Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    12.

    PYHÄN OLAVIN VERINEN ELÄMÄKERTA

    JA

    PYHÄN OLAVIN LINNA SAVOSSA.

    Mitä se Pyhä Olavi, norjalaisten muinainen verihurtta kuningas tekee
    siellä Savon linnassa kummittelemassa? Mitä savolaiset tekevät
    vieraan vallan pahamaineisella kuninkaalla kauniin linnansa harjalla?
    Savolaiset, jotka ovat maamme lupsakinta, aina ilakoivaa väkeä?

    Se nimi linnalle on tullutkin aivan erehdyksestä. Linnan rakentaja
    Eerik Akselinpoika Tott oli ottanut tämän verisen kuninkaan
    suojeluspyhimyksekseen ja istutti hänen nimensä rakentamansa linnan
    nimikilpeen. Että se oli suuri erehdys, huomaa siitäkin, ettei se
    ole millään ilveellä tahtonut pysyä kiinni tässä maamme kauniimmassa
    linnassa. Ruotsalaiset ja suomalaiset antoivat linnalle heti omat
    nimensä. Ruotsalaiset sanoivat jo heti alusta Nyslott = Uusilinna, ja
    suomalaisilla taas oli niin paljon järkeä aivoissaan, että antoivat
    sille nimen Savonlinna, koskapa se sijaitsi keskellä Savon maakuntaa,
    ei tosin Pähkinäsaaren rajan mukaan laskettuna, vaan sen rajan
    mukaan, minkä savolaiset verisin taisteluin itse olivat avanneet.
    Olavinlinnaksi ei sitä monikaan ihminen koskaan ole nimittänyt
    muinaisina aikoinakaan.

    Tapasin tänä kesänä joukon ulkomaalaisia turisteja Punkaharjulla
    ja Savonlinnassa. Ei yksikään heistä tiennyt mitään Olavinlinnasta
    eivätkä Nyslottista. Eivät edes ymmärtäneet, mistä paikasta oli
    kysymyskään. Kaikki vain sanoivat kirkkaasti Saavonlinna. Tinki
    naurattamaan, kun ruotsinmaalainenkin pariskunta ällistyneinä kuuli
    minun puhuvan Nyslott-linnasta. Eivät ymmärtäneet, mistä puhuinkaan.
    Mutta Saavonlinnan tunsivat mainiosti ja kehuivat sitä kauneimmaksi
    linnaksi, minkä nähneet olivat. Eihän kukaan linnan ympäristössä
    asuvistakaan koskaan ole käyttänyt muuta nimeä linnasta, kuin
    ruotsinkieltä puhuvat Nyslottia ja suomalaiset Savonlinnaa? Ehkä
    joskus vanhoissa papereissa näkee Olovsborg-nimen. Suomenkielisiä
    papereita ei ole vahoilta ajoilta, niin että Olavinlinnaa ei
    kirjoissa käytetty.

    Ehkä vasta nykyisinä aikoina tuo Olavinlinna on päässyt kaikumaan
    ihmisten suista, kun on ruvettu viettämään Olavin juhlia linnassa
    ja on syntynyt seura, jonka nimi on ”Pyhän Olavin kilta”. Nyt herää
    kysymys, oliko se norjalaisten kuningas pyhä meidän aikamme
    siveellisen käsityskannan mukaan arvosteltuna? Sen tähden luon lyhyen
    silmäyksen tämän pyhimykseksi koroitetun miehen kaameaan elämään.
    Sen teen keskiajan etevimmän historioitsijan, Snorre Sturlasonin,
    lavean ja puolueettomasti kirjoitetun elämäkerran mukaan. Snorre Sturlason
    kirjoitti vanhalla islanninkielellä.

    Eli kaksi kuuluisaa Olavi-kuningasta Norjassa siinä 1000 vuoden taitteessa
    . Ensimmäinen oli Olavi Tryggvenpoika, kuuluisa viikinki
    ja Norjan mainittavin urheilija, sekä akrobaatti että uimari.
    Nuoruutensa ajat hän vietti Virossa ja mieheksi tultuaan hän läksi
    viikinkiretkille, niinkuin sen ajan ylhäisillä oli tapana. Näillä
    retkillään hän tutustui kristinuskoon ja kastettiin. Mutta tavoiltaan
    hän ei muuttunut, vaan harjoitti yhä julmuuksia. Vaimoaan Sigrid Storrådaa
    hän loukkasi koettaessaan pakolla kastaa hänet. Sigrid Storråda
    nostatti salaliiton miestään vastaan, ja Olavi Tryggvenpoika
    sai surmansa Svolderin taistelussa v. 1000 j.Kr.

    Hänen heimolaisensa oli Olavi Pyhä. Tämä Olavi ei ollut yhtä
    uljasryhtinen mies kuin Olavi Tryggvenpoika, mutta luonteeltaan
    paljoa julmempi ja käännytysinnossaan vielä kiihkeämpi. Ensimmäiset
    nuoruutensa vuodet hän vietti viikinki- eli ryöstöretkillä. Hän
    rosvosi Ranskassa ja varsinkin Englannissa, jossa hän jopa valloitti
    muutamia maa-alueita. Kävi hän rosvoretkillä meidänkin raukoilla
    rajoillamme. Nousi maihin jossakin Suomenlahden rannoilla ja tunki
    miestensä kanssa kauas sisämaihin. Suomalaiset eivät ryhtyneet
    taisteluun, vaan seurasivat metsissä Olavin retkeä. Olavi haki
    saalista ja tavaraa, mutta ei kai sellaista löytänyt, koska hän
    vähitellen lähti melkein kuin pakomatkalle takaisin laivoilleen.
    Kerrotaan, että suomalaiset koko ajan samosivat metsissä hänen
    joukkonsa molemmin puolin ja tekivät kaikenlaisia taikoja. Kun
    Olavi vihdoin pääsi laivoilleen, loihtivat suomalaiset sellaisen
    myrskyn, että hänen laivastonsa ei päässyt liikkeelle, vaan oli
    juuri tekemäisillään haaksirikon. Neuvokkuudellaan hän lopuksi
    pääsi purjehtimaan ankkuripaikastaan, mutta kerrotaan, että
    suomalaiset joukot koko ajan seurasivat rantoja pitkin vaanien
    häntä. Vihdoin hän pääsi avovedelle ja pelasti henkensä väijyviltä
    suomalaisilta.

    Vartuttuaan vanhemmaksi hän otti varsinaiseksi suurtehtäväkseen
    kääntää Norjan kansan kristinuskoon ja kiskoa irti viimeisetkin
    pakanuuden juuret kansastaan. Hän käytti minkälaisia keinoja tahansa
    tämän päämäärän saavuttamiseksi. Olavi oli mainio diplomaatti, kun
    luuli sillä saavuttavansa menestystä. Hän käytti myöskin viekkautta,
    ja tuhosi niskoittelevat joukot karkaamalla salaa heidän kimppuunsa,
    useimmiten yöllä.

    Oli Norjassa mahtava jaarli, joka ei suostunut noudattamaan Olavin
    käskyjä. Olavi sai viisi kuningasta liittymään itseensä kukistaakseen
    jaarlin Syntyi taistelu ja Olavi sekä hänen liittolaisensa pääsivät
    voitolle.

    Mutta eipä aikaakaan, niin nämä viisi pikkukuningasta kyllästyivät
    Olavin ankaraan komentoon ja hänen harjoittamiinsa julmuuksiin. Nämä
    kuninkaat nousivat kapinaan Olavia vastaan. Olavi sai petoksella nämä
    viisi kuningasta käsiinsä, ja nyt hän mitä julmimmalla tavalla kosti
    heille, entisille liittolaisilleen, joitten avulla aikaisemmin oli
    saanut voiton niskoittelevasta jaarlista.

    Yhdeltä kuninkaalta hän puhkaisi molemmat silmät, toiselta hän
    vedätti ulos kielen ja leikkasi sen irti suusta, toisilta hän
    katkaisi kädet ja jalat. Sitten hän antoi raippoja, hirtätti ja
    tappoi. Ja kumminkin nämä kuninkaat olivat yhtä hyviä kristityitä
    kuin kuningas itse. Tässä ei siis käännytysinto ollut vaikuttamassa,
    vaan kuninkaan verenhimoinen luonne.

    Ja tällaisesta miehestä on tehty pyhimys, Pyhä Olavi! Ja hänen
    haamunsa leijailee säyseitten savolaisten linnan huipulla!

    Pakanoitten käännyttämisessä olivat juuri samanlaiset julmat
    rangaistukset yleisesti käytännössä. Ehkäpä vieläkin kiduttavammassa
    ja julmemmassa muodossa.

    Juuri samalla tavalla on kaikki Euroopan kansat käännytetty
    kristinuskoon. Saattaako ajatella mitään menetelmää, joka olisi
    julkeammin kauniin opin vastaista, tuon opin, joka neuvoo meitä
    rakastamaan vihollisiammekin. Aivan varmasti on käännytystyö
    tapahtunut meidänkin maassamme Pyhän Eerikin ja Pyhän Henrikinkin
    aikoina juuri samalla tavalla. Siitä tosin ei ole olemassa
    kirjallisia tietoja, mutta todistaahan Lallin murhatyö sen selvää
    selvemmin. Pyhä Olavi oli yhtä julma sekä ylhäisille että alhaisille.
    Kaikilta hän silpoi jalkoja ja käsiä. Hän poltatti kymmenittäin
    vastustajiaan heidän asunnoissaan, hiipi yöllä salakavalasti heidän
    taloihinsa, telkesi heidän ovensa ja akkuna-aukkonsa. Todellakin
    pyhä toimitus!

    Asui siellä Ruijassa Hunddalenissa, nykyisen Narvik-nimisen kaupungin
    kohdalla, mies nimeltä Torer Hund. Mahtava viikinki. Tämä mies oli
    kuullut, että siellä Vienanmeren rannoilla oli permalaisilla komea
    Jumalan” temppeli, jonne oli koottu suuri määrä kultaa ja hopeaa.
    Hän päätti tehdä ryöstöretken sinne. Sai seuralaisekseen kuningas
    Olavin miehen, Karli-nimisen, ja ryöstetyt tavarat piti jaettaman
    tasan. Lähdettiin vaaralliselle retkelle Ruijan ja Kuolanniemen
    rantoja pitkin. Saavuttiinkin Jumalan pyhätölle ja ryöstettiin se
    putipuhtaaksi. Permalaiset eivät saaneet rosvoja kiinni, vaan nämä
    pääsivät purjehtimaan runsaine saaliineen takaisin Ruijaan. Mutta
    matkan varrella pälkähti Torer Hundin mieleen, että mitä se tuo
    kuninkaan mies Karli oikeastaan noilla aarteillaan tekee? Eräässä
    satamassa Torer Hund kapusi Karlin laivaan, tappoi hänet ja vei
    kaikki Karlin aarteet omaan laivaansa. — Eihän se Torer Hundkaan
    ollut mikään jumalan mies, mutta olisi hän ansainnut pyhimyksen nimen
    yhtä hyvin kuin Olavi-kuningas.

    Tästä ei Olavi-kuningas suinkaan ollut mielissään, vaan kiristi Torer Hundilta
    tuon tuostakin hänen ryöstämiään tavaroita. Mutta eihän
    Torer Hund ollut houna ja antanut läheskään kaikkia. Olavi-kuningas
    tapatti yhden Torer Hundin veljenpojan, kaksi sisarenpoikaa ja
    lisäksi muita hänen sukulaisiaan. Tästä taas ei Torer Hund ollut
    mielissään. Niinkuin arvata sopii.

    Vihdoin herätti Olavi-kuninkaan hurja meno niin suurta pahennusta
    sekä ylimyksissä että talonpojissa, että kuninkaan täytyi puikkia
    pakoon koko valtakunnastaan. Metsiä myöten samoten hän Värmlannin
    kautta pääsikin Ruotsiin ja otettiin ystävällisesti vastaan kuninkaan
    hovissa. Ruotsin kuningas antoi Olaville laivoja, joilla hän sitten
    purjehti Nevan jokea Laatokalle. Siellä Laatokan etelärantamilla
    hallitsi ruhtinas Jerislev (Jaroslav), joka oli Ruotsin kuninkaan
    tyttären kanssa naimisissa. Tämän ruhtinattaren nimi oli Ingegärd.
    Inkerinmaan nimi lienee siitä johdettu, sillä hänen valtakuntaansa
    kuului muun muassa juuri Inkerinmaa. Ingegärd oli aiottu aikaisemmin
    juuri Olavi-kuninkaalle vaimoksi, mutta ei isä kuningas ollut siihen
    suostunut. Ingegärd oli kovasti rakastanut Olavia ja kunnioitti
    häntä suuresti juuri sen takia, että Olavi oli yhtenä yönä vanginnut
    viisi pikku kuningasta, soaissut ja silponut heidät. Nyt Inkeri
    otti Olavi-kuninkaan riemuiten vastaan ja kestitsi häntä mitä
    loisteliaimmin. — Sen ajan naisetkin olivat toista sorttia kuin
    meidän nykyajan naisemme!

    Olavi vain murjotti siellä Inkerinmaalla. Ruhtinatar koetti rohkaista
    entistä ylkäänsä, mutta ei siitä ollut apua. Olavi oli niin lopen
    toivoton, että päätti matkustaa Kristuksen haudalle ja ottaa munkin
    kaavun yllensä. Meidän ei tarvitse olettaa, että Olavia olisivat
    vaivanneet omantunnon tuskat. Hän oli ehkä mielestään toiminut ”ad
    majorem Dei gloriam” — Jumalan suuremmaksi kunniaksi, kuten sen
    ajan munkit sanoivat. Ruhtinatar Ingegärd tarjosi Olaville Bolgarian
    ruhtinaskunnan, joka sijaitsi Volgan ja Kamaan rantamilla. Pyhä Olavi
    oli neuvoton ja kahden vaiheilla.

    Mutta sattui niin, että Pyhä Olavi eräänä yönä näki Olavi Tryggvenpojan
    lähestyvän vuodettaan. Olavi Tryggvenpoika kehoitti
    vakavasti kuningasta lähtemään takaisin Norjaan anastamaan uudelleen
    kuningasvallan käsiinsä. Sen yön jälkeen oli Olavi-kuninkaalla
    päätös selvillä. Hän päätti matkustaa Norjaan valloittamaan
    jälleen kotimaansa omaan hoitoonsa. Ingegärd-ruhtinatar varusti
    Olavi-kuninkaalle laivoja ja miehistön. Kuningas lähti Karjalan Kannakselle
    odottamaan jäitten lähtöä. Keväällä v. 1030 sitten
    kuningas purjehti Gottlannin kautta Ruotsiin. Ruotsin kuningas taas
    puolestaan antoi Olavin koota apuvoimia Ruotsista. Etupäässä hän
    sai haalituksi kokoon irtolaisia, sellaisethan aina ovat valmiita
    liittymään sen herran puoluelaisiksi, joka antaa vapaasti ryöstää
    voitetuilta tavaraa.

    Kun Olavi saapui maansa rajoille Jämtlantiin, tuli hänen puheilleen
    kaksi kuulua metsärosvoa, jotka tarjosivat kuninkaalle apuaan.
    ”Oletteko kristityitä?” kysyi kuningas.

    — Emme ole, vastasivat vorot.

    — En teitä huoli mukaani, jollette anna kastaa itseänne.

    Vorot vastasivat:

    — Emme tunne, emmekä aio tunnustaa Valkoista Kristusta. Tässä on
    meidän pelastajamme — näyttivät molempia käsivarsiaan — näihin me
    tähän asti olemme turvautuneet ja näistä meillä aina on ollut voitto
    kaikissa vaaroissa.

    Eivät suostuneet kastettaviksi, mutta eivät malttaneet sittenkään
    jäädä pois, vaan kulkivat kuninkaan joukkojen perässä, toivoen
    pääsevänsä oikein vapaasti ryöstämään ja murhaamaan, kun kuningas,
    heidän laskelmiensa mukaan, olisi perivä voiton.

    Kun kuningas sitten oli laskeutunut Kölin harjanteilta alas
    Trondhjemin laaksoon, pyrki eräs vieläkin kuuluisampi ja uljaampi
    metsävoro hänen joukkoonsa. Tämä suostui kastettavaksi, ja samalla
    kastettiin ne kaksi edellistäkin voroa, niin että kuninkaalla nyt oli
    kolme vankkaa miestä puolellaan. Niistä tehtiinkin heti kuninkaan
    ”kilpilinna”, ”sköldborg”, niinkuin sitä norjankielellä sanottiin.
    Heidän tuli kulkea aina kuninkaan edessä suojellen hänen henkeään.

    Suotta ei talonpoikaisarmeijan piispa herjannutkaan kuningasta
    väittäen, että tämä rosvojen avulla aikoo valloittaa maansa takaisin.
    Hirvittävä on tämän piispan saarna omille joukoilleen. Ei ole sitä
    rikosta, josta hän ei syyttänyt kuningasta.

    Talonpoikaisarmeija oli mieslukuisesti kokoontunut Trondhjemiin,
    lähemmin sanottuna Stiklastadin kentälle. Torer Hundin mukaan olivat
    Ruijankin miehet tulleet Stiklastadiin.

    Keski-Norjan talonpojat olivat niin ikään saapuneet sinne, sillä
    itsekullakin oli omaisten murhia ja silpomisia kostettavana.
    Talonpoikain joukko oli suurempi, mutta kuninkaan vorot olivat
    taitavampia aseitten käyttäjiä.

    Alkoi sitten taistelu mies miestä vastaan. Torer Hund haki kuninkaan
    ryhmää. Löysi sen ja hurja ottelu alkoi. Ne kolme rosvoa kaatuivat
    heti. Torer kävi kuninkaan kimppuun. Alkoi ankara kaksintaistelu.
    Torerin onnistui pistää kuningasta vatsaan keihäällään, kuningas
    kaatui maahan. Siihen hän heitti henkensä. Oli se Torer Hund
    kumminkin siksi jalo viikinki, ettei hän silponut kuninkaan ruumista,
    vaan päinvastoin levitti kaapunsa kaatuneen kuninkaan ruumiin yli.
    Olavi Pyhä ei varmasti olisi ollut yhtä jalomielinen kaatuneen
    Torer Hundin ruumiin edessä. — Kuninkaan rosvojoukot läksivät
    pakenemaan tuntureille. Talonpojat pyysivät pikaista apua, sillä
    he pelkäsivät, että kuninkaan rosvot harjoittaisivat julmuuksia
    turvattomien talonpoikien kylillä ja asunnoilla. Torer Hundin joukot
    ajoivat ne sitten korkeille, asumattomille ylätuntureille.

    Kuninkaan ruumis vietiin salaa talonpoikien raivolta erääseen autioon
    mörskään ja peitettiin puitten oksien alle, jottei sitä löydettäisi.

    Eräs vanha, umpisokea mies haki yöksi kattoa päänsä päälle. Meni
    samaan mörskään, mihin kuninkaan ruumis oli kätketty. Laskeutui
    levolle lattialle. Hän huomasi, että mörskän permanto oli täynnä
    jotakin tahmeaa ainetta. Unenpöpperössä hieroskeli silmiään, ja
    katsos, hän sai näkönsä jälleen. Se tahmea aine oli Olavi Pyhän
    verta. Tämän suuren verihurtan verta?Nyt tapahtui ihme ihmeen perästä
    kuninkaan ruumiin ympärillä. Ensin hänet salaa haudattiin erääseen
    hietikkoon. Kun hänet sitten vuoden jälkeen kaivettiin hiekkahaudasta
    ylös, niin taas oli ihme tapahtunut. Hänen tukkansa ja partansa
    olivat kasvaneet haudassa. Ruumis vietiin sitten kirkkoon ja siellä
    huomattiin, että sekä sormen- että varpaitten kynnet myöskin olivat
    kasvaneet pitkiksi kuin kotkan kynnet. Eivätkä ne laanneet kasvamasta
    vielä kirkossakaan. Ne kasvoivat yhä vain. Nyt piispalle tuli urakka!
    Hänen täytyi aina tuon tuostakin parturoida kuninkaan poskia, hänen
    täytyi singlata ja bobbata hänen tukkaansa, ja mikä vielä pahempi,
    hänen täytyi puukolla leikata kuninkaan kynsiä sekä sormista että
    varpaista. Ne vain kasvoivat yhä edelleen vuosi vuodelta.

    Kun Torer Hund sitten siellä Ruijassa sai kuulla, että kuninkaan,
    hänen verivihollisensa kynnet yhä vain kasvoivat kasvamistaan, rupesi
    hän arvelemaan, että totta totisesti tuo hänen tappamansa kuningas,
    kaikesta julmuudestaan huolimatta, oli ”pyhä mies”. Hän ei saanut
    omaltatunnoltaan rauhaa, vaan päätti lähteä toivioretkelle. Veti ylös
    purjeensa ja purjehti Palestiinaan. Siellä hän kävi rukoilemassa
    Kristuksen haudalla, mutta sille matkalleen hän jäikin. Hänestä ei
    enää sen jälkeen kuultu mitään.

    Eipä saata olla julmempaa elämäntarinaa kuin on Pyhän Olavin! Eikä
    saata olla hassunkurisempaa tarinaa hänen kuolemanjälkeisistä
    ihmeistään!

    Kun on sydän kylmänä lukenut tämän verikoiran kaikista julmuuksista,
    silmien sokaisemisista, kielten leikkaamisista, jäsenten silpomisista
    ja hirttämisistä, niin jonkin verran lauhtuu mieli, kun saa lukea,
    miten se Trondhjemin piispa puukollaan veisteli Pyhän Olavin
    ukkovarpaan kynsiä, jotka vain kasvoivat vuosi vuodelta hänen
    ruumiistaan. Onhan tämä lystikäs ihme. Lystikkäämpiä vielä on, mutta
    ne ovat niin niin säädyttömiä, ettei niistä punastumatta voi edes
    kirjoittaa, saati sitten niitä painattaa.

    Mutta loppujen lopuksi, mitä ihmettä se Pyhä Olavi tekee siellä
    Savon linnassa kummittelemassa? Ja mitä varten hänen nimellään
    on perustettu seura ”Pyhän Olavin Kilta”? Jos nyt tahdottaisiin
    historiaan vedota, niin olisihan Killan nimi oikeammin oleva ”Pahan Olavin Kilta
    ”. Mutta jos nyt Killan välttämättömästi täytyy kantaa
    Pyhän Olavin Kiltanimeä, niin voisihan se lieventääkseen tämän
    sopimattoman nimen vaikutusta ottaa tunnusmerkikseen kuvan siitä,
    miten piispa puukollaan jyrsii Pyhän Olavin ruumiin ukko varpaitten
    kynsiä. Sillehän tuo aina ilakoiva ja kikattava Savon kansakin voisi
    pistää hörönauruksi.

    Mikä paha hittolainen se on mättänyt Savon täyteen pyhimysten nimiä?
    Jospa ne olisivatkin siivoja, kunnon pyhimyksiä, nimensä arvoisia,
    niin eihän siitä olisi mitään pahaa sanottavaa. Mutta kun ne ovat
    kaikki julmia miekkamiehiä. Läänin nimenä on Pyhän Mikkelin lääni
    = St. Michels län, niinkuin sen alkuperäinen ruotsalainen nimi
    kuuluu, vaikka suomalaiset ovat karsineet pyhän pois ja sanovat
    vain yksinkertaisesti Mikkelin lääni. Mikko Repolaisen lääni. Se
    Pyhä Mikael on arkkienkeli taivaissa, joka aina esiintyy miekka
    vyöllä. Eihän Suomen muilla lääneillä ole pyhimysten nimiä. Ja tällä
    läänillä on iänikuinen suomalainen nimi Savolahti tai Savilahti.
    Myöhemmin Suur-Savo. Taas Savonlinnan lääni kulki muinoin Vähä-Savon Mikkelin
    nimellä. Mutta nyt on läänillä Pyhän nimi ja Savonlinnalla
    Pyhän Olavin nimi. Pyhimyksen, joka oli kaikkea muuta kuin pyhä.
    Arkkienkelistä ei hirviä virkkaa mitään. Mutta eihän Suomen muilla
    linnoilla ole pyhimysten nimiä. Ei Turun linna ole Pyhän Henrikin
    eikä Pyhän Eerikin linna, se on vain Turun linna; ei Viipurin linnalla
    ole mitään pyhimyksen turvaa, vielä vähemmin Hämeenlinnalla.
    Mutta Savonlinnassa roikkuu kiinni tuon julman norjalaisen kuninkaan
    nimi, Pyhän Olavin. Eikö näistä epäilyttävistä pyhimyksistä voitaisi
    päästä irti? Eikö voitaisi ottaa läänin nimeksi Savon lääni ja linnan
    nimeksi Savonlinna ja Killan nimeksi Savon linnan Kilta?

    Kaikista näistä verisistä nimistä huolimatta ovat Mikkelin läänin
    asukkaat kuuluisat siivosta elämästään. On sattunut vuosia, jolloin
    Mikkelin läänissä ei tappoja eikä murhia ole sattunut yhtäkään,
    vaikka muut läänit ovat prameilleet loistavilla ja rikkailla
    tuloksilla. Nyt ovat Turun läänin kainot ja ujot asukkaat pyrkineet
    aivan etualalle, mutta Vaasan läänin kuuluisat puukkojunkkarit taas
    ovat arveluttavasti lamautuneet. Joitakin vuosia sitten vaasalaiset
    olivat aivan omaa luokkaansa. Nyt viipurilaisetkin heidät voittavat.
    Näin ollen pitäisi Pyhän Olavin nimi välttämättömästi siirtää joko
    Turun tai Viipurin linnoille. Siten hän olisi omalla paikallaan, jos
    nyt linnojen välttämättömästi täytyy kantaa pyhimysten nimiä. Mitä
    minä puolestani en kannata.

    Mutta saattaahan tapahtua, että mikkeliläiset ja savonlinnalaiset
    kohta rupeavat noudattamaan pyhimystensä elintapoja, vyöttävät
    itsensä puukoilla ja miekoilla, ja ryhtyvät iskemään suonta
    naapureistaan. Eihän sellainenkaan ole mahdotonta. Jo senkin
    takia pitäisi jouduttaa näitä nimenmuutoksia. Nythän suomalaiset
    laumoittain muuttavat ruotsalaiset ja ulkolaiset nimensä
    suomalaisiksi. Ei Mikkelin läänille eikä Olavin linnalle tarvitse
    hakemalla hakea suomalaisia nimiä. Mikkelin läänin ikivanha nimi
    on Savon lääni, Suur-Savo ja Vähä-Savo ja Olavinlinnan nimi jo
    käytännössä täysin vakiintunut Savonlinna.

    Lohdutuksekseni kuulin tänä kesänä ulkomaalaisilta turisteilta, ettei
    heillä ollut aavistustakaan Olavinlinnan nimestä, vaan että he mitä
    suurimmalla ihastuksella puhelivat Savonlinnasta.

    Eikä se Mikkeli Repolaisenkaan nimi ole läänin asukkaille kunniaksi.
    Aivankuin läänin asukkaat olisivat epäluotettavampia kuin Suomen
    muitten läänien. Jos rikostilastoa selailemme viimeisiltä vuosilta,
    niin huomaamme, että suurimmat rötökset, petkutukset ja väärennykset
    ovat tapahtuneet kaukana Mikkelin läänin rajojen ulkopuolella.

    Kaikesta tästä selviää, että Mikkelin läänin asukkaitten mitä
    pikemmin sitä parempi tulee karkottaa silmiltään nuo vieraan maan
    julmat pyhimykset ja ottaa vanhat, suomalaiset, historialliset nimet
    taas käytäntöön

    Savon linna ja Savon lääni.