Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Kesäyönvalon maa

    Oli kesäyö, Lapin valoisa, ihmeellinen kesäyö. Aurinko vaeltaa
    taivaalla huntuunsa verhoutuneena, rusolaitaisena, muistuttaen
    valvomisesta vertynyttä ihmissilmää. Taivaanlaki hehkuu sulan metallin
    näköisenä, väräjöiden, vavahdellen, kuin halkeamistaan varoen.
    Yönvalo tulvehtii mailla täyttäen tienoon, tunturien laaksot, talojen
    pihat ja hautuumaan. Meri lainehtii välkkyen kullassa, leviten
    pohjoista kohti silmänkantamattomiin. Luonnossa vallitsee mitä syvin
    hiljaisuus: linnut ovat vaienneet, rantalepikot ovat hiljaa, tuuli
    on laannut hetkeksi puhaltamasta. Taivas ja maa ottavat tuokion
    unosen, lyhyenlyhyen ja keveän — aivankuin seisaaltaan. On se
    hetki, jolloin luonnonlait lakkaavat vaikuttamasta: koko luonto on
    tuokion suloisessa ajelehtimistilassa. Sellaisena suviyönä tapahtuu
    Ruijassa ihmeitä, yhtä suuria ja merkillisiä kuin Vanhan Testamentin
    aikaan.

    Sellaisena yönä saattaa esimerkiksi Tromssan piispa unohtaa koskaan
    piispanristiä kantaneensa — ja yleensä olleensa aikamies sekä
    tuntea olevansa poikanen, pieni viisivuotias poikanen. Silloin hän
    saattaa osoittaa iloansa esimerkiksi hyppäämällä jänistä Lappean pappilan
    valkoisen päärakennuksen ympärillä, yllään vain paita ja
    alushousut, seurassaan kirkkoherra Larssen, asessori Ingebritsen,
    notaari Linde sekä luonnollisesti professori Krusenholtz ja Abraham Kellonsoittaja
    .

    Oi sinä ihmeellinen Lapin kesäyö! Sinä teet piispoista pikku poikia
    ja pikku pojista piispoja. Sillä eikös kuvitellutkin Lappean pappilan
    paimenpoika, Torppa-Antin kymmenvuotias Ingvar olevansa itse Tromssan
    piispa, kun hän piispanristi rinnallaan kuulusteli Jebets-mullikkaa,
    pappilan puolen vuoden vanhaa nautasonnin vasikkaa.

    Piispantarkastuksen päätyttyä istuivat piispanherrat kirkkoherra
    Larssenin työhuoneessa, Lappean pappilan itäpäässä, mistä on
    suurenmoinen näköala merelle. Siellä he istuivat totia maistellen —
    se kuului asiaan, luonnollisesti. Mutta se, mikä heti olisi pistänyt
    Lappean pappilan oloihin perehtyneen silmään, oli juomavarojen
    vähyys: vain pari kolme ryyppyä mieheen korkeintaan näytti piirongin
    syrjällä seisova konjakkikarahvi sisältävän. On vähän vaikea
    sanoa, mistä se johtui. Ehkä olisivat professori Krusenholtz ja
    Abraham Kellonsoittaja osanneet antaa siihen selityksen. He olivat
    näet edellisellä viikolla istuneet melkein jok’ainoa ilta tässä
    samassa huoneessa kirkkoherra Larssenin seurassa, tämän vähän väliä
    kehoittaessa: ’Otetaan pois, veljet! Mitäpä näistä säästelemään.’ Ne
    olivat viimeisiä juomisia, jotka kuuluisa viinamagneetti aikoinaan
    oli loihtinut päivänvaloon pappilan ympäristöltä, ja niitä oli
    nautittu hautajaistunnelman vallitessa. Minkävuoksi kirkkoherra
    Larssen ei ollut tilannut kaupungista uutta, sitä hän ei ollut
    vierailleen selittänyt. Hän oli vain viimeisen iltaistunnon päätyttyä
    katsellut konjakkikarahvia yöauringon valoa vasten ja sanonut: ’Siinä
    on ryyppy hänen kunnianarvoisuudelleen seuralaisineen ja myös meille,
    veljet.’ Näin sanottuaan hän oli katsonut professori Krusenholtzia ja
    Abraham Kellonsoittajaa kuin mies, joka heittää hyvästit viimeisille
    talostaan lähteville hautajaisvieraille, ja kohtaloonsa alistuen
    laskenut karahvin piirongille Margareetan kuvan alle.

    Mutta tänä piispantarkastuksen jälkeisenä sunnuntai-iltana tapahtui
    se ihme, että mieliala kohosi konjakin vähyydestä huolimatta.
    Vaikuttiko siihen Lapin salaperäinen kesäyö, vai oliko viininjumala
    kätkenyt inspiraation, innoituksen itävän jyväsen erikoisesti
    juuri tähän viimeiseen maljaan — piispanmaljaan — sitä ei
    jälkimaailma ole pystynyt ratkaisemaan. Tosiasiana kuitenkin pysyy,
    että aamupuoleen yötä, jolloin aurinko jo useita tunteja sitten
    oli jälleen virkaansa ryhtynyt, valtasi pappilan peräkamarin
    vieraat yht’äkkiä voimakas lapsellisen ilon tunne, joka puhkesi
    esiin jänishyppyinä viheriällä nurmikolla valkoisen päärakennuksen
    ympärillä. Kun tiedämme, että juomavaroja oli vähän, lienee tuo
    innoitus kuulunut valoisan kesäyön vaikutuksiin — Lapin ihmeellisen
    kesäyön, jolloin voi tapahtua ihmeitä kuten ennen Vanhaan Testamentin
    aikaan.

    Niin ... niin. Siellä istuivat Lappean pappilan itäpäässä Tromssan
    piispa, asessori Ingebriten, notaari Linde sekä vanhat pappilan
    kantavieraat, professori Krusenholtz ja Abraham Kellonsoittaja,
    puhumattakaan kirkkoherra Larssenista, joka johti puhetta ja
    kohotti maljansa piispan kunniaksi. Hän oli niin iloinen, niin
    sydämellisen iloinen, etteivät professori Krusenholtz ja Abraham Kellonsoittaja
    muistaneet häntä sellaisena nähneensä koko pappilassa
    oleskelunsa aikana, — ei edes silloinkaan, kun leivinuuni
    oli valmistunut. Niin — kirkkoherra Larssenilla oli syytäkin
    olla iloinen, sillä piispa oli lausunut julki tyytyväisyytensä
    tarkastuksen johdosta. Olihan saarna onnistunut erinomaisesti,
    seurakunta melkein kokonaisuudessaan ollut läsnä ja rippilapset...
    niin rippilapsetkin osanneet erinomaisesti, kun otti huomioon
    kirkkoherra Larssenin oman opetusjärjestelmän. Niin, niin, kuka
    meni lopulta takaamaan, mikä järjestelmä oli paras. Ehkä se, ja
    varmasti se, joka antoi parhaat tulokset. Siihen nähden ei Larssenin
    järjestelmää voinut moittia: lapset olivat osanneet.

    Niin — piispakin oli iloinen — ja hänelläkin oli syytä siihen.
    Olihan hän saanut todeta, että merikapteenistakin voi tulla pappi,
    vieläpä erinomainen pappi. Sitä hän oikeastaan ei ollut koskaan
    epäillytkään. Tähän ainutlaatuiseen tapaukseen hän vain oli
    suhtautunut epäillen: että merilaivan kapteeni, joka juoppouden takia
    on virkansa menettänyt, pannaan papiksi ... niin, nyt hän oli senkin
    ihmeen nähnyt, että se onnistui, onnistui odottamattoman hyvin. Se
    riippui henkilöstä, epäilemättä henkilöstä ... ja lahjoista, tietysti.

    Piispa oli iloinen toisestakin syystä: olihan Lappeakin nyt tullut
    tarkastetuksi, Lappea, jossa hän ei ollut käynyt kymmeneen vuoteen.
    Se oli johtunut ennakkoluuloista kirkkoherra Larssenia kohtaan,
    vaikka hän tosin näiden kymmenen vuoden kuluessa ei ollut kertaakaan
    saanut aihetta muistutuksiin. Virkalähetykset olivat saapuneet
    säännöllisesti, vuoroin kirkkoherran, vuoroin hänen rouvansa
    kirjoittamina. Mutta ne olivat saapuneet — ja se oli pääasia.

    Piispan sydämestä suli tuo kymmenen vuotta kestänyt epäluulo kuin voi
    auringonpaisteessa. Siihen vaikutti kamarin peräikkunasta aukeneva
    suurenmoinen näköala: meri, Jäämeri — valtavana, välkehtivänä
    se levittäysi siinä hänen mietiskelevälle katseelleen kuin
    suvaitsevaisuuden suurena symbolina.

    Piispa rykäisi ja katsahti kirkkoherra Larsseniin. Hänen sydämessään
    läikähti lämmin tunne. Kuka hän oli tuomitsemaan toista ihmistä?
    Jumala yksin oli suuri, niinkuin hänen läikähtelevä merensä
    tuossa ikkunan alla. Mitä olivat ihmiset? Tomua ja tuhkaa. Mitä
    oli oikeastaan hänkään, Tromssan piispa, kultaisesta rististään
    huolimatta — rististä, joka painoi täsmälleen 10 3/4 luotia ilman
    ketjua? Ei mitään! Hänkin oli vain heikko, erehtyväinen ihminen,
    vaikka olikin jumaluusopin ja filosofian tohtori sekä ollut
    ensimmäisellä sijalla piispanvaalissa. — Hän rykäisi uudelleen, ja
    hänen harmaat silmänsä saivat kostean kiillon. Hän tarttui lasiinsa.

    — Terve, Larssen! Sinä olet sentään kelpo mies, niin vanha
    haaksirikkojentekijä kuin oletkin. Minä juon sinun maljasi ja
    esitän, että kustut minua tästälähtien Didrikiksi.

    Kirkkoherra Larssen vastasi tervehdykseen lämpimästi, huomauttaen,
    että hänen etunimensä oli jo niin monta kertaa esiintynyt
    tuomiokapituliin menneissä papereissa, ettei hänen tarvinnut sitä
    sanoa.

    Siitä tuli yleinen veljenmaljojen juonti ja kumarteleminen ihan
    loppumattomiin. Viimeksi esitti piispa lähempää tuttavuutta Abraham Kellonsoittajallekin
    lausuen:

    — Sinun nimesi on paikallaan, sillä sinä olet uskon mies senkin
    puolesta.

    Asessori Ingebritsen huomautti, että piispa oli sitä tietysti myös,
    vaikka hänen nimensä olikin vain Didrik. Asessori Ingebritsenillä oli
    erikoinen taipumus selittää kaikki vähänkin väärinkäsitystä
    synnyttävät sanat.

    Mieliala kohosi, kuta myöhäisemmäksi kului ja kuta välkkyvämmäksi
    Jäämeri kävi. Huoneessa vallitsi tavaton kuumuus, koska ikkunoita ei
    käynyt aukipitäminen sääskien vuoksi.

    Herrat heittivät senvuoksi takkinsa pois. Ja ihmeellistä! Oli kuin
    olisi takki ollut jonkinlaisena esteenä ihmisessä asustavalle
    välittömyyden tunteelle. Ainakin nyt tuli näkyviin, että heti kun
    istuttiin paitahihasillaan, tultiin herkemmiksi, naiivimmiksi
    ja saatettiin innostua sellaisestakin, mikä tavallisissa
    oloissa ei juuri kiinnitä huomiota. Puhe johtui kuin itsestään
    housunkannattimiin. Piispa valitti, ettei Tromssasta tahtonut
    saada oikein kunnollisia housunkannattimia: hänen oli täytynyt
    tilata omansa Kristianiasta. Mutta ne olivatkin sitten uljaat
    housunkannattimet: soljet niin leveät ja tukevat kuin nuuskarasian
    kansi ja keskellä upeileva kirjoitus: For Gentlemen.

    Yksikään läsnäolevista ei ollut koskaan nähnyt sellaisia
    housunkannattimia, lukuunottamatta professori Krusenholtzia, jolla
    itsellään oli kerran ollut sellaiset, joiden solkiin oli painettu
    Afganistanin emiirin kuva. Ne olivat kyllä olleet hyvät — jo
    vain, mutta sittenkin hän puolestaan piti tuppivyötä parempana.
    Mutta nämä piispan olkaimet — ojaa! ne näyttivät kelpaavan.
    Professori Krusenholtz tutki niitä asiantuntemuksella ja antoi ne
    vierustoverilleen. Ne kulkivat kädestä käteen saaden yleisen
    tunnustuksen osakseen. Asessori Ingebritsen aikoi heti tilata
    samanlaiset itselleen — jos vain piispa sen salli. Oojah, piispalla
    ei ollut mitään sitä vastaan, hän antaisi vielä osoitteenkin. Notaari
    Linden olisi tehnyt myös mieli samanlaisia, mutta hän ei uskaltanut
    toivomustaan esittää. Asessori Ingebritsen ei ehkä olisi pitänyt
    sitä sopivana. Asessorille puhumatta hän taas ei uskaltanut niitä
    ostaa, hän ei kuitenkaan saisi pidetyksi niitä salassa. Ingebritsen
    näkisi ne saunassa — hän, Linde, kun oli saanut luvan käyttää
    asessorin saunaa — he kun tavallisesti aina kylpivät yhdessä.
    Linde päätti siis tyytyä kotitekoisiin housunkannattimiinsa. Ne
    oli kyllä tehty hänen rouvansa vanhasta alushameesta, jonka hän
    kerran oli Kristianiasta tuonut tuliaisiksi, mutta kangas oli
    kestävää, ja se oli pääasia. Notaari Linde oli käytännöllinen mies.
    — Muilla läsnäolijoilla oli vain tavalliset tuppivyöt, professori
    Krusenholtzilla kaikista pisin, hän kun oli tukevin joukosta.

    Niin ... niin. Todettiin, että ihmiskunnan kehitys meni eteenpäin. Ei
    ollut Aatamilla paratiisissa housunkannattimia ... eikä housujakaan.
    Sehän nyt kyllä tiedettiin — näin teologiseurassa olletikin.
    Siirryttiin siis aivankuin itsestään keskustelemaan paratiisista ja
    ensimmäisistä ihmisistä. Mitähän kieltä he olivat puhuneet? Oliko
    veli Didrik, piispa, koskaan tullut sitä ajatelleeksi?

    Abraham Kellonsoittaja esitti tämän kysymyksen.

    Ei ollut Tromssan piispa tullut sitä kysymystä ajatelleeksi.
    Kielimiehetkään eivät olleet siitä mielipidettään julkituoneet. Mitä
    Edenin paratiisin paikkaan tuli, oli se yhtä hyvin saattanut sijaita
    täällä Lappeassa.

    Piispa nauroi kyynelet silmissä, ja toiset nauroivat myös. Mutta
    Klemet Larssen teki naurusta äkkiä lopun.

    — Kautta pohjoisnavan ja päiväntasaajan! huudahti hän. — Sitä
    kysymystä kannattaa vakavasti harkita. Tiedemiehet ovat todistaneet,
    että nämä pohjoiset maat ovat kerran kuuluneet kuumaan vyöhykkeeseen.
    Sapperment ... vanhat maakerrostumat ja mammutinluut! Totisesti ...
    täällä on vallinnut rehevämpi kasvillisuus kuin missään muualla.

    Klemet Larssen oli innostunut. Hän mainitsi tunturijärviä, joiden
    pohjasta oli nostettu suunnattoman paksuja kantoja ... monta herran
    penikulmaa puurajan pohjoispuolella. Selvä todistus siitä, että
    Lapissa oli aikoinaan vallinnut lämmin ilmanala.

    Keskustelu sai uuden suunnan. Herra ties, mitä Lapissa oli
    ennen ollut, ja herra ties, mitä täältä nytkin löytyisi, jos
    tutkittaisiin, perusteellisesti tutkittaisiin. Mutta oliko
    täällä koskaan toimeenpantu mitään perusteellisempaa tutkimusta.
    Joo, kiitos ja kunnia ... saapui insinööri Kristianiasta ...
    vuori-insinööri ... lainasi talosta perunakuokan ja painui tunturiin.
    Mitä hän sieltä löysi? Kissa! Jonkin kivenmöhkäleen, jossa oli vähän
    kuparia ja rautamalmia. Ei mitään muuta. Ei ollut äijällä vehkeitä ...
    oikeita vehkeitä. Ja sitten sardiinilaatikot loppuivat ja sääskiä
    oli niin turkasen paljon. Ei, hän palasi Kristianiaan ja jätti
    hallitukselle kertomuksen. Malmia kyllä oli, mutta matalalta ... niin
    säälittävän matalalta ... paksummissa paikoinkaan ei maa malmikerrosten
    alla ollut enempää notkolla kuin hevosen selkä. Sen hän tiesi ...
    vuori-insinööri, sillä hän oli ammattimies. Ja hän oli kulkenut
    tuntureilla ja muutamilla jängillä. Mutta sitä, mitä Lapin vuoret itse
    asiassa sisälsivät, hän ei tiennyt, ei aavistanutkaan. Herra varjele!
    Eikö täällä olisi malmia ... täällä, missä magneettineula tuli
    hullupäiseksi melkein joka tunturissa ja missä ukkonen iski alas,
    niin että oli ihan hengenvaara? Hyvät herrat, miksi ei ruvettu
    todenteolla kaivamaan esille Lappean rikkauksia? Miksi ei muodostettu
    osakeyhtiöitä? Oh, koko Norjan kauppalaivasto saisi laskettaa tänne
    jonossa malmia noutamaan.

    Mutta sitä ennen pitäisi saada parempi laituri.

    — Kyllähän teidän laivasiltanne on hiukan alkuperäinen, lausui
    piispa hypistellen rinnallaan riippuvaa kultaista ristiä, jota hän ei
    ollut heittänyt pois papinkauhtanan mukana.

    Sen myönsi Klemet Larssenkin. Mutta se oli Ruijan edustajan syy
    — tämä kun ei Kristianissa tehnyt muuta kuin hankki ostajia
    silliapajilleen. Totisesti, Lappea ei hyötynyt siitä hituistakaan.

    Politiikka on aina vaarallinen keskustelunaihe ja uhkaa särkeä
    suloisen sovinnon. Sen huomasi kirkkoherra Larssenistakin. Hän veti
    papintakin yllensä ja ryhtyi selittämään Lapin ja varsinkin Lappean
    tarpeita. Hänestä tuntui, että hän piti esitelmää ministeriössä, ja
    häntä harmitti, että pääministeri kehtasi kuunnella häntä ylisillään.

    Mutta Tromssan piispa huomasi, mikä vaara uhkasi pöytäseuruetta. Hän
    ei halunnut kuulla Lapin eikä Lappean tarpeista. Hänestä oli Lappea
    maailman kauneimpia paikkoja, ja hän saattoi jo melkein tosissaan
    sanoa, että Edenin paratiisi oli kerran sijainnut täällä.

    Hän kohotti maljansa ja kääntyen Ruijan edustajan puoleen lausui
    juhlallisena:

    — Me juomme maljan tulevan Ruijan edustajan Klemet Larssenin
    menestykseksi ja pyydämme häntä heittämään papintakin yltään.

    Ehdotusta kannatettiin yksimielisesti. Klemet Larssen totteli nauraen
    ja kilisti vieraittensa kanssa.

    — Ja osoittaakseni, että tottelen korkea-arvoisaa esimiestäni, menen
    vielä pitemmälle ja esitän, että heittäisimme päällyshousutkin pois,
    sillä täällä on totisesti kuuma kuin saunassa.

    Tämäkin ehdotus otettiin mielihyvin vastaan, ja yks’kaks’
    hypähtelivät kaikki alusvaatteisillaan.

    Mutta Tromssan piispa ei olisi ollut piispa, jollei hän tässäkin
    poikamaisuuden pyörteessä olisi pyrkinyt järjestykseen ja kuriin.
    Hän jätti piispanristin rinnalleen kuin näkyväiseksi merkiksi,
    että hän aikoi vielä pelastua vakavuuden ja arvokkuuden lujalle
    kalliopohjalle — pelastua itse ja pelastaa toisetkin.

    Oi Tromssan piispa! Sinä et tiennyt, mikä lumous on Lapin kesäyössä.
    Sinä et tiennyt, että sillä, joka kerran elämässään sai onnen tuntea
    itsensä iloiseksi kuin pieni viisivuotias poikanen, ei saanut olla
    ulkonaisia arvomerkkejä.

    — Katsokaapa aurinkoa, hyvät herrat, lausui professori Krusenholtz
    juhlallisena.

    Niin ... niin, aurinko oli jo pari kolme tuntia sitten heittänyt
    hunnun kasvoiltaan ja paistoi nyt säteilevän kirkkaana pilvettömältä
    yötaivaalta. Jäämeri välkehti hopeassa, laineet lauloivat rantaa
    vasten, ja linnut olivat virittäneet virtensä Lapin ihmeellisen
    kesäyön ylistykseksi.

    Pieni kirkonkylä nukkui vielä. Aurinko paistoi talojen
    ristikkopuitteisiin ikkunoihin. Se teki aamukierroksensa pihoilla
    tarkastellen jokaista esinettä. Se näki Anders Klemmin kuivumaan
    ripustetun hatun halkopinon päällä. Siihen se oli unohtunut
    lauantai-illasta. Se näki repeytyneen turpeen kirkonkaton räystäällä.
    Siitä oli pappilan Jussi pudonnut alas piispantarkastuksen aikana.
    Sen tuuheavillainen turkki pitkine partoineen oli naulattu kuivumaan
    pappilan tallin seinään.

    Totisesti tämä on lumottu maa, tämä on sadun salaperäinen
    seutu. Täällä ei enää arvostella eikä luokitella ihmisiä heidän
    yhteiskunnallisen asemansa mukaan. Täällä ei ole piispoja eikä
    pappeja, ei professoreita eikä asessoreita. Ne ovat jääneet tuolien
    selustoille lepäämään takkien ja kauhtanoiden mukana. Täällä on vain
    ihmisiä, joiden povessa läikehtii ilo, jonka ilmaisutavat tosin eivät
    sovi tavallisen seuraelämän kaavoihin, mutta niin erinomaisen hyvin
    tänne, missä aurinko ajelehtii viikkokaudet näkyvissä ja meri laulaa
    alkuvoimaista lauluaan — tahi suru, syvä, suloisenkarvas suru, jolle
    luonnonlapset antautuvat rajattomasti, kokonaan ja joka näyttää
    heille kuoleman yhtä lumoavan kauniina kuin vihkialttarin.

    Sillä eikö tuossa käyskele lukkarin Karen sininen juhlaleninki yllään
    kohden merenrantaa, avojaloin, kukkaseppele päässä. Näyttääkö hän
    kuolemaan menevältä? Ei, ei ollenkaan. Hän näyttää päinvastoin
    paimentytöltä, joka on unohtunut seppelettä sitomaan ja nyt saatuaan
    seppeleen valmiiksi rientää karjansa jälkeen saavuttaakseen sen.
    Mutta Lappean pikku talot katselevat sangen murheellisina hänen
    jälkeensä, sillä ne ovat kuulleet hänen jäähyväissanansa: hän on
    päättänyt hukuttaa itsensä, koska Finn-Paulsenin Arnold on hylännyt
    hänet. Eikö Klemmin riihen vinoon vääntynyt oviaukko ole kuin
    kauhistuneen ihmisen suu, joka tahtoisi huutaa, mutta ei voi. Ja
    eikö matalaselkäinen, laudankappaleesta veistetty viirisalkokukko
    Finn-Paulsenin navetan päässä kalahtele hiljaa katsellessaan lukkarin
    Karenin jälkeen. On kuin sitä puistattaisi vilu: lukkarin Karen on
    menossa itseään hukuttamaan, koska Finn-Paulsenin Arnold on hylännyt
    hänet.

    Lukkarin Karen pysähtyy kummun laelle, jolta näkyvät pienen
    kirkonkylän talot. Hän tahtoo vielä kerran nähdä ne, ennenkuin
    jatkaa matkaansa. Hän on itkenyt, itkenyt koko eilisen iltapäivän
    kirkonmenojen jälkeen, itkenyt yön yhteen menoon. Nyt hän ei enää itke.
    Hän on vain kalpea, tavattoman kalpea, ja hänen huulensakin ovat ihan
    verettömät. Kuinka saattoi Finn-Paulsenin Arnold hylätä hänet, joka
    rakasti niin syvästi ja oli luottanut Arnoldin lupauksiin?

    On hyvä, ettei koti enää näy tänne. Sieltä lähtö oli tehnyt
    kerrassaan pahaa. Ei tiennyt isä, ei äiti, ei Jens-veli eikä
    Aada-sisko mitään. Pian he saisivat tietää ... päivällä ... kun hänet
    löydettäisiin merestä Kermikän huipulla sidottu neilikkaseppele
    päässä...

    Lukkarin Karenilla on enää vain yksi toive: saada istahtaa hetkinen
    pappilan kuistissa ”tyttöjen penkillä”, jolla hän rippiluvun
    aikana oli istunut toisten kylän tyttöjen kanssa Arnoldin istuessa
    vastapäätä ”poikien penkillä”. — Siitä tuntuu nyt kuluneen
    kokonainen iäisyys...

    Oi kuinka elämä on toivottoman surullista!

    Lukkarin Karen luo vielä viimeisen katseen kylään ja Finn-Paulsenin
    viirisalkoon. Sitten hän kääntyy. Siinä levittäytyy hänen eteensä
    pappilan vainio ja meri, auringonpaisteessa kimalteleva Jäämeri.

    Pappilan valkoinen päärakennus vainion takana on ihmeen sievä. Oikein
    sydäntä ahdistaa sitä katsellessa.

    Kuka on hän, joka seisoo tässä kummun laella katsellen läikkyvää,
    juhlallista merta ja pitkää veneriviä sen autiolla rannalla?
    Hän on viikinkipäällikön tytär, jonka sulho on sodassa kuollut
    ja joka nyt on itsekin menossa kuolemaan ... kukkaseppele
    päässä. Sellaisen kauniin kertomuksen on lukkarin Karen kerran
    lukenut muutamasta kansakoulunopettajan kertomuskirjasta. Sillä
    aikaa kun viikinkipäällikkö Halfdan juhlii voittoa tovereineen,
    hiipii päällikön tytär, kaunis ja kalpea Hildegard ulos, juoksee
    merenrantaan ja heittäytyy aaltoihin...

    Mutta mitä tapahtuu tuolla ... vainion takana olevan pappilan luona,
    jota ympäröi viheriä nurmikko?

    Nurkan takaa pujahtaa esiin valkopukuinen olento, kaulassa
    kimalteleva kultainen risti. Se hyppää kyykkysillään pitkin
    seinänvierustaa ... iloisena kuin jänis, joka on lähtenyt
    aamuateriaansa etsimään. Sitä seuraa toinen ... kolmas ... neljäs ...
    viides ... kuudes ... kaikki valkeita, tummapäisiä olentoja ...
    hyppien kyykkysillään rakennuksen seinänviertä pitkin. Viheriällä
    nurmikolla, tummaa kivijalkaa vasten ne näyttävät jättiläisolennoilta,
    jotka yht’äkkiä ovat nousseet maasta.

    Onko se kuningasjänis poikineen, joka on lähtenyt aamuretkelleen ...
    sadun salaperäinen suuri kuningasjänis —?

    Ei, se on viikinkipäällikkö Halfdan, joka juhlii voittoa
    tovereineen ... toisten päälliköiden kanssa ... ja on nyt lähtenyt ulos
    hulluttelemaan. Rannalla on heidän laivastonsa, ja miehistö nukkuu
    taloissa. Eivät he jaksaneet koko yötä maljojen ääressä viipyä ... ei,
    nuo suuren luonnon suuret lapset panevat välillä jänishypyntoimeen:
    kuka jaksaa useamman kerran kiertää rakennuksen levähtämättä.
    Heistä on niin kaunis tämä aurinkoinen aamu, meri on niin raitis ja
    viileä, nurmikenttä rakennuksen ympärillä niin viheriä ja pehmyt,
    etteivät he malttaneet enää istua huoneessa vanhoja sankarilauluja
    laulamassa, vaan läksivät ulos kilpailemaan, kuka olisi kestävin
    jänishypyssä. Johtaja edellä he hyppivät rakennuksen ympäri nauraen
    ja ilakoiden kuin vallattomat pojat ... aikamiehet, partasuu-urhot...
    Mutta he ovat suuren luonnon suuria lapsia.

    Toisella kierroksella pysähtyy johtaja hetkiseksi irroittaakseen
    kaulastaan johtajamerkkinsä, suuren, kultaisen ristin. Se on tiellä
    leikissä, ja hän laskee sen keittiön rappusille. Seuraava huomaa
    tempun ja huutaa jotakin, joka kuulostaa kuin ei olisi lupa pysähtyä.
    Johtaja tottelee nauraen ja lähtee hyppäämään edelleen. Mutta jo
    kolmannella kierroksella hän pysähtyy, nousee pystyyn ja sanoo
    selvällä nykyaikaisnorjalla:

    — Hehhee! En minä jaksa enää ... en, vaikka olisi mikä.

    Se ei ollutkaan mikään viikinkipäällikkö Halfdan, vaan Tromssan
    piispa. Hän oli innostunut hulluttelemaan poikasten lailla ja
    huohotti nyt hengästyksissään.

    — Hohhoo! Tätäpä olisi saanut olla Kristianian jumaluusopillinen tiedekunta
    katsomassa. Kesäleikkiä ... laitumella-oloa. Hei, Larssen,
    sopivat sinä keksitkin päättäjäiset tälle piispantarkastukselle!

    Seurue kokoontui nauraen ja huohottaen pääportaiden eteen.
    Kirkkoherra Larssen oli kiertänyt rakennuksen kuudesti. Hän oli
    edellä kaikkia muita. Piispa oli keskeyttänyt jo kolmannella
    kierroksella. Toisten ennätys oli viisi täyttä kierrosta.

    Sillä välin oli lukkarin Karen tietämättään lähestynyt heitä. Hänestä
    oli kaikki näkemänsä ollut kuin unta. Hän oli hetkeksi unohtanut
    itsemurha-ajatuksenkin. Jänishyppy pappilan päärakennuksen
    ympärillä oli niin omituisesti vanginnut hänen mielensä. Sehän oli
    yhtynyt kuin elävä jatko hänen kuumeisiin mielikuviinsa. Mutta nyt hän
    heräsi todellisuuteen ja huomasi seisovansa ylisillään olevien herrojen
    keskessä. Siinä oli kirkkoherra Larssen ja Tromssan piispa, asessori ja
    notaari sekä pappilan vieraat, professori Krusenholtz ja Abraham Kellonsoittaja
    . Oh, eikö hän tuntenut tuttuja nimikirjaimia kirkkoherra
    Larssenin alushousujen kauluksessa. Nehän olivat hänen neulomiaan, ja
    lanka, jonka kirkkoherran rouva oli tuonut, oli ollut niin ilkeän
    takkuista. — Hän tahtoi lähteä pois muistaen yht’äkkiä matkansa
    tarkoituksen. Mutta kirkkoherra Larssen pidätti häntä kädestä eikä
    päästänyt.

    — Mikä Karenia vaivaa? Mistä sinä tulet?

    Lukkarin Karen katsoi kirkkoherraa kauhistunein silmin. Hyvä Jumala,
    eikö tämä tiedä, millä matkalla hän on? Hyvä Jumala, eikö hän tiedä,
    että Karen on menossa itseään hukuttamaan Finn-Paulsenin Arnoldin
    vuoksi?

    — Mikä Karenia vaivaa? Mitä sinulle on tapahtunut, lapsi?

    Kirkkoherran ääni soi lempeänä ... yhtä lempeänä kuin kerran rippiluvun
    aikana hänen puhuessaan ihmiselämän liukkaista poluista.

    Lukkarin Karen purskahti itkuun.

    — Tämäpä merkillistä! tässä täytyi olla jotakin.

    Nyt rupesi lukkarin Karen puhumaan. Hän kertoi, mitä varten
    hän oli liikkeellä, kertoi yöstä Kermikkätunturilla ... kertoi
    neilikkaseppeleestä ja Finn-Paulsenin lupauksista. Ja lopuksi hän
    vaipui pihanurmikolle polvilleen ja itki katketakseen.

    — Kuule, Larssen, sen pojan pitää naida tämä tyttö. Minä määrään sen.

    Se oli piispa, joka niin sanoi, ja hänen äänensä soi ankarana.

    — Kautta pohjoisnavan ja päiväntasaajan! Kaikkien isäsi lukemien
    saarnojen nimessä minä pidän siitä huolen, lausui kirkkoherra Larssen.

    — Nouse nyt ylös, lapsi, kirkkoherra Larssen pitää asiastasi kyllä
    huolen. — Asessori Ingebritsen saa lähteä tyttöä saattamaan.

    Hetken kuluttua tuli asessori Ingebritsen vaatteet yllään ulos.
    Lukkarin Karen seurasi häntä.

    Kun he olivat hävinneet kummun taa, kääntyi piispa tovereittensa
    puoleen ja sanoi:

    — Niin, hyvät herrat, ei ole paratiisia, missä ei ole käärmettä. Tuo
    vanha historia pitää paikkansa.

    Niinpä kyllä. Siihenpä eivät toisetkaan halunneet jatkaa. Tromssan
    piispa oli vain tuollaisella pikku nykäisyllä pelastautunut
    vakavuuden ja arvokkuuden lujalle kalliopohjalle ... pelastunut itse ja
    pelastanut toisetkin.

    Pappilan kukko lauloi ’kukkokiekuu!’ ja herrat nousivat vakavina
    päärakennuksen portaita.

    Hetken kuluttua nukkui Lappean pappilan itäpää vanhurskaan unta,
    länsipään noustessa viikon ensimmäistä arkipäivää vastaanottamaan.