Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Jumalien keskusteluja.

    Jos minkä kansan taruista niin kreikkalaisten ilmenee, että jumalat
    ovat luodut ihmisten kuviksi eikä päinvastoin, niinkuin raamattu
    olettaa. Olympon jumalat ovat siinä määrin ihmisiä, että ainoastaan
    asuntopaikka erottaa heidät tavallisista sen ajan kreikkalaisista.
    Onhan toki juutalaisten Jehova eli kristittyjen jumala ainakin
    kuningas ja hallitsija, jonka yksityiselämää ei paljasteta kaiken
    kansan nähtäväksi. Hän on hirmuvaltias, aito aasialainen despootti,
    jota lähestytään pelolla ja vavistuksella, jota kumarretaan maahan
    saakka ja jota rukoillaan otsa temppelin lattiassa kiinni. Tosin hän
    kyläilee ihmisten majoissa, syö vohlan lihaa ja sämpylää, tosin hän
    tarinoi ihmisten kanssa ja siittää pojan maalliselle immelle. Mutta
    tämä viimeksimainittu teko ei tapahdu lihallisen lemmen pakotuksesta,
    vaan korkeampaa tarkoitusta varten, pelastaakseen ihmiset muka
    syntiin kuolemasta.

    Toisin on ylijumala Zeun ja muitten Olympon jumalien laita. Paitsi
    että he syövät ja juovat kuten kuolevaiset ainakin — tosin vain
    hienoimpia herkkuja, nektaria ja ambrosiaa ja vetävät sieraimiinsa
    uhrisavua — niin he lisäksi riitelevät kuin kuolevaiset, haukkuvat
    ja ivailevat toisiaan, ja lemmenseikkailuissa he voittavat
    huikentelevaisimmatkin ihmiset. Aivan kuin meidän Lemminkäisemme. On
    muistettava, että kaikki kansat palvelevat jumalanaan lannistumatonta
    siitoskykyä, siis elämän lähdettä, toisin sanoen luomiskykyä. Ja
    jumalahan on juuri ensimmäinen luoja. Jumalan ensimmäinen kuva olikin
    mahtava sonni, kultainen vasikka.

    Eihän siis ole ihmeteltävää, että kreikkalaiset uskoivat jumalistaan,
    että he erityisen halukkaasti antautuivat suhteisiin maan impien
    kanssa. Neitsyet synnyttivätkin sitten poikia ja tyttöjä, ja niistä
    sukeutui ihmiskunnan pelastajia ja suurmiehiä, jotka olivat tosi
    jumalia samalla kuin olivat tosi ihmisiä. Niin vakuutettuja olivat
    kaikki vanhan ajan ihmiset näistä jumalien ja ihmisten sekoituksista,
    että ei minkään suurmiehen tai kuningassuvun oletettu jumalainen
    alkuperä herättänyt pienintäkään epäilystä. Kun Jeesuksesta
    väitettiin, että hän oli syntynyt Jumalasta, vaikka hänellä oli
    luonnollinen isä, ei se epäilyttänyt sen ajan ihmisiä enemmän kuin
    sadat muut samanlaiset tarut.

    Mutta Lukianosta nämä lapselliset tarut naurattivat ja
    huolestuttivat. Hänen jumala-käsityksensä oli ylevämpi ja korkeampi.
    Ei hän uskonut, että immet tulivat raskaiksi jumalista, eikä hän
    uskonut, että jumalat söivät ja joivat, riitelivät ja kävivät kyliä.
    — Hän ajatteli näistä seikoista jokseenkin kuin sivistynyt ihminen
    meidän aikoinamme. Ei hän häikäillyt lasketellessaan pilaa näistä
    aasialaisista taruista, niinkuin seuraavista kertomuksista selviää.