Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    III.

    Esimerkkejä metsäkaupoista ja metsähuijauksesta sekä mitä metsistämme
    yleensä on saatu.

    On luonnollista, että niihin aikoihin, jolloin maastamme ei vielä
    puutavaraa suuremmissa määrin viety ulkomaille, jolloin sen kysyntä
    meillä oli mitättömän pieni, ei metsienkään rahallisesta arvosta tietty
    mitään.

    Mutta jo noin neljäkymmentä vuotta on tämä liike ollut jommoisessakin
    vauhdissa, lisääntyen melkein säännöllisesti vuosi vuodelta. Se on jo
    koko pitkä aika sekin. Sen kuluessa on kokonaan uusi miespolvi
    ennättänyt astua vanhan tilalle, sen polven tilalle, joka ei tiennyt
    mitään höyryn käytännöstä eikä rautateistä, ei liioin kansakouluista,
    eikä monista muista opistoista ja laitoksista, joiden synnyn tämä
    40-vuotinen aikakausi on nähnyt. Sen ajan kuluessa on meillä pisimmät
    harppaukset kaikkinaisen edistyksen tiellä otettu, paljon on kansalle
    oppia annettu ja koko joukko on opittukin, ja olisi tänä kiihkeänä
    uudistusten aikakautena luullut jotain uutta hyvää opituksi metsienkin
    suhteen. Mutta siinä on edistytty ylen hitaasti, pysytty likipitäin
    muuttumattomalla kannalla, metsämme ovat jääneet lapsipuolen asemaan,
    niiden hoito, säästäminen ja oikea arvostelu ovat pysyneet rahvaalle
    tuntemattomina.

    Muuan nuori savolainen isäntä haikaili metsien tärväystä, moitti
    kaskenpolttoa sekä yleensä tyhmiä metsäkauppoja, ja pahoitteli, että
    hänenkin isänsä ennen oli myynyt kaikki suurimmat puut salolta ihan
    polkuhinnasta. ”Mistä nyt kelpaisi ottaa rahaa”, sanoi hän, ”minä kun
    möin tässä lopuskat kaikki 20 senttiin saakka, niin sain sentään vielä
    2000 markkaa.” Ja asian laita oli kuitenkin siten, niinkuin muut
    asiantuntijat kertoivat, että tuo sama isäntä oli tullut saamaan vaan
    noin 10 penniä puulta. Ei tiedetä ollenkaan, onko metsässä 1000 puuta,
    vaiko 100,000, ja tuntuu ihan siltä, kuin sitä ei tahdottaisikaan
    tietää, annetaan mennä summakaupassa vaan, virstakaupalla,
    penikulmakaupalla, suuret salot laidasta laitaan.

    Minkään muun tavaran myynnissä ei kukaan täysijärkinen ihminen ole niin
    hölmö, ett’ei tietäisi myytävälleen tavaralle hintaa määrätessään
    jotain sen painosta, mitasta, lukumäärästä tai muista sellaisista
    luonnollisista hinnan johteista, mutta metsäkaupoissa ei vielä tiedetä
    hölyn pölähtävää, ell’ei nyt ihan tällä haavaa alettaisi jotain oppia,
    kun useat maanviljelysseurat ovat hankkineet metsänlukijoita. Vaan
    niihinkään ei oikein tunnuta luotettavan. Luotetaan yleensä vaan
    enemmän tukkijunkkariin, joka tekeytyy hyväksi ystäväksi, ja otetaan
    järkeä hänen taskumatistaan.

    Juuri tämä seikka, tämä luonnottoman huokea puitten saanti on
    kiihoittanut sahaliikettä yhä laveammaksi ja alkanut tehdä jo
    vaikeuksia sille itselleenkin, se kun on yhdellä nielaisulla hoklaissut
    kaikki suuret puut, ne, joita välttämättä pitäisi aina olla mukana, ja
    jotka pää-asiassa puutavaran hinnan määräävät. Liike olisi voinut pysyä
    kohtuullisissakin rajoissa, metsien täyttä tuotantokykyä vastaavana,
    maahamme olisi siltä voinut tulla samat rahat kuin nytkin ja metsistä
    voisi sentään olla monta vertaa enemmän jälellä kuin tätä nykyä — jos
    niitä olisi osattu järjellisesti käyttää ja ottaa niistä niitten täyttä
    arvoa vastaava hinta. Mutta siinä se on juuri tuo ainainen ”jos”.

    Raaka-aineen tuotannon ja tavaran valmistuksen keskinäinen suhde
    olisi pitänyt pitää terveellisessä tasapainossa. Mutta sitä eivät
    raaka-aineen myyjät ymmärtäneet ja ostajat välittivät siitä viisi.
    Kuka vaan vähänkin pystyi, se rupesi ”tukkiherraksi”, s.o. joko
    omintakeisesti, tai jonkun ”virman” palveluksessa pettämään ja
    viettelemään lähimmäisiään, koska oli huomannut sen äärettömän
    tuottavaksi elinkeinoksi.

    Joka kohdassa, missä olen Saimaan ja Päijänteen laajojen vesistöitten
    varsia kulkenut, samoin ikään Näsijärven vesijakson puolella, olen
    puhutellut asiantuntevia henkilöitä, ja kaikkialla kuuluu tukkipuista
    tulleen hintaa noin 5:destä 50:neen penniin kannolta, kun on summassa
    myöty metsälohkoja, joka tapa tähän saakka on ollut aivan yleinen.
    Paikoin on hinta mennyt alle 5:kin pennin. Sama hinta on käypä nytkin
    vielä, jos kohta puut ovat pienenneet, sillä samoja metsiä on myöty
    useaan kertaan. Ensin takavuosina suurimmat puut ja sitten yhä
    pienempiä. Nyt myydään jo 6 tuumaisia ja paljon siitäkin alle. Rahat
    ovat monelta menneet yhtä helposti kuin ovat tulleetkin. Viimeisessä
    hädässä tulevat apuun massatehtaat ja propsien ostajat ja tekevät
    hävityksen täydelliseksi, jättäen isännälle nahkan kouraan talostansa.
    Jonkun ajan kuluttua kynsii hän päätään, valittaa ettei talonpito
    kannata — ja lähtee sahayhtiöitten tukinajoon.

    Esimerkkejä ylen surkeista metsäkaupoista ja suorista peijauksista
    voisi luetella loppumattomiin. Tavallisesti niistä puhutaan
    julkisuudessa hyvin vähän. Usea myyjä ei ollenkaan itse tiedä
    pettyneensä, luulee saaneensa hyvän hinnan ja koettaa kaikin tavoin
    pitää salassa saantejaan, ett’eivät muka pääsisi kunnallisessa
    taksoituksessa tarpeettomasti veroittamaan metsätuloista. Toinen taas
    kyllä huomaa erehdyksensä, mutta se huomio tulee liian myöhään. Hän ei
    ilkeä häpeän vuoksi puhua asiasta mitään, valittaa vaan rahan puutetta
    ja metsänsä huonontumista, ja on siksi kateellinen, ett’ei sentään
    varoita naapureitaankaan, vaikka huomaisi heidänkin tekevän yhtä tyhmiä
    kauppoja.

    Tässä muutamia hyvin tavallisia esimerkkejä:

    Kesälahden pitäjän Marjaniemestä on aivan nykysittäin myyty eräs
    metsäpalsta 1,200 markasta. Siitä on ostaja kaatanut noin 40,000
    tukkipuuta.

    Ilomantsissa on eteläkulmalla pitäjää Eimisjärven kylä, jossa on 18
    talonumeroa, yhteensä 5 manttaalia. Arvioltani on heillä, paikkakunnan
    jyvityksen mukaan, kovaa maata noin 10 à 12,000 hehtaaria. Ei kovinkaan
    monta vuotta sitten päättivät isännät myydä koko kylän metsän
    yhteisesti ja ottaa siitä rahaa. Ostaja oli heitä tietysti jo kauvan
    kierrellyt ja kun vihdoin sai heidät kaikki samaan apajaan, maksaa
    rumahutti ukoille 7,200 mk., s.o. 400 mk. mieheen, ja sai siten
    hakkuu-oikeuden koko kyläkunnan maahan ja vallan ottaa kaikki puut 8 tuumaisiin
    saakka, missä niitä vaan löytyi. (Sama ”puulaaki” kuuluu nyt
    päättäneen käyttää osan vuotuisesta liikevoitostaan, huhun mukaan
    300,000 markkaa, joka vuosi kiinteimistöjen ostoon.)

    Iisalmen Nissilän kylässä on eräs isäntä myynyt niinikään metsälohon
    500 markalla. Siitä metsästä on sahayhtiö uittanut noin 30,000 puuta.
    ”Hätäinen hullu, nälkäinen raivo”, sanoi tästä samasta kaupasta
    puhuttaissa muuan iisalmelainen, mutta tällainen hulluushan olisi
    suorastaan rangaistava, ja moni pienempi hullu on holhun alaisena.

    Pihtiputaan kirkonkylässä oli muuan köyhä mies myynyt 200 markasta
    hakkuuoikeuden metsäänsä 20 vuodeksi eräälle sahayhtiölle. Kaupasta
    syntyi sentään rettelö, metsä tuli arvioitavaksi ja siinä ilmeni sen
    oikea arvo. Se arvioitiin paikkakunnan hinnan mukaan puuluvulla 12000 markaksi
    ! Eivätkä arviomiesten hinnat siellä päin ole erittäin
    korkeita, keskimäärin noin 50 à 70 penniä puulle.

    Tällaiset kaupat ovat tätä nykyä vielä ihan tavallisia, vaikka kuten
    mainittu, niistä ei tavallisesti puhuta.

    Ja vanhemmat kaupat, sen aikuiset, jolloin moni pohatta laski
    perustuksen nykyisille miljoonilleen, olivat vielä ihmeellisempiä,
    muistuttaen melkein espanjalaisten tuloa Ameriikkaan, jossa he
    lasihelmillä vaihtoivat itselleen laivalastittain kultaa. Niinpä osti
    Rautavaaran pitäjässä muuankin metsäkeinottelija, jolla oli hyvät
    lahjat päästä miljonääriksi, hakkuuoikeuden erään isännän koko metsään
    kymmeneksi vuodeksi 3:lla jauhosäkillä — talossa oli tietysti ankara
    leivän puute silloin. Hän hakkuutti ja möi sitten 10 vuotta tuosta
    ostamastaan metsästä pelkkiä suuria puita ensin — puheitten mukaan
    yhtenäkin ainoana vuonna eräälle sahayhtiölle 60,000 tukkia — vaan kun
    pienemmätkin puut alkoivat jo kelvata uitettaviksi eikä hän määräaikana
    ehtinyt niitä kaikkia myydä, jatkoi hän kauppakirjaa isännän kanssa
    vielä 10 vuodeksi ja oli jo silloin niin jalomielinen, että maksoi
    tuosta uudesta hakkuuoikeudestaan rahassa — 350 markkaa!

    Samallaiset jauhokuli-kaupat olivat ennen, varsinkin Karjalan puolella,
    hyvin tavallisia, ja satumaisen kallista leipää niillä on hädän
    lievitykseksi lunastettu. On syöty muutamissa viikoissa suuret salot,
    komeat metsät, joilla oikein käytettynä olisi eletty monta sukupolvea.
    Ja tällaisen leivän syöttäjät ovat miljoonainsa nojalla korkeassa
    asemassa tässä meidän yhteiskunnassamme, vaan kansa ja hallitus
    miettivät monasti päänsä ympäri keksiäkseen hätäapukeinoja, kun
    jotakuta paikkakuntaa uhkaa leivän puute.

    Sellaiset kaupat eivät liioin kuulu harvinaisuuksiin, joissa
    kauppakirjan teossa petkutetaan myyjiä.

    Sulkavan pitäjässä omisti muuan isäntä kauniin männikköniemen aivan
    laivaväylän varrella. Sitä tulivat erään sahayhtiön miehet häneltä
    ostelemaan. Hän ei aluksi ollut taipuvainen myömään sitä, mutta möi
    sentään, kun sai mielestään hyvän hinnan. Kauppakirja tehtiin siten,
    että yhtiöllä oli oikeus ottaa niemestä kaikki kelvolliset puut. Ukko
    ymmärsi kelvollisilla puilla sahatukkeja, ja oli hyvillään kaupastaan,
    sillä jäisihän hänen niemeensä vielä hyvä, kasvava metsä jälelle. Mutta
    yhtiö käsitti asian toisin, sillä kelvollista puutahan ne ovat
    halotkin, joita kelpaa kesällä ottaa niemen nenästä hinaajalaivain
    lämmitysaineeksi — ja niin paljastettiin niemi pienimpiin näreihin
    saakka.

    Kauppakirjojen suhteen yleensä olisi paljon puhumista. Tätä nykyä, kun
    joku metsänomistaja on jo sen verran viisastunut, että tahtoo myydä
    metsänsä kantokaupalla, (jota viisastumista sahayhtiöt tuntuvat pitävän
    sisämaan ukoille tuiki tarpeettomana) tehdään kauppakirja tavallisesti
    sellainen, että ostaja sen nojalla voi tehdä ”raakkipuita” melkein niin
    paljon kuin tahtoo.

    Hän sitoutuu kyllä maksamaan määrätyn hinnan määrätyn paksuuden
    täyttävistä, täysin kelvollisista puista, vaan kun ne sitten kaadettua
    vasta lopullisesti lasketaan ja tarkastetaan, löytyykin niistä usein
    suuri osa vääriä y.m. kelvottomia. ”Mitä minä niillä?” tuumii ostaja.
    ”No mitä minäkään”, arvelee myyjä. Mutta kun ne nyt kerran ovat
    kaadetut, tarjoo ostaja myöjälle niistä jonkun verran palkkiota, mitä
    itse parhaaksi näkee, ja uittaa ne sahalle, jossa niistä lähtee
    kylläkin suoraa tavaraa. Täten on moni metsän myöjä pettynyt niin, että
    on kantoluvulla saanut vieläkin huonomman hinnan, kuin mitä hänelle
    ensin on summakaupalla tarjottu.

    Ja päätarkoitus tässä lieneekin tietysti ollut pelättää myyjiä
    lukemasta puitaan.

    Paljon vehkeillään myös alamittaisten puitten suhteen, ja rettelöitä
    sellaisista tapauksista kuulee yhtenään, vaan useimmin niissä ostajat
    tavalla tai toisella jäävät voitolle. Uukuniemellä on esim. eräs ostaja
    maksattanut alamittaiset puut kaato- ja ajomiehillä syyttäin heitä
    huolimattomuudesta, vaan on pitänyt kuitenkin puut itse, huolimatta
    siitä, että hän kumminkin oli saanut summakaupassa täysimittaisetkin
    puut noin 20 pennillä kappaleen.

    Pielisjärvellä kerrotaan erään yhtiön työnjohtajain käyttäneen
    sellaisia keinoja, että kaatoivat puita juurineen saadakseen niihin
    enemmän mittaa ja hakkasivat suutteita tukkien latvapäihin saadakseen
    ne paksummiksi.

    Kaikista tällaisista tapauksista on tietysti myyjille paljon oppia,
    mutta usein se oppi tulee liian kalliiksi pitkien rettelöimisten ja
    käräjöimisten kautta.

    Jos joku taas aikoo kaataa puunsa itse ja myödä ne ”leverantiin”,
    tarjotaan hänelle niin pieniä hintoja, ett’ei sekään kannata, sillä
    sahayhtiöitten kesken on kilpailu kovin pieni. Minkä yksi tarjoo, sitä
    ei toinen mielellään mene ylentämään.

    Tarjotaan tavallisista tukeista markkaa, tai puoltatoista uittoväylälle
    ajettuna, joka kyllä monasti sittenkin voisi olla etuisampaa, kuin
    summamyynti, jos vaan tietäisi varmaan, mikä puu kelpaa, mikä
    ”raakataan”.

    Muuten ovat sahalaisten laskut metsiä ostaissaan tuiki omituisia (ei
    tietysti heidän todelliset laskunsa, vaan ne, joita he talonpojille
    selittelevät ja joiden mukaan he sanovat ostavansa metsiä). Niiden
    perustalla menevät pienemmät, esim 7 tuumaiset puut myyjältä
    johdonmukaisesti ihan ilmaiseen.

    He laskevat hinnan puiden suuruuden mukaan seuraavasti: esim. puulle,
    joka 8 metrin päästä täyttää 16 cm, laskevat he hintaa alavesiin,
    sahauspaikoille uitettuna 70 penniä (niin ovat heidän asiamiehensä
    paikkakuntalaisille asiat halki puhuneet, ”eikä enempää kannata
    maksaa”). Mutta nyt tiedetään, ja sen he sanovat itsekin, että
    hakkuu- ja uittokustannukset esim. Pohjois-Savon vesiltä alavesiin
    tekevät keskimäärin 80 penniä tukille — siis tulisi heille tämän
    laskun mukaan jokaisesta sellaisesta puusta 10 pennin vahinko, ellei
    sen arvo sahauspaikalla todellakaan ole muuta kuin 70 penniä.
    Suuremmille puille lasketaan tietysti korkeampi hinta metsää
    arvosteltaessa, mutta siinä laskussa on tappio noista pienemmistä
    puista vedettävä isompien hinnasta pois, ja kun suuria puita enää on
    ani harvassa, laskee siis metsän hinta tavattoman alhaalle, vaikka
    puitten lukumäärä siltä saattaa olla hyvinkin suuri. Tästä on
    seurauksena, että keskiarvoa otettaissa sekä suurille että pienille
    puille, kantorahaksi puuta kohti usein tulee vaan muutama penni.

    Kuinka tällaiset laskut pitävät paikkansa, on vaikea käsittää, ja
    tukkimiesten salaisuuksiin kuuluu se seikka, että heidän kumminkin
    pitkiltäkin uittomatkoilta ja pelkistä pienistäkin puista kannattaa
    sentään jotain maksaa ja niitä uittaa, vieläpä niitä pieniäkin
    pienempiä niin kiihkeästi tavoitella, että niitä suutteilla
    paksuntavat. Mikseivät he jumalan nimessä jätä niitä kasvamaan, jos he
    niistä tappiota saavat, ja tyydy sahaamaan vaan isompia puita, joista
    saavat jotain hyötyä?

    Mutta jos hiukan nostetaan sitä salaisuuden verhoa, johon he
    salokulmalaisilta koettavat asioitaan peittää, niin huomataan, että he
    sentään kaikkein pienimmästäkin tavarasta esim. tätä nykyä saavat
    Kotkassa laivaan lastattuna noin 80 penniä englannin kuutiojalasta ja
    14 ctm. 8 metrisestä 4 à 5 kuutiojalkaa puusta pitäisi sellaista tavaraa tuleman ainakin,
    jotka numerot eivät luullakseni ole liian korkeiksi
    arvattuja; sahaus- y.m. pienemmät kustannukset eivät voi nousta
    moniinkaan penneihin puuta kohti, kun uitto on pois laskettu.

    Niin itsepintaisesti tahtovat he ylimalkaan pysyä yksinoikeutettuina
    metsäin hinnanmäärääjinä, että ovat kihlakunnanoikeuksiinkin tuoneet
    toisten yhtiöitten miehiä asiantuntijoina arvioimaan puille hintaa, kun
    joskus ovat laittomien hakkuitten vuoksi joutuneet vastaamaan
    töistänsä, ja silloin ovat tällaiset arviomiehet panneet niin alhaisen
    hinnan puille, ettei sitä oikeuskaan ole voinut ottaa oikein uskoakseen
    todeksi. Ja niin on sattunut ainakin yhden kerran, Keski-Suomen
    puolella, pulpahtamaan totuus ilmi niinkuin tapaturmassa: ”heidän
    täytyy tehdä sillä tavoin oman asiansa vuoksi, ett’eivät talonpojat,
    jotka metsiään myyvät, saisi tietoonsa puitten todellista arvoa!”

    Mutta eiköhän olisi sentään hyvä saattaa myyjäinkin tiedoksi
    puutavaran todellinen arvo, esim. siten, että sanomalehdet ottaisivat
    julaistakseen hiukan kansantajuisempia noteerauksia sen tavaran
    hinnoista, joka ainakin vielä on meidän suurin ja tärkein
    vientitavaramme. Mainitaan vaan silloin tällöin jotain standerteista ja
    Englannin punnista, joka on jotensakin samaa kuin panisi kirjan lapsen
    eteen, joka ei vielä tunne kirjaimia. Puhuttakoon edes kuutiojaloista
    tai metreistä ja Suomen markoista, tai vielä parempi, jos joskus
    mainittaisiin ja ihmisten mieliin teroitettaisiin, että esim. 25 ctm 12 metrin
    vahvuisesta 7/ pituisesta tukista tulee noin 7 à 8 englannin kuutiojalkaa
    karkeampaa sahatavaraa, josta nykyisin saadaan ainakin 2 markkaa,
    ell’ei enemmän kuutiojalasta, ja sitten vielä pientä
    kaikellaista pintapuusta kaupanpäälle. Tällaisistakin puista,
    honkaisista, tarjovat yhtiöt sisävesien varsilla tätä nykyä jäälle
    ajettuina ja valmiiksi kuorittuina (paksuus kuoren alta mitaten) vaan 3 à 4 markkaa
    kappaleelta, ja sittenkin ovat he tällaisissa
    leveranssikaupoissa, kuten jo kerran ennen olen maininut, niin
    äärettömän tarkkoja, mitä puitten hyvyyteen tulee, että on mahdotonta
    tietää, mikä puu heille kelpaa mikä ei.

    Mutta ylisummaan on kanto- ja puuluvulla myynti rahvaan keskuudessa
    vielä niin harvinaista, että se kuuluu poikkeustapauksiin. Kaikki
    myyvät metsänsä summassa vaan ja antavat tavallisesti vielä ostajille
    niin pitkiä hakkuu-aikoja, 10-20 vuotta, että heidän metsänsä jo sen
    kestäessä tuottaa enemmän lisäkasvua, kuin mitä siitä saatu hinta
    korkoineen päivineen tekee.

    Niin ovat meidän parhaat metsämme menneet, menevät vielä ehkä loputkin,
    ja hauska olisi tietää, mitä niitten alkuperäiset omistajat
    todellisuudessa ovat niistä saaneet.

    Neljän, eli pääasiassa kolmen viimeisen vuosikymmenen kuluessa on
    maastamme tilastollisten tietojen mukaan viety puutavaroita ulkomaille
    noin 1,500 miljoonan markan arvosta. Onhan siinä jo rahaa, ja on sitä
    otaksuttavasti tullut paljo enemmänkin, jos voitaisiin ihan tarkoin
    tietää, mitä kukin saha tämän ajan kuluessa on saanut. Ja kun tulo
    valtionmetsistä tekee mitättömän pienen osan tästä summasta, on siis
    suurin osa siitä tullut yksityisten käsiin. Jos nyt kaikki tämä raha
    olisi käytetty aineellisen ja henkisen tilamme parantamiseksi, niin
    olisimme varmaan kummassakin suhteessa korkeammalla kannalla kuin mitä
    todella olemme. Asian laita on kuitenkin se, että siitä summasta on
    ainoastaan pieni, vallan turhan pieni osa tullut metsänmyyjien hyväksi
    ja että vielä siitäkin pienestä osasta on suurin puoli mennyt kaikkeen
    muuhun, vaan ei viljelysten parantamiseen.

    Olisi todella hauska tietää kuinka suuri osa noista miljoonista on
    jäänyt metsien entisten omistajain kukkaroihin ja mikä osa niistä on
    mennyt työpalkkoihin ja saha- ja tehdasyhtiöitten voitoksi. Sen ainakin
    osapuille huomaa, mitä niistä on jäänyt maanomistajain hyväksi, kun
    alkaa kulkea tukkimiesten jälkiä pitkin vesistöjämme ja ottaa selkoa
    heidän valloituksistaan. Maanomistajain puolella ei näe suurtakaan
    jälkeä niistä rahoista. Ulkokuori on kyllä paikoin muuttunut ja
    konjakin käytäntö lisääntynyt. Näkee monessa kohden upeita, puoleksi
    tyhjinä seisovia rakennuksia, mutta metsät ovat paljastetut, peltoja ei
    ole lisätty — ja puutetta valitetaan yleensä kaikkialla. Työmiehillä
    — niiden joukossa myös tukinajossa olevilla tilallisilla — on ollut ja
    on varsinkin tätä nykyä ansiota runsaasti, mutta se menee kiireellä
    kädestä suuhun jättämättä mitään jälkeä — sillä aikaa kun pelto huutaa
    lannan vetäjää. Näkyvimmän jälen niistä miljoonista on sahayhtiöitten
    osa jättänyt, sillä heidän joukossaan löytyy sellaisiakin, jotka
    vastaisen varalle, metsänkasvatusta varten, ovat täydellä
    omistusoikeudella pohjineen kaikkineen haltuunsa ottaneet jo monia
    satoja maatiloja ja ottavat yhä lisää minkä ennättävät.

    [Evon metsänhoito-opiston johtaja tohtori A.G. Blomqvist otaksuu
    teoksessaan ”Metsänhoidon kansallistalous”, että keskimäärin yksi
    neljäsosa puutavarain vientiarvosta on meillä tullut ja olisi kohtuuden
    mukaan tulevakin metsän pohjahinnaksi, ja että kolme neljännestä
    lasketaan työpalkkoihin ja pääomakorkoihin sekä liikevoitoksi. On syytä
    otaksua, että maassa, jossa on niin hyvät uittoväylät kuin meillä,
    pitäisi sentään ylimalkaan voitaman ottaa metsän hinta paljoa
    korkeammaksi, ehkä lähes puoleksi valmiin tavaran vientiarvosta, mutta
    tosiasiassa sitä ei ole tullut eikä tule nytkään vielä likimaille
    neljättäkään osaa siitä. Sillä yhtiöitten asiamiehet sanovat itse, että
    he nykyään maksavat metsänhintaa 10:stä 40:
    puitten sahausarvoa, riippuen puitten isoudesta ja metsien asemasta,
    mutta esim. Kotkassa laivaan lastattuna saadaan sentään karkeammasta
    tavarasta nytkin noin kuutiojalasta ja kaikkein
    kapeimmastakin markan vaiheille. Kun kuulee, mihin hintoihin nytkin
    vielä enin osa yksityis-metsiä myydään, tulee melkein tehneeksi sen
    johtopäätöksen, ett’ei metsien hinnaksi jää jos yksi kymmenesosa
    niitten vientiarvosta, entä sitten takavuosina, jolloin nelisylinen, 12 tuumainen
    tukki maksoi sahalaisille metsässä 10 penniä ja jolloin
    sellaisen tukin kaataminen ja jäälle-ajo usein tuli heille maksamaan
    vaan 25 à 50 penniä.]

    Olkoon tässä mainittu eräs tuore ja kuvaava esimerkki, joka selvästi
    näyttää, mihin suuntaan olot kääntyvät sellaisissa metsäseuduissa,
    joissa kansa vielä ei ole tarpeeksi kypsynyt antamaan arvoa terveelle
    kehitykselle tai ajattelemaan vastaista hyvinvointiaan ja suremaan
    huomista päivää. Hiljattain annettiin korpiselkäläisiile Viipurin läänissä
    perintö-oikeudet maihinsa, jotka, kuten tiedetään, ovat
    entisiä valtion lunastamia lahjoitusmaita. He saivat käsiinsä
    äärettömät metsämaat ja niitä he nykyään käyttävät — luvalla sanoen —
    niinkuin pieni lapsi kallisarvoista leikkikalua, jonka arvoa hän ei
    ymmärrä, vaan jonka hän heti käsiinsä saatuaan särkee tai antaa
    toiselle, ja tahtoo itselleen uutta. Halvempi lelu olisi hänelle ollut
    saman arvoinen ja yhtä hyödyllinen.

    Monilla juonilla ja vehkeillä on koetettu päästä käsiksi Korpiselän
    ukkojen metsiin jo ennen kuin heillä oli edes täyttä omistusoikeutta
    niihin, ja nyt, paperit saatuaan, möivät he heti osan niistä yksissä
    tuumin ja saivatkin niistä, kumma kyllä, Itä-Suomen metsäkauppoihin
    nähden ennen kuulumattoman hinnan, niin että heidän kuntansa taitaa
    nykyään olla rahasta rikkaimpia koko Suomenniemellä. Mutta paljonko
    noista rahoista on siunausta? Konjakkinassakat ja hienot ulkomaiset
    viinit kulkevat sinne Viipurista ja aina Helsingistä saakka. Vietetään
    hauskoja päiviä juomatavarain kera ja sytytellään kymmenmarkkasilla
    sikaareja, molemmat tapoja, jotka olivat varsin yleisiä Keski- ja Länsi-Suomessakin
    metsähuijauksen kulta-aikoina, vaan joiden jälet
    siellä sentään ovat miten kuten peittyneet yleensä edistyneempien
    olojen vaikutuksesta. Sillä menolla eivät tuhannet pitkältäkään kestä,
    ja kun ne ovat menneet, otetaan metsästä uusia ja vihdoin myödään koko
    pohja, jolla on asuttu, sillä poika, väkijuomain höyryssä kasvaen, ei
    saa tietysti parempaa halua säännöllisiin viljelystöihin kuin mitä
    isälläkään on ollut.

    Varsin hauskoja ja kuvaavia poikkeuksia on kyllä joukossa: joku on
    kuullut, että suosta ja korpimaastakin voi raivata peltoa ja saada
    jotain tuloa. Hän on myös kuullut, että sellaisia toimia varten löytyy
    erityinen valtionvirkamies. Hän pyytää agronoomia tilalleen, tämä
    punnitsee maat ja suunnittelee sarat, maa saattaa olla hyvinkin hyvää,
    eikä siis muuta kuin lapio ja kuokka kouraan. — ”Ka antaneehan se
    ruunu rahat tähän raatamiseen?” on silloin ensimmäinen kysymys. Kun
    kuullaan, että se on omin neuvoin tehtävä, jää se usein tekemättä,
    sillä ”rahoille löytyy parempia läpiä.”

    Olen kuullut monen ymmärtävämmän Karjalan miehen ennustavan, (vaikka
    suokoon Jumala, ettei se toteutuisi) että jos asiat tätä menoaan
    menevät, niin muutaman vuosikymmenen kuluttua on Korpiselän kulma taas
    köyhimpiä sopukoita Suomessa, kenties sahayhtiöitten omana, ja kaikki
    kauniit puheet ja toivomukset siitä itsenäisestä, vapaasta ja
    tarmokkaasta maata viljelevästä väestöstä, jonka piti kohota entisten
    lahjoitusmaitten alueilta, ovat menneet turhaan: on ”ympäri käyty ja
    yhteen tultu”.

    Niin ovat asiat. Jos on metsistä itsessäänkin jo vähän saatu, niin
    siitäkin vähästä on vielä suuri osa käytetty väärin. Ei ole siis sillä
    hyvä, että me opimme panemaan metsällemme täyden arvon, meidän pitää
    myös oppiman oikein käyttämään sen antimia, käyttämään niitä siten,
    että niistä olisi aina apua, ja varsinkin silloin, kun pelto pettää.