunnellaan, kuinka jouluyönä tunturimaiden
    näkymättömät kummituiset, joulustaalut ja tontut ajella tohistavat
    pitkin erämaita. Ollaan kuulevinaan, kuinka ne tulla kahistavat
    kotasiljollekin ja kiertävät kotaa sekä lammaspuuraa... Onpa
    kuuluvinaan kuin kova kolahdus ja sähähdys ja ryskähdys, sekä sitten
    niinkuin jotakin tuttua ikinää...

    Ja sitten taas ajaa suhistetaan ympäri kotasiljoa...

    Kaamosajan suuret henget ovat liikkeellä. Pienen ihmisen täytyy niitä
    avuttomana, peloissaan kuunnella.

    Aamulla menee kotaemäntä puuraan lampaita hoitelemaan, ja
    hillanlehtirove on hänellä kainalossa sekä kädessä tinakattila, jossa
    on kirkasta kaltiovettä.

    Mutta karsinasta ei kuulu tuttua ikinää.

    Vapisten, pahoin aavistuksin emäntä astuu aidan viereen ja rupeaa
    pimeässä kopeloimaan karsinaa. Siellä ei tunnukaan olevan mitään.
    Emäntä säikähtää, niin että vesikattila ja rove rävähtävät alas hänen
    käsistään, ja suuressa hädässä hän juoksee kotaan surkeasti
    voivotellen...

    Jussa arvaa heti asian, ryntää oikopäätä puuraan ja rupeaa pimeässä
    tunnustelemaan karsinaa... Ei siellä mitään ole! Lammas on kadonnut...
    Mutta sitten sattuu käteen aidan vierestä jotakin pehmeää, villaista...

    Jussa voihkaisee kipeästi.

    Vähitellen Jussan silmät tottuvat puuran hämärään, ja hän näkee koko
    onnettomuuden.

    Karsinassa, aidan vieressä makaa musta onnen lammas hengetönnä. Se on
    pistänyt, raukka, päänsä aidan rakoon ja siihen hirttynyt. Mustin
    sammunein silmin se tuijottaa Jussaa, ja suu on avoinna kuin se
    vieläkin haluaisi sanoa: ”i-i-ii”.

    Jussa hyppää karsinaan, irroittaa elukan aidanraosta, ruveten sitä
    mielettömänä repimään ja pudistelemaan kuin henkiin saadakseen. Mutta
    lammas pysyy kuolleena. Synkkänä, sanaakaan sanomatta Jussa raukka sitä
    katselee.

    Siinä menivät nyt suuret elot ja muut hyvät.

    Mutta kotaemäntä itkee ja huutaa aivan sekapäisenä. Joutuvat siihen
    sikiötkin, ja kun he näkevät mieluisen hoidokkinsa kohtalon, on kohta
    koko kenttä täynnä surkeaa valitusta ja parkumista.

    Kun sitten päivän vaietessa katsellaan kotasiljoa, nähdään lammaspuuran
    luona puiden hakkuupölkky paiskattuna ylösalaisin. Siitä arvataan, että
    joulustaalu on yöllä ajanut pölkkyyn, lennättänyt sen vihoissaan nurin
    ja vielä kostoksi ajanut kodan onnen lampaan surmilleen.

    Hakkuupölkky, onneton, on sattunut unohtumaan staalujen ja tonttujen
    tielle. — — —

    Itse joulupäivänä Jussa ottaa onnen lampaansa hartioilleen ja tuura
    kädessä hiihtää jängälle. Ja sikiöt kahlaavat parkuen perässä
    surullisena saattona. Jussa purastaa jänkään syvän kuopan, pudottaa
    sinne surkean kantamuksensa ja peittää sen jäätyneillä,
    hillanlehtisillä turvekokkareilla.

    Rikkinäisin takkirievuin, karvattomin kengin lapset seisovat kuopan
    ympärillä vilusta väristen, itkien ja huutaen, ettei saa heidän
    lammastaan sinne peittää. Kenelle he nyt syöttävät hillanlehtiä?

    Sanatonna Jussa hiihtelee takaisin jängältä, ja lapsiparvi tarpoo
    perässä.

    Sinne täytyi, mustaan jänkään; Martin Jussan, itse joulupäivänä haudata
    suuri onnensa, uskonsa ja toivonsa...

    Köyhän turvemökin valoisa joulu on muuttunut pimeimmäksi kaamosajan
    yöksi. Sanattomina istutaan kylmässä savuisessa kodassa pihisevän tulen
    ääressä. Jussa katselee synkästi, emäntä on itkuisin silmin, ja lapset
    yhä parkuvat ja muistelevat mustaa lammasta, joka söi vain
    hillanlehtiä...

    Hillanlehtisaura kyhjöttää kotasiljolla lumen peitossa kadonneen onnen
    surullisena muistomerkkinä... — — —

    Ei ole Martin Jussa enää suurien toivojen nostama tunturimies. Jussa
    riepu ei enää uskalla ajatuksissaankaan ajella tuntureita tuhantisen
    tokan isäntänä, ei hän kuvaile valkkopeskejä, eikä usko heliseviin
    hopeoihin. Ei juokse hänen äänensä ylpeästi, eikä hän jaksakaan enää
    joikailla komeaa tunturivirttänsä.

    Jussa on taas vain köyhä turvekodan ukko, joka raskain mielin raitioi
    pientä porotokkaansa. Vain joskus kuuluu tunturista hänen joikauksensa.
    Melkein kolkosti kajahtelee suuri tunturimaa, kun Martin Jussa pimeänä
    yönä pienen tokkansa vierillä surkein äänin — aivan kuin ennen muinoin
    Martti-äiji — huutaa jouvottelee:

    — Na, Pahakuruko siinä viel’ oli,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo?
    Voi, Ounistunturia onnetonta,
    loo loko loo lolo, loo loko loo lolo,
    loo lolo loo loo, loo lolo loo loo...