Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Terve, Lukianos!

    Minä poika Pohjantähden alainen tervehdän sinun jo ammoin siellä
    Libyan kuumassa hiekassa hiiltyneitä luitasi. Oi Lukianos! Maasta
    olit sinä syntynyt ja maaksi olet sinä jälleen tullut, mutta sinun
    henkesi on leijaillut tänne hyiseen Pohjolaan ja täyttänyt minun
    sieluni sanomattomalla riemulla. Vai olisiko niin, että Pytagoraan
    oppi sielunvaelluksesta sittenkin olisi tosi asia, vaikka sinä siitä
    purevimmat ivasanasi olet singonnut esille? Olisiko niin, että
    sinun seemiläinen sielusi on vallannut minun sielussani asuinsijan,
    että sinun henkesi on tunkenut sieraimistani sisään. — Niin sinun
    ajatuksesi ovat minun, niin sinun henkesi sukulaishenki. Niin sinä
    olet luuta minun luustani ja lihaa minun lihastani, sinä seemiläinen
    helleeni, minä suomalainen europalainen.

    Maapallo on kiertänyt rataansa päivän pyörän ympärillä jo 1807 vuotta
    sinun syntymästäsi, mutta niin tuoreina sinun sanasi pulppuavat
    esille, kuin olisit oman aikani mies, kuin olisit saman seurakunnan
    jäsen, seurakunnan, jolla ei ole jumalaistarustoa eikä jumaluusoppia,
    vaan jonka tunnustus on: Jumalista me ihmiset tiedämme juuri yhtä
    paljon tai yhtä vähän. Iankaikkinen elämä on vain kaunis unelma
    .

    Eivät sanasi ole säälineet typeryyksiä ja hullutuksia, olivatpa ne
    miten vanhoja ja pyhiä tahansa, miten korkeassa arvossa. Tekopyhien
    ja itsevanhurskaitten kasvoilta olet riisunut naamarin.

    Sinun arvostelusi mukaan ovat korkeimmat kysymykset selvittämättä,
    korkeimmat probleemit ratkaisematta. Toisista ihmisistä tuntuvat
    tärkeiltä, suurilta ja pyhiltä monet seikat, joille toiset
    kohauttavat olkapäitään ja naureskelevat. Niin on ollut ja niin tulee
    aina olemaan. Se on sinun viisautesi, se minunkin. Siis olkaamme
    nöyriä ja suvaitsevaisia! Tuhmat vain luulevat tuntevansa viimeisen
    totuuden. Mutta suuri luoja pitää sen omana salaisuutenaan eikä
    ilmoittele sitä enemmän yhdelle kuin toisellekaan kansalle. Otsansa
    hiessä ihmiskunnan viisaat vähitellen syntyjen syvien perille
    pyrkivät. Luoja ei kellekään kuiskuttele korvaan maailmankaikkeuden
    lakeja. Ei Hesiodokselle eikä Homerokselle, niinkuin sinä väität
    heidän kehuneen, eikä myöskään profeettain eikä evankelistoin
    korviin, niinkuin kristitty kirkko väittää.

    Sinä taistelit kaikilla ivan ja leikin aseilla kansojen paksua
    taikauskoa vastaan, sinä nauroit sille, että ylijumalan hautaa
    näytettiin Kreetan saarella, että sitä sanottiin pyhäksi haudaksi,
    että sinne tehtiin pyhiinvaellusretkiä. — Mikä siitä on ollut
    seurauksena? Se, että tämä hauta on jäänyt unohduksiin, mutta
    toinen jumalan hauta keksittiin juuri sinun aikanasi, ehkä sinun
    tietämättäsi, Jerusalemissa. Ja tälläkin haudalla on ollut ja on
    vieläkin pyhän haudan nimi, vaikka kohta kaksituhatta vuotta on jo
    kulunut hautauksesta ja sinun monista ivasanoistasi. Jerusalem on
    nyt se Hieropolis, josta sinä niin suurella ihmetyksellä kerroit
    kansakuntien kunnioittaneen siellä Eufratin laaksossa, se pyhä
    kaupunki, jonne nykyajan kansakuntien silmät kääntyvät, ja Palestina
    on pyhä maa, sillä tällä maalla jumala suvaitsi siittää pojan
    nuoresta neitosesta, niinkuin muinoin teidänkin tarustoissanne
    kerrottiin. Ja jumalan haudalle tehdään tänäkin päivänä
    pyhiinvaellusretkiä, kuten sinun aikanasi jumalien haudoille. Mutta
    tiedäppäs, Jerusalemin jumalan haudasta on käyty verisiä, julmia
    sotia, sillä kristittyjen jumalan hauta on ollut ja on vieläkin
    epäuskoisten hallussa. — Siis jumalanhautakäsite on tullut vieläkin
    pyhemmäksi ja tärkeämmäksi kuin sinun aikoinasi.

    Et ole siis mitään aikaansaanut ivallasi, sillä ivaasi voimakkaampi
    on kansojen jano uskoa yliluonnollisiin ihmeisiin ja taivaallisiin
    taruihin. Tosin suuri osa Europan sivistynyttä yleisöä on sinun
    kannallasi, mutta vielä suurempi osa on pyhän haudan palvojia.

    Sinä ivailit sitä, että Herkules ja monet muut uroot olivat
    samalla kertaa tosi ihmisiä ja tosi jumalia. — Nyt he ovat
    vain taruhenkilöitä. — Mutta tiedä, että juuri samaa väitetään
    juutalaisten Kristuksesta. Hän on vieläkin kansojen käsityksessä sekä
    tosi ihminen että tosi jumala, ja sellaisena kaksoisolentona häntä
    yhä edelleenkin palvellaan. Oikein sanot, kun panet Hermes-jumalan
    suuhun seuraavat tositodet sanat: Mitäpä vahinkoa siitä on, joskin
    muutamat sivistyneet luopuvat meistä jumalista; suuri rahvasjoukko,
    moukkien pohjasakka ja barbaarikansat ovat kaikki meidän puolellamme,
    jumalien palvojia
    . Juuri niin on nytkin. Kaikki ennallaan, niinkuin
    sinunkin aikoinasi.

    Niinkuin lapsille kuuluvat lelut, niin sivistymättömille kuuluvat
    jumalaistarut.

    Emme ole siis päässeet edesnenmään sinun ajoiltasi. Sinun kansasi
    jumalat ovat syrjäytetyt, mutta samalla tavalla syntynyt ja haudattu
    jumala on vain toisella nimellä koroitettu alas-syöstyjen jumaliesi
    valtaistuimelle. Ja jos hän joskus huudetaan alas, niin aivan
    varmasti toinen jälkeläinen keksitään, sillä barbaarikansoja meillä
    vielä on kylliksi uskomaan vaikka mitä.

    Mutta muistat sinä manata aikasi filosofisia lahkoja! Et niinkään
    paljon heidän opinkappaleitaan, vaan, niinkuin sinä jokseenkin
    tosissasi väität, näitten lahkojen silloisia edustajia. Lienet
    kai oikeassa, vaikka ivasi tuntuu hieman liioitetulta. Sinusta on
    sanottu, ettet itse koskaan ole asettunut varmalle kannalle missään
    asiassa. Minusta taas tuntuu siltä, kuin sinä sittenkin kallistuisit
    kyynikkojen puolelle, vaikka sinä juuri heidän pukuaan ja heidän
    esiintymistään ivallisimmin pilkkaat. Et olisi voinut panna niin
    kauniita ajatuksia Kyniskoksen ja Menippoksen suuhun, jollei sinun
    sielusi olisi ollut heidän elämänviisautensa puolella.

    Toiselta puolen, onhan niinkin, että se, joka ei koskaan mitään
    varmaa väitä, hän ei koskaan erehdy. Kaikki totuudet ovat vain päivän
    lapsia; mikä tänään on totta, se voi jo huomenna olla suuri erehdys.
    Senpätähden sinä olet pysynyt alati tuoreena, erehtymättömänä, kun et
    mitään totuutta ole varmana pitänyt.

    Sinä naurat kristiaaneille. Mutta sittenkin kuultaa sinun riviesi
    välistä kunnioitus niitä aatteita kohtaan, jotka kristitytkin ovat
    lainanneet omikseen. Sinä puolustat usein ajatuksia, jotka miltei
    samoilla sanoilla tavataan evankelistain kirjoituksissa ja jotka on
    pantu Jeesuksen suuhun. Arvattavasti sen tähden, että sekä sinä että
    kristityt olette lainanneet sananne kyynikoitten opinkappaleista.
    Kristityt munkit kaavuissaan, mitäpä ne muuta ovatkaan kuin
    kyynikolta raihnaisissa viitoissaan. Molemmilla aatteet ylevät, mutta
    teot tavallisen koiran. Ja näitten tekoja ja näitten elämää sinä
    pilkkaat niinkuin myöhemmin italialainen Boccaccio, mutta et heidän
    perusaatteitaan.

    Sinä väität, että nämä lahkot riitelivät ja haukkuivat toisiaan vihan
    vimmoissa. Usein turhanpäiväisistä pikku eroavaisuuksista.

    Voi veikkonen! Kristityt ovat toistensa panettelemisessa lyöneet
    oppi-isänsä kyynikot laudalta pois. Sinun kertomustesi mukaan
    kyynikot — koirat herjasivat ja haukkuivat kaikkia ihmisiä, niinkuin
    koirat ainakin, mutta he rajoittuivat pelkkään suureen äänen pitoon,
    ainoastaan toisinaan käsirysyyn. Kyllä meidän katoliset pappimme
    saarnastuoleistaan herjata taitavat, ja kaikkien aikojen suurimpia
    herjaajia on tohtori Martti Luther ollut. Meidän kristityt lahkot
    väittävät silmiään räpäyttämättä, että ainoastaan heidän oppinsa vie
    autuuteen, muitten opit kadotukseen. Oma kirkko on ”ainoa autuaaksi
    tekevä!”


    Tietäisitpä, miten kristityt lahkot ja eri kirkkokunnat ovat
    toisiaan vainonneet? Ne eivät ole ainoastaan haukkuneet ja
    solvanneet toisiaan, ne ovat kiduttaneet, murhanneet ja verisissä
    sodissa toisiaan sukupuuttoon hävittäneet. Sinun aikasi oli korkea
    kulttuurikausi, mutta kristittyjen valtakausi on ollut synkimmän
    barbarian aika. Te sentään selkisitte riidoilla, mutta kristityt
    ovat käyttäneet polttorovioita, kidutuskoneita ja mestauspölkkyjä
    mielipiteittensä tukemiseksi. Vasta viime vuosina on saatu nämä
    hirmuaseet väännetyiksi kristittyjen käsistä, ja nyt saattaa
    ihmiskunta taas hengittää vapaasti. Me olemme nousemassa sinun
    aikasi tasolle, oi Lukianos! Vähitellen, mutta varmasti, sillä
    ihmiskunta on alkanut tajuta, mihin taikausko vie: julmuuteen,
    typeryyteen ja saastaan. Vielä höyryää ihmisveri maasta suurimman
    sodan jälestä, mitä milloinkaan on käyty. Sinun aikanasi ei tapeltu
    muualla kuin barbaarikansojen rajoilla. Mutta kaksisataa vuotta sinun
    kuolemasi jälkeen juuri samaiset barbaarit tunkeutuivat Kreikankin
    sivistyksen kehtoon, ja sen ajan perästä on barbaarisuus sinun
    vihaamasi taikauskon avulla pitänyt Europaa kahleissaan. Nyt jo
    hieman valkenee; ehkä sadan vuoden perästä voit uudelleen pistäytyä
    maailmassa. Ehkä jo silloin Europa voi tuntua sinusta kodikkaalta?
    Ehkä voisit taas pitää esitelmiäsi esim. Parisissa, sen älylliselle
    hienostolle? Meidän maahamme elä tule, ennenkuin ehkä satojen vuosien perästä
    .

    Jospa tulisit uudelleen maailmaan, tekisit varmaankin sen huomion,
    että ihmiskunta on aivan entisensä kaltainen. Sielun syvyyksien
    tuntemisessa emme ole edistyneet rahtuakaan. Filosofia on jokseenkin
    samalla kannalla kuin sinunkin aikanasi.

    Mutta sittenkin voisin ylpeydellä näytellä sinulle jotakin, josta
    sinulla ei ollut aavistustakaan. Nykyinen ihmiskunta on päässyt
    monen luonnonlain perille; se on ikäänkuin kesyttänyt luonnonvoimat
    palvelemaan itseään. Vaikka ihmiset sielultaan ovatkin samankaltaiset
    kuin sinun aikoinasi, ovat niiden elin- ja toimintatavat
    suunnattomasti muuttuneet. Me olemme avartaneet näköpiirimme, koko
    maailma, yksinpä avaruuskin, on meidän astinlautanamme. Tahtoisin
    nähdä sinut, oi Lukianos, ilmalaivassa, tahtoisin nähdä sinut
    Akropolis vuorella vastaanottamassa terveisiä, joita äitisi lähettää
    ilmojen kautta sinulle Eufrat-virran rannoilta. Ivaisitkohan silloin
    enää luonnontieteitä, niinkuin elinaikoinasi? Eiköhän iva hyytyisi
    huulillesi?

    Omituista on, että sinä, kyynikot ja evankelistat olette yksimielisiä
    rikkaitten ja rikkauksien panettelemisessa. Sinä ylvästellen
    puhut, että Atena sinun aikanasi oli yhtä kuulu filosofeistaan
    kuin köyhyydestään. Mutta vielä äänekkäämmin ovat samaa aihetta
    käsitelleet sekä kyynikot että evankelistat. Evankelista panee
    oppi-isänsä — jota sinä suvaitset nimittää sofistaksi — suuhun
    seuraavat sanat: helpompi on kamelin kulkea neulansilmän läpi kuin
    rikkaan päästä taivaan valtakuntaan. Sinä panet kyynikon lausumaan
    saman ajatuksen kuin evankelista Lukas tuo esille: autuaat olette
    te, jotka täällä maailmassa itkette, sillä te tulette taivaassa
    nauramaan. Siis rikkaus tekee autuuden mahdottomaksi taivaassa ja
    onnen tunteen maailmassa sangen kysymyksenalaiseksi. Minä uskallan
    olla toista mieltä kuin te kaikki kolme.

    Eihän onni riipu rikkaudesta eikä köyhyydestä. Rikas voi olla
    onnellinen ja köyhä onneton, ja päinvastoin. Rikas voi olla mitä
    parhain ihminen ja köyhä suurin konna. Mitä iankaikkiseen autuuteen
    tulee, siitä en virka mitään, sillä sellaisen olemassaolosta olen
    yhtä vähän vakuutettu kuin konsanaan sinä, rakas aasialainen veljeni
    ammoisilta ajoilta.

    Ihmettelet kai, että sinun kirjoituksesi ovat säilyneet, silloin
    kun sinun aatetovereiltasi ei ole riviäkään jällellä. Minä ilmoitan
    sinulle selityksen. Sinä ivallasi karkoitit Olympon jumalat
    taivaasta, ja siitä on kristillinen kirkko ollut sinulle iäti
    kiitollinen, sillä kirkon oli niin paljon helpompi nostaa omat
    jumalansa tilalle, kun kansa kumminkin vaati jumalia. Sinä nauroit
    maan tasalle sen aikuiset filosofiset lahkot. Kristityt keräsivät
    näitten lahkojen kauniimmat ajatukset ja opit, ja niille annettiin
    jumalallinen alkuperä, jotta kansa niitä tottelisi. Täten olet sinä
    ollut kirkon lopullisen voiton etevimpiä aiheuttajia, vaikka kyllä
    vastoin vakaumustasi, aikomustasi ja tahtoasi. Siitä saat kiittää,
    että sinun teoksiasi on painettu suuria nidoksia usealle Europan
    kielelle.

    Iloitsen saadessani esitellä sinut omalle kansalleni, sinut, jonka
    totuudenrakkaudesta ja tekopyhyyden halveksumisesta minä olen niin
    paljon oppinut ja nauttinut. Varmaankin olet kansani joukosta
    voittava monta, jotka sinua samoista ominaisuuksistasi kunnioittavat
    ja rakastavat.

    Myöhään syntynyt veljesi, hyperborealainen

    Ernst Lampén.

    Elokuussa 1924.