Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VIII

    LUOSTARI SAA TIETOONSA UUDEN PAPPISMUNKIN.

    Munkkiluostarin viisikolmatta syltä pitkän päärakennuksen
    koilliskulmasta päästiin matalan oven kautta pienehköön, puoliympyrän
    muotoiseen huoneeseen, jolla oli nimenä locutorium generale.
    Huone nojautui ainoastaan puolelta etuseinältään munkkirakennuksen
    päätyyn, toinen puoli oli nunnaluostarin alueella, sillä sen pyöreän
    takaseinän keskeltä lähti munkkien ja nunnain puutarhoja erottava
    rajamuuri. Paitsi mainittua tietä päästiin huoneeseen toisenkin
    kautta, nimittäin ovesta, joka aukeni nunnain puutarhaan. Valo
    huoneeseen tuli kahdesta korkealla olevasta ja pienestä ikkunasta
    ja kummankin oven väliin asetettu pitkä pöytä jakoi sen kahteen
    osaan. Pöydän kummallakin puolen oli muutamia tuoleja. Täällä
    kokoontuivat kummankin konventin edustajat, tavallisimmin abbedissa
    ja kenraalikonfessori, neuvotellakseen luostarin yhteisistä asioista.
    Kun piispa Konrad Bitz seitsemisenkymmentä vuotta sitten oli
    luostarissa ilmenneiden vallattomuuksien johdosta pitänyt täällä
    tarkastusta ja määrännyt munkkien ja nunnain pihoja erottavan
    muurin korotettavaksi, oli hän samalla ankarasti terottanut, että
    abbedissan ja kenraalikonfessorin oli pidettävä neuvotteluhuoneeseen
    johtavat ovet väliajoilla tarkasti sulettuina. Viime aikoina
    oli isä Paavali ottanut munkkiluostarin puoleisen oven avaimet
    yksinomaiseen huostaansa, sillä hän sulkeutui usein rauhalliseen
    neuvotteluhuoneeseen laskujensa ja tiliensä ääreen. Matkoille
    lähtiessään jätti hän sentään avaimet kenraalikonfessorille.

    Tällä kertaa istui neuvotteluhuoneessa isä Paavalia vastapäätä
    myöskin abbedissa.

    ”Ennen pyhäinmiesten päivää täytyy välttämättä panna olutta, mutta
    mallasvarasto on melkein lopussa”, sanoi abbedissa.

    ”Minä olen käskenyt Viialan lampuotien suorittaa tämänvuotiset
    ulostekonsa suoraan maltaina, niin ei tarvitse luostarissa
    mallassaunaa laittaa”, vastasi vouti narisevalla äänellä. ”Saavat
    toimittaa mallasveronsa niinpiankun saavat ohransa riihitetyiksi.”

    ”Jauhoja ei myöskään ole enää moneen leipomukseen.”

    Jälleen alkoi isä Paavali narista:

    ”On kestänyt niin pitkään seisovia ilmoja, etteivät myllytkään
    pyöri ja Kyrsänojan vesimyllystä halkesi toinen kivi jo viime kuussa
    . Huittisten Siivikkalan lampuoti saapi heti ensi rekikelillä
    toimittaa Säkylästä uuden kiven. Sillä kuitataan hänen tämän vuotinen
    taksvärkkipenninkinsä sekä jyväveronsa. Voin ja villat saa hän
    erikseen toimittaa.”

    Hän katsoi kysyvästi abbedissaan, joka hyväksymisensä merkiksi
    nyökäytti päätään.

    ”Ja jollei tuulimyllyjä saada ensi tilassa pyörimään”, jatkoi vouti,
    ”niin voipihan Turusta tuottaa jauhoja. Koska luostarilla siellä
    on vielä kaksi taloa, niin sopiihan hyyryn tällä kertaa vaatia
    jauhoissa.”

    ”Siitä niiden kerettiläisrecessistä meille muutoin riittää alituista
    kiusaa ja harmia. Tässä taas yksi korppi”, siirtyi abbedissa toiseen
    asiaan ja ojensi voudille kirjeen.

    Siinä muuan Hämeenlinnassa palveleva huovi, joka nimitti itseään
    Hannu Kaukolanpojaksi, vaati Vesteråsin recessin nojalla itselleen
    Rantamäen pitäjässä olevaa Kärsämäen tilaa, jonka hänen isoisänsä
    isä, Matti Kaukolanpoika, oli aikoinaan luostarille lahjottanut.

    ”Tila on ollut jo hiukan yli sata vuotta luostarin omana”, jatkoi
    abbedissa, kun vouti oli silmäillyt kirjeen loppuun, ”ja vielä nytkin
    pidetään kerran kuussa sielumessu Matti Kaukolanpojan puolesta.
    Sitäpaitsi on hän kuolinpäiväänsä saakka elänyt porvaripihassa
    luostarin hoidossa. Ja sitten kehtaavat kaikenlaiset maankiertäjät
    tulla hävittömine vaatimuksineen... Tietysti me emme ole siitä
    tietääksemmekään!”

    ”Ei tietystikään”, vahvisti vouti, ”ja jos hän saisikin
    toteennäytetyksi olevansa Matti Kaukolanpojan rintaperillinen, niin
    ei sillä vielä ole sanottu, että hän saisi kuninkaan vahvistusta
    peruutukselle, ei ainakaan ilman korvausta. Ja siinä tapauksessa
    me vaadimme ainakin viisikolmatta markkaa tangon alalta, sillä
    Kärsämäessä on hyvät pellot ja hyvä niitty. Mutta asiassa on monta
    mutkaa eikä meidän tarvitse siitä vielä olla millämmekään.”

    ”Kirjotan kuitenkin varoiksi kuninkaalle”, sanoi abbedissa, ”ja
    selitän hänelle, kuinka kauan ja millä ehdoilla Kärsämäki on ollut
    luostarin omaisuutena. Ja muutoin en luulisi olevan asialle haitaksi,
    jos kirjeen mukaan liittäisimme kuninkaalle pienen lahjan, kuten
    tehtiin minun ensi vuosia luostarissa ollessani. Seurasihan siitä
    silloin suojeluskirje luostarille. Ehkä antaisimme tällä kertaa
    hopeisen juomakannun?”

    ”Hm, eihän vara venettä kaada”, myönnytti isä Paavali viekkaasti
    hymyillen.

    Hopeakannusta johtuivat abbedissan ajatukset toiseen asiaan, hän
    mietti hetkisen ja sanoi sitten ääntään alentaen:

    ”Luostarin hopeat ja muut kalleudet minua aina huolestuttavat. Eihän
    voi koskaan olla varma, milloin kuningas iskee niihin silmänsä ja
    riistää ne meiltä, kuten hän on kaikilta kirkoilta riistänyt. Meidän
    on viisainta ajoissa huolehtia siitä, että saisimme ne tämän pahimman
    ajan yli säilytetyksi. Mitä jos kaiken varalta piilottaisimme osan
    kalleuksistamme tai ainakin ajoissa varustaisimme varman kätköpaikan,
    jonne vaaran uhatessa voisi ne nopeasti siirtää?”

    ”Konventtituvan porrasten alla olevaan holvikellariin voi
    helposti laittaa sellaisen kätkön, josta teräväkuonoisinkaan
    kerettiläisnuuskija ei niitä löydä”, sanoi isä Paavali, joka heti
    oivalsi tuuman tärkeyden. ”Minä panen jo tänään pari maallikkoveljeä
    työhön.”

    ”Mutta heitä on kivenkovaan varotettava hiiskumasta asiasta
    kellekään.”

    ”Tietysti.”

    Tällöin narahti munkkikonventin puoleinen ovi ja sisään
    astui kenraalikonfessori, isä Henricus Matthaei. Hän oli
    noin kuudenkymmenen vuotias, lihavahko mies, jolla oli kaksi
    leukaa ja hyvänsävyiset silmät. Abbedissa syytti isä Henrikkiä
    salaisesta kerettiläisyydestä, koska hänen konfessorina ollessaan
    oli joukko pappismunkkeja lähtenyt luostarista ja yhtynyt
    uskonpuhdistusliikkeeseen. Eikä isä Henrikki abbedissan mielestä
    yleensäkään osottanut sitä lujuutta ja tarmoa, jota tämä vaikea aika
    luostarin esimieheltä olisi vaatinut. Siksi osottikin abbedissa
    luostarin hallinnossa luottavansa paljon enemmän isä Paavaliin sekä
    suvaitsevansa isä Henrikkiä ainoastaan luostarin yliripittäjänä.
    Abbedissan vastenmielisyyteen saattoi osaltaan vaikuttaa myöskin
    se, että hän tiesi kenraalikonfessorin vaalissa Birgitta Kurjen
    vaikuttaneen isä Henrikin eduksi.

    Epäröivästä luonteestaan huolimatta oli isä Henrikki kuitenkin
    täysverinen katolilainen ja lisäksi luostarin oppinein teoloogi.
    Se seikka, että pappisveljien luku oli hänen aikanaan supistunut
    neljään, vaivasi häntä itseään kaikista enimmän. Mutta hän oli
    tuntenut itsensä kokonaan voimattomaksi ajan virtauksia vastaan.

    Sekä abbedissa että vouti näkivät heti, että isä Henrikillä on
    tuotavana joku hyvä uutinen, sillä hänen kasvoillaan oli tavallista
    iloisempi ilme. Tervehdittyään kunnioittavasti abbedissaa lausui hän:

    ”Tänne on saapunut eräs nuori mies, joka pyrkii jäseneksi
    veljeskuntaamme.”

    ”Maallikko?” kysyi abbedissa kylmästi, vaikka uutinen nähtävästi
    miellyttikin häntä.

    ”Hän on Turun koulussa kuoriosastolla ja valmis pappi kuukauden tai parin perästä
    .”

    ”Provianttia hänellä ei tietysti ole”, murisi isä Paavali, joka
    tahtoi säilyttää tinkivän kantansa varsinkin kaikkiin konfessorin
    ehdotuksiin nähden.

    ”Siitä me kyllä selviämme, pääasia on, että saamme lisää
    pappisveljiä”, keskeytti hänet abbedissa. ”Jollei luostariin
    tule uusia pappismunkkeja, jäävät pian kaikki alttarimme
    jumalanpalveluksissa tyhjinä seisomaan ja kansa kääntää meille
    selkänsä. Ja kuka huolisi piitata sellaisesta luostarista, jossa ei
    kyetä sakramenttia jakamaan eikä sielumessuja toimittamaan. Jälellä
    olevat neljä klerkkiä ehtivät tuskin tavallisia messuja suorittaa ja
    sisaria ripittää.”

    ”Niin on!” huokasi isä Henrikki ja loi syyllisen näköisenä
    silmänsä alas. ”Tämä näyttää sangen miellyttävältä ja hurskaalta
    nuorukaiselta, mutta...”

    Abbedissa ja isä Paavali katsoivat häneen kysyvästi.

    ”Mutta hän ei ole vielä laillisessa iässä, päästäkseen
    veljeskuntaamme. Hän on vasta kahdeksantoista vuotias.”
    [Birgittalaismunkiksi päästäkseen tuli olla 25 vuotta täyttänyt.]

    Syntyi hetken kestävä vaitiolo, jonka jälkeen abbedissa kääntyi
    konfessorin puoleen ja kysyi:

    ”Eivätkö veljeskunnan säännöt myönnä missään tapauksessa poikkeusta
    iän suhteen?”

    ”Hm, muistaakseni ei säännöissä ole siitä suoranaisesti puhetta,
    mutta eihän Pyhä Birgittamme ole voinutkaan aavistaa tällaista aikaa
    tulevaksi”, vastasi isä Henrikki epäröivään tapaansa.

    ”Saamme sitten itse tehdä poikkeuksen, sillä siihen pakottaa meitä
    totinen tarve”, sanoi abbedissa päättävästi. ”Elämmehän me kuin
    myrskyssä ajelehtiva laivaväki, jonka pelastuakseen ei auta keinoista
    kursailla. Roomasta saakka meidän on mahdotonta nykyisissä oloissa
    hankkia lupaa ja emäluostari taas antaa varmasti suostumuksensa,
    sillä siellä kyllä tunnetaan meidän tilamme.”

    ”Ei ole emäluostaristakaan meille nykyään mitään turvaa”, sanoi isä
    Henrikki, ”sillä on nykyään vieläkin tukalammat ajat kuin meillä”.

    Kun toiset katsoivat häneen kysyvästi, jatkoi hän:

    ”Siitähän minun piti myöskin ilmottaa, että Vadstenassa on äskettäin
    yritetty väkivalloin hajottaa munkkikonventtia. Uolevi oli äsken
    luonani ja hän oli sen kuullut eilen Turussa käydessään. Pappisveli
    Johannes Pauli ei ollut suostunut luostaria jättämään ja hänet
    oli kuninkaankäskystä vangittu. [Mainittu Vadstenan munkki eli
    m.m. jonkun vuoden vankina Hämeenlinnassa, missä hän kirjotti
    latinankielisiä evankeliumiselityksiä.] Kai me näistä tapauksista
    saamme abbedissalta pian kirjallisen ilmotuksen.”

    Tieto vaikutti kaikkiin painostavasti. Vihdoin katkasi abbedissa
    äänettömyyden ja lausui katkeralla päättäväisyydellä:

    ”Elettävä meidän kuitenkin on tämän antikristillisen ja kerettiläisen
    ajan yli Mitä siihen nuorukaiseen tulee, niin menköön hän ja
    suorittakoon papintutkinnon sekä tulkoon sitten takaisin tänne.
    Tavallista koetusaikaa on meidän turhaa, jopa vaarallistakin häneltä
    vaatia, sillä sen kuluessa voivat agricolalaiset kääntää hänen
    mielensä. Teemme siis asiain pakosta siinäkin suhteessa poikkeuksen
    säännöistä. Ja muutoin... mistä hän on kotoisin ja mitä ihmisiä
    hänen vanhempansa ovat?”

    ”Muistaakseni hän mainitsi olevansa Jämsästä, mutta vanhemmista ei
    ollut kysymystä.”

    ”Niin, tarkotin vain sanoa, että hankkikoon myöskin vanhempainsa
    suostumuksen luostariin tulolleen, ettei asiasta sitten seuraa mitään
    jälkirettelöitä. Ja jos hän heiltä voi saada jotakin elatuksen apua,
    niin se ei tietysti pahenna asiaa.”

    Sen sanottuaan nousi abbedissa, tervehti ja jätti huoneen.

                                                      ⸻

    Antti istui latvitsalla munkkikonventin retektooriossa, jonne
    isä Henrikki abbedissan puheille lähtiessään oli hänet jättänyt.
    Vinokaiteen muotoinen avara ruokasali valkeiksi rapattuine seinineen
    teki häneen hauskan vaikutuksen. Eteläseinän kolme sarvilevyakkunaa
    oli auki ja huoneen täyttivät päiväpaiste ja raikas meri-ilma,
    sillä refektoorio oli luostarimäen korkeimmalla ja avonaisimmalla
    paikalla, lähellä rantaa. Huoneessa tuntui vielä kalakeiton tuoksu,
    sillä päivällinen oli juuri lopetettu ja äänetön maallikkoveli
    korjasi parhaillaan pöydältä ruuan tähteitä, heitellen salavihkaisia
    ja uteliaita silmäyksiä Anttiin. Muista konventin jäsenistä oli
    huoneessa jälellä enää ainoastaan keski-ikäinen, pönäkkä ja yrmeän
    näköinen pappisveli ja nuori diakooni, jotka istuivat vastapäätä
    pöydän yläpäässä, lähellä ikkunaa. Antti odotti, että he olisivat
    häntä puhutelleet, mutta kun arvokkain joukosta, mainittu pappisveli,
    ei näyttänyt siihen halukkaalta, eivät toisetkaan tehneet alotetta.
    Antti tarkasteli syrjäsilmin pappisveljeä, joka raukeana runsaan
    aterian jäleltä nojasi tuolinselustaan ja silmät puoli ummessa hiveli
    oluthaarikkoa, jonka hän palvelevan maallikkoveljen kynsistä oli
    pelastanut eteensä pöydälle. Tavan takaa rävähytti hän silmänsä selki
    selälleen ja läppäsi kämmenellään kaljua päälakeaan, jonka kellertävä
    kuumotus yhä uudelleen houkutteli lähelleen huoneessa surisevia
    kärpäsiä. Hän näytti Antista sangen vähän puoleensa vetävältä ja
    hänen mielessään vilahteli epäileviä kysymyksiä, tulisiko hän tässä
    ympäristössä lainkaan kotiutumaan.

    Papin ja diakoonin kesken oli nähtävästi ollut käymässä teolooginen
    keskustelu, sillä kun Antin huoneeseen tulosta aiheutunutta
    äänettömyyttä oli muutaman tovin kestänyt, kysyi jälkimäinen
    arastellen: ”Mutta miksikä ei koko ihmiskuntaa luotu heti kerralla
    kuten Aatami Eevakin ja sekä samalla tehty enkelien vertaisiksi?”

    Pappisveli raotti silmiään, mytisti tyytymättömän näköisenä huuliaan
    ja alkoi sitten hitaasti myristä:

    ”Vastahan meillä oli puhe siitä, että Jumala loi Aatamin omaksi
    kuvakseen. Koska hän siis oli Jumalan kaltainen, niin tuli hänen
    luonnollisesti kyetä itsekin luomaan ihmisiä, kuten Jumalakin. Siksi
    ihmiskuntaa ei luotu kerralla, vaan sen tuli vähitellen jatkua
    Aatamista.”

    Diakooni nyökäytti tyytyväisenä päätään, samalla kuin hänen oppinut
    luostaritoverinsa otti haarikasta hyvän siemauksen. Lyhyen vaitiolon
    jälkeen purkautui edellisen tiedonhalu seuraavaan kysymykseen:

    ”Mutta miksikä ei Jumala luonut ihmisiä heti niin täydellisiksi, että
    he eivät olisi voineet langeta ja syntiä tehdä?”

    ”Hm!” myrähti pappisveli ja hänen huulensa kiertyivät hymyn
    tapaiseen. ”Mihinkäs silloin lunastustyö ja kirkko olisivat
    joutuneet? Mitä niillä olisi silloin ollut tehtävää?”

    Diakooni loi syyllisen näköisenä silmänsä alas. Hetken kuluttua
    jatkoi hän kuitenkin, vilkaisten arasti pappisveljeen ja Anttiin:

    ”Kuinkahan ihmiset siinä tapauksessa olisivat siittäneet ja
    synnyttäneet lapsia, jolleivät he olisi langenneet syntiin, vaan
    saaneet eteenkinpäin asua paratiisissa?”

    Pappisveli asetti kyynärpäänsä pöydälle, liitti kätensä ristiin ja
    lausui:

    ”Aivan samoin kuin minä nyt liitän molemmat käteni yhteen, samoin
    olisivat mies ja vaimo silloin yhtyneet ilman syntiä ja lihan himoa.”

    Sen sanottuaan haukotteli hän kämmentensä suojassa, aivankuin sillä
    osottaakseen, kuinka ilman mitään kiihkoa hän oli kätensä yhteen
    liittänyt.

    ”Olisivatkohan lapset silloin olleet yhtä vähäisiä ja kaikkeen
    kykenemättömiä kuin vastasyntyneet syntiinlankeemuksen jälkeen?”

    ”Ei suinkaan! Presbyteeri Honorius sanoo, että he heti maailmaan
    tultuaan olisivat voineet kävellä ja puhua sekä itse syödä paratiisin
    puista.”

    Diakooni kuvitteli nähtävästi mielessään paratiisin elämää, sillä
    hänen kasvonsa loistivat, kun hän kysyi edelleen:

    ”Mitenkähän kauan ihmiset olisivat saaneet olla paratiisissa?”

    ”Hm, tuota, siihen saakka kuin heidän joukostaan olisi saatu
    täytetyksi se vajaus, joka perkeleen ja hänen joukkonsa lankeamisen
    kautta oli syntynyt enkelien keskuudessa.”

    Diakooni olisi arvatenkin tämän jälkeen tiedustellut, mitä tuon
    enkelien lukumäärän täytyttyä olisi seurannut, mutta samassa saapui
    huoneeseen isä Henrikki. Hänen ilmestymisensä ei nähtävästi ollut
    varsin mieluinen pappisveljelle, joka nousi paikaltaan, haukotteli
    äskeistä syvemmin ja unhottaen tyhjentää haarikkaa lähti huoneesta.
    Diakooni seurasi hänen perässään.

    ”Poikani”, lausui isä Henrikki laskien kätensä Antin olalle, ”minä
    olen nyt neuvotellut asiasta abbedissan kanssa ja me päätimme
    hyväksyä sinut alaikäisyydestäsi huolimatta veljeskuntamme jäseneksi.
    Mutta ensin on sinun palattava takaisin Turkuun ja suoritettava
    papintutkinto. Maallikkoveljiä ja diakoonia meillä, Jumalan kiitos,
    on vielä tarpeeksi, mutta papeista on suuri puute.”

    ”Minä toivoin nyt heti saavani jäädä tänne luostariin”, lausui Antti
    hiljaa. ”Turkuun minä en mielelläni enää palaisi.”

    Koko tulomatkan oli hän mielessään tuntenut jonkunlaista syyllisyyttä
    opettajaansa, mestari Paavalia kohtaan ja pelkkä ajatuskin palata
    hänen yhteyteensä tuntui hänestä vaikealta.

    ”Hm, niin... niinpä niin”, hymähteli isä Henrikki neuvottoman
    näköisenä, ”kyllä minä ymmärrän, sillä Turku ja sen vanha
    piispankoulu ei nykyään ole mikään otollinen olinpaikka
    meikäläisille.”

    Sana ”meikäläinen” sai Antin hieman säpsähtämään. Mutta ollenkaan
    sitä huomaamatta jatkoi isä Henrikki:

    ”Emme kuitenkaan voi tehdä enempiä poikkeuksia veljeskuntamme
    säännöistä enkä usko abbedissan peräyttävän päätöstään, että sinun on
    ensinnä saatava piispalta papillinen vihkimys. Eikähän se sinulle,
    poikani, niin voittamaton asia liene, jos sinulla kerran on totinen
    halu päästä veljeskuntamme jäseneksi.”

    Antin mielessä liikkuivat ristiriitaiset tunteet ja hän loi vaieten
    katseensa alas. Konfessori piti nähtävästikin hänen äänettömyyttään
    myöntymyksenä, taputti häntä olalle ja virkkoi:

    ”Mutta olemmehan kokonaan unhottaneet vierasvaraisuuden kultaisen
    säännön ja jättäneet sinun ilman virvotusta matkasi jälkeen.”

    Sen sanottuaan jätti hän huoneen, johon kohta ilmestyi äskeinen
    maallikkoveli, asettaen pöydälle leipää, jäähtynyttä kalakeittoa ja
    olutta. Kehotettuaan Anttia ryhtymään aterialle poistui hän jälleen.

    ”Näinköhän tämä on muuttuva minun kodikseni”, ajatteli Antti
    ryhtyessään apeamielisten tunteiden vallassa syömään. ”Mutta miksi ei
    minun niinkuin Kaarinankin. Joko minun on voitettava Kaarina takaisin
    tai kuoltava yksinäisenä munkkina näiden muurien sisällä. Muuta
    minulla ei ole valittavana.”

    Mutta vakuutteluistaan huolimatta tunsi hän mielensä epävarmaksi ja
    hajanaiseksi. Syötyään ilman ruokahalua muutaman palan nousi hän
    pöydästä. Kääntyessään säpsähti hän hiukan, sillä ovensuuhun oli
    äänettömästi ilmestynyt lyhyeen kuluneeseen tunikkaan puettu iäkäs
    pappismunkki, jolla oli lempeät lapsenomaiset silmät ja lumivalkoinen
    tukka.

    ”Herran rauha, veljeni!” tervehti munkki pehmeällä äänellä ja astui
    Anttia lähemmäs. ”Kuulin juuri isä konfessorilta, että täällä on
    nuori papinkokelas, joka pyrkii veljeskuntamme jäseneksi, niin en
    malttanut olla pistäytymättä tervehtimään.”

    Hän palasi ovelle, kurkisti käytävään ja puhui jollekin siellä
    olevalle:

    ”Jäitkö sinä sinne, Uolevi? Tule vain sisälle sinäkin, niin veli
    Eerikki saa tuoda sinulle tilkan olutta.”

    Sisään astui vanha tuttavamme Säämiskän Uolevi, otti päästään leveän
    baretin ja tervehti arvokkaasti Anttia.

    ”Isä Henrikki kertoi äsken tuolla (hän viittasi päällään käytävää
    kohti), että luostarimme saa teistä, nuori mies, uuden papin.
    Siitä ei kukaan iloitse enemmän kuin minä, joka olen tämän pienen
    luostarikylämme vanhimpia porvareita, nimeltä Olavi Pietarinpoika ja
    ammatiltani hansikkaantekijä.”

    Täten itsensä esitettyään istui Uolevi lavitsalle munkki-ystävänsä
    rinnalle ja otti hyvän siemauksen olutta.

    ”Me olemme Uolevin kanssa vanhoja ystävyksiä ja käyneet
    nuoruudessamme yhdessä pyhiinvaellusmatkallakin”, kertoi munkki.

    ”Silloin oli nuorissa miehissäkin vielä innostusta”, tarttui Uolevi
    ystävänsä sanoihin, ”mutta siitä asti ovat ajat suuresti muuttuneet.
    On kuitenkin lohduttavaa nähdä vielä nykyajan nuorissakin edes yhden
    tuhannen joukosta, jolla on rakkautta oikeaan uskoon ja puhtaaseen
    luostarielämään. Sanon vieläkin, ettei kenenkään sydän iloitse
    enemmän kuin vanhan Olavi Pietarinpojan, että luostarimme saa uusia
    jäseniä ja siten vahvistuu tämän kerettiläisen ajan hyökkäyksiä
    vastaan. Minä juon teidän terveydeksenne.”

    Juhlallisesti kohotti Uolevi haarikan huulilleen, katsoen kiinteästi
    Anttia silmiin. Viimemainittu oli käynyt varsin hämilleen tästä
    molempain vanhusten hänelle osottamasta huomiosta. Mutta samalla
    tunsi hän mielensä lämpenevän sekä pääsevän ikäänkuin lähemmäs
    luostarielämää.

    ”Sinä palaat vielä joksikin aikaa Turkuun, veljeni?” kysyi munkki,
    joka edellisestä keskustelusta päättäen ei ollut kukaan muu kuin
    Matias Olavinpoika, jota kaupunkilaiset jokapäiväisessä puheessaan
    kutsuivat nimellä Lippi.

    Kun Antti oli vastannut myöntävästi, katsahti veli Matias Uoleviin ja
    yritti sanomaan jotakin, mutta jälkimäinen ennätti ennen, lausuen:

    ”Tämä veli Matias valmistelee munkkikonventille suurta kuvaa pyhästä
    Birgitta-äidistä ja tämän luostarin rakentamisesta, mutta nyt häneltä
    kuuluu pahaksi onneksi puuttuvan joitakin pigmenttejä — mitä ne nyt
    taas olivatkaan?”

    Raymondin siniä ja ultramariinia”, ehätti veli Matias innokkaasti
    selittämään, ”niitä ynnä tärkkijauhoa sekottamalla saan minä
    syntymään sellaista läpikuultavan sinistä pigmenttiä, jolla pyhän
    Birgittan silkkinen esiliina on maalattava. Tiedäthän, veli, että
    Birgitta-äitimme oli mukana tätä luostarin kirkkoa rakennettaessa ja
    kantoi läpikuultavassa silkkisessä esiliinassa kiviä rakennukselle.
    Olen sekottanut jos mitä pigmenttejä ja yhä uudelleen maalannut sen
    esiliinan, mutta sellaista vain ei ole syntynyt kuin millaisena se
    mielessäni kangastaa.”

    ”Ja nämä pigmentit — mitä ne nyt taas olivatkaan? — olisin minä
    kukaties voinut ystävälleni hankkia, ollessani kaksi päivää sitten
    Turussa, mutta sidoin en vielä tiennyt asiasta mitään”, selitti
    Uolevi.

    Antti käsitti nyt heidän tarkotuksensa ja virkkoi ujosti:

    ”Jos minä kykenisin niitä Turussa hankkimaan, niin tekisin sen
    mielelläni.”

    Veli Matias ilostui silmin nähtävästi, hykersi hentoja käsiään ja
    lausui:

    ”Kuinka hyvä sydän sinulla, veljeni, on! Vanha Matias-veli tulee
    sinulle aina olemaan tästä kiitollinen. Niin, niin...”

    Hän silmäsi neuvotonna Uoleviin, joka jatkoi:

    ”Kustannuksista pidän minä huolen ja sen teen mielihyvällä.
    Mennessänne poikkeatte vain Olavi Pietarinpojan matalaan majaan, niin
    siellä saamme tehdä selväksi sen puolen asiasta.”

                                                      ⸻

    Ehtoopäivällä suoriusi Antti matkalle takaisin Turkuun. Kuparimäen
    juurelle tienkäänteeseen tultuaan pysähtyi hän hetkiseksi ja silmäili
    luostaria, jonka harmaita muureja ja lautakattoja ilta-aurinko
    kultasi. Hänen lähtiessään Säämiskän Uolevin luota olivat kellot
    soineet vespera-messuun ja nyt oli hän korvissaan kuulevinaan heikon
    hyminän kirkossa kaikuvista iltamessun sävelistä. ”Siihen on yhtynyt
    Kaarinankin ääni”, ajatteli hän, samalla kuin hänen sydäntään
    kaihersi apeamielisyys.

    Kun hän kääntyi matkaansa jatkamaan, varmistui hänessä askel
    askeleelta päätös valmistua mitä pikimmin palaamaan takaisin
    Naantaliin.