Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VII. ERIK FLEMING PALAA.

    Turun lounaiskulmalla, käsityöläisten ja porvarien asumassa
    luostarikorttelissa, ei ollut toista niin hyvää kaivoa kuin
    Lähteenkorvan kaivo, joka sijaitsi pienellä aukealla kujien ja
    katujen yhtymäpaikassa. Siksipä vinkuikin sen veivi aamusta iltaan,
    kun sieltä talojen naiset täyttivät vesikorvojansa ja miehet
    juottivat hevosiansa. Mutta monet asiattomatkin pysähtyivät siihen
    tuttaviaan tervehtimään ja tarinoimaan päivän kuulumisista. Näihin
    tarinoihin ottivat osaa viereisten talojen käsityöläisetkin; Mikko Sorvari
    rakenteli rukkeja tai pyhimyskaappeja asuntonsa edustalla,
    kertoen kaivomiehille kaskuja, joita kuunteli aukeaman toiseen
    laitaan asti Eenokki Tinanvalaja, siinä ulkosalla veistellessään
    särmiä pois valamistaan kannuista ja sitten latoessaan kannuja
    seinänvierelle kauniiseen, kiiltävään riviin.

    Lähteenkorvan kaivolle pysähtyi usein, läheisestä asunnostaan
    lähtiessään taikka sinne mennessään, Pietari Särkilahtikin
    puhuttelemaan noita naapureitaan, joista jo syksyn kuluessa oli
    tullut hänen hyviä tuttaviaan. Milloin väkeä sattui enemmän koolle
    ja hänellä oli aikaa koulustaan ja kirkkotoimistaan, seisahtui
    hän heille pienen saarnan muodossa selittämään jotakin kysymystä,
    josta tarinoidessa oli tullut puhe taikka joka hänen omaa mieltään
    sillä hetkellä painosti. Vedenkantajat laskivat silloin saavinsa ja
    korentonsa hetkeksi maahan ja jutustajat katkasivat keskustelunsa
    jatkaakseen niitä taas, kun maisteri oli lopettanut. Ja kotiin
    mennessään he sitten usein muistelivat hänen puheitaan.

    Tällaisessa opetustoimessa liikkui Pietari Särkilahti, senjälkeen
    kun hänen saarnansa kirkonaituuksessa olivat kielletyt, muuallakin,
    missä kaupunkiinsa palanneita turkulaisia oli koolla. Joskus
    pysähtyi hän puhumaan elonkorjaajille Pyhän Henrikin vainiolla,
    taikka niille kirvesmiehille, jotka Multavierun rinteillä kyhäsivät
    itselleen taloja ja mökkejä poltettujen tilalle. Kävelipä hän, siellä
    Aningaisten puolella kulkiessaan, väliin Räpälänmäelle asti, jossa
    oli Pyhän Hengen suuri vaivaistalo ja sairaala, ja toisin päivin
    asteli hän joen toiselle puolelle luostarin ohi Kaskenmäen rinnettä
    kiertävään, pahamaineiseen esikylään, ”Helvettiin”, jossa piiloilivat
    ilotytöt ja rikoksentekijät: Näiltäkin retkiltään kotiin palatessaan
    istahti hän usein vielä huokasemaan kaivon hirsikannelle, kuunnellen
    porvarien juttua ja ottaen osaa heidän huoliinsa. Siinä istui hän
    eräänäkin aamupäivänä syyskuun lopulla puhutellen pientä miesryhmää,
    joka oli hänen ympärilleen kertynyt.

    — Onneksesi olkoon, Taavetti Kouta, sait hyvän sadon kaalimaistasi,
    virkkoi hän pienelle punaparralle. Toinen mies siihen heti kadehtien
    selitti:

    — Saihan, kun uskalsi keväällä peltonsa kuokkia, me muut
    emme sitä arvanneet.

    Mutta punaparta ei arvostellut onneaan kovinkaan suureksi.

    — Vähänpä tuosta oli iloa, valitti hän. — Jo kävi juutin vouti
    siitä saalista neljänneksen linnaan korjaamassa, en ehtinyt satoa
    kellariinkaan saada.

    — Tämäpä nyt vahinko! vähäksyi kankealiikkeinen,
    hylkeennahkasaappainen kalastaja tuon valituksen kuullessaan. — Toin
    viime viikolla mereltä lastin silakoita, — jo linnan kohdalla siitä
    puolet sotaväelle korjattiin, joten kevyttä oli soutaa loppumatka.

    Keskustelu katkesi hetkeksi, kun ryhmä tanskalaisia talutti
    luostarin paltaalta, syöttömaaltaan, hevosiaan kaivolle. He kulkivat
    ylimielisesti hoilaten ja hirvennahkavöistä riippuvia, leveitä
    miekkojaan heilutellen. Kaivolla nipistivät leuvasta veivin luota
    väistyvää tyttöä, roiskauttivat vettä hänen niskaansa, kun tyttö
    juoksi pakoon, ja nauraa hohottivat sitten sillalle päin kävellessään.

    Porvarit eivät vainonmiesten kuullen mitään puhuneet. Vasta heidän
    huvettuaan nurkan taa virkahti Kissa-Iisakki myrtyneenä:

    — Nuohan meiltä elämän hävittävät. Majoitappas heitä taas talvikausi
    tuvassasi, jossa he syövät lapsiltakin puuron padasta. Toivotonta on
    yrittääkään mitään, ei saa elämistä kuitenkaan alulle!

    — Mutta yritämme kuitenkin, niinkuin pitääkin, virkkoi Pietari
    rohkaisevasti. — Juuteillakin taitaa pian tulla kylmä linnassaan,
    he eivät liiku täällä enää entisellä varmuudellaan. Lähes vuoteen
    eivät he ole saaneet mitään apua Tanskasta ja Niilo Grabbe sieppaa
    pois heidän muonalaivansa. Kauan he eivät näissä oloissa säily
    vihollismaassa.

    — Niinhän sitä luultiin jo kaksi vuotta sitten, intti Iisakki,
    — mutta täälläpä he yhä ovat. Niilo herra vie heiltä joskus
    viljavenheen, mutta sen elon he heti kiskovat meiltä. Ja millä heitä
    elätät, kun sinulla ei ole varoja käydä edes korvaripillä syntiesi
    huojennukseksi.

    Pietarin silmään nosti tämä viimeinen valitus veitikan. Hän ei
    tällaisia tilaisuuksia juuri koskaan laiminlyönyt ja virkahti nytkin
    vallan vakavin kasvoin:

    — Mutta huokeassa hinnassahan täällä nyt synnit ovat, pienellä
    kolikolla voit niitä mustilta veljiltä saada anteeksi koko sarjan.

    Miehet katsoivat hiukan epäillen Pietaria, jonka opista heillä jo
    alkoi olla vähän vihiä, vaikkeivät he aina häntä ymmärtäneet eivätkä
    aina edes tienneet, puhuiko hän leikkiä vaiko totta.

    — Niin, vähemmän hintaa nyt ripittäjät vaativat kuin takavuosina,
    myönsi punaleukainen Taavetti. — Ottavat kernaasti kanan tai kyrsän,
    jollei äyriä ole...

    — Suuremmistakin synneistäsi, — lisäsi Pietari puolivakavana, —
    syödäkseen sitten suuhunsa sinun syntisi hinnan. Mutta entäpä, jos ei
    sitten Jumala pitäisikään munkeille myötyä kanaasi minkään arvoisena,
    — jos joutuisitkin petokseen, hä?

    — Niinkö saattaisi käydä, mietiskeli Taavetti. — Vielä minä maksan
    sielurahoja äitivainajanikin puolesta, että häneltä aika lyhenisi
    kiirastulessa.

    — Maksa, maksa! kehotti Pietari. — Munkit ovat tietenkin laskeneet,
    paljoko se aika lyhenee viidellä äyrillä vuodessa ja paljoko
    kolmella. Mutta oletko sinä, Taavetti, itse laskenut, paljoko
    rahoistasi äidillesi jää, sittenkuin munkit ovat äyrisi olueen
    juoneet?

    Taavetti vaikeni miettiväisenä ja äänettömiksi jäivät toisetkin
    miehet. He olivat vähitellen ruvenneet aavistamaan, että tuossa
    kirkkojen ja luostarien syntiverotuksessa mahtaa olla jotakin kieroa.
    Jo ennen Pietarin tuloa Turkuun olivat he käyneet näihin maksuihin
    haluttomiksi. Tuokin Kaskenmäeltä kuultava luostari, joka maksamalla
    juuteille lunnaat oli säilynyt hävittämättä ja ryöstämättä, eleli
    vain rennosti, samalla kun porvarit köyhtyivät, ja kumminkin sinne
    alituisesti vaadittiin heiltä, tyhjiksi raastetuilta ihmisiltä, yhä
    uusia lahjoja ja maksuja. Pietarin saagat olivat tätä mielialaa
    sitten paljon terästäneet. Tosin nuo oppimattomat ihmiset eivät häntä
    aina käsittäneet, mutta toisinaan hänen sanansa ikäänkuin väläyksenä
    iskivät heidän murjottuihin mieliinsä ja he ymmärsivät hänet silloin
    ystäväkseen, joka ei itselleen mitään pyytänyt.

    — Eihän meikäläinen, tiedä, mikä on petosta, mikä ei, huoahti
    Kissa-Iisakki. — Mutta entistä tiukemmalle kääräsen kuitenkin
    näistäpuolin säkkiveljien kulkiessa kuikannahkani, sen sanon suoraan.

    Pietari oli noussut kaivolta ja seisoi nyt kadulla katsellen, kuinka
    Mikko Sorvali, kaivoväen tarinaa kuunnellen, talonsa edustalla
    maalaili sädekehää pyhän Annan turpeaposkiseen puunveistokuvaan, joka
    häneltä oli johonkin kirkkoon tilattu.

    — Tuokin on petosta, virkkoi hän maalaajaan viitaten harvakseen.

    — Hä? ärähti Mikko.

    — Tuota sinun vuolemaasi puukuvaa meidän sitten kirkossa on
    kumarrettava. Mutta sanoppas, Mikko: miten ja mihin sinä siihen sen
    autuuttavan ja pelastavan voiman puhallat?

    — Kuvapa siunataan, ennenkuin se kirkkoon palvottavaksi pannaan,
    vastasi Mikko rauhallisesti, sivellen paksusti keltamaalia
    sädekehään. — Ja se on taas pappien tehtävä se!

    — Mutta jos nyt sen sijaan siunaan tuon seinustalla kuivavan
    rukkisi, kumarratko sitäkin, kysyi Pietari. — Ei, ukko, veistämäsi
    kuvan päämerkitys on kyllä sen alaisessa lippaassa, johon raha
    pistetään, — eikö olekin reikä tehty sitä varten?

    Katsottiin miehissä: olihan siinä rahan reikä. Mutta Pietari kyseli
    vielä, minkätähden ihmisten pitää Kristuksen äidinäidiltä, josta ei
    raamattu tiedä mitään, ostaa syntejään anteeksi, mikseivät he käänny
    suoraan Vapahtajan puoleen saamaan lohdutusta. Eikä sitä voineet
    selittää kuvan tekijä eikä katsojat. Vedenhakijat lähtivät vakaviksi
    käyneinä ja hautoen itsekseen noita Pietarin kylvämiä mietteitä
    kantamaan vesikorvojaan kaivolta.

    Mutta samassa juoksi Rantakadulta kaksi poikaa kertoen, että juuttien
    koko joukko on liikkeellä joentakaisella tiellä. Ratsuväki edellä,
    jalkaväki perässä, rientävät he tulista vauhtia linnasta kaupunkiin
    päin.

    — Mitä se merkitsee?

    Tarinamiehet kiirehtivät Rantakadulle. Harmaapartainen tinanvalajakin
    kantoi kalisevat kannunsa sisään ja saapui rantatielle samaan
    aikaan kuin Mikko Sorvali, joka oli jättänyt pyhän Annan kuivamaan.
    Todellakin: siellä juutit hölkkäsivät lippuineen ja rumpuineen kuin
    sotimaan. Joen suulta juuri saapunut purjehtija kertoi vielä, että
    Kuusistosta oli Norbyn vouti äsken tulisella kiireellä soutanut
    Turunlinnaan, josta juuttien väki heti senjälkeen oli lähtenyt ulos.

    — Olisiko Niilo Grabbe taas liikkeellä, kuiskailivat turkulaiset,
    toisilleen merkitsevästi silmää iskien.

    — Onpa kuin juutit rientäisivät suurempaa vihollista vastaan,
    huomautti Kissa-Iisakki ehostuneena. — Katso, tykkejäänkin vetävät
    perässään.

    — Jo kääntyvät sillalle, heillä on siis kaupungin puolelle asiaa,
    viittaili Taavetti levottomana.

    — Juostaan katsomaan! kehotti sotainnon sytyttämä pyhimyksentekijä.

    Torvet soivat torilla, missä tanskalaiset nyt rivejään järjestelivät.
    Kivipuotien säikähtyneet kaupustelijat sulkivat kiireellä luukkunsa,
    ja pyhän Ursulankiltan kellarissa, josta juuttien etujoukon miehet
    olivat käyneet juomassa olutta, siitä taas mitään maksamatta,
    kiroili nahkaesiliinainen saksalainen krouvari synkästi, ja vannoi,
    oveaan sulkiessaan, kiskovansa heiltä hinnan ensi kerralla takaisin
    kaksinkertaisesti.

    Sotaväki riensi Karjakatua pitkin Uudenmaan tielle, ja Turun
    vähäinen väestö, joka tuota pikaa oli jalkeilla, seurasi sitä
    etäämmällä sänkipeltoja ja mäkiä myöten pyhän Gertrudin hautuumaalle
    ja Vartiovuoren rinteille. Täällä rupesi toiveita herättävänä,
    lamautuneita mieliä sytyttävänä leviämään miehestä mieheen aluksi
    epämääräinen, sitten yhä vahvistuva kuiske:

    Erik Fleming on palannut! Häntä vastaan nyt juutit juoksevat!

    — Mutta miten hän täältä maistapäin tulisi? epäili notkeajalkaisena
    hyppivä vanha tinanvalaja, joka aina mielikuvissaan oli vapauttajaa
    odottanut meritse joensuuhun.

    — Hän on laskenut laivansa Kuusiston salmeen, — ovela mies! kertoi
    Härkä-Heikki, joka jo juutteja torilla oli puhutellut. — Sieltä hän
    nyt sotaväkineen ryntää Turkua kohden.

    — Ja häntä karkoittamaan siis juutit juoksevat, huoahti Taavetti, —
    äiti Jumalan, anna voitto Erik-herran aseille!

    Lippuaan seuraava sotaväki oli jo laskeutunut siihen metsäiseen
    alankoon, josta kuusten yli kuulsi pyhälle Henrikille omistetun
    kappelin kullattu risti. Vuorenrinteillä ja pensaikoissa
    hiiviskelevät turkulaiset pidättivät hengitystään kuullakseen
    laaksosta jotakin; he eivät uskaltaneet vielä uskoa nouseviin
    toiveihinsa. Kotvaan aikaan ei mitään kuulunutkaan. Sitten törähti
    torvi ja toinen, — oliko ne tanskalaisten torvia? Mutta niiden ääni
    läheni... Jo pärisivät rummut, jo paukahti tykki, toinen, kolmas, eri
    äänillä sätkähtivät...

    Kaupungin laidunmaalla, Kupittaan alangolla, taisteltiin, — se oli
    nyt selvää.

    — Siis on Erik-herra todella palannut!

    — Vihdoinkin! — Helpotuksen huokaus pääsi riutuneista rinnoista.

    — Mutta mihin johtaa tuo kiihtyvä pauke?

    Levottomin mielin ja sykkivin sydämin odottivat pensaiden takana
    hiiviskelevät porvarit vastausta tuohon kysymykseensä: Jaksaako
    Erik-herra karkoittaa juutit, joiden valta jo kolmatta vuotta on
    Suomeen juurtunut, vai jatkuuko ennallaan sorto ja vaino?

    Luostarikorttelin pikkuporvareita oli Vartiovuorelle seurannut
    Pietari Särkilahtikin. Siellä hän Sillan tapasi ja kävi tälle
    innoissaan todistamaan, että nyt eivät juutit enää Suomessa kauan
    kestä, vaikkapa he tuolla Kupittaalla vielä voittaisivatkin.

    — Sinä odottaisit siis kirkonpuhdistusasialle hyvää Erik Flemingin
    voitosta? kysyi Silta paljon talttuneemmin ja melkein epäillen.

    — Tietysti, hän on Kustaa Vaasan miehiä, vastasi Pietari. Mutta
    Silta väitteli harvakseen:

    — Sanottiin, että Kristian kuningas oli suosiollinen Lutherin
    opinpuhdistukselle, mutta Kustaa kuninkaasta ei tiedetä mitään.

    Pietari luotti sittenkin asiain uuteen käänteeseen:

    Tanskan valta juonittelevine piispoineen ja ahneine ylimyksineen
    tukee täällä aina paavillista pimeyttä. Mutta sorrosta vapautunut
    kansallinen liike särkee ennakkoluulot, puhdistaa ilman, — se vie
    pakostakin uudistuksiin. Flemingin aseille rukoilen voittoa minä
    niinkuin me kaikki.

    — Niinhän teen minäkin, myönsi Silta. — Ja nyt siellä pian jo
    jotakin ratkaistaankin — kuule!

    Taistelu alangossa oli kiihtynyt. Sieltä kuului laukausten seasta jo
    hurjia sotahuutoja ja hätäistä rumpujen räiskettä.

    — Melu lähenee, juutit peräytyvät! kuiskailtiin katajikoissa
    kallionrinteillä. Poikasia juoksi Kupittaan notkosta tietä pitkin
    kaupunkiin päin huutaen, että Fleming-veljekset ja Niilo Grabbe ja
    oudot ruotsalaiset ritarit ajavat juutteja edessään. Joutoväen oli
    pian väistyttävä taistelevain tieltä.

    Hyvässä järjestyksessä palautti tanskalaisten päällikkö Maurits Oldenburg
    joukkonsa valtatietä myöten kaupunkiin päin, aina väliin
    pysähtyen kahakoimaan. Niin soluttiin vähitellen kaupunkiin asti.
    Siellä, Raatihuoneen luona, järjesti juutti vielä joukkonsa
    vastarintaan, ja kauan ja kuumasti oteltiin kapealla Karjakadulla
    ja sen viereisillä kujilla, missä tanskalaiset pitelivät puoliaan
    turvekattoisten talojen suojassa, harvennellen ryntääjäin rivejä.
    Kaupunkilaiset pakenivat luostarikortteliin ja lymyilivät siellä
    nurkkien takana. Mutta sinnekin hyökkäsi pian sotaväkeä, — Ivar Fleming
    näkyi sieltä miehineen kiertävän tanskalaisten kylkeen,
    torin laitaan. Hikiset, likaiset miehet ryntäsivät käheästi huutaen
    torille, missä nyt juuttien rivit särkyivät ja syntyi tavaton tungos
    ja sekasorto. Koko tanskalaisväki ei ehtinyt siinä hälinässä enää
    perääntymään sillalle, vaan osa siitä pakeni itsensä Oldenburgilaisen
    johdolla Hämeenkatua myöten ja kirkkokorttelin halki Hämeentielle.
    Erik Fleming karjui kimonsa selästä Raatihuoneen luona, lähettäen
    saksalaisen palkkapäällikön ratsumiehineen väistyviä kiertämään.
    Mutta saksalainen hölmö kahluutti ratsut Mätäjärven suohon ja päästi
    siten pakenevan vihollisjoukon käsistään.

    Torilla yhä jatkui rymyä. Ryhmä toisensa perästä tanskalaista
    linnanväkeä vetäytyi sillalle ja puolustautui siinäkin vielä
    tiukasti, ampuen tykeillään toria pitkin. Turun porvarit, jotka
    vaappuivat toivon ja pelon vaiheilla, olivat kiivenneet talojensa
    katoille taistelua seuraamaan ja sieltä he, turpeiden takaa
    kurkistellen, vihdoin ilokseen näkivät juuttien vetäytyvän joen taa.
    Flemingin väki hyökkäsi esille ja kun Erik-herra itse, hatussaan
    korkea sulka, karautti torille ratsumiehineen, järjestääkseen väkensä
    rynnäkköön siltaa vastaan, silloin kajahti katoilta ja nurkkain
    takaa, jossa juuttien kulkiessa oli ollut kuolonhiljaista, raikuva,
    riemuinen huuto:

    — Terve Erik-herra!

    — Terve pelastajamme!

    Urhea ylimys heilautti sulkahattuaan, komentaen väkensä nopeasti
    eteenpäin, — mutta samassa hän suistui kimonsa selästä maahan.
    Tuskainen humina kävi piiloilevain porvarijoukkojen läpi. Mutta Erik Fleming,
    jolta vain oli hevonen alta ammuttu, oli pian taas pystyssä
    ja uuden oriin selässä, — ja taas rämähti riemuhuuto katoilta ja
    kadunkulmista, joihin turkulaiset jo rohkeammin asettuivat.

    Aina toimekas ja iloinen Niilo Grabbe keräsi venheitä porvarien
    laitureista, soutaakseen siltaa vielä puolustavain juuttien selkään.
    Silloin nämä vihdoin lähtivät peräytymään sillaltakin. Mutta vielä
    jäi heitä sinne joukko ahertamaan.

    — Mitä, siltaako repivät heittiöt! huudahtivat turkulaiset.

    — Ja joku häärää siinä tulisoihtu kädessään, sytyttää olkia...,
    aikoo panna palamaan purkamansa palkit!

    — Polttavat meiltä sillan, riiviöt!

    Porvarit juoksivat hätääntyneinä esille kadunkulmista käsillään
    viittilöiden ja hämmentyneinä toinen toistaan kovemmin huudellen.
    Mutta kun ei kukaan heistä ruvennut sammutushommiin, vaikka
    viholliset jo väistyivät sillan sytytettyään, silloin huusi heille
    Pietari Särkilahti rantaan kiirehtäen:

    — Hei miehet, korvoja ja kiuluja tänne, joessahan on vettä...!

    — Järjestetään vedennosto!

    Jo pääsivät turkulaiset vauhtiin. Tuota pikaa oli pikkuporvareista
    ja käsityöläisistä syntynyt jono, jonka päässä pitkänhuiskea Erik Skalm,
    rantakivillä seisten, ammensi vettä virrasta, pannen kiulut ja
    korvot kädestä käteen kulkemaan. Palavan sillan päässä, irtonaisilla,
    vaappuvilla palkeilla, seisoi parin miehen kanssa Pietari Särkilahti
    itse papillisessa puvussaan valellen vettä roihuavaan lieskaan. Vielä
    sinkoili luoteja joentakaiselta törmältä ja höyryävän savun lävitse
    näki hän vastassaan miehen, joka keihäällään kohenteli nuotiota.
    Mutta vaaraa säikkymättä lähestyi Pietari lähestymistään tulen
    pesää. Pian seisoi hän ihan savun keskellä, ja kotvasen kuluttua
    oli jo syttynyt silta sammutettu ennenkuin se vielä oli päässyt
    pilalle palamaan. Erik Fleming hyökkäsi nyt hengähtäneine joukkoineen
    voitonvarmana sen yli linnaan päin pakenevain juuttien kintereille.
    Mutta porvarit kokoontuivat sillankorvaan ja ryhmittyivät Pietari Särkilahden
    ympäri, joka rantakivillä pesi nokea käsistään ja
    kasvoiltaan. Ja Härkä-Heikki huusi riemuavana:

    — Hyvin teit, Pietari, kun meille sillan pelastit. Olet pappi ja
    ihminen yhtaikaa!

    — Johan minä sanoin kesällä, kun ensi kerran saarnasit kirkkomaalla,
    että sinä olet oikeita Turun poikia, kehui Hannu kultaseppä
    miesjoukosta.

    — Mutta nyt tarvitset, lankomies, kulauksen olutta savun
    huuhtimeksi, intoili Skalm lämmenneenä. — Tule!

    Mieleltään keventyneet porvarit, jotka jo näkivät juuttien paenneen
    linnaan, veivät Pietarin mukanaan Pyhän kiitän kellariin,
    jonka isäntä jo taas oli uskaltanut avata ovensa ja jonne taistelua
    katsomasta palanneita miesjoukkoja yksi toisensa perästä kiirehti
    ketterin askelin ja iloisin kasvoin. Tapit lyötiin auki ja
    seisaaltaan juotiin kiltanpyhimysten maljat.

    Tuo suurin talo torin laidassa oli näet sen turkulaisen veljeskunnan
    oma, joka suojeluspyhimyksekseen oli valinnut yhtä hurskaan kuin
    sotaisan englantilaisen naisen Ursulan ja hänen impisotajoukkonsa.
    Legenda kertoi, että kun hunnit muinoin vitsauksena rasittivat
    Eurooppaa, lähti mainittu hurskas nainen, mukanaan 11,000 neitosta,
    saarimaastaan asein heitä vastaan, karkoittaakseen nuo arojen
    hurjimukset pois nuorta kristikuntaa tyyten hukuttamasta. Mutta
    Attilan hillittömät hunnit hävittivät viimeistä neitoa myöten
    tuon naissotajoukon, niinkuin olivat tuhonneet monta miehistäkin
    asejoukkoa, ja sen jälkeen nämä veriin sortuneet naiset julistettiin
    pyhimyksiksi. He olivat nyt varsinkin porvariskiltain suosittuja
    suojeluspyhiä. Vuosittain heille turkulaisenkin veljeskunnan
    suuressa juhlatuvassa messut pidettiin ja maljat juotiin. Juhlatuvan
    alaisessa kiitän kellarissa muistettiin heitä pitkin arkipäiviäkin,
    jolloin kellarintynnyreistä olut vuoti jokaiselle, joka vain kykeni
    haarikastaan äyrityisen maksamaan. Siellä nytkin Turun porvarit
    nuoren ilonsa huumauksessa tyhjensivät toisen ja kolmannen sarkkansa
    kaupunkinsa pelastumisen kunniaksi.

    — Taas on Turku vapaa, nyt täällä taas ruvetaan elämään, hihkaisivat
    he kannujaan kalistellen.

    — Se kävi kuin kädenkäänteessä. Aamulla vielä orjia oltiin, nyt
    vapaita porvareita!

    — Kiitos kaikkien pyhien!

    Mutta kun Erik Flemingkin parin tunnin perästä saapui kiitän
    kellariin kiitollisten raadinherrain saattamana, hänkin sammuttamaan
    pitkää janoaan, silloin vasta riemu riemulle remahti. Erik vakuutti
    hänelle ominaisella varmuudella turkulaisille, ettei valkene enää
    montakaan aamua, ennenkuin viimeiset juutit ovat Suomesta poissa.
    Vielä olivat tosin tanskalaisjoukon tähteet päässeet sulkeutumaan
    Turun linnaan, jota Iivar-herra heti oli ruvennut piirittämään. Mutta
    Erik oli itse kolkuttanut kolme kertaa linnan portille ja julistanut
    juuteille, että ”teidän on parempi antautua tänään kuin huomenna”, —
    ja hän uskoi, että he sitä tottelevat. Toista kertaa piiritti näet
    Fleming nyt Turun linnaa, mutta voimat olivat nyt päinvastaiset kuin
    ensi kerralla.

    — Eläköön Erik-herra!

    Turun vapauttaja, terve!

    Niin huutelivat porvarit yhä uudelleen suosikilleen ja monet kannut
    sai karski sotaherra nyt porvarien kanssa kallistaa. Mutta iloa
    säteili tänään hänenkin ankarasta katseestaan, hän tunsi taas
    olevansa kotonaan ja suuntasi reippaana tervehtien särkkänsä joka
    taholle. Kerran hän sen suuntasi pöydän yli pikkuporvarien ryhmässä
    istuvaa Särkilahteakin kohti, jonka hän entuudestaan tunsi ja jonka
    toimista hän jo oli kertomuksia kuullut.

    — Terve Pietari, huudahti hän. — Kautta pyhän Ursulan, sinähän
    kuulut olevan taistelija maalla ja merellä. — Vietkö voittoon
    joukkosi sinäkin, sotapappi?

    — Niin koetan, Jumalan avulla!

    Riemu remahteli korkeana kiitän kellarissa ja se olikin vilpitöntä,
    tuskasta sulaneiden sydänten ihanaa iloa. Kaikkien harteilta oli
    painajainen pudonnut, — Pietarikin tunsi välittömästi sen mielten
    keventymisen ja antautui valtoinaan sen tunnelmaan. Mutta ilonsa
    keskellä hän yhtäkkiä muisti virkansa ja tuntinsa, — olipa hän
    ollut melkein unhottaa alttarinsa iltapäivämessun. Viisivanteisten
    oluthaarikkain kierrellessä yhä tiheämpään hurmaantuneiden miesten
    piirissä hiipi hän siitä hiljaa syrjään ja astui ulos pyhän Ursulan
    kellarista. Hetkeksi pysähtyi hän vielä ovelle torin laitaan. Niin
    omituisen rauhallista ja hiljaista oli taas kaupungissa; ihmiset
    kävelivät iloisina jo avattujen kivipuotien edustalla ja heidän
    joukossaan juoksenteli lapsiakin, joita ei Pietari muistanut pitkiin
    aikoihin kaduilla nähneensä. Kellarin nahkaesiliinainen kapakoitsija
    seisoi tikapuilla ovensa vieressä ja vaihtoi pihtipuuhun uudet,
    tuoreet merkkilehvät vanhojen, kuivaneiden tilalle. Häneltä Pietari
    kysäsi:

    — Mitenkä saat nyt, krouvari, juuteilta maksamatta jääneen oluesi
    hinnan, kun heille tuli niin äkkiä lähtö kaupungista?

    — Pitäkööt, riiviöt, ryöstämänsä, kunhan menivät...!

    Turkulaisten yhteinen helpotuksentunne oli tuon vieraan olutsaksankin
    vallannut, sen näki Pietari selvästi hänen välkähtävästä katseestaan.
    Unholaan kaikki menneet kärsimykset, — taas päästään elämään, se oli
    kaikkien yhteinen, riemuisa tunnus!