Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VIIDESTOISTA LUKU

    1.

    Elsa Varjalan kaupunkiasunnon pienessä kamarissa jokeltelee hänen
    selkänsä takana korissa eräs vaarallinen salaisuus — hänen
    pojanpalleronsa, jota hän nimittelee milloin Yrjökseen, milloin
    pikkuruiseksi sankarikseen, milloin osattomaksi raukakseen.

    Elsa juoksee lapsenkorin ja akkunan väliä. Hän on levoton. Mutta hän
    ei aio pelätä. Hän on hiljan tullut kaupunkiin. Koulu on alkamassa
    kevätlukukauttaan. Hänen on ilmaistava asia rehtori Nevanperälle
    ennen virkaansa astumista. Mutta hän on sitä lykännyt jo useita päiviä
    . Hän ei pelkää, ei saa pelätä. Mutta kuka äiti ei sittenkin
    vapisisi poikansa puolesta? Miten käy hänen lapsensa, jos hänet
    erotetaan virastaan? Mistä hän saa tarpeeksi nopeasti uuden työpaikan
    elättääkseen poikansa, itsensä ja yhä sairaammaksi kääntyneen äitinsä?

    Hänestä tuntuu, kuin ero koulusta leimaisi hänet häpeällä, hänet ja
    hänen poikansa. Se oli ulkokultaisen yhteiskunnan verinen loukkaus
    hänen rakastettunsa uhrimuistoa ja heidän rakkauttaan kohtaan. Koko
    hänen oikeudentuntonsa kapinoi tätä kovasydämistä maailmaa vastaan,
    jossa tekohurskaat, rakkaudessa hedelmättömät olivat määräämässä ja
    tuomitsemassa, yksinpä hänen poikansa kohtalosta.

    Hänen täytyi kestää urhoollisena. Mutta sittenkin hän piilotteli
    yhä aarrettaan kuin varastetun tavaran kätkijä, peläten joka
    hetki rehtori Nevanperän kääntyvän heidän pihaportilleen, pitkien
    puuportaitten kirahtelevan kovien anturoitten alla ja hänen
    luutuneitten kasvojensa, pimeitten kulmallistensa ja ”moraalisesta”
    voitonilosta tärisevien huuliensa työntyvän sisään tuosta ovesta
    ja... Niin, mitä hän oli vastaava. Ooh, hän tiesi, mitä hän
    ajatteli, mutta hän ei ollut koskaan osannut puhua taitavasti. Eihän
    ollut ihmiskielellä sanoja, joilla kuvata pyhää murhetta tuolle
    itsekylläiselle miehelle. Ja millä avata vahingonilon lasittamat
    kovat silmät näkemään tämän lapsen ... hänen Yrjönsä taivaallista
    kauneutta? Ooh, nehän olivat sokeammat ... nuo silmät kuin
    synnyntäsokon...

    Taas hän kurkistaa akkunasta. Ei, ei ketään. Helpoittava hengähdys
    vie hänet jälleen korin ääreen, jossa Yrjö-poika riuhtoo kapaloita
    töppösillään.

    Mutta tuskin on Elsa ennättänyt hyssytellä poikaa, kun Ulla-rouva
    pistää päänsä ovesta, taaskin hätäisenä ja ilmeet syyttävinä:
    ”Nyt sieltä tullaan...” ”Rehtoriko...?” Elsa jännittää vartalonsa
    kerätäkseen viimeisetkin voimansa. ”Ei, ei se taida...”, äidin huulet
    vääntyvät huohottelevan itkun tapaiseen.

    Ovikello kilahtaa heleästi ja soi sitten kuin leikitellen. Se on Aape Kattelus
    ! ilahtuu Elsa. Kukaan muu ei soittanut hänen tavallaan.

    Jo ovessa Aape kompaili vanhaan tapaansa: ”Kansalainen, varo poikaasi
    — Pörröpää lähestyy”, hän väärenteli vanhaa laulua Caesarin
    Gallian-retkistä. ”Rehtoriko? Tietääkö hän ... aikooko hän...?” Ja
    taas tuli Elsan silmiin turvattoman linnun hätäilyä, joka ei osaa
    takaisin ullakon ikkunasta luojan vapaaseen ilmaan.

    ”Älä nyt viipota turhia, västäräkki”, Aape lohdutteli, ”ei se ...
    houkutuskäärme minun lintuistani maaruunsa hotkaise...”

    Aape kepsutteli korikehdon vierelle ruveten töpsäyttelemään
    sormellaan Yrjö-pojan rintaa. Hiihtelee ikkunan luo, hyräilee Antti Jeremiaan
    pilkkalaulua, käännähtää tokaisten: ”Minulla on, katsos,
    täällä”, hän kopauttaa otsaansa, ”sellainen hengenpiiska, että
    kalkkarokäärmekin pudottaa myrkky hampaansa ja rukoilee armopalaa
    kuin hampaaton akka”.

    Portaat narisevat, rotisevat pitkään. Molemmat kuuntelevat.
    Aape hohahtaa hyvillään, Noin voi astua vain Antti Jeremias
    rasvanahkaisillaan, joissa on lujat nahkanyörit ja paksut anturat.

    Aape on käännähtänyt ovea kohti tappelunhaluisena ja viheltää
    pariin otteeseen, aivankuin olisi sivaltanut olemattomasta
    saappaanvarrestaan viuhuvan piiskan. Kuiskaa Elsalle: ”Koetapas
    pelätä... Kuule, tuo sassiin ... se kirje...” Elsa hakee, löytää,
    ojentaa rakastettunsa viime kirjeen Aapelle kiirehtien taas kehdon
    ääreen.

    Ja Antti Jeremias astuu odottelematta ja koputtamatta ovesta. Hän
    seisoo hetken ovella paksu talvipalttoo yllä kuin musta patsas.
    Naapukka siirtyy kuitenkin käteen. Tukka on yhä luja, niin
    että sen ruosteenkarva kiiltää voimakkaasti. Mutta kasvot ovat
    entisestäänkin riutuneet. Jotakin onttoa ja tuijottavaa on tullut
    hänen ruskeapohjaiseen katseeseensa. Kuivat ovat olleet aina hänen
    ohuet huulensa. Nyt niistä ei ole jäljellä muuta kuin laihtuneitten
    poskipäitten alta kuopasta toiseen kulkeva surkea viiva, joka yhtyy
    huulten nipukoista alaspäin venähtäneisiin uurteisiin. Ja katso!
    Hänen juhlava nenänsä, hänen sisimmäisen lapsensielunsa hauskasti
    mutruileva ilmestys — se on kuollut, sierainten pielet ovat nuivat
    ja valkeat. Mikäli se on vielä paikallaan, se on vain ravistunut
    juhlavuus, josta puuttuu elävä ilme ja intohimo.

    Ei mikään ole näinä kuukausina muuttunut hänen elämässään.
    Nelli-rouva tosin tupsahti joulun alla kotiin ja on näytellyt
    siitä alkaen nöyrtynyttä, melkeinpä hiljaisen hurskasta vaimoa.
    Mutta yksin on viettänyt Antti Jeremias pitkät kolkot yönsä
    työhuoneensa sohvalla. Tämä ankara kieltäymys on ollut se ainoa
    ”moraliteetti”, jolla hän enää on kyennyt pitämään yllä siveellistä
    itsekunnioitustaan.

    Mutta raskasta ja kuolettavaa on ollut tämä hänen ylhäinen siveytensä
    ynnä se kunniallisuus, jolla hän yhä tyhjää taloansa suojaa.

    Antti Jeremias on seisonut nämä niin sanoaksemme oman
    elämänkoulunsa nurkassa, kasvot seinää vasten, näkemättä mitään
    valoa tai edes kuvittelematta kesäaamuisia polkuja. Ei hän ole enää
    mylvähtänyt, ei karjahtanut eikä tukkaansa pörröttänyt. Yksinpä
    hänen ”suuret aatteensa” ovat livistäneet hänen pääkopastaan. Siinä
    on junninut junnaamistaan vain yksi itsepäinen ajatus: päkätäkö
    lopultakin päänsä seinään! Ja jos päkkää, puhkeeko siinä tempussa
    seinä vai pää? Hän on ollut toisin sanoen itselleenkin suuri
    kysymysmerkki.

    Ja niinkuin yökkö talvella hän nyt näyttää riippuvan mustana ja
    liikkumattomana ovenpielessä, kädet puristuneina kuin kuolleet
    nahkasiivet sivuja pitkin.

    Mutta hänen silmänsä ovat nähneet pojan, joka nostelee pieniä
    nyrkkejään yli korin laitojen, tunkee niistä toisen suuhunsa,
    mutustelee ja taas heristää molempia omissa elämäniloissaan.

    Niin, Antti Jeremias on nähnyt. Hänen saamansa tieto oli siis
    oikea. Ja vihdoin kuuluu hänen äänensä, joka on menettänyt entisen
    mahtipontisuutensa ja narisee sanat kuuluviin kuin ruostuneesta
    saranasta: ”Näin ollen vaatii koulumme siveellinen maine, että
    neiti Varjala anoo virastaan eron, mikä tässä tapauksessa on niin
    sanoaksemme suosionosoitus, koska...”

    ”Koska meillä on tässä vankka ja tukeva vänrikinalku!” jatkoi Aape
    lausetta. Nosti pullean pojan korista, kannatteli sitä peräpakaroista
    hyssytellen ja kysäisi: ”Heh, eikö kelpaa?”

    ”Valitan”, vastasi rehtori tavoitellen jäänkoleaa kohteliaisuutta,
    ”mutta isättömän lapsen äitinä neiti Varjalan on mahdotonta...”

    ”Isättömän?” kivahti Aape. ”Onko se lurjus siis karannut naisensa ja
    poikansa luota? Onko hän kieltänyt isyytensä? Tietääkseni hän kaatui
    taistelussa jättiläisylivoimaa vastaan ja tämän kansan puolesta,
    jolla oli liian vähän poikia lähettää vihollista vastaan. Kuinka
    monta poikaa oli sinulla tai minulla antaa armeijallemme?”

    ”En ole tullut tänne väittelemään”, tulivat taas hitaan narisevasti
    Antti Jeremiaan sanat. ”Huomautan vain, että niin sanottu
    vapaarakkaus on ja jää ulkopuolelle eritoten säädyllisesti
    arvovaltaisten laitosten, kuten...”

    ”Mikä sana? Vapaarakkaus! Kurjempaa ja luonnottomampaa sanaa tässä
    tapauksessa ei päästäisi suustaan Bileamin aasikaan. Koko tuo sana
    on riettautta. Se rakkaus, mitä sillä boheeminaskalit tarkoittavat,
    ei ole ’vapaata’, vaan himojen orjuutta, eikä se ole rakkautta vaan
    — kuten sanoin — riettautta. Se ei ole mitään muuta kuin viime vuosisadan
    eräitä runollisia ruikutuksia, joilla kehnot kirjailijat
    löivät reklaamirumpua tekeleittensä mainokseksi. Tämä aika, meidän
    aikamme on pyhittävä perheen, sillä sitä vaatii yhteiskuntamme lujuus
    ja terveys.

    ”Ja katso, juuri tässä kammiossa elää nuori perhe, jota ei konsa
    saanut aikaan kirottu ’vapaarakkaus’, sillä heissä asui yhteistahto
    synnyttää perhe. Yhteiskunnan laki oli kirjoitettu heidän sydämiinsä.”

    Antti Jeremias tapaili ivallisia ilmeitä: ”Havaitsen virkaveljeni
    sekoittavan käsitteitä, hm, tjaa, katsos, yhteiskunnallisesti...” Hän
    jäi hetkeksi hapuilemaan entisen mahtipontisuutensa äänenpainoja.
    ”Yhteiskunta vaatii julkista avioliittoa, jonka ulkopuolella
    on vain pimeyttä ja saastaa ja — hm, tuota ... vaikea sanoa —
    huonomaineisia naisia”, hän vihdoin sai sanat suustaan.

    Aape suuttui todella. Hän sähähteli kuin katajapehko tulessa: ”Oo,
    sinä tekohurskauden kenokaulainen kirahvi! ’Huonot naiset’ ovat
    kyllä mukana kyntämässä ja kylvämässä. Mutta ei heidän riihensä
    lämpiä eivätkä he kykene synnyttämään. Riettaus ei synnytä, vaan
    uskollinen ja terve nainen. Hänessä itsessään elää pyhä perhe. Ja
    varo sinä...”

    Elsa oli peittänyt käsin kasvonsa. Keskellä hätää hänen ohitseen
    kiiti ihanina kuvina heidän rakkautensa tarina. ”Mehän olimme,
    niin ... mehän olimme ... häämatkallamme!” hän huudahti näkynsä
    vallassa. Ja suoraan rehtorilleen hän jatkoi, oikeutetun vihan
    värittäessä hänen äänensä kiihkeän intohimoiseksi: ”Me olimme
    nuoria. Me emme osanneet ajatella kuolemaa, sillä elämä huusi meissä
    huutamalla. Se oli yhtä loppumaton kuin meidän rakkautemme...” Ääni
    oli tyrehtymäisillään. Mutta hän kykeni vieläkin lisäämään: ”Ja
    tämä tässä, tämä hänen poikansa, lienee sentään viaton teidänkin
    silmissänne, herra rehtori?”

    Antti Jeremiaan silmänkurtut ilmensivät kaukaista liikutusta. Aape
    jatkoi rauhallisemmin: ”Sanokaamme, että tämä tapaus on poikkeus.
    Mutta poikkeuksellinen ja ankara on myöskin se hetki, jolloin valtio
    vaatii nuoren miehen antamaan henkensä maan puolesta. Eikä hän,
    sankarivainaja, teiltä ole kysynyt seppeleitä. Mutta hän huutaa
    haudastaan: ’Minun poikani on liha minun lihastani ja henki minun
    hengestäni. Varokaa te, ulkokultaisuuden kolportöörit, koskemasta
    häneen tai hänen synnyttäjäänsä! Sillä missä miekka lyö, siinä ei
    auta moraalikisällien näveri tai pora, ja missä salama surmaa, siinä
    te, hurskastelijat, ette kelpaa kohtaloksi.’ No, niin, etkö kuullut?
    He, nämä nuoret, olivat häämatkalla oleva kihlattu pari. Ja tässä on
    siitä todistus — kaatuneen viimeinen kirje morsiamelleen.”

    Antti Jeremias silmäili hetken vastahakoisin ilmein kirjeen sivuja.

    Mutta Aapen saarna ei pysähtynyt: ”Hyvä mies, jokainen aate on
    vain puolitotuus, jokainen moraalipykälä on totuudesta tuhannes
    osa. Kokonainen on vain kunkin kohdalta elämä, kuten kuolemakin.
    Mutta teidän tekototuutenne on mustaa valhetta, sielujen varkautta,
    sydänten salamurhaa — rikos ihmistä vastaan. Teille ei voi edes
    sanoa: älkää tuomitko tätä naista, sillä te ette kykene käsittämään
    pyhän kirjan suurinta totuutta.”

    ”Ikävä kyllä, tämä kihlaus ei ole laillinen maailman silmissä”,
    järähti rehtorin sana vastaan kireänä, mutta järkähtämättömänä.

    Elsa oli painautunut poikansa kehtoa vasten. Hän häpesi, häpesi sitä,
    että hänen pyhä kirjeensä oli vieraissa, vihamielisissä käsissä. Hän
    häpesi yksinpä Aapenkin sanoja, jotka tuntuivat riisuvan alasti hänet
    ja hänen rakkautensa. Niin hän makasi hetken lyyhistyneenä, kuin
    nääntyvä köynnös, jonka isäntäpuun on salama murskannut. Ja vihdoin
    ... hän pakeni kamarista keittiön puolelle poika sylissään.

    ”Vai ei laillinen?” heitti Aape vastaan, muuttuneena asiallisen
    harkitsevaksi kuin nyt vasta olisi vetänyt esiin viimeiset valttinsa.
    ”Oletko käynyt koululla tänään?” hän iski yht’äkkisenä kysymyksenä.
    Antti Jeremias pudisti päätään. ”Siellä on sinulle opettajapöydällä
    kirje, jonka käsiala on perin tottumatonta — maalaisensomia
    harakanvarpaita. Ja mitämaks? Sen postileima saattoi minut
    muistelemaan eräitä viimekesäisiä sattumia, joita en voinut olla
    nerokkaassa päässäni yhdistelemättä ja punnitsematta niin sanoaksemme
    hienon hienolla moraalivaa’alla...”

    Yhä terävämmäksi hän hioi sana sanalta ivansa pistintä. Ja sana
    sanalta alkoi Antti Jeremiaan naama elää uutta elämää. Sen pintaan
    ilmestyi pienen pieniä nykäyksiä. Sitä sävähyttivät tuskin näkyvät
    puistatukset kuin olisi ollut tarpeen hätistellä pois kiusallisia
    kämäräisiä. Nousahtanut käsi ei osannut enää pudota alas. Paksut
    kulmakarvat eivät kyenneet enää rypistymään. Ne nousivat puoliotsaan.
    Ja silmät paljastuivat. Eikä niissä ollut pienintäkään pisaraa älyn
    tapaista. Ne seisoivat paikallaan kuin kaksi hänen mustan takkinsa
    kiiltävää nappia. Sitten — luomet alkoivat räpytellä. Näytti kuin
    silmään olisi mennyt rikka eli raiska jostakin päin ... yht’äkkisestä
    tuulenpuuskasta.

    Vähitellen palasi järki. Ei, eihän se nyt enää ollut mahdollista,
    ei nyt enää... Ja järki tiivisti kuin tiivistikin hänen hetkeksi
    höllentyneet huulensa. Nämä lausahtivat: ”No, jaa, sen, tuota ... sen
    Lindan käsiala on nyt aina ollut vähän kömpelöä, hö-hö...”

    ”He-he-he, sepä, sepä!” Aape hekotteli. Tepasteli ikkunan luo
    hyrähtäen viheltämään refrengiä rehtorinsa pilkkalaulusta,
    kunnes kuuli oven paukahtavan lujalla voimalla takanaan ja näki
    virkaveljensä painelevan hurjaa vauhtia katua pitkin koululle päin.

    2.

    Matkalla Antti Jeremias ei muistanut vetää kintaita kämmeniinsä.
    Hänen sormensa hypistelivät toisiaan. Niissä oli kuin jokin
    päivänkakkara, josta hän repi terälehtiä toisen toisensa jälkeen,
    hokien nykäisy nykäisyltä: On — ei ole — sittenkin on — ei, ei ole
    — mahdotonta! Johan se nyt olisi kirjoittanut aikoja sitten, jos...?

    Talot vilistivät ohi. Hän näki ne kaikki — ovet, akkunat ja
    kauppojen kilvet. Ne katsoivat häneen, hänen lävitsensä. Ja ne
    peloittivat ja suututtivat aina sen mukaan, miten ennustivat
    päivänkakkaran viattomat terälehdet.

    Tuossa seisoi oven päällä suurin sinisin kirjaimin: ”Puusepänliike.
    V. Vihattu”. Ja tuossa akkunaan hienosti muokattuna: ”Autoliike.
    Artturi Koljonen”. Antti Jeremiaan silmät näkivät kuin salaman
    valossa. Mutta yhä hän nyppi päivänkakkaraansa, joka valehteli ja
    puhui totta, puhui totta ja taas valehteli. Mutta nyppijän aivoja
    nyki ja nyki kauhistava ajatus: Jos, jos se nyt kerran on sillä
    tavalla, niin — mitä ne sanovat, nuo Olivia-rouvat, nuo Rebekka Koljoset
    ja nuo Kattelukset, joilla on puolellaan kunnialliset
    avioliitot ja...? Ei, ei! Hän oli taaskin riipaisevinaan. Ja
    kukka vastasi: Ei! Ei ja ei ja ei! Mahdotonta... Mutta keskelle
    mahdottomuuksiakin nousivat — hänen painellessaan tyttökoulun
    nurkitse — hirvittävimpänä johtajatar Maikki Maijalan eli Hirmun
    kovaluiset kasvot, jotka Antti Jeremiaalle olivat edustaneet aina
    Tuohikylän moraalisinta auktoriteettia.

    Koulun portilla otti Olli Karttu rehtoria käsipuolesta. Hänen
    täytyi pysähtyä, vaikka jalkapohjia kihelmöi. Olli Karttu näytti
    huolestuneelta ja synkältä. Hänellä näytti olevan jotakin tärkeätä
    sanottavaa. Ja jäyhä, varma ääni alkaa puhua: ”Minun piti vain sanoa,
    herra rehtori, että varokaa loukkaamasta neiti Varjalaa...”

    ”Näittekö, tuota ... oliko minulle ... kirjeitä?” kysyy rehtori
    muissa maailmoissa, ymmärtämättä sanaakaan toisen puheesta. ”Minä
    vain sitä”, kuuluu ääni yhä lujempana, ”että olen selvillä asioista.
    Ja minä olen valmis...”

    ”Hyvä, hyvä”, hätäilee Antti Jeremias. Riistäytyy irti puristavasta
    kourasta yht’äkkisellä riuhtaisulla. Juoksee ovelle, käsi tärisee
    avaimen haparoidessa lukonreikää. Mutta se osuu, se osuu. Ja Antti Jeremias
    repäisee palttoon auki, niin että napit sinkoilevat,
    portaat vilistävät hänen altaan, kerrokset hupenevat, aulat
    kimahtelevat, kunnes hän huomaa seisovansa — ylimmässä kerroksessa,
    Aape Katteluksen luonnonhistoriallisen kokoelmahuoneen lukitun
    oven edessä. Tovin verran hän tänä kirvelevänä hetkenä oinistelee
    kaulaansa kuin piiskattu koiranpentu, jonka hontelot jalat eivät ota
    oikein vielä kantaakseen. Mutta alaspäin hän astuu kuin astuukin
    hitaasti, askel askelelta. Hän on taas — ainakin jaloiltaan — oman
    itsensä herra. Eikä hän sormeile enää kohtalon päivänkakkaraa. Hän
    hivelee kellonperiään, hitain sormin ja jäykästi, sillä hän tietää
    astuvansa kohti järkkymättömän kohtalon rautaovea, jonka takana eivät
    — niin hän tänä hetkenä luulee — metsäpolut polveile eivätkä kuki
    päivänkakkarat.

                                                      ⸻

    Ennen kirjeen avaamista Antti Jeremias työntää kanslianakkunan auki,
    siemaisten sisäänsä leudon talvipäivän nuoskean puhdasta ilmaa.
    Harkiten ja vakaasti hän ryhtyy avaamaan arvoituksen lukkoa —
    tarkastellen kuoresta käsialaa. Eivät ne ole Lindan lujia koukeroita.
    Näissä on suloista avuttomuutta, mutta samalla ne horjahtelevat
    iloisen näköisinä, eteenpäin kallellaan, vintrahtaen taas yht’äkkiä
    taaksepäin, ihankuin juoksentelisivat ylös ja alas ujuttelevaa
    metsäpolkua.

    Lukijan katse on kirkas ja tarkka. Se tapaa heti kirjeen sivuilta
    pääasiat.

    ”Meitän lemmestämme tuli sitten se mitä tuleman piti kun se lehtorin
    oma rouva ei kerran poikaa tahto tai ei saa niin jotta poika se
    on ja Antiksi se ristittiin ja ihka eilissä päivänä ja kun isä
    pappaa kysyttiin minä sanoin jotta meitä ei petetä että rehtori
    saa kunniansa säilyttää ja arvossa pitää. Kyllä se aina sellainen
    poika tässä maailmassa tokenee kun Lintakin sanoi jotta ohhoh kyllä
    se tuommonen mullivasikka jo kolmantena päivänä korren katkasee ja
    meitän frouva on siihen ihka hulluna kun se on niin korree...”

    Antti Jeremias Nevanperän kuivumaisillaan ollut sydän, pää ja koko
    ruumis kiireestä kantapäähän ja varpaisiin saakka joutui tänä hetkenä
    syvällisten ja suurten tunteitten valtaan.

    Missä oli nyt se harmaan tunkkainen seinä, jota hän oli nämä
    kuukaudet tuijotellut kuin pläsipää ruuna? Sitä ei ollut. Eräs
    Antti-poika oli päkännyt sen pikkuisena pässinä lystikseen hajalle.
    Ei ollut enää mitään seiniä. Hänen täytyi totisesti juosta ja kirmata
    tässä luojan avarassa luonnossa.

    Ja hän nousi ja — eräässä merkityksessä — tanssi. Hänen rinnassaan
    soi jonkinlainen valssi, mutta hänen tahtinsa oli totta vieköön
    kiperätä polkkaa, kuten entisellä Pullilan talon varsalla.

    ”Ho-hoo” hän hohotti. ”Sinä et osaa rakastaa, et ole koskaan osannut.
    Et, et, et, sinä puujumala”, Nelli-rouvan viimekeväiset sanat
    hyppivät hänen aivoissaan tanssien naurettavina sätkynukkina. Mutta
    hänen vahingonilonsakin oli poikamaisen railakkaa. Hänellähän oli
    poika, Antti-poika, isän kaima ja kaimalla oma äitinsä, terveempi ja
    urhoollisempi kuin kukaan nainen ilmankannen alla.

    Heikkari sentään! Kirje lensi pöydälle. Molemmat kädet nousivat. Ne
    tarttuivat tukkaan. Ja komea oli se pyörremyrsky, joka nyt syntyi
    hänen kukkulapyörtänönsä vaiheilla. Sormet harasivat, kämmenet
    lennähtivät irti ja taaskin harasivat. Ennenmuinoinen moraalinen
    hyyppä hukkui yhteiseen sekamelskaan. Sitä ei enää ollut. Oli vain
    yltäyleensä hullupäisesti sekainen pörrö hänen kiireellään.

    Veri tunki päähän kuin kevätkoski myllyntokeitten luukkujen alta.
    Ja ilosta punertui hänen naamansa. Yksinpä nenä, joka oli ollut
    näivettymäisillään, nousi niin sanoaksemme haudasta. Se mutruili
    taas, sen sieraimet laajenivat, tuhisivat hellää itkua ja hullua
    naurua. Se nuhisi ja pelehti, lepäsi hetken hengitellen rauhallisen
    mahtavasti ja elehti taas hänen lapsellisen sydämensä tahtiin.

    Se todisti vastaan sanomattomasti, että Antti Jeremias oli sisimmältä
    olemukseltaan pörröpäinen myllärinpoika, joka oli hypellyt
    kevätiloissaan kotokosken rantakivillä, jymähytellyt kivenjärkäleitä
    kosken pauhaavaan kitaan ja seisoi nyt vihdoinkin alallaan iloisesti
    rehvastellen kättensä töille.

    Kiusallisen kummallista oli ollut hänen tähänastinen elämänsä.
    Hänelle oli oikeastaan jäänyt töppösiinsä lapsuusajoilta puujalat,
    joilla silloin pojankurikoitten oli ollut tapana kävellä koplotella
    jalkapohjat pitkän seipään sivutuen varassa ja kourat lujasti
    kietaistuina seipään ympäritse. Hän ei ollut muistanut heittää
    pois näitä leikkijalkoja! Päinvastoin, opintiellä hän oli niitä
    koroitellut, tuuma tuumalta, kunnes hän oli ruvennut luulottelemaan
    niitä ihan omiksi jaloikseen — noita muka oppineisuuden,
    itsetyytyväisyyden ja — kuka ties — ulkokultaisuuden puujalkoja.

    Noiden riivattujen konkarijalkojen vuoksi hän oli joutunut
    koikkimaan — muka moraalinsa korkeuksia tavoitellen — tällaisten
    Tuohikaupunkien räystäitä pitkin, kun hänen synnynnäisin
    elämänhalunsa oli vetänyt häntä vetämällä koskenrannoille,
    metsäpoluille — elämän tuoreille ja tuoksuville pientareille...

    Tähän tapaan puhuskeli nyt uusi viisaus Antti Jeremiaalle selkeätä
    kieltään. Suu myhäili, nenä mutruili naurua koko tätä keinotekoista
    maailmaa vastaan. Ja mies itse, hän oli potkaisevinaan nurkkia pitkin
    nuo lahonneet puujalat, jotka nyt makasivat pelkkinä pirstaleina
    hänen ympärillään.

    Tosin, hänen istuttuaan rehtorintuoliinsa, yritti tällä
    kunnianarvoisella paikalla ruveta vieläkin piipittelemään pieni
    omantunnon peukaloinen. No, jaa, hän mietiskelee, kyllä pojasta
    meillä huoli pidetään... Hm, tjaa, no ... vaikkapa kasvatiksi! Ja
    sitten myöhemmin, noin vain ... ottopojaksi ja Nevanperäläisten
    nimelle.

    Ei mutta...! Antti Nevanperä. Oma poika? Luojan lykky ja armo ...
    kasvatiksi ja ottopojaksiko? Tuoli lennähti taakse päin. Pieni
    peukaloinen pyrähti tiehensä hänen korvannipukaltaan piipittelemästä.
    Hiivatti vieköön, ei sinne päinkään Sen saakoon tietää Nelli-rouva
    ja koko maailma, että Nevanperän poika on isänsä kaima. Ja kuulkoon
    sen Aape Kattelus ja tyttökoulun Hirmu. Kuulkoot ja hämmästelkööt. Ei
    tässä ulkokullailla, ei ennen eikä nyt, ju-ko-lis-te, ei!

    Eikä hän enää hakenut esiin sitä peilinpalasta, jonka hän oli
    säästänyt sen rikkoontuessa Valte Vihatun juhlapäivänä. Ei hän
    välittänyt pääharjastakaan. Vetäisi ylleen palttoonsa, josta nyt oli
    kaksi nappia tipotiessään. Löi naapukkansa korvia myöten päähän ja
    läksi.

    Yhä takoivat ajatukset tarmokkaasti. Oma talo ja suhteet
    yhteiskuntaan oli järjestettävä. Totta totisesti, jos hänellä nyt
    olisi ollut tässä kämmenillään Antti-poikansa, hän olisi kantanut sen
    Nelli-rouvan eteen ja tokaissut yksikantaan: ”He, tuossa on. Ja ero
    meistä.”

    Mutta — Aape Kattelus, Elsa Varjala, erottamisasia, koko
    äskeinen kohtaus — nehän ne oikeastaan pitivät yllä tällaista
    tulipalokiirettä! Hänen täytyi saada selittää, tilittää
    itsensä. Hänelle tuli vimmattu halu tunnustaa koko hölmöytensä,
    saada ystäviä, sellaisia, jotka ymmärsivät tämän merkillisen
    ihmissydämen harhahuippauksia. Ja Aape, Aape Kattelus, se riivattu
    ”luciferiaaninen henki”, se se nyt ainakin...

    Hän juoksi juoksemalla Elsa Varjalan pitkät portaat. Mutta Ulla-rouva
    ilmoitti, että lehtori, Elsa ja Olli Karttu olivat lähteneet
    Katteluksille.

    Uusi juoksu, äskeistä vauhkompi. Hengitys salpautuu silloin tällöin.
    Huolimatta lyhyestä matkasta hän hengästyy pahasti ... hikoo ja
    puuskuttaa.

    3.

    Katteluksilla Aape kierrättelee Risto-poikaansa kainaloista.
    Tämä kirkuu ilosta ja pelosta, sillä väliin jo askel kannattaa
    isän salavihkaa vetäistessä kätensä pois, mutta yhtä hyvin ne
    tupsahuttavat pojan mahalleen. Kirsti-rouva liikkuu keittiön ja
    olohuoneen väliä järjestellen kahvipöytää.

    Elsa istuu jäykkänä ja kalpeana olohuoneen akkunanpielessä. Olli Karttu
    seisoo lähettyvillä vakaat kasvot huolestuneina. Miehen
    leukaperät painuvat vuoroin valkeiksi, vuoroin kääntyy katse Elsaan
    totisen uskollisena ja taaskin epäröivänä.

    Vihdoin hän tokaisee: ”Kuule, Elsa, kuten tiedät ... Yrjö tuli
    rintamalla läheiseksi toverikseni... Ja, kuule, ymmärrä minut oikein
    — jo hänenkin tähtensä minä tahtoisin turvata sinut, jos sinä
    puolestasi jo nyt, näin pian hänen kuolemansa jälkeen...”

    Elsa katsoi häneen kummastellen. Olli suutahti omalle
    kömpelyydelleen. ”Minä tahdon antaa pojalle ja sinulle nimeni, jotta
    nuo raakimukset eivät pääse sinua loukkaamaan. En siedä sitä!”

    Elsa oli ojentanut hillitsevästi kätensä hänen käsitaipeeseensa.
    ”Tarkoitan”, jatkoi Olli, ”että tällaisina aikoina elämä on kovaa.
    Nyt ei ole naisellakaan oikeutta piiloutua pelkkiin muistoihinsa.
    Sinunkin elämäsi täytyy saada jatkua eikä katketa, katsos...”

    Elsa oli jäänyt katsomaan akkunasta pitkälle selälle. ”Olet
    hyvä, kelpo mies, Olli, mutta rakkaudella on, tiedäthän ...
    omat oikeutensa. Vaatikoon meiltä elämä ... tuonnempana mitä
    tahansa, tämän taistelun poikani puolesta minä suoritan itse.” Hän
    nousi. Ja näytti keränneen kaikki voimansa ratkaisevaan tekoon.
    ”Tule saattamaan. Menen heti ilmoittamaan rehtorille, että anon
    eroa, anon sitä todellakin, vaikka ... polvillani, jotta hänen
    ’kunniallisuutensa’ ei tarvitse...”

    Ovikello soi hätäisesti sorahtaen. Elsan päättävä, katkera ilme ei
    muuttunut. Hän meni viereisen huoneen ovelle ilmoittaakseen aikeensa
    Aapelle. Kirsti-rouva kuuluu avaavan eteisessä ovea. Aape tulee poika
    kahareisin niskallaan olohuoneen kynnykselle. Eikä Elsa ennätä sanoa
    sanottavaansa, ennenkuin vastapäisellä ovella seisoo Antti Jeremias,
    palttoo edestä auki ja reuhallaan, lakki kourassa heiluen ja pää
    hikisenä, joka puolelle harrittavana pörrönä.

    Risto-poika repii isäänsä tukasta. ”Humma” ei saa laiskotella. Aapen
    silmät tiirottavat pojan haarujen alta. Hän yrittää katsoa, itse
    kyykkysillään, tuota kummaa ilmestystä, niin että otsa kurtistuu
    nauravan näköisiin ryppyihin tukanrajaa myöten.

    Kirsti-rouva nikkaa eteisenovelta miehelleen silmää, nyökkää
    tulijaan päin ja varoittaa silmäniskuin Aapea varomaan kieltään
    hävyttömyyksistä.

    Mutta Antti Jeremias nauraa suu messingillään, niin että suuret
    korvat lonnistuvat entistä enemmän ulospäin. Koko naama nauraa,
    silmät, suu, korvat ja rehti nenä. ”Minä aion mennä naimisiin, Aape”,
    hän sanoo ihankuin kertoisi yltä hassua juttua. Nopsa lehtori on
    tuossa paikassa pannut pojan permannolle. ”Äläs, aiotko perustaa
    kaksoisavion, sinä mahomettilainen?” Antti Jeremiaan logiikka näyttää
    heittävän kuperkeikkaa. Hän kähmii niskapuoltaan. ”Mitä sinä, tuota”,
    hän on riitelevinään toraisella äänellä, ”minähän aion erota,
    kuuletko, e-ro-ta...”

    Aape kyllä alkaa aavistaa asian oikeata laitaa. Mutta hän kujeilee
    yhä: ”Kuulkaa nyt ja katsokaa — tuo mies on humalassa! Hän aikoo
    erota ja naida yht’aikaa.”

    Kirsti-rouvan nauru kuuluu himmeänä, hyvää tekevänä. Antti Jeremias
    heittäytyy hullun epätoivoisena nojatuoliin: ”No, etkö sinä ymmärrä,
    hölmö? Minä aion ensin erota ja sitten, tuota ... perustaa...” ”Ja
    kenen kanssa, sinä villitty mies?” Aapen kujeilevalla iloittelulla ei
    ole rajaa. ”No, sen pojan kanssa ja...” ”Pojan? Herra-paratkoon, tuo
    mies ei ole humalassa. Hän on hullu! Ho-ho-ho...”

    Nyt heristi Antti Jeremias molempia nyrkkejään, ensin itselleen
    korviensa vaiheilla ja sitten Aapea kohti. ”Minulla on poika,
    kuuletko. Ja sen nimi on Antti, ja sen äiti on Keijärven Leena. Noh?”

    ”Niinpä on siis”, Aape alensi äänensä synkän juhlalliseksi, ”rehtori
    Nevanperä, Tuohikaupungin apostoli, aviorikoksen tekijä, linnaan
    pantava lurjus — matkalla Kakolaan, ha-ha-ha...”

    Risto poika kirkaisi pahasti lattialta. Hän oli tarttunut isänsä
    housunlahkeeseen, sillä hän tahtoi päästä taas yläilmoihin.

    Mutta Antti Jeremias puhui vakavasti: ”Sinä olet itse sanonut,
    ettei perhettä ole olemassa, ennenkuin on sekä poika että vaimo.
    No, Nelli ei poikaa saa. Ja hän on pettänyt minut katalasti
    siinä ja monessa muussa. Rehellisenä miehenä minä puolestani...”
    Mutta Aape näytteli syyttäjää, hän laski kuin lakikirjasta:
    ”Rehellisenä? Vai tässä...? Kiikkiin joutunut rikollinen sinä olet
    — ulkokullailija, joka on kehnoin räähkä kaikista rikollisista.
    Murtovaras on teeskentelevän ulkokullailijan rinnalla pikkupoika
    samassa ammattikunnassa. Hän panee naamion kasvoilleen, kuten olet
    sinäkin tehnyt vuodesta vuoteen. Mutta hän murtaa vain kassakaapit
    ja varastaa lähimmäiseltään pelkkää mammonaa. Mutta sinä, sinä
    ulkokullaisuuden mestarivaras, sinä petät muita ja itseäsi hurskaalla
    naamiolla. Tunkeudut ihmisten elämään. Nuuskit ja poraat muka
    moraalin poralla ihmisten salaisuudet ilmi. Paha omatunto tekee
    sinut selvänäköisemmäksi pirua. Ja sinä nautit, nautit kuin saituri,
    kiristäjä, varas ja pyövelinrenki yht’aikaa. Sinulla on ’moraalin’
    ruoska. Sinulla on ’totuuksien’ tiirikat ja porat. Ja arvoa,
    arvokkuutta, mahtia ja asema — kuten paksuimmalta rahamassilla. Oi,
    kuka voi sinua vastustaa, oi, ulkokultaisuus...!”

    ”No, mutta ... Aape!” huudahti Kirsti-rouva. ”Sinähän kiipeät oksalta
    oksalle kuin hullu orava!” hän yritti lievittää asiaa leikillisellä
    sanalla, lähestyen suojelevan näköisenä Antti Jeremiasta, joka istui
    suu auki, voimattomasti yskien ja kakoen, aivankuin olisi ollut
    kurkku täynnä ruotoja.

    ”Vai oksalta oksalle?” Aape alkoi todella kimmastua. ”Kyllä, mutta
    alaspäin ... helvetin alimpaan purnuun piiskurina, ulkokullailijain
    piiskurina. Sillä sinne ne kerran heitetään ... nämä juutaksenpojat,
    Juudaksen ja Brutuksen myötä isänsä Luciferuksen karvaiseen kitaan,
    paiskitaan paiskimalla ... luineen ja nahkoineen! Noh?”

    Mutta Antti Jeremias ei osannut vastata. Hän tuijotti tällä erää
    lattiaa, niska kyhärässä, sormeillen palttoonsa ainoata nappia.

    Aape nauroi pirullisen herkullisesti: ”Jestas sentään — kuin
    kolmasluokkalainen, joka joutuu kiinni tupakanpoltosta! Kuin
    lurjusmainen seitsemäsluokkalainen, joka on eksähtänyt pahalla
    hetkellä kapakkaan... ’No, mutta ... älä sure, rakas ulkokullailija.
    Sinähän olet raitis kuin salakka sameassa vedessä, puhdas kuin
    ankerias rantajuurakon alla. Ja turvassa! Katsos, et sinä uskalla
    haikua vetää, et ruokaryyppyä ottaa. Ja jos otat — salanaukun
    otat salakaapistasi. Julkisesti sinä ryyppäät vain oman häijyytesi
    myrkkymaljasta — maitoa, tätä ’elämän ihaninta eliksiiriä’. Siinä
    sitä on, jukoliste, metamorfoosia kerrakseen. Ja ajatella! Sopiihan
    sitä salassa himoita nuoria neitseitä. Ja sitten — häväistä nuorta
    naista tämän raskaassa murheessa, uhata puutteella ja hädällä —
    kunniallisuuden ikiporvarillisessa nimessä. Ymmärrätkö? Itse sinä
    harjoitat salasyntiä. Mutta kun olet sen löytävinäsi turvattoman
    naisen rakkaudesta, ei ole enää mitään suhtaa edes inhimillisen
    säälin ja papukaijasiveyden välillä. Ei, on vain pelkkä harakankivi
    sydämessä — kovempi kuin pyörivä koskenkivi rantapyörteessä.

    ”Sellainen sinä olet, herra Ulkokullailija, mutta juhlapuhehuulilla
    vain ’vapaamielisyys’, ’kovaosaisten onni’, ’heikkojen, leskien ja
    orpojen turva’...”

    Kirsti-rouva oli paennut hengähtämään keittiön puolelle Elsa
    jäljessään. Miehet jäivät hetkeksi kolmisin. Ja Aape muutti yhtäkkiä
    tyyliä. Ruoska lakkasi viuhumasta murjotun miehen korvissa.
    Ruoskija loi kuin loihtimalla näkemyksistään kuvan, joka lupasi
    päivänpaistetta ja remakkaa yhteisnaurua.

    ”Kiitä jumalaasi, sinä pelsepuupin mylläri, että meidän ikirunsaalla
    luojallamme on joskus ankara halu saada nauraa, nauraa vatsasta
    pidellen, jättiläismaha hytkyen, parta täristen ja silmännurkassa
    armelias naurun pisara. Sitä varten hän teki sinulle tepposet,
    nykäisi sinun herkimmästä sydänsuonestasi ... pojankaipuustasi ja
    paljasti sinut pahemmin kuin Aatamin — piilotti sekä viikunanlehdet
    että saunavastat. Taritsi jumalallisen kämmenensä. Ja katso, siinä
    nallitti pieni Antti-poika, joka vielä sinun pörrösi pörröttää, jotta
    osaat taas iloita tämän elämän ihanasta leikistä. Noh-noh”, Aape löi
    kämmenensä rehevän lämpimästi Antti Jeremiaan olalle, ”minä näen,
    että selkäsauna sentään tokenee sinuun. Kukaties mitä kukkasia se
    vielä kasvaa sinun pörrösi nokkospuskaan. So-so, so-so, ei surra.
    Katsos, vikahan on vain siinä, että aivojesi puolesta sinä olet
    ollut aina niitä herran pienimpiä. Eivätkä ne ole kestäneet sitä
    pergamenttiviisauden painoa, jota niihin on kauhalla ajettu. No-no,
    mies! Nouskaamme ja iloitkaamme. Sillä koska sinä osaat tirkistellä
    lattianrakoon, kuten tuleekin syystä ja oikein kuritetun nalliaisen,
    olet sinä sittenkin ja kuitenkin kaikitenkin se oikea myllärinpoika,
    jonka sydämessä ei kerran vilppiä ollut. Lopultakaan ei potrempia
    porsaita ole kellään kuin myllärillä, katsos.”

    Jo hymähti vaisusti Antti Jeremiaskin. Naiset palailivat hymyillen,
    sillä Kirsti-rouva oli kuulostellut oven takaa. Ja vihdoinkin
    tunsi Antti Jeremias pelkkää hyvää oloa. Hän oli kuullut entisen
    riitaveljensä loppusanoista ystävällisen äänen. Hän vaistosi
    ympärillään naisten hyväilevää myötätuntoa. Ja hän alkoi naurahdella,
    joskin nauruun sekaantui vielä tovin ajan puuskuttelevia tyrskäyksiä.

    Kirsti-rouva lähestyi ja laski käden hänen olalleen. ”No, mutta
    nyt, rakas rehtori, me heitämme tämän palttoon pois ja...” Mies
    antoi tahdottomana tehdä itselleen mitä haluttiin. Mutta kun hänen
    katseensa löysi Elsa Varjalan, hän puhui melkeinpä ujostellen: ”Minä
    tuota ... neiti Varjala, tulin oikeastaan siitä kouluasiasta...
    Hmh, tjaa!” hän yritti rohkaistua vanhalla hokemallaan. ”Minä aion
    tulkita teidän kihlauksenne lailliseksi, niin sanoaksemme kuulutusten
    veroiseksi, menköön sitten vaikka koko rehtorius. Niin että kyllä kai
    me sitten jatkamme yhdessä, tuota...?”

    Elsa hymyili. ”No, totta kai!” ehätti Aape. ”Mutta, mutta, kuulepas”,
    hän muuttihe tärkeäksi. ”Tuo sinun avioerojuttusi käy sinulle
    kalliiksi. Jos aviollinen ketju katkaistaan, niin, katsos, vaikka
    nainen olisi syyllinen rengas renkaalta, niin mies joutuu aina
    maksamaan leikin rahassa. Ja nyt, sinä mies, sinä se vasta olet
    rossauksen tehnyt — tai oikeamminkin ... se Antti-poika.”

    ”Siitä pojasta minä maksan vaikka viimeiset killinkini, panen likoon
    virat ja tavarat. Haen vaikka myllynpaikan ja myllytän, niin että
    kivet sinkoo, sillä mitäs minä muuta olen kaipaillut koko miehuuteni
    ajan itselleni kuin oikeata myllärinpoikaa?”

    Kirsti-rouva oli ojentanut kahvikuppeja seuralle. Aape oli tullut
    hiljaiseksi. Hän oli siirtynyt Elsan lähettyville. ”Niinpä niin,
    mitäpäs muuta”, hän alkoi läheisellä äänellä. Mutta taas se
    vuoroin käreytyi, vuoroin hersyi herevänä: ”Niin, ihminen kärsii
    ja riemuitsee eniten kaikista luoduista. Hän on niistä hulluin ja
    hölmöin, mutta myöskin viisain. Hän on kuumin ja lempein, kylmin ja
    julmin. Mutta myöskin ainoa, joka tietoisesti, suurella riemulla
    antautuu marttyyrisi — oman oikean itsensä kerran löydettyään.

    ”Mutta eniten kaikista meistä kärsii nainen. Kestää kovan murheen
    rakastettunsa tähden, hiljaisena kuin yksinäinen kylmänkukka,
    muistoissaan kuumana kuin lintu pesässään; kestää huolen ja häpeän,
    jos niillä maailma uhkaa, kestää salaperäisen onnellisena, vaikka
    tekohurskaat porvarit heittäisivät lokaa hänen kasvoilleen.”

    Aape oli yltäkylläisestä sydämensä paineesta kiertänyt kätensä Elsan
    taitse hänen olkapäälleen. Ja hänen äänensä madaltui kuiskauksen
    tapaiseksi: ”Siksi on miehen suurin ritarillisuus ja juuri nyt
    ... tänä ankarana aikana, suojella häntä. Vailla lasta on nainen
    puolikasnainen. Ilman sellaista ritariutta on urhoollisinkin
    mies miehenä pelkkä puolikas. Ja vailla hedelmällisen naisen ja
    miehen rakkautta on tämä maailma tyhjä sekä terveestä ilosta että
    hullunihanasta romantiikasta. Eikö niin, rakas Lucina?” hän katsahti
    iloinen kelmi silmännurkassa Kirsti-rouvaan. Mutta päätti saarnansa
    kuin moukarin iskuun: ”Ei ole, sanon sen vieläkin kerran, ei ole
    olemassa pohjimmaltaan mitään muuta yhteiskunnallista kysymystä kuin
    kysymys naisesta. Eikä ole naiskysymyksessä mitään muuta ydintä kuin
    poika ja tytär, tytär tai poika...” Ja vanhaan tapaansa hän taaskin
    äsähti kärttyisellä äänellä: ”Sat sapienti, siinäs saitte, hyvät
    naiset ja herrat!”

    Akkunoista paistaa päivä kimallellen jo kaukaista kevättä. Valo
    värisi vahvana virtana läpi pienen kamarin. Kirsti-rouva, silmiään
    huvittavasti sipristellen sen valossa, nosti kätensä häikäistyneenä.
    Se, mikä hänessä oli ominta ja kauneinta, hänen äänensä metalli,
    alkoi helistä kuin salaperäinen soitin säteilevästä virrasta.

    ”No, mutta ... eihän nyt meillä oikeastaan, ei ainakaan meidän
    opettajakunnallamme, ole ollenkaan liian vähän poikia!” hän huudahti.

    ”So-so-so-so, etkö sinä, suffragetti parka, ole vieläkään päässyt
    irti miesvihasta! Yksi poika? Sehän on yhtä luonnotonta kuin jos
    koko suuressa petäjässä olisi yksi ainoa käpy, ha-ha-ha...” Ja Aape
    jäi nauramaan hullunkurisen toivoton ilme kasvoillaan.

    Kirpeä auringonpaiste leikki yhä. Naiset ja herrat hymähtelivät tai
    nauroivat Aapen myötä. Koko tämä päivä oli ollut eräiltä sattumiltaan
    totta totisesti riivattu ja hullu päivä.