Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    7.

    RETKEILEMÄÄN — EI RETKUAMAAN.

    Nykymaailman aikaan on retkeileminen tullut päivän polttavimmaksi
    kysymykseksi. Ei enää tyydytä matkailuun mukavissa laivoissa ja yhtä
    mukavissa junissa ja vielä mukavammissa ja nopeammissa lentokoneissa.
    Ihmiset ovat kyllästyneet konekyytiin. He tahtovat itse panna omat
    koneensa, sekä jalkansa että käsivartensa toimeen ja valjastaa ne
    oman ruhonsa eteen. Vauhti ei täten tule olemaan yhtä nopea, mutta
    vaihtelevaisuus ja hauskuus sitä suurempi. Tämän olen kokenut
    omilla matkoillani. Kun kokonaisen kuukauden on istunut polkupyörän
    selässä, on ruumis puhdas kaikista mätäaineksista. Kun pari viikkoa
    on istunut kanootin salongissa ja melonut itsensä väsyksiin asti,
    tuntuu maailma suloista suloisemmalta. Mutta kun saman verran aikaa
    on ohjannut moottorivenettään, valtaa haukotus ihmisen, sillä matka
    on ollut ikävä, vaikka onkin saanut nähdä maailmaa enemmän ja lisäksi
    saanut ihailla kauniita maisemia. Ja kun kaksi viikkoa on päivittäin
    ajanut autossa, on ihminen täysin tylsä. Kone on auttamattomasti
    yksitoikkoinen vehje, joka tekee hyvän ja hyödyllisen työn, mutta ei
    suo itsetoiminnan iloa ihmiselle.

    Nyt retkeileminen uhkaa syrjäyttää matkailun, tai oikeammin, uhkaa
    muuttaa matkailun retkeilyksi.

    Retkeileminen on ihmisen, varsinkin nuoren miehen ja naisen, kaikkein
    oleellisimpia intohimoja. Kuka ei nuorena olisi halunnut päästä
    ulos avaraan maailmaan. Ne, jotka eivät saata päästä hulmuamaan
    maailmalle, pyrkivät päästä liikkumaan edes jonkin verran ulos
    kotinurkistaan. Tämä halu ihmisissä on ollut huomattavissa maailman
    alusta saakka.

    Vanhin ja kuuluisin matkakertomus on Troijan sankarin Odysseuksen
    retkestä laivallaan Troijasta kotiinsa Itakan saareen. Oikeastaanhan
    se ei olekaan mikään matkakertomus, onpahan vain kertomus hänen
    harharetkistään matkalla kotiin suuresta sodasta. Siis vallan
    uudenmallinen retkeilykertomus. Tuo vanha kettu olisi vallan hyvin
    tuntenut lyhimmän tien omalle saarelleen, mutta retkeilyn halu
    viekoitti häntä retkuamaan yli koko laajan Välimeren. Ja siellä
    hän sai kokea yhtä ja toista, niinkuin retkeilijä vieläkin saattaa
    joutua seikkailusta toiseen. Vaikka kyllä vanhan kansan miehet
    kokivat vieläkin ihmeellisempiä seikkailuja kuin nykyajan matkamies.
    Mitä sanotte sellaisestakin tapahtumasta, kuin että mies laivallaan
    erehdyksestä pujahti valaskalan vatsaan laivoineen päivineen. Mutta
    kun hän siellä pimeässä vatsassa teki tulen ja rupesi keittämään
    plörökahvit, oksensi valas hänet ulos suustaan, ja laiva lähti
    heti purjehtimaan täyttä hyrkyä väljemmille vesille. Siihen aikaan
    Välimerellä vielä uiskenteli valaita, ja kansalla oli vuorenvarma
    usko kaikkiin kummitusjuttuihin. Jos siis vielä tähän maailman
    aikoihin pyhimyksiä kruunattaisiin, niin varmasti Odysseuksesta
    tehtäisiin kaikkien retkeilijöitten suojeluspyhimys.

    Juutalaiset ovat aina hamasta Abrahamista asti olleet intohimoisia
    retkeilijöitä. Mutta he eivät ole retkeilleet vain retkeilyn vuoksi,
    vaan he ovat siihen yhdistäneet aina samalla hyödyn ja afäärin.
    Niin he tekevät vielä tänä päivänäkin. Abraham teki myöskin pitkän
    retkeilyn Eufrat-laaksosta aina Kaanaanmaahan saakka hankkiakseen
    tuhansille lampailleen mehevämpiä laidunmaita. Ja hän siinä
    onnistuikin. Abrahamin mukana kulki kokonainen kansa, suurempi
    joukkue kuin konsanaan millään retkeilyseurueella maassamme koskaan
    on ollut. Niin retkeilynhaluista tämä kansa edelleenkin oli, että se
    jo Kristuksen aikaan oli retkeillyt yli silloisen tunnetun maailman,
    aina vain liikeasioissa. Mutta järjesti se myöhemmin oikeita
    retkeilymatkojakin ilman hyödyn tarkoitusta. Se nimittäin vuosittain
    matkusti takaisin Kaanaanmaahan rukoillakseen Jerusalemin temppelissä
    Herraansa Zebaotia. Nykyään Saksan hallitus suorastaan pakottaa
    juutalaiset retkeilemään.

    Vanhoissa itämaisissa tarinoissa kerrotaan myöskin yksityisten
    ihmisten privaattiretkistä. Niinpä kerran kuninkaan poika Intiassa
    läksi pitkälle retkelle vieraisiin maihin. Retki onnistui huonosti,
    niin että siitä muodostui aito retkue. — Hirvittävä sana tuo usein
    kuultu retkue. Se johtaa mieleen sanan retku, joten ihminen saa
    siitä sen käsityksen, että matkamiehet koko ajan kulkevat hienossa
    huitturissa. Siis kartettava sana suomenkielessä. — Kuninkaan
    poika retkeili ja retkusi ympäri maailmaa ja vietti aikansa
    lopultakin 10:nnen luokan mörskissä yhdessä muitten retkujen ja
    retkuttarien kanssa, niin että hän viimein päätti hakeutua oman
    pappansa ja mammansa luo kotimaahansa. Niin oli retkue turmellut
    hänen ulkomuotonsa, ettei kukaan häntä enää tuntenut kotona, paitsi
    pappa kuningas, joka salaa syötti poikaansa, vaatetti häntä ja suki
    häntä, niin että hän vihdoin oli kuninkaan pojan näköinen. Eikä enää
    lähtenyt uusille retkueille.

    Vakituinen retkeilykansa jumalan armosta ovat sittenkin mustalaiset.
    He retkeilevät todellakin vain retkeilyn vuoksi, eivät suinkaan
    rikastuakseen. Kätkyestä hautaan saakka he retkeilevät, eivät lepää
    koskaan, vaeltavat maita mantereita ja tuntevat itsensä onnellisiksi
    vain retkillään. Mutta sama liikkumisen halu meitäkin suomalaisia
    viekoittelee retkille, vaikka me kykenemme pitämään tätä halua
    aisoissa. Mustalaisista ehkä sopisi sanoa, että he panevat toimeen
    retkueita. Eivätkä retkeilyjä. He laulavatkin:

    ”Mustalaiseksi olen syntynyt, koditonna kuljeskelen vain.” Siinä on
    meidän ja mustalaisten erotus. Meillä on sentään kodit.

    Olen tämän pitkän esipuheen laatinut vain sen tähden, että saisin
    todetuksi, että retkeilynhalu, joka meillä nyt on niin vauhdissaan,
    ei suinkaan pohjaudu tilapäiseen muotiin, vaan että sen juuret
    ovat paljon syvemmällä, nimittäin ihmisluonnon vastustamattomassa
    liikehtimishalussa. Se ei siis tule häviämään muodin mukana, vaan se
    tulee ehkä kohdakkoin saamaan vieläkin valtavampia muotoja. Sillä
    mustalaisia me kaikki ihmiset olemme Herran edessä. Nekin, joilla on
    saimaansiniset silmät niinkuin minullakin.

    Jo ennen kuin retkeilyt olivat muodissa, tein kanoottimatkoja, joita
    aina ilolla muistelen. Yhtä hauskoja ovat polkupyöräretket, mutta
    ne ovat nyt hengenvaaralliset, kun autot ovat vallanneet meidän
    maantiemme. Auton alle kun pyöräilijä jää, ei tule muu eteen kuin
    heti oikaista koipensa hiekkaiselle maantielle. Toista oli muinoin,
    kun joutui rattaitten alle. Eihän sekään nyt aivan kivutonta ollut,
    kutkuttihan sellainenkin hieman ihmisen pintaa, mutta henki toki
    säilyi, eikä suomalainen hevonen niin raskas ole, että se olisi
    jaksanut katkaista edes miehen vasenta jalkaakaan. Kuorma-auto
    taas silmänräpäyksessä murtaa vaikkapa ukkomiehen selkärangan. Ne
    retkeilyt minä siis jätän tästä kertomuksesta syrjään. Hiihtomatkat
    Lappimme tuntureilla ovat tätä nykyä kaikkein korkeimmassa kurssissa.
    Mutta jätän nekin hiihtohullujen selostettavaksi. Rajoitun vain
    haaveilemaan yhdestä retkeilytavasta, joka nyt täyttää mieleni.

    Äkkäsi silmäni kerran metsästysmatkoillani Päijänteen saaristossa
    kummallisen laivan, jonka nimi oli Oma Pirtti. Se oli tukkijunnujen
    uiva huvila. Eräs lauttausyhdistys oli rakennuttanut tukkilaisilleen
    erityisen laivan, jossa he asuivat kuin kotonaan. Se oli 14 metriä pitkä
    ja 5 m leveä. Siinä oli komea salonki, johon mahtui kuusitoista
    miestä nukkumaan, sillä vuoteita oli kaksi aina päällekkäin. Oli
    siinä sitä paitsi keittiökin ja kaksi hyttiä. Ja ne jätkät, jotka
    laivassa asustivat, eivät enää olleet ollenkaan jätkien näköisiäkään,
    vaan olivat kuin mitkäkin ensiluokan matkustajat. Niin paljon se
    komea asunto muutti tukkijunnujen ulkomuotoa. Laiva oli rauta-alus
    ja olisi kestänyt siis pitkän iän. Niin ihastuin tähän alukseen,
    että hieroin kauppaa sen ostamiseksi. Siitä olisi tullut minulle
    uiva huvila eliniäkseni. Sovittiin jo kaupoista, mutta sitten
    rupesin epäilemään sitä Päijännettä liian pieneksi altaaksi, jos
    sen laineilla pitäisi viettää kaiket kesänsä. Jos se Oma Pirtti
    olisi kellunut Saimaalla, olisi se vielä nytkin omani. Mutta en
    minä ole yksin tällaisen uivan asunnon ihailija. Olen kuullut,
    että englantilaiset suurissa laumoissa viettävät kesäänsä rupaisen
    Thamesin rannoilla omissa aluksissaan. Laivat on kytketty rantaan
    kiinni ja niitä on pitkät rivit vierivieressä. Laivoistaan he aina
    lähtevät soutelemaan joelle, ehkäpä kalastelemaankin, jos nyt
    siitä joesta kaloja ollenkaan saa. Ja tällainen ahdas liikkuma-ala
    on heistä sittenkin ihanampi kuin kaikki hotelleissa oleilu ja
    maatiloilla oleskelu. Sen takia vain, että täällä he saavat aina olla
    töissä ja hommissa. — Miten paljon hauskempaa heillä mahtaisikaan
    olla, jos saisivat kytkeä aluksensa kiinni jonkin saaren tai niemen
    nenään meidän laajojen vesistöjemme rantamilla.

    Asui muinaisina Saimaan rannoilla eräs venäläinen ruhtinas
    Bariatintski. Hänet valtasi myöskin tällaisen uivan huvilan
    kaipuu. Hän osti suuren Saimaan lotjan, varusti sen kaikenlaisilla
    mukavuuksilla, laittoi siitä upean hotellin ja läksi ulos Saimaalle
    kesäänsä viettämään ja oli tyytyväinen elämäänsä.

    Nyt on päähäni pälkähtänyt, että tämmöinen uiva huvila olisi vallan
    mainio retkeilijöitten käytettäväksi. Silloinhan siitä saisi nauttia
    ei vain yksi perhe, vaan kokonainen joukko ihmisiä. Ja ainahan on
    hauskempi matkustaa suuressa joukossa kuin yksinään tai perheensä
    kanssa. Tällaisessa joukossa saa solmia uusia tuttavuuksia, usein
    hyvinkin hauskoja. Mikäpä estäisi solmimasta ikuisia liittoja
    tyttöjen ja poikien kesken, sillä sehän onkin tämän elämämme tärkein
    ja pakottavin tehtävä. Ja samalla hauskin.

    Saimaalla kulkee jo monta niin sanottua tervahöyryä Ne ovat leveitä
    ja pitkiä rumilaita, — suuren talon lihavien emäntien kalttaisia, —
    jotka verkalleen kulkevat pitkin vesistöä useinkin aina Helsinkiin
    saakka. Niillä on mahdottoman suuri ruuma aivan kuin vanhan
    mätimateen vatsa. Jos tämän ruuman varustaa salongiksi, asettaa
    sinne makuusijat kahteen kerrokseen, niin sinne mahtuu sata henkeä
    nukkumaan. Laivan kansi on niin ikään laaja, niin että sinne saa
    laitetuksi avaran, katetun ruokasalin ynnä naisten osaston ja
    tupakkasalongin. Laiva kantaa ihmisiä loppumattomiin saakka. Asuu
    tällaisessa tervahöyryssä jo nytkin kokonaisia perheitä, vaikka ruuma
    on yksinomattain tavaroita täysi.

    Ei koko maapallon päällä ole sopivampia vesiä tällaisen uivan huvilan
    purjehtia kuin meidän Suomessamme. Meillä on ensiksi Näsijärven
    vesistö. Tamperelaiset hoi, varustakaa itsellenne tällainen
    tervahöyry ja viekää ihmisiä tutustumaan kotijärvenne nähtävyyksiin!
    Tiedätte että pääsette aina Toisveden päähän saakka. Te lahtelaiset
    tehkää samoin ja viiletelkää Päijänteen selkiä myöten aina
    Jyväskylään saakka. Ja te Saimaan asukkaat, teillä on niin pitkät ja
    laveat reitit, ettei niistä ennätä puhuakaan.

    Ei tällainen kulku saa muuttua vain matkustamiseksi. Jokaisen täytyy
    koko ajan olla toimessa, jotta ilo ilolle tuntuisi. Tervahöyry
    näet laskee ankkuriin, mihin ikänä haluttaa. Miehet lähtevät
    soutelemaan kalalle ja naiset myöskin. Miehet saavat hoitaa aina
    vuoroonsa kansimiehen tehtäviä, naiset taas niin ikään vuoroonsa
    hääräävät keittiössä ja tarjoilussa. Ei rasitukseksi, vaan ainoastaan
    virkistykseksi. Laivasta saattaa tehdä pitkiä retkeilyjä ympäristön
    merkillisiin paikkoihin ja palata yöksi taas omaan laivaansa. Ja kun
    kauniille hiekkarannalle saavutaan, silloin niin miehet kuin naiset
    järveen puliskoimaan. Varmasti silloin lahti kiehuu ihmisiä kuin
    rokkapata herneitä.

    Kauanko tällainen retki saa kestää? Ei kovinkaan kauan. Jos reitti
    on lyhyt, riittää 10 päivää mainiosti. Saimaalla saattaa viipyä
    kaksi viikkoa, mutta ei juuri enempää. Siinä saa lomansa viettää
    ihastuttavimmalla tavalla eikä tarvitse pysytellä samassa talossa,
    niinkuin monien kesänviettäjien tähän asti on ollut pakko tehdä. Ja
    niitä on monta, joilla ei olekaan sen pitempää kesälomaa.

    Täten saattaa tervahöyry tehdä 6 tai 7 retkeä kesässä ja siten
    useampi satanen ihmistä pääsee nauttimaan lomastaan mitä hauskimmalla
    tavalla.

    Varmasti tällainen matka ja retki ei tulisi sanottavasti kalliimmaksi
    kuin yhdessä paikassa olo kesällä. Juna tai laivamatkat kalliine
    piletteineen säästyisivät täten. Varsinkin soveltuisivat tällaiset
    retkeilyt mainiosti suurten kaupunkien ja tehdasyhteiskuntien
    työläisille, joilla ei ole suuria summia tuhlata kalliimpaa
    kesänviettoa varten.

    Onhan meillä jo turistilaiva, joka tekee vuoroja Päijänteellä. Mutta
    se ei ole retkeilyä varten aiottu, vaan etupäässä matkailua varten.
    Siis luontoon ja sen kauneuksien tutustumista varten. Mutta näillä
    tervahöyryillä olisi tarkoituksena etupäässä retkeily.146 50’