Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    HAUTAJAISPUHE.

    Kuka onnellinen on? Onko se hän, joka saa kuolla, vai hän, joka elämään
    jää? Jos minä antaisin ensimmäisen liikutuksen kauniin kielen puhua,
    vastaisin, hän joka kuolla saa, on onnellisempi. Mutta minä tahdon olla
    rehellisempi, enkä vastaa niin, sillä elämäkin on ihana elää.

    Elämä, mitä se on? Se on ihmeellisin ja salaperäisin asia maailmassa.
    Ei elämä kaunis ole, sillä usein se lyö kammostuksella meitä, ei elämä
    onnenlämmin ole, sillä usein se ottaa meidät kuin riutumus ja käärii
    yksinäisyyden hädällä, ei elämä ylevä ole, sillä usein se antaa
    jaloimman kuivata meissä ja usein se saa nousemaan kasvoillemme häpeän
    tukalan punan. Mutta minä valehtelisin, jos minä sentähden sanoisin,
    että elämä on meidän vaivamme ja ahdistuksemme. Sillä elämä ei ole
    mitään tästä, ei se onnea ole, eikä onnettomuuttakaan, vaan se on me
    itse, meidän olemisemme syvyys, meidän tuntemisemme, se on sekä
    onnellista että onnetonta yhtähäävaa, se on kaikki, mikä tuntonamme
    meidän itsemme lävitse käy, se on häpeän punaa ja mielen ylevyyden
    heijastelua, se on onnellisen lämmintä hymyrusotusta ja se on kaivetun
    ja särjetyn mielen nyyhkynää, elämä on kaikkea, johon kieli sanoja
    löytää, se on jok’ikinen liikahdus, joka ihmisen mielessä värähtää,
    hennoin ja hivelevin, tai painuvin ja katkerin. Kuulkaa, me, jotka
    elämme, meidän rinnassamme kuvastavat kaikki elämän ja maailman värit.
    Ajatelkaa itsessänne ja te tunnette, että teidän omassa rinnassanne
    piilee sekä taivaan helein ja kuultavin hymy että tuskan jäykin
    silmäntuijotus, teissä on sävel sulavinta ja liikutetuinta hyvyyttä ja
    puhtaimmasti hengittävää sydämen jaloutta, mutta teissä on myöskin
    pimeintä itsekkyyden hiivintää ja kavalaa kylmästipunnitsevaa
    epäluotettavuutta, ei ole niin kirkasta eikä niin mustaa, josta teissä
    ei ole värähdystä, ja jota te ette tuntisi, taivaan te voitte rakentaa
    ja taivaan kuvata mielenne ihanuushyminöistä, mutta tuskan sijankin
    voitte tuntea mielenne särkyvässä hädässä ja alhaisessa nääntymyksessä.
    Niin soittaa elämä ihmistä.

    Ajatelkaa, ihminen, joka elää, jonka elämä on niinkuin tulvinaan ja
    loputtomasti soimista, ajatelkaa, ihminen voi kuolla. Ajatelkaa, rinta,
    joka tällä tapaa voi elämässä väräjöidä, voi seuraavana hetkenä olla
    sammuksissa. Minä en tiedä mitään ihmeellisempää. Miksi on tänään
    kaikki väräjävää liikettä ja ikäänkuin loppumattomiin kajaavaa ilo- ja
    surusäveltulvintaa, ollakseen huomenna yhtä vaiennutta ja äänetöntä,
    kuin jos ei sitä ikinä olisi ollutkaan? Mieli seisahtuu tämän edessä.
    Meidän elämämme, tuo tuhannesti, pienimmästi ja suurimmasti väräjöivä
    sävelmaailma on ikäänkuin seisahduttavan kuoleman halaama. Elämä sammuu
    hetkessä kuolemaksi, äänettömäksi, äärettömäksi. On ikäänkuin olisi
    käyskellyt lumopuistoa, jossa kukkaset kimaltelivat kedoilla, puut
    koreilivat hohtelevissa lehdissä ja kirjavissa kukkasissa ja jossa ilma
    heläjöitsi lintujen laulusta ja leikkiväin lapsien äänistä, ja sitte
    yht’äkkiä astuisi sen puiston iloisesta häilynnästä ja helinästä ja
    havaitsisi että se lumopuisto onkin vaan pieni kangastus-saari
    äärettömän äänettömän meren sylissä, joka on niin laaja, ett’ei taivaan
    kansikaan jaksa levittäytyä sen pimeää pintaa rajottamaan, ja niin
    liikkumaton ett’ei ainoakaan aalto häily sen rannattomalla pinnalla,
    havaitsisi vielä että se saari on vaan kangastus-saari sillä
    äärettömällä hengettömällä merellä, jonka saaren heleä liikkuva elämä
    joka silmänräpäys hupenee silmäin edessä sen meren liikkumattomuudeksi,
    toiselle taholle taas hulmuten uuteen elon ja ilon rusopilveen. Ettekö
    näe sitä syvää kirkastavaa kajastusta, jonka äänetön, suuri, iäisesti
    vaikeneva kuolema elämälle antaa! Elämä, kirkas ja kukoistava, sille
    heittää ympäröivä kuolema ihmeellisen, salaperäiseen hohtoon herättävän
    valaistuksen. Ikäänkuin joskus sameassa synkässä myrskyilmassa, kun
    joku yksityinen auringonsäde sattuu puhkaisemaan raskaat pilvet,
    jollekin yksityiselle puulle lankee merkillinen, salaperäisessä
    heleydessä väräjöivä valaistus, samoin kasvaa elämäkin ympäröivän
    kuoleman kalveessa nähtynä ikäänkuin itsestään hohtavaan,
    sateenkaareisessa gloriaheleydessä loistavaan kirkkauteen. Tuo lämmin,
    värjyvä, joka solun vihannoitsemaan saattava elämä, tuo, joka joka
    silmänräpäys täyttää ihmissydämen olemisen sykähtelyllä, tuo, joka saa
    ihmisen olon olemaan kuin tulvillaan olevan virran, jossa koko oleminen
    yhtä haavaa läikkyy ja liikkuu ja peilautuu, tuo elämä, joka aina on
    täytenä, missä se on, eikö se ole salaperäinen ja selittämätön ja pyhä,
    kun sen huomaa kuoleman sylistä esiin kirkastuvana. Miksi on
    äärettömän, iäisen kuoleman keskellä sen synkeyden taustalta ihanasti
    ja selkeästi esiin leimuva olemisemme ilon ja tuskan loisto? Kun sitä
    ajattelee, niin hartaudella jää ihmettelemään omaa elämäänsä. Meidän
    koko olemisemme on ihmeellisintä ja salaperäisintä ja selittämättömintä
    siinä kun se kuoleman yllä ihanana loistovärisenä kangastuksena häilyy.
    Kaikki mielemme liikutukset ovat ihmettä. Ilo ja sulanut onni, joka saa
    mielen päilymään ja rauhassaan hymistelemään, rusottava lämpö, joka
    kutoo itsensä ihmisen sydämen ympärille, ja saa mielen aaltoamaan
    hiljaisena autuaana keinuntana, pusertava jäykkä tuska, joka vetää suun
    ympärille kärsimyksen piirrot ja saa mielen nääntymään, kaikki ne ovat
    ihmettä, jos niitä oikein osaa kuolemaa ajatellen katsoa. Elämä on
    puhjennut kuoleman keskeltä, elämä, rikas, soiva, kukkasissa ja
    auringossa riemuitseva elämä virkoo äärettömän sammuneen kuoleman
    keskeltä, kun sen ajattelee, silloin huomaa elämän hennoimmassakin
    väräjöinnissä ihmeen, jonka tunteminen seisahduttaa sydämen. Tässä
    valossa katsottuna on elämällä joka hetkessään, joka tunteessaan iäinen
    merkitys, tuntee elämässään itsensä kuin juhlallisessa ylhäispilarissa
    temppelissä, jossa kaikki, mikä herää silmään, värähdyttää mielen
    pyhään ja ylennettyyn hartauteen. Elämän joka silmänräpäys on syvä,
    jokainen tunne ja jokainen mielen värähdys on ihmisen olemisen
    syväsisältöistä jumalanpalvelusta, jokainen eletty hetki, jos sen
    oikeasti osaa nähdä, herättää hartaaksi ihmisen. Elämä on ihmeellisintä
    ja rikkainta, elämä pitää elää hartaalla ja syvällisellä mielellä. Niin
    arvokas ja merkillinen on jokainen elämän hetki, että se pitää elää
    samalla tunteella kuin harjottaisi salaperäisintä ja pyhintä
    jumalanpalvelusta.

    Alussa kysyin, kuka on onnellinen. Nyt voin siihen vastata, hän, joka
    on elämän elänyt, hän, joka on ilon ja surun rikkautta sydämessään
    soitellut, hän onnellinen on. Onnelliset me, joille elämän suuri ja
    syvä lahja on annettu, onnelliset sittekin, vaikka se joskus sammuu!
    Sillä me olemme kerran saaneet soittaa olemisen rikasta näkyä
    itsissämme, ja kun kerrankin on saanut koko itsessään soida, niin
    palkitsee se vaikka iäisen vaikenemisen jälkeenpäin.