Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Maasin vanhan kirkon löytö.

    Maat ylenevät ja maat alenevat.

    Se on luonnon laki.

    Suurin osa — niin, koko Lapinmaa ja Ruijakin ovat kerran nousseet
    merestä.

    Mistä se johtuu?

    Se johtuu siitä, että maan sisus on sulaa, jossa alkuaineet
    myllertävät. Ne puhisevat ja pihisevät kuin puuro valtaisessa
    kattilassa. Väliin ne vain hiljakseen porahtelevat kuin tyytyväisinä
    olotilaansa. Mutta toisinaan ne tuskastuvat, äkämystyvät ja
    hurjistuvat. Ja silloin ne paisuttavat voimansa äärettömiin.

    Kuka vangitsi ne kuoren sisään? Kuka halusi kiduttaa niitä ikuisessa
    pimeydessä? Kuka?

    Eivätkö elementit olleet vapaita? Eikö maailman luoja ollut
    lahjoittanut niille niiden voimaa? Miksi oli tuli vangittu maan
    sisään? Mikä puolueellisuus, kun kerran osa sen omaa heimoa hallitsi
    maan päällä?

    Elementit maan sisässä riehuvat. Niiden vanha vihollinen vesi,
    joka jostakin halkeamasta on päässyt solahtamaan maan uumeniin, on
    muistuttanut niitä voimasta, jonka ne aikojen alussa saivat.

    Mitä tekemistä oli vedellä maan uumenissa? Miksi se ei pysynyt
    aloillaan?

    Tuli ja leimaus! Se sai nähdä, mihin tuli pystyi jouduttuaan
    kosketuksiin vanhan vihollisensa veden kanssa.

    Maan sisuksissa myllertää mahtava voima. Se paisuu, paisuu kuin
    kevättulviva joki yli äyräittensä. Pois kuori alkuaineitten
    päältä! Pois kotelo ikuisuuden ihmevoimien ympäriltä!

    Puks!

    Se pamahti vähän kovemmin kuin tavallinen pullonkorkki, vähän
    kovemmin, veliseni, vähän kovemmin.

    Tuli nousee maasta, ja kuuma alkuaine virtaa ihmisten pelloille.

    Mutta välistä ei maan uumenissa raivoava tuli jaksa puhkaistakaan
    maan kuorta. Se vain kohottaa sitä ylöspäin: maanpinta nousee kuin
    huonosti piastuneen leivän kuori.

    Taikka: maanpinta laskee. Syvyydessä kalvava tuli on kovertanut
    maanpinnan. Se tulee ohueksi, niin tavattoman ohueksi. Silloin se
    ei kestä edes tavallisen kirkon painoa.

    Ja sitä seikkaa sai Maasin vanha kirkko kiittää, että se muutamana kesäisenä sunnuntaina
    humahti syvyyteen kuin kivi pohjattomuuden
    kaivoon.

    Eivätkö ihmiset olleetkin tuon sunnuntain aamuna nähneet lämmintä
    höyryä nousevan maasta. Se oli ollut niin merkillistä höyryä,
    etteivät maasilaiset koskaan muistaneet sellaista nähneensä.
    Paimentyttö Pirita, joka kaitsi kauppiaan karjaa, oli koettanut
    koota sitä helmaansa, mutta pysyikös se! Huihai! Se luisti käsistä
    kuin sammakon kutu. Se oli omituisempaa höyryä kuin tavallinen usma,
    joka nousee jängiltä.

    Ja pappilassa oli tuona samaisena ollut tällainen
    keskustelu papin ja hänen rouvansa kesken:

    — Miksi riisipuuro on tänä aamuna niin kohokuorista?

    — Se on paistunut liian kuumassa uunissa.

    — Merkillistä.

    Muuta ei pappi ollut virkkanut, vaan syönyt tyytyväisenä. Ja aterian
    jälkeen hän oli vetäissyt äsken Kristianiasta tilaamansa uuden
    kauhtanan ylleen ja mennyt kirkkoon.

    Mutta papinrouva oli jäänyt kotiin. Hän oli hiukan närkästynyt, koska
    hänen miehensä oli moittinut riisipuuroa.

    Sitä närkästystään hän sai kiittää pelastumisestaan, sillä juuri
    tuona samaisena humahti Maasin kirkko syvyyteen
    pappeineen ja lukkareineen.

    Sitä kauhua, jonka tapaus paikkakunnalla herätti! Koko kylä oli ihan
    pyörryksissä. Melkein puolet kylän asukkaista oli mennyt syvyyteen
    kirkon mukana. Sinne oli mennyt pappi uusine kauhtanoineen, sinne
    lukkari ja koko muu kirkkokansa. Ei ollut sitä taloa, josta ei joku
    olisi ollut poissa.

    Mutta merkillisintä kaikesta oli se, että siellä missä aviopuolisto
    pyhäaamuna olivat riidelleen, oli toinen elossa. Oliko sitten
    syyllisempi kuollut vai henkiin jäänyt, sitä oli vaikeampi sanoa.

    Oh, sitä onnettomuutta! Rigges-Niila, pororuhtinas, oli juuri
    palannut Alattiosta ja nostanut kauppiaalta rahoja. Hän meni
    rahoineen. Laivuri-Jens, joka oli tullut Niilan mukana vihityttämään
    itsensä Siiri Lensmannin kanssa, pelastui morsiamineen. He eivät
    olleet kehdanneet mennä kolmaskertaista kuulutustansa kuulemaan.
    Heitä oli ujostuttanut. No niin, heille se oli onneksi. Mutta se,
    mikä kuitenkin nosti tien pystyyn, oli papin kuolema, sillä toista
    pappia ei asunut Karasjokea lähempänä. Sinänsä se olisi kai sitten
    mennyt, jos olisi saatu varmuus, että Maasin pappi oli ehtinyt
    julistaa heidän aviokuulutuksensa kolmannen kerran. Heidät olisi
    Karasjoen pappi vihkinyt ilman muuta. Mutta nyt ei löytynyt ketään,
    joka olisi sen todistanut. He saivat siis tyytyä kahteen kuulutukseen.

    Jokaiselle tuotti kirkon häviö surua ja onnettomuutta. Paksu-Johnsen,
    joka oli joutunut papin kanssa huonoihin väleihin, viis välitti papin
    kuolemasta. Mutta yhtä kaikki hänkin kulki pää riipuksissa: hänen
    poikansa oli hukkunut kirkon häiviössä. Pojan kuolema — no, olihan
    sekin vahinko, mutta suurempi suru oli takin vuoksi, jonka poika oli
    vetänyt ylleen kirkkoon mennessään. Sillä takin povitaskussa oli
    ollut kuitti Rigges-Niilalle maksetusta velasta. Lauantai-iltana he
    olivat tehneet kuitin Johnsenin peräkamarissa ja ryypänneet päälle.
    Ja nyt oli kuitti hukkunut. Paksu-Johnsen kulki ja kirosi, sillä
    Niilan pojat, varsinkin kun olivat isänsä kuoleman kautta menettäneet
    suuren summan rahaa, tulisivat vaatimaan häneltä velan toistamiseen.

    Aikaa kului. Maasilaiset rakensivat uuden kirkon kolme peninkulmaa
    etelämmäksi, nykyiseen Kautokeinoon. Vähitellen unohtui onnettomuuden
    päivä. Suusta suuhun kulki vain tarina tuhon sunnuntaista, sillä sen
    seuraukset tuntuivat vieläkin seurakunnassa.

    Paksu-Johnsenin jälkeläiset olivat jääneet köyhiksi. Heidän isoisänsä
    isä oli joutunut kuin joutunutkin toistamiseen maksamaan velkansa
    Rigges-Niilan pojille. Miten Laivuri-Jensin kolmannen aviokuulutuksen
    oli käynyt, sitä ei nytkään tiedetty paremmin kuin ennenkään. Mutta
    Siiri Lensmannin hän joka tapauksessa oli nainut, koskapa heidän
    poikansa pojanpoika harjoitti kauppaa Kautokeinon kirkolla. Joka kerta
    kun tämä kulki Alattion markkinoille ja yöpyi Maasinkylään, hän
    ajatteli ennen maatamenoaan: ”Olisipa soma tietää, ehtikö Maasin
    pappi kolmannen kerran kuuluttaa isoisän isän ja Siiri Lensmannin,
    ennenkuin maa nieli kirkon.”

    Ja Sören Johnsen, hän, joka piti pikkukoulua Maasissa, mietti
    katsellessaan Rigges-Niilan pojanpojan poikaa: ”Olisipa soma tietää,
    oliko isoisän isän takin taskussa kuitti Rigges-Niilan velasta.
    Silloin minä lähtisin Tromssaan kansakoulunopettajantutkintoa
    suorittamaan.” Ja hän katseli hajamielisenä Rigges-Niilan
    pojanpojan poikaa, joka istui etupenkillä lautamies Olsenin pirtissä
    hopeasolkinen lapintakki yllään.

    Niin jokaisen Maasissa-kävijän ajatukset johtuivat aina tuohon
    onnettomuuden päivään.

    Pappi tuli sinne maakirkkoa pitämään. Hän meni majataloon, kaivoi
    repustaan kuluneen kauhtanansa ja ripusti sen vierashuoneen seinälle.
    Mutta samalla hän ajatteli: ”Takki saisi olla uusi. Mahtaisikohan
    Pedersen-paran kauhtana enää kelvata mihinkään, jos se kerran
    päivänvaloon kaivettaisiin?”

    Ja sen ajatuksen jälkeen hän sytytti piippunsa ja rupesi katselemaan
    lappalaispoikien kisailua kievarin pihalla.

    Mutta että maa voisi nielaista kievarin ja sen mukana hänet
    seuraavana päivänä jumalanpalveluksen aikana, sitä hän ei ajatellut.

    Jota vastoin hänen rouvansa ajatteli.

    Sillä illalla ennen maatamenoaan hän risti kätensä ja rukoili, ettei
    Jumala vain sallisi maan haljeta Maasissa sillä aikaa kun hänen rakas
    Nilsinsä siellä kirkonmenoja piti.

    Näin kulkivat ihmisten ajatukset aina tuohon onnettomuuden päivään,
    kunnes Maasiin saapui mies, joka toi päivänvaloon vanhan kirkon.

    Tähtientukija Christoph Heribertus Krusenholtz! Kuka olisi
    aavistanut, että hän tulisi nostamaan päivänvaloon Maasin vanhan kirkon
    ! Hän oli viettänyt iltojaan Tukholman kuninkaallisessa tähtitornissa
    ja ihmetykseen vaipuneena katsellut tuikkivia
    taivaankappaleita. Mitä liikutti häntä Pedersen-vainajan uusi
    kauhtana taikka Rigges-Niilan rahat, häntä, jolla itsellään oli niin
    juhlallinen palkka ja kultanappinen hännystakki. Mitä liikuttivat
    häntä pikkukoulunopettaja Johnsenin aviokuulutus, häntä, jolle oli
    tarjottu professoripaikkoja maailman suurimmissa yliopistoissa ja
    joka olisi saanut vaikka prinsessan, jos vain olisi halunnut. Ei niin
    kerrassaan mitään! Mutta niinpä hän vain tuli — auringonpimennystä
    katsomaan ja joutuikin sensijaan tuijottamaan maankauhean kuopan
    pohjalle, jota työmiehet kaivoivat hiessäpäin Maasin vanhalla
    kirkkopaikalla.

    Oi kauhistus sitä kuopan syvyyttä! Pieninä kuin kärpäset kumottivat
    miehet sen pohjalla. Eikä kumma, sillä sitä oli jo kaivettu yhtä
    vaille kolmekymmentä päivää. Abraham Kellonsoittaja, joka kuopan
    pohjalla johti kaivaustyötä, teki kuopassa vallitsevasta tavattomasta
    kuumuudesta sen johtopäätöksen, että lähestyttiin jo arveluttavasti
    maan keskipistettä. Hän huusi senvuoksi professori Krusenholtzille:

    — Taidamme olla väärässä!

    Silloin professori laskeutui kuoppaan ja asetti mittarin keskelle
    kuopan pohjaa.

    Se mittari oli maailman ihmeellisin kapine: pieni, vesimittarin
    mallinen puukotelo, jonka sisällä oli lasiputki ja siinä hitunen
    alkuainetta. Se teki herkkiä liikkeitä joka kerta, kun joutui viinan
    läheisyyteen.

    Viinamagneetti! Onko kummempaa kuultu?

    Niin — se oli todellakin viinamagneetti, sellainen, jossa alkuaine
    rupeaa hypähtelemään alkoholin läheisyydessä.

    Tähtientutkija Krusenholtz laskeutui polvilleen. Hän tarkasti
    magneettia huolellisesti ja tarkkaan. Ja katso! Alkuaine liikkui,
    niinkuin se aina liikkuu alkoholin läheisyydessä.

    Professori nosti koneen ylös ja katsoi miehiin, kasvoillaan
    voitonriemuinen ilme:

    — Kaivakaa vain, pojat! Palkka teille tulee!

    Ja kas: ei enää kuin pari kolme lapion pistoa, niin kilahti teräs
    johonkin kirkkaaseen ja kovaan.

    Oli osuttu suoraan sakariston lattian alla sijaitsevaan
    viinikellariin.

    Abraham Kellonsoittaja iski silmää professorille ja sanoi:

    — Tottakai sitä maistetaan?

    — Jo vain!

    Ja niin veti Abraham Kellonsoittaja korkit kahden viinipullon suulta,
    tarjosi toisen professorille ja sanoi:

    — Skål!

    Sekös ainetta oli! Sellaista ei voitaisi enää nykyajan rippikirkossa
    käyttää. Ei vaikka. Sillä silloin saisi suntio huolehtia vähän
    muustakin kuin kapan auttamisesta papin selkään tai numeroiden
    asettamisesta numerotaululle.

    Sitten mentiin kirkkoon. Ja siellä vasta näky aukeni. Kaikki
    sanankuulijat istuivat penkkeihin jähmettyneinä, ja pappi seisoi
    saarnatuolissa suu auki.

    Hän oli saanut halvauksen keskellä saarnaa ja kuivettunut siihen
    paikkaan.

    Abraham Kellonsoittaja, joka oli maailmaa ennenkin nähnyt ja sen
    kummia katsellut, kiipesi saarnatuoliin ja kurkisti papin olan takaa.
    Aivan oikein, teksti oli esillä vielä. Pappi ei ollut ehtinyt vielä
    kirkollisiin kuulutuksiin, ennen kuin kirkko oli humahtanut maan
    sisään.

    Eräs toinen, Erkki-Antti-vainaja, haki Paksu-Johnsenin pojan.
    ”Vaaleaverinen mies, messinkinappinen takki päällä”, oli
    pikkukoulunopettaja opastanut. No — vaaleaverisyydestä ei nyt enää
    ollut apua, mutta messinkinappinen takki löytyi, samoin Rigges-Niilan
    rahat.

    Miehet palasivat sakaristoon ja rupesivat huhuilemaan ylöspäin:

    — Ohooi, ohooi! Selvä on!

    Silloin laskettiin nuoratikkaat kaivokseen ja yksitellen kiipesivät
    miehet syvyydestä päivänvaloon, professori Krusenholtz ensimmäisenä.
    Abraham Kellonsoittaja nousi viimeisenä, sillä pelko oli hänelle
    tuntematon.

    Sitä väen paljoutta, joka oli kerääntynyt kaivoksen ympärille! Siinä
    oli Kautokeinon pappi, pikkukoulunopettaja Johnsen, kauppias Jensen,
    Laivuri-Jensin jälkeläinen, ja kylänväkeä suunnaton määrä.

    Arvaa sanomattakin, mikä ilo syntyi, kun miehet nousivat maan
    sisästä. Nousi niin suuri riemuhuuto, ettei sellaista ole kuultu kuin
    kerran jälkeenpäin: silloin, kun kohotettiin eläköönhuuto Anders Dryn
    mennessä naimisiin keisarintyttären kanssa.

    Professori Krusenholtz selitti kansanjoukolle, mitä syvyydestä oli
    löydetty, kertoi tarkkaan, miltä kirkko näytti sisältä. Huudahtipa
    siinä yksi ja toinen: ah ja uh! Mutta sitten vasta hämmästys
    ylimmilleen kohosi, kun professori viittasi Abraham Kellonsoittajan
    kertomaan, mitä tämä oli saarnatuolissa nähnyt.

    Niin — Laivuri-Jens ja Siiri Lensman olivat menneet kahdella
    kuulutuksella naimisiin.

    Mutta siihen huudahti kauppias Jensen:

    — Viis minä siitä, mutta minä olen kuulutettu kolme kertaa ja se on
    pääasia!

    Hän oli arka kunniastaan, sillä hän oli kunnallislautakunnan esimies.

    Erkki-Antti-vainaja, joka oli lukenut Rigges-Niilan kuitin, ojensi sen
    professorille. Tämä luki sen korkealla äänellä väkijoukon
    kuunnellessa henkeä pidättäen.

    Se oli selvä, velka oli maksettu. Papereissa oli
    Rigges-Niila-vainajan omakätinen ”karvamerkki”.

    Pikkukoulunopettaja Johnsen otti kuitin vastaan vapisevin käsin.
    Hän näki jo hengessään Tromssan seminaarin ja itsensä istumassa
    sen suurissa luokkasaleissa, joissa oli kartat ja maapallot ja
    senkin seitsemät viivottimet ja harpit. Hän näki jo hengessään
    päivän, jolloin hän vastavalmistuneena kansakoulunopettajana istuisi
    Kautokeinon uuden kansakoulun katederissa ja puhuisi hiukan samaan
    tapaan kuin nykyinenkin opettaja, hiukan nenäänsä.

    Ja katsoen väkijoukkoa aivan samalla tapaa kuin hän katsoi luokkaansa
    sanoessaan: ’Kirjoittakaa se’ hän virkkoi:

    — Minulla on nyt kuitti, ja te ymmärrätte, hyvät ystävät, mitä tästä
    nyt seuraa.

    Kyllähän hyvät maasilaiset sen ymmärsivät.

    Nyt astui esiin kirkkoherra ja puhui jotakin professorille. Ihmiset
    eivät erottaneet, mitä hän sanoi, mutta professori kävi juhlallisen
    näköiseksi ja nyökäytteli päätään. Hetkisen kuluttua hän lausui
    ääneen:

    — Kirkkoherra tässä esittää, että koska — mikäli hän tietää —
    vainajia ei ole ennemmin siunattu, se tapahtuisi nyt tässä. Minulla
    ei suinkaan ole mitään sitä vastaan, ja sehän on seurakunnan
    kirkkoherran asia ja virkavelvollisuus.

    Kirkkoherra Lillklausen katsahti ympärilleen, — hän etsi lukkaria.
    Mutta lukkaria ei näkynyt joukossa — joku sanoi hänen menneen
    kestikievariin lehmää katsomaan. Kirkkoherra selitti, ettei häntä
    nyt juuri siinä silmänräpäyksessä tarvittukaan, sillä hänenkin —
    kirkkoherra Lillklausenin — oli mentävä kievariin pukeutumaan
    kauhtanaan ja kaulukseen.

    Kirkkoherra Lillklausen lähti siis, väkijoukon jäädessä katselemaan
    ja töllistelemään kaivoksen ympärille. Ja olikos heillä katselemista
    — huihai! Siinä oli nyt ensinnäkin maankuuluisa Krusenholtz, sama
    mies, joka valmisti almanakat ja oli nyt kaivanut esiin Maasin vanhan
    . Siinä oli Abraham Kellonsoittaja, professori Krusenholtzin
    oikea käsi. Hän oli luvannut maasilaisille ’hiukan puheenaihetta’
    ensi talveksi. Lautamies Olsenin Hildyr rupesi jo siihen hengessään
    uskomaan. Hän oli antanut rukkaset pikkukoulunopettajalle senkin
    seitsemän kertaa, mutta nyt hän katseli Sören Johnsenia aivan eri
    ilmein. Pieni nykerönenä oli uteliaisuudesta punainen, ja vähän väliä
    hän korjasi kirjavaa liinaansa, joka jätti hänen ruskeat kiharansa
    otsapuolelta auringonsäteiden hyväiltäviksi. Oi, hänen oli tehnyt
    niin kovasti mieli saada Johnsen kääntämään päätään ja huomaamaan
    hänet. Hän tiesi nyt, miten hän vastaisi, ja mietti, sanoisiko Sören
    enää: ’rakas Hildyr!’ — ja häntä pelotti, pelotti niinkovin, ettei
    Sören enää niin sanoisikaan. Hetken päästä hän oli siitä aivan varma,
    sillä Sören Johnsen katseli vain ihmisten päiden yli eikä ollut häntä
    huomaavinaankaan. Silloin hän tunsi vihaavansa koko saapuvilla olevaa
    väkijoukkoa, — Sören Johnsenia ennen kaikkia muita. Mutta kaikkein
    eniten hän tunsi katkeruutta Abraham Kellonsoittajaa kohtaan. Eikö
    tämä ollut luvannut maasilaisille ’uutta puheenaihetta’? Oh, hän
    tiesi nyt, mitä se tulisi olemaan... ’Eipä Johnsen huolinutkaan
    Olsenin Hildyristä, kun sai Rigges-Niilan rahat ja pääsi Tromssaan
    lukujansa jatkamaan!’ — Niin he sanoisivat — nuo ilkeät,
    vahingoniloiset naapurit, joille Abraham Kellonsoittaja oli luvannut
    ’uutta puheenaihetta’. — Hänen olisi tehnyt mieli purkaa hiukan
    kiukkuaan Abraham Kellonsoittajalle, kun kuuli tämän huutavan: —
    Pottelit on pelastettava!

    Lautamies Olsenin nykerönenäinen Hildyr ei yhtään tiennyt, mistä
    ’potteleista’ oli kysymys. Hän vain keikautti niskojaan ja
    sanoi: ’pyh!’ Mutta jos hän olisi tiennyt, mitä pulloja Abraham Kellonsoittaja
    tarkoitti, hän ei olisi sanonut ’pyh!’, vaan ’ah!’,
    — sillä nuo pullot, joista Abraham Kellonsoittaja parastaikaa
    professori Krusenholtzille puhui, tulivat näyttelemään tärkeää osaa
    hänenkin tulevaisuutensa ratkaisussa.

    — Pottelit on pelastettava, ennenkuin pappi lukee haudan! huusi
    Abraham Kellonsoittaja toistamiseen ja viittasi pari miestä mukaansa.

    He laskeutuivat kaivokseen ja palasivat puolen tunnin päästä.
    Yks’kaks’ seisoi kaivoksen reunalla kaksitoista tummanpunaista
    pulloa, jotka aurinko pani säteilemään mitä ihastuttavimmalla
    tavalla. Ne loistivat kuin rubiinit, — ja niiden säihky julisti
    hämmästyneille maasilaisille, että elämä nousee maasta. — Kului
    toinen puolituntinen, ja pullojen luku eneni kaksinkertaiseksi.
    Professorin miehet korjasivat ne huostaansa ja lähtivät
    juoksuttamaan niitä kievariin, jonne lukkari oli mennyt lehmää
    katsomaan ja pappi pukeutumaan virkapukuunsa.

    Pulloja oli kaikkiaan kolme tusinaa, yhtä vaille. Lautamiehen Hildyr
    laski ne yksitellen, sillä hän ei ollut tyhmimpiä tyttöjä, vaikka
    olikin hiukan ylpeä. Hänelle johtui mieleen, että sieltähän saisi nyt
    Per Rasmussenin Matte hääjuomat, — sillä tämä oli lykännyt häitänsä
    viikosta toiseen hääjuomien puutteessa. Lautamiehen Hildyr pyörähti
    joukosta ja hävisi kylälle päin.

    Nyt palasi lukkari lehmää katsomasta, pappi oli saanut virkapuvun
    ylleen, professorin miehet tulleet pullojen viennistä — ja niin
    alkoi juhlallinen hautaustoimitus.

    Kirkkoherra Lillklausen ei muistanut olleensa omituisemmissa
    hautajaisissa. Siellä uinui maan alla kokonainen seurakunta
    pappeineen ja lukkareineen syvälle haudattuna. Tähän hetkeen asti he
    olivat odottaneet siunausta, lähes parisataa vuotta — ja nyt oli tuo
    hetki koittanut. Sanankuulijat olivat istuneet penkeissään, pappi
    seisonut saarnatuolissa ja suntio tapulissa kellojen ääressä, kukin
    kangistuneena siihen asentoon, mihin oli sattunut jäämään onnettomuuden
    tapahtuessa. Heidän tomumajansa oli pysynyt koossa, koska heille
    ei ollut lausuttu niitä sanoja, jotka päästävät sielun rauhaan
    ja avaavat ruumiille tien maaksimuuttumiseen. Siinä oli syy minkä
    vuoksi Abraham Kellonsoittaja oli tavannut kirkkoherra Pedersenin
    saarnatuolista ja Erkki-Antti Paksu-Johnsenin pojan penkistä. —
    Mutta samassa silmänräpäyksessä kuin kirkkoherra Lillklausenin ohut
    ääni lausui: ’Maasta olette te tulleet, maaksi pitää teidän jälleen
    tuleman’, kuului maan alta humahdus, kuin olisi valtainen jauhomäärä
    pudotettu jostakin hyvin korkealta hinkaloon, ja hetken päästä kohosi
    kaivoksesta sakea pölypilvi osoittaen, ettei maan alla uinuvasta
    kirkkokansasta ollut enää mitään jäljellä. Se oli kirjaimellisesti
    palannut Maa-emon avaraan syliin.

    Lukkari aloitti virren, johon kaikki saapuvilla olevat yhtyivät. Se
    oli valtavaa veisuuta, jollaista ei oltu kuultu Maasissa ennen eikä
    tulla koskaan jälkeenpäin kuulemaan: virsi sadallekolmelletoista
    vainajalle, jotka maa nieli kauniina kesäsunnuntaina kaksisataa vuotta sitten
    . Totisesti, jäljellejääneet olivat sen virren heille velkaa!
    Ja he lauloivatkin sen sydämensä pohjasta, professori Krusenholtzista
    alkaen kievarin risaiseen paimenpoikaan asti. Abraham Kellonsoittajan
    juhlallinen ääni kaikui ylinnä muiden. Tunturit ympärillä kuuntelivat,
    Maasin matalat puutalot kuuntelivat, laitumella käyskentelevä karja
    kuunteli — niin, koko luonto kuunteli tätä yksinkertaisen liikuttavaa
    sielumessua. Unohtunut oli professori Krusenholtzin ihmeellinen keksintö
    — viinamagneetti, unohtunut Tromssan seminaari ja sen korkea oppi,
    unohtuneet pitkäkaulaset espanjanviinipullot — yhtä vaille kolme
    tusinaa. Kaikki sellainen oli häipynyt mielestä pois — yksin
    katkeruuskin Hildyr Olsenin sydämestä, joka nyt oli kyyneleitä
    tulvillaan.

    Ikuisuus kohotti hetkeksi huntua vakavilta kasvoiltaan.

    Kun virsi oli loppunut, hajaantui väkijoukko vähitellen. Ja
    ihmeellistä: ihmiset tunsivat jälleen itsensä. Pikkukoulunopettaja
    Johnsen ajatteli Tromssan ja sen korkeata oppia,
    lautamiehen Hildyr muisti katkeruutensa ja nosti nenänsä entistä
    pystympään — hänellä oli vain yksi lohdutus: Per Rasmussenin Matte
    oli luvannut pitää häät illalla, ja Maten morsian oli pyytänyt
    Hildyriä morsiustytökseen. Professorin miehet ajattelivat kievarin
    peräkamarin piirongilla seisovaa pulloriviä: — niitä oli yhtä vaille
    kolme tusinaa, ja Per Rasmussenin Matte oli pyytänyt ostaa niistä
    viisi. No, se oli Abraham Kellonsoittajan ja professori Krusenholtzin
    asia — jos he myisivät, niin myykööt: heille jäisi vielä.

    Professori Krusenholtz läksi miehineen kievariin. Heihin liittyivät
    kirkkoherra Lillklausen ja lukkari. Päivä oli ollut merkillinen,
    suurenmoinen, ja sitä seuraava ilta oli muodostuva sen mukaiseksi.
    Sillä heti kun professori oli päässyt kievariin ja parahiksi kerinnyt
    papin kanssa ihmettelemään soreaa pulloriviä peräkamarin piirongilla,
    ilmestyi Per Rasmussenin Matte ja esitti asiansa. Hän oli ollut
    kuulutuksissa jo kuutisen kuukautta, mutta ei ollut pystynyt pitämään
    häitänsä hääjuomien puutteessa. Kirkkoherra kyllä tiesi, että hän
    puhui totta. Mutta nyt oli sattunut niin merkillisesti, että juomisia
    oli ilmestynyt kuin taika-iskusta ja vielä sellainen määrä — pulloja
    yhtä vaille kolme tusinaa! Sen vuoksi hän pyytäisi ostaa professorin
    varastosta viisi tahi kuusi ja maksaisi niistä vaikka vuorson
    kappaleesta.

    Asia otettiin keskustelun alaiseksi. Per Rasmussenin Matte sai
    mennä pirttiin päätöstä odottamaan. Hyväsydäminen Krusenholtz
    oli heti valmis myönnytykseen, — hän ei ollut eläissään vielä
    nähnyt lappalaishäitä. Mutta kirkkoherra Lillklausen oli toista
    mieltä: hänen mielestään viinivarasto kuului seurakunnalle, vaikka
    professori — ihmeellisen keksintönsä ansiosta — olikin sen niin
    odottamattomasti esiinkaivanut. Mutta jos professori suostuisi
    luovuttamaan vuorsot seurakunnalle korvaukseksi, ei hänellä,
    kirkkoherra Lillklausenilla, olisi mitään sitä vastaan, että
    professori päättäisi viinipullojen kohtalosta.

    Siihen ei professori Krusenholtzilla ollut mitään muistuttamista.
    Mitäpä hän vuorsoilla — huihai! Hän suostui.

    Per Rasmussenin Matte kutsuttiin sisään päätöstä kuulemaan. Ja arvaa
    sen sanomattakin, miten iloiseksi hän tuli: hän pyysi heti professori
    Krusenholtzin miehineen häihinsä, jotka samana iltana pidettäisiin
    kievarin avarassa pirtissä.

    Tulivatpa niistä häät, tulivat sellaiset, ettei Maasissa ollut
    ennen nähty ja tuskin tullaan koskaan näkemäänkään. Per Rasmussenin
    Matte kutsui niihin kaikki, jotka suinkin kynnelle kykenivät. Ja
    kun ilta saapui, oli kievarin avara pirtti ääriään myöten täynnä.
    Siellä oli professori Krusenholtz ja Abraham Kellonsoittaja, siellä
    opettaja Johnsen, lautamies Olsen ja kaikki kylän arvohenkilöt —
    puhumattakaan alinkokansasta, jota oli kuin tuhkaa.

    Keitettiin kahvia suurella muuripadalla, johon oli kaadettu kuusi
    pulloa mitä tulisinta espanjanviiniä. Se oli ollut Maten mielestä
    paras keino hääjuotavan valmistamiseksi.

    Sen vaikutukset tuntuivatkin pian: ei ollut maistettu kuin pari
    kolme kuppia mieheen, kun koko pirtti oli sanatonna. Ihmiset
    seisoivat toisiinsa nojaten, silmät renkaina päässä, tulisen juoman
    kierrellessä heidän ruumiissaan kahliten kielen ja halvaten jalat.
    Jollei pirtti olisi ollut niin ahdinkoon asti täynnä, olisivat kaikki
    maanneet tiedottomina — mutta nyt ei kukaan päässyt kaatumaan
    tilanahtauden vuoksi.

    Pahinta oli se, että puhekyky loppui juuri vihkimisen aikana — juuri
    silloin kun kirkkoherran piti kysyä Per Rasmussenin Mateita, tahtoiko
    tämä ottaa Karen Olavintytär Siirin aviovaimokseen. Kirkkoherra ei
    saanut enää sanaa suustaan, vaan nyökkäsi parikunnalle, joka nyökkäsi
    hänelle vastaan. Ja kun kirkkoherra Lillklausen kääntyi hääväen
    puoleen kuin apua anoen, ei sieltäkään kuulunut äännähdystäkään, vaan
    kaikki nyökkäsivät hänelle ilmeettömin, aavemaisin kasvoin kuin
    vainajat ikään. Pirtti kävi hämäräksi, ja siinä hämärässä seisoi
    hääjoukko kalpeana, silmät jäykkinä, nyökäten tahdissa kuin jonkin
    tuntemattoman voiman johtamana. Vähitellen rupesi kirkkoherrasta
    tuntumaan, ettei hän ollutkaan Lillklausen, vaan Pedersen — Pedersen-vainaja
    — ja tuo hänen edessään seisova parikunta oli
    Laivuri-Jens ja Siiri Lensman sekä nuo kalvakat häävieraat olivat
    äsken hautaansiunattuja, jo ammoin sitten kuolleita maasilaisia.
    Jokainen vastasi hänen nyökkäykseensä jäykästi, liikauttamatta
    muuten ainoatakaan jäsentä.

    Kuinka kauan lumousta oli mahtanut kestääkään, on vaikea sanoa,
    jollei Abraham Kellonsoittaja olisi pelastanut tilannetta. Hän oli
    maistanut varovaisemmin, ja kovalla tahdonponnistuksella hän sai
    puhelahjansa takaisin. Hän oli ollut alunpitäen selvillä, että
    kysymyksessä oli henkien kosto: nuo äsken hautaan siunatut tulivat
    riitelemään takaisin rippiviinejänsä. Siitä tämä merkillinen tapaus.
    Hän avasi siis suunsa ja katsoen muutamaan lappalaiseen, joka hänestä
    muistutti erästä hänen äsken kirkossa näkemäänsä, hän kysyi:

    — Pyydämme lupaa saada viettää Per Rasmussenin Maten ja Karen Olavintytär Siirin
    häitä.

    Lappalainen nyökkäsi, ja siinä silmänräpäyksessä saivat kaikki
    puhelahjansa takaisin. Kirkkoherra Lillklausen toimitti siis
    vihkimisen loppuun, ja onnellisena pyörähti pariskunta ympäri
    vastaanottamaan joka taholta satelevia onnitteluja. Kaikki
    olivat taas entisellään — puheltiin ja naurettiin, samalla kun
    myös siunailtiin, mikä äskeisen tapahtuman oli aiheuttanut. Sillä
    tavallista päihtymystä se ei varmaankaan ollut. Kukaan ei arvannut
    syytä siihen, eikä Abraham Kellonsoittajakaan ruvennut tietojaan
    selittämään.

    Niin jatkettiin hääjuhlia myöhäiseen yöhön, ja vaikka viinikahvia
    tarjoiltiin ahkerasti, ei koko iltana enää sattunut sellaista kuin
    vihkimisen aikana.

    Vainajat olivat luovuttaneet viininsä elävien iloksi.

    Pikkukoulunopettaja Johnsen, joka saatuaan Rigges-Niilan
    kuitin haltuunsa oli käyttäytynyt aivan kuin kirkonkylän
    kansakoulunopettaja, pujottelihe tuvassa väkijoukon lomassa
    puhellen kyläläisten kanssa. Ja hänellä oli jokaiselle jokin
    hyvä sana sanottavana. Hänen kasvonsa loistivat yhtä paljon
    viinikahvista kuin sisäisestä tyytyväisyydestä. Mutta — miten
    ollakaan, siinä edestakaisin pujotellessaan hän joutui vastatuksin
    lautamiehen Hildyrin kanssa. Hänen opettaja-arvokkuutensa kasvoi
    kaksinkertaiseksi, ja hän puhutteli Hildyriä aivan kuin tämä olisi
    ollut hänen entinen oppilaansa:

    — No, rakas Hildyr, miten sinä voit?

    Tyttö katsoi häneen lämpimästi — tavalla, joka sai Johnsenin
    vaistomaisesti silmäämään sivulle, eikö sillä suunnalla olisi ollut
    tilaa päästä pujottelemaan eteenpäin. Hän ei ollut odottanut mitään
    vastausta, mutta sai nyt sellaisen odottamattaan:

    — Kiitos, minä voin hyvin. Miten itse voit, rakas Sören?

    Johnsen tyrmistyi. Se sanottiin niin lämpimästi, niin loistavin
    silmin, niin hehkuvin poskin, että Johnsen sai äkkiä halun
    mennä edemmäs. Hänen ylpeyttään oli loukattu. Millä oikeudella
    lautamiehen tytär noin puhutteli häntä — kaiken sen jälkeen, mitä
    oli tapahtunut? Mutta väkijoukko ahdisti joka puolelta, niin ettei
    hän päässyt liikahtamaankaan, vaan oli pakotettu jäämään noiden
    lämpimien, suloisten tytönsilmien eteen, jotka näyttivät pyytävän
    anteeksi jotakin ... jotakin, jonka pikkukoulunopettaja Johnsen
    parhaiten tiesi.

    — Lähden syksyllä Tromssaan, et ehkä tiedäkään?

    — Kyllä, rakas Sören.

    Se riisui Johnsenilta lopunkin opettaja-arvokkuudesta. Hän oli taas
    tavallinen pikkukoulunopettaja, vaatimaton ja köyhä, ja tuossa hänen
    edessään seisoi lautamies Olsenin Hildyr, jota hän oli toivottomasti
    rakastanut ja monta kertaa turhaan kosinut. Hänen päässänsä suhisi.
    Sen sai aikaan osaksi Per Rasmussenin Maten hääjuoma, osaksi
    rakastetun läsnäolo. Hän kokosi ajatuksensa ja viittasi tyttöä
    seuraamaan häntä.

    He menivät ulos valoisaan kesäyöhön. Jänkälintu lauloi jossakin
    lähellä surunvoittoisesti. Maasin matalat puutalot unelmoivat
    väräjöivässä kesäyönvalossa. Ne olivat nähneet merkillisen päivän
    ja ne muistelivat sen yksityiskohtia, kehräten uuninnurkassa asuvalle
    sirkalle lauluvarastoa vuosiksi eteenpäin. Ne olivat nähneet
    suurimmat hautajaiset ja suurimmat häät, mitä Maasissa koskaan oli
    toimeenpantu, ja ne kuiskailivat toisilleen, ettei tästä lähtien
    saisi hämmästyä mistään — ei edes siitäkään, että Hildyr Olsenista
    tulisi Sören Johnsenin vaimo.

    Niin, niin — nuo vanhat, viisaat Maasin pikku talot — ne olivat
    oikeassa. Sillä eikös tuossa Hildyr Olsen kävellytkin Sören Johnsenin
    käsikoukussa? Käyskelipä niinkin. Se merkitsi, että rakastavaisten
    asia oli onnellisessa alussa.

    Kun Hildyr Olsen ja pikkukoulunopettaja Johnsen palasivat pirttiin,
    oli professori Krusenholtz parastaikaa pitämässä puhetta. Mitä hän
    oli sanonut sillä aikaa kun he kuiskailivat toisilleen kuulaan
    kesäyötaivaan alla — sitä he eivät tienneet, mutta se, mitä he nyt
    kuulivat, jäi lähtemättömästi heidän muistoonsa.

    — Tulee päivä, jolloin maa ottaa — ottaa paljon sellaista, mikä on
    meille rakasta. Mutta tulee toinen päivä, jolloin maa antaa — antaa
    runsaasti korvauksen kera. Tämä päivä on todistuksena siitä. Ja
    senvuoksi voimme, samalla kun muistelemme maan povessa uinuvaa
    kirkkokansaa, turvallisesti kohottaa maljamme hääparin kunniaksi.
    Sillä katsokaa, hyvät ystävät — loppu, se on usein samaa kuin
    alku ... niin — alku.

    Professori kohotti kievarinemännän kololaitaisen kahvikupin
    huulilleen ja kumarteli joka taholle.