Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Murrosajan mies

    Maa oli jo sulana, ilmassa oli lauhkea tuntu ja tuomiokirkon sekä
    kapituli- ja koulurakennuksen katoilla räpsähtelivät naakkojen
    siivet. Piispantalossa, joka oli koillispuolella parikymmentä askelta
    kirkonmuurista, loimotti ilta-auringon säteissä punaiseksi maalattu
    porttitorninkatto kuin suuri rovio. Portissa oli vilkas liike, yhtä
    menoa kulki siitä sisään ja ulos pappeja, munkkeja, aatelismiehiä
    ja talonpoikia. Arastellen puikkelehti muiden kulkijain lomitse
    rääsyisiä naisia lapsi käsivarrellaan sekä rampaantuneita miehiä
    kainalokepein tai sokeita kalvakan lapsukaisen taluttamina, sillä
    oli perjantaipäivä ja silloin jakeli piispa almuja köyhille. He
    eivät menneet pääovesta sisälle, kuten muut, vaan kiersivät pihalle
    odottamaan, kunnes piispa vanhus tulisi ulos heidän luoksensa.

    Piispa Martti Skytte, dominikaanimunkiston entinen ylivikarius,
    istui työhuoneessaan raskaassa, korkeaselkäisessä nojatuolissa. Hän
    oli puettu dominikaaniveljen yksinkertaiseen mustaan kaapuun, jota
    hän arkioloissa vieläkin käytti, ja ainoastaan rinnalla riippuva
    kultainen risti osotti hänen korkeata arvoaan. Hänen sileäksi
    ajetut kasvonsa kirkkaine sinisine silmineen tekivät lapsenomaisen
    vaikutuksen, mutta mustan kalotin alta olkapäille valuva tukka oli
    läpeensä harmaa. Ikkunan edessä oli kirjotuspulpetti ja sen ääressä
    istui iäkäs sihteeri Johannes Erasmi sekä teinin puvussa oleva nuori
    Agricola, joka toimi piispan kirjurina. Uunin luona penkillä istui
    harmaapartainen taloudenhoitaja.

    ”Hyvä on, hyvä on, kirjotan sitten sen alle yhdessä toisten
    kirjeiden kanssa”, sanoi piispa Agricolalle, joka juuri lopetti
    vasta kirjottamansa kirjeen lukemisen. ”Laskekaahan sisään seuraava
    odottaja”, nyökäytti hän taloudenhoitajalle päätään.

    Huoneeseen astui keski-ikäinen, köyhästi puettu ja laiha pappismies.
    Hän kumartui suutelemaan esimiehensä pientä ja valkoista kättä,
    jonka etusormessa kimalteli leveäkantainen, Pyhän Henrikin kuvalla
    varustettu piispansormus.

    ”Valituksiako, poikani?” kysyi piispa vanhus ja hänen suunsa
    ympärille ilmestyi tuskallinen piirre.

    ”Niin, teidän isällisyytenne”, myönnytti pappi aralla ja valittavalla
    äänellä. ”Kymmenysosuuteni viime vuodelta ovat vielä suurimmaksi
    osaksi saamatta ja ruokaveron tältä vuodelta olen ainoastaan kahdesta
    talosta saanut.”

    ”Onko seurakunnassa niin suuri köyhyys?” kysyi piispa jotakin
    sanoakseen, vaikka hän arvasikin syyn.

    ”Ei läheskään”, kiiruhti pappi selittämään, ”mitäs vielä, sillä viime kesänähän
    saatiin harvinaisen hyvä sato. Mutta talonpojat eivät tahdo
    maksaa sen jälkeen kun kuninkaan asiamiehet korjasivat kirkon hopeat
    ja toisen kelloista. Sanovat sen olevan kuninkaan tahdon, ettei
    papeille enää veroa makseta. Olen heitä pannallakin uhannut...”

    ”Pannallako?” keskeytti piispa vakavasti.

    ”Niin, teidän isällisyytenne, pelotellut vain olen, mutta sekään ei
    ole auttanut.”

    ”Antakaa sellaisten uhkausten olla, pannan aika on ollut ja mennyt
    eikä kuningas, kuten kyllä tiedätte, sellaista hyväksy.”

    ”Mutta entäs pyhä isä Roomassa?” uskalsi pappi hiljaa väittää.

    ”Hm, kuningas on meitä paljon lähempänä, poikani”, sanoi piispa
    kartteliaasti. ”Ja siksi toiseksi ei kuningas myöskään hyväksy eikä
    salli, että talonpojat jättävät pappinsa leivättömiksi. Siitä asiasta
    olemme juuri kirjottaneet kuninkaalle ja hän kyllä laittaa niin, että
    se asia tulee korjatuksi. Ilmottakaa se ynnä minun varotukseni ohella
    seurakunnalle.”

    Kun pappi viipyi vielä huoneessa, kysyi piispa:

    ”Mutta kenties sinua painostaa kovempikin hätä?”

    ”Kyllä, tai ei niinkään minua itseäni kuin...”

    Hän vaikeni punastuen.

    ”Hm, sinulla on siis perhettäkin?”

    ”On”, sanoi pappi maahan katsoen, ”enkä minä suinkaan ole ainoa”,
    yritti hän puolustautua.

    ”Kyllä tiedän, kyllä tiedän”, keskeytti piispa. ”Onko perhe sinun
    luonasi pappilassa?”

    ”Ei, eihän toki, sillä piispa Hemmingin statutithan kieltävät sen”,
    ehätti pappi selittämään.

    ”Hm, hm, niin kyllä, mutta mitäs kanoninen laki siinä asiassa säätää?”

    Pappi katsoi vaieten jalkoihinsa. ”Se kieltää papilta kokonaan
    yhteyden vaimon kanssa, sekä julkisen että salaisen”, sanoi piispa,
    ”ja Hemmingin statutit ovat vain hätäkeino, joka koettaa korjata tuon
    vanhemman määräyksen rikkomisia. Mutta jos nyt kerran on hankkinut
    lapsia maailmaan, niin eiköhän jumalallinen laki, joka on näitä
    molempia vanhempi, velvota niistä myöskin huolta pitämään? No niin,
    jos hätäsi on kova niin taloudenhoitajani tuossa saa tehdä hyväksesi
    niin paljon kuin katsoo muilta tarvitsijoilta liikenevän.”

    Hän ojensi kätensä papille, joka yhdessä taloudenhoitajan kanssa
    jätti huoneen. Piispa käveli muutaman kerran lattian yli, istui
    sitten entiselle paikalleen ja sanoi huoaten isä Johannekselle:

    ”Milloinka nämä ristiriidat loppunevat? Tarkastusmatkoillani olen
    melkein jokaisella papilla huomannut olevan lapsia, joita he eivät
    uskalla luonansa pitää. Mutta ehkä pian tulee se aika, jolloin he
    julkisesti saavat mennä avioliittoon ja elää oikeata perhe-elämää.
    Minun aikani on vielä puolinaisuuden aikaa eikä Jumala ole minua
    asettanut uusia uria avaamaan, sen minä kyllä itsestäni tunnen.”

    Sisään astui nyt muuan dominikaanimunkki, jolla oli side otsan
    ympärillä ja kaapu useammasta kohti repeytynyt. Haikealla
    äänellä alkoi hän valittaa, kuinka häntä keruumatkalla ollessaan
    markkinarahvas Halikossa oli pahoinpidellyt ja kuinka kuninkaan
    veronkantaja oli hänet sen jälkeen väkisin kulettanut Turkuun.

    ”Mutta onhan sinulla, poikani, kai tieto siitä, että kuningas on
    kieltänyt munkkeja keruulla kulkemasta muina kuin kymmenenä viikkona
    vuodessa? Nyt on luvaton aika ja vouti on siis noudattanut vain
    kuninkaan käskyä estäessään sinua toimessasi”, vastasi piispa.

    ”Mutta pitääkö meidän totella enemmän kerettiläiskuningasta kuin
    pyhää isää Roomassa?” sanoi munkki kiivaasti.

    ”Siinä ollaan taas, poikani”, huokasi piispa. ”Mutta voitko sinä,
    joka olet minua kolmekymmentä vuotta nuorempi, vakuuttaa minulle,
    että näissä meidän oloissamme on viisaampaa ja Jumalalle otollisempaa
    totella enemmän pyhää isää Roomassa kuin kuningasta?”

    Munkki pysyi vaiti. Piispa jatkoi:

    ”Minä en ymmärrä muuta kuin kehottaa sekä sinua että muita veljiä
    pysymään luostarissa ja lähtemään maaseudulle ainoastaan luvallisena
    aikana.”

    ”Mutta luostarihan on typö tyhjä ja jos meidän harvojen, jotka olemme
    pysyneet munkkilupauksellemme uskollisina, täytyy siellä värjötellä,
    niin kuolemme me nälkään”, väitti munkki.

    ”Hm, sekin on totta”, myönsi piispa ja katsahti epäröiden
    taloudenhoitajaansa, joka sillä välin oli palannut huoneeseen. Tämä
    pudisti päätään.

    ”Olen itsekin tällä haavaa voimaton teitä aineellisesti auttamaan,
    mutta minä kirjotan vieläkin kerran puolestanne kuninkaalle ja jollei
    hän suostu teille apua osottamaan, niin... aina kun minun hinkaloni
    täyttyvät, tulen minä teitä muistamaan, sillä Pyhän Dominicuksen veljeskunta
    on minulle rakas. Villiintynyttä markkinarahvasta meidän
    on mahdoton rangaista, mutta voutia olen minä nuhteleva hänen
    käytöksestään. Ja muutoin on teillä jälelläolevilla tällaisina
    aikoina kahta suurempi syy viettää nuhteetonta elämää rukouksessa ja
    paastossa.”

    Hän ojensi siunaten kättään ja nöyrästi kumartaen jätti munkki
    huoneen. Piispa nojautui tuolinselustaa vasten, peitti käsillä
    silmänsä ja sanoi valittaen:

    ”Puolinaista, puolinaista kaikki! Minun tulisi auttaa ja minä olen
    kuin paaluun sidottu.”

    Hän antoi isä Johannekselle ohjeet kuninkaalle dominikaanimunkkien
    asiassa kirjotettavasta kirjeestä ja huoneeseen astui linnasta
    saapunut voudinkirjuri, jolla oli kädessään paperikäärö.

    ”Herra Maunu Sveninpoika lähettää minut teidän isällisyytenne luo”,
    alkoi hän, kehitellen auki paperikääröä, ”kiirehtimään rästinä olevaa
    kruunun osuutta viimevuotisiin piispankymmenyksiin. Täällä rästien
    joukossa on ensinnäkin sata taaleria rahaa.”

    Kuin apua anoen katsahti piispa taloudenhoitajaan, joka virkkoi:

    ”Käsillä ei tällä haavaa ole niin paljoa.”

    ”Rukiita puolitoista lastia”, jatkoi kirjuri.

    ”Ainakin yksi lasti voidaan maksaa nyt heti, jos se on aivan
    välttämätöntä, mutta loput vasta syksyllä.”

    ”Kaksi lästiä voita, lasti lohta, kolme kippuntaa haukia”, luetteli
    kirjuri rästilistasta.

    Kun hän oli merkinnyt paperiinsa mitä taloudenhoitajan ilmotuksen
    mukaan saatiin tulla heti perimään, lähti hän tiehensä ja sisään
    astui samasta oven avauksesta tuomiorovasti Johannes Pietarinpoika.
    Hän oli kookas ja hillitysti esiintyvä mies, jonka olemuksessa oli
    jotakin synkkää ja painostavaa. Hän oli Flemingien sukulainen sekä
    uskonpuhdistuksen kiivas vastustaja, ja tultuaan piispannimityksessä
    sivuutetuksi osotti hän iäkkäälle esimiehelleen mielellään
    katkeraa mieltä milloin vain sopi. Tervehdittyään piispaa niukalla
    arvokkuudella sanoi hän:

    ”Tulin kuulemaan teidän isällisyytenne mielipidettä uuteen
    kaniikinvaaliin nähden. Se kai olisi toimitettava viimeistäänkin
    Valpurinmessuna.”

    ”Minä luulen, että meidän on tällä kertaa jätettävä kaniikinvaali,
    sillä kuningas on minulle nimenomaan kirjottanut, että kapitulin
    jäsenten lukumäärää on vähennettävä”, vastasi piispa hieman
    arastellen.

    Tuomiorovastin suun ympärillä näkyi ivallinen piirre, kun hän vastasi:

    ”Sen jälkeen jätetään tietysti arkkiteinin, tuomiorovastin ja lopuksi
    kai piispankin virka täyttämättä, että kuningas voi korjata heidän
    palkkatulonsa.”

    ”Kuinkas monta kaniikkia oli Hemming-piispan ja vielä Bero II:sen
    aikanakin?” kysyi piispa.

    ”Se oli silloin, ja sadassa vuodessa muuttuu maailma paljon.”

    ”Mutta jos silloin tultiin toimeen kuudella, tai tuomiorovasti
    ja piispa lukuunotettuna, kahdeksalla kapitulin jäsenellä, niin
    eivät olomme sentään ole niin muuttuneet, että ihan välttämättä
    tarvitsisimme nykyään viisitoista jäsentä kapitulissa. Minun
    ymmärtääkseni me, katsoen valtakunnan hädänalaiseen tilaan, voimme
    jättää ainakin kolme kaniikin virkaa täyttämättä ja luovuttaa niiden
    tulot valtakunnan velkojen maksamiseen.”

    ”Ja tehdä sen pelkästään kuninkaan käskyllä ilman pyhän isän
    suostumusta?”

    ”Lähimpänä miehenäni kysyn teiltä vilpittömästi, mitä te minun
    sijassani tekisitte, kun olisi valittava kuninkaan ja pyhän isän
    välillä?” kysyi piispa vuorostaan.

    ”Ainoan autuaaksi tekevän kirkon jäsenenä ja katolilaisena pappina
    minä ehdottomasti noudattaisin pyhän isän määräyksiä”, vastasi
    tuomiorovasti varmasti.

    ”Seurauksiinko katsomatta?”

    ”Ne minä jättäisin Jumalan huomaan”.

    ”Hm, mutta jospa me, niin monet esimerkit silmäimme edessä, emme enää
    niin ehdottomasti voisikaan luottaa pyhään isään?”

    ”Enemmänkö sitten kerettiläismieliseen kuninkaaseen ja
    kirkonryöstäjään?”

    Piispa kohotti varottaen sormeaan ja sanoi vakavasti:

    ”Muistakaamme, että Jumala on valinnut hänet pelastamaan valtakunnan
    muukalaisten sorrosta, ja jos hän yhdessä tai toisessa asiassa onkin
    erehtynyt ja mennyt liian pitkälle, niin siitä tuomitkoon Jumala.
    Että hän kipeästi tarvitsee rahoja valtakunnan tarpeisiin, sen me
    kyllä hyvin tiedämme ja jos me vointimme mukaan häntä autamme, niin
    tulevat silloin rahat käytetyiksi paremmin Jumalan mielen mukaan kuin
    jos Roomaan lähettäisimme kaikenlaisia lahjuksia.”

    Tuomiorovasti koetti hillitä itseään ja päästä toiselta suunnalta
    esimiehensä kimppuun.

    ”Muutoin oli myöskin asianani”, sanoi hän, ”saattaa teidän
    isällisyytenne tietoon eräs uusi kirkonomaisuuden ryöstö. Pari päivää sitten
    käydessäni Naantalin luostarissa valitti minulle abbedissa,
    että tuo kerettiläisoppeja levittävä maisteri Särkilahti on anastanut
    erään luostarille kuuluvan talon Taivassalon Tammistossa.”

    ”Se on oikeastaan hänelle kuuluvaa perintöä ja on hän sen peruuttanut
    itselleen kuninkaan luvalla.”

    ”Aina vain kuningas! Mutta saanko tiedustella, onko teidän
    isällisyytenne tehnyt mitään sitä estääkseen?”

    Maisteri Särkilahti on köyhä perheellinen mies ja Naantalin luostarilla
    on tiloja yllinkyllin”, vastasi piispa vältellen.

    ”Se ei puolusta ollenkaan kirkon omaisuuteen kajoamista, kaikista
    vähimmän silloin, kun on kysymyksessä luvattoman perheen elättäminen.”

    ”Mitkä ovat luvattomia perheitä?”

    ”Teidän isällisyytenne tietänee sen yhtä. hyvin kuin minäkin,
    että papiksi vihityt eivät saa perheitä perustaa. Ja muutoin oli
    tarkotukseni valittaa sitä, että tuon Särkilahden toiminta käy
    yhä julkeammaksi. Juuri kouluhuoneen ohi kulkiessani tuli kansaa
    kuulemasta hänen saarnaansa ja kauhistuen kuulin minä niitä sanoja,
    joita he käyttivät katolilaisesta kirkosta ja sen päämiehestä. Kuinka
    kauan häntä on kärsittävä koulun rehtorina?”

    ”Minä olen muutaman kerran ollut kuulemassa Särkilahden saarnaa,
    mutta ainakaan silloin en huomannut hänen puhuvan raamatusta
    poikkeavasti.” Tuomiorovastin kasvoilla näkyi terävä ja pilkallinen
    piirre. Piispa jatkoi:

    ”Katsoen hänen tuliseen luonteeseensa olen häntä kyllä kehottanut
    esiintymään maltillisesti, eikähän hän olekaan mitään häiriötä
    matkaan saattanut. Hän hylkää kyllä monet kirkon hyväksymät
    käsitykset, mutta hänen oppinsa ydin on raamatunhengen mukainen, ja
    se se sittenkin on tärkeintä.”

    Antamatta tuomiorovastille tilaisuutta vastata nousi piispa ja ojensi
    hänelle kätensä. Kylmästi tervehtien lähti prelaatti huoneesta.

    ”Nyt menemme köyhien luo”, sanoi piispa taloudenhoitajalleen ja
    yhdessä lähtivät he pihalle. Kaikki sinne kokoontuneet saivat
    osansa joko vaatteita, joita viikon varrella oli sitä varten
    valmistettu, tai ruokatavaroita ja pieniä hopearahoja. Varsinkin
    lapsia kohteli piispa vanhus hellien ja useita orpoja oli hän
    toimittanut kasvatettaviksi. Lopuksi hän luki siunauksen ja palasi
    työhuoneeseensa, jossa hän kirjotti alle sihteerinsä ja kirjurin
    kokoonpanemat kirjeet.

    Aurinko oli juuri laskemallansa. Pienten pyöreiden ruutujen läpi
    tullen loivat sen viimeiset säteet huoneen panelatulle seinälle
    haikeamielisen punerruksen. Vanhus näytti väsyneeltä ja raukealta.

    ”Päivätyömme on vihdoin lopussa. Huomenna alamme taas Jumalan nimeen
    uusin voimin.”

    Kun sihteeri ja kirjuri olivat lähteneet, pukisi piispa
    päällysnuttuun ja lähti ulos. Hänelle oli tullut tavaksi joka ilta
    pistäytyä yksinään rukoilemassa rakkaaksi käyneessä tuomiokirkossa,
    jossa hän kolmenakymmenenä miehuusvuotenaan oli alttaripalveluksia
    toimittanut.

    Alkoi jo hämärtää kun piispa astui ulos. Mielihyvin hengitti hän
    raikasta kevätillan ilmaa. Kohmettunut hiekka ritisi hänen hitaasti
    astellessaan kirkkoa kohti. Vanha kirkonvartia seisoi sakariston
    rappusilla kuten muinakin iltoina ja avasi hänelle oven. Hiljaa
    kuin omien askeltensa kaikua peläten kulki piispa avaran sakariston
    läpi suoraa kirkkoon. Alttarit, jykevät pilarit, ristiinnaulitun ja
    pyhimysten kuvat olivat kätkeytyneet puolipimeään. Päivällä näytti
    kirkko entiseen verraten kuin alastomaksi riisutulta, sillä Otto Rudin
    ja Söyrinki Norbyn ryöstöjen sekä Kustaa kuninkaan anastusten
    jäleltä olivat poissa hopea- ja kultakalleudet alttareilta ja kuorien
    seiniltä. Mutta näin hämyssä saattoi vanhus kuvitella kaiken olevan
    ennallaan ja siksi nämä lyhyet hetket iltaisin tuomiokirkossa olivat
    hänelle kuin käyntejä entisyydessä.

    Pyhän Pietarin kuorissa paloi vahakynttilä. Se loi himmeän valojuovan
    keskilaivan lattian yli vastakkaiselle seinälle, jossa näkyi varjo
    miehen hartioista ja kumartuneesta päästä. Kuorista kuului matalalla
    laulavalla äänellä:

    ”Pie Jesu, Domine, dona ei requiem...” [Pyhä Herra Jeesus,
    anna hälle rauha] ja kun kuorissa messuavaa pappia ei näkynyt
    keskilaivaan, tuntui kuin hänen seinällä näkyvä varjonsa olisi nuo
    sanat lausunut.

    Yksityismessut olivat kielletyt, mutta joku aika sitten oli piispa
    erään hurskaan porvarinlesken rukouksista heltyneenä suostunut
    siihen, että tämän miesvainajan autuudeksi luettaisiin sielumessuja.
    Toimituksen suoritti joka päivä iltamessun jälkeen eräs lähes piispan
    ikäinen pappi ja tapahtui se puolittain salassa. Tämän messun aikana
    saapui piispa tavallisesti kirkkoon ja se oli omiaan tuntuvasti
    täydentämään hänen entisyystunnelmaansa.

    Hetken pimennossa seisten kuunneltuaan messua astui piispakin
    kuoriin, jonka lattian alla lepäsi hänen entinen esimiehensä Konrad Bitz
    . Ristinmerkin tehden polvistui hän alttarin ääreen. Kauan ja
    hartaasti rukoiltuaan nousi hän ja papin jatkaessa messua lähti
    hitaasti kirkosta. Mutta sakaristoon tultuaan tunsi hän suurta
    väsymystä ja istahti yhteen pitkin seiniä olevista nojatuoleista.
    Huoneessa oli jo hyvin hämärä ja seinällä häntä vastapäätä oleva
    ristiinnaulitun kuva häämötti enää mustana, epäselvänä kuviona. Ovi
    kirkkoon oli raollaan ja hiljaisena hyminänä kuului sieltä vanhan
    papin messu.

    Piispa painoi päänsä käsiin ja huokasi. Tässä samassa huoneessa
    olivat liikkuneet ja näillä samoilla tuoleilla istuneet hänen
    edeltäjänsä aina Maunu I:n, ensimäisen suomalaissyntyisen piispan
    ajoista saakka. Ja siitä oli jo kolmatta sataa vuotta. Tuolla kirkon
    lattian alla he kaikki nyt lepäsivät ja sinne oli hänenkin hartain
    halunsa jo päästä...

    Mutta miten olikaan? Hämärä tuolien yllä ikäänkuin liikkui ja tiheni
    ja sen keskeltä selkeentyi yksi toisensa jälkeen päitä, harteita
    ja vähitellen koko vartaloita. Ja niin istui puoliympyrässä pitkin
    seinustaa liikkumattomia vanhuksia ummistetuin silmin Kaikilla
    oli yllään piispallinen viitta ja viitanpoimut ympäröivät heidän
    yhteen puristettuja polviaan. Vaikka heidän piirteensä sakenevassa
    hämärässä näkyivät epäselvinä ja vaikka he istuivat pää kumarassa ja
    ummistetuin silmin, tunsi piispa heidät järjestään kuin olisi eilen
    viimeksi ollut heidän parissaan, eikä hän tuntenut mitään ihmetystä,
    että he siinä istuivat.

    Perimpänä ja enimmän pimennossa istui Suomen kirkon perustaja,
    Pyhä Henrik, ja hänen rinnallaan molemmat venäläisten vankeudessa
    kuolleet käännytystyön jatkajat, Rodulf ja Folkvino. Muista vähän
    erillään istui vaskenkarvaisin kasvoin Tuomas ja häntä seurasivat
    kolme Räntämäen piispaa sekä niiden rinnalla kuusitoista muuta Suomen
    piispanhiipan kantajaa. Lähinnä Skytteä istui viisi hänen lähintä
    edeltäjäänsä, joiden kaikkien aikana hän oli kaniikinvirkaa hoitanut.
    Tuimin piirtein ja muita ryhdikkäämpänä istui viimeksimainittujen
    joukossa unioniajan sotainen piispa, Konrad Bitz, ja hänen
    piispallisen pukunsa päällä häämötti rintahaarniska sekä kupeellaan
    miekanponsi. Mutta Tuomas piispa kohotti hiukan päätään, avasi
    hitaasti silmänsä ja kysyi:

    ”Ovatko Häme ja Karjala saatetut jo kirkon kuuliaisuuteen?”

    ”Ne ovat, mutta onko minun huolehtimani tuomiokirkon rakentaminen
    päätetty ja onko kaniikkien lukumäärä pysynyt neljänä, joksi sen
    järjestin?” vastasi piispa Katillus.

    ”Tuomiokirkko on valmistunut ja minä olen vihkinyt sen toimeensa”,
    ilmotti Maunu I.

    ”Minun piispauteni aikana hävittivät venäläiset Turun ja polttivat
    tuomiokirkon Onko se korjattu?” kysyi Ragvald II.

    ”Minä olen korjauttanut tuomiokirkon ennalleen ja laajentanut
    kapitulia kahdella uudella kaniikinviralla”, vastasi tarmokas
    kirkkovaltias Benediktus. ”Minä järjestin kymmenysverot ja pidin
    ensimäisenä piispankäräjiä sekä pappeinkokouksia. Ovatko laitokseni
    pysyneet voimassa?”

    Sananvuoron otti hänen lähin seuraajansa, Hemming piispa, jonka pään
    ympärillä näkyi pyhimyskehä. Hän lausui:

    ”Ne ovat sekä pysyneet voimassa että lisääntyneet ja kasvaneet.
    Huolimatta siitä että minun piispauteni aikana riehui Mustasurma maassa,
    olen minä syventänyt ja vahvistanut kirkollista järjestystä.
    Minä olen kaunistanut tuomiokirkkoa ja lisännyt siihen uusia kuoreja
    ja alttareita, minä olen laajentanut kapitulia ja perustanut
    tuomiorovastin viran, toimittanut tuomiokirkolle maatiloja sekä
    kallisarvoisia kirjoja ja lujentanut kirkon valtaa. Papiston
    velvollisuudet olen minä määritellyt statuteissani sekä saattanut
    käytäntöön pappien naimattomuuden. Piispanistuimelle minä olen
    toimittanut jalokivillä kaunistetun hiipan ja sauvan, puolustanut
    maani etuja kuninkaita vastaan sekä masentanut vastahakoisia
    pannakirouksella. Onko nämä kaikki säilytetty ja pidetty voimassaan?”

    ”Olen koettanut vointini mukaan pitää yllä kirkon valtaa ja
    käyttänyt pannaa niskottelijoita vastaan. Tuomiokirkossa panin
    alulle pääkuorin rakennuksen, mutta minun sallittiin hoitaa korkeata
    virkaani ainoastaan kaksi vuotta”, ilmotti oppinut Johannes II, joka
    nuoruudessaan oli ollut Parisin yliopiston rehtorina. ”Minä olen sen
    työn onnellisesti päättänyt. Hiippakuntani rajoista olin riidassa
    Upsalan arkkipiispan kanssa, mutta suoriusin siitä voitolla”,
    täydensi hänen seuraajansa Johannes III Westfali.

    Bero II Balk, joka oli tuomiokapitulin kiiruusti kokoon haalimalla
    rahasummalla saanut käydä pyhää isää Avignonissa suostuttelemassa
    sekaantumasta piispanvaaliin, lausui hiljaisella äänellä:

    ”Minun oli suotu onnettomana aikana kantaa Suomen hiippaa. Merirosvot
    ja venäläiset haaskasivat kilvan seurakuntaani, hävittivät Turun ja
    ryöstivät sekä tärvelivät tuomiokirkkoa. Voitavani olen tehnyt, mutta
    kaikkea en ole ehtinyt ennalleen saada.”

    Hänen lähin seuraajansa, Maunu II Tavast, jota Suomen aatelisto oli
    ”palvellut kuin kuninkaallista majesteettia”, lausui nyt lempeällä
    äänellä:

    ”Kaikki on jälleen saatettu siihen kuntoon kuin autuaan Hemming piispan
    aikana sekä runsaasti lisätty. Minun suotiin viipyä
    piispanistuimella lähes neljäkymmentä ajastaikaa. Minä vahvistin
    Kuusiston linnaa piispojen suojaksi, taistelin Ruotsin rauhattomia
    ylimyksiä vastaan ja tuin Kaarlo kuningasta hänen horjuvalla
    valtaistuimellaan. Minä kiertelin ahkerasti tarkastusretkillä
    ympäri maatani, suojelin talonpoikia aateliston sorrolta ja valvoin
    pappieni elämää. Jerusalemin matkaltani toin minä runsaasti
    kalleuksia tuomiokirkolle, jota minun toimestani laajennettiin
    uusilla kappeleilla. Minä järjestin ja täydensin jumalanpalveluksen,
    niin että tuomiokirkossa kaikui messu yli päivän aamuvarhaisesta
    iltamyöhään. Kirkon asemaa minä vahvistin ja lisäsin sen tuloja,
    opetuksesta sekä köyhien ja sairaiden hoidosta pidin minä huolta ja
    hurskaiden naisten olinpaikaksi perustin Armonlaaksoon luostarin.
    Ovatko kaikki nämä pysyneet voimassaan?”

    Konrad Bitz, joka sotajoukkonsa etunenässä oli taistellut Kaarlo
    kuningasta vastaan, lausui lyhyesti ja karskisti:

    ”Minä olen säilyttänyt edeltäjäini perinnön ja unionikuningasten
    avulla lisännyt tuntuvasti Suomen kirkon etuja. Vastahakoiset ja
    niskottelijat olen pitänyt terveellisessä kurissa.”

    Hänen rinnallaan istui Maunu III Särkilahti, joka tuomiorovastina
    ollessaan oli Saksan keisarilta saanut Turun tuomiorovasteilla
    perintönä kulkevan palatsikreivin arvonimen. Hän lausui:

    ”Sotia, nälänhätää ja ruttotauteja on Suomi saanut läpi aikojen
    kestää ja mitä edeltäjät ovat rakentaneet, sitä seuraajat ovat
    saaneet jo nähdä raastettavan. Vointini mukaan puolustin minä
    kuitenkin maani etuja Ruotsin valtionhoitajaa vastaan, menetin
    varani ja sotajoukkoni taistelussa vanhaa vihollistamme venäläistä
    vastaan, jonka käsistä minä ystäväni Knuutti Possen kanssa pelastin
    Viipurin. Järjestystä ja kirkon valtaa olen koettanut ylläpitää ja
    syventää kristillistä valistusta määräämällä jumalanpalveluksissa
    käytettäväksi myöskin kansan omaa kieltä.”

    ”Sodan ja sekasorron riehuessa olemme mekin lyhyen piispautemme
    aikana vointimme mukaan koettaneet säilyttää edeltäjäimme työtä”,
    ilmottivat Lauri Mikaelinpoika Suurpää ja Johannes Olavinpoika.

    Viimeisenä, lähinnä Skytteä istui Arvid Kurki. Hiljaa ja tasaisesti
    sanoi hän:

    ”Minä kannoin Suomen hiippaa kahtenatoista onnettomana vuotena.
    Turku ja olivat piispaksi tullessani raa’an vihollisen
    hävittämät ja uudet vielä raskaammat koettelemukset koittivat maalle.
    Uutta ei minun suotu rakentaa, mutta entistä koetin minä voimaini
    mukaan säilyttää. Varani ja sotavoimani annoin maan puolustukseen,
    mutta ennenkuin vihollinen oli karkotettu, kutsui Jumala minut
    luokseen. Toivon kuitenkin, että uutta on ruvettu hävitetyn tilalle
    rakentamaan.”

    Nyt kääntyivät kaikkien katseet Skytte vanhukseen. Kolmekolmatta
    Suomen kirkon entistä, päämiestä, joista useimmat olivat kirjottaneet
    nimensä ”Jumalan armosta Turun piispa”, katsoi häneen, ja totisina
    ja kysyvinä näkyivät hämyn keskeltä heidän silmänsä. Vanhus kohotti
    kättään ja liikutti huuliaan, mutta samalla havahtui hän ja näki
    seinustoilla häämöttävän tyhjien tuolien. Kirkosta kuului vielä
    messun hyminä ja hän kertasi hiljaa:

    ”Pie Jesu, Domine, dona mihi requiem!”

    Hän nousi vaivaloisesti seisoalleen ja lähti sakaristosta. Portaille
    tullessaan näki hän edessään kirkkopihalla kaksi mustiin kaapuihin
    puettua miestä, joista vasta ylennyt kuu loi pitkät varjot. Toinen
    miehistä oli pitkä ja hoikka ja piispa tunsi hänet sekä ryhdistä
    että äänestä, kun hän hiljaa puheli toverinsa kanssa. Hän viivähti
    hetkisen pimennossa portailla ja tunsi kuin vastenmielisyyttä lähetä
    miehiä, joiden hän arvasi vartovan häntä.

    ”Mutta sitten lepään kyllikseni, kun pääsen tuonne kirkon alle”,
    ajatteli hän ja astui alas portailta.

    Miehet tervehtivät häntä kunnioittavasti ja pitempi sanoi:

    ”Vaikka onkin jo myöhäinen, halusimme teitä, isä, tavata vielä erään
    asian takia.”

    Hän oli maisteri Pietari Särkilahti ja hänen toverinsa oli
    dominikaaniluostarin priiori, nuori Mikael Karpalainen.

    ”Käykäämme sisälle luokseni, niin saamme hetkisen puhella”, sanoi
    piispa ystävällisesti ja ääneti lähtivät he piispantaloa kohti.

    Kun he olivat tulleet huoneeseen ja piispa istahtanut tuoliinsa,
    sanoi hän Karpalaiseen kääntyen:

    ”No, poikani, oletko jo tehnyt lopullisen päätöksen?”

    ”Minä olen päättänyt jättää luostarin.” Piispan kasvoilla kuvastui
    pieni pettymys, kun hän virkkoi:

    ”Et siis voi luopua Magdalenastasi?”

    ”En”, vastasi Karpalainen alas katsoen.

    ”Siitä huolimatta, että kanoninen laki kieltää hengelliseen säätyyn
    kuuluvaa menemästä naimisiin?”

    ”Mutta tiedättehän, isä, että paljon vanhempi ja pätevämpi
    laki taasen sallii sen, nimittäin pyhässä ilmotettu
    jumalallinen laki”, sanoi nyt Särkilahti toverinsa puolesta.

    ”Niin”, sanoi piispa ja loi katseensa alas, ”niin, niin, olette
    oikeassa, mutta minä, ukko polo, elän vielä entisissä.”

    ”Lopullista askelta en kuitenkaan ole tahtonut tehdä, ennenkuin
    te, isä, annatte suostumuksenne”, sanoi Karpalainen. ”Myöskään en
    tahdo ottaa sitä Taivassalon kirkkoherran virkaa yksistään kuninkaan
    suostumuksella, vaan...”

    ”Ota se, poikani, ota minunkin suostumuksellani”, kiirehti piispa
    sanomaan, ”ja Jumala askeleesi siunatkoon. Minun vain tulee surku
    nähdessäni, että rakkaiden dominikaanieni joukko yhä harvenee, mutta
    Jumalan tahdon täytyy tapahtua ja se vaatii uusia teitä kulettavaksi.
    Minä näen sen, mutta itse olen juurillani kiinni entisessä. Te
    voitte kulkea ehyin sydämin uutta uraa, mutta minun on päivätyöni
    suoritettava jaetulla sydämellä. Minun on itsessäni koettava ja
    tunnettava vanhan mureneminen ja hajoaminen enkä pääse siitä, että se
    välistä koskee kipeästi. Tuolla kirkon sakaristossa äsken hetkisen
    viivähtäessäni ja kaikkea mennyttä muistellessani olin näkevinäni
    kaikki edeltäjäni piispanvirassa ja minusta tuntui niin vaikealta
    ajatellessani, etten ole kyennyt heidän työtään säilyttämään. Mutta
    teitä nuoria nähdessäni kirkastuu minulle tulevaisuus ja silloin
    tuntuu minusta aina, että vaikken olekaan mitään näkyväistä saanut
    aikaan, niin sentäänkin on Jumala minua laupiaasti tuomitseva, kun
    siirryn sinne edeltäjäini joukkoon.”

    Nuoret miehet olivat liikutettuja ja entistä kunnioittavammin
    tervehtivät he poislähtiessään vanhaa esimiestään.

    Yksin jäätyään otti piispa kynttilän käteensä ja siirtyi
    makuuhuoneeseensa. Se oli pieni kammio valkeaksi kalkituin seinin.
    Nurkassa oli matala ja kapea sänky kovine olkipatjoineen ja karkeine
    villapeitteineen. Lähellä sitä oli rukoustuoli ja sen päällä seinällä
    ristiinnaulitunkuva. Rukoiltuaan sen edessä polvillaan laskeutui
    piispa levolle, risti kätensä rinnalleen ja silmänsä ummistaen
    huokasi:

    ”Ah, Herra, päästä jo palvelijasi rauhaan!”

                                                      ⸻

    Kaksikymmentä vuotta sen jälkeen, kun Mikael Karpalainen erosi
    luostarin esimiehyydestä, sai Skytte vanhus vielä kantaa päivän
    kuormaa ja hellettä ja vasta yhdeksänkymmenvuotiaana pääsi hän
    lepäämään edeltäjäinsä seuraan tuomiokirkon alle. Pietari Särkilahti
    oli jo paljon ennen iäkästä esimiestään mennyt lepoon. Mutta hänen
    työnsä jatkajaksi ja Martti Skytten seuraajaksi oli sillä välin
    kypsynyt Mikael Agricola.