Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    TAITEESTA JA SIVEYDESTÄ.

    I.

    Ajattelen kirjottaa taiteesta ja siveydestä. Sanon aluksi kohta, että
    taide on aina epäsiveellistä. Ehdottomasti aina, kun se on puhdasta
    taidetta. Tai en aluksi yksin, yhtä hyvin lopuksikin, sillä esitykseni
    tulee yksinomaan olemaan yritystä todistaa se.

    Tietysti semmoinen todistus on vaikea, kun siinä toisena suuruutena on
    niin epämääräinen arvio kuin siveys. Mitä on siveys? Jos tahtoisin
    tyytyä ainoaan tosioloisista huomioista saatavaan vastaukseen, niin
    määrittelisin: siveys näyttää olevan jotakin, josta aina syntyy riitaa,
    ja joka aina sanotaan puuttuvan siitä, josta juuri puhutaan, ja
    siveellisyys ihmisessä ilmenee paraiten siinä että hän moittii ja
    tuomitsee toisia ja on hyvin riidanhaluinen. Tunnustan että tämä
    määrittely on ainoa, joka siveydestä on historiallisesti
    todistettavissa, mutta koska se on melkein yksinomaan negatiivinen,
    niin yritän toisenkin määrittelyn siitä, mutta pelkään kohta että tämä
    määrittelyni ei tule olemaan niin yksinomaisesti oikea, kun juuri
    esittämäni. Ihmisethän, kuten tiedätte, elävät kahta elämää, maallista
    ja taivaallista, sanottiin sitä ennen, minäkin tarkotan sitä samaa,
    vaikka käytän toisia sanoja, ihmiset elävät ulkonaista, toisten
    joukossa ja kaikenlaisissa askareissa kuluvaa yhteiselämää,
    yhteiskuntaelämää tai mitä se on, mutta ihminen elää myöskin omaa
    elämäänsä, oman rintansa iäisyyselämää. Ymmärrättehän, ihminen on
    yhteiskunnan jäsen, yksi tuhannen muun joukossa, joka syntyy, hankkii
    asemansa, kuolee ja unhotetaan, niinkuin ne muutkin tuhannen hänen
    ympärillään. Luuletteko, että ihminen toisten joukossa paljoa
    merkitsee? Luin päivän sanomalehdessä, että joku torppari Keuruulla oli
    tapaturmaisesti kuollut, jaha — ajattelin, ja luin seuraavan uutisen,
    jossa kerrottiin jonkun kellokauppiaan tehneen konkurssin. Joku aika
    sitten luin sanomalehdessä että Englannin kuningatar Victoria oli
    kuollut. Jaha ajattelin, luin sanoman loppuun, suljin sen ja menin
    aamiaiselle ja siellä syntyi hyvin harras keskustelu siitä, kutka
    Suomesta lähtevät luistelukilpailuihin Tukholmaan. Ei ihminen, jos hän
    syntyy ja kuolee, suurta värettä herätä. Ja miksi hän herättäisi? Mitä
    hän toisten joukossa on muuta kuin yksi kymmenistä tuhansista
    samanlaisista, kumarteleva olento, jolla on sanoja huulilla, ja uudet
    vasta prässätyt vaatteet yllä, ja jota ei juuri muulloin kaipaa, kun
    silloin kun tekisi mieli pelata skruuvia, eikä ole kuin kolmimiehinen
    kumppanusto, silloin tuntee että puuttuu neljäs. Tietysti, kun
    tämmöisiä lukemattomasti rinnan elää, ja joka päivä joutuvat toistensa
    käsiä puristelemaan, niin siinä aina suhteita syntyy. Syntyisi ahdinkoa
    ja häiriötäkin muuten, tulee esim. tavaksi, kun tullaan vastaan, että
    sovitaan kummalle puolelle vältetään, kun mennään toistensa ohitse, ja
    keskinäinen yhdessäolo tietysti muodostelee monenkaltaisia tämmöisiä
    sääntöjä. Enhän minä tässä tahdo yhteiskunnan ja yhteiselämän
    muodostumista ruveta selittelemään, riittää vain, kun sanon, että
    pitkien, pitkien aikojen tahkova vaikutus tietysti on saanut toimeen
    jonkunmoisen sopusuhtaisuuden ja tapojen yhteenkäyväisyyden noiden
    lukemattomien ihmisten välillä, jotka leikkiä laskeva sattuma on tuonut
    yhteen samalle maaturpeelle, ja jotka toistensa keskellä jokainen
    vaeltavat vieraassa maailmassa. Siinä muodostuvat perheet ja
    kansakunnat ja valtiot ja uskot ja kaikki yleistävät pyrinnöt ja
    loppuihanteena on että jokainen saa pysyä niin vieraana ja niin vähän
    toistensa tungoksen häiritsemänä, kuin mahdollista on. Nyt minä
    tahtoisin kutsua siveyttä siksi näkymättömäksi aikojen vaikutuksesta
    muodostuneeksi sopusoinnuksi, mikä tässä muodostumisessa on herännyt.
    Siveys on yhteiselämää, sitä joka saa yksityisen ihmisen juoksevasti
    liukumaan siinä lukemattomien toisten ihmisten virrassa, saattamatta
    mitenkään häiriötä joko itselleen tai toisille. Sen mukaan hän tekee
    epäsiveellisesti, jos hän tungoksessa väistää vastaantulijaa vasemmalle
    eikä oikealle kädelle, kuten tapa on, ja siten törmää häneen ja niin
    loukkaa sekä hänen että itsensä, ja samoin tekee hän epäsiveellisesti,
    jos hän pitää toisen vaimoa kauniimpana kuin omaansa ja rakastuu
    siihen, sillä siten hän saa niin monen ihmisen puhumaan itsestään, että
    he vallan unhottavat ja laiminlyövät omat asiansa, joka voi synnyttää
    häiriötä, — ja monella muullakin tapaa voi hän saattaa yhteiselämän
    sopusoinnun epäkuntoon.

    Sanoin jo, että paitsi tätä ulkonaisessa olossa kuluvaa elämää, on
    ihmisellä toinenkin elämä, muistaakseni nimitin sitä toisen kerran
    hänen taivaalliseksi elämäkseen ja toisen kerran hänen oman rintansa
    iäisyyselämäksi. Tiedättekö, tuo sama ihminen, joka edessänne
    kumartelee ja pudistaa kättänne, ja käyttelee sanoja huulillaan, ja
    jolla on ties mikä arvonimi, insinööri, maisteri, luutnantti, ja josta
    ette juuri muuta huomaa, kuin että olette sattunut tulemaan hänen
    rinnalleen ja muun puutteessa jotain puhutte hänen kanssaan, hänkin on
    ihminen, jolla on säveliin syttyvä rinta, joka iloitsee ja kärsii ja
    kammostuu niin syvästi kuin yksin ihmisen sydän taitaa, eikä hän
    tarvitse, kuin kosketuksen, ja hän siinä samassa on värähtävä sävel. —
    Ymmärrättehän, minä tarkotan, ihminen, joka syntyy ja elää ja kuolee
    ulkonaisesti yhä laimeana ja vaikuttamattomana ja yhtä tilapäisenä kuin
    maassa makaava tyhjin tomun hitunen toisen tomuhitusen rinnalla, on
    sisässään iäisyyden pisare, jossa saattaa olla elämän rikkainta
    kummuntaa vangittuna; te voitte soittaa hänellä, jos vain sen taidon
    taidatte, saada hänen kyyneliinsä sulamaan tai tykähtävänä riemuna
    paistamaan.

    Semmoinen on ihminen sisältään. Mutta eikö semmoinen
    äärettömyyteen värähtävä sydän puhkaise ja rikota ulkonaisen elämän
    marionettisopusuhtaisuutta. Puhkaisee, ja siitä syystä juuri minä
    tahtoisin väittää taiteen olevan aina epäsiveellisen. Minä tarkotan,
    ulkonainen elämä, tai n.s. todellinen elämä, sen tunto särkyy, tulee
    myrkytetyksi, kadottaa vakavuutensa, kuin ihminen vaeltaa omaan
    itseensä. Kuka osaisi niiden iäisten hetkien jälkeen, joita ihminen
    omassa rinnassaan saa elää, enää innostua jännittyneeksi osanottajaksi
    siinä aikaa kuluttavassa seurapelissä, jolla ulkonaisen elämän
    päivänkorento-pyrinnöt voivat ihmisen tyhjät hetket täyttää. Nyt on
    taide juuri se, joka vapahtaa tunnemaailman ihmisen rinnassa, taide
    siis, kun asiaa tältä kannalta katsoo, on se voima, joka istuttaa
    yhteiselämälle vihollisen taimen ihmisen mieleen.

    Vai onko taide muuta kuin ihmisen rinnan virvottamista? Minä pyydän
    teitä muistelemaan jotain suurta taidenautinnon hetkeä elämässänne. Kun
    joka tunnevärähdys ihmisessä oli hartautta — hartautta. Muistattehan,
    olitte lukenut jonkun runon tai nähnyt jonkun taideteoksen, jonka
    edessä teidän tuntemisenne oli juossut yhdeksi ainoaksi helmeksi.
    Teissä hymisi, te olitte silmänräpäyksessä ikäänkuin toisen soivan
    maailman koskettamana, josta heleät ja heijastelevat tunnesäteet
    lankesivat suoraan teidän rintaanne ja saivat teidän kuulemaan
    rikkaita, rikkaita, pohjaan asti meneviä sointuja. O, jokainen muu
    hetki elämästä on tyhjään kulutettu ja sammunut, paitsi se, jona saa
    runona elää, polvistuvassa ihastuksessa hartauteensa hukkua. Semmoisien
    hetkien herättämistä varten on taide ja yksin sitä varten! Taideteos
    kantaa itsessään aina sävelen, joka värähtää iäisyyteen ja nostaa
    ihmisen siivilleen. Ja taideteoksen voima on yksin siinä, millä
    mahdilla se jaksaa pitää kiinni pohjasävelestään ja avata kaikki siitä
    puhkeavat moduleeraukset ja miten syvälle se tällä tiellä voi heittää
    valaistuksen ihmisen rintaan. Usein kuulee taidenautintoa
    analyseerattaessa puhuttavan asioista, joilla ei ole mitään yhteyttä
    taidenautinnon kanssa. Esim. murhenäytelmistä puhuttaessa usein
    pidetään niiden rakenteen pohjarunkona sitä syyllisyyttä, johon
    päähenkilöt niissä joutuvat, ja tämän syyllisyyden sovitusta. Minusta
    ei nautinto niissä sentään lähde siitä hyväntunnosta, jonka rankaistu
    rikos ihmisessä herättää, ei esim. Macbeth sentähden niin järkyttävänä
    liikutuksena täytä mieltä, että rikkova ihminen siinä saa
    rangaistuksensa, vaan sentähden, että hänessä saa elää ihmisen, jossa
    kunnianhimon orkaani herää ja kasvaa, ja joka sen pyörteissä ruhjottuna
    viimein jää eteemme. Emme me Macbethia tuomitse, vaan me kärsimme ja
    vapisemme hänen mukanansa, emmekä me kappaleen päättyessä sentähden
    niin nostetussa mielentilassa ole, että oikeus vihdoinkin on saanut
    voiton siinä, vaan sentähden, että suuri pohjalta välähtävä elämänsävel
    on yhtenä hetkenä repinyt meidän sydämemme lävitse, me emme tuomitse
    siinä, vaan kärsimme ja tunnemme tuskan täyden ja pohjaan asti kuuluvan
    sävelen itsessämme. Samoin Hamlet on minusta esimerkkinä
    taideteoksesta, jonka lävitse sama sävel kaikissa sivuvaihteluissaan
    tulvaa ja loppunaan vielä antaa tämän saman sävelen rintaa nostavasti
    pohjaan asti kaikua. Päinvastoin kuin tavallisesti sanotaan, olen sitä
    mieltä että se ei pääty sovittavasti, vaan että se päinvastoin päättyy
    mustimmasti ja vihlaisevimmasti ja että sen täytyykin niin päättyä
    antaakseen täyskaikuisen tyydytyksen ihmisrinnan suruntunnolle. Sen
    loppukohtaus mielestäni, jossa uudet kappaleen tapaukselle kylmät
    ihmiset välittömästi sortuvien jälkeen täyttävät näyttämön muutama
    keveästi tunnettu säälin sana huulillaan, antaa vaan tunnon elämän
    väliäpitämättömästä kylmäkiskoisuudesta, joka unhottaen ne ihmiset,
    jotka juuri tuntuvat kokonaan täyttävän sen pohjattomalla
    kärsimyksellään, sammuneina samassa ovat unhotetut, ja uusi elämä
    kasvamassa heidän haudallaan yhtä kylmänä, kuin jos heitä ja heidän
    nääntymystään ei olisi koskaan ollutkaan, ja tämä ulkonaisesti
    näennäisesti sovittava loppukohtaus, jossa elämän jääkylmä auteus ja
    kova kamaluudentunto astuu runtelevilla malmiaskeleillaan kärsivän
    sydämen päälle, se onkin siis vain koko kappaleen tunnelmaa kruunaavaa,
    singahtavaa ja jäisiin avaruuksiin repivää loppuakkordia, jossa on
    resignatsionin jähmettynyttä toivottomuutta. — Tämmöisen minä luulen
    taideteoksen aina täytyvän olla. Sävelen, sävelen, joka tunkee elämän
    pohjaan, ja päättymisessään värähtää omassa melodiassaan iäisyyden
    aalloille ja kantaa ihmisen samoille aalloille keinumaan, semmoisen
    sävelen eteen ihminen jää lainehtimaan ja hetkellisen rikkautensa
    tulvaan hukkumaan. Ja mikä sellaisella paratiisillisella
    hurmausvoimalla ihmisen sydämeen värähtää, se puhuu taiteen
    iäisyyskieltä. Kun Tizianin Venus minun henkeeni hohtoisena ja puhtaana
    valuu, tai kun Frödingin alastomuuden laulu värähtää minun lävitseni,
    tai kun minä vaellan Maeterlinckin magnetiseeratussa ilmakehässä, ja
    sairastan ja säryn ja kammostun elämää, niin mitä minä muuta niille
    mahdan, kun annan niiden vavahtaa täytenä itseeni ja virityn niistä.
    Miksen minä antaisi sieluni juosta säveleksi, koska siinä on sävel,
    joka sen syliinsä voi ottaa! — Tiedättehän nyt, mitä minä
    taidenautinnolla tarkotan. Rikkaana soimista, rinta alttiina
    värähtämään onnen ja onnettomuuden kaikkiin säveliin, ihminen ääretön
    ja iäisyyden silmänräpäyksiä itsessään kätkevä. Mutta nyt minä olen
    väittänyt, että tämmöinen ihminen on myrkytetty ulkonaiselle elämälle.
    Tarkotan, hän joka on maistanut tämmöisen olon opiumiunta, voi joutua
    kuittaamaan sen rikkaan hetken sillä, että todellinen elämä siitä
    hetkestä kutistuu köyhäksi hänelle. Elämällä on nimittäin, minä
    tarkotan tässä sitä elämää, jota ihmiset yleisesti katsoen keskenään
    viettävät, sillä on koko sarja jännityslankoja, joilla se pitää ihmisiä
    vireissä, ohuet ohimot ovat haamuilleet siihen koko joukon
    efemäärisiä velvollisuussiteitä, joilla se voi lukemattomat
    ihmiset valjastaa, puolitotisilla, tilapäisillä ihanteilla voi
    se monta täyttää valheellisella henkisellä tyydytyksellä, jossa
    tyydytyksessä ei ole mitään totisen henkisen palon demoonista jalona
    liekehtivää ylimielisyyttä, vaan fariseista ympärivilkkuilevaa
    filisteri-tyytyväisyyttä, sitte on elämässä vielä kaikenlaista suurta
    ja pientä personallisen kunnianhimon kannustamaa pyrintöä, joka voi
    jonkinmoisella jännityksellä täyttää muuten ihan tyhjänä ammottavan
    olon, ja joka liikkuvilla kangastuskuvillaan kätkee silmästä olevan
    hetken sanomattoman mitättömyyden. Tämä kaikki on kaiketikkin
    välttämätöntä, ennenkuin voi ihmiset sytyttää täydellä osanotolla
    olemaan mukana elämän tyhjästi kuluvassa ja tyhjiä tuloksia jälkeensä
    jättävässä ulkonaisessa kulussa. Tietysti täytyy tunnustaa, että se,
    joka on elänyt syvän hetken, ei enää ole varsin sovelias tuommoiseen
    elämään. Se, joka on saanut nousta iäiseen silmänräpäykseen, osaako hän
    semmoisen jälkeen enää täydellä vakavuudella olla mukana siinä
    piinaantuvassa unessa, jota ihminen tukalassa epäselvyydessä näkee
    syntymänsä ja kuolemansa välillä? Kyllä minä uskon että taide voi
    ihmisen toimintateräksen herpaista, voi valuttaa häneen hiljaa ja
    hiljaa vaikuttavaa myrkyllistä nestettä, joka menee häneen ulkonaisena
    toimintaihmisenä niinkuin etikka poltettuun kiveen, ja murentaa hänen.
    Ja siinä suhteessa on taide aina kun se on taidetta myrkyksi,
    esiintyköön se vaikka tavallisenkin siveyden näköpiiriin kuinka puhtaan
    ylentävänä tahansa. Tiedän että RuneberginKuningas Fjalarkin”, niin
    kirkkaana ja varjottomana kuin maailman järjestys siinä kuvasteleekin,
    tai juuri sentähden, on aivan yhtä myrkyttävä kuin Frödingin
    Morgonsång”, sillä senkin eetterilennosta palaa mieli tarkotuksetonta
    ulkonaista elämää vierastavalla ylevyyksien ja ihanuuksien taivaalla
    huikaistuna. Shakespeare ja Gabriele d’Annunzio voivat kutoa ja
    tuudittaa ihmisen yhtäläiseen opiumihurmaukseen, Shakespeare ainoastaan
    niin paljon valtaavampaan kuin hän on valtaavampi runoilija, mutta
    molemmat ne hivuttavat siveellistä ihmistä ihanuuden myrkyllään.
    MiltoninKadotettu paratiisi” ja ByroninDon Juan” ovat siveellisesti
    turmelevina mainittavat rinnakkain. Kyllä minä pidän, että ne, jotka
    muutamia taideteoksia moittivat siitä, että ne ovat terveelle ja
    raittiille elämänkäsitykselle vaarallisia, ennemmin olisivat
    oikeutetut kääntämään aseensa koko taidetta vastaan, sitte vasta
    mahdollisesti heidän hyökkäyksensä voisivat saada sisällön pontta ja
    johdonmukaisuuden mahtia. Väitän siis, että taide kokonaisuudessaan on
    epäsiveellistä ja elämänkäsitystä turmelevaa, ja ne siis, jotka
    täydestä vakaumuksesta seisovat ulkonaisen elämän piirissä, ovat
    oikeutetut epäilevillä ja tuomitsevilla silmillä katsomaan sen
    hedelmiä.

    Arvaan, että joku tahtoisi yrittää tehdä tyhjäksi koko esitystäni
    väittämällä, että siveys ei ole sitä, mitä olen määritellyt.
    Muistaakseni puhuin jostain ulkonaisen elämän harmoniiasta siinä
    määrittelyssäni. Nyt arvaan että joku yrittäisi muuttaa siveyden
    ihmiseen sisälle, sanoisi esimerkiksi, että siveys olisi sisällisen
    ihmisen harmoniia-soimista. Kyllä minä hänen tarkotuksensa ymmärrän.
    Hän tarkottaa, että siveys olisi jotain henkensä kirkkauden näköihin
    ylentymistä, jotain varjottoman kullan hohtoon tulistumista ihmisessä
    itsessään. Hän saattaisi puhua jotain Platosta, joka runoilee omaa
    henkeänsä, ja antaa siitä maailman ihanina soivat lait heleytyä. Minä
    pyydän sentään kohta jäävätä semmoisen vastaväittäjän. Minä katson
    nimittäin velvotetuksi itseni asettamaan hänen siveytensä samaan
    syytteeseen, kuin itse taiteenkin, että se nimittäin on epäsiveellistä.
    Eihän koko tuommoinen kanta ole muuta kuin sulaa tunnustusta
    runoilevalle sielulle. Kuka todellakin on suurissa filosofeissa koskaan
    muuta ihaillut, kuin runoilevaa henkeä, joka näkee ihmissydämen
    mukaisia unia, unia, joissa rinnan piilevät toivot ja halut ovat
    päässeet täyttyneihin näköihin puhkeamaan, eivät ne elämälle mitään
    selitystä anna, ainoastaan ihmisen oman rinnan liikutuksille. Eivät ne
    ulkonaisesti sen enempää elämää rakenna, kuin muutkaan runot,
    sisällistä ihmistä ne vaan väljentävät, mutta se väljentäminen taas ei
    ole terveydeksi todelliselle elämälle, kuten olemme sopineet. Pidän
    tarkasti kiinni tästä, sillä tiedän hyvin kummoisiin turmiollisiin
    puheisiin se on valmis puhkeamaan, joka on tullut tartutetuksi
    sellaisina sisällisinä syventymishetkinä. Kuulkaamme tässä pieni
    katkelma semmoisen puheesta. Olen löytänyt sen eräästä paperista, ja
    panen otteen tähän. — — Ei taide tiedä hyvästä eikä pahasta, ei
    hyödyllisestä eikä epähyödyllisestä, ei siveellisestä eikä
    epäsiveellisestä, vaan ainoastaan ihmisen kärsivästä ja iloitsevasta
    rinnasta, jota elämä soittaa. Taideluomat ovat iäistä, kaikki
    ulkonaiset määräykset hamasta poliisiasetuksista aina kymmeniin
    käskyihin asti ovat efemäärisiä, tilapäisen elämän vaatimusten
    mukaisia. Ihmisten yhteiselämä synnyttää suhteensa ja muodostaa
    määräyksensä, mutta rikkaampi kuin ihminen on yhteiselämässä, jossa hän
    on vaan väistyvä varjo, on hän omassa rinnassaan, ja sinne eivät ylety
    pienen ulkonaisen elämän pienet ja pienesti kyhätyt määräykset, vaan
    siellä hän elää iäisyyden säveliä. Taide on ihmisen jumalan palvelusta,
    ainoastaan ulkonaisessa elämässään täytyy hänen totella maallisen
    kuninkaan lakeja. Koska korkeimmankaan temppelin kupukatto voisi vaatia
    taivaan sinisen laen leijailevan allansa? Koska ulkonaisen elämän
    ohjeet voisivat sisällisen elämän rajat asettaa? — Ja mitä onkaan
    maailmassa n.s. ylevämpää sisältöä ja merkitystä, kuin täysissä
    väreissä käyvä ihmisen rinta? Ihmisen onni ja onnettomuus täyttävät
    pyhemmällä tulella sydämen kuin kaikki jalot ja ihaniksi tavottelevat
    aatteet, joita verettömät aivot ovat yrittäneet haamuilla, ByroninDon Juan
    ” virittää mielen tuhat kertaa vallatummalla hartaudella ja
    syvemmällä hengen käynnillä kuin sadat ja taas sadat siveellisesti
    hyvää tahtovimmat ja rakentavaisimmat saarnat. — — Tämmöisiin
    puheisiin saattaa taide-ihastus ihmisen villitä. Tarvitseeko minun enää
    muuta todistusta tuoda siitä että taide voi saada elämänkäsityksen
    sairastamaan! Myrkkyä, joka saa koko siveellisen järjestyksen
    riutumaan, on taide, ja oikeassa ovat ne, jotka uskonsa tai luulonsa
    kannalta koettavat yhteiskunta-rakennusta sen turmiollisilta nesteiltä
    suojella, ainoastaan että heidän kantansa mukaan pitäisi olla paljon
    kauemmalle menevämpiä ja säälimättömämpiä vastustuksessaan, kuin he
    huomaavat olla. Taide on aina turmelevaa, toinen juttu on, jos se
    turmelus on pahaksi vai hyväksi ihmiselle, mutta siitä en minä tahdo
    puhua nyt, ulkonaisen elämän kannalta on se aina siveellisen
    järjestyksen ja sopusuhtaisuuden liitteitä hajalle laskevaa, ja siis
    vastustettavaa. — Taide on aina epäsiveellistä! päättääkseni
    kirjotukseni niin kuin olen alkanutkin.

    II.

    Taide on siis aina epäsiveellistä. Tai jos sentään sanon oikeammin
    asian. Taide on aina siveellistä.

    Taide on aina siveellistä! Taiteen kauneushohto on aina siveyden
    syvyyshohtoa. Kauniiksi liikutettu sielu on siveyden pyhää värettä.

    Määrittelisinkö siveyden? Enpä tiedä. Puhuisin hymnin siitä. — Siveys
    on... Siveys on... Pysähtyivät sanani jo! Siveys, sen sanan ovat sen
    käyttäjät muodostaneet semmoissisältöiseksi että yhtä hyvin voisi puhua
    hymnin annoksesta pihvipaistia kuin siitä sanasta! Ennemmin tahtoisin
    nimittää sitä, jota ajattelen kiittää, epäsiveellisyydeksi, kuin
    tukahuttaa sen ankaraa korkeutta kutsumalla sitä siveydeksi. Mutta jos
    sentään koettaisin. Poltan mielestäni muiston siitä tomun tahmasta,
    jolla toiset ovat siveyden vaarallisen kotkalinnun hyödylliseksi
    kotokanakseen kesyttäneet.

    Siveys on ihmisen ylhäisenä palamista. Siveys on ihmisen sielun
    totiseksi syttymistä. Siveys on ihmisen puhdistumista paljaaksi
    ihmiseksi.

    Miksi on ihminen maailmassa? Tunteakseen. Maailmassa on kaikki
    ulkonaista, ohitsemenevää, vaihtuvaa. Valtakunnat häviävät ja kaupungit
    haihtuvat maan päältä. Tänään hallitsevat persialaiset, huomenna Rooma,
    kolmantena päivänä on maailma germaanien. Meret muuttavat sijansa ja
    tähdet sammuvat. Yksi on iäistä tässä kulkevassa virrassa. Ihminen, sen
    kaiken vaihtumisen huomaava ja siitä rinnassaan värisevä ihminen. David
    ja Salomo, Herakleitos ja Plato näkivät väristyksellä sen maailman ja
    tunsivat sen väristyksen, sama väristys liikahtaa vielä tänä päivänä
    ihmisen rinnassa, kun hän maailman edessä herää. Siinä vaihtuvassa
    virrassa on ihmisen tunto siitä yhtäpäisestä vaihtumisesta ainoaa
    iäistä, maailman näyn alituisesti vaihtuva virtaus seisahtuu iäisyyden
    silmäyksen alaiseksi hetkessä katsovan ihmisen eteen.

    Ihminen on maailman elämän väristyssykäys. Ihmisen sielu on maailman
    näyn värähtävää tuntoon tulemista ihmisessä. Maailma, jok’ikinen sen
    väräys, koskee ihmisen vissiksi väräystilaksi, se tila on ihmisen
    sielu. Sielussaan ihminen elää olemuksen lävitse sykähtävän hetken,
    mitä herkempi hän on, sitä elävämpänä värjyy se hetki hänessä, ja
    täydellisimpänä tuntona sulaa hän ihan välittömäksi maailman tilaksi,
    silloin hän on maailman selvin peili, jossa maailman elämän hetkellinen
    läsnäolo päilyy elävänä, jos hän silloin tahtoo puhua maailmasta, puhuu
    hän omasta sielustaan. Kaikki mitä maailmassa on, hämärinkin,
    aavistetuinkin elää silloin hänen tuntonaan läsnä hänessä, maailman
    kylmä säälimätön suuruuden auteus, maailman äärettömyyden avaroittavin
    tunto, maailman ylitse soiva suuren järjestyksen kohottava ja
    tuhkaanlannistava sävelkuoro, maailman pienimmässäkin heijasteleva
    kokonaisuuden järjestyksen kuvastus, kaikki se haihtuvinkin
    tunnehymistys värisee ihmisen sielussa, kaiken sen tunto on väräys
    hänen sieluansa, ja kun hän tuntee sen, tuntee hän sieluansa, tulee
    tuntoon itsestänsä, puhdistuu eläväksi, joka tunteessaan itse
    intensiivisesti läsnäolevaksi ihmiseksi, hänen sielunsa tulee hänen
    olemisekseen, hän ei huomaa, vaan hän tuntee ja elää maailman. Nyt minä
    tahdon sanoa, että täydellisin ihminen on juuri tämmöinen, maailman
    joka väräyksen itsessään heijastava peili, on maailman rinta, jossa
    maailman tunto joka väräyksessään on elävänä, hienoimmassa,
    ohitsehaihtuvimmassa tunnossaan läsnä. Ja sanon lisäksi, ihmisen
    tarkotus on herätä juuri täksi täydelliseksi ihmiseksi.

    Ihmisen tarkotus on olla iäinen. Ihmisen tarkotus on olla maailman
    iäisyyspeili, hieno- ja herkkäväräyksinen, kaiken kajaava. Johan minä
    jo puhuin, maailmassa ei ole muuta seisovaa kuin kaikkeen heräävä,
    kaikesta liikutettu ihmisrinta. Kaikki muu on ulkonaista vaihtuvaa
    suhdetta, kaikella on ainoastaan relatiivinen, ohitsemenevä
    merkityksensä, tunteva ihminen on ainoa iäinen siinä kaikessa
    alituisessa vaihtumisessa. Minä tarkotan, ihminen, ihminen on maailman
    silmä ja sielu, ainoastaan ihmisen tunto on iäistä, kaikki muu
    tilapäistä, muuttuvaa, yhtä hyvää kuin sattuman sinne tänne liikuttamaa
    unta, jos minä olen rikas tai köyhä, ministeri tai portinvahti,
    kreikkalainen tai eskimo, se on yhdentekevää, merkitys on minun
    elämälläni vasta, jos se on syvätuntoinen. Kaikki muu on tyhjän perään
    hapuilemista, syvennetty, syvemmin elävä rinta on ainoa ihmistä
    rikastuttava, ihmiselle merkityksellinen pyrintö. Ainoastaan se, mikä
    saattaa minun tuntoon rinnastani ja rintani liikutuksista, ainoastaan
    sillä on voima hedelmöittää minua, muu on tyhjän kanssa askaroimista.
    Ihmisen tarkotus on syventyä, syventyä joka hetki, syventyä kaikkeen ja
    kaikesta värähtäväksi: ihanat, syvät, rinnan pohjaa viileyttävät hetket
    ovat ihmisen sielun ainoa sisältö ja ainoa iäisyys, ja niihin hetkiin
    herääminen on hänen ainoa, hänen arvonsa mukainen pyrintö. Tai mikä
    olisi ihmisen tarkotus muutoin?

    Mikä on ihmisen ylhäisin ja iäisyyttävin tarkotus, siihen on hänen
    velvollisuutensakin pyrkiä. Ei velvollisuutensa niin, että joku häntä
    tulikirjaimisilla rangaistussanoilla käskisi siihen, vaan niin, että
    ihmisen ihanin ja täydellisin olo on juuri siinä, ja että hän
    toteuttaessaan ihmisyyttään luonnollisimmasti ja välttämättömästi
    puhkee siihen. Samassa merkityksessä kuin sanoisin, että taimen
    velvollisuus on kasvaa puuksi, samassa merkityksessä sanon, että
    ihmisen velvollisuus on syventyä, sillä siinä hän toteuttaa itsensä.
    Ihmisen velvollisuus on pyrkiä syväksi, ihmisen siveydellinen elämä on
    hänen syventymisensä. Minä tarkotan että siveys on ihmisen syvänä ja
    syvimpänä olemista. Siveys on silmänräpäyksellisen, luonnon rinnan
    avaavan hetken iäisyys- ja äärettömyyspäilymistä, jolloin ihmisen sielu
    ja maailman näky värisevät yhtenä helmenä. Siveys on ihmissielun
    iäisyyden pyhä silmänräpäys. Ihminen elää siveyttänsä, kun hän nauttii
    syvimpänä ja hartaimpana.

    Mikä ihmisen tämmöiseksi syväksi koskettaa? Taide. Taide ihmisessä
    syvät hetket herättää. Taide herättää iäiset, kaikkeudessa väräjävät
    hetket. Ymmärrän taiteen laajasti. Ymmärrän sillä kaiken, mikä
    vavahduttaa ihmisen tuntemaan sieluansa. Minä tarkotan: jonka ainoa ja
    tarkasti tavotettu silmämäärä on ihmisen rinnan herätys. Suljen sen
    alaan filosofiankin, filosofia nimittäin, niinkuin minä sen ymmärrän,
    on totisimmassa ja ainoassa pysyvässä muodossaan taidetta, vieläpä
    välittömimmästi ihmisen rinnan tunnon pohjalta herännyttä taidetta, ja
    semmoisena kaikkein välittömimmästi puhtaimpaan iäisyysnäkyyn
    herättävää. Onhan kyllä erotusta filosofin ja taiteilijan välillä,
    toinenhan jäähmetyttää tunne-elämänsä tarkkapiirtoisiksi,
    terävämerkityksisiksi sanoiksi, toinen herää lämpimän tunteensa
    liukuviin kukkaspuhkeaviin kuviin, jotka hellittävät ja sulattavat
    samatunteiseksi lukijan tai katsojan. Toinenhan kouraisee kuin
    kädellään ihmistä hänen tunne-elämänsä ytimeen ja tavottaa sieltä
    väistyvän tunteen kristalliselkeäksi marmorisanaksi, toinen taas
    liikuttaa elävänä väräjäväksi koko ihmisen tunnepohjan. Filosofi
    valaisee ja selkentää ihmisen tunteidensa näkyyn, taiteilija jättää
    hänen tunteidensa punastus-aallon syleilemäksi. Mutta yhteistä on
    kummallakin tärkein sentään, kumpikin produseeraa oman rintansa elämää,
    omaa itseänsä, filosofi saa iäisyyskaiun sanoihinsa omasta elämästään,
    oman väkevästi aaltoavan rintansa tunteesta, ja ainoastaan omalla
    sydänverellä purppuroitu taide vavahduttaa ihmiset, ainoastaan
    itsestään ammentava ihminen voi olla suuri filosofi tai suuri
    taiteilija. — Ehkä voin esimerkeillä paremmin selvittää, mitä
    tarkotan. Puhun ensin muutamasta filosofista, sitte esitän jonkun
    esimerkin varsinaisen taiteen vaikutuksesta.

    Minä en ikinä ole nauttinut filosofiasta muuna kuin rintani avaajana.
    Ollevatko toisetkaan, joille filosofia on ollut totista harrastusta? En
    minä Platosta maailman rakennetta opi ymmärtämään, läksynsä-taitava
    kansakouluoppilas voi siitä antaa minulle paljon pätevämmät tiedot, ei
    hän minulle yhteiskunnan rakennettakaan valaise, eikä hän maailman ja
    olemisen tarkotuksista minulle anna vakaumusta. Minä en usko hänen
    maailmankatsomuksensa ulkonaiseen rakenteeseen. Sittenkin on Platon
    lukeminen ollut elämäni syvimpiä nautintoja. Sillä hänellä on ollut
    voima leimata rintansa tunto selviksi sanoiksi. Ihmisen minä opin
    tuntemaan Platossa, en maailmaa. Ihmisen rehellisesti ja
    tarkkavoimaisesti kuvatun tunnon maailmasta, en itse ulkonaista
    maailman kuvaa. Elävän ihmisen rinta Platon kirjotuksissa aukenee,
    elävän, väkeväin ja vereväin tunteidensa värillä ajattelevan ihmisen
    rinta. Verevän rintansa värillä kostuttaa hän huimatuimmat
    ajatusunensakin ja värjää ne personallisiksi tunnetulvahduksikseen,
    jotka vielä tänäpäivänä vapahtavina hellittävät lukijan rinnassa ihanat
    toivot. Ja jokainen hänen sanansakin, oikeasti ja tarkasti leimattuina
    ne täyttävät merkillisellä tyydytyksellä lukijan: se sana, mikä yli kaksituhatta vuotta sitten
    oli totuuden silmällä ammennettu ihmisen
    rinnasta ja värähtämättömällä kädellä lyöty tarkkasärmäiseen muotoonsa,
    se on järkähtämättömästi tosi vielä tänäkin päivänä ja jää iäksi yhtä
    tyhjentämätönsisältöiseksi. Minä voin muutamissa suhteissa oppia miltä
    kansakouluoppilaalta hyvänsä enemmän kuin Platolta, yksikään nykyisistä
    filosofian professoreista ei voi yhtään sanaansa täyttää sillä
    sisällisellä iäisyyspätevyydellä, johon Plato sanansa valoi, eivät he
    edes voi sanoa niitä sanoja hänen jälkeensäkään, hämmentämättä niiden
    raikasteräistä syvyyttä, eivät edes aina osaa sanoa, mitä syvää hän on
    sanonut, vaikka hänen sanansa sentään seisovat heidän edessään, jos he
    vain osaisivat ymmärtää ne.

    Spinozallakin minä voin selittää, mistä minä filosofiassa nautin, ja
    minkä minä luulen filosofian sisimmäksi ja ainoaksi elinvoimaksi. Hänen
    kokonaiskuvansa maailmasta on mielestäni hiukan teologisesti väritetty
    absurditeetti, joka ei mitenkään tyydytä, jos hakee ratkaisua
    elämänarvoitukselle, mutta sentään olen kiitollinen sille, sillä siihen
    systeemimuotonsa tarjoilumaljaan on hän laskenut lukemattomia
    tarkkasärmäisiksi tahottuja timanttihelmiä, joissa ihmismielen
    väräykset ovat nähtävinä selviksi kiteytyneinä rakeina. Hänen
    Etiikkinsä” lukeminen on ihmisen yhtämittaista viisastumista itsensä
    ja liikutustensa ylitse. On täytynyt elää terävintä personallista
    elämää, ennenkuin on kypsynyt niiden, sisällisesti painavain sanojen
    lausujaksi. Spinoza on iäinen, ei panteistisen jumala-maailman luojana,
    vaan ihmisen rinnan liikutusten näkijänä ja niiden tyhjentävä-sanaisena
    tulkkina, joka tekee jokaisen toisenkin, häneen syventyvän ihmisen
    eläväksi huomioksi oman rintansa liikutuksille.

    Kantinkin edessä olisin neuvoton, jos minun pitäisi sanoa, mitä olen
    viisastunut hänen aika- ja avaruusopistaan. Sehän, minkä hän todistaa,
    on jokaiselle mystillisemmin ja syvemmin tuntevalle ihmiselle selvää jo
    ilman semmoista todistustakin, paljaan sisällisen tunnon aavistavana
    havaintona. Mutta toinen on minun saaliini, kun minä itse seuraan hänen
    esitystään. Se esitys, ei sen tulos, on hedelmöittävä. Jäykimmällä,
    tarttuvimmalla hengenvoimalla on ajatus siinä itse seisahdettu huomion
    eteen. Aineen hantela syvällisyys kannustaa tarkaksi koko huomion,
    ponnistavalla vajoutumisella upottaa huomionsa mielensä harmaisiin
    hämäryyksiin, ja seuraa sitte, oma mielensä karttanaan, Kantin
    raskaasti selkeyteen kamppailevaa esitystä. Siinä tuntee koko ajan
    olevansa vaikeassa työssä, jossa ponnistaa koko henkensä voiman, mutta
    ihana on sitte nautintokin niiden hämäräin lankojen selvetessä Kantin
    sisällisten, tarkkapiirtoisten sanojen edessä, ja kun viimein on
    taistellut hänen ”Kritik der reinen Vernunft’insa” lävitse, niin on
    siinä samassa myöskin käynyt sisällisen havaintokoulutuksen kautta,
    joka on kuin järkiperäisesti järjestetty voimistelukurssi ihmisen
    ajatukselle, tarkotan sille sisälliselle, itseänsä tuntemaan
    voimistuvalle ajatukselle, joka on yksi puoli ihmisen tunnetta.

    Vielä voin mainita Schopenhauerin ja Nietzschen tämmöisinä ihmisrinnan
    peilaajina. Schopenhauerinkin maailmankuva kokonaisuudessaan saattaa
    olla oikea tai väärä, ja sen oikeaksi ja vääräksi todistelut riippuvat
    kunkin kirjottajan mielihalusta, sillä todistaa voi semmoisista
    asioista, joista ei kukaan tiedä mitään varmaa, juuri mitä itse tekee
    mieli, mutta hänen suuruutensa ei riipu niistä todistuksista, eikä edes
    itse siitä todistettavasta, vaan se riippuu siitä voimasta, jolla
    hänkin on voinut valaista sisällistä ihmistä tai antaa oppinsa
    muodostua juuri kuin voimakkaan verevän personallisuuden välittömäksi
    emanatsioniksi. Kellä itsellään on jotakin huomiokykyä syvänteihin
    sielussaan, hänelle on Schopenhauerin rehellisesti esitettäväänsä
    vajoova esitysvoima väkeväksi riemastukseksi ja nautintorikkaaksi
    valaistukseksi. Hänellä on harvinainen mahti horjahtumatta pysyä rinnan
    tunnettavan liikutuksen pohjalla, ja siitä, yhtään sanaa pilviin
    valehtelematta, tai koskaan tyhjään johtamus-slentriaaniin
    liukastumatta, aina oman väkeväaaltoisen temperamenttinsa
    kontrolleeraamana, puhua täsmälleen lankeavat sanat. Hänen ajatuksensa
    ovat hänen väkevän tunne-elämänsä tulvahuksia, ja ikäänkuin hänen
    personallisuudestaan kasvaneita, mutta juuri voimakkaan individualisen
    juurensa ja rehellisen, arvelemattoman ja paikalleen osaavan
    esityksensä tähden ovat ne niin totuuden-painoisia, että harvoin saa
    lukea sisältöpitoisempaa ja ihmisluonnon juurta paljastavampaa, kuin
    hänen kiviryhtiset lauseensa. Hänen sanoilleen löytää aina
    varmakaikuisen vastauksen omassa rinnassaan, niin rehellisesti ja
    välittömästi ovat ne ammennetut sisällisen ihmisen yhteistä
    olemuksesta. Hän ikäänkuin sukeltaa ihmisen tyypilliseen tuntemukseen,
    ja jähmetyttää sen sanoiksi. Olen elänyt rikkaimman kesäni
    Schopenhauerin sytyttämänä, enkä tiedä, kuka olisi sisällisen ihmisen
    herättäjänä häntä väkevämpi.

    Myöskin Nietzsche on puhunut selkeitä ja iäisiä rinnan
    paljastus-sanoja, jotka kaukaisten aikojen taaksekin vielä tulevat
    voimaan puhua rehellisille rinnoille. Hän on se suurista filosofeista,
    jotka selvästi ja tietoisesti on jättänyt systeemilaitteen rakentamisen
    syrjään, sen joka toisissakin filosofeissa on ollut efemäärisintä, ja
    jolla ehkä vain on ollut se merkitys, että se on ollut mukavana
    hyllynä, jolle asetella maailmankatsomuksensa syvät viisauden aarteet.
    Tietysti tämmöinen on ollut hankalaa filosofian- tai oikeammin sanoen
    filosofianhistorian professoreille, sillä mistä he luennoissaan ja
    filosofianhistorioissaan voisivat puhua jollei systeemeistä, ja niitä
    joutavasti kumoillen ja puolustellen leikitellä filosofiaa, eihän
    jokaisen sana ylety elävän rinnan syvyyttä totuuden sanoiksi
    jähmehtyttämän, ihmiskunnan harvimmat siihen ovat vain pystyneet, ja
    joka aikahan sentään elää satoja filosofian professoreja, joiden
    myöskin täytyy elää ja viran puolesta aineestaan puhua. Ovatkin
    sentähden oikein ammattihengessä ahdistaneet Nietzscheä, lienee hän
    meidänkin maassa jo kolmasti kumottu, vaikka, sivumennen sanoen,
    luulisi kerrassakin jo riittäneen, jos nimittäin se olisi sattunut
    luonnistamaan. Aikamme suurin henki on sentään ollut tämä ”uus-aikainen
    sofisti-sharlataani”, ja kuihtuvaa tieteily-shablonia ovat kymmenien
    professorikuuluisuuksien mitätönsieluiset filosofeerausyritykset hänen
    palavasta rinnasta heitettyjen syvyys-sanojensa rinnalla; yksi ainoa
    Nietzschen lause sytyttää totisemman elämäntunnon kuin niiden paksut
    nahkakantiset nidokset. Wundtit ja Paulsenit ja ne muut ovat semmoisia,
    jotka peittävät hedelmättömyytensä totisessa, voimakastuntoista
    personallisuutta vaativassa filosofiassa joko siten, että askaroivat
    joissakin filosofialle vieraissa spesialitieteissä, joissa kyllä
    saattavat tulla vaikka hyvinkin kunnollisiin ja alkuperäisiin
    tieteellisiin tuloksiin, filosofeja eivät he sen puolesta ole, ovathan
    vain ulkonaisesti tutkivia ja ulkonaisia johtopäätöksiä rakentavia
    tiedemiehiä; tai ovat he ammattikuuluisuuksia, jotka aikanaan,
    kunniallakin ehkä, edustavat ensyklopedista tietoa filosofia-tieteen,
    — ei filosofia-taiteen — alalla, mutta se tieto uudistuu jonkun kymmenen vuoden kuluttua
    toiseksi, ja silloin elävät ne suuruudet vain
    jonkun bibliografin kirjoituksessa, Nietzsche taas ammentaa viisautensa
    siitä lähteestä, josta ainoastaan iäisyys-sanat ovat ammennettavissa,
    elävänä palavasta ihmisrinnasta, ja hänen sanansa elävät uudestaan joka
    kerta, kun ihminen niiden valaisemana herää salaisten syvänteidensä
    näkyyn. — Nietzsche on ihmiselle kasvatukseksi ja rinnan
    liikuttajaksi, niitä muita lukee suorittaakseen filosofiassa
    ”laudatur’in”. Hän elää oppinsa personallisesti, välttämättömästi,
    hänen oppinsa on hänen personallisuutensa toteuttamista, ne toiset ovat
    sattumalta ja ulkonaisesti valinneet jonkun, yhdentekevää, minkä
    ajatussysteemin, joka ei missään ole ehdoton tulvahdus heidän
    elämäntunnostaan, vaan ainoastaan päälle otettu munteerinki.

    Tietysti harva on elänyt niin mahtavaa elämää, että se nähtäväksi
    valaistuna voi uudelta alkuperäiseltä puolelta paljastaa ihmisen
    sielun. Voikin koko ihmiskunnan historiassa laskea ne miehet
    sormillaan, joilla siihen on ollut voimaa. Eipä meillä esimerkiksi
    täällä pohjoismaissa ole ollut kuin yksi ainoa, jolla olisi ollut mahti
    lohkaista rinnastaan todet alkuperäiset sanat, tanskalainen Sören Kierkegaard
    . — Tietysti, puhella ja kirjotella osaavat kaikki, totuus
    ei ilmesty volyymeissä sentään, se paljastuu terävässä, eletyssä
    sanassa. Joku Spencer saa kirjotella paksut kirjat ja rakennella
    sanasta toiseen liukastuvia pintapuolis-tosia teorioja, jotka päällin
    puolin ja ulkonaisesti yrittävät selittää maailman menoa, silloin vasta
    hän suuri olisi, jos hän osaisi naulata sanaksi yhden ainoankin ihmisen
    sisimmän väreen. Mutta siihen ei pysty muuta kuin suurin ja
    alkuperäisimmästi elävä ihminen, toisilta liukastuu se sana
    syntymättömänä kädestä, kätkekööt he sitte sen heikkoutensa kuinka
    imponeeraavaan ulkonaiseen tilapääviisauteen tahansa. Filosofia ei ole
    verettömäin, vaikkapa humaanisiksikin itsensä kutsuvain lauseparsien
    puhelemista, filosofia on todellisen, verevän, tunneaaltoisen ihmisen
    rehellistä itsensä paljastamista, todellinen filosofi todistaa itsensä
    siksi sillä, että tuntee aina hänen personallisen valtimonsa tykähtävän
    hänen sanoissaan, silloin hän ei puhu tuulen tuomaa, jonka sama tuuli
    viekin, ja silloin hänen sanansa herättävät sanottuina täysinäisen,
    personallisesti tunnettavan tyydytyksen. —

    Olen puhunut näin pitkälti filosofiasta, osaksi koska silläkin on
    taiteen iäisyydestä ja iäisyyttä varten ammentava pyrintö, osaksi,
    koska se ehkä puhtaammin vielä kuin itse taide antaa selkeän esimerkin
    itse kirjottajan omaan rintaan pohjautuvasta, ja sen pohjalta lukijaa
    valaisevasta ja hänen tuntemuspiiriänsä väljentävästä vaikutuksesta,
    osaksi viehätyin itse aineenkin tähden laajempaan esitykseen.
    Jos nyt käännämme silmämme itse varsinaisen taiteen piiriin, näemme
    senkin syvimmän vaikutuksen ihmisen liikuttamisessa syvempi- ja
    voimakkaampi-tunteiseksi, personallisesti rikastulvaisemmaksi. Taide
    virvottaa tunteet ihmisessä, ei sillä muuta silmämäärää olekkaan.
    Kauneus- ja ihanuustunteet, pyhyystunteet, puhtauden valkoiset tunteet,
    totisuuden, ylhäisen halveksimisen, palavan rakkauden tunteet, kaikiksi
    niiksi se koskettaa ihmisen. Ihmis-onnen ja onnettomuuden
    syväaaltoisella liikutuksella se yrittää viljellä ihmisen sielua. Tai
    mikä tunneväre ei rikastuttaisi ihmisen sielua? Ehkä minä esitän jonkun
    esimerkin siitä, miten minä ajattelen taiteen väljentävän ja syventävän
    ihmisen tuntotaustaa. En valitse esimerkkejäni erityisesti
    silmälläpitäen suurivaikutuksisinta taidetta, valitsen, ensimäistä
    lukuunottamatta, esimerkeikseni semmoiset, jotka mielestäni selvimmästi
    alleviivaavat käsitystäni, ja antavat vähimmän tilaisuutta todellisen
    tarkotukseni väärinymmärtämiseen. Tahdon kaikella muotoa nimittäin
    välttää sitä, että joku saattaisi esimerkeistäni saada yllykettä oman
    ahtaan, taidetta rutistavan siveyskäsitteensä vahvistamiseksi,
    ikäänkuin muutamain suurten taideteosten vaikutus lähtisi
    pintapuolisesta siveyssäännöstä, jonka satunnaisesti ehkä voi
    interpreteerata niihin, ja tahdon sentähden jo valita esimerkkinikin
    sillä silmämäärällä, ettei tässä suhteessa synny kaksimielisyyttä.

    Luen ”Kuningas Fjalarin” ja — — kuljen kuin ylhäisessä
    jääkynttiläisessä eetteritemppelissä, jossa jääksi hyydettyneet
    sankarit huurteisten ripsiensä alta katsovat terässilmillänsä minua,
    jäätyneet sormensa miekkainsa kahvoilla. Siellä on kuin teräshelisevän
    huurteisen talviaamun keskellä, jossa taivas on raikkaan kylmänä
    pilaristona yllä, maa valkeana lumilakeutena ympärillä. On kuin hymniä
    koko ihminen, raikasta, ankaraa, sinervän lumen säkenöivää
    teräshituletta mieli, valuista avaraa viivaa maailmantunto rinnassa,
    kaikki ylhäisen yksvärisyyden selkeätä ankaraa juhlallisuutta;
    maailma ja elämä seisovat kuin ensimäisen hetkensä pyhässä
    iäisyystunnossa silmien edessä, kaikella on iäisyys-, värähtämätön
    iäisyysmerkityksensä, ja lukijan rinta hymisee hämäräksi temppeliksi
    sen jokapuolella pilaroituvan hartauden koskemana.

    Tai katsokaamme Byronin Don Juania. Mustan vihan pakotukseksi kasvanut
    rinta on siinä päässyt puhkeamaan. Vihastuneena halveksimisen
    pathoksena kuohuu runo, ylimielisellä uhmauksen riemulla heittäytyy se
    kuin tiikeri pikkuis-tyytyväisyyteensä jähmettyneen maailman ylitse.
    Siinä runoilijan mukana kasvaa omakin rinta saman mustan, puhkeamaan
    pakkautuvan halveksimisvihan virraksi, jokainen räikeä, maailmaa vasten
    silmiä osaava sana on kevennykseksi sydämelle, on kuin olisi oma käsi
    ollut mukana sitä läiskäyttämässä. Runo puhkaisee rinnassa kuin uuden
    voiman lähteen auki, ja siinä tallaamisriemussa kylpiessään tuntee
    rajattoman, rinnanpohjaa vilvottavan, tyydytyksen, maailman pikkaista
    moraalituomiota tallaavalla uhmauksen ilolla heittäytyy kirjan
    hekumasanoihinkin, riemuitsee ne kerran selvästi sanotuiksi, ja
    ikäänkuin riehuu kerrakseen kaiken tahmaisen tomun yltään. Don Juanissa
    saa kasvaa yltyneen, punapaloisen personallisuuden väkivaltaisena
    loimahtavaksi liekiksi, ja sen sanoissa saa ihmisen personallinen tunto
    väkevän voimakylvyn. —

    Ibsen riemastuttaa minua rypistettyjen silmäkulmainsa alta välähtävän
    salamakatseensa kylmänkuumalla väliäpitämättömyydellä. Mitä sillä väliä
    on, jos yhteiskunnan ahdastokeiset rajat tulevatkin murskatuiksi, jos
    vain yksityinen ihminen pääsee tuntoon henkensä intensiivisyydestä
    pakkautuessaan niitä rajoja vastaan? Yhteiskunta järjestyksineen on
    tukalapainoinen, ihmistä tukahuttava lohikäärme, mustassa vihassa
    nousee sisällinen ihminen Ibsenin teoksissa taisteluun sitä niljaista
    hirviötä vastaan. Voimakkaasti kyhähtelevällä vahingonilolla näyttää
    hän yhteiskunnan aina väärässä yksityistä, vaistoisella tunnolla sitä
    vastustamaan heräävää yksityistä ihmistä vastaan. Ibsen osaa järkyttää
    hereille itsensä tuntevan ihmisen ihmisessä, enpä tiedä, koska tuntisi
    itsensä väkevämpihaluiseksi astumaan ristiriitaan kaiken omaa
    ihmisyyttä pienentävän ja tukaluuttavan ulkoisuuden kanssa,
    kuin Ibsenin sytyttämänä, tuntee itsessään kuin rajattoman
    ponnahtamisvoiman, roihuisi punaisena palona sitä kaikkea yhteiskunnan
    pienentämisvääryyttä vastaan.

    Ehkä vielä puhun FrödinginMorgonsång’ista”, josta ensi
    kirjotuksessanikin jo mainitsin. Siinä runossa elää aistillisen
    puhtauden ilon, joka lämminihoisen alastomuuden kuvana sähköttää
    mielikuvituksen. Raihnainen ihminen, joka ei siinä nautinnon puhdasta
    viiniä tunne, ja joka ei sitä siemauksittain juo! Siinä laulussa tuntee
    itsensä herätetyksi semmoiseen aistilliseen täysitykäyksisyyteen, että
    elää kuin toisessa, olympiseksi notkistetussa ja nuorennetussa
    ruumiissa, jonka notkeanivelisissä jäsenissä veri lentää keveänä ja
    lämpimänä tanssina. Voimakkaan lisätyydytyksen herättää tämä runo sillä
    vapahtavalla ylimielisyydellä, millä se antaa tämän ilon puhua ihan
    raihnauttaan punastuvan maailman uhalla.

    En tahdo puhua kaikista niistä voimakkaista liikutuksista, joilla
    Shakespeare voi välähdyttää ja avaroittaa lukijansa, en Goethen
    voimasta hillitä mieli avararytmiseksi kauneustyyneydeksi, en Heinen
    runojen sielua hyväilevästä kyynelraskaasta tunneaallosta, en monesta
    muusta sieluun heräävästä ihanuusviihdytyksestä, sanon lyhyesti
    vain: runous ja taide ovat ihmisen virvottamista, ovat hänen
    tuntemisaaltojensa tihentämistä, ihmisen rinnan väljentämistä
    herätetyillä tunnesävelmillä. Jokainen taideteos, joka tunteena
    virtaa sieluun, syventää ihmisen tunnelmataustaa. Intensiivisemmällä
    tunne-energialla helteän minä Ibsenistä, ihanat värityskylvyt olen minä
    elänyt Shakespearessa, kumpikin on viljellyt minun tunnepohjani
    syvemmäksi.

    Taide onkin ainoastaan sisällisen ihmisen herättämistä. Jokainen
    sieluni lävitse aaltoava kauneuden väristys jättää minun rikkaampana ja
    herkempituntoisena. Taide antaa minun elää ihmisen rinnan sulattavat
    onnen ja onnettomuuden syväväräyksiset aaltotulvat. Se antaa minun elää
    sen basuunasoittoisen räikeän hyökkäysilon, jolla sankarisieluksi
    palanut ihminen syöksähtää maailman pikkuisia, ihmistä ahdistavia
    lakeja järkyttämään ja oman laaja-aaltoisen rintansa mukaan
    muodostamaan, ja nostaa minut hänen mukanaan myrskyämään sitä
    yhteiskunnan matalaa, mutta tukalaa ja tukahuttavaa lyijymuuria
    vastaan, mutta se polttaa minut syvätuntoiseksikin antamalla sen
    taistelun päättyä kauneusvoimaisimman ihmisen mahdittomalla
    lannistumisella tukalan pienen elämän edessä, sentään siinä
    sortumisessaan vielä kirkasna säkenenä leiskuen sen matalan
    kompastuskivensä yli. Taide liikuttaa valkoisen kukkasen kauneussilmänä
    minun sieluni. Taide kasvattaa minut, milloin patoutuvaksi
    vihanvuoreksi, milloin silmänräpäykseen unhottuvaksi onnenhymyksi,
    milloin ihanan liikutuksen kyyneleksi. Aina taide hivelee sieluni
    syvempisisältöiseksi ja herättää siinä uuden ihmisellisen
    tunnevärelmän. Taide virvottaa ihmisen syvätuntoiseksi.

    Sanonko minä väärin nyt, jos minä sanon, että taide herättää ihmisen
    siveelliseksi? Siveelliseksi, se on hienoimmaksi, syvin- ja
    totisinsieluiseksi. Muistattehan, mitä jo sanoin, että ihmisen
    siveellinen elämä on olla virittynyt tuntemaan maailmaa joka
    väräyksessään. Nythän olen juuri sanonut taiteen herättävän ihmisen
    juuri tähän. — Ei taide ole muuta kuin ihmisen siveelliseksi
    herättämistä, eikä siveys muuta kuin taiteen heränneeksi liikuttaman
    ihmisen tunto. Taide ja siveys ovat saman asian eri puolet, vaaleva ja
    viheriä puoli samaa salavanlehteä.

    Taideteos, joka elävällä tunnolla värähyttää ihmisen rinnan ja hivelee
    hänet tunteissa tykähtäväksi, ei voi olla epäsiveellinen, olkoon se
    vaikka FrödinginMorgonsång”, taideteos, joka nostaa ja saa tuleen
    minun ihmistuntoni ja täyttää minun ponnahtavalla tiheäaaltoisella
    sisällöllä, on aina vaikutukseltaan terävästi ja kohottavasti
    siveellinen, olkoon se sitten vaikka Byronin Don Juan. — Taide on aina
    siveellistä.