Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KAHDESTOISTA LUKU

    1.

    Tuohikylän asujaimisto on painunut tiirottelevana mäyränä maan
    alle sirpale- ja kellarisuojaansa. Senkin vuoro oli tullut maistaa
    neuvostoparatiisin hedelmiä.

    Iltapäivän aurinko heittää talojen rapatuista seinistä pitkää,
    jatkuvaa varjoa, joka makaa kivijalan kupeella kuin piilossa sekin.
    Kaukainen surina, jonka aikaansaajia ei vielä näy, tuntuisi melkein
    unettavalta, jollei tietäisi, että se on kuoleman seireenilaulua.

    Vänrikki Yrjö Kupari nousee asemalta tyhjää katua ylöspäin.
    Merkillinen hätä näyttää, ajavan häntä eteenpäin. Elsa Varjalan
    kirje on hänen povitaskussaan. Se polttaa, sillä siitä hän tietää
    rakastettunsa olevan vaarassa — ehkä parhaillaan vartiovuorollaan.
    Kirjeen saatuaan hän ei ole saanut rauhaa, ennenkuin on päässyt
    lomalle. Hänelle ei riitä tuon suloisen kirjeen anteeksianto. Hän
    tahtoo itse kuulemalla kuulla Elsan huulilta, että tämä ansaitsematon
    onni on totta.

    Se on tullut hänelle taas takaisin liian helposti. Hän ei ole
    sitä uskoa eikä itseänsä sen arvoiseksi. Saattoiko elämä olla
    niin laupias, että se pyyhkii käden käänteessä olemattomiin hänen
    kehnoutensa, rikoksensa — puhtaan, uskollisen naisen kädellä?
    Yrjö Kupari oli niitä ”taivaan hulluja”, joiden täytyy joutua
    mittaamattoman kuilun partaalle, ennenkuin he heräävät. Hänen
    kaltaisiaan ajaa eteenpäin sammuttamaton elämänjano. He rakastuvat
    sekä hyviin että arvottomiin naisiin, sillä jokainen nainen
    havahduttaa heidät. He tuhoavat naisten sydämiä. Mutta he eivät ole
    saitoja myöskään omalle elämälleen, mitä he saattanevatkin harjoittaa
    itsekkään kyynillistä älyn leikkiä.

    Heitä rakastetaan. Heille annetaan paljon anteeksi. He ovat
    ”sunnuntailapsia”, jotka kaipaavat joka hetki ja joka naiselta
    lohdutusta. Eikä myöskään hyvä nainen heitä vastusta, koska hänen
    hoivaava sydämensä rakastuu helposti ”eksyneihin”. Jos on totta, että
    jokaisen naisen sydämessä on mies ja että nainen on miehessä kaunein,
    on juuri heissä naisellisen luontoista hurmioittamisvoimaa, heissä
    asuu avuton — ja kuitenkin niin vaarallinen lapsi, jolle nainen on
    valmis uhraamaan sydänverensä, kunniansa ja maineensa.

    He ovat kokonaisia hetkessä, sillä heille ei ole olemassa arkipäivien
    aikaa. He ovat valmiit kuolemaan yhtä huolettomasti kuin elämäänkin
    — yhdestä ainoasta naisen heittämästä ruususta.

    Mutta kun he heräävät, nuo elämän järjettömät lapset, hyvän naisen
    ja kuoleman kosketuksesta, kauhistuvat he omaa kehnouttaan yhtä
    rajattomasti kuin ovat siihen saakka uskollisuuden rajoja rikkoneet.

    ”Onko minulla enää mitään oikeutta elää?” he kyselivät itseltään. He
    luulevat löytäneensä ensi kerran rakkauden koko elämässään. Heidän
    sielunsa hätä on totinen ja syvempi kuin minkään tuhlaajapojan.
    Rakkaus on nyt heille kalliimpi kaikkea elämää. Ja he tahtovat sen
    omakseen vielä hautuumaan portillakin.

    He pelkäävät sen puolesta. He vapisevat sen vuoksi taikauskoisessa
    pelossa — kiitävien hetkien tähden, joista jokainen voi olla
    viimeinen ja ryöstää heiltä rakkauden.

    He eivät voi uskoa tätä ihmeellisintä rakkautta omakseen, ennenkuin
    he ovat sulkeneet sen syliinsä, vaikka sitten kukistuisikin
    huomisaamuna taivas ja maa.

    Yrjö Kuparin kaltaiset nuorukaiset ovat harvinaisia hedelmiä, jotka
    usein ovat luodut putoamaan kesken kasvua elämänpuustaan, mutta
    jotka hukkuessaankin hedelmöittävät maata — sen naisen kautta, joka
    jaloimmin heille anteeksi antaa.

    Vain sellainen nainen pyhittää heidän hulluutensa ja kypsyttää heidän
    epäkelpoutensa, koska vain sellainen nainen on sydämeltään vahvempi
    ja terveempi kuin yksikään mies. Veren ja sielun puhtaus synnyttää
    hänessä — ja vain hänessä! — ihmeen, joka on voimakkaampi kuin
    lakien kirjaimet tai luonnon järkkymättömimmät lait.

                                                      ⸻

    Tämän oleellisimman luontonsa mukaisesti ajaa nyt onea onnettomuuden
    aavistus ja hätä heidän rakkautensa puolesta Yrjö Kuparia
    eteenpäin. Ehkä oli kohtalo vaativa juuri nyt, tällä hetkellä hänen
    rakastettunsa elämän.

    Hän on tullut sovittamaan. Siunausta omalle katkeralle katumukselleen
    hän on tullut etsimään. Eikä tätä voi hänelle kukaan muu antaa kuin
    hänen rakastettunsa, jonka sydämen hän on ollut surmaamaisillaan.

    Askelet kiihtyvät kiihtymistään. Hätä kasvaa kasvamistaan. Tulee
    vastaan torin kulmake, josta aukeaa suora tie Harjun näkötornille.
    Hän harppaa pari pitkää askelta. Jäykistyy paikoilleen — torni on
    ammuttu hajalle! Tänäänkö, eilenkö, aikaisemminko?

    Parin kilometrin päästä, tehdasalueelta, alkaa kuulua pommien
    jysähdyksiä. Kaksi viholliskonetta lähestyy sieltä harjua seuraten ja
    myllertäen ilman uhkaavaksi myrskyksi.

    Yrjö Kupari ei osaa liikahtaa paikaltaan. Hänen oma myrskynsä huumaa
    hänen päänsä. Valkoviittainen suojelumies juoksee torin laitaa häntä
    kohti viuhtoen seisoskelijaa kiirehtimään pois näkyvistä. Vänrikki
    viittaa torjuvasti kädellään. Hänen täytyy löytää Elsa, pelastaa
    hänet. Hän muistaa Elsan asunnon. Sinne, sinne...

    Hän syöksyy lankkuaidan pienestä portista pihan puolelle.
    Narisevat, notkahtelevat portaat hän nousee toiseen kerrokseen
    hammasta purren. Äänet vihlovat hänen päätänsä. Kukaan ei vastaa
    kiihkeään koputukseen. Herra nähköön — hänhän on tietenkin, kuten
    Ulla-rouvakin, talon kivijalan pommisuojassa! Pitkät portaat
    jymähtelevät taaskin.

    Yrjö hakee suojakellarissa Elsaa parinkymmenen ihmisen joukosta. Pari
    pojantenavaa keikkuu tukipuiden varassa. Sylilapset jokeltavat tai
    parkuvat. Äkkiä hän tapaa Ulla-rouvan jäykkään, päättävään ilmeeseen
    kiristyneet kasvot. ”Missä Elsa?” ”Siellähän se ... vuorollaan, eihän
    se...” Mies saa tietää, että Elsa sittenkin oli Harjulla uudessa
    tornissa. Hän on tuokiossa taas ulkona.

    Nyt on pommitus todenteolla alkanut. Se liikkuu entisen näkötornin
    vaiheilla Toinen viholliskoneista syöksyy pitkin pääkatua viistäen
    sitä konekiväärisuihkuin. Harjun kupeella räjähtää pommi lävistäen
    pienen puutalon kuin hoton linnunpesän lepänoksalta. Viholliskone on
    kääntynyt Koivukujalta takaisin Harjulle päin.

    Yrjö Kuparin tuska ja hätä on hänet läkähdyttämäisillään. Hänen
    täytyi hetkeksi pysähtyä jyrkänteeseen. Mutta siihen näkyy jo myöskin
    havumetsän sisästä hirsipylväitä, joiden varaan on rakennettu
    poikittaisia lavoja. Mies saa takaisin tarmonsa. Hän alkaa nousunsa
    tikapuita pitkin. Nämä ovat jäässä ja lumessa. Hänen täytyy käyttää
    käsiään päästäkseen nopeammin ja yhä nopeammin ylöspäin.

    Kerros kerrokselta veri tulvii yhä kuumempana hänen päässään. Hänen
    hätänsä muuttuu hurjapäiseksi riemuksi. Kaikki on pelastettu, kaikki,
    jos he vain saavat rinnakkain ottaa vastaan vaarat. Hän on hukuttava
    rakastettunsa käsivarsiensa väliin. Eikä mikään voima kykene niiden
    suojasta häntä riistämään.

    Jos, jos — takoi hänessä taikauskoinen ajatus — jos nyt kuolema
    heidät säästää, on hänelle sallittu anteeksianto ja rakkaus. Ja näin,
    juuri näin oli heidän kohtalonarpansa heitettävä — kovan kuoleman
    alla. Mikään vähempi tai mitättömämpi ei riittänyt. Vain kuoleman
    hinnalla ostettiin puhtaimmat totuuden jyväset elämän suuresta
    viljalaarista.

    2.

    Viholliskone kiertelee tornin tienoilla. Mutta Yrjö on hukuttanut
    Elsan paksuine turkkeineen syliinsä. Ääntä, sanoja ei kuule. Mutta
    heidän katseensa puhuu kaiken. Heitä ei voi enää mikään erottaa.

    Hintelä nuorukainen, joka on Elsan vartiotoverina, katsoo ihmeissään.
    Elsa ei osaa nähdä muuta kuin rakastettunsa kasvot, jotka nauravat
    entistä hurjapäisyyttään.

    ”Minun sydämeni paisuu, sillä te olette minun lähelläni”, soivat
    Elsan korvissa Lucina-rouvan sanat Cidistä, Jimenasta ja tämän
    pojasta. Ja hän kuvittelee itsensä sillä elävyydellä, minkä vain
    rakkaus synnyttää, Jimenaksi ja tuon nuorukaisen taistelevaksi
    sankariksi. Ei ole olemassa enää mitään vaaraa eikä pelkoa.

    Yrjö Kuparin täytyy tarttua johonkin. Hän liikahuttaa konekivääriä,
    joka näyttää jäätyneeltä ja käyttämättömältä. Hän kiskaisee sitä,
    kiukuissaan kehnosta torjunta-aseistuksesta. Hän laskee kuitenkin
    koesarjan. Se toimii sittenkin.

    Viholliskone tekee kaartoja harjun poikitse. Ottaa suunnan taas
    harjua pitkin ja lähettää — tosin liian ylhäältä ja myöhästyneenä
    — rätisevän suihkunsa. Yrjö Kuparin silmään syttyy yhä hurjempi
    palo. Hän aikoo yrittää melkeinpä mahdottomia. Hän aikoo ampua ja —
    pudottaa.

    Yrityksen onnistuminen on harvinaisen sattuman varassa. Mutta sitä
    parempi, hän ajattelee. Ihmettä hän juuri tarvitsee. Merkkiä, että
    voitollinen elämä on yhä heidän, Elsan ja hänen. Nyt oli vihdoinkin
    tullut ratkaiseva arvanheitto heidän rakkaudestaan ja hänen
    oikeudestaan ottaa se omakseen...

    Tulilinjan koetut taistelut valtaavat hänet taas. Hän jää odottamaan
    oikeata silmänräpäystä. Ensimmäinen luotisarja menee turhiin. Mutta
    ase tottelee hänen kättään kuin ajatus. Ilma hänen ohimoillaan
    kuumenee kuin parhaina taistelupäivinä. He ovat joutuneet jonnekin
    ajattomaan ja tuntemattomaan paikkaan, ei-kenenkään-maalle, jossa ei
    ollut keitään muita eläviä olentoja kuin hän ja hänen rakastettunsa.

    Mutta vihollinen näyttää vimmastuvan vastarinnasta. Se loittonee
    näyttäen aikovan kaartaa uuteen hyökkäykseen. Yrjö käskee lujin
    ilmein Elsan ja nuorukaisen laskeutumaan alas ja maastoutumaan.

    Ryssä oli tehnyt kaartonsa, ja nyt se syöksyi entistä alemmaksi,
    suoraan tornia kohti. Petäjäin latvat näyttivät joutuvan myrskyn
    käsiin sen tuivertamasta ilmasta. Se tärisytti heikkoa puutornia,
    joka tuntui hajoavan kuin tuulenpesä harvasta koivikosta. Ja raesade
    kimahteli hetken sen hirsistöön.

    Yrjö Kupari ei päästä käsistään ratkaisevaa hetkeä. Hän lähettää
    tuiman ja tarkan luotisuihkun kohti viholliskoneen ohjaamoa.

    Ja — oliko ihme todella tapahtunut? Kone heilahti. Oliko sen ohjaaja
    haavoittunut? Vai tekikö se vain uutta kaartoa? Ei, nyt se oli
    horjahtaa vastakkaiseen suuntaan. Nyt se yrittää nousua arveluttavan
    jyrkästi... Mutta ei — nyt alkaa sittenkin horjahteleva lasku.

    ”Haavoittunut ... ohjaaja, jumalavita! Katsokaa!” huutaa Yrjö Kupari
    raivokkaassa riemussa.

    Laakeasti viistäen vihollinen rymähtää petäjikön tutkaimiin. Se
    sortuu. Toinen siipitaso irtautuu. Se katoaa silmistä. Se on löytänyt
    hautansa havuisen harjun hangelta, jota jo peittää pimenevän illan
    varjoisa katve.

                                                      ⸻

    Kovaa ja hävittävää on sota. Mutta ihmisen intohimo elää on sitä
    suurempi. Vain sokea fariseus väittää päinvastaista.

    Kaihoisaa on jokaiselle nuorelle miehelle palata kuoleman kentälle
    lomaltaan ja rakastettunsa luota. Mutta hän jättää elämän
    kauneimmillaan omistettuaan naisen, joka hänelle kuuluu. Salainen,
    ikuisesti lepäämätön vaisto huutaa hänessä: minun täytyy elää, minä
    tahdon elää! Minulla on oikeus painaa oma jalanjälkeni tämän autuaan
    maan kamaraan — poika, jossa minä elän. Uusi elämä kuolemasta!

    Kipeän kipeää on nuorelle naiselle lähettää rakastettunsa kuolemaan.
    Hänessä avautuvat elämän lähteet. Hänen sydämensä lyö vahvana ja
    voimakkaasti kuin alkunaisen. Hän palaa rotunsa aamuiseen hämärään,
    jossa taisteleva heimo jatkaa elämäänsä vain naisessa ja lapsessa.
    Eikä hän kiellä itseänsä rakastetultaan.

    Heissä molemmissa huutaa kaikkien sotien siittämä autuas toivo:
    Tulevaisten polvien vuoksi olen valmis kuolemaan ja minä, nainen,
    olen luotu rakastamaan ja synnyttämään. Eikä heidän tarvitse osata
    tätä kaikkea ajatella. Luonto, joka tuhlaa itseänsä ja jälleen
    täyttää itsensä elämällä, huutaa heissä.

    Suuri ja mahtava on miehen ja naisen rakkaus sodan kauhujen keskellä.

    Elsa Varjalalle ja Yrjö Kuparille oli heidän kadotettu ja jälleen
    löydetty rakkautensa kuoleman ja elämän riemuvoitto. Kerran taaskin
    kuiskattiin kuohuvassa riemussa sanat: Sinua varten olen nainen. Ja
    vastattiin: Tulkoon kuolema huomissa päivänä. Elämä on meissä!

    Vain muutama päivä ja oli heille suotu. Mutta ne olivat heidän
    onnensa päivät ja heidän hääyönsä.