Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    3.

    LOTTIEN JUHLISSA.

    Mahtava on tuo Lotta Svärd-yhdistys. En tiedä varmaan, montako
    jäsentä siihen kuuluu. Toiset arvelevat niitä olevan 40,000, toiset
    taas 60,000. Siis suuri armeijaosasto. Kenenhän valoisassa päässä tuo
    ajatus syntyikään? Ei sellaista ole missään muussa maassa. Jos onkin
    tynkä jossakin, niin meiltä ajatus on lainattu. Kovin meidän Lottamme
    ovat touhukkaita naisia. Menipä mihin tahansa maaseudun juhliin, aina
    niissä Lotat hoitavat ravinto- ja virvoituspuolta. Ja hoitavat sen
    hyvin. En lakkaa ihmettelemästä ja ihailemasta tuota yhdistystä. Olen
    nähnyt heidän toimintaansa joka maamme kolkassa. Ja joka paikassa
    hoito on ollut aivan ensiluokkaista.

    ENSI KERRAN LOTTIEN JUHLISSA.

    Olin pyydetty pitämään puhetta eräissä Lottien juhlissa Helsingissä.
    Menin Yliopiston voimistelusaliin, jossa juhlat pidettiin.
    Luulin, että sinne kerääntyisi kansaa kaikenlaista sekä miehiä
    että naisia niinkuin juhliin tavallisesti tulee. Astuin ovesta
    sisään ja ällistyin samassa suuresti. Salissa oli pelkkiä Lottia.
    Kolmesataa (300) kappaletta. Hätkähdin, tuntui aivan siltä, kuin
    olisin erehdyksestä hairahtunut saunaan naisten yleiseen osastoon
    tai naisten uimahuoneeseen. Minäkö yksin mies tässä naisten
    suuressa ryhmässä! En totta tosiaan koskaan elämässäni ennen ollut
    joutunut tällaiseen tilanteeseen, enkä koskaan myöhemminkään.
    Eihän kanatarhassakaan tapaa kolmensadan kanan keskellä vain yhtä
    kukkoa herrastelemassa. Koetin toinnuttuani luikkia seinäviertä
    pitkin paikoilleni puhujalavan seutuville, mutta seiniin nojaten
    seisoi pönäkkä rivi Lottia toinen toisensa vieressä. Sinne
    ei ollut menemistä. Täytyi astua pääkäytävää myöten vain. Ei
    auttanut muu. Koetin tähystellä ympärilleni nähdäkseni jonkunkaan
    juhliin hairahtuneen miehen. Silmäni eivät äkänneet ketään. Olin
    auttamattomasti yksin kuin Paltamon vanhassa alttaritaulussa Judas Ischariot
    naisten ympäröimänä. Eräässä tulisessa pätsissä.

    Hiki otsallani istuuduin puhujalavan viereen ja ajattelin: voi minua
    poloista poikaa! Kaikenlaiset ajatukset kiersivät aivoissani, sillä
    sain tuntikaupalla odotella esiintymisvuoroani. Muun muassa ajattelin
    viisasta kuningas Salomonivainajaa, jolla oli 700 aviovaimoa ja 300
    kotiapulaista eli sivuvaimoa. Eikö hänenkin päätään lienee huimannut
    niinkuin nyt minun. Ehkä sentään sellaiseenkin tottuisi, kun joka
    päivä joutuisi sitä harjoittelemaan.

    Kovin olivat nämä Lotat komeita ja ryhdikkäitä. Se lottapukukin sopi
    heille niin mainiosti. He olivat kuin valkyyriat ainakin ja näiden
    tavoin myös haavoittuneitten sotilaitten hoivaajia. Valkyyriahan
    merkitseekin ”kaatuneen sotilaan korjaaja”.

    Kaikkien Lottien julkisivu aaltoili kuin Atlantin laineet, niin
    että minussa alkoi tuntua merikivun oireita. Enhän minä ennen ollut
    tiennyt, että minä todellakin olin niin kaino, ujo ja saamaton
    naisten seuroissa. Mutta nyt oli naisten luku niin ylivoimainen.
    Siinä kait piili häkellykseni syy.

    Jokseenkin tunnin verran istuin ainoana uroksena tässä komeitten
    naisten seurassa, kunnes saapui toinen uros sisään, kenraali Lauri Malmberg
    . Nyt palasi rohkeus minunkin ruumiiseeni, ja merikivun
    oireet hävisivät.

    Istuin ja kuuntelin puheita. Pääsin vähän selville tästä mainiosta
    yhdistyksestä. Kunnioitukseni sitä kohtaan kasvoi jokaisen puheen
    jälkeen. Itse en onnistunut puheessani. Häpeän vieläkin sitä. Minä
    näet hairahduin kertomaan, että olin nähnyt nuoren Lotan istuvan
    moottoripyörän lemmenlullassa, jota yhtä nuori suojeluskuntalainen
    ohjasi. Taisin puhua vähän sivu mennen lemmestäkin. Tajuan nyt, että
    se kohta puheessani oli perin sopimatonta. Tiedän, että maallinen
    lempi ei ollenkaan kuulu Lottien ohjelmaan, että se päinvastoin
    on pannaan julistettu, mutta sen sijaan Lottien päätarkoitus on
    kasvattaa ja kehittää luomakunnan kauneinta, jalointa ja pyhintä
    tunnetta.

    ÄIDINRAKKAUTTA.

    Sanoin sitä luomakunnan pyhimmäksi tunteeksi. Enkä minä
    ole ainoa, joka sitä väitän. Jo Apostoli Paavali laulaa
    ylistysvirttä rakkaudelle, joka kaikki kärsii, kuuluisassa
    Korinttolaisepistolassaan. Se on Paavalin korkein veisu. Aina sitä
    lukiessani ajattelen, että hän rakkaudella tarkoittaa juuri äidin
    rakkautta, sillä ei mies koskaan kykene osoittamaan rakkautta
    turvatonta kohtaan niin suurenmoisella tavalla kuin äiti lastaan
    kohtaan. Tai niinkuin nainen holhottavaansa kohtaan, vaikka hän ei
    olisikaan äiti. Hän ei anna tuulen viedä turvatonta eikä ahavaisen
    armotonta, vaan antaa vaikka henkensä sen edestä, jota hän on
    joutunut hoivaamaan. Sitä samaa ylistystä Runebergkin laulaa, kun hän
    antaa Lotta Svärdinsä vaalia turvatonta, köyhää sotilasta, vennon
    vierasta nuorukaista. Runebergin runo Lotta Svärd on sekin juuri
    äidinrakkauden korkea veisu. Kun nainen näkee edessään syvästi
    kärsivän olennon, pulpahtaa hänessä esille tuo jumalista lähtenyt
    tunne, että nyt hänen on käytävä auttamaan ja tuskia lieventämään.
    Se siveellinen tunne, mikä syvällekin langenneessa naisessa viimeksi
    sammuu, on äitiyden pyhä tunne.

    Sattui Helsingissä tuonoin tapaus, joka sen selvästi todistaa.
    Asui muutamassa mörskässä laitakaupungilla nainen, elätti itsensä
    ja poikansa viinatrokarina. Äiti ryyppäsi, poika ryyppäsi. Poika
    tappoi jo 17 vuotiaana miehen. Istui linnaa vuotensa ja palasi äidin
    luo. Jatkettiin juopottelua. Vanhalla äidillä oli sulhanen, joka
    myöskin joi. Suuttuivat kerrankin poika, sulhanen ja äiti toisiinsa
    viinapöydän ääressä. Poika karkasi sulhasen kimppuun. Äiti tuli
    väliin, mutta poika tappoi sulhasen ja viilsi puukollaan äitinsä
    pahanpäiväiseksi.

    Oikeudessa äiti kiven kovaan kielsi, ettei poikansa olisi silponut
    häntä. Sen olivat vieraat miehet tehneet. Vaikka hänelle sanottiin,
    että poika oli tunnustanut kaikki, tunnustanut puukolla silponeensa
    äitiään, äiti pysyi kiihkeästi todistuksessaan, että sen olivat
    muut miehet tehneet eikä hänen oma poikansa. — Äitiyden tunnetta
    ei mikään järki sido. Se on kaiken järkeilemisen yläpuolella. Se on
    tunnetta, joka uhmaa kuolemaakin. Kaikki siveyslait vaikenevat sen
    edessä. Se on korkeampaa kuin kaikki järkeileminen, se on pyhempää
    kuin kaikki siveys. Sen huippukohta on oman henkensä uhraaminen.

    Sama laki, joka ihmisäitiä velvoittaa, sama laki komentaa myöskin
    eläinkuntaa. — Oli minulla kerran nuori nallikissa, pieni ja
    siro kuin nukkekissa. Arka se oli aivan naurettavuuteen saakka.
    Jos rapsauksen kuuli, se viivana karkasi kivijalan aukosta sisään
    ja silmät kiiluivat siellä aukossa vielä tuntikaupoilla. Mahtui
    raosta sisään siitä, mistä rottakin. — Sattuipa niin, että hänestä
    luonnonlain mukaan tuli emo. Kahden pienen, mustan poikasen emo. Ja
    samassa hänestä tuli kaikkea pelkäämätön naarasolento. Tuli kerran
    kaksi metsämiestä pihaan kahden suuren koiransa kera. Kun pikkarainen
    emä huomasi nämä hurtat, karkasi se kuin tiikeri piilopaikastaan,
    jossa poikaset kaikessa turvassa koirilta imeksivät emäänsä, ja
    hyökkäsi koiria kohti karvat pystyssä ja häntä paksuna. Minä karkasin
    kissaani kiinni, vein sen sisälle turvaan. Jos se olisi päässyt
    koirien ylettyville, olisi yksi koiran hampaiden loksaus tehnyt lopun
    mustasta pikku emästä.

    Miksi se karkasi piilopaikastaan? Eihän poikasia eikä sitä itseään
    mikään vaara uhannut. — Se oli vain sitä äitiyden tunteen
    jumalallista järjettömyyttä.

    Kerron toisenkin tapauksen eläinmaailmasta.

    Asuin eräänä kesänä Säämingin Tolvaniemen luonnonihanassa talossa.
    Talo oli pitkän, soukan lahden pohjukassa. Jyrkät kalliot kaarsivat
    lahden toista rantaa. Souteli siellä lahdessa harvinainen vesilintu,
    pikku-uikku, pikkusilkkisorsa (Podiceps minor). Kovin korea lintu.
    Minä, barbaari, halu sin saada tämän linnun munia. Hain kauan pesää
    ruohikosta, vihdoin sen löysin. Otin munat taiteeni ja hävitin pesän.

    Mutta minua kohtasi ankara kosto. Joka ilta siinä klo 7:n iltaa paikkeilla
    tulivat molemmat silkkisorsat ulos ruohikosta, soutivat lahteen,
    asettuivat nokat vastatusten ja itkivät, itkivät katkerasti, itkivät
    kauan. Korkea kallioranta kiidätti heidän itkunsa minun korviini.
    Omatunto soimasi minua, heidän itkunsa viilsi sydäntäni. En sitä
    monta jaksanut sietää, pakenin aina illaksi kauas talosta
    metsään päästäkseni kuulemasta lintujen vaikerruksia.

    Jospa pikku-uikut olisivat käyttäneet vähäistä järkeään ja olleet
    itsekkäitä, olisivat ne tietysti olleet iloisia siitä, että pääsivät
    vapaiksi poikastensa hoitamisesta ja ravitsemisesta. Mutta äitiyden
    ja isyyden epäitsekäs tunne heitä katkerasti vaivasi. Itkikö isäkin?
    Kait hänkin itki, koska niin nokakkain vaimonsa kanssa voihki.
    Molemmat surivat sitä, etteivät saaneet sinä kesänä kanneksia
    poikasiaan siipiensä alla, niinkuin kaikilla uikkulinnuilla on tapana
    tehdä poikastensa synnyttyä.

    Paljon olisi samanlaisia esimerkkejä eläinkunnasta kerrottavana,
    mutta siirryn nyt kertomaan naisissa ylimalkaan piilevistä äitiyden
    tunteista. He olivat aito Lottia, vaikka eivät kuuluneekaan Lotta Svärd-yhdistykseen
    .

    Ajoin kerran pyörälläni tietä pitkin, kun näin maantiellä pienen
    pojan, noin nelivuotiaan, venyvän hiekassa ja itkevän ääneen. Samalla
    näin, että parista läheisestä mökistä naiset riensivät maantielle.
    Ajomiehen rattaat olivat kolhaisseet pikku pojua, niin että hän
    vaikeroi verta vuotavana siinä maantien hiekassa. Naiset juoksivat
    pojun luo ja toinen sanoi toiselle:

    — Mää sinä hakemaan puhasta vettä lähteestä. Minä juoksen hakemaan
    vennäänsaippuata. Kahtokee työ sillä aikoo tuota poikoo!

    Minä otin pojun syliini ja koetin lohduttaa häntä. Vanhat naiset
    juoksivat niin, että hameet hulmusivat. Palasivat kohta pojan luo,
    ja nytkös alkoi pesu vennäänsaippualla ja läheveellä. Suudella
    mokkasivat poikaa poskille ja lepertelivät hänelle kaikenlaisia
    viihdyttävä sanoja. Kohta oli poika pesty puhtaaksi verestä, ja
    molemmat naiset läksivät kantamaan häntä mökkiinsä.

    Tuli siihen eräs naapurin mies, jolta sain tietää, että poika oli
    erään naisen löytölapsi, joka nainen asui kolmannessa mökissä. Kysyin
    mieheltä, miksi naiset eivät vieneet poikaa äitinsä mökkiin.

    — Eivät uskalla männä siihen mökkiin. Nämä naiset ovat kovia
    juoruakkoja, ovat haukkuneet pojan äitiä, kun hänen pojallaan ei ole
    issee. Eivät uskalla männä äiin luo, eikä se äitkään ole kotosalla.
    Työssä on taidoissa.

    Niin, naiset olivat äidin verivihollisia, mutta kun näkivät hänen
    poikansa verissään, nousi äitiyden tunne turvatonta kohtaan niin
    väkevästi, etteivät tienneet, miten he pojan ympärillä häärisivät.

    Tekivätkö he sovinnon äidin kanssa tämän tapauksen jälkeen, sitä
    en tiedä. Ei nainen rakasta toistaan, mutta turvattomia lapsia he
    rakastavat sitä kiihkeämmin. Ei kissakaan suvaitse koiraemää, mutta
    hänen pentujaan se imettää itsensä aivan kuiville.

    Albert Edelfeltin piirtämissä Vänrikki Stoolin kuvissa nähdään
    Lotta Svärd nuorena tyttönä ja nähdään myös vanhana vaimona
    hoitamassa haavoittunutta sotilasta. Olen nähnyt tämän vanhan Lotan
    ilmielävänäkin maailman kylillä. Aivan hämmästyttävän samannäköisen
    elävän vaimon. Ja aivan samanlaisessa toimessa kuin Lotta Svärdkin.

    Asuin täysihoitolassa aivan lähellä erästä laivalaituria. Kivenheiton
    päässä vain. Eräänä päivänä, kun laiva laski laituriin, kannettiin
    laivasta hyvin pahoin haavoittunutta keski-ikäistä naista. Hänet oli
    lyöty teräaseilla aivan pahan päiväiseksi. Sen olivat laivamiehet
    tehneet. Se saatiin heti tietää ja syy pahoinpitelemiseen selvisi
    myöskin pian. Nainen oli viinatrokari, joka juotti laivamiehet
    humalaan, ja humalapäissään olivat laivamiehet rusikoineet naista.

    Nainen laskettiin halkoliiterin lattialle lastujen päälle.
    Laivamiehet palasivat laivaansa ja laiva lähti liikkeelle. Silloin
    ilmestyi sairaanhoitajaksi Manta niminen aviovaimo, lapseton nainen.
    Hänen äitiyden vaistonsa olivat syttyneet ilmiliekkiin. Hän istuutui
    haavoittuneen viereen lastukolle, otti onnettoman pään polvilleen
    ja oli valmis puolustamaan häntä vaikka itse pääpaholaista vastaan.
    Aikamoinen ihmisjoukko oli kerääntynyt naisraukan ympärille.
    Harvoinpa saakaan nähdä viheliäisempää naisolentoa kuin oli tämä
    veren tahraama nainen. Laiha, kurttuinen, vaatteet revittynä ja tukka
    hapsinhajallaan. Arveluja ja pistopuheita singottiin ihmisjoukosta.
    Yksikin sanoi:

    — Viinallehan se tulee ihan tännekin asti.

    — Vai viinalle, vai viinalle! Niinkuin minä en viinan hajua
    tuntisi, minullakin kun on juoppo mies, sanoi Manta. Hänen vanha
    miehensä seisoi siinä joukossa ja kun kuuli vaimonsa haukkuvan
    häntä juopoksi, lähti hitaasti kömpimään tiehensä koko sakista. Ei
    häntä kukaan ollut kuullut juopoksi mainittavan. Mutta Manta uhrasi
    miehensä maineen tämän hoidokkinsa puolustukseksi. Tässä taas ilmeni
    äitiyden järjenjuoksu ja totuuden puute, kun avutonta ihmistä oli
    puolustettava. Hetken perästä toinen tokaisi:

    — Eikö liene huono nainen tuolta järven takaa.

    Manta huudahti:

    — Huonoko nainen, vai huono nainen! Kihlattu morsian, kihlattu
    morsian!

    Samalla hän nosti naisen luisen käsivarren korkealle ilmaan, ja
    eräästä sormesta näkyikin kehno messinkinen sormus. En toden totta
    koskaan ole nähnyt morsianta niin surkeassa tilassa, niin raihnaista,
    niin likaista, niin veristä kuin oli tämä Mantan morsian. Juuri
    silloin kun Manta nosti kurjan kättä ilmaan, oli hänen ilmeensä yhtä
    hellä, kuin Edelfeltin Lotta Svärdin. Kaikki yhä jatkuvat ivapuheet
    Manta korkealla äänellä ja salaman nopeudella nakkasi takaisin ja
    teki tuntemattomasta naisesta kerrassaan pyhän enkelin.

    Kun ivapuheista ei loppua tullut, nostatti Manta potilaansa saunaan
    ja jäi häntä valvomaan koko yöksi. Lääkärin hän haetti seuraavana päivänä
    ja morsianta hoidettiin saunassa kokonainen viikko. Ei kukaan
    päässyt häntä katsomaan, ei sittenkään, kun tämä oli selvinnyt
    humalastaan ja haavat oli pesty puhtaiksi. Ei kukaan saanut nähdä
    häntä edes silloin, kun hän poistui laivassa järvien taa. Manta piti
    äidillistä huolta turvattomasta naisesta.

    Tuota Edelfeltin Lotta Svärdin ilmettä olen aina hakenut ollessani
    Lottien juhlissa Mankalassa, Laatokan takana, Pitkärannassa, Saaren kartanon kansanpuistossa
    ja Ivalon Lapissa. Olen joka paikassa ollut
    sen huomaavinani. Ei Lotta-emäntä katsele tilaajaa ammattitarjoilijan
    välinpitämättömällä, kylmällä silmäyksellä, hän hymyilee tarjotessaan
    aivan kuin emäntä vierailleen. Se luo kodikkuuden leiman koko
    juhliin. Tuntee olevansa vierailulla eikä juhlissa.

    Kun nyt sitten valtakunnat taas aloittavat, totuttuun tapaansa,
    maailmansodan, kun tuhannet miehet marssivat taisteluun, mitä silloin
    meidän Lottamme tekevät? Tietysti he silloin, kaikki nuo 50,000
    Lottaa ryntäävät esille kodeistaan, hakeutuvat rintamalle kukin
    määrättyyn paikkaansa ja rupeavat hymyilemään silvotuille sotilaille,
    syöttävät ja juottavat heitä ja silittelevät heidän päitään äidin
    pehmeällä kädellä. Kysyin kerran eräältä johtaja-Lotalta:

    — Luuletteko, että nuo teidän Lottanne uskaltavat lähteä
    kuulasateeseen?

    — Varmasti moni heistä on pelkäämättömämpi kuin mikä mies tahansa.
    Uljaampi kuin moni mies.

    Näin minäkin luulen. Ajattelen nimittäin sitä pientä mustaa
    kissaemää, joka mistään välittämättä syöksyi suoraa päätä surman
    suuhun.

    Kaikki tiedämme, että Rooman katolilaiset eivät päässeet rauhaan
    siitä tunnelmastaan, että taivaassa oli kolkko olla ilman yhtään
    hallitsevaa naisolentoa. He kaipasivat äidin rakasta hymyä
    taivaallisilla tanhuilla. Kaikilla meillä miehillä on alitajunnassa
    piilemässä muisto siitä, että äiti on meitä pessyt, meille
    jokeltanut, meitä syöttänyt. Näin väittävät psykologit. Taivaissa
    taas vallitsi pelkkä isäntävalta. Vähitellen sitten syntyi taru
    siitä, että Neitsyt Maaria on korotettu taivaan ruhtinattareksi
    nimellä Pyhä Äiti, (latinaksi Sancta Maria). Sen tähden Neitsyt Maaria
    aina kuvataan lapsen kanssa ja äidillinen hymy kasvoillaan.
    Ihmeenä kerrotaan, että moni Neitsyt Maarian kuva on hymyillyt
    tuskaiselle, rukoilevalle miehelle. Sellaisia hymyileviä Maarian
    kuvia on paljon katolisissa maissa, kiihkeän palvonnan esineinä.

    Aivan varmasti moni Lotta tulee äidillisellä hymyllään lieventämään
    kuolevan soturin viimeisiä hetkiä. He näkevät hymyilevässä Lotassa
    rakkaan äitinsä kuvan. Ja keskiaikaisten kuolevien ritarien tavoin he
    huokaavat:

    ”Mater amata
    Ora, ora pro nobis.”

    (Äiti rakas, rukoile, rakoile puolestamme.)