Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Ei sinun pidä tappaman.

    Leirillä pakinoitiin. ”Leiri” käsitti tunkkaisen maalaispirtin, jonne
    punaiset sotilaat olivat sulloutuneet kuin silakat suolaan; siellä oli
    epämukavaa, ahdasta, mutta kiitti kun sai oijasta huokaamaan edes
    kostealle ja likaiselle pirtinlattialle ja kuvitella olevansa
    ihmistenilmoilla ja levätä tuokion neljän seinän sisällä — taivashan
    sitä oli saanut jo pitemmän aikaa tehdä katon virkaa ja hankipöykky
    patjan — siellä taistelulinjoilla.

    Pakinoitiin, niin.

    Toiset olivat vilkkaasti seuranneet sanomalehtiä — Punaisen Suomen
    punaisia lehtiä.

    Joku oli juuri lukenut punaisen prokuraattorin varoituksen
    väkivallanteoista.

    ”Tietäkööt sellaisten roistontöiden tekijät, sanottiin julistuksessa,
    etteivät he vältä rangaistusta, vaan heidät ennemmin tai myöhemmin
    tullaan rankaisemaan vallankumouslakien kaikella ankaruudella”.

    — Eihän niissä lehdissä enään muuta näy olevankaan, tokaisi luetun
    johdosta muudan ärtyinen punasotilas tirskauttaen pitkän syljen: tänään
    varoittaa prokuraattori, eilen Kansanvaltuuskunta, toissapäivänä
    ylipäällikkö ja niin edespäin ja niin edespäin. Oikein minua
    ihmetyttää, että annetaan edes lähettää kuula päälle hyökkäävään
    lahtariin. Sanoi ja sylkäisi uudelleen.

    — Ei se ole mikään leikin paikka, puuttui puheeseen muudan
    jumalattoman kookas asetoveri, varsinainen ryysy-Zeus, jonka
    ulkomuodosta päättäen olisi luullut oikeaksi hirmuksi. Eihän voida
    kieltää, ettei jotkut muka meikäläiset eri seuduilla maata olisi
    puuttuneet kerrassaan surkuteltaviin tekoihin, suorittaneet kostomurhia
    j.n.e. Ja meidän taistelummehan ei tarkoita yksityisten henkilöiden
    poistamista, vaan kapitalistisen järjestelmän muuttamista. Paitsi sitä,
    että yksityisten, aseettomien henkilöiden murhat ovat hyödyttömiä,
    vahingoittavat ne lisäksi taisteluamme sillä, että ne vieroittavat
    puoleltamme ymmärtämättömät heiluvat ainekset.

    — Heiluvat ainekset! Heiluvat ainekset saavat minun puolestani
    heilahtaa vaikka helvettiin, kivahti äskeinen puhuja. Sanon, että
    noiden tihutöiden takana ovat juuri ”heiluvat ainekset”, kaikellainen
    sakka, ja sitte laitetaan erinäisiä manifestejä ja julistuksia
    meille, ikäänkuin me muka olisimme mitä hummerijoukkoa, joka mikä
    silmänräpäys tahansa on valmis päästämään päiviltä kilttejä,
    ylevämielisiä, jaloja ja hyvänahkaisia porvareita. Piru, noilla
    jokapäiväisillä marinoilla ei tehdä muuta palvelusta kuin että lopulta
    saadaan koko punakaarti uskomaan itsestään paljasta palturia. Sähisi ja
    sylkäsi.

    — Niin tähdellisestä seikasta ei koskaan puhuta liiaksi, huomautti
    tähän kolmas, muudan kärsivän ja väsyneen näköinen asetoveri,
    nähtävästikin käsityöläinen, jolle tällainen aarnioelämä ilmeisesti
    kävi liian raskaaksi. Kyllä se on sillä lailla, pojat, ettei meidän
    sovi olla julmia kuin raamatun Jehova, joka Egyptissä tapatti kaikki
    esikoiset faaraon esikoisesta orjan esikoiseen asti. Nouskaamme tätä
    porvarien jumalaa ylemmäksi. Meidän on voitettava kostontunne
    sydämissämme. Niin ryysypekkoja kuin olemmekin, on meidän esiinnyttävä
    aikakautemme ritareina. Nyt taistellaan yhteiskunnan, ei yksityisen
    tekemää vääryyttä vastaan. Ja me olemme nyt vastuussa siitä, mitä
    yksityinen meikäläinen tekee. Parhaat ovat panneet koko elämänsä
    takaukseen yksityisten teoista. Sen uuden maailman, johon me pyrimme,
    voi voittaa ainoastaan se, joka jaksaa voittaa koston maailman.
    Rakentakaamme kynnyksemme niin korkeaksi, ettei mikään matala halu voi
    astua sen yli näinä Suomen köyhälistön suurina päivinä.

    — Rakennetaan vain minun puolestani, jankutti jälleen edellinen. Mutta
    ensiksikään ei käy kieltäminen, että porvaristo nykyään vain nauttii
    ”pahojen tekojensa huonoista hedelmistä”. Mistä näitä kaikenlaisia
    hulikaani-aineksia sitten on ilmestynyt? Mistä muualta kuin varjoista
    ja liepeiltä, jonne porvarillinen yhteiskuntamme on ne viskannut. Nälkä
    ja kurjuus ja alennus ja pilkka niitä on siittänyt. Ja kuka tietää
    sanoa, kuinka monella niistä, jotka näinä melskeisinä aikoina ovat
    satuttaneet kätensä noihin ylen kelpoihin porvareihin, kuinka monella
    niistä mahdollisesti on ollut aivan erikoinen aihe iskeä, kun tuli
    tilaisuus. Kuka voi väittää, etteivätkö he joskus ja usein sitäpaitsi
    olisi joutuneet kärsimään jostakin aivan tavallisuudesta poikkeavasta,
    luonnottomasta vääryydestä, ja sen takia kasvaneet kieroon, niin
    kieroon, ettei kaunopuheisimmatkaan manifestit ja julistukset voi heitä
    oikaista — kun ei sitä ole voineet papit eivätkä lukkarit, eivät
    nimismiehet eivätkä poliisit, ei Lappeenranta eikä kuritushuone.

    Ja toiseksi: tuntuu aivan kuin lähdettäisiin siitä, että me, että vain
    alaluokan hulikaanit ovat roistoja, joista ei koskaan voida olla
    varmoja mihin verkasen työhön ne ryhtyvät, ja että porvaristo,
    herraskaiset, aateliset ja koko tuo petkuttava ja pirullinen
    kopla, että ne ovat niitä varsinaisia hyveen lapsia. No, onhan
    sitä jotakin puhuttu heidänkin ”erehdyksistään”, ovathan he
    ”vahingossa” tulleet ampuneeksi meidän punaisenristin tyttöjämme ja
    haavoittuneitamme, takoneet rautanaulalla jäsenkirjoja vangiksi
    saamainsa punakaartilaisten päihin j.n.e., mutta pää-asiassa ollaan
    heidät jätetty niin edulliseen valoon, että oikein ällöttää. Kun sen
    sijaan olisi pitänyt kruuvata heitä, kruuvata niin että olisi lähtenyt
    halu juonitella selkämme takana. Ja siksi toiseksi: tiedämmekö me
    sitten, mitä jälkeä valkoiset itse oikeastaan ovat rintamansa takana
    jättäneet?

    — Mutta minäpä tiedän! kuului samassa vaisu mutta vakuuttava ääni
    ovensuusta. Sinne oli kahden punakaartilaisen saattamana ilmestynyt
    outo, raihnas mies sisäänpainunein, melkein kuumeisina hehkuvin
    silmin: ulkomuodostaan ja asustaan päättäen — miehellä oli
    ”nilkastahirtettävät” ja naapukka — oli hän pohjalaisia. Saattajat
    osoittivat hänet lieden ääreen, sen edessä lojuilevat kaartilaiset
    vetäytyivät syrjään, toivat tulijalle jakkaran ja tarjosivat
    virkistyksekseen höyryävää teetä. Sanattomana ja konemaisesti hän
    istuutui, otti vastaan tarjotun teen ja nieli sen niin nopeasti kuin
    kuumuus salli. Saattajat sillä aikaa selittelemään tovereille, että
    mies oli lahtarien rintaman lävitse onnistunut ihmeellisten, viikkoja
    kestäneiden harhailujen jälkeen pääsemään tänne; kuului puolueeseen ja
    oli kotoisin Oulun puolesta. Nyt siis saataisiin tietää jotakin
    ”valkoisesta” Suomestakin, Odoteltiin uteliaina.

    — Mistä täällä niin kiihkeästi keskusteltiin? tutkasi tulija pitkän
    tovin ikäänkuin voimia kooten ääneti istuttuaan.

    — Punaisesta terrorista, sutkautti äskeinen inttäjä ilkeästi.

    — Onko sitä sitte sellaista?

    — Vakuuttavat olevan. Kerrotaan, että siellä ja täällä on murhattu
    joitakin porvareita.

    — Niin, mutta tekoja ei voida panna punaisten tilille, vaan harmaiden,
    hulikaanien, huomautti joku.

    Hulikaanien, hymähti pohjalainen. Täällä on siis asianlaita aivan
    päinvastainen kuin ”valkoisessa” Suomessa. Siellä murhaavat
    herraskaiset, sivistyneet, paremmat ihmiset, ”kulttuurin
    esitaistelijat”, ”oikeuden ja totuuden apostolit”.

    — Murhiako siis sielläkin?

    — Ei murhia, jumala paratkoon, vaan verilöylyjä, ei joitakin tihutöitä
    siellä ja täällä, vaan joukkoteloituksia, ei apuharvennusta vaan
    puhtaaksiniittämistä. Sanon teille toverit, että se, mitä olen siellä
    osin omin silmin nähnyt, osin kuullut, on jotakin sellaista, mistä ette
    te täällä ole uneksineetkaan. Mitä pidätte esim. siitä, etteivät
    valkoiset tyytyneet edes kylmästi ampumaan työläisiä, vaan raatelivat
    heitä kuin metsäkarjut: ruhjoivat pyssynperillä pääkalloja, raatelivat
    pistimillään ruumiit, silpoivat jäseniä, viskasivat muodottomiksi
    runtelemat uhrinsa avantoihin, eivätkä vain joitakuita, vaan
    joukottain, kuten tapahtui Rovaniemellä. Mitä pidätte siitä, että esim.
    Kemissä, jossa on tapettu ainakin hyvän joukon toista sataa työläistä,
    porvarit kokoontuivat rouvineen ja lapsineen nauttimaan teilajaisista.
    Mitä pidätte siitä, että ei koko valkoisessa Suomessa löydy
    paikkakuntaa missä proletaareja ei olisi lopetettu kuin eläimiä,
    seuduilla sellaisillakin, joissa työväki ei milloinkaan ole edes
    ajatellut mitään punakaartia ja aseellista toimintaa. Mitä
    ajattelette siitä, että esim. Varkaudessa on tapettu 4-500 työläistä,
    Pietarsaaressa — ja mitä eläimellisemmin — satakunta, Vaasassa,
    Torniossa, Kokkolassa, Kajaanissa, Kannuksessa, Ylivieskassa ja muualla
    joukottain, ilman mittaa ja määrää, ja Seinäjoella, verikenraali
    Mannerheimin loistovaunun seinustoilla, niinikään kymmeniä, sata,
    ehkäpä enemmänkin. Pohjoisessa eivät valkosudet ole tyytyneet
    murhaamaan vain ”joitakin”, ei, siellä on tehty puhdasta jälkeä,
    tapettu työläisiä tuhansittain kylmästi harkiten, nauttien, jopa
    valokuvaamalla ikuistuttaen tappajaisia.

    Niin, ja siinä ei suinkaan ole kaikki. Työväen yhteinen omaisuus on
    rosvottu. Ei ole ”valkoisessa” veri-Suomessa työväestöllä enää
    ainoatakaan taloa — ja monet niistä olivat kuin kirkkoja! — eikä
    liioin mitään muutakaan omaisuutta. Kaikki on rosvottu, kaiken ovat
    tuomarit, papit, porhot, gulashit ja muut roistot riistäneet. Yksinpä
    työväen kirjapainokin hävitettiin Oulussa. Taistelun jälkeen, kun jo
    oltiin tehty rauha, ryntäsivät ”kulttuurin esitaistelijat” kirjapainoon
    ja tuhosivat kaiken, hävittivät kaiken suorastaan hekumoiden
    raakalaismaisuudella.

    Eikä siinäkään vielä kaikki. Ei tyydytty yksin tappamaan tuhansia
    proletaareja, vaan teljettiin tuhansia myös epäinhimillisiin
    vankileireihin, joissa nälkä, kurjuus ja syöpäläiset tekevät kuulain
    virkaa.

    — Ja me täällä, me punaiset ”murhamiehet, rosvot ja varkaat”, puuttui
    nyt puheeseen äskeinen äkeä ”kruuvaaja”, me emme täällä tiedä miten
    sulostuttaisimme valkoisten ihannevankeimme elämää. Itse saamme me elää
    täällä rintamalla kuin siat, mutta he, he viettävät huolettomia päiviä
    loistorakennusten aurinkoisissa suojissa, joissa he saavat talon
    puolesta paremman ravinnon kuin me ja sen lisäksi kiltit
    porvarirouvat ja -neidit suorastaan upottavat heidät herkkuihin ja
    virvokkeisiin. Niinhän kuuluvat Kirkkonummenkin lahtarit elävän
    ”vankeudessaan” kuin paratiisissa, ja Ruotsin konsuli on
    ”hyväntahtoisesti” ottanut huolehtiakseen, ettei heiltä
    makeanleivänpäivät lopu. Kuinka sanoikaan hän raportissaan maansa
    hallitukselle: Täydellinen sopusointu vallitsee hänen ja Punaisen Kaartin
    ylipäällikön välillä
    ; — sillä lailla sitä pitääkin! Yksinpä
    vallankumouksessakin ovat herrat herroja etuoikeuksineen, mutta me,
    työläiset, — no, eihän kannata puhuakaan.

    — Niin, mutta, puuttui nyt joku juohea ääni puhumaan, samainen
    konsulihan lupasi pyytää maansa hallitusta pitämään huolta, että
    Ruotsin konsuliviranomaiset Pohjois-Suomessa käyttäisivät samaa
    kontrollia punaisiin sotavankeihin nähden
    . Eikö siellä sitten ole
    pantu rikkaa ristiin?

    — Mitäs sitä turhia. Ja kuitenkin Oulussakin käännyttiin siinä
    suhteessa paikallisen konsuliviranomaisen puoleen, joskin tietysti
    tuloksetta.

    — Niin, mutta kysymyksessä eivät siellä olleet herraskaiset, vaan
    työläiset. Ja se on aivan eri juttu. Työläiset syökööt vaikkapa
    täitään, kunhan vain kirkkonummelaisilla ja muilla herraskaisilla on
    pidot pinteessäkin. — Ei ainakaan mitkään prokuraattorit ole siellä
    haittana.

    — Mutta, jatkoi pohjalainen, joskin siellä näin, kuulin ja koin sanoin
    kuvaamatonta surkeutta, hirmuja sellaisia, joita ei kieli voi toistaa,
    niin näin siellä toki muutakin, näin köyhälistöluokan siellä kohoavan
    sellaiseen sielunsuuruuteen, sellaiseen kaikkiuhraavaan jalouteen, että
    siitä on maamme aikakirjat kertova miespolvesta miespolveen.

    Mitähän, lisäsi hän, sytyttäen tarjotun savukkeen ja luotuaan
    sisäänpäin kääntyneen katseen harmaaksi häipyvään hiillokseen, mitähän
    jos kertoisin siitä teille pienen tarinan, niiltä ajoilta, jolloin
    vangeille siellä vielä sai viedä ruokaa:

                                                      ⸻

    Kaupunki oli valloitettu.

    Nälkäisten, väsyneiden, harjaantumattomain mutta ei sitä vähemmän
    urheiden työläisten vastarinta oli murrettu.

    Ryysyiset luokkataistelijat oli ahdettu vankilaan, poliisikamarin
    kellareihin ja muihin kidutuskammioihin kuin elukat karsinoihin.

    Ja valkoiset vandaalit suorittivat santarmitoimia: nuuskivat asuntoja,
    pidättivät miehiä, naisia ja lapsia, varastelivat, tuhosivat ja
    röyhkeilivät.

    Kaulusraakuus, herraseläimellisyys vietti riemujuhlaansa, paistatteli
    päivään ujostelemattomassa alastomuudessaan.

    Yhteiskunnan monikirjavat, eriasteiset loiset ja kuhnurit hekumoivat
    uhriensa parahduksilla.

    Työläisen henki ei maksanut mitään. Lapsenkengissä teikaroiva
    herrasnulkki yhtä hyvin kuin yhteiskunnallista arvonantoa nauttiva
    sotarosvo, nälkäkeinottelija, gulashi, kuritushuoneen kokelas sai
    mieliään myöten riistää kunnialliselta työläiseltä hengen. Se oli jopa
    pyhä velvollisuus. Sitä saarnasivat valkoiset sanomalehdet, papit,
    opettajat ja huoripukkirunoilijat, Rämsänrannan Rasputiinit.

    Työläiset elivät ruumiillisten ja henkisten tuskien helvetissä.

    Onnellinen, ken edes toistaiseksi onnistui katoamaan näkyvistä
    pelastaakseen henkensä ja päästäkseen näkemästä etuoikeutettujen
    nilviäisten tortyyrihekumaa. — —

    Tolkuttomana, onnettomana ja epätoivoisena olin illalla saapunut
    tuntemattomaan työläismajaan. Ja kuitenkin: kuinka tuttuja sentään
    kohta olivat kaikki! Minut otettiin vastaan kuin ylin ystävä. Ei mitään
    selittelyjä. Ei mitään kiemurteluja. Kaikki ymmärrettiin heti. Ja
    varsinkin pääasia oli heti selvillä. Olin meikäläisiä. Olin hoivan
    tarpeessa. Siinä mitä pitikin tietää. Ja niin olin rakkaiden,
    ymmärtäväin, auliiden ja hyväsydämisten tovereiden hoteissa.

    Työläissolidariteettia.

    Heräsin aamulla pitkän, virkistävän, tervetulleen unen jälkeen. Sitä
    tervetulleemman, kun tuskin kokonaiseen viikkoon olin saanut unta
    silmiini. Jännitys, epätoivo, aseiden kalina, taistelu, kaikki oli
    ollut omiaan häiritsemään lyhyintäkin torkahdusta.

    Katselin akkunasta maantielle. Ohi vyöryi vauraiden elintarvekiskurien
    ihmistäydet reet.

    Siinä menivät hyvinvoivat isäpapat, emännät, pojat ja tyttäret
    kaupunkiin riemuitsemaan ”totuuden ja oikeuden voitosta”, ja
    onnittelemaan valkonauhaisia kaupunkilaisomaisiaan ”jalosta työstään”
    ja kiduttamaan telkien takana olevia ”roistoja” ivapuheillaan,
    loukkauksillaan ja halpahintaisen voiton julkeaan hyväntuulenmareeseen
    vetämillä naamoillaan.

    Mutta riensi myöhemmin ohi muitakin.

    Sitä mukaa kuin työläistupiin ehti tieto verisen murhenäytelmän
    päättymisestä työläisten tappiolla, sitä mukaa kuin kaukaisempiinkin
    majoihin saapui sanoma onnettomuudesta, joka oli kohdannut heikäläisiä,
    sitä mukaa kuin äidit ja tyttäret saivat tietää omaistensa joutumisesta
    kidutusluoliin, sitä mukaa alkoi liikenne maantiellä muuttaa väriään ja
    muotoaan.

    Ja sinä ja seuraavina päivinä sain nähdä sellaista mitä ei saata
    unohtaa.

    Niitä meni yhtenä jonona.

    Hiihtäviä naisia nimittäin.

    Pussit selässä liikkui siinä kohti kaupunkia kalpeita, huolen uurtamia,
    repaleisia työläisnaisia, vanhoja ja nuoria, ajan, nälän ja orjuuden
    koukistamista vanhoista vaimoista nuoriin rippikouluikäisiin tyttöihin
    asti — kaikki yhden ja saman tunteen ja intohimon kannustamina:
    koettaa lievittää valkoisten petomaisuuden uhreiksi joutuneiden
    poikainsa, miestensä, veljiensä kohtaloa viemällä ruokaa, ruokaa ja —
    palavia terveisiä kodeista, missä ”punaroistoja” ei suinkaan tuomittu,
    vaan joissa tappiosta ja suuresta, yhteisestä, kaikkia kohtaavasta
    onnettomuudesta huolimatta heitä ihailtiin ja jumaloitiin.

    Mutta ennenkaikkea — viemällä ruokaa, niin.

    Mistä?

    Jokaisessa työläiskodissa, jokaisessa mäkituvassahan oli jo viikko-,
    kuukausi- ja vuosikaupalla nähty nälkää. Elintarpeitahan oli enään
    ollut vain kuhnureilla, riistäjillä, keinottelijoilla.

    Ja nälkä, hirvittävä nälkähän se juuri oli syössyt työläiset
    taisteluun.

    Mistä siis leipää nälkäisten, vankeina viruvien omaisten suihin?

    Kotona olevien suista.

    Rakkaus, suuremmoinen, ylevä, kaikki uhraava rakkaus sitä loihti esiin,
    teki ja leipoi.

    Jokainen antoi viimeisensä. Kodit sanalla sanoen ”ryöstettiin”
    puhtaiksi. Ja missä ei ollut, siellä koetettiin lainata. Saatiin rahtu
    sieltä, toinen täältä. Missä oltiin viikkokausia oltu tykkänään
    leivättä mutta juuri saatu niukka neljännes- tai puoliannos, siellä
    sälytettiin se koskemattomana kaupunkiin lähtijän pussoseen. Olihan jo
    kärsitty nälkää niin kauan. Kärsittäköön siis vieläkin. Parkukoot
    lapset! Ovathan ne saaneet tehdä sitä muutenkin. Kaikillahan on nälkä.
    Kaikki tarvitsisivat leipää. Mutta suu kiinni! Ei mitään nurinaa nyt.

    Sillä vankina olevat isät, miehet ja pojat tarvitsevat välttämättä
    ruokaa. Helvetillisessä piinassa nääntyvät, nälkäiset sankariomaiset
    tarvitsevat hoivaa, rakkautta, ruokaa, ruokaa.

    Heille siis. Heille siis.

    Ja niin liukuivat silmieni ohi kalpeat, huolien uurtamat, repaleiset
    naisjonot, hiihtäen kaikki samaa päämäärää kohti, kohti kidutusleirejä,
    kaikilla kannustajana sama ihana tunne: auttaa herrasraakuuden uhreja,
    hoivata uljaita, kaikkensa alttiiksi antaneita luokkataistelijoita,
    tukea punaisen lipun alla voitettuja omaisia.

    Ja siinä maantielle tuijottaissani ymmärsin, ettei työväenluokkaa
    suinkaan vielä oltu nujerrettu ja ettei sitä voidakaan nujertaa.
    Luokkaa, jota elähyttää niin palava yhteenkuuluvaisuuden aate, rakkaus
    ja uhraushalu, ei lahmata kuin kellastuneita korsia rauta-anturan alle.

    Se kestää, nousee, uhmaa ja taistelee yhä uudelleen, kunnes se on
    murtanut ikeensä, kostanut kohlunsa ja vapauttanut maailman.

    Olkoon, että työläisrintama tällä kerralla olikin murtunut ja että
    valkoinen vandalismi riehui ujostelemattomassa alastomuudessaan vaatien
    tuhansia työläishenkiä verenhimonsa tyydykkeeksi.