Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Kohtalonsa välttäminen.

    ”Ei välttäne kohtaloaan” on valkoisten keksimä lauseparsi niistä
    työläisistä, jotka he ovat päättäneet passittaa toiseen maailmaan,
    ovatpa nämä sitten tehneet hyvää tai ”pahaa”. Kuka tahansa paksupäinen
    mutta ei sitä vähemmän verenhimoinen koulupoika, ylioppilas, gulashi
    tai maanjussi esiintyy valkoisen Suomen näyttämöllä kohtalona, ei
    viattoman säälittävänä kuin kolmannen luokan teatteripiru etukaupungin
    kabaretissa, vaan hirvittävänä, muodottomana kuin pahathenget Danten
    .

    Ja näytti siltä, ettei Hanneskaan voisi kohtaloaan välttää. Nälän
    menehdyttämänä, kauhujen uuvuttamana ja surun järkyttämänä raahattiin
    hänkin valtiorikosoikeuden-nimeä kantavan raadin eteen. Siinä istui
    jäseninä vain työväenluokan vihollisia, niitä samoja, jotka juuri
    olivat vereen tukahuttaneet vallankumouksen: selkäpuolen sotarosvoja,
    monimurhaajia, ruumiinryöstäjiä. Puheenjohtajana taas istui nuori
    tuomari, joka kuoleman- ja kuritushuonetuomioiden avulla tavoitteli
    vapaudenristiä ja muita suosionosoituksia. Erittäin ihanteellinen
    kokoomus siis! Tavanmukaisten kysymysten jälkeen: oliko kuulunut
    punakaartiin ja mistä ajasta alkain; oliko liittynyt siihen
    vapaaehtoisesti vai pakosta; oliko ollut johtajia? j.n.e. luettiin
    Hanneksen kotiseudun suojeluskunnan antama lausunto hänestä.

    Se oli ihana asiakirja, ja sitä ihanampi, kun sen allekirjoittaja oli
    talollinen, jonka maalla Haaviston mökki aivankuin kiusalla sijaitsi,
    ja jolle Hannes ei viime vuosina ollut suostunut rupeamaan rengiksi,
    kuten varhemmin — raskauttavia asianhaaroja, jotka tietenkin löivät
    leimansa suojeluskunnan lausuntoon! Siinä sanottiin, että vaikkei
    tiedettykään Hanneksen tehneen mitään muuta varsinaista rikosta kuin
    mikä sisältyi siihen, että hän oli ryhtynyt punaryssäksi, niin oli
    ilmeistä, että hän oli kaikkein vaarallisimpia. Paitsi sitä, että hän
    jo aikoja ennen kumouksen puhkeamista oli käytöksellään todistanut
    hautovansa yhteiskuntaa järkyttäviä yltiöpäisiä ajatuksia (miksi ei
    ruvennut rengiksi!), kuului hän lisäksi perheeseen, jota hyvällä syyllä
    saattoi pitää anarkian pesänä, mikä näkyy siitäkin, että hänen isänsä
    ja sisarensa jo ovat saaneet ansaitun palkkansa. (Siinä toinen
    valkoisten vakiintuneimmista lauseparsista!) Mutta ei vielä sillä
    hyvä: päälle päätteeksi oli syytetty paikkakunnan lakkautetun
    työväenyhdistyksen toimihenkilöitä (urheiluosaston puheenjohtaja!),
    joka sairaloisella kiihkolla oli yllyttänyt seudun työläisiä, varsinkin
    nuorisoa, seuraamaan hänen esimerkkiään (ja lykkimään lylyä!).
    Syytetyssä ei kylläkään oltu huomattu muita pahoja taipumuksia, hän
    nimittäin on raitis eikä edes tupakoi, mutta kysyä sopii, eikö juuri
    tällaista poikkeuksellista tapojen puhtautta, mitä tulee nyt
    kysymyksessä olevaan punikkiin, ole sitäkin pidettävä huolestuttavana
    merkkinä? Omasta puolestaan näin todettuaan syytetyn vaarallisuuden
    jätti suojeluskunta oikeuden harkittavaksi, eikö syytetty ansaitsisi
    tulla ammutuksi.

    Näin suojeluskunta. Eikä Hanneksella puolestaan ollut mitään
    sanottavana. Kaikki oli hänestä jo yhdentekevää. Fysillinen väsymys oli
    herpaannuttanut hänen sisimpänsä kerrassaan liikkumattomaksi;
    korkeintaan tunsi hän vain ällötystä, ällötystä n.k. suojeluskuntaa,
    n.k. oikeutta ja koko valkoista väkivaltajärjestelmää kohtaan.
    Ampukoot, sittenpähän loppuu koko hirtehisilveily ja viheliäisyys!

    Ja valtiorikosoikeus, tuo päänmeno-tuomioistuin tietysti ”katsoi
    syytetyn ansaitsevan tulla ammutuksi”.

    Ja asia oli sitä myöten selvä. Päätöksestä ei käynyt valittaminen,
    mutta armoa, sitä kyllä passasi valtiorikosylioikeudelta pyytää.

    — Ei ikinä! siinä kaikki mitä Hannes kykeni muovaamaan sanoiksi. Mitä
    hänen katseensa sillä haavaa puhui, siihen ei oikeudella ollut aikaa
    kiinnittää huomiotaan, sillä sillä oli kiire; uusia kuolemantuomioita,
    uusia kuritushuonetuomioita, enempi verta, lisää onnettomuutta! siinä
    valko-oikeuksien huoneentaulu!

    Eikä Hannekselle käynyt edes niin onnellisesti kuin eräälle
    toverilleen, tämä kun kehtasi kuolla keikahtaa nälästä keskellä
    ”oikeuden” istuntoa viitsimättä edes kuulla tuomiotaan. Mikä oikeuden
    loukkaus! Mutta mitä eivät punaroistot julkeaisi!

    Ei. Hanneksen oli tyhjennettävä kalkkinsa erä erältä. ”Sairaloinen
    kiihko”, jolla hän oli rauhan aikana terästänyt ruumistaan, kantoi
    vielä kuoleman esikartanoissakin hedelmää. Missä monet kärsimyksistä
    tuupertuivat, siinä hän vielä liikkui ja ajatteli, joskaan ei hän enää
    jaksanut erikoisemmin eritellä kaikkia mietteitään ja tunteitaan.

    Ja niinpä hän siis valmistui kuolemaan useain saman ”kohtalon” uhrien
    kanssa yhdessä. Mikä surullinen seurue. Äskeiset sankarit siinä
    luurankoina alennuksensa syvimmällä asteella, toiset tylsän malttavina,
    mutta toiset nääntymyksen musertamina, voivottelevina poloisina.
    Kidutuskausi oli ollut liian pitkä.

    Vain Hannes jaksoi enää ottaa tilanteen täysin miehekkäästi: jos kerran
    oli jouduttava murhaajain käsiin, oli ainakin osoitettava näille, ettei
    kunniallisen työläisen kunto petä koirankuopallakaan.

                                                      ⸻

    Yks rukoili — —

    Yks rukoili, yks kyynelöi, yks puri hammastaan,
    kun metsänrantaan raastettiin he teurastettavaksi,
    ja kolkko oli hiljaisuus ja hämär peitti maan.
    Oi, kunpa vielä elää sais! — noin vaikersi ne kaksi.

    Mut kolmas lausui: Kolkompaa en arpaa tiedäkään
    kuin jäädä eloon silloin kun on lyöty orjarotu,
    kun valkosusi vallitsee ja vääryys nosti pään
    en helvettiin ma moisehen maan päällisehen totu.

    Kun kerran totuus lyöty on ja hyve hehkuvin,
    ja verissään ne viruvat, jotk’ oikeutta huolsi,
    kun orjain suku suruihin niin suuriin syöstihin,
    niin jälkeen jäädä raskas sen, ken pyhintään myös puolsi.

    Siks’ kyynelöiden kuolohon ma kurjaan kulje en,
    en vaikeroiden, valittain, vaan hammastani purren,
    näin pyöveleiltä riistäen een riemun viimeisen,
    ett’ työläisurho kuolohon käy kalveten ja surren.

                                                      ⸻

    Ja niinpä Hannes nyt, viimeisenä ”kohtalon” hänelle suomana iltana,
    päätti kirjoittaa äidilleen jonkun iloisen sanan. Heittää hyvästi —
    näkemiin ikäänkuin, jotta ei vanhus ottaisi ylen raskaasti tätä
    viimeistä armoiskua. Päätti kirjoittaa, että vaikka hänen nyt on
    kuoltava, kuten ovat kuolleet tuhannet näinä pimeinä aikoina, niin jäi
    kuitenkin ihana lohdutus, että

    manan mailtakin maanitus käskevä soi,
    elo kiehtoo, ja liehtoo tultaan.
    Suku sorrettu tää jos sortuukin,
    uus nousevi vankka varmaan,
    povell’ onnettomimman äidinkin
    vesa vainotun varttuvi hentoisin
    taas urhoksi aattehen armaan.
    Suku uus, syke sielussa kiihkehin, oi,
    iki-ihmeitä ilmoille loihtia voi
    ajan taivaan seestyissä harmaan.
    Suru suurihan kurjia kannustaa
    ja kaipuu, mi ei ole laannut.
    Vihan hetteistä heikkokin voimia saa,
    ylös yllyttää vert’ uhkuva maa
    ja polvi, sen helmassa maannut. —

    Mutta kynää etsien taskujaan kopeloidessaan kiintyi hänen huomionsa
    rutistuneeseen paperipalaseen, mikä sekaantui hänen käteensä
    povitaskunsa pohjalta. Suorittuaan sen monet rypyt äkkäsi hän
    nuhjaantuneessa paperissa joitakin enää vain vaivoin ymmärrettäviä
    variksenvarpaita, joita siihen oli lyijykynällä piirretty. Mutta
    lukemattakin muisti hän nyt yhtäkkiä paperin sisällön ja siihen
    liittyvän tapauksen.

                                                      ⸻

    Oli nimittäin rintamalla kerran sattunut näinikään:

    Eräänä lomapäivänä oli Hannes muutamien toveriensa kera lähtenyt
    samoilemaan erääseen syrjäiseen, rintaman takana olevaan kylään.
    Ehdittyään kylän laidalle, huomasivat toverusten tarkoiksi kehittyneet
    silmät omituista liikettä muutaman talon pihamaalla. Siellä seisoi pari
    hevosta täysissä valjaissa ja täydet kuormat perässä, ja kuormain ja
    pirtin välillä liikkui joitakin miehiä, joilla näytti olevan omituinen
    kiire. Vainuten tapauksessa jotakin vehkeilyä riensivät toverukset,
    kiväärit vireissä, taloa kohti.

    Päästyään salaa pihamaalle ei siellä ollut kristinsielua: hevoset vain
    kuopivat malttamattomina, ja kuormat törröttivät täynnään kaikkea mitä
    maalaistalossa tapaa, viljasta alkaen pitovaatteisiin asti. Nyt
    astuivat miehet varoen portaita ylös, raottivat ovea ja — mitä
    näkivät!

    Kylään oli pistäytynyt noita siellä täällä liikkuvia köyhälistön
    häpäisijöitä, jotka tulivat ja ottivat mitä petoksella tai uhkauksella
    saivat kiristetyksi, minkä jälkeen — elleivät puuttuneet henkeä
    koskeviin asioihin — katosivat niinkuin olivat tulleetkin. Tässä
    tapauksessa olivat rosvot jo ottaneet talosta hevoset, sälyttäneet reet
    talon tavaroita täyteen ja — Hanneksen astuessa pirttiin — paraikaa
    kiristivät pelon suunniltaan säikähdyttämältä isännältä rahoja kahden
    miehen pidellessä tätä käsistä ja kolmannen painaessa revolverinputkea
    tämän ohimolle.

    Kuullessaan askeleitten töminää ovelta kääntyivät vorot yhtäkkiä nähden
    edessään punasotilaat, joiden kiväärit uhkaavina kääntyivät heitä
    kohti. Ja sitten alkoi jupakan nopea selvitys. Miehet pakotettiin
    kantamaan tavarat takaisin paikoilleen, riisumaan hevoset valjaista,
    viemään ne talliin ja sitten: mars matkaan päällystön luokse! Hanneksen
    toverit lähtivät viemään veijareita, tämän itsensä jäädessä valittamaan
    sattunutta tapausta isännälle. Ei hän noita ilkiöitä liian ankarasti
    tuominnut: tiesihän hän missä maassa niitä sellaisia vesoja kasvaa:
    luokkayhteiskunnan heitesaroilla. Sitä suuremmalla syyllä pyysikin hän
    isäntää olemaan tuomitsematta koko köyhälistöä.

    — Köyhälistö taistelee eduistaan rehellisesti, mies miestä vastaan. Se
    ei ojenna asettaan aseettomia vastaan eikä kulje varkaissa! vakuutti
    hän.

    No, isäntä tietysti oli kuin seitsemännessä taivaassa. Pyyhittyään
    kylmän hien otsaltaan ja saatuaan emännänkin taas tolkulleen, hän
    luonnollisesti joudutti vieraalle kahvia, lupasi jopa rahallisestikin
    palkita tämän hyvän työn.

    Tähän ei Hannes kuitenkaan taipunut. Mutta jostakin äkillisestä
    mielijohteesta — ehkäpä sen takia, että työväestöä oli porvariston
    taholta luokkasodan aikana niin äärettömästi parjattu — tuli hän
    pyytäneeksi isännältä todistusta tapahtumasta. Tämä mielihyvin työtä
    käskettyä. Saatiin käsiin jokin paperipalanen ja lyijykynä, ja
    niinpä isäntä parhaan kykynsä mukaan raapusteli paperille, että
    punakaartilainen Hannes Haavisto oli pelastanut sekä hänen tavaransa
    että henkensä. — — —

    Tätä paperia hypisteli Hannes paraikaa ajatuksiin vaipuneena
    kourassaan, kun leirin pappi astui sisään antamaan herranehtoollista
    seuraavana aamuna ammuttaville ”punaroistoille”.

    Noita viheliäisiä näytelmiä! — viheliäisiä silloinkin, kun pappi
    tosissaan saapui suorittamaan ”velvollisuuttaan”, mutta kerrassaan
    katalia, milloin — ja sellaisiakin tapauksia tunnetaan — papit
    saapuivat perkeleellisen kyynillisinä valmistamaan vankeja viimeiselle
    matkalle, vaikkei näitä itse asiassa vielä oltu määrättykään
    ammuttaviksi, ollen näillä pimeyden pääruhtinailla vain tarkoituksena
    herättää vangeissa äärimmäistä kuolemankammoa, kiduttaa heitä
    henkisesti, niinkuin heitä kidutettiin ruumiillisesti nälällä ja
    rääkkäyksillä. Papit ne monessa tapauksessa suorittivat samaa piiskurin
    ammattia jumalansanalla kuin varsinaiset ammattisuomijat koivuraipoilla
    ja nagaikoilla. Olkoot he kirottuja! Nämä hirtehispapit nimittäin.

    Pappia, joka juuri saapui manan maille sonnustelemaan Hannesta ja tämän
    tovereita, saattoi kuitenkin moittia vain typeryydestä mutta ei
    ilkeydestä.

    Päinvastoin. Hän tunsi melkoista myötätuntoa vankeja kohtaan. Hänen
    käsityksensä mukaan nämä kylläkin olivat ryöväreitä ristinpuulla, mutta
    hänellä ei kuitenkaan ollut mitään sitä vastaan, että nämäkin,
    sovitettuaan kauhean rikoksensa, pääsisivät paljon puhuttuun
    paratiisiin, paikkaan, missä työväestön yleensäkin vasta sopi
    tavoitella rieskaansa ja hunajaansa. Hänestä ei ollut paikallaan
    sellainen käsitys, mikä ilmeni m.m. Turun piispan paimenkirjeessä,
    että punavangeilta olisi tykkänään suljettava taivaanportit. Ensiksikin
    hän ehkä sydämensä yksinkertaisuudessa arveli, etteivät he, papit
    nimittäin, kentiesi kuitenkaan kykenisi niitä niin tarkkaan sulkemaan,
    ettei sinne ”moni lurjuskin läpi luistaisi” ja toiseksi oli koko juttu
    kerta kaikkiaan niin epämääräinen, että: miksei, menköötpä vain
    taivaaseen; sillähän ei nyt missään tapauksessa loukattu kenenkään
    etuja eikä oikeuksia. Kunhan vain katuivat. Niin, ja eikö yhtäkaikki
    pitänyt olla suurempi riemu yhdestä kadotetusta (punaroistosta) kuin
    yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä (valkoisesta) vanhurskaasta? Ja siksi
    toiseksi tuotti myös epäilemättä suurta nautintoa seistä kuoleman
    kynnyksellä ja ohjata väsyneitä matkamiehiä — ikuiseen elämään. Sela!

    No, niin. Todistettuaan kuolemaan tuomituille heidän syntiensä
    veriruskeuden, joka näiden tuli ymmärtää niin kauan kuin vielä riitti
    lyhyttä armon aikaa: olivathan he maan kavaltajina nostaneet kätensä
    jumalan määräämää, kirkon siunaamaa (ja ryssäläiskenraalin edustamaa)
    esivaltaa vastaan, joka ei hukkaan kantanut miekkaa (saksalaisia
    mausereita!), todistettuaan, että he oikeastaan ansaitsisivat
    iankaikkisen kadotuksen, antoi hän kuitenkin ymmärtää, että karitsan
    veri oli vuotanut heidänkin tähtensä j.n.e. Toi sanalla sanoen jälleen
    esiin tuon nukkavierun lunastusteorian, joka kristillisen kirkon
    opinkappaleista lienee iljettävin: tapa veljesi + kadu = tulet
    autuaaksi. Oikea suurryövärien oppi, joka on kuin luotu pääoman
    valaille, jotka tyhjiin imettyään, kaivoksissa ja tehtaissa runneltuaan
    tai suorastaan esivallan avulla teurastettuaan tuhansia työläisiä,
    mutta parahiksi ennen kuolemaansa ”kaduttuaan” pääsevät hekin ”karitsan
    oikealle puolelle”. Mutta oppi, joka niin tavattoman huonosti sopii
    riistetylle, joka nälkänsä tyydyttämiseksi ”varastaa” leivän taikka
    nostaa aseen puukkoa kurkulleen painavaa riistäjää vastaan.

    Mutta palatkaamme hyvään paimeneemme. Suoritettuaan laupeuden työnsä
    Hanneksen tovereille kääntyi hän viimeiseksi tämän puoleen. Huomattuaan
    tämän kädessä paperipalasen luuli hän sitä jäähyväiskirjeeksi ja
    ilmoitti olevansa valmis toimittamaan sen perille.

    Sanaa sanomatta ojensi Hannes paperin väsyneellä eleellä antaen papin
    ymmärtää, että siihen olisi ehken syytä vilaista ennen sen ”perille”
    toimittamista, jotta se ei menisi väärään paikkaan.

    Ja niin sai pappi suureksi ällistyksekseen yhtäkkiä havaita, että hän
    oli kuolemanportilla töksähtänyt yhteen työläisryysyihin verhotun,
    aiheetta ristillepaiskatun oikeamielisyyden perikuvan kanssa, joka vain
    oli unohtanut pitää melua hyveestä, mitä piti luonnollisimpana asiana
    maailmassa.

    — Toimitan sen sittenkin perille, vakuutti pappi, joka, kuten sanottu,
    ei suinkaan ollut mikään ilkimys.

    Ja niinpä tapahtui, että Hannes vieläkin kerran vältti kohtalonsa.

    Pappi näet sai asian uudellen ”oikeuteen”. Istuntoon kutsuttuna todisti
    pälkähästä pelastunut talonpoika valallisesti, että niin ja niin oli
    asianlaita ja että ilman Hannesta ei hän nyt seisoisi siinä. Tuomaria,
    josta tuntui, ettei hän tämän pykälän kohdalla päässyt varsin paljon
    lähemmäksi vapaudenristiä, epäilytti. Eihän vain todistaja itsekin
    ollut sosialisti? Ei ollut ollut, mutta ei ollut hyvä sanoa, mitä
    tästä alkaen; oli saanut niin merkillisiä opetuksia viime aikoina
    niin puolelta kuin toiseltakin. —

    Todisti, ja pappi puolestaan painoi päälle. Oli saanut Hanneksen
    kotipuolesta pelkkiä hyviä tietoja: oikea malli miehekseen, joskin
    ”hairahtunut”.

    Ja niin oli ”oikeuden” sanomattomaksi surukseen ”lievennettävä”
    Hanneksen kuolemantuomio — kahdeksitoista vuodeksi kuritushuonetta:
    sillä aikaahan lahtarioikeus kuitenkin pääsisi toista tietä aikeensa
    perille — — —.

    Muuten, niin, kuinka sanotaankaan: jos korppi olisi tuomarina, niin
    harvapa hevosella kirkkoon ajaisi.

    Niinpä olivat nyt korpit tuomareina, oikeat korppikotkat. 140
    luokkavihaa ja puoluekostoa uhkuvaa valtiorikosoikeutta lienee
    kaikkiaan julistanut noin 52,000 tuomiota, jotka yhteensä käsittävät
    300,000 vuotta kuritushuonetta. Tuomituista ”johtajista” oli suuri osa
    sellaisia, jotka eivät olleet ottaneet lainkaan osaa kumousliikkeeseen.
    Mutta niinkuin oli tapettu sekä aseisiin tarttuneita että aseettomia,
    niin myös tuomittiin kuritushuoneeseen jokainen, jonka katsottiin
    voivan vastaisuudessa nostaa vereentukahutettua työväenliikettä
    jaloilleen. Tuomittiin ilman laillista perustetta silmittömästi,
    summamutikassa ja epäjohdonmukaisesti. ”Rikoksista”, joista toisissa
    ”oikeuksissa” rangaistiin vain parin vuoden kuritushuonetuomiolla,
    voitiin toisissa tuomita kuolemaan. Voitiinpa tuomita syistä, joita
    oikeudenkäynnin aikana ei oltu edes mainittu; monet taas joutuivat
    kuritushuoneeseen pelkän nimierehdyksen johdosta. Aminoffin (jo
    mainittu) kiertokirje ja suojeluskuntien raportit olivat ohjenuorina.
    Syytettyjen todistajien lausunnoille ei tavallisesti pantu mitään
    painoa.

    Kuten sanottu, ei valtiorikosoikeuden päätöksestä saanut valittaa, vaan
    ainoastaan pyytää armoa. Useimmat tuomituista tarttuivatkin tähän
    nöyryyttävään keinoon, mutta löytyi kuitenkin sellaisia kuolemaan
    tuomittujakin, jotka kieltäytyivät sitä hyväkseen käyttämästä!

    Joukkomurhat, nälkäännäännytys, oikeusarpajaiset — siinä
    porvarisvallan hirvittävä kolmiteräinen kostonkirves, jolla se osin
    tuhosi, osin teki ”vaarattomaksi” satatuhatta Suomen työläistä.