Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Valkoinen terrori: "kuoleman esikartanot".

    Nääntyville veljille.

    Te unhoon ette häivy, nyyhkijät siellä
    perikadon ja kauhun ja onnettomuuden yössä,
    te, jotka hoiputte ristin ja tuskan tiellä
    ja näätte pyövelit rankaisematta työssä.

    Ei, ei tuhat kertaa, pääsinpäivänne koittaa,
    joskohta sen nousu on vitka, joskohta se viipyy:
    Sama ylhä aatehan maailmaa haltioittaa,
    mi leirienne harmaudessa nyt hiipyy.

    Sama kannustaahan maailman kansoja huuma,
    mi teidätkin nosti pyövelivaltoja vastaan,
    jo käyhän ympäri mailmaa kamppailu kuuma,
    min alkusoittoa taistonne ainoastaan.

    Punavaattehen nostain, mi vaipui kanssanne vereen,
    käy eespäin rynnäten kansat voitosta voittoon.
    Vihur ulvova myrskyn on loihtinut massojen mereen,
    päämäärään poljetut kohta jo pääsevät loittoon.

    Pian herroina herjatut luokat on kaikkien kansain,
    ja silloin taittuva on myös teidänkin teljet,
    ota murtuva kuolon ja laantuva ahdistus kansain.
    Oi unhoon ette häivy te, nääntyvät veljet!

    Historiassa mainitaan tyranneista, jotka ovat olleet luonnottoman
    julmia. Sanherib jaoitti maan tasalle Babylonin, vasallimaansa
    suunnattoman metropolin; Caracalla Aleksandrian; Venäjän tsaari
    pystytti hirsipuita kautta maansa. Mutta mikään historian lehti ei
    tiedä kertoa mistään niin luonnottomasta, mistään niin kyynillisen
    harkitusta, infernalisesta julmuudesta kuin millä Suomen
    ”sivistyneistö” kahdennellakymmenellä vuosisadalla ”rauhoitti” maansa
    työväenluokan, ja josta kymmenientuhansien aseettomien työläisten
    murhat eivät liene pöyristyttävin muoto.

    Sillä vaikka onkin jotain enemmän kuin selkäpiitä karmivaa siinä, että
    ”oikeuden ja totuuden esitaistelijat”, jotka huusivat koko sivistyneen
    maailman korvat tukkoon yhteiskuntansa alimman sakan poikkeuksellisten
    hairahdusten johdosta, itse heti siihen tilaisuuden saatuaan
    kuumeentapaisella kiihkolla astuivat ennen kuulumattomien rikosten
    tielle murhaten työläisiä kuin teuraita; ja vaikka he verilöylyjä
    toimeenpannessaan myös varsin usein harjoittivat kidutusta, niin on
    näissä mustissa teoissa kuitenkin se vissi lohdutus, että heidän
    uhriensa kärsimykset ja kauhu oli rajoitettu, kestivät karkeimmassakin
    tapauksissa vain jonkun lyhyemmän ajan. Se mikä uhrille toi
    torjumattoman tuskan ja kammon, toi myös vapahduksen: kuolema. Saatuasi
    dum-dumkuulan rintaasi retkahdit koirankuoppaan — ja kaikki oli ohi.
    Sen jälkeen ei sinua enää rasittanut valkoisen kulttuuriyhteiskunnan
    siunaus.

    Mutta julmuudella, jota valkoiset kehittivät vankileireillä, ”kuoleman
    esikartanoilla”, voittivat nämä oman itsensä, puhumattakaan siitä,
    ettei sille historiassa hamaan muinaisuuden hämärään mennessä löydä
    mitään vertauskohtaa. ”Kuoleman esikartanoissa” ilmeni Suomen yläluokan
    sairaloinen kidutusmania, villipetovaisto rafineratuimpana,
    harkituimpana ja — tuhoisimpana. Kidutusleireillä piinattiin
    työläisistä yksi osa nälällä vähin erin kuoliaaksi, toinen osa
    turmeltiin loppuiäkseen. Kuka ei — kärsittyään kaikki nälän kauhut
    aste asteelta — vihdoin kuollut, kaatunut hengettömänä luukasana
    toisten vielä liikkuvien luukasojen jalkoihin, hänen kohtalokseen jäi
    — ja jää yhä vielä — fysillisesti murtuneena ja ehkä myös
    psykillisesti rappeutuneena laahautua kurjan elämänsä läpi joka
    tapauksessa ennenaikaiseen hautaan.

    Suomen ”valkoinen” porvaristo, eikö korviasi särje Tammisaaren,
    Suomenlinnan, Hennalan, Hämeenlinnan, Tampereen ja muiden vankileirien
    luurankojen haudantakainen kirous, eikö petoksen ja konnuuden
    parkitsemaa omaatuntoasi kolkuta kymmenientuhansien,
    monienkymmenientuhansien työläisten nälkäkuolema tai iänikuinen
    onnettomuus? Sellainen villisikamoraaliko kätkeytyi hienoihin
    hepeneihisi, yltäkylläisyyden ja laiskuuden ”hienontamiin”
    piirteisiisi? Että tuo syljeksitty, halveksittu, ryysyinen ja oppimaton
    työläisluokka oli korkeammalla sinua! Mikä ihmeiden ihme ja mikä
    ylipääsemätön kompastuskivi sinulle, sinä suurmurhaaja- ja
    kiduttajaporvaristo, oman kuoppasi partaalla ylvästelevä,
    luurankosuuruudella pöyhistelevä pyövelistö!

    Valkoinen.

    Se ei ole suuri muussa kuin pöyhkeydessä,
    se ei ole suuri muussa kuin röyhkeydessä
    ja piinapenkkien luona ja hautausmailla
    ja milloin kunniattoman kerjurin lailla
    se suurempansa eessä on polvillansa
    ja onkii myötätuntoa vahvempansa
    valat variksen huulilla, valheet valtavat suussa.
    Mut pieni, pieni, pieni kaikessa muussa.

    Niin pieni, että kauhuksensa konsa
    se kohtaa lahjomattoman kohtalonsa,
    ei suuruus kaudesta sen jää merkkejä muita
    kuin hautakumpuja kenties ja hirsipuita
    ja aikakirjoihin tää musta lehti:
    Vain nälkään näännyttää Suur-Suomi ehti
    ja murhata, ryöstää, raastaa ja raunioittaa,
    kun pyövelinpiilulla sen piti maailma voittaa.

                                                      ⸻

    Mutta ei mitään tunteenpurkauksia, vaan faktoja, tosiasioita! Suomen
    vallassaolijathan ja heidän agenttinsa eri maissa väittävät, ettei
    mitään valkoista terroria ole ollut eikä ole olemassa, Valkoinen
    terrori — se on vain mielikuvituksen tuote, vakuuttavat Lillet,
    Tosiasioita! Tässä niitä:

    Kurkistakaammepa esim. Tampereen leirille. Tänne saivat vangittujen
    omaiset ensi aluksi tuoda ruokaa, mutta kun vangeista vain pieni osa
    oli kaupunkilaisia, mutta suurin osa maalaisia, joiden omaiset eivät
    tienneet eivätkä voineet tuoda ruokaa, niin tietää minkälaisessa
    nälänhädässä vangit alusta alkaen olivat: 3 ensi vuorokauden aikana
    saivat he vain yhden kerran ruokaa ja silloinkin vain pienen leipäpalan
    ja 2 silakkaa. Mutta pian lakkasi ruuansaanti ulkoapäin kokonaan,
    vankilaviranomaiset kun kielsivät sen sillä tekosyyllä, että ruuan
    mukana muka olisi tuotu vangeille aseita. Väite muuten, jota ei
    yritettykään todistaa ja jolla ei ole mitään merkitystä, kaikilla
    vankileireillä kun annettiin sama kielto — oltiin sovittu työläisten
    tappamisesta nälkäkidutuksella
    .

    Ja niinpä — palataksemme Tampereen nälkäkauhujen näyttämölle — oli
    siellä nälkä niin ankara, että pian rupesi tapahtuman nälkäkuoleman
    tapauksia. Pienestä leipäpalasta antoi vanki vartiasotilaalle
    saappaansa tai lakkinsa, kellonsa tai vaikka mitä. Sillinpäästä
    maksettiin 2 markkaa, samoin silakasta, ja paperossilla sai
    vangin tekemään mitä hyvänsä. — Lienee muuten tunnettua mitä
    elintarvehuijausta vartijat kaikilla leireillä heidän täydellisessä
    mielivallassaan olevain vankien kustannuksella harjoittivat myyden
    näille satumaisiin hintoihin jopa elintarpeita, joita vankien omaiset
    olivat näille lähettäneet, mutta jotka vartijat olivat pidättäneet, ja
    taas toiselta puolen leirien ulkopuolella huijaten vankien tarpeiksi
    varatuilla ruokavaroilla. — Mutta, palatkaamme vankeihin: Eräänä
    päivänä huomasivat nämä pihalla jo useita päiviä kuolleena viruneen,
    haisevan hevosraadon, jonka kimppuun kävivät kuin sudet tapellen, ken
    onnistuisi saamaan osapalan. Tästä ”ravinnosta” saivat vangit hurjia
    vatsanväänteitä, toiset kuolivatkin. Keittiöiden likaviemäreisiä
    ahmivat vangit myös kourin kaikellaista inhoittavaa moskaa ja söivät
    sitä nälkähulluuden kiilto silmissä. Kun keväällä ruoho alkoi orastaa
    vankiparakkien ulostuksista väkevöidyillä seinävieremillä, olivat
    vangit nelinkontin ahmimassa ruohoa kuin eläimet. Tässä ei kuitenkaan
    ole mitään ihmeellistä, vangit kun eivät aluksi saaneet muuta kuin 75 gr.
    ”leipää” ja 2 silakkaa sekä myöhemmin lisäksi puoli litraa raakaa
    vihanneskeittoa päivässä. Nämä vihannekset olivat arvotonta rojua, jota
    Renvallin hirtehishallitus hankki Saksasta vuorostaan lähettämällä
    sinne kokonaisia voi- ja juustovuoria samaan aikaan, kun vapaanakin
    oleva työväestö kärsi hirveätä nälkää. Mutta mitä ei olisi tehty
    saksalaisille! Näille voittamattomille! Näille maan uusille
    isännille!

    Kehnon ja ylöttömästi suolaisen ruuan näännyttämät vangit joivat
    kalvavaa näläntunnetta poistaakseen kohtuuttomasti vettä, josta oli
    seurauksena ensin jalkojen, sitten kasvojen ja lopuksi koko ruumiin
    ajettuminen ja — kuolema. Suuri osa vangeista kuoli kuitenkin
    suorastaan nälkään ilman mitään muita näennäisiä taudin ilmiöitä. Siitä
    olivat todisteena näiden raukkojen laihat ruumiit, joista ”nahan päälle
    ilman mitään x-säteitä saattoi lukea lähes jokaisen luusolmun”. Ja
    niinpä nousikin vankilasairaalan kirjojen mukaan leirin kuolevaisuus
    lähes puoleentoistatuhanteen, mikä tapettujen kanssa merkitsi
    neljännestä koko vankimäärästä.

    Muudan Hämeenlinnan vankileiriin tutustunut toveri taas tietää
    kertoa, että jotkut hulluuden partaalla olevat vangit siellä söivät
    täitä, jotka siellä kehittyivätkin uskomattoman ”meheviksi”. Jos taas
    heinäkuormaa kuljetettiin leirin pihamaalle, riensivät vangit kilvan
    repimään siitä heiniä syödäkseen: ”ne olivat parempia kuin saksalainen
    vihanneskeitto”. Sielläkin syötiin hevosen raato viimeistä rahtua
    myöten. ”Kuoleman tapaukset olivat niin tavallisia, etteivät vangit
    niihin lopulta kiinnittäneet mitään huomiota.”

    Muuten mainitsi sama kertoja erään vankilalääkärin valittaneen, että
    oli mahdotonta saada ainoatakaan leikkausta onnistumaan, kun sairaat
    eivät leikkauksen jälkeen saaneet sopivaa ruokaa. Kaikki opererattavat
    potilaat olivat siis tuomitut kuolemaan
    .

    Toinen lääkäri taas oli vakuuttanut, että kaikki ne vangit, jotka eivät
    olleet saaneet sivultapäin lisää ruokaa, eivät voi elää kolmea vuotta kymmenillä vuosilla
    kauemmin ja kaikkien vankien elinkausi oli vähentynyt joillakin
    .

    Riihimäen leiriltä kirjoitti vanki n:o 11,327 vielä niin myöhään kuin
    tämän vuoden tammikuussa muun ohessa seuraavaa:

    ”Viime aikoina on yhä useampi ja useampi tullut mielisairaaksi ja
    milloin he öisin yltyvät tavallista raivopäisemmiksi, muuttuu leiri
    oikeaksi helvetiksi, yhden osan nauraessa, yhden itkiessä, toisten
    ulvoessa kuin nälkäiset sudet, toisten taas kertoessa itsekseen mitä
    uskomattomampia tarinoita murhista ja ryöstöistä, joita sairaloisessa
    tilassaan keksivät, ja joka tila muistuttaa pitkälle kehittynyttä
    ooppiumihumalaa. Ja on tapahtunut, että vartijat ovat ilmiantaneet
    vankeja näiden mielipuolisuuden yössä latelemien juttujen perusteella,
    ja silloin on heidän tarinansa nopeasti päättynyt. Toisia taas, jotka
    hulluuden puuskassaan ovat tulleet elämöineeksi, on iltahämärissä viety
    kellariin, missä revolverinlaukauksella on päästetty päiviltään. — —

    ”Me olemme jo aikoja sitten jättäneet taaksemme ne repaleiset
    venäläiset, joita mielikuvituksessamme näimme Golgatavaelluksellaan
    Siperiaan tsaarivallan aikana. Hallitus ei ollut joko voinut tai
    tahtonut hankkia näille onnettomille riittävästi vaatteita. Mutta
    täällä ei anneta ainoatakaan vaatekappaletta. Kaikki ammuttujen
    venäläisten jälkeen jättämät sinellireukaleet on käytetty jo aikoja
    sitten, ja sellaisessa tapauksessa, kun ei vanki enää parhaalla
    tahdollakaan saa pysymään ryysyjä päällään, ottaa vankilan johtaja
    asian kirjallisesta hakemuksesta pohtiakseen, ja tiedetään hyvin miten
    tämä pulmallinen kysymys ratkaistaan. Tehdään illalla pieni
    tarkastuskierros kasarmilla, ja jos tavataan vanki, joka jo on joutunut
    hulluuden pimeään yöhön ja jolla on jonkinmoinen vaatekerta päällään,
    viedään hän kellariin, ja — vaatteiden puutetta valittaneella vangilla
    on seuraavana päivänä kuolleen vaatekerta. Kas näin nokkelasti
    ratkaistaan pukukysymys Riihimäen mutta myös muilla vankileireillä.
    Tästä on johtunut, ettei kellään ole enään sydäntä valittaa pukunsa
    huonoutta, sillä tiedetään, että tällöin murhattaisiin vain joku
    mielipuoli, ja niin kovasydämisiksi kuin monet täällä ovat tulleetkin
    toisiaan kohtaan ja niin petoeläinmoraali kuin ennenpitkää onkin meihin
    kaikkiin iskevä kyntensä, niin yritämme me sittenkin miten parhaiten
    taidamme paikata ryysyjämme ja mieluummin kuljemme vaikka alasti kuin
    pyydämme vaatteita.

    ”Meidän vaivamme voidaan paremmin arvata kuin kuvata. Jokainen käsittää,
    että tässä on kysymyksessä helvetti hirveimmässä muodossaan, ja
    todennäköisesti tulemme me kaikki ennenpitkää mielisairaiksi, ellei
    oloissamme pian tapahdu mitään korjausta suuntaan tai toiseen.”

    Viipurin vankileiriltä taas kirjoitti muudan uhritoveri: ”Olin
    punaisen armeijan riveissä kumouksen alusta alkaen ja olin niinmuodoin
    myös tilaisuudessa näkemään miten inhimillistä punaisten menettely
    sentään oli lahtarien nykyiseen menettelyyn verraten: Kymmeniätuhansia
    tapettuja lukuunottamatta, olemme me vangit monia kuukausia saaneet
    virua kahleissa kosteissa ja kylmissä kopeissa; minäkin sain kantaa
    kymmeniä kiloja painavia rautoja erääseen luolaan unohdettuna ja
    syöpäläisten vallassa. Olemme suljetut kuin elukat karsinoihin. Ennen
    niin miehekkäät toverit istuvat nyt tylsinä eteensä tuijottaen ja
    tunkiolta löytämäänsä luuta järsien. Nälkä, sairaus ja kuolema ovat
    alituisena seuranamme. — Nyt ovat lahtarit opettaneet meille
    menettelytapoja, mutta tuskinpa kunniallinen työläinen milloinkaan
    voisi olla niin julma kuin lahtarit.”

    Tärisyttävä on erään köyhälistökynäilijän silmänräpäyskuvaus
    Suomenlinnan kidutusleiriltä. Nälkäisenä, menehtyneenä ja onnettomana
    piirtää hän päiväkirjaansa seuraavaa:

    ”Aamulla meidät komennettiin tavallista aikaisemmin aamuhuutoon, sillä
    täällä saarella oli tänään suuret juhlat. Kaikista ei ollut
    lähtijöiksi. Monet olivat niin heikkoja, etteivät jaksaneet nousta
    pystyyn ja kuusi oli yöllä kuollut nälkään. Kuolleiden joukossa on
    eräskin kuuden pienen lapsen isä. Eilis-iltana hän rukoili vielä: ’Voi
    hyvät toverit, tuokaa minulle edes heiniä syötäväksi’. Aikaisemmin sama
    poloinen oli syönyt vartiosotilaan ampuman variksen. Nyt makasi hän
    suullaan likaisella permannolla kalman keltaisena.

    ”Riviin komentavat sotamiehet potkivat ja kolhivat kiväärinperillä
    sairaita ja kuolleita, ilkkuen raaasti: ’kyllä jaksatte nyt,
    jaksoittehan silloinkin, kun meitä vastaan tappelitte’.

    ”Aamuhuutoa pitävä upseeri anteli myös nagaikasta, kun luurangot eivät
    hänen mielestään tarpeeksi kiireesti jaksaneet horjua riviin. Erään,
    joka ei osannut vastata hänen kysymykseensä, veti hän rivistä ulos ja
    ampui paikalle kuin koiran, ilkkuen: ’Jassoo, sinähän oletkin ryssä’,
    ja potkien sitten raadon vähän syrjempään.

    ”Nyt illansuussa olemme päässeet vähän ulos. Ne, jotka ovat jaksaneet
    ovat lähteneet. Usea on riisunut likaiset vaatteensa ja tappaa nyt
    syöpäläisiä, joita täällä kuhisee joka paikassa miljoonittain. Vartalot
    ovat kumaraan luhistuneita luurankoja, Likaisia — sillä koko täällä
    oloajallamme emme ole pesuvettä nähneet! — ja niin syöpäläisten
    syömiä, että tuskin pientä palaa tervettä ihoa näkee. Tuolla horjuu
    ennen niin voimakas ja syvästi sivistynyt toveri, keppi kourassa,
    kaivaen maasta hiukan vihertäviä ruohontaimia syödäkseen, maasta, johon
    heitetään kaikkea roskaa ja likaa. Mutta muuta vihantaa ei vankilan
    pihalla ole ja aitauksen ulkopuolelle, jossa olisi puhtaampaa ruohoa,
    ei saa mennä. Tuolla taas toinen keittää maasta löytämiään vanhoja
    luita toisten vesissä suin vieressä katsellessa. Meillä ei ole enää
    muita tunteita kuin yksi ainoa, s.o. näläntunne. Meillä ei ole enää
    muita ajatuksia kuin yksi: voi, kun pääsisi vapaaksi, että saisi edes
    kerran tarpeekseen syödäkseen. Kaikki ovat likaisia ja kurjia,
    ruumiillisesti ja henkisesti menehtyneitä luurankoja. Ja kuitenkaan
    tämä vankileiri ei pitäisi olla kaikista kurjin. Millaista onkaan
    sitten niissä toisissa, huonommissa.

    ”Tuolla on taas yksi tupertunut likaiselle pihamaalle. Hän tekee lähtöä
    tästä maailmasta. Tasan kymmenen on jo tämän päivän osalle nälkään
    kuolleita, hän on yhdestoista, kolme on ammuttu ja yksi tullut
    mielipuoleksi. Toinen sama verta on kannettu sairaalaan henkitoreissa.
    Heistä on kuulemma matkalla kuollut kaksi jo sairaalan pihalle.

    ”Menen katsomaan tuota pihamaalle tuupertunutta.

    ”Oh! Sinunko vuorosi nyt tuli. Hän oli miesten parhaita, aatteemme
    kunnollisempia edustajia. Hänet merkittiin vaarallisempien sarjaan ja
    silloin hän tiesi, mikä häntä odotti. Vankilaan sai hän kuulla, että
    vaimonsa oli vangittu, lapsensa joutuneet mieroon ja kotinsa hävitetty.
    Ne olivat iskuja, jotka mursivat heikot voimat. Hän tuli synkäksi,
    alkoi heikentyä päivä päivältä. Tänään oli hän taas jalkeilla, kehui
    olevansa virkeämpi, eikä sanonut tuntevansa nälkääkään, Nyt makaa hän
    tuossa pihamaan liejussa.

    ”Pari upseeria kulkee ohi ja huomaavat hänet. Toinen heistä menee,
    potkaisee häntä komentaen nousemaan ylös, mutta kun huomaa, että tämä
    on kuollut, käskee hän vartijasotilaan siirtämään hänet sivumpaan.
    Kiväärin piipulla tyrkkien kierittää sotilas ruumiin syrjemmälle.
    Siellä se saa sitten olla siksi, kunnes ruumiita tulee lisää. Sitten
    komennetaan vangit kantamaan ’raatonsa’ pois.

    ”Valkoinen hyeena, ruumiinrosvo tekee vielä viimeisen puhdistuksen.
    Joku on monista tarkastuksista huolimatta onnistunut säilyttämään
    jonkun paremman vaateriekaleen, kihlasormuksen tai jotain muuta hänelle
    kallista. Niitä valkoinen ruumiinrosvo nyt vainuaa. Sitten on raato
    valmis kuopattavaksi.

    ”Sillä tavoin on päättynyt jo tuhansien tie ja samoin tulee päättymään
    taas tuhansien, sillä mistään päin ei näytä olevan apua odotettavissa.
    Me kuolemme täällä kuin kulkurikoirat, katoamme maailmasta niin, että
    tuskin monestakaan tiedetään mihin on joutunut. Voi alennusta! Voi
    kurjuutta!

    ”Myöhemmin. On jo . Ollaan levolla, jos sitä levoksi voipi sanoa.
    Kasarmin permanto on pakattu täyteen viimeistä sijaa myöten niin, ettei
    kävelemään pääse. Kesälläkin palelee verettömiä poloisia, täytyy nukkua
    päällysvaatteet yllä. Kellään ei ole makuuvaatteita. Laihoja raajoja
    pakottaa kovalla kivipermannolla ja syöpäläiset ovat mielityössään.
    Sieltä täältä kuuluu kuolevain ja sairaiden voihke ja vaikerrus.

    ”Istua kyyrötän nurkassa valveilla. En uskalla nukkua. Pelkään
    kuolevani, Kädet ja jalat tuntuvat kylmiltä ja turtuvat vähä väliä,
    veri ei enää kierrä. Valtimo lyö tuskin neljääkymmentä kertaa
    . Selässä tuntuu kuumia väreitä ja päätä pyörryttää. Se on
    kai kuoleman esisoittoa. Koetan hieroa käsiäni ja jalkojani vastakkain
    saadakseni veren kiertämään. En haluaisi kuolla. Taistelutantereella en
    pelännyt kuolemaa, nyt sitä pelkään, pelkään tällaista koiran kuolemaa.
    Ja sisimmässäni kytee vihan kipinä. Tahtoisin elää kostaakseni.”

    Muuten on samaiselta Suomenlinnan leiriltä päässyt julkisuuteen
    sanomattoman kuvaava, 977 vankia koskeva alastomuustilasto. Sen mukaan
    oli ilman paitaa 345 vankia, ilman alushousuja 420, ilman sukkia 746,
    ilman housuja 262, ilman liivejä 481, ilman takkia 339, ilman
    päällystakkia 672, ilman vuodevaatteita 788, ilman käsiliinoja 688,
    ilman pielusta 783 ja ilman kenkiä 436 vankia. — Hirvittävän nälän
    lisäksi siis vielä lähes täydellinen alastomuus! —

    Näin näillä vankileireillä, jotka kuitenkin olivat niitä ”parempia”.

    Hirveimpään huutoon joutui Tammisaaren vankileiri, jonka käypänä
    nimenä olikin: Kuoleman esikartano. Kas tässä mitä muudan sen
    asukkaista tietää kertoa:

    ”Mikä muu kuin kuoleman esikartano on Tammisaaren vankileiri? Täällä
    vaeltavat ihmishaamut ympäriinsä siksi, kunnes vetävät viimeisen
    henkäyksensä nälästä ja heikkoudesta. Kuolevaisuusprosentti kohoaa joka
    päivä. Aluksi kuoli 20-30 henkeä päivässä. Nyt, sitten kun vankien
    lukumäärä on vähentynyt parilla tuhannella, joten heitä on enään noin
    5,000, on kuolevaisuus lisääntynyt niin, että eräänä päivänä kuoli 64
    vankia.

    ”Ollaan niin totuttu kuoleman läheisyyteen, ettei se enää häiritse
    vähääkään, niin että voidaan esim. ’aterioida’ aivan ruumiin vieressä,
    vieläpä haisevan ruumiin lähellä. Voi sattua, että ruumis saa useita tunteja
    olla koskemattomana vuoteellaan, käytävällä, ulkona hiekalla
    tai mihin vanki yleensä on ojentunut. Eräänä päivänä virui kahden
    raahelaisen ruumiit auringonpaisteessa aivan vesijohdon vieressä noin
    50 vangin seistessä jonossa saadakseen vettä, ja jono liikkui ruumiiden
    ohi ilman, että kukaan tunsi syvempää liikutusta.

    ”Muudan ruumis virui käytävällä oveni edessä eräänä aamuna astuessani
    ulos. Usein kuolevat vangit klosettiin. Tämä löyhkää sen lisäksi nyt
    kesäkuumalla niin inhottavasti, että itse löyhkä on jo lähes tappava.

    ”Jotkut kuolevat saatuaan omaisiltaan ruokalähetyksen, toiset taas
    kuolevat siksi, etteivät koskaan saa mitään ylimääräistä ruokaa. Ja
    vangin ravinto on aivan liian riittämätön, jotta sen avulla voisi
    säilyttää henkensä pitemmän ajan. Kaunaleipä ja puoliraaka
    kalliokalaliemi turmelee vatsan, niin ettei kellään, joka on pakoitettu
    syömään niitä, pysy vatsa kunnossa.

    ”On surullista nähdä noiden haamujen liikehtimistä. Yksi kuolemaan
    saakka väsynyt nojaa toiseen ja jokainen on kaatumaisillaan kumoon,
    vetää jalkojaan perässään ja tuijottaa tylsällä katseella avaruuteen.
    Kaikki ovat menehtyneitä ja kokoonkutistuneita.”

    Mutta, väitettäneen, kaikki edellä esitetyt kuvaukset heijastavat
    eräänlaista luurankosympatiaa, ovat työläisten itsensä esittämiä;
    niillä ei ole päteväin todistusten arvoa.

    Siispä on turvauduttava ”pätevämpiin”. Tutustukaammepa aito
    porvarillisen professorin, Robert Tigerstedtin Tammisaaren vankileiriltä
    antamaan raporttiin:

    Kesäkuun 6 päivästä heinäkuun 31 päivään on kuolevaisuus Tammisaaren vankileirillä
    ollut hyvin suuri, kuten seuraava taulukko osoittaa”:

    Kesäk. 6-12 p 5,90
    ” 13-19 ” 8,56
    ” 20-26 ” 23,00
    ” 27-3 ” heinäk. 14,00
    Heinäk. 4-10 ” 18,87
    ” 11-17 ” 26,76
    ” 18-24 ” 41,11
    ” 25-31 ” 42,38

    ”Vankien kokonaisluku on tänä aikana vaihdellut 6,027 ja 8,597 välillä.
    Koko (tänä) aikana on siis kuollut 1,347 vankia ja löytyy päiviä,
    jolloin kuolevaisuusluku päivittäin on noussut 40,7. Vankien
    kuolevaisuus on tänä aikana alituisesti noussut, ja ihan viimeisenä viikkona
    oli se enemmän kuin 7 kertaa niin suuri kuin kesäkuun toisella viikolla
    .”

    ”Kuolevaisuus 42,33 tuhatta kohtaan viikossa vastaisi Helsingissä, sen
    200,000 asukasta kohti, 8,466 kuollutta viikossa. Tämän ohella on
    huomattava, että henkilöt, joista tässä on kysymys, ovat poikkeuksetta
    siinä iässä, jossa kuolevaisuus on ylen pieni. (Esim. Santahaminan
    nais_vangeista, joita oli toistatuhatta, oli 86 % 15-20 ikävuosien
    väliltä! Kirj. huom.)”

    ”Tätä _kauhistuttavaa kuolevaisuutta
    ei edes voida selittää sen
    kautta, että vankileirillä olisi ollut joitakin vaikeampia
    kulkutauteja.”

    ”Joka tapauksessa on kuolevaisuus, nimittäin 42,33 tuhatta kohti
    viikossa, ennen kuulumatonta, ja vastaavaa on tuskin tapahtunut
    tsaarivallan vankiloissa
    , taikka jos semmoista on sattunut, on sen
    aiheuttanut jokin tarttuva tauti, kuten kolera, isorokko tai muu
    semmoinen, mutta sitä ei ole aiheuttanut vankien mitä suurimmassa
    määrässä epäterveellinen käsittely.”

    ”Niistä 1,347 vangista, jotka ovat kuolleet aikana 6.6-31.7. on
    ainoastaan 337, s kuollut sairashuoneessa, kun sen
    sijaan 1,010 elämää on sammunut odotushuoneen puulavitsoilla.”

    Näin professori Tigerstedt, jonka lausuntoa tuskin rohkenevat väittää
    liioitelluksi tai valheeksi muut kuin valkoisen Suomen agentit, jotka
    ruhtinaallisesti palkittuina itse ovat valkoisten isäntiensä tiliin
    valmiit päivästä toiseen törkeästi vilpistelemään: valkoinen terrori?
    Pötyä!

    Mutta palatkaamme leireille. Niistä 90,000 työläisestä, jotka kapinan
    jälkeen teljettiin nälällä kidutettaviksi ja joista naisia lienee
    ollut 5-6,000, ”onnistuivat” valkoiset täten päästämään hengiltä
    kaikkiaan noin 15-20,000. Niin että murhattujen ja nälkääntapettujen
    työläisten lukumäärä voitaneen liioittelematta merkitä 40 ä 50,000:ksi.

    Ja kuitenkin olisi kuolevaisuus vankileireillä luonnollisesti
    supistunut minimiinsä — siitä huolimatta, että ”terveydelliset
    olotkaan eivät voi vankileireillä olla tyydyttävät”, kuten valkoinen
    sotaministeri sievästi huomauttaa — jos olisi annettu vankien omaisten
    tuoda heille ruokaa. Mutta perkeleellisestä tuhoamisvaistosta tämä
    kiellettiin, vaikka esim. Viipurissa sattui ”että vangit eivät viiteen päivään
    olleet saaneet annokseen kuuluvaa leipää, jauhoja eikä voita

    (virallisesta tarkastuskertomuksesta!).

    Ja niinpä valkoiset pääsivät mihin pyrkivät: ”Olot vankileireissä,
    kaikista sanomalehtien vakuutuksista huolimatta, ovat hirveät.
    Vangituista (Tammisaaressa) kuolee keskimäärin 80-90 vuorokaudessa.
    Kuolleiden ruumiit ladotaan alastomina yhteen pinoon, niin että
    alimmaiset likistyvät aivan muodottomiksi. Tästä pinosta otetaan
    ruumiit vietäviksi metsään, jossa hautaus tapahtuu siten, että
    kärryistä keikautetaan ruumiit kuoppaan sikin sokin, jäsenet ristiin ja
    miten sattuu menemään.”

    Näin kertoi eräs valkoinen.