Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    SEITSEMÄS LUKU

    1.

    Tuulensuun saariston kesälinnut kerääntyivät vähitellen kaikki
    entisille pesimäsijoilleen.

    Tuskin oli Akseli Haikan purjevene saapunut Nukkasineen ja Olli Karttuineen,
    joka palasi tapailemaan Elsa Varjalaa, kun yht’äkkiä
    eräänä aamuna Aape Katteluksen kalamaja tuprutteli piipustaan
    savukiehkuroita, yhtä iloisesti kuin Aape itse olisi pöllytellyt
    sikariaan omalla katollaan.

    Mutta siellä haki venelaiturilta vettä — nainen! Linda Lehtinen
    sen ensimmäisenä näki. ”Ei se näytä se lehtorikaan olevan pelkkä
    haikutorvi — naisihminen sillä on nyt völjyssään”, hän juoksahti
    suhahtelemaan rehtorille.

    Antti Jeremias taivalsi kuistilleen, löi molemmat kämmenensä sen
    kaiteelle kuin saarnaansa alkava pappi saarnastuolin laitaan. Vai
    niin, tjaa! Aikoiko se ”luciferiaaninen henki” häpäistä säädyllisiä
    tapoja oman rehtorinsa silmäin edessä ja lisäksi koko kansan nähden?

    Ja hän näki omin silmin. Aape laskeskeli jo verkkojaan ja
    soutajana oli, herra-paratkoon, nainen, kevyesti puettu, kukaties
    uimapuvussa...!

    Tämäkö vielä? Hän oli — luovuttuaan maidon hakumatkoista —
    kiertänyt kuin kolportööri siivoamassa ihmissydämiä. Kokonaiset
    iltayöt hän oli vahtinut riivatun Valten edesottamisia. He, Olivia Kelhä
    ja Valte, olivat jatkaneet yhä röyhkeämmin tapailemisiaan.
    Kyllä hän sen tiesi, että tuo lurjus souteli Oliviaa saarten suojassa
    Tuulensuun niemen takarannalle ja sitten ... ei muuta kuin mökkiin,
    vieraisille muka...

    Hän oli ottanut Valten kuulusteluun ja uhannut taaskin erottamisella
    noita molempia syntisiä. Mutta mitäs tämä sen syötävän mies? ”Jaa,
    jaa, sitä lemmen kauhistavaa voimaa”, oli tuo öykkäri ruvennut
    lavertelemaan, ”se se langettaa oppineet filosofit, naisvihaajat,
    pipit ja papit, moukat ja herrat, kuten harakatkin niissä
    riiuupuissaan, ha-ha-ha...”

    Vai taaskin! Tuo ”harakan riiuupuu”... Tuo rakkari oli räpytellyt sen
    kohdalla silmiään ihankuin olisi jotain tarkoitellut.

    Antti Jeremias tunsi olevansa käpälälaudassa. Hän pelkäsi sittenkin
    tuon lipparin aikovan skandaalia isäntäänsä vastaan. Eikä hänen ollut
    auttanut muuta kuin jatkaa vahtimistaan, saadakseen tuon parin kiinni
    julkijumalattomasta teosta.

    Hänen moraalista tahtoaan ei totellut enää edes tämä kansa. Ei, se
    teki valtoimenaan syntiä. Ja sitten — harasi ojennusta vastaan kuin
    mäkättävä pukki.

    Hyvänhyvyyttään hän oli omin käsin soutanut Kähärille. Pojanjulli
    souti parhaillaan lavealla salmella uittaen tammaansa Niittysaareen
    päin kesälaitumelle. Hän oli mennyt taloon odottelemaan.

    Siellä Elsa-neiti istuu kasvitarhassa hoitelemassa onnetonta
    Venla-tyttöä, joka yhä näyttää oljentelevan elämän ja kuoleman
    välillä. Ulla-rouvakin tunnustaa levottomana huokaillen: ”Ei tässä,
    hyvä rehtori, enää muu auta kuin taivaan ihme.”

    Emännät tulevat tervehtimään. Supisevat vahingoniloisina hänelle
    kuin saadakseen itselleen puoltajan ”herra rehtorista”. Loviisa
    hurskastelee: ”Pitkähän se on ... vaivaisen kuolema, oh-hoi-jaa...”
    ristien leveät kämmenet vatsalleen. Veera suihkaisee suoraan korvaan:
    ”Niin, niin se käy, rehtuor’ hyvä, kun kuhtutaan piru, en paremmin
    sano ... lapsi paran tautivuoteelle.”

    Mutta rehtori Nevanperä on ainakin avioliittokysymyksessä jyrkästi
    Ulla-rouvan kannalla. Aatun palattua hän kutsuu pojan ja emännät
    tupaan. Pojan oli naitava tyttö, jonka hän oli saattanut häpeään.
    Näin hän puhuu koko arvovallallaan.

    Mutta mitäs kehtaa Loviisa vastata aivankuin muka itsekseen
    murmatellakseen? ”Ovatpa nuo jo muutkin, ryökinät ja rouvat ...
    tässä saarnanneet, jotta kaarnat katosta tippuu...” Veera puolestaan
    tökkäsi poikaa kylkeen usuttaen tätä sanomaan jyrkät sanat.

    Eikä pojanjulli osaa muuta kuin rehvastella emäntien vallan alaisena.
    ”Niin, joo”, hän muka miehisteleiksen, ”mutta kun tuota naisihmistä
    on kolomasti kahtottava — vakussa, rippikoulussa ja morsiaimena, ei
    niistä muuten tiijä, tuota...”

    Hän, rehtori, oli käyttänyt yhä kovempia sanoja. Mutta silloinkos
    poika oli äitiensä silmäniskuista yltyen jurahtanut rutosti: ”Nainen
    huolii, mutta mies se on joka nai, jos nai.” Sanonut ja jönkinyt
    pellolle.

    Vetelyyttä, kehnoutta, edesvastuun puutetta, öykkäriyttä — sitä
    alkoi olla koko tämä kansa, jota hän oli puheissaan ylistänyt
    Kalevalan jalohyveiseksi sukukunnaksi”.

                                                      ⸻

    Tällä hetkellä, Aape Katteluksen riettaillessa rehtorinsa puhtailla
    vesillä, nuo tappiot tulevat taas kirveltävinä Antti Jeremiaan
    mieleen. Eikö hän ollut uhrannut ainoata iloansa, omaa runollista
    ”raitinristiänsä”, pitääkseen hengenmiekkansa terävänä ja puhtaana
    tätä maailmaa vastaan. Ja hän oli pysynyt lujana. Hän yritti olla
    tuntematta, pellonpientareita kulkiessaan, angervon huumaavaa
    tuoksua. Se muistutti häntä Leenasta. Sen värikin oli heleän
    kellervä kuin tuon neitosen hipiä solevalla kaulalla. Hän oli
    tukahtua salaiseen ikäväänsä. Mutta hän kuoletti sittenkin sydämensä
    ja aistinsa. Hän valvoi pitkälle yötä. Ja kun hän nukkui, tuli
    tuo soma tyttö häntä vastaan tuttua polkua pitkin sinikukallinen
    esiliina suloisissa, somasti rypistyneissä poimuissa, joista tuntui
    vielä keittiön ja monen kiireellisen askaren tuoksua. Eikä hän
    taipunut sittenkään aamun tullen Lindan tarjotessa hänelle kannua
    ja valitellessa omia kiireitään. Ei, hän tahtoi todistaa itselleen
    ja muille, että laittamaton oli hänen vaelluksensa, siveellinen,
    vaikkapa turhantarkkuuteen saakka.

    Yksin hän sai olla ja elää omassa perheessäänkin. Kyllä nyt näet,
    Sulo Nukkasen tultua, Nelli-rouva osasi sekä valvoa että nousta
    varhain. He kravustivat. Ja mertoja piti kokea kerran iltayöstä,
    kerran keskiyöllä ja kolmannen kerran aamuhämärissä, jotta muka nuo
    sakramenskatun harriaiset eivät karanneet merrasta.

    Hiivatti! Totta totisesti — hän kirosi näin julmetusti ja ääneensä
    ensi kerran miehuutensa aikana. Synti, riihaton synti vietti
    kaikkialla riemuvoittojaan. Koko tässä perheessä, koko pitäjässä,
    koko Tuohikaupungissa ei ollut enempää kuin yksi vanhurskas — Antti Jeremias Nevanperä
    .

    Yli tyynen veden pinnan kuului samassa hänen korvaansa naisen naurua.
    Mitä kummaa? Se oli syvää ja metallinkaikuista, raikasta... Se
    kuulosti tutulta. Ja koko tuo pään asento? No, johan se, tuo nainen
    — viittasi hänelle paljaalla käsivarrellaan...? Mitä — Kirsti Aunola,
    Lucina, naisasianainen, suffragetti, ynnä Aape — kissa ja
    koira yhteisellä apajalla... Vai!? Kyllä minä teille näytän!

    Myrskytuulena Antti Jeremias syöksyy valkamaan hattua ja takkia
    vailla, vanhojen housujen purjehtiessa mukana höllissä henkseleissään.

    Nyt oli hänelle tullut lopultakin hetki, jona hän oli syytävä
    tulta ja tulikiveä kuin taivas itse tässä riettaassa Sodomassa ja
    Gomorrassa!

    2.

    Oli vaikeata alkaa. Aape istutti hänet pienelle kuistilleen kuin
    muina miehinään. Lucina toi tyynin hymyin kupit ja pannut ryhtyen
    järjestämään aamukahvia pöydälle. Antti Jeremias tunsi epäröivää,
    kateudensekaista ihmetystä. Oli se sentään hiivattia, että tuollainen
    ”vapaarakkaus” — sanalla sanoen riettaus! — noin nuorensi ja
    kaunisti harjoittajiaan, kuten tuotakin häpeämätöntä paria. Missä
    oli siveellinen oikeudenmukaisuus, missä, hitto vieköön?

    ”Olit kai taas siellä Lapissa päin ... tutkimassa niitä käpyjäsi
    ja...?” hän sai vihdoin takaltaneeksi.

    Aape iski rikoskumppanilleen koirankurisesti silmää: ”Sitähän me
    vain — sitä elämän tuhatsuomuista käpyä...” Eikä muuta, kuin nauroi
    vain ärsyttävän herevästi. ”Me? Yksissä matkoissako te...?” Antti Jeremias
    tapaili rikoksen ydinpaikkoja. ”Yksissä, hyvä veli, luonto
    näätsen leikkii meillä emmekä me luonnolla”, Aape jatkoi. Mutta yhtä
    röyhkeä oli nainen. ”Niin, herra rehtori, monet ovat kutsutut, mutta
    harvat valitut — rakkauteen nimittäin”, hän hymyili ja käänsi muka
    viehättävästi ylpeillen sormensa päät omaa rintaansa kohti.

    ”No, mutta, tjaa, tuota ... mutta tällaista peliä minä kyllä en
    saata ymmärtää, en käsittää, sehän on...!” Sanat ”rietas”, ”häpeä”,
    ”kauhistus” pyörivät jo Antti Nevanperän kielellä. Mutta Aape
    jatkoi hänen lausettaan: ”Niin on — oikeata uhkapeliä tämän elämän
    pelipöydällä!”

    ”Toisin sanoen”, kävi Antti Jeremias purevaksi, ”vapaarakkautta,
    tuota...”

    ”No, melkeinpä”, naurahti Aape. ”Me olemme näet pidättäneet kumpikin
    itsellemme oikeuden erota, jollei parissa kolmessa vuodessa
    ilmesty potraa poikaa tai tyttöä. Sillä todellinen perhe syntyy
    vain rakkaudesta ja lapsesta eikä kummastakaan erikseen. Sellainen
    parakraafi olisi sinunkin, veli hyvä, aikoinasi pitänyt...”

    ”Minun, minun!” Antti Jeremias oli ponnahtanut pystyyn. Ja
    hänen höllät housunsa lepattivat herransa sisäisestä suuttumuksen
    myrskystä. ”Minä varoitan sinua puhumasta teidän ’suhteestanne’ minun
    laillisen avioliittoni yhteydessä, josta ei minun periaatteeni
    mukaisesti koskaan erota!” Hän harasi vasemmuksellaan tukkaansa ja
    kouraisi oikeansa lujasti henkselin viilekkeeseen.

    Niin hän tunsi seisovansa hyveen loistavana majakkana synnin
    pimeässä yössä. Mutta Aape vain tokaisi: ”Yhtä laillinen on meidän
    avioliittomme, hyvä veli. Haluatko nähdä sen päälle kirjat ja kartat?”

    Jotain sammui tänä hetkenä Antti Jeremiaan sisäisestä majakanvalosta.
    Nyt hän ei enää edes halunnut mitään ymmärtää, kuten ei
    ylimalkaankaan kukaan päänsä seinään lyönyt mies.

    ”Niin, rakas rehtori”, selitti Lucina, ”meidät vihittiin äitini
    kodissa, ja sitten me matkustimme Aapen paratiisiin, Lappiin,
    häämatkalle. Oi, miten siellä oli ihanaa...”

    ”Saan onnitella”, rehtori vihdoin kumarsi, varovasti ja kankeasti
    kuin olisi kantanut paria tynnyrinsäkkiä jyrkkää myllysiltaa
    ylöspäin. Ja hän istuutui, sanoen pitkän tovin jälkeen harvakseen
    ja arvokkaasti: ”Tosin minä en näihin saakka — periaatteessa —
    ole halunnut kouluuni avioliitossa olevia pareja. Se kun nyt on
    lopultakin sillä tavalla, että aviolliset velvollisuudet hajoittavat
    naisen harrastusta kouluun nähden ja... Mutta tässä tapauksessa
    tietenkin...”

    ”Ei mitään poikkeusta, herra rehtori”, puhui Lucina. ”Olemme
    sopineet Aapen kanssa, että tulen pyytämään eron kouluvirastani
    omistautuakseni kokonaan perheellemme.”

    ”Ajatuksenne on oikea”, rehtori harkitsi, ”niin sanoaksemme
    ideaalisesti. Mutta kun otamme huomioon teidän erinomaisen
    opettajataitonne, rouva, tuota ... rouva Kattelus ja lisäksi
    lehtorinvirkojen alhaisen palkkauksen, jonka varaan...”

    Aape nauroi. Nyt hän jo alkoi räiskähdellä. ”Siinäpä se juuri on,
    virkaveli, että minä aionkin, minä vanha paksupäätoukka, ruveta
    piruuksissani rakkauden, marttyyriksi! Katsos ... tämä rakas
    lapsivihollinen ja perhevihollinen tasavaltamme ja yhtä rakas
    lucinalainen naisasialiikkeemme ovat ’vapaan kilpailun’ nimessä
    tehneet miehiselle virkamiehelle mahdottomaksi viljellä sitä ainoata
    tervettä ja luonnollista perhemuotoa, jossa nainen synnyttää ja
    hoitaa perheen ja mies tekee työtä. No, minä rupean sijaiskärsijäksi
    tämän tyhmyyden kunniaksi! Teen kaksin verroin työtä ja
    elämmepä tarpeen tullen niukuin naukuin kuin talviset varpuset.
    Sitäpaitsi, minä vaikka keksin heinälle ja ohralle ja perunalle
    uusia tuhohyönteisiä, näille vastamyrkkyjä ja myrkkyjä varten
    vastamyrkkytehtaita pitääkseni yllä tervettä avioliittoa keskellä
    tätä ’hyödyllistä rappiotamme’.” Aape teikaroi kepeillä jaloillaan.
    Taputti ohimennen rouvaansa poskelle. Innostui, pyörähteli ja
    räiskähteli taas. ”Kun kerran tässä me, eräs ikäimpi ja eräs
    vanhapoika, olemme päässeet karkuun pilalehtien palstoilta avioliiton
    kiirastuleen, niin varjelenpa sen, hitto vieköön, sellaisena, kuin
    se kerran apinan leipäpuun varjossa on syntynyt. ’Se on siunaus ja
    lohtu! Ja se olkoon myöskin rauha.’ Olkoon se myöskin uhkapeliä —
    aviollisten kriisien ja onnenaikojen ikuista rytmiä. Mutta suojeltu
    ja varjeltu sen tulee olla, sillä se on luova voima miehen työlle
    ja naisen hedelmällisyydelle, sanalla sanoen ’pyhä tuli intohimojen
    alttarilla’, käyttääkseni erään virkaveljeni korkealentoista tyyliä,
    ha-ha-ha... Olenpa joka tapauksessa pelastanut erään ’suffragetin’
    Lucinoitten, Teklojen ja sensellaisten kanatarhasta. Mutta huomaa,
    rouva Kattelus, Lucinana pysyköön sinun nimesi — varoitukseksi
    jälkeentulevaisillemme!”

    ”Älä, älä sinä pauhaa, senkin lurjus, senkin ’Uhkapeli’...”, heristi
    Kirsti-rouva sormeaan.

    ”Siinäs sen kuulit!” Aape remahti. ”Minä en ole enää Harhanäky,
    vaan Uhkapeli eli... Onnen poika!” Ja he, nuo myöhäisrakkauden
    hullaantuneet uhrit, suutelivat toisiaan oman rehtorinsa nähden.

                                                      ⸻

    Antti Jeremiaan soutaessa takaisin omalle puolelleen hitaasti ja
    viivytellen vene lopulta pysähtyi pitkäksi ajaksi paikalleen.
    Salmessa kulkeva juohea virta painoi sitä hiljalleen ulapalle
    päin, niin että Tuulensuun niemenkärjitse tuli näkyviin siintelevä
    Maailmanportti. Tuonne sentakaiseen autereeseen tuijotellessaan hän
    sai päänsä täyteen ouruilevia ajatuksia.

    Näiden yläpuolella liikkui Aapen sanoja: ”...sillä todellinen perhe”
    ja ”rakkaus” ja ”lapsi”, vieläpä ”siunaus” ja ”rauha”. Ja hänen
    sydäntään yltyi pakottamaan kaihertava ikävä, halu paeta tuonne pois
    päin ... Lipakonlahteen, josta nousi polku hänen ”raitinristilleen”.

    Hän oli tänä hetkenä melkeinpä näkemäisillään, ettei hän omassa
    hedelmättömässä aviossaan ollut enempää kuin narri, jolle ketkä
    tahansa Nukkaset saivat takana päin nauraa.

    Nuori, kellerväkylkinen koivu, joka kasvoi Lipakonvuoren juurella
    autuaana ilmestyksenä vasten kovaa, harmaata kallioseinää, häivähteli
    hetken hänen ajatuksissaan jonkinlaisena vertauskuvana siitä, mitä
    kauneutta saattaisi hänelle tarjota Leena, hyvän ja terveen maaseudun
    kasvatti, joka jo ikäänkuin synnyltään ja kasvultaan kuului siihen
    samaan maailmaan kuin hänkin, myllärinpoika, luojanluomien polkujen
    taivaltaja ja jyväsäkkien kantaja.

    Mutta nämä mielenhauteet eivät päässeet hänessä selväksi ajatukseksi.
    Oli jos jotakin kamaa — vaivalla päähän uurrettuja opinkaavoja,
    arvoasemaa, moraalisia ”ideaaleja”, joilla hän oli huomaamattaan
    koristellut koko elämänsä ulkokultaisuutta. Oli ”säädyllisyyden”
    pakkopaidan riekaleita, häpeän pelkoa, jos jotakin, mikä kaikki —
    myllärinpojan synnynnäisen jukuripäisyyden ohella — pani hänet
    itsepäisesti tappelemaan lapsellista ja yksinkertaista sydäntänsä
    vastaan.

    ”Avioero”, se se Aapen äskeisistä sanoista sai hänet nytkin
    kauhistumaan kapinallisia ajatuksiaan. Mitään sen häpeällisempää hän
    ei osannut edes kuvitella.

    Ja siinä sitä taas oli melkein ennallaan Antti Jeremias Nevanperä,
    kolmen laudaturin maisteri, rehtori ja koko tämän pitäjän hengenvalo!
    Niinpä hän puristi lujasti kämmenensä airojen pyyryihin. Ja varmoin
    vedoin lähestyi pian Neitsytniemen valkamaa vene, jonka kokkaan oli
    maalattu sen nimi sinisin kirjaimin. Eikä tämä nimi voinut olla
    mikään muu kuin ... Nelli.

    3.

    Vihdoin oli Nelli-rouvalla ja Sulo Nukkasella sumpussa krapuja täysi
    määrä — koko kesäsiirtolan ja keijärveläisten varalta.

    Ilona-rouva oli ajanut kieseillään maanteitse. Tytär, Sirkka,
    ratsasti tapansa mukaan mielikkihevosellaan ”Hulmuharjalla” eli
    Hulmulla” oman raisun luontonsa mukaisesti. Kaharin-talon naiset ja
    Olivia-neidin oli Olli Karttu hakenut Akseli-herran purjeveneellä.
    Mutta Valte, vahtimestari, hyöri huvilalla niin sanoaksemme
    paistinkääntäjän virassa eli kravunkeiton erikoistuntijana sekä
    juoksupoikana, joka sai armosta istua aikanaan juhlapöydän nurkalla,
    josta hän Nelli-rouvan silmäniskusta täyttelee snapsi- ja viinilaseja.

    Lavealta yläparvekkeelta oli seuralla välkeän komea näköala.
    Maailmanportista kohoavien vuorten taakse leviää mahtava
    auringonlaskun loimo. Tämä levittää tulenpalavan hehkunsa laajalle
    kirkonkylää kohti, joka Kokkovuoren rinteiltä paistaa tänne saakka
    punaisine, valkeine ja keltaisine taloineen. Ja koko Kirkkoselkä
    punertaa, aivankuin tulipalo pohtaisi sitä pohjia myöten.

    Nelli-rouvan tyylin mukaisesti istutaan ”boheemissa”
    epäjärjestyksessä. Arkkitehti Haikka on joutunut Keijärven
    Ilona-rouvan rinnalle, jonka harmahtavat hiukset kihartuivat yhäkin
    viehkeästi korvallisilta tehostaen eloisten silmien ja vieläkin
    rusottavien poskien viehättävyyttä.

    Rouva katselee pöydän yli luoksepääsemättomän jäykkänä istuvaa
    Sirkka-tytärtään, hymähtää ja kuihaisee vierustoverilleen: ”Minäpä
    tein suuremman skandaalin jo tyttökouluni alaluokilla kuin Sirkka
    parka teidän laiturillanne, herra arkkitehti.” Haikka hymyili kysyvän
    kohteliaasti. ”Ajatella, meidän opettajattaremme kyseli meiltä eräänä
    keväänä, miksi me kukin halusimme tulla. No, ja vierustoverini
    helähytti omalla vuorollaan: ’Opettaja, minä tahdon tulla mammaksi!’
    Mutta minä en halunnut jäädä pekkaa pahemmaksi. Minä nousin ja
    kimitin henki kurkussa: ’Minä tahdon tulla ensin mammaksi ja sitten
    vielä rouvaksi!’ Ja siitä se ... luutunut vanhapiika pani minut
    nurkkaan häpeämään. Olin näet sekoittanut ’mamman’ ja ’rouvuuden’
    aikajärjestyksen!” Haikka nauroi iloisesti. Rouva kuihaisi entistäkin
    hiljempää: ”Katsokaahan, Sirkkakin luulee nyt joutuneensa ’nurkkaan
    häpeämään’, ja siksi hän on noin umpimielisen ylpeä. Nähkääs, nuoret
    tytöt luulevat vihaavansa ’häntä’, joka ’ensiksi’ tulee. Se kevät, se
    kevät...”

    ”Ja me vanhapoika-houkat! Hyvä rouva, tänä hetkenä tunnen itseni
    koulupojaksi, joka on tullut ’hänen’ kotiporttinsa eteen eikä uskalla
    katsettansa kohottaa hänen puoleensa”, Haikka kuiski. Ja Ilona-rouva
    nauroi raikkaasti: ”Hyvä merkki ja ... vaarallinen merkki, herra
    arkkitehti!”

    Nuori pari Kattelus ilmestyi seuraan. Ja siitä alkoi puheensorina,
    josta ei ollut tulla loppua. Onnitteluja, kyselyjä, maljoja. Mutta
    isäntä ei pitänyt maljapuhetta, koska hän ei maljaa ottanut,
    vaan istui etenkehtaisesti krapuansa napostellen, poissaolevana,
    hajamielisenä.

    Hän oli tehnyt järkyttävän huomion. Leena-sisäkkö, jonka Nelli-rouva
    oli pyytänyt Lindalle avuksi, oli tuonut krapuvadin pöytään, niiaten
    koreasti herrasväelle. Kiusaus, jota vastaan Antti Jeremias oli
    jalosti kamppaillut, oli tullut hänen omaan taloonsa. Ja nyt se vasta
    oli oikea kiusaus ja viettelys, sillä hänen täytyi tänä hetkenä
    myöntää sisimmässään — vieläpä selvällä järjellä punniten — että
    juuri tuota aneitoa hän oli sanomattomasti ikävöinyt, että hänen
    mielensä — halasi häntä, kukaties hyväillä, sulkea syliinsä...

                                                      ⸻

    ”No, mitenkäs nyt suu pannaan, naisvihaaja Aape”, käärmeili leikin
    varjossa Rebekka, ”kun itse jouduit tohvelisankariksi kaikkine
    viisauksinesi?” Seura ilakoi, nauroi. Mutta Aape näytti olevan
    entisenlaisensa sanamestari.

    ”Minä tunnustan”, hän sanaili, ”että lukuunottamatta eronneita
    elävänleskiä nainen on viisauden pöllö meidän, luomakunnan herrojen,
    rinnalla!”

    ”Ho-hoo, ho-hoo”, kiersi nauru pöytää.

    ”Nimittäin kavaluudessa langettaa meidät, mies parat. Mutta siihen se
    viisaus loppuu.”

    ”Vanha juttu, homehtunutta viisautta!” huudettiin.

    ”Onpa, onpa”, Aape myönteli. ”Mutta eräs pyhä kirja tekee
    siitä väärät johtopäätökset. Että muka Eeva on luotu Aatamin
    kylkiluusta. Koira syököön, nainen on aa ja alku, ja me, tämän
    elämän pojannallikat, olemme syntyneet peräkanaa hänen helmoistaan.
    Katsokaas, kehittynein eläinmuoto syntyy aina viimeiseksi,
    hi-hi-hi...”

    ”Hölyn pölyä”, halveksi Rebekka. ”Älä sure, rakas kollega, sinussa on
    niin paljon epänaisellista, että sinä alat olla meidän vertaisemme
    tyhmyydessä eli, kuten sanotaan ... rakkaudessa!”

    ”Osaako tällainen neropatti uskollisesti rakastaa edes aviossa?”
    hymyili Ilona-rouva. ”Osaa, osaa!” todisti Lucina Aapen puolesta.

    ”Etten minä ole nero, sen todistaa, hyvä rouva, juuri minun
    avioliittoni, sillä nerous on huvittavaa sairautta, joka ei
    ylimalkaan siedä avioliittoa. Ja mitä tulee uskollisuuteen...”

    ”No, no? Kuulkaa!” huudettiin.

    ”Luonto ei sitä kiellä eikä myönnä. Se ei tiedä muusta kuin elämästä
    ja elämän synnyttämisestä. Eikä kukaan rakasta väsymättä, paitsi
    kukko, joka tekosensa tehtyään yhä vain kiekuu, kuten jo vanhat
    latinalaiset väittivät.”

    ”He-he, kylmeneehän se, kun likalta lätyt loppuvat, sanotaan
    Hyrkkölässä”, kuihaisi Olivia-neidin korvaan Valte, joka oli
    istahtanut kaiteelle hänen taakseen.

    Mutta Aape ei päässyt hävyttömyyksilläänkään irti tästä ikuisesta
    kysymyksestä. Olli Karttu, joka istui Elsa Varjalan vieressä, iski
    vakaaseen tapaansa: ”Mieheltä täytyy voida vaatia yhtä ehdotonta
    uskollisuutta kuin naiseltakin.”

    ”Ai, ai, hyvä veli”, arkkitehti puhui, ”mutta meillä kun on se
    riivatun himo, valloittaa uusia ja uusia linnoituksia!”

    ”Teilläkö muka?” sinkosi pöydän yli Sirkka määrättömän halveksivasti.

    ”Minä vaadin mieheltä puhtautta, puhtautta ennen ja jälkeen”,
    huudahti Rebekka.

    ”Minkä jälkeen?” hihitti Sulo Nukkanen, joka istui emännän kanssa
    pöydänkulmauksessa.

    ”Minä tarkoitan, ettei miehellä ole oikeutta häitten jälkeen tarita
    entisiä seikkailujaan vaimolleen, muka hauskoina juttuina. Ei, hänen
    täytyy olla yksiavioinen jo ennen naimistaan ja sen jälkeen,
    sanon minä!” Rebekka oli punertunut ja vihertynyt poskiaan ja
    silmänalusiaan myöten.

    Antti Jeremias oli istunut yhä myrtyneempänä. Suupielet olivat
    venähtäneet alaspäin syvästä vastenmielisyydestä koko seuraa kohtaan.
    Krapu maistui kitkerältä kuin haavan kuori, se kun näet ilman snapsia
    on yhtä jälyä kuin moraali vailla elämäniloa.

    Mutta Leena kantoi uutta krapuvatia pöytään. Isäntä valostui
    hetkeksi. Hänestä tuntui, että neito katsahti ymmärtävästi, melkein
    kuin kutsuvasti. Ja hänelle tuli kuuma olo. Hänen täytyi nousta, muka
    ihaillakseen komeata auringonlaskua. Mutta keskustelu ei lakannut.

    ”Oi, oi, rakas Rebekka”, hymähteli Lucina, ”varo sinä vanhaa
    Schopenhauerin hävyttömyyttä, että meillä naisilla on pitkä tukka ja
    lyhyt järki”.

    ”Vielä mitä!” kuului Nelli-rouvan sopraano. ”Meillähän on nykyisin
    lyhyt tukka ja sitä vastaa tietenkin ... pitkä, noin pitkä järki...”

    ”Vielä parempi olisi pitkät hiukset ja suuri järki, katsokaahan”,
    Ilona-rouva sipaisi leikillään vanhanaikaisella nutturalla olevia
    hiuksiaan.

    ”Mutta voi sinuas, Rebekka Kokkoila”, Aape nosti yhä riehakkaampana
    lasiansa, ”ajattele, että ankka, helmikana ja kanarialintu ovat
    luonnossa uskollisesti yksiavioisia, mutta kesyynnyttyään heittyvät
    haaremin iloihin. Ja, sinä, sinä olet yhä kesyttämätön kuin
    villipeto!” Taas sanaili Valte lomaan kansanomaisia viisauksiaan:
    ”Niin että sitä kun on yheksääkymmentä yheksää eri lajia”, hän puhui
    niin kuuluvasti, että koko seura sen kuuli. Mutta Olivialle hän
    kuihaisi lisäksi: ”Ja meillä kun ollaan jo toisella sa’alla...”

    ”Niin, niin, siinäpä sitä ollaan!” Rebekka keksi loistavan päätelmän.
    ”Te miehet, te tartutatte yksinpä viattomiin luontokappaleisiin oman
    haureutenne, te, te...”

    Nyt vasta kelpasi nauru. Aape tuskin sai sananvuoroa. ”Oikein,
    oikein, sinä uusi Ellen Key, Ellen Hagen ja Kitty Kolderup! Mutta
    etkö ole huomannut, että noita haureellistuneita kanoja hoitelevat
    juuri naiset, ja kanarialintuja sinä pidät itse kamarisi akkunalla...”

    ”Niitä on vain kaksi, kaksi, sanon minä”, kimitti Rebekka kiukusta
    suunniltaan. Nousi ylös huulet värehtien ja takoen pöytää pienillä
    rystysillään. ”Ja ne ovat, sen takaan, uskollisia toisilleen”, hän
    julisti. Mutta oli samassa pillahtamaisillaan itkuun koko tämän
    maailman pahuuden tähden.

    Aape näytti yht’äkkiä käyneen vakavaksi. Hän harppasi Rebekan luo,
    otti tätä hyväillen vavahtelevasta olkapäästä, nosti vasemmallaan
    pikarinsa: ”Totta puhuen ja summa summarum, rakas herrasväki”,
    hän puhui hymyn ja vakavuuden välimailla, ”ulkopuolella miehen
    ja naisen rakkautta ei ole mitään elämää. Ja me miehet olemme
    uskollisuuden kruunu, sillä me kykenemme pettämään luonnon ja oman
    luontomme ollaksemme rakkaudessamme uskollisia. Ja me petämme sen
    hyvyydellä, hellyydellä, toveruudella ja — joskus — suloisella
    tietämättömyydellämme, kuten veljemme Antti Jeremias.”

    Isäntä kohotteli olkapäitään halveksivasti. Ja Aape käänsi puheensa
    naisiin. ”Mutta nainen — hän on synnystään saakka luonnon
    armoittama, koska hän on uskollinen luonnon ja oman iki-ihanan
    sydämensä armeliaasta pakosta. Lukuunottamatta tietenkin eräitä
    patologisia poikkeuksia, joita sanotaan ilotyttötyypeiksi... Vai
    mitä, rakas emäntämme?” Loppukysymys singahti yht’äkkisenä ja
    kärkevänä.

    Nelli-rouva oli vähältä hämääntyä. Hänen kätensä oli näet jostain
    syystä eksähtänyt Sulo Nukkasen polvelle. Ja nyt se sävähti
    hermostuneena pöydänkulmalle. Mutta Aape joi yleisen riemun
    vallitessa emännälle kiitosmaljan. Ja juhla näytti jatkuvan autuaassa
    rauhassa.

    4.

    Antti Jeremias on tehnyt asiaa työhuoneeseensa. Täältä hän kiertää
    keittiöportaille. Kuulostelee hetken epätietoisena. Kiukustuu omaan
    itseensä. Veältää tukkaansa melkein tukistamalla. Ja lähtee —
    pakomatkalle.

    Hän harppaa yli keittiönpuoleisen pihalaikan. Kahlaa pensaikon läpi
    petäjikköön, jonka takaa tulee vastaan sananjalkojen poluton metsä.
    Tätä hän haamii eteenpäin sokeassa vimmassa. Hänen täytyi päästä
    omille poluilleen. Mutta päinvastaiseen suuntaan kuin tällä hetkellä
    hänen sydämensä halasi. Hänellä kun oli yhä sellainen usko, että
    taivastietä taivallettaessa oli tapeltava joka hetki ja ankarasti
    viettelyksiä vastaan.

    Mutta tappelivatkos muut — nuo maailmanlapset, kravunsyöjät,
    snapsiennappaajat ja viininlatkijat? Hän ei viitsinyt edes vastata
    omaan kysymykseensä. Häntä vain kiukutti tällä hetkellä niin
    tulenpeevelisti, aivankuin yksinäistä yökollia, joka sai aitanovien
    takaa kuulostella lämpöisen kesäyön kukertavaa naurua, kuiskauksia
    ja onnellisia huokauksia.

    Kuin sumusaatossa kulkivat tämäntapaiset ajatukset hänen aivojensa
    läpi. Ja hän vain marssi, hikosi ja marssi, pää hatuttomana, tukka
    harrillaan kuin harjakkaalla leijonalla, joka etsii kenet hän nielisi.

    Neitsytniemen herran palatessa kierrokseltaan, aamunnousun jo
    vaalistaessa himmennyttä salmentakaista rantaa, hän tuntee kuin
    tunteekin oman tutun polkunsa jalkainsa alla. Ja hetken kuluttua,
    kuin Maahisen silkkipaitainen tytär — nimittäin vaaleassa
    pyhäpuvussaan — astelee häntä vastaan Leena-sisäkkö Keijärveen päin.

    Siinä se nyt oli hänen pakonsa synnin tieltä poispäin. Mutta ei hän
    enää olisi aikonutkaan paeta, sillä ankara ravaaminen ryteikköjä
    pitkin oli kuumentanut hänen aivonsa houreisiksi. Hän oli enemmän
    kuin humalassa. Hän oli autuaasti hullu, jonka eteen itse Taivas
    lähetti tuon suloisen liehtarin ja oli itse hänet paratiisillisilla
    elokuun tuoksuilla ja juovuttavalla nektarillaan hurjistanut
    rohkeammaksi leijonaa. Jos hän olisi tällä erää kyennyt kaivamaan
    filosofisten aivojensa aarteita, olisi hän varmaan tehnyt sen
    merkillisen havainnon, että kieltäymyksen maljasta juotu vedenkirkas
    ja karvas viini humallutti hurjemmin kuin mikään imelä myrkky
    iloisessa pitopöydässä.

    Mutta ei hän nyt mitään ajatellut. Hän vain näki ja tunsi. Niityt
    ja pientareet olivat leikatut, ja ne olivat kaukana. Mutta huumaava
    angervon tuoksu lehahtaa häntä vastaan Leenan hiuksista ja
    hengästyneiltä parmailta.

    Tuo nainen nauraa paistavin hampain, mutta arasti, pelästyneenä, ja
    kuitenkin hänen huulensa puuntavat kuin vadelmat päivänpolttamalla
    rinteellä. Ja sen pelossa on ujoa pakenemista. Mutta se ei näytä
    pääsevän paikaltaan. Eikä Antti Jeremias muista yhtäkään suurista
    moraalisista käskyistään.

    Niinpä hän, rehtori Nevanperä, hän — haamaisee neitoa ranteesta
    ja veältää viettelijättären voimakkaasti puoleensa, niin että tämä
    tupsahtaa ja töksähtää hänen rintaansa vasten. Eikä se aiokaan
    riistäytyä irti. Ja samaa kyytiä mies painaa huulensa tuoksuvaa
    hipiää vasten. Sattuiko se, tuo suudelma, poskelle vai kaulalle vai
    huulten tienoille, ei Antti Jeremias tiedä eikä välitä tietää.

    Hän vain jää seisomaan pää pyörällä, huojuen, kuten luultavasti
    kerran eräs suuri profeetta laivankannella valaskalojen kiertäessä
    ympäritse myrskyistä ulappaa.

    Mutta sydämessään on Antti Jeremias kaukana valaskalojen uhkaavasta
    kidasta. Hän on vain onnellinen. Hänessä liikahtelee ihmettelevä
    kummailu, ettei hänen käsivarsiensa välissä olekaan mikään tyttönen,
    vaan kypsä nainen, joka uhoaa läpi hänen olemuksensa turvallista ja
    lämmittävää, läheistä autuutta, jonka laatuista hän ei ole koskaan
    tuntenut.

    Eikä se enää nauraa kujertele, ei kikattele tyttöhupakkojen tapaan.
    Se irtautuu vähitellen, hellästi sivellen olkaa ja käsivartta, hänen
    sylistään, kadoten jonnekin ... metsän hämärään.

    Ja suuri moralisti Antti Jeremias Nevanperä jatkaa matkaansa iloiten
    ja ylpeillen sydämessään kuin joku hänen kuudesluokkalaisistaan, joka
    tuntee tehneensä sankariteon ensi kerran elämässään.

                                                      ⸻

    Harpatessaan rohkealla askelella polulta kylätielle hänen silmänsä
    nauliutuvat tienvartiseen pihlajaan, jonka alla näyttää seisovan
    valkea haamu.

    Ei, niitä on kaksi! Ja toisella on ihan selvästi maallisen olennon,
    hm, jaa — miehiset housut! Nyt he eroavat selvästi toisistaan. Ja
    housuniekka? Sehän on —! Ja nainen, nainen? No, jaa,
    olkoonpa kuka tahansa, huitaisee kulkija huolimattomasti.

    Hän marssii nauhakengissään kuin penikulman saappailla. Mitä hänelle
    mikään merkitsee tässä sankaritunnelmassa...

    Mutta jopa astelee häntä vastaan hänen oma Nellinsä nojaten
    näyttelijän käsivarteen — viattoman toverillisesti, noin vain, kuin
    olisi kävelty Espistä pitkin Helsingin kaupungissa.

    ”Voi, voi, kun me tulimme sinusta jo ihan levottomiksi, senkin
    jöröjukka”, Nelli-rouva liihoitteli puolisonsa käsivarsien väliin,
    silmät pyöreinä, huolekkuutta täynnä. ”Ja minä pyysin mukaani herra
    Nukkasen ... kavaljeerikseni.”

    Antti Jeremias uskoi eikä uskonut omia silmiään. Nuo hänen Nellinsä
    silmäthän olivat viattomat kuin kaksi metsätähteä vilppaan noron
    laitamalla. Ja ne kun olivat olleet, nuo äskeiset olennot, kuin yksi
    ainoa haamu pihlajan varjossa...

    ”No, ja tästä saat ... aamusuudelman!” Nelli kurkotti huuliansa.
    ”Katso, päivä nousee. Ja nyt nukkumaan, vieraatkin ovat jo lähteneet!
    No, tuletkos siitä, sinä jurrikka...”, sorahutteli rouva ”ärriään”
    sulokkaasti.

    Ja Antti Jeremias läksi kulkemaan rouvansa käsipuolessa. Tietenkin!
    Mitäpäs siinä nyt olisi ollut muuta kuin kaksi haamua ... tuossa
    hänen äskeisessä näyssään...? Ei hän tällä erää viitsinyt ruveta
    kuurnimaan pieniä hyttysiä — omien salaisuuksiensa meren rannalla,
    josta vaikka kameelin sopi juoda kyllikseen.

    Hän hörähteli hyvillään. Häntä nauratti mielikuviensa hassahtava
    leikki. Ja hän tunsi jollain tavalla voittaneensa tuollaiset Nukkaset
    ja muut operettisankarit ikuisiksi ajoiksi.

    Antti Jeremias oli nimittäin tällä hetkellä kuin tuo muinainen
    Ylämyllyn Antti, joka oli jylisytellyt kivenlohkareita koskeen
    Alamyllyn tyttären silmien alla eikä tuntenut vielä mitään katumusta.