Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Mies mieheltä.

    Illalla oli kylän työväentalolla ollut puhetilaisuus. Kaupungista oli
    saapunut puhuja — ei mikään ammattipuhuja, sillä kaikki työväen
    kouluuntuneemmat voimat oli mobilisoitu muihin tarkoituksiin, vaan
    tavallinen kaupunkilaisproletaari, yksi niistä, jotka raskaan
    palkkatyönsä lyhyinä loma-aikoina sekä lueskelemalla että vuosikausia
    ottamalla osaa järjestötoimintaan ovat kartuttaneet tietojaan ja
    saaneet elävän kokonaiskäsityksen yhteiskunnallisista kysymyksistä
    mutta myös oppineet sujuvasti ilmaisemaan ajatuksensa, oli sanalla
    sanoen yksi niistä tuhansista, jotka Suomen valtava työväenliike on tai
    oli — kehittänyt arvoisikseen välikappaleiksi.

    Tämä toveri oli aloittanut ”Uuden Suomen nurkkakivistä” kuvaten maan
    köyhälistön suorittamaa raivaustyötä seuraavaan tapaan:

    Suomen punainen köyhälistö ahertelee parhaillaan uuden yhteiskunnan
    rakennustöissä. Sen perustaa raivataan tulisella kiireellä.
    Suunnattoman paljon törkyä on ensin pois siivottava. Porvarillinen
    yhteiskunta lepää likaisella ja löyhällä perustalla. Sitä voi hyvällä
    syyllä verrata hyllyvään rimpisuohon, joka levittää löyhkää ja usvaa
    saastuttaen kaiken. Sellaisella epäterveellisellä maaperällä sijaitseva
    rakennus ei kestä ajan myrskyissä. Sen tosiasian oivaltaen valveutunut
    köyhälistö raivaa Uuden Suomen pelastusaluetta, kaivelee tiloja
    nurkkakiville, kuivaa kapitalismin rämeistä suota, perkaa ympäristöä
    terveelliseksi. Vasta semmoisen perkaustyön jälestä asetetaan
    nurkkakivet paikoilleen, tehdään kivijalka ja sitten kohoo rakennelma
    helpommin kerta kerralta, kunnes koko ihmiskunta ihastellen silmäilee
    Suomen kansanvaltaisen tasavallan kauniita piirteitä.

    ”Julma vihollinen häiritsee uutta rakennustyötä. Se ei sallisi
    kansanvaltaisen työläispalatsin rakentamista. Senvuoksi täytyy
    uutterain rakentajain tehdä työtä puolustusase kädessä, torjua sillä
    vihollisen hyökkäykset. Läpi historian aikojen on aina uutisraivaajain
    täytynyt työskennellä verissäpäin, taistella vainolaista vastaan. Siitä
    huolimatta on uutistyö edistynyt toisinaan hyvin hitaasti, mutta aina
    varmasti, kunnes työ on saatu loppuun suoritetuksi.

    ”Samaan aikaan kuin perustusta kuivetaan, veistellään jo uuden Suomen
    nurkkakiviä. On olemassa työjako. Toiset kaivavat perustusta, toiset
    veistelevät nurkkakiviä, eräät hankkivat rakennusaineita ja eräät
    suunnittelevat yksityiskohtia.

    ”Minkälaisia nurkkakiviä veistellään uudella Suomelle?

    ”Muutamia on jo valmiina, toisia hahmotettuina ja eräitä vasta
    alkuasteellaan.

    ”Suurin kivi on Suomen sosialistisen tasavallan perussääntö, jota
    kaunistaa todellinen kansanvaltaisuus. Sen mukaisesti tulisi korkein
    valta olemaan kansalla. Suomen tasavallan kaikilla 20-vuotiailla
    kansalaisilla.

    ”Kansalaiset valitsevat omat toimihenkilönsä lakeja säätävään
    eduskuntaan ja se muodostaa yhteiskunnan toimivan elimen,
    kansanvaltuuskunnan.

    ”Vanha virkakunta puhdistettaisiin perinpohjin ja uusi tulisi
    täydellisesti vastuunalaiseksi kansalle. Siinäkin siis yksi hyvä
    nurkkakivi.

    ”Verotusolot järjestettäisiin siten, ettei köyhälistöläinen nääntyisi
    raskaan verokuorman kannossa, eikä varakas loisaines pääsisi
    mitättömällä veroerällä.

    ”Kunnallinen harvainvalta poistuisi ikipäiviksi ja suurin huolto
    kohdistettaisiin kansan syvien rivien olojen parantamiseksi;
    perustettaisiin kunnallisia laitoksia, leipomoista alkaen, — Tuokin
    nurkkakivi kannattaisi kohdaltaan uutta Suomea.

    ”Torpparien vapauttaminen maakapitalistien orjuudesta, on ihan
    valmiiksi veistetty nurkkakivi. Sen varaan joutuisi verrattain
    suurilukuinen ryhmä Suomen kansanvaltaisen tasavallan väestöä.

    ”Vanhuudenvakuutus on jo niinikään valmiiksi veistetty nurkkakivi.

    ”Työväen suojeluslainsäädäntö on suuriarvoinen ja paljon kestävä
    nurkkakivi sekin.

    ”Hahmotettuina ja valmiiksi suunniteltuina on monta muuta nurkkakiveä,
    niin että uuden Suomen mahtava rakennus ei tulisi perustuksiltaan
    horjumaan, vaan kestäisi ajan kuluttavan hampaan kalvamisen.

    ”Vihollinen häiritsee Suomen työväenluokan suurtyötä. Sittenkin,
    kaikesta vainolaisen vastarinnasta huolimatta on köyhälistön asekädessä
    sitkeästi työskenneltävä uuden Suomen perustamistyössä, muutoin
    vihollinen tuhoo jo tehdyn työn ja pakoittaa työntekijät sanoin
    kuvaamattomaan orjuuteen.”

    Sitten oli hän kääntynyt kuulijainsa puoleen kehoittaen näitä
    rientämään punaisen armeijan riveihin, joissa siihen asti pää-asiassa
    teollisuustyöväestö oli vuodattanut vertaan koko maan työväenluokan
    hyväksi.

    Viitattuaan noihin runoilijan lennokkaihin runosäkeihin:

    ”Mies mieheltä, mies miehellä
    soi taisto nyt kautta maan;
    kenet taisto kaas,
    hän nousee taas,
    ei petturi milloinkaan.
    On kansojen oikeus iäinen,
    myös oikeus kansan tään,
    jos seiso ken ei eestä sen,
    hän kuollut on eläissään.”

    oli hän jatkanut näinikään:

    ”Mies mieheltä kiirii taistelun kutsu yli maan. Vielä näet eivät ole
    lähestulkoonkaan kaikki selkäpuolen rotevat työmiehet tarttuneet
    kivääriin, tuohon kuoleman liittolaiseen, jonka porvaristo tahtoi sille
    pakosta käteen panna, omien luokkapyyteittensä pysyttämiseksi. Nyt on
    maatyöläistenkin vuoro astua aseihin, sillä mitä taajalukuisemmat ovat
    rivimme, sitä pikemmin pääsemme me Pohjanmaan laajoille lakeuksille,
    sen viljaville seuduille toukoa tekemään. Sitä pikemmin saa työmies
    heittää kiväärin nurkkaan ja ryhtyä jälleen luovaan työhön,
    yhteiskunnallista hyötyä ja hyvinvointia edistävään aherteluun.

    ”Mies mieheltä käyköön nyt sana: ’jos seiso ken ei eestä sen, hän
    kuollut on eläissään’. Sillä nyt on kysymys kansan oikeuden
    valvomisesta.

    ”Jokainen, jolle työväestön asia ja kansan onni on kallis, astukoon
    siis urhoollisen punaisen armeijan riviin, astukoon pyhään sotaan
    vapauden ja ihmisarvon puolesta. Jokainen mies, jokainen kansalainen
    puolustamaan kotien rauhaa sodanhaluisia viikinkiherroja,
    aatelisnulkkeja ja porvareita vastaan! Mies mieheltä näyttäkäämme, että
    tapella osataan mekin, kun tarve vaatii, mutta että meidän taistelumme
    ei tarkoita harvainvallan pönkitystä, ei vähemmistön hyvinvointia eikä
    joukkojen orjuuttamista!” — —

    Oikeastaan ei hän, Hannes Haavisto, mäkitupalaisen poika, joka nyt
    sunnuntai-aamuna tovereineen kiirevilkkaa hiihti kohti kaupunkia
    liittyäkseen siellä köyhälistöarmeijaan, tämän puheen vaikutuksesta
    liikkeelle lähtenyt. Kyllä hän sitä jo oli päivästä toiseen pohtinut.
    Mutta ei sitä vain ennemmin ollut tullut lähdettyä. Niitä oli ollut
    esteitä niin monenlaisia, vaikkakaan ei olisi ottanut lukuun
    hämäiäisluonteen hitaisuutta. Niin kuin nyt esim. tuo rakkaussuhde
    naapurin Mariin. Eihän sitä olisi mielisurminkaan hennonnut jättää
    mielitiettyään ja lähteä tietämättä tokko milloinkaan palajaa. Tyttö
    kyllä ei ollut kieltänyt eikä käskenyt, vaan oli taannoin
    pahimmitteeksi ikäänkuin kiusalla sutkauttanut:

    — Jos olisin mies, niin tietäisin kyllä mitä tekisin.

    Mutta, ei ollut ruvennut selittelemään mitä hän sillä tarkoitti.

    Sen sijaan oli Hanneksen isä ollut jyrkästi lähtöä vastaan. Hän oli
    yhdistyksen rahastonhoitaja, vanha luottamustoimissa piintynyt
    sosialidemokraatti, joka aina ja kaikkialla puhui vaalilipusta,
    silloinkin, kun porvarit olivat venäläisillä husaareilla hajoittaneet
    laillisesti valitun eduskunnan, jossa työläisillä oli enemmistö. Ei
    kärsinyt kuulla puhuttavankaan aseellisesta toiminnasta, nimittäin
    työväen aseellisesta toiminnasta.

    No, porvareillako sellainen oikeus sitten vain on? oli Hannes kerrankin
    tiukannut.

    — Olkoon tai ei, oli isä vastannut. Mutta uusi yhteiskunta luodaan
    rauhallisilla keinoilla.

    Äiti taas oli toista maata. Hän oli saanut tarpeekseen ”rauhallisista
    keinoista”. Hän pääsi luuvalolta tuskin liikkumaan — seuraus elämän
    iän kestäneestä kunnollisten jalkineiden ja vaatteiden puutteesta,
    tuhkatiheistä vilustumisista ja liikarasituksesta. Ja siksi toiseksi:
    — Mitä sillä väliä missä kuolee: rintamallako taistelussa vaiko
    nälkään kotona. Eihän meillä kohta ole enään mitään suuhunpantavaa —
    oli hän asian puheeksi tullessa huomauttanut useamman kuin yhden
    kerran: leipää ei meillä ole ollut viikkokausiin, lihasta nyt
    puhumattakaan. Maitoa ei ole. Perunat loppuvat; eikähän niistä enään
    olisi kuin siemeneksi, ja vasta ollaan helmikuussa. Ja mitään muuta ei
    liioin ole. Herra jessus, mitä tällaisella elämällä on virkaa? Eihän
    meillä ole edes valonkeinoa. Paloöljyä ei ole saatu koko talvena, ei ei
    rahalla eikä millään. Mehän olemme ikuisessa pimeydessä ja ikuisessa
    nälässä ja puutteessa. Ja entäs tämä maantienuhka sitten? Armostahan
    sitä tässä saadaan neljän seinän sisällä nälkääkin nähdä. Ja
    neljännesmiljoonaa ihmistä sanoi meidän isä meidän laillamme rähjäävän
    häädön varassa. Jos ei kerran se hänen rakas eduskuntansa ja
    rauhallinen kehityksensä takaa köyhille edes kaikkein
    välttämättömintä, mutta kyllä rikkaille yltäkyllin kaikkea, niin mitä
    tässä on muuta jäljellä kuin yleinen tappelu? — Näin oli eukko
    ähkinyt, mutta huomauttanut pojalleen: En minä silti kehoita sinua
    lähtemään. Se on asia, jonka saat yksin päättää. Mutta vastaan en pane.

    Kuten Hanneksen äiti, olivat työläisnaiset ja varsinkin äidit kautta
    maan aseellisen toiminnan kannalla. Monen monessa tapauksessa tiedetään
    heidän kehoittaneen miehiään ja poikiaan liittymään kumousarmeijaan.
    Tämä ilmiö on helposti ymmärrettävissä. Sanoin nimittäin ei voi kuvata
    sitä kurjuutta, johon sotakeinottelijat, porvaristo, olivat
    työväenluokan syösseet ja josta etukädessä saivat kärsiä juuri
    työläisäidit, joiden tehtävänä oli huolehtiminen perheen ravinnosta.
    Yksistään jonokurjuus oli jotakin, joka ansaitsisi oman historiansa —
    Suomen pohjoisissa kunnissa esim. saivat nälän uuvuttamat perheenäidit
    lukemattomia kertoja turhanpäiten laahustaa jopa kuudenkin penikulman
    päässä sijaitsevaan — tyhjään jakelupaikkaan. Ja kaupungeissa saivat
    poloiset vuorokausikaupalla jonottaa saadakseen väsymyksestä
    puolikuolleena — ja heittivätpä monet siinä henkensäkin! — vihdoin
    huimaavalla hinnalla väärennetyn elintarverahdun, joka oli omiaan vain
    kiihoittamaan sairaudeksi kehittynyttä nälkää. Suomen selkäpuolen
    sotarosvojen harjoittama elintarvehuijaus oli kehittynyt sille
    asteelle, että yksistään se riitti paiskaamaan epätoivoisen köyhälistön
    vallankumoukseen. Valaisevana esimerkkinä mainittakoon Oulun Åströmien
    — tulevien lahtarisielujen — menettely. Nämä piilottivat seudulla
    vallitsevasta nälänhädästä huolimatta satoja ruisjauhosäkkejä
    varastohuoneidensa ullakoille: Venäjän tsaarihallitnksen tilaamiin
    satuloihin tarvittava liisteri oli näille ”Vapaan Suomen
    esitaistelijoille tähdellisempi asia kuin samaisen Suomen nälkää näkevä
    kansa.

    Hanneksen sisar, Hilma, kannatti hänkin kumousta siitä huolimatta, että
    Marin veli, naapurin Kalle, jonka kanssa hänellä oli omat asiansa, oli
    päättänyt lähteä Hanneksen matkaan.

    Hannes itse ehkä tuli isäänsä, joskohta ei hän järkeillyt tämän tapaan.
    Hän oli urheilumiehiä, mainio hiihtäjä, piirinsä parhaimpia, ja
    urheilijana tunsi hän vastenmielisyyttä raakaa voimaa kohtaan, Siksi
    toiseksi oli hän luonteeltaan perin säveä, eikä olisi mielisurmillaan
    tehnyt pahaa kenellekään. Jo kotieläinten teurastuskin oli vasten hänen
    luontoaan, niin maalaispoika kuin olikin.

    — Mutta, oli hän lopuksi pohtinut, saatuaan eilisiltana viimeisen
    sysäyksen: mitä järkeä oli antaa kaupunkilaistovereiden yksin kantaa
    koko päivän kuormaa ja hellettä asian tähden, joka etupäässä koski
    juuri maalaisköyhälistöä? Olisihan kunniatonta sallia heidän vuodattaa
    vertaan ja heittää henkensä koko työväenluokan puolesta sillä aikaa,
    kun suurin osa siitä kädet ristissä odotti kamppailun päättymistä. Jos
    kerran yksi osa köyhälistöä on uhrannut kaikkensa yhteiseksi hyväksi,
    niin on toisen ryhdyttävä sitä tukemaan. Kun kerran tapellaan, niin
    tapellaan kaikin yhdessä, tuumi hän.

    Ja oli hänellä vielä oma yksityinen pikkusyynsäkin, mikä oli omiaan
    kannustamaan häntä sotatielle.

    Hänen veljensä näet oli jääkäri. Huono, kunnoton veli, joka perheen
    keskuudessa jo vuosikausia oli sivuutettu vaikenemalla — varsinainen
    mätämuna. Hänen nimensä oli Jaakko, vaikka hän sitten myöhemmin
    kaupungissa oli sen muuttanut Jack’iksi — ”Jaakko” näet haiskahti niin
    maatiaiselta. Jo pienestä pitäen oli hän hunningolla. Ei viitsinyt
    käydä käsiksi mihinkään työntouhuun. Lurvaili vain ja harjoitti
    ilkeyksiä. Kerrankin kiipesi navetassa pääskysenpesälle, mutta putosi
    — lehmänsarveen halkaisten rytäkässä oikean poskensa silmäkulmasta
    leukaperään. Arvasihan sen mikä ilkeä arpi siitä jäi, tärveltyi koko
    naama — luonteen lisäksi. Paloi kaupunkiin mieli. Meni, ja ongiskeli
    siellä, kunnes kohosi ”konttoristiksi”, talonhuijarin apuriksi. Jack Haavisto
    — kirjoitteli hän apokryfisten asiakirjojen alle, ja lopuksi
    aivan asiattomankin: teki vekseliväärennyksen, ja syöksähti
    kuritushuonetta pakoon suin päin Saksaan ”pelastamaan isänmaata”.

    Haavistolaisilla ei tietenkään ollut pienintäkään aavistusta, oliko
    Jack” niiden epäkelpojen joukossa, jotka luokkasodan alkaessa
    ilmestyivät Vaasaan ja joita Mannerheim tervehti ”maansa parhaimpina”.
    Mutta kun oli selvää, että sinne oli kiiruhtanut kaikki kelmit, niin
    miksi ei myös ”Jack”?

    Oli siis jotenkin selvää, että hänkin heilui jossakin työläisten
    teilaajana, ja jossakin Hanneksen sisimmässä kiehui ja karvasteli
    sanoin kuvaamaton kiukuntunne kunnotonta veljeä kohtaan ja hänen
    mielensä paloi tekemään tiliä tämän kanssa, sillä olihan luonnotonta,
    että työläisen, rutiköyhän mutta silti kunniallisen työläisen poika,
    joskohtakin kunniaton, myi kalpansa työläisten teurastajille, ryhtyi
    itse lahtariksi.

    — Saa-ta-na! kähisi Hanneksen kurkussa ajatellessaan tätä asiaa.

    Eihän tietysti ollut yhtäkään mahdollisuutta sadasta joutua vastatusten
    tämän kanssa satoja kilometrejä pitkällä rintamalla. Mutta kuitenkin —
    ken tiesi.

    Ja niin sitä sitten oli lähdetty. Lähtiessä olivat tytöt, Mari ja
    Hilma, saattaneet häntä ja Kallea pitkän matkaa jäälle. Ja sitten pojat
    erotessa olivat koettaneet änkyttää jotakin juhlallisen puoleista,
    hetkeen sopivaa, ja antaneet ymmärtää, että mitäpäs, jos ei sitä enään
    tavattaisikaan. Mutta äläs mitään. Tytöt eivät olleet tuonaankaan.
    Aivan kuin iltamista tultua kun ollaan viimeinen, kaikkein viimeisin
    muisku muiskattu ja loppujen lopuksi kiireemmän kaupalla puristettu
    kättä hyvästiksi, jotta ”ehtisi vielä vähän nukkuakin”, aivan samoin
    hyvästelivät he nyt ikäänkuin sivumennen ja kuin yhteisestä
    sopimuksesta ja niin merkillisellä äänenpainolla:

    — Näkemiin!

    Ja sitten olivat tytöt lykkineet lylyä kotiinpäin kuin hassut, vaikka
    pojat kentiesi lähtivät viimeiselle retkelleen.

    — Merkillistä, oli Hannes hymähtänyt.

    — Niillä on joitakin juonia, oli Kalle vakuuttanut.

    Mitä ne olivat, sitä ei ehditty pitkälle punnita. Sillä miehet,

    jotka polttivat kaikki portahat takaa,
    kun tuli olla
    puolesta luokan järkkymätön ja vakaa,
    olla tulkkina ammoin kahlitun kansan,
    alta mi aikoi ansan
    inhimillisyyden suurehen päivään;

    miehet, jotka suuri kaikkiyhteys oli vihkinyt aseenkantajikseen; jotka
    vakava, miltei yli-inhimillinen velvollisuuden tunne oli vyöttänyt
    matkaan — miehet sellaiset eivät voi kauan viipyä yksityisasioissaan.

    Jokainen hiihtomiehemme ajatteli omalla tavallaan tilannetta. Ja
    monipenikulmaisella hiihtomatkalla ennätti tulia mieleen yksi ja toinen
    luokkasotaa koskeva asianhaara.

    Ja niinpä alkoi Hannes mielessään jauhaa tuota jo niin monasti ennemmin
    märehtimäänsä omituista seikkaa, että juuri talonpojat, nuo Pohjanmaan
    herraa pelkäävät turpeenpuskijat, jotka itse ovat saaneet kautta
    aikojen kantaa herrojen iestä, että juuri nämä nyt olivat solmineet
    liiton kapitalistien kanssa ja nousseet työläisiä vastaan, työläisiä,
    jotka suoraan sanoen olivat heidän kohtalotovereitaan. Tätä omituista
    pulmaa ihmetellessään muistutteli Hannes mitä siitä oli kirjoittanut
    köyhälistöluokkaan kaikella sielullaan liittynyt maan ainoa
    suurkirjailija, maan ainoa kaunokirjallinen nero [Irmari Rantamala].

    Kas näin hän oli pakinoinut: