Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KATSOMUKSEN IHANUUDESTA.

    Istuin juuri puutarhassa. Syreenien tertut riippuilivat ylläni
    vehreässä lehvistössä, ruohosto rehotti istuimeni vieressä istuimeni
    tasalla, hyönteiset surisivat ilmassa ja pensaissa, edessä välkkyi
    puisto, jonka häälyvä läpinäkymätön vehreys kylpi auringon rajattomassa
    kirkkaudessa, yllä säteili metallinen siniseksi valettu taivas, joka
    valoi ja valoi loistoansa kaiken ylitse. Niin oli kuin olisi juossut
    koko sen vihannuuden tunnoksi. Yhdeksi silmänräpäykseksi suli koko
    luonnon täysirintaisuuteen; kaikki se humuava vellova elämälle
    aukeentuminen ja elämässä läikkyminen, joka kuului kuin äänenä
    jokaisesta ruohosta, jokaisesta lehdestä, tykähti yhtenä hetkenä
    ihmiseen, kaikki aistimet joivat sitä, olisi huudahtanut ilosta siinä
    vehreyden ja runsauden riemussa. Väkevä, väkevä on maan rinta, väkevänä
    versoo elämä maan rinnasta, huumaavaa pyörryttävää olemisen iloa on
    puiden täyteläinen tulviva vehreys, on maan rinnasta tunkeva ruoho,
    riemusta juopuneelta kuuluu lintujen hykähtynyt viserrys ja ahnaina
    avaavat kukkaset kellonsa juodakseen, juodakseen elämää. Siihen
    heittäisi itsensä maahan pitkälleen, kätensä levittäisi korkealle
    ruohostolle, joka hivelevästi taipuisi käden alla, siinä makaisi
    oiennettuna ruohostolle, kasvot taivasta päin, näkisi häilyvän
    tuoksuvan heinän välitse taivaan ja kultaiset puiden latvat yllänsä, ja
    hengittäisi, hengittäisi suven rintaansa, suullaan ja sieramillaan sitä
    itseensä imisi, silmillänsä hyväilisi ja vetäisi, kuulollansa ja koko
    olollansa tuntisi. Kesästä tupertuu, pyörtyy, kesä läikkyy ihmisen
    ylitse, sen runsaus- ja tuoksuaaltoihin hukkuu. — Ihanaa oli siinä
    suven keskellä, ja nyt jälkeenpäin tunnen kuin olisin hetkeksi ollut
    taivaassa. —

    — Istuin kerran hetken, ja pitkän hetken, ja katselin lehtimetsää,
    jolle illan aurinko valoi säteilevää kultaa. Siinä oli edessä kirkas
    auringossa heleilevä ranta, tunsi silmillänsä sen keveän päilynnän,
    mutta ei katsonut sitä, silmät pysyivät korkeassa lehtimetsässä, joka
    loisti kuin ihanaksi siseleerattu kultateos. Se lehvistö seisoi kuin
    kultakylvyssä, tummat punervaruskoiset varjot, jotka välähtelivät sen
    sisältä, leikkasivat sen loisteen kultaisemmaksi. Omituinen helminen
    riemu poltti sydäntä siinä katsellessa. Olisi ainaiseksi jäänyt
    silmillään riippumaan sen kultaisen lehtimetsän näkyyn, edessä keveästi
    päilyvä veden kalvo, mitään muuta tuntematta. Niinkuin äänetön ääretön
    kirkko oli koko se luonto, vedet ja lehtinen aurinkoinen ranta, taivas
    yllä. Olisi liittänyt kädet ristiin rinnallensa ja nautintoonsa sammuen
    liukunut kaiken, koko kultaisen luonnonkajastus-sieluksi. — Niin sekin
    hetki oli kuin silmänräpäys taivaassa. —

    — Katselin kukkasta kerran, neitsyistä viljuvaljua. Niin puhtaina
    riippuivat sen kellot varressaan, ja itse se varsi nousi lehtiensä
    välistä kuin kaunein sointuvin ajatus. Hyväilin mieltäni katselemalla
    kukkakellojen kaunista riipuntaa, niinkuin sointuvin soitto niin ne
    keveästi kallistuivat kukkanen kukkasen yllä. Jokaista kukkaskelloa
    katsoessani soi mieleni liikutettuna runona. Kuinka puhtaina ja
    kauneuttaan kylläisinä kaareutuivat niiden kukkahelmien posket, ja
    kuinka hienona, sieluun hiipivänä sointina tunsi niiden koko muodon!
    Värisi niiden kellojen hennoimmalla aistilla leikeltyä terää nähdessä,
    ja niiden kuvun muotoon oli vangittu kuin hillitty mutta täysiääninen
    olemisen kauneus-sävel. — Pitkän hetken soi sitä kukkasta katsoen ja
    kukkasta tuntien. —

    — Kylmä kelmeä talvipäivä, takanani on huurteinen koivumetsä, jonka
    oksat kuin juhlallisina kynttilöinä nousevat ilmaan ympärilläni,
    edessäni on lunta — lunta, lumilakeuden toisella puolella nousee
    korkea tumma metsän ranta, joka heittää pitkän sinervän varjon hiukan
    epätasaiselle lumenpinnalle edessään. Kylmä lämmittämätön aurinko
    loistaa maiseman ylitse, sytyttää kuin kristallikruunut koivumetsässä
    ympärillä ja saa lumenpinnan rakeilemaan kuin viherjöinä ja punaisina
    ja sinisinä tähtinä, jotka leimuen syttyvät ja sammuvat. Siinä olen
    hiljaisuudessa ja tunnen sitä puhdasta kylmää talvea, jostain nousee
    kuulakasta taivasta vastaan sakea, ylhäältä punaisenharmaa savupilari,
    toiselta taholta kuulee jonkun metsälinnun kuhertavan äänen talvimetsän
    lasikaikuisen ilman kannattamana, lähelläni juuri kuuluu joltakin
    oksalta putoavan lunta maahan. Siinä seison liikkumatonna lumisen
    metsän keskellä, silmäni seuraavat milloin auringon moniväristä
    säteilyä hangelle, milloin vuoroin valkoiseksi ja sinertäväksi
    aaltoavaa lumenpintaa kauempana edessäni, kunnes ne viimein jäävät
    lepäämään metsälle, joka levollisen majesteetillisena kuvastuu
    punervahuurteista taivasta vastaan. On näin viileä, tyyntynyt rauha
    mielessä, tuntee kuin yhdellä hetkellä koko sen lumisen huurteisen
    maiseman itsessään, ja on itsekin mielessään yhtä seesteisen kirkas ja
    jääkynttiläinen. Kaikki ympärillä on yhtähaavaa läsnä mielessä, kaikki
    aistimet värjyvät talvenmaisemaksi, ja yhtenä, koko sielun täyttävänä
    hetkenä on mieli paljaasti sen puhtaan, puhtoisen luminäyn ja talven
    korkean kirkkaan seeste-temppelin tuntoa. — Ihana, itsestään
    unhottunut hetki, josta herättyäänkin aisteissaan vielä kauan
    jälkeenkin päin tuntee viileyden ja tyyneyden lumista rauhaa. —

                                                      ⸻

    Ihana on maailman näkö, ja ihanaksi se ihmisen koskee. Jokainen hetki,
    jona aukenee katsomaan ympärilleen on täysinäisen riemun hetki.
    Kukkuralleen nousee ihminen maailmaa nähden, ja runsauden ja iäisyyden
    tulvana liikkuu ihminen luonnon tulvahuttamana.

    Kaikki maailmassa on hetkessä kokonaista ja itsetäydellistä. Jokainen
    ruoho maassa, jokainen kivenkiteymä vuoressa, jokainen ilmoja liitävä
    lintu ovat olossaan ja muodostumisessaan täydellinen, itseänsä
    selittävä ja itsessään lepäävä luonnon rinnan vuodatus, ne ovat
    iäisyyskupla, joka yhdessä edessämme olevassa silmänräpäyksessä
    toteuttaa itsensä. Jokaista luonnonmuodostumaa katsoen me saatamme
    katsoa iäisyyteen, jokaisen kiven, jokaisen ruohon edessä saatamme me
    syventyä ajattomaan, ajan vaihtumisen ulkopuolella olevaan sen kiven
    tai ruohon kokonaisesti tuntemiseen, jolloin yhdessä hetkessä tunnemme
    sen kokonaisesti olossaan ja muodostumisessaan. Jokainen
    luonnonmuodostuma on jokaisessa hetkessään iäisyyden päilyntäpeili,
    siinä on kaikki läsnä, menneisyys, joka on sen muodostanut,
    tulevaisuus, jonka mahdollisuudet se itsessään sisältää, nykyisyys,
    joka sen kokonaisesti täyttää. Yhdessä ruohon lehdessä on vangittuna
    koko auringon vaikutusvoima, on maan ja ilman mahdit, on jokainen
    aurinkoinen ja pilvinen päivä, menneisinkin päivä, joka valaisi sitä
    ruohoa, josta se siemenenä on polveutunut, tulevaisinkin päivä, jota
    varten sillä tänään on itsessään aines, josta siemen siemeneltä
    tuhannen vuodenkin perästä on puhkeeva uuden päivän aurinkoa imevä
    ruohon lehti. Kaikkeus on välittömästi ihmisen joka silmäyksen edessä
    läsnä. Ennenkuin kivi on jäätynyt muotoonsa, ennenkuin maa on voinut
    kukkaistua ruohoihinsa, taivaan ilma sineensä, on koko kaikkeuden
    täytynyt olla niinkuin se on. Pienimmälläkin on koko kaikkeuden
    kokonaisuus olemisensa edellytyksenä ja pienimmästäkin voimme me
    puhjeta kokonaisuuden ymmärtämiseen, jos vaan voimme sen pienimmän sen
    kaikessa hennoimmassa sisällisyydessä ymmärtää. Jos voimme selittää
    kuinka kivenkide on muodostunut kaikkein alkunaisimpaan syntyynsä ja
    kaikkein ominaisimpaan sisältöönsä asti, silloin voisimme sitä
    esittäessämme antaa koko olemisen historian ja koko olemisen
    selityksen.

    Jokaisena silmänräpäyksenä on iäisyys elävänä ja tunnettavana edessämme
    ja ympärillämme. Jokainen oleva hetki on iäisyyttä, siinä on koko
    oleminen läsnä, siinä on kaikki se menneisyys, joka on muodostanut
    nykyisyyden tilan, ja siinä on mahdollisuutena kaikki se tulevaisuus,
    joka voi muodostua nykyisyydestä, menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
    ovat aina joka hetkenä silmäimme ja tuntemisemme edessä. Kaikki,
    pieninkin on iäisyyden kuvastusta. Iäisyyteen voimme nähdä, ja
    iäisyyden tuntoon tulla, jos mihin tahansa, pienimpäänkin syvennymme
    pohjaan vaipuvalla tunnolla, kokonaisuuden vaikutuksesta on pieninkin
    syntynyt, pieninkin on välitön kokonaisuuden osa, on itse
    kokonaisuutta. Ikäänkuin jokainen meriveden pisara on samaa ainesta
    kuin meri kokonaisenaankin, samoin on kaikkeus jokaisessa
    pienimmässäkin ilmestymismuodossaan yhä samaa kaikkeutta, ja me voimme
    siihen syventyen välittömästi sukeltaa kaikkeuteen.

    Mutta paitsi sitä, että kaikki, minkä havaitsemme, on kaikkeuden
    kokonaisuutta, on jokainen ilmiö, joka tulee silmäämme, myöskin
    itseänsä, omaa olemistaan, se elää. Kaikki aines ja kaikki oleva siinä
    on kaikkeutta, iäisyyttä, iäisyyden vuodatusta, kaikki siinä on
    ehdottomasti välttämätöntä, koko kaikkeuden yleistilan edellyttämää,
    mutta itse se sentään on muotoansa ja elää omana muotonansa omaa
    itsenäistä elämäänsä. Tämä omakin elämä on sentään ainoastaan
    näennäisesti itsenäistä. Itse yksityisen ilmiön oma yksityisin muotokin
    on jo sen ilmestymispakossa ehdottomasti ja iäisesti määrätty.
    Ikäänkuin syreenin lehden idussa on ehdottomasti määrätty pyrkimys
    varmaan muotoon, jonka se kasvaessaan ainoastaan toteuttaa; niin
    helpolta kuin näyttäisikin sen olevan voivan ottaa mikä muoto tahansa
    yllensä, siinä kun se ilmasta ja rungosta kasvamisaineksensa imee, se
    aina sentään välttämättä ottaa aina varman, sisältään vaaditun
    ulkomuotonsa; samoin muodostuu kaikki muukin varmaan, koko menneisyyden
    tilan vaatimaan ehdottomaan muotoonsa. Kaikki mikä tapahtuu, ja kaikki
    mikä muodostuu, tapahtuu ja muodostuu välttämättömästi, missään ei ole
    pienintäkään sijaa tilapäisyydelle. Pieninkin repeämä, jonka joku eläin
    on tallannut ruohon lehteen on välttämättömästi syntynyt, on ollut koko
    kaikkeustilan toteumusvaatimus, ja jos kokonaisesti olisimme osanneet
    katsoa kaikkeutta koko sisällössään ja muodostumisessaan, silloin
    olisimme voineet edeltäpäin havaita senkin tapauksen täytyvän tapahtua.
    Ei ole mitään vapaata maailmassa, kaikki joka on, täytyy olla, ja
    kaikki joka tapahtuu, on täytynyt tapahtua, ei valitse lammas vapaasti
    laitumella kahden sen edessä kasvavan ruohontupon välillä, joista se
    toisen syö ja toisen jättää, eikä määrää ihminen itsenäisesti istuuko
    hän tuolle tuolille vai tälle. Yhtä välttämätön ja luonnonlain mukainen
    kun on kiven putoaminen maahan, kun sitä on lakattu pidättämästä, yhtä
    välttämätön ja luonnonlainmukainen oli Napoleonin retki Moskovaan, ja
    joll’emme sitä välttämättömyyttä elävästi havaitse, on syynä siihen
    ainoastaan se, ett’emme kokonaisesti voi havaita kaikkeuden pohjaa,
    jolta jokainen yksityinen ilmiö tai teko on luonnollinen välitön
    emanatiooni. Kaikki maailmassa on kokonaistilan toteutumista, kaikella,
    pienimmälläkin on selityksensä ja tapahtumisvaatimuksensa
    kokonaistilassa, kaikkeudessa. Ei ole mitään, joka olisi itsenäistä,
    kaikki on vaan kaikkeuden esille-tulvimista, jokainen yksityinen muoto
    on kaikkeuden esilletulemistapaa, joka saa muotonsa sisältönsä
    vaatimuksesta. Kaikkeus, iäisyys on kaikessa läsnä, kaiken tapahtumisen
    takana voimme, jos oikealla syvämielisyydellä voimme maailman
    kokonaisuutta havaita, voimme nähdä iäisyyden. Iäisyys on olemisen
    tausta, oleminen vuotaa iäisyydestä, on iäisyyden havaittavaksi
    tulemus. Jokainen haihtuvinkin ja ohimenevin ilmiö on olemisen
    iäisyysmeren aaltoa, ja sen koko sisältö on iäisyyttä.

    Kaikki on siis iäisyyden peiliä ihmisen ympärillä. Tämän iäisyyden
    havaintoon voi ihminen sentään päästä ainoastaan, jos hän hetkeksi
    tekee ikäänkuin tehottomaksi oman olemisensa. Ihminenkin on nimittäin
    olemisessaan osa tätä kaikkeuden kokonaisuutta, hänelläkään ei ole
    muuta tehtävää kuin elää, elämällään tätä kaikkeutta toteuttaakseen,
    ihminenkin on kaikkeuden leikkikalu, joka, luullen olevansa itseänsä,
    ja omaa toteutustaan tavotellen, onkin vaan yksi kaikkeuden
    ilmitulemiskeinoja. Mutta ikäänkuin aallosta aallon oman voiman
    irtiheittämä latva joskus viskautuu itse aallon yläpuolelle, samoin
    saattaa ihminen, jos hänen elämisvoimansa on vahvin ja liikkuvin,
    joskus singahuttaa itsensä olemisensa toteutuspakon ulko- ja
    yläpuolelle. Joskus elävimpänä ja kirkkaimpana hetkenämme saattaa
    tapahtua, että voimme heittää valaistuvan katseen olotavotuksemme rajan
    ulkopuolelle. Minä tarkotan että joskus saatamme yhdessä hetkessä, kun
    olemme ikäänkuin olemisemme kukkuralla, silloin saatamme siinä tunnossa
    että elettävänämme olevana hetkenä olemme kaiken olemistehtävämme
    täyttäneet, tuntea itsemme olemisemme ainaisen pyrkimyksen
    ulkopuolella, vapahdettuina siitä oman itsensä tehoisaksi tekemisestä,
    joka on kaiken olemassa olevan elämä, meillä on semmoisena hetkenä yli
    hetken tarpeen liikenevää voimaa, ja silloin saatamme olemisemme
    hetkellisessä rikkaus- ja täydellisyys-rauhassa silmänräpäykseksi
    tuntea maailman oloa semmoisena kuin se kaikkeudessaan on itsemme
    ulkopuolella. Me voimme joskus olla täyttäneet kaiken pyrittävämme, ja
    silloin silmänräpäykseksi olla tulvahtaneet itsekylläiseen olo-voimaan,
    jolloin pyrkimystilamme jännitys on sammunut meistä ja me itseytemme
    jänteestä vapahtuneina täysinäishyminöivän hetken saamme seista itse
    olemista olemisenaan kasvoista kasvoihin. Niinä hetkinämme olemme
    iäisyyttä tuntemassa ja niihin hetkiin tulvimme, kun päilymme
    kylläisintä olemistilan runsautta, niin kylläistä, ett’emme itse enää
    olemisemme toteuttamiseksi sitä tarvitse, vaan että voimme asettua
    ikäänkuin lepäämään sille omalle voimallemme ja siinä levossamme soida
    kaikkeuden tuntemishyminäksi. Semmoisina hetkinä on ikäänkuin yht’äkkiä
    olisi siirtynyt ahtaasta vankikopista, jonne ei aurinko ikinä katso, ja
    jossa aina on tukala ja ummehtunut hämäryys, ikäänkuin sieltä yht’äkkiä
    olisi siirtynyt iloisten niittyjen keskelle, jotka kukkasinensa
    välkkyvät auringossa, ja joiden yllä sinisessä ilmassa linnut pitävät
    suurta iloaan. Ne hetket ovat ihaninta oloa, ja ken niitä kerran on
    saanut elää, hän etsii niitä uudestaan ja uudestaan. Ne eivät ole muuta
    kuin vapaata ja suoraa iloitsemista olemisen näystä ulkopuolellamme,
    mutta merkillisen ihanasti virkistyy sielu niiden hetkien itsestään
    unohtuneesta katsomisesta. Ken kerran on sattunut katsomaan
    ilta-auringon kullassa taivaan sinistä taustaa vastaan kylpevää puuta
    ja tuntemaan siihen sidotun sydäntä välkäyttävän ihanuuden, hän
    uudestaan ja uudestaan pyrkii antaumaan uuteen ihanuuskylpyyn saman
    ilta-aurinkoisen puun edessä. Ken kerran on sattunut silmillään jäämään
    yllämme kaareutuvan taivaan sinikuvun katsomiseen, ja siihen
    katsomiseen joksikin taivaalliseksi hetkeksi unohtunut, hän toistekin
    tavottaa herätä semmoisen katsomis-silmänräpäyksen itseunohtuneeseen
    ihanuuteen. Kauniin sinisäkenöitsevän lahden näkö viherjälehteväin
    rantojen välillä, maisema, joka huikaisee silmää ilta-auringon
    kultaloistossa, solavan lempeän lehtimetsän sisus, jossa keveäviherjät
    lehdet hiljaa häilyvät, ylhäisen metsän pilaristo, jossa puut kasvavat
    kirkoksi ylle, kalkki se hetken tuntona värähtää ihmiseen ja
    värähdyttää hänet itsensä hetkelliseksi, kaiken tuntevaksi peiliksi. En
    tiedä, mitkä ihanuuden sanat sanoisin niistä helmisistä hetkistä, joina
    tällä tapaa olemme värähtyneet ympärillämme olevan luonnon
    kokonaiskuvan tuntemiseen. Semmoinen hetki on pyhä, me palvelemme
    jumalaa silloin, olemista itseään, ne ovat olemisen ilon rikasta ihanaa
    sointia meissä. Niinä hetkinä olemme me juosseet edessämme olevan
    kokonaisuuden tunnoksi, kaikki edessämme on yhtä haavaa
    väräyksellisesti läsnä itsessämme, koko tilamme on oikeastaan edessämme
    olevan kuvan tuntemista, olemme kuin selvin herkin peili sen edessä, ja
    kaikki siinä on yhtähaavaa läsnä meissä, me olemme luonnonkuvan
    kokonaisuutta, sielumme on luonnon päilyntää. Niin ihana, ihana on
    semmoinen hetki, — muistokin semmoisesta hetkestä heittää jälkeenpäin
    taivaallisen loisteen mielelle. Semmoisina hetkinä on ihminen ollut
    iäinen, on itsensä unohtaneena ollut iäisyyden partaalla, iäisyyttä
    tuntemassa. Kaikki oleminen ympärillämme on nimittäin, kuten jo sanoin,
    iäisyyden ilmestystä, ja jos voimme vapaasti ja unohtuneesti jäädä
    olemisen tuntemiseen ympärillämme, olemme samassa tykähtäneet iäisyyden
    päilynnäksi. Me olemme silloin havahtuneet siitä umeasta itseänsä
    toteuttamisen orjuudesta, joka sisäisenä pakkona tai elämisen
    energiiana lepää kaiken olemisen idussa ja pakottaa sen kaikkialla
    varmaan itsekkyyden, itsensä toteuttamisen kärkeen pakkaumiseksi, joka
    ahdistaa kaiken yksityisen maailmassa sokeasti ja sivulleen
    olovoimaansa tuhlaamatta pyrkimään itsensä eheimpään toteuttamiseen,
    siitä tilasta olemme me semmoisina ihanuushetkinämme osanneet hetkeksi
    havahtua, ja olemme voineet itsestämme unohtuneina heittää vapaan ja
    valuisen silmäyksen oman olemisemme rajan ulkopuolelle maailman
    kaikkeuden iäisyyshyminään. Me olemme silloin hetkeksi osanneet herätä
    luonnon tuntemiseen ihan itseydettömästi, ihan luontonaan,
    olemiskauneutenaan, olemme virvonneet olemisemme pyrkimystilasta
    kaikkeuden tuntevaan havaitsemiseen, olemme hetkeksi iäisyyden
    näkemisessä värähtäneet iäisiksi. Semmoinen hetki on ihmisen iäiseksi
    syntymishetki, se on ikäänkuin taivaan avautuminen ihmisen ympärille,
    ikäänkuin ihmisen maailman sieluksi kirkastuminen.

    Kaikki kaunis ja iäinen virkoo ihmiseen tämmöisistä hetkistä. Hän, joka
    on tuntenut tämmöisen, itsensä luonnon tuntemiseen unhottaneen
    silmänräpäyksen, hänen sieluunsa jää se silmänräpäys ihanuussointina,
    ja siten heränneet soinnut kypsyvät hänessä hänen henkensä teoiksi.
    Kaikki taide on näiden itsestään vapahtuneiden hetkien muistoa; ne
    soinnut, jotka silloin ovat värähdelleet mielessä, ovat asettuneet
    ikäänkuin soivaksi taustaksi ihmismieleen, se tausta saa jokaisesta
    uudesta soinmittavasta värähdyshetkestä uutta tiheentymisainesta, ja
    siitä muodostuneesta tunnelmataustasta väräjöi taideluoma. Riemu, joka
    on mielessä hykähdellyt olemista tuntiessa, on jokaisen olemisen kuvan
    synnytys-silmänräpäys. Kun taiteilija kuvaa maisemaa, kuvaa hän, jos
    hän siinä luomisessaan on todellinen taiteilija, ainoastaan puhtaan
    riemuntunteensa siitä, ja hänen taulunsa ainoa oikea taidevaikutus on
    se että hän saa sen riemunsa jokaiseen katsojaan välittömästi
    tartutetuksi, olkoon hänen riemunsa siitä maisemasta sitte sen
    aurinkoinen hykähdyttävä loisto, tai sen tulviva, uhkuva, vehreyttään
    versova runsauden ja kylläisyyden vellonta, tai sen orgaaninen,
    itseensä perustauva ja tyynessä itsetyytyväisyydessä lepäävä
    kokonaismuoto, tai sen etäisinä valuisina viivayhtyminä mieltä
    kauniiksi ja kirkasrauhaiseksi soinnuttava vaikutus. Taiteen ainoa
    vaikutuspyrintö on luonnontuntemisessa heränneen sointumielen
    virvottamista eläväksi joka ihmisessä. Soitto on kokonaan ja paljastaan
    tämän ihmisen olemisen kukkuratilan kummuntaa, soittoa tuntiessaan on
    kuin välittömästi olisi tuntemuksensa aaltoja häilymässä;
    arkitektoniikka on viivamuotoihin vangittua, maailman katsomisessa
    tunnettua kokonaisuushymistystä, se on maailman elävää, ja sentään
    itseensä rauhottunutta muodossaan lepäämistä; kuvaustaiteessa ja
    runoudessa on olemisen kuvaus välittömästi läsnä, ja itse kuvauskin on
    ainoastaan olemisen havaitsemisen herättämäin tunneväristysten
    toteuttamista. Kaikki taideluominen on olemisen kokonaisesti
    havaitsemisessa itsessämme heränneen ihanuus-soinnin esittämistä. Mutta
    taide ahtaammassa merkityksessä ei yksin ole tuloksena tästä. Luonnon
    silmänräpäyksellistä kuvakokonaisuutta tuntien oppii ihminen
    pysytteleimään kokonaisuuden tunnelmoimisessa, oppii vaipumaan jokaisen
    yksityisen luonnonilmiön tuntemiseen sen omassa kokonaisessa
    olemistäydellisyydessä, hän oppii tuntemaan jokaisen katsomuksensa sen
    kokonaisessa, hetkellisesti täydellisessä olossa. Tarkotan, että hän
    oppii filosofiksi, joka hetkellisessä tuntemisessaan osaa sukeltaa
    edessään olevan kaikkeuden yhtähaavaiseen kokonaiseen havaitsemiseen.
    Filosofi ei ole ulkonainen ajatusten sommittelija, hän on tunnossaan
    kaikkeutta syleilevä, tai oikeammin, kaikkeuden syleilemä mieli, joka
    läsnäolevassa tunnossaan tuntee ja havaitsee kaikkeuden. Filosofi on
    maailmaa hetkessä kokonaisesti tunteva mieli, ja tämmöisen mielen
    herätys- ja virkistyskylpyjä ovat ne hetket, joina hän osaa valuneesti
    olla sulanut luonnonkuvan kokonaisuuden tuntemiseen. Kun katselee
    puuta, jota illan aurinko maalaa punakullallaan, tuntee sitä
    kokonaisesti nähdessään hedelmöityvänsä todellisempaan ja värjyisempään
    filosofiseen mielialaan, kuin jos lukisi jonkun jotakin filosofian
    erikoisalaa käsittelevän teoksen. Mieli nimittäin, joka on herkähtänyt
    sulaneeksi tuntemaan kokonaisesti jotakin luonnon kuvaa, on siinä
    herkähtymisessään myöskin saanut mahdollisuuden herkähtyä kaikkeen koko
    luonnossa, hän on sillä voittanut kyvyn tuntemisellaan valua kaikkeen
    edessään olevaan sitä sisällisesti kokonaisesti tuntien, ja hänellä on
    se todellinen filosofinen mielenlaatu, joka pienimmässäkin välittömästi
    tuntee kaikkeuden läsnäolon, ja joka aina syvällisyydessään
    kokonaisesti tykähtää kokonaisuuteen.

    Ihanaa on tykähtyneenä hetkenä kokonaisesti tuntea maasta kasvavaa
    ruohoa, joka hentona, mutta sittekin kokonaiseksi ja itsetäydelliseksi
    sulkeuneena värjyy edessämme, ihanaa on tuntonamme tuntea puuta, jonka
    solakkaa runkoa silmillämme seuraamme ylös sen tuulessa häilyvään
    latvaan, täydellisenä hetkenä tunnemme sen kosteaan kylmään multaan
    upottauvat juuret, sen notkeana rohkeana jännityksenä ilmaan kohoavan
    rungon, sen ilman sinessä levollisena huojuilevan latvan; ihanaa on
    seista auringon-ruskon kultaaman metsän edessä, ja tuntea itsessään
    yhtä haavaa läsnä sen kaikki tummahivelevät varjot ja kirkashuikaisevat
    auringonvälkkeet, ja koko sen metsän rannan raittiin häilyvän tuulessa
    huojunnan, jonka selkeyttä taivaan visertävä sini heleästi reunustaa ja
    kirkastaa. Niinä hetkinä värjymme iäisyyttä, niinä hetkinä kylvemme me
    iäisyyden tunnelmoimisessa. Niinä hetkinä aukenee olemus olemisenaan
    eteemme, itseään toteuttavana, itsestään lähtevänä, itseensä
    rajottuvana, itsessään lepäävänä, iäisenä. Me häilymme silloin
    iäisyyden tunnoksi. Mitä puhtainta kaunista voimme tuntea, sen me
    tunnemme niinä hetkinä, mitä iäistä ja iäisesti totta on voimassamme
    tuntea, sen me tunnemme niinä hetkinä. Niistä hetkistä ammentaa ihminen
    ainoan totisen taiteensa ja ainoan totisen tietonsa.