Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    RUUMIINRYÖSTÄJÄ

    Cabaret Rouge on Skandinavian hauskimpia huvittelupaikkoja. Siellä on
    toisinaan verrattomia taiteilijoita. Mutta toisinaan on ohjelma
    huonompi.

    Esiintyipä siellä tässä kerran ”taiteilija”, joka nikotiinin,
    alkohoolin ja ties minkä kerrassaan vaivaiseksi panemalla
    äänentähteellä kiitteli päissään olevaa yleisöä sen muka Saksalle
    sen vastoinkäymisessä osoittamasta myötätunnosta. Ajatelkaa nyt:
    kabaret-yleisön edessä ymmärryksensä loppuun juonut mies naukumassa
    sympatiaa suurelle, joskin sen yläluokan päänsä seinään lyöttämälle
    maalle. On sekin se heidemannilaisten diplomatiaa: palkata mokoma
    variksenpelätti valvomaan maailmanvallan etuja piskuiseen kapakkaan.
    Sillä voidaan olla varmoja siitä, ettei varieteen itsensä kannata
    maksaa tämän sortin taiteilijalle niin suurta korvausta, että sillä
    kannattaisi joka illaksi prässäyttää mustanpuvun housut, käydä
    tarpeeksi usein lääkärissä ja väkiperäisesti jatkaa organisminsa
    myrkyttämistä ”kiihoitusaineilla”. Tällainen ”taiteilija” ei ole isästä
    jumalasta.

    Mutta muuten on Cabaret Rouge, kuten sanottu, aika hauska paikka, ja
    kertyy sen pieni salonki tavallisesti valioyleisöä täpösen täyteen.

    Siellä istuvat ne, joilla ei sen raskaampaa aherrusta olekaan, jotka
    sota-aikana ja ennen sitä osasivat turvottaa mahaansa mutta varsinkin
    kukkamaan köyhän kansan laihtuessa ja köyhtyessä entisestäänkin:
    kriisiaikain paratiisilinnut, nuo, joiden omatunto ei koskaan pane
    vastaan mitä voitonjano vaatii.

    Ja sitten istuu siellä näiden oikeat kädet, kullan parittajat:
    kaikenlaiset chefit, joilla on isäntiensä paheet mutta ei näiden
    omaisuutta, mutta joita nämä öljyttävät parahiksi sen verran, että
    heillä riittää intoa hiestyttää alapuolellaan olevia, sekä varoja sen
    verran, että silloin tällöin voivat pistäytyä Rougessa nauttimassa
    viinigrogista ja vajaverhoisista kintunsätkijöistä. Mikäli he istuvat
    siellä joka ilta, on se merkkinä siitä, että he ovat isäntiensä tavoin
    oppineet kahmaisemaan sieltä missä on.

    Niin, ja pistäytyy siellä toisinaan kelpo maalaissetäkin
    haihduttamaan huoliaan sen vääryyden johdosta, minkä hänelle on tehnyt
    elintarvehallitus maksamalla elintarpeista vain kymmenkertaisen hinnan.

    Siinä Rougen kotimaiset vieraat.

    Ulkomaiset taas ovat karvaa kaikenlaista alkaen liikemiehistä
    sanomalähettiläihin saakka, joista viimeksi mainitut kylläkin
    tarvitsevat alkohoolin innoitusta kyetäkseen sadannen tai tuhannennen
    kerran paikallisessa sanomalehdistössä torjumaan kukin maansa
    työväenluokan ulkomaille levittämät (tietysti) täysin perättömät tiedot
    Mannerheimien, Noskien, Petljurain y.m. tekosista: tapettu on työläisiä
    — oikasevat nuo auliisti palkitut neekerit — mutta taiten. Ei liikaa.

    Hauskoja iltoja lienevät Rougessa myös viettäneet Suomen hallituksen
    myöntämällä puolella miljoonalla ja muilla näppärästi hankituilla
    varoilla Mannerheimin ja Judenitshin kalpakaveri, demokraatti,
    kubanilainen kasakkaeversti seurueineen, nuo, jotka ovat tehneet murhia
    aatteellisista syistä mutta rosvouksia vähemmän aatteellisista — maan
    kunniavieraat, joiden karkoittaminen ei olisi ollut kenenkään
    mieleenkään, samaan aikaan kun Suomen valkopirujen käsistä paenneita
    työläiskrekkaleita vietiin viivana takaisin rajan yli.

    Kirjavaa kansaa siis, joskin kysymys koskee vain vivahduseroa. Läpeensä
    sivistynyttä luonnollisesti. Täyttyyhän salonki kansainvälisestä
    kermasta. Ei kukaan häiritse toistaan. Osataanhan antaa arvo aate- ja
    säätyveljille. Vain joskus rikkoo ylevän harmonian tökerö sorasointu.

    Niinpä löysi sinne taannoin tiensä muudan Mannerheimin valkoisenruusun
    ritari, oikea malliexemplaari, ja nehän, kuten tunnettua, eivät tunne
    ”muuta johtajaa ei luojaa” kuin oman itsensä. Niillä on omat tapansa
    asua tätä maailmaa ja sankaruus pursuaa niistä muuallakin kuin
    köyhäinkortteleissa ja vankileireillä. Niiden ylin into on kaikkialla
    näyttää mitä miehiä ovat, jos kohta suuri yleisö alkaa siitä jo olla
    muutenkin selvillä.

    No niin. Pistäysi kabarettiimme. Heittäytyi Napoleon-eleillä
    tuolilleen. Eli ensimmäisestä ohjelmanumerosta alkaen mukana. Löi
    kepillä tahtia. Hihkasi milloin ei arvellut laulajan tulevan omin
    apuineen toimeen, kun taas tanssinumeron kestäessä ponnahti tuoliltaan
    ja esitti omaa ohjelmaansa pöytänsä ympärillä. Kihosi grogi yhä enemmän
    tukkaan. Pääsi yhä enemmän valloilleen. Kätteli taiteilijoita ja
    hurrasi äänensä käheäksi. Hoputti viinurin tuomaan ruusuja, paljon
    ruusuja à 2 kruunua. Syyti niitä lavalle puolisen kuormaa. Ihmetteli,
    kun ne eivät aikaansaaneet varsin silmiinpistävää kiitollisuutta: niitä
    sotkeutui esiintyjäin jalkoihin, varisi salongin puolelle, vieri sinne
    ja tänne — ihan tarkoituksellisesti. Eikä sitten edes hyvin ansaittua
    hymyä kevytkenkäisen sulottaren rusomaalisilta huulilta, mutta kyllä
    vahingoniloisia katseita yleisön taholta.

    Suuttui lopuksi Mannerheiminmies. Kohosi omissa silmissään kuin
    roomalainen sadanpäämies. Tiuskasi äkäisenä jotakin suuremmoista:

    — Minä olen Helsingistä!

    Jäi suu auki odottamaan minkä vaikutuksen tekisi tämä korkealuontoinen
    Sesam, aukene”.

    Lavalla juuri viehkeä keiju oli leijaillut viimeisen kuvionsa. Sieppasi
    sivumennen korvaansa helsinkiläisen ihailijansa huomautuksen. Niijasi,
    nyökkäsi, iski häijynä suurelle yleisölle silmää ja myhähti:

    Helsingistäpä tietenkin, mistäpäs muualta.

    Myhähti ja katosi samassa raskaan samettiväliverhon rakosesta.

    Suuri yleisö hengähti helpotuksesta. Se ei tietenkään tahtonut kieltää
    sukulaisuuttaan, mutta pyysi saada olla rauhassa. Viinurit vaihtoivat
    keskenään ymmärtäväisen katseen. Mannerheiminmies putosi ylilastissa
    tuolilleen älyämättä mitään. Eihän ole järki haittana näillä
    muutenkaan, miten sitten, kun moniviikkoista humalaa on terästetty
    kymmenkunnalla viinigrogilla.

    Jos olisi älynnyt, olisi varmaan tullut sanoneeksi itselleen:

    — Kannattipa nyt tämänkin takia taistella oikeuden ja totuuden
    puolesta ja saada vapaudenruusun. Puhumattakaan siitä, että kansa
    lakoisi kahden puolen, ei saa edes vaivaista silmäniskua
    pahanpäiväiseltä tanssijattarelta. Täähän vasta hassua.

    Tai jotain muuta sinnepäin. Sillä epäilemättä on typerää kahlata
    kainaloita myöten työläisveressä ja ammatikseen ryöstää ruumiita,
    puhdistaa työväenjärjestöjen kassoja ja kaikkia muita kassoja niin
    roimasti, että kähvelletyillä varoilla voi elellä Suomessa kuin
    Kroisos, mutta myös pistäytyä naapurimaassa ja liikkua siellä leveästi
    ja kylvää kuormittain ruusuja à 2 kruunua silloin kun suomenmarkka on
    makulatuurin arvossa, kun tällä kaikella sankaruuden ja rosvottujen
    varojen tuhlauksella ei kuitenkaan kykene herättämään edes
    varieteesulottaren myötätuntoa.

    Paremmanhan toki luulisi olevan pyyn pivossa kuin kahden oksalla: jos
    ei olisi puuttunut henkeä koskeviin asioihin eikä havitellut köyhäin
    työläisten otsansa hiessä hankkimia niukkoja varoja, niin olisi toki
    omatunto ja kädet puhtaat ja nauttisi ainakin omaa kunnioitustaan.

    Kun nyt sensijaan: ei retkua parempi, roikko, jolle nyrpistetään nenää,
    ikäänkuin viattomain työläisten veri lemahtaisi ruusujen sijasta, joita
    ruumiinryöstäjä toivottomana kylvää.