Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    TOTUUDESTA.

    Mikä on oikeinta ihanteellisuutta? Rakastaa totuutta. Rakastaa totuutta
    yli kaiken. Yli kaikkien kauniiden valheidenkin.

    Ihmisen rikkain riemu on riemu totuudesta. Ihanaa on kuulla totisesta
    tunteesta ammennettuja tosia sanoja, vielä ihanampaa on omasta
    rinnastaan tavottaa todet sanat. Ei mikään muu sanottunaan
    täydellisesti tyydytä ihmistä, kuin selkein totuus. Kun puhun totta,
    puhtainta ja paljainta totta, silloin puhun kauneimmasti ja syvimmin
    vaikuttavasti, ja minun joka sanani ansaitsee kuulemista.

    Totuus on kaikessa kauneinta. Totuus on kaikessa jalointa. Jos olen
    tosi aina, tosi puheissani, ja, mikä merkitsee vielä enemmän, jos olen
    tunteissani tosi ja uskallan nähdä ne tosina, silloin ansaitsen olla
    ihminen, maailman ihanin ilmestys. Ei ikinä ole puhuttu pysyvää
    runouden sanaa, ei ikinä lausuttu sydäntä avaavaa ajatusta, ei ikinä
    tehty tekoa, joka olisi jokaiselle ihmiselle ilmestynyt suurena ja
    pysyvänä, ell’ei sitä sanaa tai tekoa ole lausuttu tai tehty täydellä
    sydämen uskolla, täydellä totuuden palavuudella. Kaikki pysyvä
    maailmassa on pohjattu totuudelle.

    Totuus on sydämen palavaa uskoa siihen, mitä tekee tai sanoo. Jos minä
    olen pyhästi sytyksissä jostakin tehtävästä, jos minun koko oloni
    leimuu tahdosta tehdä se, jos minä sitte saan suorittaa sen tekoni
    puhtaasti ja suorasti sisäisen tahtoni mukaisesti, silloin teen totisen
    teon, jonka tekeminen on olemiseni riemu, ja joka tehtynä on kuin osa
    minua itseäni. Jos olen kypsynyt johonkin tunteeseen, joka ikäänkuin
    kirpoo olemukseni keskeltä, jos se tunteeni selkee sanoiksi minussa, ja
    minun onnistuu puhua ne sanani muuttamattomina toisille, silloin kylven
    totuuden sanomisen riemussa, ja minusta tuntuu kuin omissa sanoissani
    olisin synnyttänyt itseni iäiseksi.

    Totuus on ihmisen palavan itsensä toteutusta. Ainoastaan jos teko
    suorasti lähtee ihmisestä itsestänsä, ainoastaan jos sana on paljaasti
    ja ainoasti tunnetta, ainoastaan silloin tuntee tehneensä totisen teon
    ja sanoneensa totisen sanan. Kun ihminen teoissaan tai sanoissaan on
    rehellisesti ja välittömästi saanut vuodatetuksi itsensä esiin, silloin
    on hän tyydytetty niiden tekemisestä tai sanomisesta, ja silloin hän on
    varma niiden totuudesta.

    Mutta semmoinen totuuden sanominen ja totuuden tekeminen vaatii pyhintä
    itseensä syventymisen hartautta. Ihmisellä, ollakseen teoissaan ja
    sanoissaan toden, täytyy olla semmoinen elävä tunteen voima että hän
    voi tuntea itselleen havaittavasti. Ihmisellä täytyy olla niin voimakas
    sisäinen elämä, että se itse liikutuksissaan astuu hänen havaintoonsa,
    silloin on hänellä omassa itsessään aina varma aines lausuakseen tai
    tehdäkseen totta. Kun osaa välittömästi havaita ja välittömästi
    noudattaa tunnettaan, silloin voi ihminen olla tosi koko olossaan.
    Mutta tämä ei ole joka ihmisen voimassa. Useimmat ihmiset ovat liika
    heikkoja voidakseen sanoissaan ja teoissaan tavottaa oman itsensä
    alkuperäistä totuutta. He kadottavat oman itsensä havainnostaan,
    ennenkuin voivat tarttua siihen, eikä heillä sentähden ole itsessään
    varmaa pohjaa, jolta voisivat tavottaa totisten sanojen ja totisten
    tekojen aineksen, ja heidän tunteensa ja puheensa jäävät löyhiksi.

    Ainoastaan syvä ja voimakkaasti elävä ihminen voi totisesti tuntea
    itseänsä ja voi sen tuntemuksensa toteuttaa ulkopuolelleen, ja
    ainoastaan tämmöinen ihminen voi sanoa tai tehdä totta. Semmoista totta
    että se jokaiselle toisellekin ihmiselle paljastuu totena. Jokainen
    ihminen on nimittäin sisällisessä tuntemuksessaan sama, ainoastaan että
    tämä sisällinen tuntemus toisella elää voimakkaammaksi kehittyneenä ja
    tietoisammaksi viljeltynä, toisilla taas uinuu havaitsemisen
    ulkopuolella ja ainoastaan odottaa herätystään ja sitte vähävähäistä
    selvätuntoiseksi viljelystään. Kun Plato sanoi että ihmisen ajattelu on
    ainoastaan unohdetun uudestaan muistamista, tarkotti hän juuri tätä.
    Ihmisen ajatukset uinuvat kaikki hänessä itsessään, ne tarvitsevat vaan
    herätystä hänessä, virvotakseen hänen tunnettavikseen. Ihmiselle ei
    ikinä voi antaa ajatuksia, mutta hänen voi herättää niihin, kuin
    hänellä jo salassa on. Tämä herätys voi tapahtua ainoastaan sillä
    tavalla että itse hakee omat ajatuksensa, niinkuin ne tunnossa elävät
    ja virvottaa ne, tuntoansa tarkemman ja tarkemman huomion alle
    pakottamalla, yhä syvemmissä ja salaisemmissa yhtymissään
    havaintoonsa, sen havaintonsa koettaa sitte kuvata tarkimmissa ja
    oikeapiirtoisimmissa sanoissa; siitä kuvauksesta voi jokainen toinen
    ihminen, joka itsessään on samalla tunto-olemuksella varustettu, sen
    kuvauksen holhoomana edetä syvemmälle itsensä ja ajatustensa
    havaitsemisessa ja tulee siten viljellyksi herkempään itsensä
    tuntemiseen. Tästä selkenee, miksi kaiken ajatuskuvauksen aina täytyy
    olla lähteneen todesta tuntemuksesta ja olla todesti esitetyn.
    Ajatusesityksen täytyy nimittäin toteutua jokaisessa lukijassa. Mutta
    ennenkuin se tämän voi tehdä, täytyy sen olla varmasti tunnetun ja
    varmasti esitetyn mielentilan kuvan, silloin vasta voi se herättää
    saman mielentilan lukijassa, silloin vasta voi se kypsyttää taimen
    samallaiseen ajatustuntemukseen lukijassa ja siten voimistaa hänen
    itse-havaitsemistaan ja viljellä hänen henkeänsä tietoisammaksi.
    Ainoastaan oikeasta totuuden metallista muovaeltu sana voi helähtää
    saman soinnun hereille sitä sanaa kuulevassa ihmisessä, ainoastaan jos
    se sana todella on ihmistuntemuksesta kirvonnut, voi hän sen omassa
    ihmistuntemuksessaan läsnäolevana havaita. Ell’en voi sanoihini valaa
    tunnetuinta katsomustani, ei kukaan siitä sanastani myöskään voi mitään
    katsomuksen tunnetta saada itseensä, ja semmoinen sanani liukastuu ihan
    tehottomana ja kuolleena jokaisen ihmisen ohitse.

    Saattaa kyllä rakennella kauniilta kangastelevia sanaryhmiä, saattaa
    kyllä teeskennellä kaunistettuja tekoja, ne eivät kuitenkaan ole muuta
    kuin tuulesta ja tuuleen haamuiltuja, joll’eivät ne suorasti ole
    ihmisen varman tuntopohjan esitystä. Ell’ei sano ja tee kaikkea
    suorastaan itsensä pohjalta, silloin sanoo tai tekee ainoastaan kevyitä
    tuuleen fantiseerattuja ilmalinnoja, jotka kuin kokeen päälle
    haparoiden ovat sattuneet muotoonsa, ja joilla ei ole mitään esitys- ja
    kuvausmerkitystä takanaan, ovat ainoastaan tyhjiä kuolleita
    yhteensattuneita sanoja, jotka eivät mitään kuvaa, koska niitä
    puhuttaessa ei ole ollut mitään kuvattavaa, eikä kukaan niitä lukeva,
    tai niitä näkevä voi niistä löytää mitään, joka valaisisi häntä itsensä
    ja tuntemisensa ylitse, ja joka sytyttäisi hänet itseänsä tuntemisen
    ihanalla riemulla.

    Suorasti omasta tuntemuksesta täytyy sanojen olla vuodatetun, ollakseen
    vaikutuksesta. On kyllä totta että puhutaan ja kirjotetaan paljon
    toisenkaltaista. Se lähtee siitä, että ainoastaan harva on edes siinä
    määrässä kehittynyt, että olisi tullut tuntoon tämän sisällisen
    ajatushavaintonsa kehityksen välttämättömyydestä, he eivät edes ole
    tulleet tuntoon siitä sisällisen tuntemustilansa olemassaolostakaan, ja
    jos he lukevat jotakin, eivät he siinä lukiessaan palaa itseensä ja
    itsensä pohjalta tunne sitä lukemaansa todeksi, he lukevat ainoastaan
    aikansa kuluksi, ihan kuin leikkisivät jotain seuraleikkiä tai
    laskisivat pasiansia. Lukeminen on ulkonaista ajankuluksi askaroimista
    heillä, eikä heille ole mistään merkityksestä onko kirja, jota he
    lukevat tosi vai teeskennelty. Se on tämmöistä lukemista varten kuin
    syntyvät kaikenmoiset merkityksettömät kirjat, jotka toisinaan ovat
    lävitsensä teeskenneltyjä ilman yhtään ainoata tuntevasta ihmismielestä
    tavotettua ja tuntevaa ihmismieltä avaavaa sanakuvaa. Jos jokainen
    ihminen lukemisessaan ainoastaan hakisi itseänsä totiseen ja syvempään
    itsensä havaitsemiseen virvottavaa lukemista, jäisi hyvin paljon
    kirjoja lukematta, ja sitte kirjottamattakin. Voi siis kyllä olla
    kirjallisuutta, joka ei ole totta, ja jota sentään luetaan, minä väitän
    ainoastaan että yksin se kirja, joka on totta, on totisesta ja
    pysyvästä arvosta.

    Mutta juuri se että useimmat ihmiset eivät ole löytäneet sitä sisäistä
    lukemustapaa, josta välittömästi tunnettavasti paljastuu, mikä sana on
    totta, mikä ei, tekee että se mikä sisäisesti on ehdottomasti varmaa ja
    totuuden kullalle helähtävää, ei aina jokaiselle ihmiselle näy itseään
    todistavan selkeästi, ja että ihmiset niin usein harhailevat
    kaikenmoisten tekokultaihanteiden pettäminä. Jos olisi jokaisessa
    ihmisessä sisällisyys valveilla, eivät totisesti kaikki merkilliset
    kauniiksi tehdyt valheet niin helposti voisi hourata mieliä, herkkä ja
    lahjomaton itsekuulustelu voisi aina helposti kuulla valhetunteen
    niiden koristehelyn takaa. Tavallinen, syvempää tuntematon mielenlaatu
    voi aivan helposti joutua valhe-ihanteellisuuden huikaisemaksi. Kun
    esityksessä kaikki on hyvinpäin tarkottavaksi silotettua, kun siinä
    kaikki kevyen pinta-ihmisen kevyet pintaliikutukset tulevat
    tarpeellisella tavalla helmitetyiksi, kun se, jonka elämä on ollut
    köyhäin varojen itselleen riistämistä, saa semmoisessa esityksessä
    lukea ne kauniit jalomielisyysliikutuksensa, jotka hän tunsi, kun hän
    kerran antoi 25 markkaa köyhälle vaimolle, kun siinä kaikki on
    pintapuolisinten, ilman sisällistä ymmärrystä kuvattujen
    mielialarefleksien esitystä, silloin saattaa varsin helposti enimpäin
    ihmisten edessä esiintyä ylevyyden ja jalouden ja kauneuden apostolina.
    Mutta jos sitävastoin tohtii paljastaa ihmisen ihmisenään, ainoana
    ihanuuden vaatimuksenaan se että esittää tuntemaansa totta, silloin
    saattaa monelle tuntua loukkaavalta ja olemisen kauneutta viottavalta.
    Hyvin monelle ihmiselle voi esm. Topelius sentimentaalisessa
    tunteilussaan, joka enemmän katsoo kaunistelevasti, kuin kauniisti ja
    suuresti elämään, ja joka matalain ja pintapuolisten kauneus- ja
    siveys-tunteiden ihannoimisellaan näyttää helposti voivan unnuttaa
    kokonaisen kansan syvästä ja rehellisestä totuuden rakkaudesta, hän voi
    monelle näyttää totisemmasta ihanteellisuudesta syttyneeltä, kuin esm.
    Nietzsche, joka palaa elävintä totuuden pathosta, ja jonka joka sana
    rehellisyysliekissään on ihmisen omantunnon heränneeksi tulistamista.
    Löyhiin, tyhjänfantastisesti, tai keveän satunnaisesti muodostuviin,
    hiukan tunteileviin ajatusyhtymiin voi vähän jokainen sisällyksettöminä
    ajankulutushetkinäänkin itsensä jättää, syventymiseen ja jokaisessa
    uudessa ajatuksenaukenemisessa yhä syvempään kamppailevaa esitystä
    seuraamaan tarvitaan totista, sisäisimpään totuuteen koko henkensä
    voimalla taistelevaa mieltä.

    Ainoa oikea tapa ja ainoa tyydyttävä tapa, jolla pitää sanottavansa
    esittää, on siis esittää se todesti, tosimpaan ilmaisuun
    kamppailevasti. Ei ikinä saa tyytyä ennenkuin siihen sanaan, joka
    suorimmasti on oman mielialan paljastus. Totuus on se, jonka koko
    olonsa hetkellisessä pyhässä hartaudessa tuntee, ja totuuden lausuu,
    kun muuttamatta ja tarkasti kypsyttää sanaksi tämän tuntemuksensa. Näin
    lausuttu tuntemus on ihana sanaksi muodostaa, ja kuultuna herättää se
    totista iloa. On sanomattoman ihanaa kuulla sanoja, jotka tarkasti
    kuvaavat syvällisen mielen sisällisiä tuntemuksia. On ikäänkuin
    valaiseva säde yht’äkkiä loistaisi syvälle sydämeen niitä lukiessa, ja
    ikäänkuin sen valossa yht’äkkiä näkisi kaukaisiin ennen hämäryydessä
    uinailleihin perspektiiveihin mielessään. Tuntee ihanasti sen että
    semmoinen tuntemus on ollut ihmisen voimassa sanoiksi haahmota, vielä
    väkevämpänä herää riemu siitä, että omassa itsessään tuntee sen syvän
    sanan todeksi todistuksen. Ainoastaan se ilo on tätäkin iloa korkeampi,
    jonka tuntee kun itse on onnistunut lausumaan toden, todeksi koko
    olemistuntemuksellaan takaavan sanan. Kun siinä on hautonut ja hautonut
    tuntemuksensa yllä, tavottanut ja tavottanut sitä tyhjentävää sanaa ja
    se vihdoin kirpoo sanottavan asian keskeltä kuin vapahtava aurinko,
    silloin hyökyy niin voimakas ilontunto mielessä, että melkein tuntee
    aistittavaa nautinnossa vapisemista. Kun tuntee itsensä toteutetuksi
    lukemassaan, tai kun sanoissaan on mahtanut paljastaa sisäisen
    tuntemuksensa, silloin on ihmisellä kummallakin kerralla ihana tunto
    kuin olisi hän tehnyt virkistävän sukelluksen ihanamman ja
    täydellisemmän olemisen lähteeseen.

    Ainoastaan jos sana on lohkaistu persoonallisuudesta, jonka lävitse
    olemisen tuntemus elävästi tunnettuna virtaa, ainoastaan silloin se
    sana on sana, joka vapahtaa ihmisen itsensä tuntemiseen. Lausunnan
    totuus riippuu lausujan persoonallisuudesta, jos sana on tulistettu
    lausujan elämäntunnolla, on se tosi ja itsensähavaitsemiseen herättävä,
    ell’ei sitä elämänjuurta siinä tunne, on se vaikutukseton. Ei edes
    tarvitse uskoa sanomuksen ulkoiseen olemisen selitykseen ja
    ulkonaisesti toteutettaviin johtopäätöksiin, silti se sanomus voi olla
    tosi ja totuuden havaitsemisella rintaa liikuttava. Minä en usko
    kirjaimellisesti Nietzschen lauseihin, mutta minä uskon siihen henkeen,
    joka on synnyttänyt ne lauseet, sanoissa havaitsen minä sen
    elämäntuntemuksen, josta ne sanat ovat vaan tulvahdusta, ja tunnen
    tyydytyksen sen totisesti tuntevan hengen tuntemisessa. Minä tunnen
    Nietzscheä, en pintapuolisella punnitsemisella ajattele Nietzscheä, ja
    siten saan minä Nietzschessä välittömästi häilyä väkevän, olemisen
    syvyyksiä tuntemaan vaipuneen hengen tunneaalloissa ja siitä herätä
    syvätuntoisemmaksi itsekin. — En minä ymmärrä sitä, että muulla
    toivolla lähestytäänkään filosofia. Epäilen että ne ihmiset, jotka
    filosofiassa etsivät selväpiirteistä ja käytännöllisesti todeksi
    havaittavaa olemisen selitystä, että ne eivät etäisimmästikään kykene
    filosofiseen ajatuskantaan. Ensimmäinen ja ainoa ehto ollakseen
    filosofi on se että elävästi ja täydellisesti havaitsee, että koko
    olemisemme on jokaisessa silmänräpäyksessään salaperäisintä, jota
    täydellisesti käsittämään ei kukaan olevainen voi kirkastua samalla
    olemisestaan häviämättä, ja että ainoa filosofinen suhde siihen on
    resigneerautua sitä raittiin käytännöllisesti selittämästä. Sokrateen
    lause että filosofin ainoa syvempi tieto toisten ihmisten rinnalla on
    se tieto, ett’ei ihminen tiedä mitään, on vieläkin ainoa filosofista
    mieltä osottava kaiken tiedon lopputuntemus. Me olemme ja elämme
    äärettömän ihmeellisyyden keskellä, jossa me itse ja kaikki
    ympärillämme, pieninkin on selitysvoimamme ulkopuolella. Ainoa
    tuntemus, joka kerrallaan voi herättää ihmisen filosofiksi, on
    kerrassaan kaikessa merkityksessään ja kaikessa elävässä valtaavassa
    totuudessaan havaita tämä. Filosofin sanoissa ei ollenkaan ole
    merkityksestä, minkä hän sattuu puhumaan elämän ulkonaisesta
    rakenteesta, hänen sanojensa ainoa ihanuus ja totuudenvoima on siinä
    että hän niissä paljastaa ihmisen tunnon salaperäisen elämän keskellä.
    Ei ihminen vaadi tietoa yleensä, ihminen vaatii tietoa siitä, mitä hän
    ihmisenä tietää voi. Muistan harvoin tunteneeni voimakkaampaa
    ihastusta, kuin lukiessani Pascal’in lauseita ihmisen tuntemusvoimasta
    iäisyyden ja äärettömyyden edessä, niissä sentään ei ollut muuta
    sanottuna kuin ihmisen huimaistu huikaistu tunne niiden edessä, ihmisen
    voimattomuus tunkea niiden kokonaiseen ymmärtämiseen, mutta juuri tämä
    ihmisen elävä tunnettu tunne ihastutti minua ja antoi minun niiden
    sanojen edessä tuntea sitä samaa iäisyyden huumausta. Ei vaadi tietää
    asiaa, vaatii tietää ihmisen tunnesuhteesta siihen, ja sen tunnesuhteen
    vilpitöntä ja oman tuntemuksen valossa oikeaksi havaittavaa esitystä.
    Jos syvän ihmisen tuntona tunnen, että ihminen ei voi tuntea maailman
    kaikkeuden olemis-selitystä, ei ikinä voi ihmisenä siihen vajottautua,
    silloin olen siitä kysymyksestä rauhassa. Enempää kuin en siitä tule
    toivottomaksi että maailmassa elävänä olen painovoimalla maahan
    sidottu, enempää ei sekään minua lannista, että havaitsen
    ihmisenäolemisen asettaman rajan tietämiseni mahdollisuuksille. Ainoa
    vaatimukseni on vaan että jokainen sana, joka näissä kysymyksissä
    puhutaan, on ihmisen sielussa tunnettu ja tunnettava. Tarkotan, että
    filosofin sanoissa pitää saada tuntea tunteva ihminen läsnä, tunteva
    ihminen, joka jokaisesta sanastaan vastaa koko tuntevalla
    persoonallisuudellaan. Pitää saada uskoa filosofiin, pitää hänen omasta
    havainnostaan ammentamansa esityksensä avulla herätä yhtä syvällä ja
    voimakkaalla selvyydellä nähtyyn itsetuntemuksen havaintoon. Filosofin
    esitys, jossa hän paljastaa itsensä, on minulle niinkuin peili, jossa
    minä näen itseni, ja hänen olemisentuntemuksensa on hereillä
    minussakin, kun minä sen esitystä itsessäni tunnen. Filosofi vahvistaa
    ja syventää ihmisen itsetuntemusta, ei lisää hänen tietojaan, vaan
    herättää tietoisaksi hänen persoonallisen olemisen tuntemisensa.
    Filosofin sanojen pitää olla persoonallisesti tosia, ja ihmisen
    itsetuntemuksessa tosille kajahtavat, silloin ne vahvistavat jokaisen
    ihmisen sisällisyyttä, ja silloin jokainen niissä sanoissa löytää
    sisällisen olemuksensa toteutuksen ja rauhan.

    Totuus on siis esitettävän asian totista tuntemusta ja sen
    tuntemuksensa oikeata esitystä. Jos esityksessä tämä tuntemus astuu
    selvänä esiin, silloin tuntee sitä sanoessaan voimakasta sanomisen
    iloa, ja silloin sitä kuulevakin ilostuu senkin asian sanotuksi
    kuulemisesta. Hän, joka näin tahtoo puhua, ja hän, joka on oppinut
    tällaista kuulemaan, heille on totisesti ja vilpittömästi sanottu sana
    korkeimmasta arvosta, he vaativat aina tunnon mukaisen toden sanan
    huolimatta siitä, soveltuuko se sana ulkonaisen yhteiselämän suhteihin,
    vai ei. Ainoastaan tosi, totisesti tunnettu sana on arvosta heille,
    eivätkä he sanan arvoa ikinä sen muussa merkityksessä punnitsekaan,
    kuin tässä sen absoluuttisessa totuusmerkityksessä. Ollakseen heille
    pätevän, pitää sanan olla suoraan tuntemuksesta kasvaneen, ei ainoakaan
    syrjäkatsaus siihen, kuinka se yhteiselämän suhteihin saattaa soveltua,
    saa heikentää sitä sen todessa tunteen tulkitsemisessa. Ainoastaan
    itsestään, omasta sanoihin tulistetusta tuntemuksestaan pitää
    säkenöityttää sanansa esiin, jos tahtoo niille totuuden arvon;
    empimättä ja arvelematta täytyy antaa niiden leimuta esiin, silloin
    ainoastaan välähtelevät ne totuuden kultana.

    Ihana on semmoinen totuus, arvelematta, seurauksiaan säikähtymättä
    itsensä asettava, ikäänkuin jumalan sanana ehdottomalla
    itsekylläisyydellä olemiseen puhkeava, josta kuin elävästä itävästä
    organismista voi puhjeta koko uusi ajatusten maailma. Semmoinen totuus,
    ikäänkuin ihmisen itsensä ajatukseksi synnytys, tai ikäänkuin hänen
    sisimmän olemuksensa sanaksi vanginta, on ainoa ihana sanonta, on ainoa
    ihmistä tyydyttävä sanonta, on ainoa, jota kuullessa ihminen tuntee
    kuin olemuksensa toteutuvaksi. Totuus, totuus, joka ei ole muuta kuin
    totuutta, paljasta palavaa tunteen totuutta, se on ihaninta. Ei
    yksikään tekokaunistus tee sanottua ihanammaksi kuin se että se on
    tosi, kokonaisesti tosi, silloin se loistaa kuin itsevaloisena
    aurinkona ja kaikki muu siinä hukkuu sen totuuden loistoksi. Kaikki
    kaunis, kaikki ylevä ja jalo, kaikki pyhyydellä värähdyttävä ei koskaan
    ole muuta kuin totuutta, hartaimman tunnon hartaimmasti sanomaa, ja
    kaikki ne ovat vaan totuuden säteitä meille, joissa totuuden aurinko
    loistaa eteemme.