Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Kahdeksas luku.

    Kun Hieraniemen Paavo oli ampunut lokin, kehoitti hän soutomiehiä
    ponnistamaan kaikki voimansa, hänellä, Paavolla, kun muka oli
    ilmeinen kiire.

    Sen jälkeen ei hän pitkään aikaan puhunut sanaakaan, vaan istui
    äänetönnä melaa pitämässä. Mutta levottomat ja vilkkaasti vaihtelevat
    väreet hänen kasvojensa vuolteissa todistivat, että hän ajatteli ja
    tuumaili sitä enemmän. Milloin oli hän synkistynyt ja alakuloinen,
    milloin näytti ilon tunteet vallanneen hänen mielensä, hänen silmänsä
    säihkyivät ja hän hymyili voittoisasti niinkuin väkevän vihollisen
    maahan lyönyt sankari.

    Ehdittyänsä Pyhäjärven lounaiseen sopukkaan laski hän veneen maalle
    erään niemekkeen taakse kulkuväylän oikeanpuoliselle rannalle. Itse
    hyppäsi hän maalle ja käski yhden miehistänsä häntä seuraamaan.
    Kun olivat käyneet vähän matkaa metsässä, pysähtyi Paavo ja sanoi
    rengillensä: ”Ota nyt tarkka vaari siitä, mitä sinulle sanon,
    ja paina sanani mieleesi! Vanhastaan tiedät, että panen suurta
    luottamusta sinun kuntoosi ja kykyysi. Uutena todistuksena siitä on
    oleva sekin, että taas uskon sinulle erittäin tärkeän toimen, josta
    satojen ihmisten onni taikka onnettomuus riippuu. Nyt jos milloinkaan
    tulee sinun tehdä tehtäväsi kunnolla ja tarkkuudella.”

    ”Luottakaa täydellisesti minuun! Tahto minulla on hyvä rehellisesti
    palvella teitä, isäntä, eikä kykynikään lie aivan huonoksi arvattava”
    — säesti renki.

    ”Eipä ole huono! Kautta taivaan taaton — sinulla on jokseenkin
    terävä aisti ja hyvä kyky, Sarkki. Senpä tähden juuri sinuun
    luotankin. Nyt pitää sinun väsymättä, lepäämättä näillä seuduilla
    ja muuten niin avaralta, kuin vaan ehdit, käydä talosta taloon ja
    töllistä tölliin sanomassa ja ääneen julistamassa, että kaikki, jotka
    noudattavat Tavelan ja hänen toveriensa sanansaattajien mieletöntä
    nostokehoitusta, ovat varman perikadon ja onnettomuuden omat. Tuomas piispa
    on koonnut äärettömän suuria sotajoukkoja Turkuun, ja ne aikoo
    hän heti viipymättä lähettää rankaisemaan kapinoitsijoita. Hän on
    kautta Kristuksen ja kaikkien pyhien kuoleman vannonut säälimättä
    surmaavansa kaikki, jotka ovat nousseet vastustamaan hänen valtaansa.
    Olkoot siis kaikki varoillansa ja visusti paikallansa, minkäänlaisiin
    kapinallisiin yrityksiin kristityitä vastaan ryhtymättä, niin totta
    kuin heidän henkensä ja tavaransa ovat heille kalliit. — Ymmärrätkö
    nyt, mitä sinulla on toimitettavana?”

    ”Varsin hyvin ymmärrän ja vakuutan vielä kerran, että voitte
    täydellisesti luottaa minuun” — vastasi Sarkki.

    ”Hyvä, hyvä! Kyllä sinut aikanansa palkitsen ansiosi mukaan. Lähde
    nyt ja muista kaikkialla mihin tulet varoittaa asukkaita välttämään
    kiivaan piispan kostoa.”

    Sarkki läksi nyt astumaan kaitaa metsäpolkua myöten, ja Paavo palasi
    takaisin veneesen.

    ”Taas liikkeelle nyt!” — huudahti hän istuttuansa peräistuimelle
    ja saatuansa melan käteensä. ”Teitä on nyt soutajia yksi entistä
    vähempi, mutta se seikka ei saa hidastuttaa veneen vauhtia. Hyvät
    kemut pidän teille kotia tultuamme, jos juoksutatte merihepoamme
    samaa kyytiä kuin äskenkin.”

    Soutajat ponnistivat voimiansa ja vene mennä luikahteli niin ankaraa
    vauhtia eteenpäin, että sen keulan edessä vesi vaahtona kuohui
    ylös laitoihin asti. Tuskin nykyajan höyrylaivatkaan kilpailussa
    voittaisivat Hämäläisten suuria n.k. kirkkoveneitä, kun vahvat ja
    rattoisat miehet ovat niitä soutamassa.

    Laukon kartanon kohdalla laski Paavo erään toisen miehistänsä maalle
    ja lähetti hänet matkalle, annettuansa hänelle saman käskyn ja saman
    toimen toimitettavaksi kuin Sarkillekin. Vielä kolmannenkin lähetti
    hän samoihin toimihin nykyisen Vesilahden pitäjän kirkon kohdalla.

    Ehdittyänsä kotiin heitti Paavo rikkinäisen mekon päältänsä ja
    pukeutui toiseen eheään, joka oli yhtä rikkaasti rihmoilla ja
    ompeluksilla koristettu kuin hänen Ukon juhlassa kantamansa mekko.
    Sidottuansa miekan vyötäisillensä, meni hän talliin, asetti
    ulkomaisen kuosin mukaan tehdyn satulan parhaamman ratsunsa selkään,
    pani päitsimet päähän ja talutti hevosen pihalle. Sitte hyppäsi
    hän satulaan istumaan. Mutta ennenkuin läksi ratsastamaan, puhui
    hän miehillensä: ”Ehkä tulen tällä matkallani viipymään muutaman päivän
    . Pitäkäätte sill’aikaa talosta vaaria ja toimittakaatte täällä
    tehtävät työt hyvin tehdyiksi!”

    ”Mihin kauas lähdette, isäntä?” — kysyi yksi miehistä.

    ”Vähän matkaa länteen, saman verran itään; ehkä vaaksan lounasta
    kohden” — vastasi Paavo ja läksi täyttä laukkaa ratsastamaan sitä
    tietä myöten, joka Hieraniemestä viepi Toijalaan.

    Toijalaan kun ehti, oli aurinko juuri noussut puitten latvoille
    ja muutamat sen kanssa valppaudessa kilvoittelevat kylän asujamet
    hääräilivät jo talojen ja töllien edustalla mikä missäkin toimessa.
    Paavo seisautti hevosensa ja kysyi eräältä vanhalta ukolta, missä
    piispan ratsumiesten päällikkö tätä nykyä majaili. Satamäärä piispan
    ratsumiehiä oli jo pitkät ajat ollut majoitettuna Toijalaan; ei
    viisisataa miestä, niinkuin Paavo liioitellen oli kertonut Tavelalle.

    ”Täällä ei enää ole piispan ratsumiehiä ainoatakaan. Eilen he kaikki
    läksivät täältä pois” — vastasi vanha talonpoika.

    ”Poisko? Kummallista! — Mihinkä he läksivät?”

    ”Sitä eivät kenellekään sanoneet, mutta ehkä Turkuun, sillä sinne
    päin he ratsastivat.”

    Kotvasen mietittyänsä ratsasti Paavo aivan ukon luo, kumartui
    satulasta ja puhui matalalla äänellä hänelle: ”He eivät lähteneet
    Turkuun — ole siitä vakuutettu. Vaan piispan tänne lähettämiä
    apujoukkoja he menivät vastaan. Täällä Hämeessä tulee ennen pitkää
    vuotamaan verta virtana! Tuo kiivas ja kostonhimoinen piispa on
    tätä nykyä enemmän julmistunut kuin milloinkaan ennen. Onnettomat
    Pyhäjärven tienoilla asuvat meikäläiset, jotka ovat nousseet
    kapinoitsemaan häntä vastaan! Nyt musta Tuomas varmaankin toteuttaa
    ennen tehdyn uhkauksensa ja ottaa heiltä kaikki aseet pois, jotta ei
    jää miehille puukkoa, jota käyttää.”

    ”Sen uhkauksen panivat hänen huovinsa osaksi toimeen meidän
    kylässä sen jälkeen, kun olivat kukistaneet viimeksi tehdyn
    kapinan-yrityksemme. Tuo tapahtui, niinkuin muistanet, siihen aikaan
    kuin piispa palasi sotaretkeltänsä Venäläisiä vastaan. Silloin
    minäkin menetin parhaimmat aseeni. Viholliset karkasivat niin
    äkkiarvaamatta kyläämme, ett’en ehtinyt niitä kätkeä” — sanoi vanhus.

    ”Kyllä kai tuo tapaus näillä seuduilla on niin tuoreessa muistossa,
    ett’ei kenenkään enää tee mieli ryhtyä kapinallisiin yrityksiin?” —
    kysyi Paavo.

    ”Kylläpä se tuoreessa muistossa on kuin onkin, mutta kuitenkin on
    niitä, jotka yöt päivät tuumaavat kostoa ja ovat joka hetki valmiit
    ryhtymään jos minkälaisiin kostonyrityksiin.”

    ”Mutta noita järjettömiä täytyy estää onnettomuuteen syöksymästä!”
    — huudahti Paavo. ”Kauheatahan tuo olisi, jos muukalaiset muutamien
    mielettömien tähden hävittäisivät nämät seudut äsken palanutta huhtaa
    autiommiksi!”

    ”Sama on minunkin ajatukseni.”

    ”Niin pitää sinun julkisesti julistaman tämä ajatuksesi kansalle!
    Velvollisuutesi on käydä talosta taloon sitä asiaa selittämässä
    ja tehdä se nyt heti, ennenkuin mitään onnettomuutta on ehtinyt
    tapahtua. Kuka tietää mihin mieleen kansa joutuu saatuansa kuulla
    että piispan huovit ovat lähteneet täältä? Välttämätöntä on, ettäs
    kohta tänä aamuna kutsut omat kyläläisesi kokoon. Päästyäsi asiasta
    selville heidän kanssansa, saatat samota toisille seuduille. Ikäsi ja
    kokemuksesi antavat kaikkialla sanoillesi pontta. Jälestäpäin on koko
    Hämeen kansa kiittävä sinua tästä toimestasi!”

    Vanhus otti lakkinsa oikeaan käteensä ja raapi vasemmalla kädellänsä
    päätänsä.

    ”Sinä olet järkevä mies, Paavo... Olet tässäkin asiassa oikeassa...
    Kyllä kai tämä seikka sellaista vaatii... Muuten voimme menettää
    senkin tähteen vapautta, mitä meillä vielä on... Niin... mitäpäs
    tässä muuta tehtävää kuin heti ryhtyä toimeen.”

    ”Oikein! Minä lähden samoissa tuumissa kaukaisemmille seuduille.
    Hyvästi!”

    ”Hyvästi, hyvästi vaan!” — toivotteli ukko ja astui aion pirttiin
    pukeutuaksensa juhla-asuunsa.

    Ratsastaessaan jupisi Paavo itseksensä: ”Onko tuo kiivas piispa
    vanhoilla päivillänsä menettänyt järkensä, kun kutsuu huovinsa
    pois täältä näin vaarallisella ajalla. Vaan se on totta... olin
    unhottamaisillani, ett’ei hän vielä tiedä mitään uhkaavasta vaarasta.”

    Enimmäkseen ratsasti Paavo pitkin yleisesti käytettyä tietä, mutta
    toisinaan hän poikkesi syrjäisille metsäpoluille, kun tiesi niiden
    olevan oikoteitä. Niin oli hän puolen päivän aikana antautunut
    sellaiselle sivupolulle, mutta ei osannutkaan sitä seurata oikeaan
    suuntaan, vaan joutui eksyksiin metsään. Harhailtuansa pitkän tunnin
    ristiin rastiin metsässä, tulivat hänelle suuret suot ja rämehet
    vastaan. Paavo koetti kiertämällä välttää niitä, mutta kun havaitsi
    tuon kiertotien liian pitkäksi, kaalasi hän soiden poikki missä ne
    näyttivät soukimmilta. Kun hän vihdoin ehti vastakkaiselle metsän
    rannalle vapisi hänen hevosensa ponnistuksistaan; monesti se oli
    ollut rämeihin jäämäisillänsä. Mutta Paavo ei antanut sen levätä,
    vaan ratsasti metsään siihen suuntaan, missä arvasi valtatien
    löytävänsä. Suuntaa määritellessänsä otti hän vaaria puitten
    oksista, muistaen että suurimmat ja rehevimmät niistä viittaavat
    etelään, pienimmät pohjoiseen. Kaksi tuntia metsää samottuansa,
    saapui hän vihdoin taas valtatielle paikalla, jossa se jakaantui
    kahteen haaraan. Tässä antoi hän hevosensa vähän levähtää ja istui
    itse sill’aikaa tien viereen. Siinä istuessansa kuuli hän hevosen
    kavioiden kopinaa, ja muutaman hetken kuluttua tulla töyttäsi
    eräs ratsastaja täyttä laukkaa sieltäpäin, mihinkä hän itse oli
    matkalla. Ehdittyänsä tien risteykseen, pysähtyi ratsastaja. Hänkin
    oli talonpoika, mutta hänen mekkonsa oli tehty toiseen kuosiin kuin
    Paavon.

    ”Voitko sanoa miull’, hyvä ystävä, kumpiko näist’ teist’ suorimmin
    viepi Pirkkalaan elikkä Pyhäjärven tienoill’?” — kysyi outo.

    Paavo ei vastannut tähän kysymykseen, vaan kysyi hänkin vuorostansa:
    ”Mistä kaukaa outo on, jos minun sallitaan sitä kysyä?”

    ”Myö ollaa rantamailt’.”

    ”Ja matkustatte nyt Pirkkalaan?”

    ”Niin sinnepäi oon matkall’, niinkui jo juur’ sanoin. Vaan neuvoppas
    nyt miull’ tietä, kunnon toverini!”

    ”Tuo mies ei ole rantamailta kotoisin. Siellä ei puhuta sellaista
    kielimurretta kuin hän puhuu” — ajatteli Paavo, mutta ääneen hän
    lausui: ”Kun olette matkalla Pyhäjärven seuduille, niin neuvon teitä
    palajamaan takaisin. Siellä on äskettäin tapahtunut arveluttavia
    rettelöitä, jotta voitte sinne tultuanne joutua pahaan pulaan”.

    ”Myö ei ensinkää pelkää rettelöi. Miull’ on sukulaisii niill’
    seu’uill’, joita pitää tavata.”

    ”Oikeankätistä tietä jos seuraatte loppuun asti, niin ehditte
    paikalle” — neuvoi nyt Paavo, viitaten kädellänsä oikealle.

    ”Suur’ kiitos! Myö taas lähetää, sill’ miull’ on jommonenki kiire.”
    — Tämän sanottuansa läksi outo mies ratsastamaan Paavon hänelle
    neuvomaa tietä.

    Ilkeästi nauraen katsoi Paavo hänen jälkeensä ja puhui itseksensä:
    ”Kyllä vaan, veikkoseni, saat ratsastaa jos kuinka kauan ennenkuin
    tuota tietä myöten saavut Pyhäjärven seuduille. Mutta sinulla lie
    sellainen asia ajettavana, ett’ei olekkaan niin aivan vaarallista,
    ellet hopussa ehdikkään matkasi perille!”

    Kohta sen jälkeen nousi Paavokin taas ratsunsa selkään ja läksi
    hänkin ratsastamaan. Tultuansa illalla nykyiseen Pöytyän pitäjään,
    oli hänen ratsunsa niin kovin väsyksissä, ett’ei se ottanut
    mennäksensä eteenpäin, vaan pysähtyi milt’ei joka kolmannelta
    askeleelta. Paavon täytyi poiketa lähellä tietä olevaan kylään, jossa
    hänellä oli yksi talonisäntä vanhastaan tuttu.

    Lähestyen kylää huomasi hän että lukuisa joukko kansaa oli koossa sen
    torilla, jos siksi sopii sanoa kylän keskellä olevaa suurenpuoleista
    aukeata paikkaa. Päästyänsä vielä lähemmäksi, näki hän kansan
    keskellä kolme ratsastajaa. Yksi näistä, joka vasemmassa kädessään
    piti suurta valkoista lippua, jonka liinaan oli punanen risti
    ommeltu, oli puettu niin kirjavankoreaan pukuun, että silmiä huikaisi
    sitä katsellessa. Hänen valkoisesta, kultareunuksilla koristetusta
    lakistansa heilui ylpeästi pitkä lumivalkea töyhtö kamelikurjen
    höyheniä. Uumaisilla oli hänellä kullattu vyö, johon oli kiinnitetty
    tavattoman pitkä miekka. Hänen rinnallansa killui monenkarvaisessa
    rihmassa torvia. Vieläpä olivat hänen komean ratsunsa suitsimetkin
    kullatut, ja se kallisarvoinen vaate, joka kokonaan peittäen ratsun
    selän syvissä laskoksissa riippui alas sen kylkiä myöten, oli sekin
    runsaasti kultaisilla ja hopeaisilla korko-ommelluksilla kirjaeltu.
    Vaatteen kuhunkin kulmaan olivat piispan hiippa ja piispan sauva
    kuvatut.

    Muut molemmat ratsastajat olivat munkkeja, mustiaveljiä. Heidän
    karkeasta mustasta sarkakankaasta tehdyt kaapunsa olivat uumaisilta
    vyötetyt paksulla nuoranpätkällä, josta heidän rukousnauhansa
    ympyriäisine puukupukkoineen riippui alas. Konit, joilla ratsastivat,
    olivat laihat ja huononnäköiset. Ei nähty niiden selässä
    kallisarvoista vaatetta, vaan pieni repale rikkinäistä villakangasta.
    Eikä heillä ollut jalustimiakaan. Avojaloin kun olivat, heidän
    polvihin asti alastomat säärensä roikkuivat vapaina alas konien
    kylkiä myöten. Toinen munkeista piti messinkikahleista riippuvaa
    suitsutusastiaa, toinen kantoi kaulassansa laukkua, joka sisälsi
    punaisesta sarkakankaasta tehtyjä ristinmerkkejä.

    Kylän tori oli jo jotensakin täpö täynnä väkeä, mutta kuitenkin
    turvaamistaan tulvasi sinne ihmisiä kaikilta tahoilta. Paavokin
    hoputti hevostansa, ehtiäksensä hyvään aikaan kuulemaan ja näkemään,
    mitä siellä oikeastaan tuumailtiin ja toimiskeltiin.

    Airut elikkä kuuluttaja — sellainen oli kirjavaan pukuhun puetulla
    miehellä ammatti — laski nyt torven huulillensa ja törähytti
    siihen kolme kertaa niin kovasti, että torven ääni kajahti
    likeisissä metsissä. Sitte puhui hän korkealla äänellä, sujuvalla
    Suomen kielellä: ”Tuomas piispa, meidän armollinen herramme ja
    hallitsijamme, tekee täten minun kauttani tiettäväksi, että huomenna,
    pyhän Eerikin päivänä, vihitään uusi tuomiokirkko, pyhän neitsyt
    Räntämäellä, korkeaan tarkoitukseensa. Samana päivänä
    tuodaan myös pyhät astiat, pyhät kuvat, pyhäin jäännökset ja muut
    pyhäköt vanhasta tuomiokirkosta Nousiaisista uuteen, nyt valmiiseen
    tuomiokirkkoon. Kolmensadan päivän synninpäästön ja yhtä pitkän
    ajan vapauden kiirastulen tuskista julistaa armollinen piispamme
    itse pyhän isän, paavi Innocentius neljännen käskystä ja hänen
    lähettämänsä pyhän kirjeen johdosta kaikille niille, olkoon mies,
    nainen taikka lapsi, jotka mainitussa pyhässä toimituksessa ovat
    saapuvilla, kehoittaen teitä kaikkia käyttämään tätä autuaallista
    tilaisuutta hyväksenne. Mutta kristin-uskon julmat viholliset,
    pakanalliset Karjalaiset ja Venäläiset taas tätä nykyä uhkaavat
    kristityitä Suomessa. Sentähden luvataan saman korkeasti-pyhän isän,
    paavi Innocentiuksen käskystä ikuinen synnin-päästö ja ijankaikkinen
    autuus taivaassa kaikille niille, jotka ottavat kantaaksensa
    ristinmerkkiä ja ruvetaksensa pyhän uskontomme puoltajiksi mainitulta
    pakanoita vastaan. Lopuksi sulkee meidän armollinen piispamme ja
    hallitsijamme kaikki alammaisensa Kristuksen Maarian, pyhän neitsyt,
    pyhän Henrikin ja kaikkien muiden pyhimysten huomaan ja suosioon!”

    ”Amen!” — sanoivat munkit yhteen aikaan, ja se heistä, joka oli
    suitsutus-astialla varustettu, suitsutti pyhää, hyvältä hajahtavaa
    savua kansaan. Läsnä olevat Suomalaiset tekivät ristinmerkin
    rinnoillensa, nähdessänsä pyhän savun tupruavan; useammat heistä
    lankesivat polvillensa.

    Sitte otti toinen munkki, joka kaulassaan kantoi laukkua, ruotsiksi
    murtavalla äänellä sanoakseen:

    ”Kutka tahtoo vastaan ottaa ristinmerkin ja tulla pyhän uskon
    sotilaiksi? Täydellinen synnin-päästö ja ijankaikkinen autuus jos
    kuoleekin taisteluss’! Tulkaa noorukaiset, tulkaa nooret meehet!”

    Kymmenen nuorukaista astui esiin munkin luo. He olivat kaikki köyhiä
    renkejä taikka orjia, jotka pyhän ristin sotureiksi antaumalla
    tiesivät saavuttavansa vapauden. Isäntämiehet katsoivat heitä karsain
    silmin, mutta eivät kuitenkaan pienimmälläkään sanalla tohtineet
    ilmoittaa tyytymättömyyttänsä.

    Munkki istutti ristinmerkin kunkin nuorukaisen rintaan ja laskien
    kätensä kunkin kiireelle siunasi hän heitä sanoen: ”Ollos siunattu,
    pyhän ristin sotilas!”

    ”Ollos siunattu, pyhän ristin sotilas!” — toisti toinen munkki ja
    tuprutteli pyhää savua nuorukaisiin.

    Airut oli pitkän ajan katsonut Paavoon. Nyt kun munkkien toimitus oli
    päättynyt, lausui hän hänelle:

    ”Sinä nuori ratsastaja siellä, joka olet ajanut kelpo ratsusi niin
    märäksi, kuin olisi se nostettu ylös suosta taikka kuin olisi se
    ollut kuumassa saunassa kylpemässä, eikö sinua miellytä tulla pyhän
    ristin sotilaaksi? Jos sinulla on sinne maillekin kykyä taisteluun
    kuin ratsastamiseen, niin sinusta varmaan tulee kelpo soturi ja
    pakanain kauhu!”

    ”Kyllä minulla, se aikomus on, että rupean taisteluun kristin-uskon
    puolesta, mutta minä aion vastaan ottaa pyhän ristinmerkin itse
    Tuomas piispan kädestä” — vastasi Paavo.

    ”Kuulkaapas mokomaa ylpeyttä!” — huudahti airut. ”Tämä hurskas isä,
    joka on jakanut tuhansia ristinmerkkejä sekä Suomessa että Ruotsissa,
    vieläpä korkeasukuisille ritareillekin, ei ole tarpeeksi hyvä
    antamaan ristinmerkkiä tälle pöyhkyrille!”

    Kiivaita suuttumuksen huutoja ja uhkauksia Paavoa vastaan kuului
    ylt’ympärillä.

    ”Älä huoli, arvoisa airut, puheessani harkita ylpeyttä” — loihe
    Paavo lausumaan. ”Asian laita on sellainen, että minä erittäin
    tärkeässä toimessa olen matkalla Tuomas piispan luo. Kun kerran
    pääsen hänen puheillensa, ajattelin pyytää häneltä itseltään
    ristinmerkkiä. Ovatpa hänen kätensä pyhemmät kuin muiden ihmisten
    kädet — sitä et tahtone kieltää?”

    ”Jos sinulla on joku tärkeä asia Hänen Ylhäisyydellensä, niin voit
    sen kertoa meille ja toimittaa toimitettavasi meidän kauttamme” —
    sanoi airut.

    ”En sitä kerro kenellekään muulle, kuin Tuomas piispalle itselle.
    Jospa saan muutamalta toveriltani, joka asuu tässä kylässä, ratsun
    lainaksi, niin lähden heti kohta taas matkaan. Muussa tapauksessa
    täytyy minun odottaa siksi, että oma hevoseni vähän levättyänsä taas
    virkistyy” — väitti Paavo.

    ”Et pääse tänä iltana etkä ensi tulevana yönä Hänen Ylhäisyytensä
    puheille, Tuomas piispa viipyy muiden pappien kanssa kaiken yön
    Nousiaisten tuomiokirkossa hartaissa, loppumattomissa rukouksissa.
    Taikka luuletko, tomppeli, että pyhät kuvat ja pyhien jäännökset
    muutetaan kirkosta kirkkoon samalla tavalla kuin lampaat yhdestä
    karsinasta toiseen? Etkö luule, että heillä on suru suuri, kun
    pitää jättää vanha koti? Vieläpä he vuodattavat katkeria tuskan
    kyyneliäkin eivätkä hartaitta rukouksitta otakkaan lähteäksensä.
    Sellaisia rukouksia et osaa sinä lukea eikä kukaan muu meistä,
    paitsi nämät molemmat hurskaat isät tässä. Paastoamisella ovatkin
    Tuomas piispa ja kaikki papit valmistautuneet näihin rukouksiin
    kukin kutakin pyhimystä varten, mutta Hänen ylhäisyytensä heitä
    kaikkia varten yleisesti. — Olkoon pyhä neitsyt heille apuna! Kyllä
    heillä ensi yönä on ankara työ pyhien kuvien ja pyhäin jäännösten
    kanssa.” Antaaksensa rukouksellensa tuetta, teki airut ristinmerkin
    rinnoillensa. ”Tuo oli ikävä sanoma minulle. Kyllä kai minun nyt
    täytyy odottaa huomiseen saakka”, — sanoi Paavo, töin tuskin voiden
    hillitä levottomuuttansa.

    ”Tuskinpa huomennakaan pääset Hänen Ylhäisyytensä puheille!” —
    arveli airut. ”Huomenna on hänellä niin paljon työtä ja puuhaamista
    uudessa tuomiokirkossa, että tuskin ehtii muita asioita ajattelemaan.
    Kuka kykeneekään laskemaan kaikkia niitä rukouksia, joita hänen
    sielläkin taas pitää rukoileman, ennenkuin temppeli on saatu
    riittävään määrään pyhäksi, ollaksensa sopiva asunto pyhille
    asujamille. Entäs tuo monimutkainen sijoitteleminen! Luuleeko joku,
    että nuo uuteen asuntoon tuodut pyhät kuvat ja pyhäin jäännökset
    pitävät hyvänänsä minkä paikan tahansa, ottaen asuaksensa jos
    jossakin kolkassa tai komerossa? Eivätpä suinkaan! Siinä vasta
    katsotaan työtä ja tointa sekä suurta ymmärrystä, kun heitä, kutakin
    arvonsa mukaan, sijoitellaan sopiville paikoille yhdenkään mieltä
    loukkaamatta, vaan kaikkien suuttumusta karttaen. Arvaattehan mikä
    vahinko ja turmio siitä tulisi koko kansalle, jos joku heistä
    joutuisi raivoon syystä, että hänen arvoansa loukataan. Sellaista
    onnettomuutta ei voitaisi millään tavalla palkita, vaan uusi
    tuomiokirkko saisi aikojen loppuun asti huoata raskaan kirouksen
    alla. Pyhä Henrikki estäköön sellaista tapahtumasta! Kyllä on paras,
    nuori mies, että asiasi toimitat meidän kauttamme.”

    ”En, en vaikka minua kuolemalla uhattaisiin! Minun pitää itse
    huomenna saada puhutella piispaa!” — huudahti Paavo. ”Saat koettaa,
    pöyhkyri, mutta minä en usko että se toimi sinulle onnistuu. Antakaa
    tietä hyvät ystävät!”

    Nämät sanat sanottuansa painoi airut kannukset ratsunsa kylkeen
    ja läksi pois. Molemmat munkit seurasivat häntä siunaten kansaa
    huutamalla sille: ”Paxvobiscum! Paxvobiscum!”

    Paavolle tuttu talonisäntä astui nyt hänen luoksensa ja sanoi: ”Terve
    tulemastas Paavo! Tämä nyt sopiikin erittäin hyvin. Sinä jäät yöksi
    meille ja huomenna lähdemme yhdessä seurassa Räntämäelle.”