Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    VI. SIGRID-ROUVAN KIRJE.

    Turun tuomiokirkkoa ja sen hautuumaapihaa kiertävän korkean
    muurin portista, jonka kupeella kirkon palvelijat myyskentelivät
    pyhäinsiruja ja vihittyjä vahakynttilöitä, astui eräänä marraskuun päivänä,
    puolipäivämessusta palaavan yleisön jälestä, kaksi pitkiin,
    mustiin papinviittoihin puettua kanunkia. Tullessaan ulos hämärästä
    kirkosta miehet tuokioksi pysähtyivät ja siristivät ulkoilman
    kirkasta, melkein häikäisevää valoa. Viikkokausia oli Turussa ollut
    sateensekainen, raaka, kostea syksyilma; sumu oli yhtämittaa sakeana
    peittänyt tuon pienen kaupungin ja sitä ympäröivät kukkulat. Nyt oli
    syksyn ensimäinen pakkanen reväissyt rikki sumuvaipan ja sen vuoksi
    nuo papit, jotka jo aamuhämärissä olivat kirkkoon menneet, aivan
    hämmästelivät sitä päiväkullan kirkasta helotusta, joka hohti heitä
    vastaan talojen tiilisistä katoista ja korkeaharjaisista päädyistä.

    — Tuleepa vihdoinkin talvi, huudahti papeista toinen, pitkä,
    komearyhtinen nuori mies, jonka tummapintaisten kasvojen piirteet
    olivat hienot, mutta miehekkään lujat. Hän veti ilmeisellä
    nautinnolla keuhkoihinsa tuota puhdasta, raitista ilmaa, kehuen: —
    Tätä kelpaa hengittää!

    Mutta toinen, vanhempi pappi, jolla oli pullea vatsa ja turpeat
    posket, kokosi viitan tiukemmas ympärilleen, koska hänestä tuo
    talvenviima tuntui viluttavalta, ja kiirehtien kirkonportailta alas
    hän virkkoi toverilleen:

    — Menetkö pappilaasi, Paavali, vai kommuuniinko? — Hän viittasi
    päällään ensiksi vasemmalla olevaa kivitaloa, — siinä oli
    tuomiorovastin talon vieressä Pyhän Katarinan alttarin pappila, —
    ja sitten siitä vähän alempana olevaa, suurta rakennusta, jossa
    tuomiokirkon nuoremmilla papeilla oli yhteinen ruokala ja monella
    asuntokin.

    Paavaliksi mainittu seurasi katseillaan toverinsa päänliikettä, mutta
    kumpainenkaan noista vaihtopuolista ei näyttänyt häntä tällä kertaa
    oikein miellyttävän.

    — Pitäisi kyllä, vastasi hän verkalleen. — Minun täytyy taas pian
    joutua piispalaankin, sillä ukko aikoo illalla matkustaa Kuusistoon.
    — Entä sinä, Paksu-Antti, kysäsi hän toveriltaan yhtäkkiä, käyttäen
    nimitystä, jonka kansa oli tälle paisuneelle kanungille antanut.

    — Minäkö, — minä tietysti menen kotiin katsomaan, mitä
    emännöitsijäni on minulle päivälliseksi paistanut.

    — Siis saatan sinua, tahdon jalotella, — kävellään!

    Tämä Paavali oli äsken ulkomailta, opintomatkaltaan, palannut
    maisteri Paavali Scheel, joka kohta oli Turussa saanut tuottavan
    alttaripapin viran ja jonka piispa Maunu Särkilahti oli valinnut
    sihteerikseen. Hän oli turkulaisten suosituin messupappi; varsinkin
    oli kirkko aina täynnä naisia, kun tämä papinpukuinen uros
    pääalttarilla esiintyi, hänen jo ennustettiin nousevan korkealle
    hierarkisella portaikolla. Sillä suuret olivat hänelle suodut sekä
    sielun että ruumiin lahjat, sen tunnustivat kaikki.

    Hän seurasi nyt tukevaa toveriaan Kirkkokadulle, joka kapeana lähti
    mutkittelemaan tuomiokirkolle kuuluvain kivitalojen lomitse, seurasi
    sen puisen sillan yli, joka vei Kupittaan lähteeltä Aurajokeen
    laskevan pienen puron eli ”kroopin” poikki, ja edelleen torille päin.
    Oikealle kädelle jäi Pyhän Annan kappelin suuri pappila ja kiltta,
    vasemmalle Pyhänhengen ja Pyhän Eerikin alttareille kuuluvat korkeat
    kivitalot. Kapeasta kadunpäästä aukeni pian pitkulainen, joelle ja
    sillalle päin antautuva tori, jonka mantereenpuoleisena päätynä
    oli raatihuone ja jonka sivustoilla seisoivat vieri vieressään
    porvarien ja myöskin kirkollisten laitosten matalat, kiviset
    myymälät. Kävelijät pysähtyivät tuokioksi päiväpaisteiselle torille
    katselemaan sitä vilkasta liikettä, mikä siellä kiehui kivimyymäläin
    aukilaskettujen tiskipöytäin edessä, missä kaupat tehtiin ja päivän
    kuulumiset kerrottiin, sekä venherannassa, mihin maalaiset aluksineen
    saapuivat. Paavali-maisteri pysähdytti siellä hihasta kymmenvuotiaan,
    vilkassilmäisen pojan, joka juoksi heitä vastaan torin yli, ja kysyi:

    — Minne kiire, Pietari?

    — Luistelemaan! Mätäjärvi on jo jäässä. Kaikki teinit menevät sinne.

    — Saitko luvan isältäsi? Onko hän vielä raatihuoneella?

    — On, tuolta hän juuri tulee.

    Poika, joka juosta viiletti edelleen, oli Turun pormestarin,
    piispan orpanan, Nikolaus Särkilahden poika. Isä astua lynkytti nyt
    juuri leveänä punaisessa viitassaan alaspäin kaksikerroksisesta,
    parvekkeella varustetusta raatihuoneesta, asteli hiukan ontuen
    raippapaalun ja teloituslavan ohi torille päin. Hän oli ankaran
    näköinen, teräväsilmäinen äijä, jota tuitun luontonsa vuoksi
    porvarien kesken sanottiinkin Kiukku-Nikuksi, vaikka häntä muuten
    kyllä tarmokkaana järjestyksenmiehenä suosittiin. Paavalin luo
    ehdittyään läimäytti hän tätä olalle ja virkkoi:

    — Meillä on yhteinen matka, maisteri, mutta viekäämme ensiksi kotiin
    nämä avaimet.

    — Minun matkani vie piispalaan, vaikka sinne nyt mutkan kautta
    kävelen, vastasi maisteri.

    — Niin minunkin, kuomaseni on kutsunut minut sinne neuvottelemaan;
    kuuluu aamulla saaneen tärkeitä kirjeitä.

    — Siitä en minä tiedä vielä mitään. Onko siis laiva tullut
    Tukholmasta?

    — Ei, vaan airut on tullut Viipurista. Sieltä ovat taas kuulumiset
    huolettavia.

    He kävelivät torilta länteen päin mutkittelevaa kapeaa kujannetta
    myöten Kaskistenmäen rinnettä kohti. Tässä kaupunginosassa
    olivat porvarien ja käsityöläisten asunnot, ja siellä oli nyt,
    päinvastoin kuin torin toispuoleisessa, juhlallisen hiljaisessa
    kirkkokorttelissa, elämää ja liikettä. Siellä kaikuivat
    tynnyriseppäin vasaraniskut, siellä surisivat sorvipyörät
    aukinaisissa työpajoissa, ja lapsilaumoja juoksi ilkamoiden kadulla.
    Porvarien kiltan kellarissa näkyi myös jo olevan kova liike; aina kun
    ovea avattiin, tulvahti sieltä äänekäs tarina ja imelä oluentuoksu.

    Siitä kappaleen matkan päässä oli kolmen kuninkaan alttarin
    pappila, jonne Paksu-Antti livahti emännöitsijänsä ja heidän
    yhteisten lastensa luo. Kadun toisesta päästä näkyi jo vankka,
    korkea tiilimuuri ja tiukasti suljettu raudoitettu portti, —
    siinä oli mäellä pyhän Olavin vanha ja rikas dominikaaniluostari,
    joka kirkkoineen ja muine rakennuksineen muodosti oman, suljetun
    yhteiskunnan Turun läntisessä laidassa. Sen viereen oli Vartiovuoren
    rinteelle kohonnut pienistä, sekaisin rakennetuista, turvekattoisista
    mökeistä röttelöinen kerjäläiskylä, joka eli veljeskunnan turvissa
    ja sen almuilla. Mutta ylempänä vuorella pyörivät porvarien
    tuulimyllyjen siivet iloisesti päivänpaisteessa ja niiden kupeitse
    näkyivät Saksan kestien neliönmuotoon rakennetut talot. Näilläkin oli
    tällä kaukaisella rannalla oma erityinen, suljettu yhteiskuntansa.

    Pormestari poikkesi lähempänä rantaa olevaan taloonsa ja häntä
    odotellen seisoi maisteri tuokion mäenrinteellä, katsellen
    rantakatujen matalain puurakennusten yli joelle avautuvaa näköalaa.
    Siellä oli aivan vedenrajassa olevain porvaritalojen edustalla kunkin
    kauppiaan omat, jokeen rakennetut laivalaiturit ja niiden ääressä
    kuhisi vilkas toiminta, — laivoja purettiin, toisia vivuttiin
    laituriin, ilmeisesti kiirehdittiin alkavan talven varalta. Maisteri
    aikoi palata takaisin näitä vilkasliikkeisiä rantakatuja pitkin,
    mutta pormestari tuli, tarttui häntä käsipuolesta ja he läksivätkin
    kävelemään Vartiovuoren rinnettä kiertävää kujannetta alaspäin.

    Viipurista tullut viesti on tietysti yhteydessä sen tiedon kanssa,
    joka äsken saapui Räävelistä, että näet Hannu-kuningas on tehnyt
    liiton suuriruhtinaan kanssa Steen Sturea vastaan, kukistaakseen
    hänet ja itse päästäkseen valtaistuimelle. — Niin puhui pormestari
    nuorelle seuralaiselleen, heidän kävellessään jäätynyttä katua
    pitkin, jonka toisella puolella oli mataloita, turvekattoisia
    asuinrakennuksia, toisella taas niihin kuuluvia talleja ja navetoita.
    Venäläinen hankkii sotaa, auttaakseen Hannu-kuninkaan Ruotsin
    valtaistuimelle, joka onkin hänelle jo moneen kertaan luvattu, vaikka
    hän Steen-herran itsepäisyyden vuoksi ei siihen vielä ole päässyt.

    — Niin, Steen-herra hoitaa taitavasti pelinsä, vastasi maisteri,
    hiukan epävarmasti, tietämättä vielä mihin pormestari, jonka tuumat
    usein kulkivat kiertoteitä, tähtäsi.

    — Niinkuin aina, myönsi Niku. Samalla hän pysähtyi ja kysyi: —
    Mutta onko todella syytä enää estää Hannu-kuningasta saamasta
    tuota kruunua, joka hänelle kuuluu? Jos nyt sota uhkaa maata
    Steen-herran itsepäisyyden ja vallanhimon takia, niin eikö olisi
    parempi, että lopultakin pakoitettaisiin Steen-herra syrjäytymään ja
    tunnustettaisiin Hannu vihdoinkin valtakunnan kuninkaaksi, Kalmarin resessin
    tiukoilla ehdoilla. Kysyn, eikö olisi juuri meidän, tämän
    maakunnan asukkaiden, sitä toivottava?

    — Niin, tämä maa se todella ensiksi joutuu sodan jalkoihin, jos
    suuriruhtinas käy hyökkäämään, myönsi Paavali-maisteri, ruveten
    oivaltamaan kävelykumppalinsa tarkoitusta.

    Hannu-kuningas, jos hän on Ruotsin valtaistuimelle päässyt, ei
    tietenkään ryhdy sotimaan omaa valtakuntaansa vastaan eikä salli
    liittolaisensakaan sinne hyökätä. Lyhyesti siis: minä väitän, että
    maan edun vuoksi olisi Steen Sturen valta-asema nyt uhrattava.

    He kävelivät taas edelleen. Paavali-maisteri asteli tuokion ikäänkuin
    punniten noita pormestarin suurvaltiollisia tuumia ja virkkoi sitten:

    — Yhtyiväthän Suomen herrat viime kevännä jo siihen vaatimukseen,
    että Sture syrjäytyisi ja Hannu-kuningas tunnustettaisiin. Ja
    Steen-herra taipuikin silloin. Mutta hän osaa aina nousta kuin rasva
    pinnalle. Nyt hän taas istuu ohjaksissa vakavammin kuin koskaan.

    — Mutta se on onnettomuudeksi maalle, ja etenkin näille itämaille.
    Meidän pitäisi esiintyä päättäväisemmin. Sinulla, maisteri on suuri
    vaikutus piispaan, muistuta häntä siitä, mitä hän nimenomaan tälle
    maalle, Suomelle, on velkapää.

    He olivat jo kävellessään astuneet sen suuren valtatien, Karjakadun,
    poikki, joka kaupungista johti etelään päin, ja oikaisivat nyt yli
    sen kaupunginviereisen, jäätyneen suon, jonka reunoilla olivat
    porvarien kaalimaat. Vähän sivummalla muodostui suo matalarantaiseksi
    järveksi, ja sieltä, Mätäjärveltä, kajahteli nyt syksyn ensi jäällä
    iloitsevan nuorisoparven raikas ääni, kun teinit luistellen leikkiä
    löivät. Kävelijät pysähtyivät hetkeksi siihen nauttimaan nuorison
    ilosta. Mutta vilkasliikkeinen pormestari jatkoi vielä äskeistä
    puhettaan:

    — Minä muistan kyllä, että Steen Sture on meidän, porvarien, ystävä,
    mutta näinä levottomina aikoina muistan sittenkin useammin, että olen
    suomalainen.

    Nuoreen maisteriin vaikuttivat tuon puheliaan porvarillisen
    aatelismiehen puolittain itsekseen lausumat mietelmät voimakkaasti,
    ikäänkuin herätellen hänen mielessään nukkuvia mietteitä. Hän seisoi
    kotvan ääneti aitaan nojaten, ja hänen silmäänsä syttyi outo hohde.

    Päivän kultainen kehä laskeutui jo sangen lähelle järventakaisen
    Getrudinvuoren huurteista lakea, josta sen ruskoa vastaan
    haamoittivat kahdet korkeat hirsipuut. Siimekseen peittyi jo vuoren
    rinteellä, valtatien varrella, oleva Pyhän Getrudin väsyneiden
    matkailijain majatalo. — Syysilta oli lähellä. Nuori pappi havahtui
    mietteistään ja nopein askelin lähtivät nyt kävelijät ääneti astumaan
    köyhän väen asuman kaupunkikorttelin läpi ja Pyhän Lauritsan suuren
    anetalon ohi takaisin tuomiokirkolle, jonka muurin etäiseen sivustaan
    olivat rakennetut talot koulua ja tuomiokapitulia varten. Kapitulin
    edustalla tapasivat he tuomiorovastin, hiljaisen hengenmiehen Lauri Suurpään,
    joka myös oli piispalaan menossa.

    Piispan jyrkkäkattoinen kivitalo oli tuomiokirkon takana, aukean
    kedon, piispan peltojen laidassa. Sen oli Maunu Tavast rakentanut
    linnantapaiseksi; raudoitetun portin yläpuolelta kohosi torni, ja
    portin pielissä seisoi kaksi rautapaitaista, kypäräpäistä soturia
    vartioina, häädellen syrjään niitä kerjäläislaumoja, jotka täällä
    tapansa mukaan parveilivat almuja pyytäen. Näiden ryysyjoukkojen
    lomitse harppasi Paavali-maisteri, jota nyt ensimäinen talvipäivä
    oli tavallisesta työtunnistaan hiukan myöhästyttänyt, toisten
    edellä nihdin avaamasta portista sisään ja nousi suoraan piispan
    työhuoneeseen.

    Siellä korkeakaarisessa, holvatussa huoneessa, jonka valkaistua
    kattoa maalatut koristeköynnökset kiersivät ja jonka
    seinänvierustaisilla pöydillä oli suuria, raskaskantisia kirjoja,
    istui Maunu Särkilahti yksin nahalla päällystettyyn nojatuoliinsa
    vaipuneena. Hänellä oli yllään väljä, villainen aamuviitta ja
    päässään musta tasalakeinen myssy. Siinä puvussaan hän nyt näytti
    paljoa vanhemmalta kuin pari vuotta sitten Viipurissa, jossa
    hän täydessä juhla-asussaan vihki kaupungin uuden kirkon. Tässä
    ympäristössään, loimuavan pystyvalkean valossa, hän muistutti enemmän
    ulkomaillakin huomiota saavuttanutta Pariisinmaisteria, tiedemiestä,
    kuin toimekasta kirkkoruhtinasta. Huolestuneen näköisenä lepuutti hän
    siinä leveää leukaansa kämmeneensä, mutta hänen silmänsä vilkastuivat
    heti, kun Paavali Scheel huoneeseen astuen riensi häntä tervehtimään.

    — Oletko jo odottanut minua, isä? kysyi sihteeri hiukan levottomana,
    silmäillen piispan edessä pöydällä olevia pergamentteja ja
    tuntilasia, josta hiekka jo oli puoleksi valunut.

    — En paljoa, vastasi piispa ystävällisesti. — Me saamme tänään
    antaa synodaaliehdotuksen levätä. Viipurin asiat vaativat taas
    huomiotamme; olen sitävarten kutsunut tänne pari kolme ystävääni
    neuvottelemaan.

    — Onko tuo kirje Niilo Eerikinpojalta, Gyllenstjernalta?

    — Ei, se on hänen rouvaltaan. Niilo herra itse on vuoteenomana.
    Mutta sitä suurempaan levottomuuteen tuo kirje antaa aihetta, — lue
    se!

    Ahnaasti kävi piispan sihteeri saapuneeseen kirjeeseen käsiksi.
    Mutta piispa tervehti sillävälin puheliasta orpanaansa ja hiljaista
    tuomiorovastia, jotka jo hekin olivat ehtineet huoneeseen, virkkoen
    viimeksimainitulle:

    — Terve, Suurpää. Me emme ehdi tänään puuttua kappalaistenkaan
    valituksiin, sillä nyt täällä on toisenlaisia valituksia.

    — Sota uhkaa, sen jo kuulin, virkahti pormestari, kankealle
    selustapenkille istahtaen. — Mitäpä muuta voisi enää odottaakaan!

    Alun kolmatta vuotta oli nyt kulunut siitä, kun Suomen herroille
    Viipurin linnaan saapui sanoma, että Moskovan suuriruhtinas ei
    ollut enää halukas jatkamaan Ruotsin kanssa jo usein määrävuosiksi
    uudistettua välirauhaa. Silloin oli peljätty sodan jo piankin
    ilmipuhkeavan, mutta nämä kaksi vuotta olivat nyt kuitenkin kuluneet
    julkisodan syttymättä. Rajakahakoita oli kyllä taaskin tapahtunut,
    ja erityisesti olivat venäläiset Narvajoen suulle perustamastaan,
    suuriruhtinas Iivanan nimikkolinnasta havitelleet Suomen rannikkoa
    ja ahdistelleet sen laivaliikettä. Usein oli myös huhuja kulkenut,
    että suuriruhtinas aikoo suurella sotavoimalla hyökätä Suomeen, ja
    pari kertaa oli Maunu-piispakin taas tällävälin käynyt Viipurissa,
    yhdessä maallikkoherrain kanssa järjestämässä puolustustoimia,
    joihin kivuloisen Niilo-herran voimat eivät riittäneet. Mutta kesä
    oli mennyt, talvi oli mennyt, eikä hyökkäystä tapahtunutkaan.
    Suuriruhtinaalla oli ollut muita rautoja tulessa, ja kenties
    häntä oli jonkunverran pidättänyt sekin puolustusliitto, joka oli
    solmittu Ruotsin hallituksen ja Itämerenmaakuntain Kalparitariston
    välillä ja jota varten Knut Posse oli eri kertoja käynyt Virossa.
    Olivatpa kerran taas valtuutetut miehet Käkisalmesta ja Viipurista
    olleet koolla neuvottelemassa välirauhan jatkamisestakin, ja he
    olivat silloin sopineet puolentoista vuoden välirauhasta, vaikkei
    kenelläkään Suomessa ollut varmuutta siitä, oliko suuriruhtinas sen
    sopimuksen vahvistanut. Mutta näin oli kuitenkin rauha säilynyt, ja
    Turussa olivat miehet vähitellen vakaantuneet siihen toivoon, että
    ehkä se säilyy edelleenkin. Kesästä asti ei ollut Viipurista kuulunut
    mitään erityistä, ja muutamat siellä sotaväkineen oleskelleet
    herrat, kuten Klaus Henrikinpoika Horn ja Jaakkima Fleming, olivat
    nyt syksyllä palanneet kotiinsa talvehtimaan. Mutta nyt olivat taas
    tiedot toiset.

    — Kuka toi sinulle nämä uudet hätäviestit? kysyi pormestari
    piispa-serkultaan.

    Sigrid-rouvan lähettämä airut. Mutta siinähän ovat Bitzit. Käykää
    taloksi!

    Niitä tuli sieltä kaksi, isä ja poika, Henrikkejä molemmat, ja
    molemmat pieniä, rumia ukkoja, kuin samassa kaavassa valetut, mutta
    viisaita miehiä. Ja kohta heidän perästään saapuivat Jaakkima Fleming,
    Louhisaaren vakava herra, Turun entinen linnanpäällikkö ja
    Novgorodissa usein käynyt neuvottelija, sekä laamanni Klaus Horn.
    Tämä viimeksi tullut nyt vuorostaan levottomana tiedusteli:

    — Onko paholainen irti Viipurin puolessa? En tiennyt siitä mitään,
    kun syyskesällä sieltä läksin.

    — Istukaa, herrat, puhui piispa, saattaen Klaus-herran viereensä
    peräpenkille. — Sain jo joku aika sitten ystävältäni, Räävelin
    piispalta, kirjeen, jossa hän kertoi kuulleensa, että suuriruhtinas
    kokoili sotaväkeä, jolla hän on uhannut anastaa ei ainoastaan
    Viipurin, vaan koko Suomenkin. Arvelin silloin liiviläisen piispan
    hätäilevän, hänen oma hiippakuntansa kun on saman uhan ovella, mutta
    lähetin asiasta kuitenkin tiedon valtionhoitajalle Ruotsiin.

    — Josta ei ole tietysti sen johdosta mitään kuulunut, pisti
    Klaus-herra väliin.

    — Ei mitään. Mutta nyt näyttää Sigrid-rouvan kirje todentavan
    virolaisen viestin. — Piispa kääntyi sihteerinsä puoleen, joka
    kirje kädessään seisoi pienen, lyijypuitteisen ikkunan luona. —
    Mutta lue, maisteri, meille pääosat Sigrid-rouvan kirjeestä. Hän on
    sen osottanut Steen Sturelle, mutta pyytää meitäkin yhtymään hänen
    anomustaan kannattamaan, jotta se paremmin tepsisi valtionhoitajaan.
    Se on vakavasisältöinen kirje, — niin, lue, maisteri!

    Paavali oli jo noussut kohokkeelle, vielä lähemmäs ikkunaa, josta
    himmeä valo lankesi pergamenttiin, ja hän luki:

    — — — Avomielisesti ja luottamuksella pyydän suuressa hädässäni
    laskea teidän eteenne, jalo herra Steen ja muut Ruotsin suurmiehet,
    syvän huoleni ja tämän linnan ja maakunnan, jonka hoito on uskottu
    miehelleni, jalosukuiselle Niilo Eerikinpoika Gyllenstjernalle, mutta
    josta edesvastuu nyt on joutunut minun, heikon naisen, kannettavaksi
    tänä raskaana aikana. Mieheni, minulle rakas Niilo herra, on vuoteen
    omana ja hänen tuskiaan lisää niin yöllä kuin päivälläkin huoli
    siitä, ettei hän voi niinkuin tarve ja tahto olisi hoitaa tämän
    maakunnan puolustamista, johon meillä ei enää Jumala paratkoon ole
    varojakaan. Nyt on täältä lähetetty tiedustaja palannut Moskovasta ja
    Novgorodista takaisin ja hän kertoo, että suuriruhtinas on luvannut
    ottaa haltuunsa tämän kaupungin ja linnan, josta sopimus myöskin
    tanskalaisen kuninkaan kanssa on tehty. Hän on sitä varten antanut
    valaa suuria piiritystykkejä, joita jo on tuotu Laatokan kaupunkiin
    ja Nevajoelle, ja hän kokoo sekä Pähkinälinnaan että Korelaan
    paljo sotaväkeä, sekä jalka- että ratsuväkeä. Me tiedämme, että se
    tapahtuu meitä vastaan, mutta meillä ei ole täällä Viipurissa väkeä
    eikä aseita eikä muonaa, millä häntä vastustaa. Siksi se älköön
    olko enää salaisuus teille eikä muille Ruotsin herroille, että tämä
    linna ei tällä väellä voi ylivoimaa vastaan kestää eikä estää tämän
    väestön häviötä, jos ei apua tule. Senvuoksi lankean polvilleni ja
    pyydän Teitä, jalo herra Steen ja muut Ruotsin herrat, että ette
    Neitsyt Maarian nimessä jätä tätä linnaa auttamatta. Pienemmän hädän
    ja vaaran vuoksi on paavikunnasta ristiretkiä uskottomia vastaan
    saarnattu. Kääntykää Pyhän Isän puoleen, jonka Rooman kirkkoa
    me täällä rajalla puolustamme, että hän kehoittaa uskollisiaan
    pukeutumaan haarniskaan pelastaakseen tämän uhatun paikkakunnan,
    ja naulatkaa hänen kehoituksensa kaikkien kirkkojen oville, että
    sen kaikki uskovaiset huomaisivat. Sitä rukoilen Pyhän Yrjön ja
    kaikkien pyhien nimessä, en itseni vuoksi, joka tahdon viimeiseen
    hengenvetooni tämän urhean väen kanssa tätä linnaa puolustaa,
    enkä edes alaikäisten lastenikaan vuoksi, vaikka tunnemmekin
    moskovalaisten julmuuden, vaan tämän tärkeän paikan vuoksi, joka on
    valtakunnan avain — — —.

    Paavali-maisteri keskeytti lukemisensa; kirjeen lopussa olivat
    ainoastaan tavalliset uskollisuuden vakuutukset. Hetkisen oli
    äänetöntä suuressa huoneessa, mutta sitten läimäytti Kiukku-Niku
    kämmenellä polveensa, niin että katonholvi kajahti, ja virkkoi:

    — Mutta se on topakka rouva, kautta Maarian! Se rouva pitäisi
    ritariksi lyötämän!

    — Eikä hän joutavia jaarittele, sen tiedän, lisäsi Louhisaaren
    Fleming, joka vuosi sitten taas oli Venäjällä käynyt. — Ryssällä on
    paha mielessä. Ja jos se vie Viipurin, vie se Turunkin.

    — Totta tosiaan, vähemmästä aiheesta on ristiretkiä saarnattu,
    huoahti hiljainen tuomiorovastikin. — Meillä on täysi syy kannattaa
    Sigrid-rouvan anomusta.

    — Mutta voimmeko luottaa tämänkään kirjeen tehovoimaisuuteen,
    vaikka se onkin niin sydämen hädästä lähtenyt? puhui Klaus-laamanni
    harvakseen. — Steen-herra on taitava valtiomies, mutta hänen
    silmänsä ovat heikot, — hän näkee hyvin omat riitansa Ruotsissa,
    mutta tänne Suomeen asti ei hänen katseensa kanna. ”Te aina
    ruikutatte”, — muistammehan hänen nuhteensa Viipurista.

    Niku-pormestari iski veitikkamaisesti silmää nuorelle kanungille.
    Mutta piispa nosti päänsä kämmenestään ja katsoi kysyvästi laamannia.

    — Sinä tarkoitat, Klaus...?

    — Että me voimme kyllä tähän avunhuutoon yhtyä, mutta että emme saa
    siihen liian paljon luottaa. Meidän täytyy itsemme suoranaisemmin
    toimia.

    — Ja itsenäisemmin! — Jo oli Kiukku-Niku karahtanut pystyyn ja
    saatuaan näin tukea mielituumalleen kävi hän nyt sitä kokoontuneille
    herroille innolla esittämään: — Onhan meillä olemassa helppo keino
    välttää tämä sota, joka toisi hävityksen maahamme. Me emme käy
    Steen Sturelta enää rukoilemassa sitä emmekä tätä, vaan kutsumme
    Hannu-kuninkaan maahan!

    Kaikki herrat kokoontuivat uteliaina pormestarin ympäri, joka näin
    yhtäkkiä oli iskenyt tuohon vanhaan, kiperään unioonikysymykseen,
    joka kuitenkin aina oli uusi ja Ruotsissa aina piti mielet
    veitsenkärjellä. Oliko kuningas Kristian Oldenburgilaisen poika
    tunnustettava Ruotsin kuninkaaksi vai oliko edelleen elettävä
    valtionhoitajan varassa ja väliaikaisuuden tilassa? Suomessa tuo
    kysymys ei ollut niin kuuma kuin Ruotsissa, jossa se oli ylimyksille
    ja puolueille valtakysymys, mutta eri aikoina oli siitä kyllä ollut
    eri käsityksiä Suomenkin herrain joukossa. Puolen vuotta sitten
    olivat he, piispa etupäässä, yhtyneet sellaiseen Ruotsissa tehtyyn
    ehdotukseen, johon nyt pormestari taas ampasi, mutta juuri sen
    yrityksen epäonnistuminen oli taas tehnyt heidät varovammiksi. Ja
    epäillen virkkoi laamanni Bitz, nuorempi:

    — Sinä arvelet, Niku, että jos Hannu huudetaan kuninkaaksi, saadaan
    sota estetyksi?

    — Sitä juuri. Suomen kohtalo riippuu sekin tuosta
    unioonikysymyksestä. Sigrid-rouvakin viittaa kirjeessään Hannun
    venäläisten kanssa tekemään liittoon, joka on kohdistettu, ei
    Ruotsia, vaan Steen-herraa vastaan. Siinä on meille rauhan tie!

    — Ja mekö täällä ratkaisisimme sen unioonikysymyksen?

    — Meidän sanamme, kun elämme täällä sodanuhan alla, täytyy painaa
    paljon. Ja meillä ei ole syytä pönkittää Steen-herran valtaa.

    Vilkas väittely sukeusi tuossa pienessä neuvottelijajoukossa.
    Mutta piispa istui kotvasen ääneti, ja herrat, jotka ikäänkuin
    neuvoakysyvinä katselivat häntä, saattoivat lukea surunsekaista
    pettymystä hänen silmistään. Vihdoin piispa rauhallisesti puhui:

    — Tuo tuumasi ei ole meille vieras, Niku, mutta valitettavasti on
    sekin tehoton. En pelkää niin kuin monet muut tanskalaisen nousemista
    valtaistuimellemme, vaikka en liioin ihaile uniooniaatetta, joka voi
    tietää monen pikkutyrannin vallattomuutta. Enkä pelkää Steen-herran
    kostoakaan. Mutta ratkaisevaa on minulle se, että Hannu-kuninkaan
    kutsuminen Ruotsiin ei sekään meitä enää auttaisi... ei pelastaisi
    Suomea suuriruhtinaan valloitushimosta.

    — Miksi ei? kivahti Niku ja häntäpä jo monet säestivät.

    — Siksi, jatkoi piispa rauhallisesti, että Hannu-kuningas
    jo sopimuksessaan suuriruhtinaan kanssa on tälle, palkkioksi
    kruunustaan, luvannut sen kaistaleen Suomea, jota suuriruhtinas
    vaatii, nimittäin koko Savon, Jääsken ja Äyräpään kihlakunnat. Ja
    juuri sehän meidän on estettävä toteutumasta, se on meille pääasia.
    Me emme voi sallia kotimaatamme emmekä kirkkoamme viillettävän rikki.
    Ja se voidaan toki estää paremmin Steen-herran kuin Hannu-kuninkaan
    avulla.

    Vilkasliikkeinen pormestari oli alakuloisena taas istahtanut arkulle
    ovensuuhun. Hänellähän ei ollut noista venäläistanskalaisista
    sopimuksista niin tarkkoja tietoja kuin piispalla, joka oli
    alituisessa kirjeenvaihdossa eri maiden valtiollisten henkilöiden
    kanssa, ja hän myönsi nyt, niinkuin toisetkin herrat, että piispa lie
    sittenkin oikeassa. Tämä hymähti nyt orpanalleen, lisäten:

    — Niin, sinun suurvaltiollinen ehdotuksesi tuli liian myöhään!

    — Se mies, joka tavottelee Ruotsin kruunua, on siis todella voinut
    tehdä tuollaisen häpeällisen liittosopimuksen, huudahti Klaus-herra,
    hänkin pettyneenä.

    — Todella, eikä hänen ole onnistunut sitä salatakaan, selitti
    piispa. — Tanskalaiseen emme voi luottaa; hän on kavala ja itsekäs.

    Pimeäksi oli käynyt tuo suuri, holvikattoinen huone, jossa takkatuli
    matalana hiilosti, ja vain pieni lampunliekki paloi seinällä
    olevan suuren madonnankuvan alla. Herrat istuivat siellä ääneti
    kukin hämärässä nurkassaan. Vihdoin saapui palvelija pitkä, palava
    vahapuikko kädessään sytyttämään korkeissa vaskijalustoissa seisovat,
    paksut haarakynttilät ja katosta riippuvan pyöreävanteisen kruunun.
    Ja vasta kun hän, puhdistettuaan kynttiläin sydämet, oli poistunut,
    virkahti Paavali-maisteri, joka omituisen levottomana oli kävellyt
    ikkunan alla, miltei kumealla äänellä:

    — Mutta se on kuitenkin merkillistä!

    — Mikä? kysyi piispa, oudoksuen nuoren ystävänsä haahmon muuttumista.

    Maisteri veti poveltaan pienen pergamenttikirjeen ja puhui, silmiään
    siitä nostamatta:

    — Sain viime Ruotsinpostissa tämän kirjeen eräältä
    Leipzigin-aikaiselta ystävältäni, — hän palvelee nyt kanunkina
    Upsalassa. Ja hän kertoo tässä aivan samanlaisesta ehdotuksesta
    Suomen lohkomiseksi, jommoiseen sinä, isä, juuri ilmoitit
    Hannu-kuninkaan suostuneen. Mutta ystäväni kertoo, että sen on tehnyt
    vallan toinen mies.

    — Toinen? Kuka? — Niin kyseltiin joka taholta. Ja varsin vakavana
    maisteri vastasi:

    — Steen Sture!

    Maunu-piispakin hypähti seisomaan tämän nimen kuullessaan ja katsoi
    sangen ankarasti ja moittivasti nuorta sihteeriänsä.

    — Pelkään, että tietosi on liian läheltä Jaakko Ulfinpoikaa, —
    arkkipiispa ei tahdo Steen Sturelle mitään hyvää. Tuo syytös on niin
    ankara, että sinun olisi pitänyt ennen puhua asiasta minulle, Paavali.

    Maisteri astui askeleen lähemmäs piispaa ja vastasi hiukan kalpeana
    ja nöyrällä äänellä:

    — Siksi juuri, isä, en ole kertonut, kun tuo syytös on niin ankara.
    Siksi kirjoitin ja pyysin tarkempaa tietoa, ennenkuin siitä puhuisin.
    Mutta nyt en voi sitä enää salata, sillä jos tämän maakunnan
    lohkomista noin ehdotetaan kahdelta taholta, niin se tieto asettaa
    meille yhä suurempia velvollisuuksia. Ystäväni kirjoittaa: ”Sinua,
    suomalaista, huvittaa ehkä kuulla, että valtioneuvoston viime
    kokouksessa oli Steen Sture pantu lujille sen johdosta, mitä hän
    Suomen puolustamiseen nähden on laiminlyönyt. Silloin oli Steen-herra
    suuttunut ja sanonut, että jos suuriruhtinas noiden erämaiden vuoksi
    aikoo alottaa sodan, niin silloin on parempi, että ne hänelle hyvällä
    luovutetaan. Mutta toiset valtioneuvokset, myöskin Steen-herran
    lähimmät ystävät, vastustivat tuota ehdotusta ja se raukesi...”

    Laamanni Klaus Henrikinpojan tyynessä katseessa oli välähtänyt
    intohimoa, jota tuon kylmän kuoren alla tuskin olisi luullut
    löytyvän. Mutta hillitysti hän sentään virkahti:

    — Minä voin uskoa tarinan todeksi. Steen Sture on epäsuosiollinen
    meille ja maallemme; hänkin voi asemansa hinnasta myödä muutamia
    Suomen erämaita.

    — Mutta hän on punnitseva, varova herra, puheli piispa päätään
    punoen, — olisiko vallan maku niin voinut hänet sokaista! — Piispa
    silmäili alakuloisena tuota pientä pergamenttikirjettä ja jatkoi:
    — Mutta se raukesi toki tuo ehdotus, luetaan tässä. Nyt taas
    kuumaverinen pormestari säkenöi:

    — Raukesi, mutta ratkaisevaa tässä on juuri se, että se kerran on
    tehty, — se paljastaa valtionhoitajan sisun ja aikeet! Ehdotus
    raukesi, mutta se voi nousta esille millä hetkellä tahansa,
    kun Steen-herra taas tahtoo päästä pälkähästä ja ostaa sillä
    luovutuksella itselleen rauhan!

    — Se ei ole hänestä kai kallis hinta?

    — Entä meistä?

    Yleinen hälinä oli syntynyt neuvottelevain herrain parvessa; useat
    puhuivat yhtaikaa, yksin rauhallisimmatkin miehet, kuten hiljainen
    tuomiorovasti, olivat kiihtyneet. — Sitäkö varten, kyseli hän, on
    vuosisatoja harjoitettu noiden rajaseudun pakanain käännyttämistä,
    että heidät ilman muuta luovutettaisiin Rooman kirkolta pois.
    Vuosikymmeniä ovat Savon ja Pohjanmaan talonpojat verellään ja
    kärsimyksellään puolustaneet kotiseutujaan, — näinkö Ruotsin hallitus
    heidän uskollisuutensa ja alttiutensa palkitsisi!

    — Ei, se ei saa tapahtua, niin huudahdettiin joka taholta.

    — Asema on nyt siis tällainen: Jos Tanskan Hannu pääsee
    kuninkaaksemme, niin hän luovuttaa siitä palkkioksi ryssälle osan
    Suomea. Jos Steen Sture pysyy valtionhoitajana, niin hän, voidakseen
    pitää sotaväkensä luonaan, luovuttaa ryssälle rauhan pantiksi
    jokseenkin saman osan Suomea! Se on kummin puolin tahansa sama juttu,
    — voisit melkein heittää arpaa, kumpaisen puolelle asetut!

    — Mutta niin ei saa tapahtua, meidän, Suomen miesten, täytyy
    se estää, — niin huudahti tummanpunaiseksi käynyt Etelä-Suomen
    laamanni. — Tulkoon mieluummin sota!

    Maunu-piispa oli ollut ääneti, mutta nyt hänen luisevilta kasvoiltaan
    kuvastui aivan uusi tarmo, kun hän taas toisten vaiettua korotti
    äänensä:

    — Olet oikeassa, Klaus, meidän on täällä lopultakin luotettava
    itseemme. Ei yksin Steen-herra ole kylmäkiskoinen Suomea kohtaan,
    vaan sama on laita toistenkin Ruotsin suurmiesten, joita on vaadittu
    sotaväkineen tulemaan tänne. He eivät välitä tästä etäisestä
    maankolkasta. Mutta me emme voi suostua siihen, että tätä maata
    ja sen kirkkoa pilkotaan, ja siksi on meidän käytävä toimeen. —
    Piispan ääni rupesi jo soimaan esimiehen ääneltä, kun hän jatkoi: —
    Sigrid-rouvan täytyy saada Viipuriin apua, väkeä ja varoja, vaikkei
    niitä Ruotsista tulisikaan. Meidän täytyy uhrata kaikkemme, — omat
    varani luovutan tinkimättä maan puolustukseen, ja tiedänpä, että te,
    herrat, teette samoin.

    Herrat kumarsivat, piispan ehdotukseen yhtyen, luvaten ensi töikseen
    toimittaa kaiken aseväkensä itärajalle. Mutta kaikki oivalsivat, että
    se apu ei mihinkään riitä. Vanha Jaakkima Fleming, joka oli tarkka
    herra, kaipasi yksityiskohtaisempia tietoja Viipurista ja ehdotti,
    että niitä kysyttäisiin airueelta, joka oli tuonut Sigrid-rouvan
    kirjeen Turkuun.

    — Niin, kutsukaamme hänet tänne, hän tuntuu ymmärtävältä mieheltä,
    lausui piispa, lähettäen ovinihtinsä hakemaan Viipurista tullutta
    sanantuojaa.

    Monet Viipurissa näinä vuosina oleskelleet herrat tunsivat airueen,
    joka nyt piispan väentuvasta vielä ratsastuksen jälkeen kankein
    askelin saapui neuvotteluun. He olivat usein tavanneet hänet
    linnanvoudin, Pietari Degenin, asunnossa. Se oli näet Pentti Heinonpoika,
    linnanväkeen ruvennut partioretkeläinen, joka nämä
    välivuodet oli viettänyt Viipurissa, milloin retkeillen Hartwig Winholtin
    kanssa hätyyttämässä rajakyliä ryöstäviä karjalaisia,
    milloin pitäen vahtia Torkkelin linnassa. Hän sai nyt piispan
    työhuoneessa tehdä selkoa Viipurin oloista ja tarpeesta.

    Hyvin hän ne tunsikin. Varusväkeä, palkkasotureita, linnannihtejä
    ja aatelishuoveja ei ollut siellä nyt kuin viisi tai kuusi sataa
    miestä. Suomen herroista olivat ainoastaan Tönne Eerikinpoika ja
    Frille-veljekset enää Viipurissa. Knut Possen aikana oli porvareille
    hankittu aseita, mutta nekin aseet olivat nyt ruostuneet raatihuoneen
    kellarissa. Venäläisten puuhista tiesi airut kertoa, että he olivat
    syksyllä Novgorodin kauppahovissa vanginneet kaikki ruotsalaiset ja
    suomalaiset kauppiaat sekä vieneet heidät kahleissa Moskovaan, ja
    että suuriruhtinaalla jo kerrottiin olevan viidenkymmenentuhannnen
    miehen armeija koolla, valmiina hyökkäämään.

    — Totta tosiaan, huudahti pormestari, ristiretki tässä
    tarvittaisiin, jos mieli Suomen avainta voida puolustaa.

    Mutta Klaus Horn pudisti päätään:

    — Siihen kurki kuolee kun suo sulaa. Meidän täytyy täällä kotona
    saada aseväkeä koolle, nostattaa talonpojat aseisiin koko maasta.
    Tämä sota uhkaa näet meitä kaikkia tässä maassa.

    Siitä lähtivät neuvottelut jatkumaan. Maanpuolustukseen päätettiin
    viipymättä kutsua Suomen talonpoikain joukosta joka viides mies,
    jotka toisten neljän oli aseilla ja muonalla varustettava. Tästä
    lupasi piispa lähettää paimenkirjeellä heti papiston kautta tiedon
    kaikkiin pitäjiin. Mutta kun Suomen talonpojat olivat aivan
    tottumattomia sotapalvelusta suorittamaan, kävi välttämättömäksi
    lähettää linnain nihtejä ja aatelispalvelijoita eri seutuihin
    tuosta sotaväenotosta huolta pitämään. Siihen oli saatava Turun
    linnanpäällikönkin, Hannu Didrikinpojan, kannatus, — häntä ei piispa
    ollut tähän neuvotteluun kutsunut, koska hänen läsnäollessaan,
    hän kun oli Steen Sturen uskottuja, neuvottelut eivät voineet
    tapahtua vapaasti. Ja varojen keräys oli pantava toimeen porvariston
    ja papiston keskuudessa, kirkoissa, luostareissa, juhlissa ja
    markkinoilla. Niiden kokoamista varten oli aneiden myyntikin
    järjestettävä. Eikä aikonut nyt piispa säästää tuomiokirkonkaan
    varoja, ei Pyhän Henrikin penninkejä eikä kymmenystuloja, sillä
    mitäpä niistä jäisi jälelle, jos vainolainen pääsisi maahan. Tämän
    sodan, jonka Suomen miehet nyt näkivät olevan tulossa, sen käsittivät
    he tällä hetkellä pyhäksi sodaksi, jota varten oli uhrattava kaikki.

    Maunu-piispa varsinkin aivan säkenöi tarmoa ja intoa, esittäessään
    toimenpiteitä tämän hänelle kalliin asian hyväksi. Ja hän sai
    puhalletuksi ennen tuntemattoman innostuksen myöskin toisiin
    läsnäoleviin, joista jokainen tarjoutui tekemään voitavansa omalla
    kulmallaan.

    Tuo nuori Viipurista tullut airutkin, joka tämän neuvottelun ajaksi
    oli jäänyt piispan työhuoneeseen, lämpeni niin siitä kauniista
    innostuksesta, jota hän tunsi ympärillään, että hänkin tarjoutui
    lähtemään nostoväen kokoojaksi kotipuoleensa, Hämeen itäisiin
    pitäjiin.

    Iltaan asti neuvoteltiin piispantalossa näistä Viipurin ja koko
    Suomen puolustamiseen välttämättömistä hankkeista. Pyhän
    tornissa tuomiokirkon kupeella oli vartija ilmoittanut tunnin
    toisensa perästä kuluneen, piispan sitä huomaamatta. Nyt hän yhtäkkiä
    muisti, ettei hän ollut vierailleen varannut iltaruokaa ja samalla
    hän muisti, että hän jo aamulla oli lähettänyt kyökkimestarinsa ja
    useimmat muutkin palvelijansa Kuusistoon, jonne hän oli aikonut
    siirtyä synodaaliehdotustaan valmistamaan. Mutta airuen tultua oli
    Kuusistoretki saanut jäädä, niinkuin nuo piispalliset tehtävätkin.
    Hämillään senvuoksi Maunu nyt virkkoi vierailleen:

    — En voi tarjota teille illallista, tuskin sitä voin tänään itsekään
    saada tässä suuressa talossa.

    Sellaista oli joskus ennenkin tapahtunut Maunu-piispalle, joka
    harvoin jouti muistamaan talousasioitaan. Mutta hänen sihteerinsä
    oli ajatellut sitäkin asiaa. Hän oli jo lähettänyt pappilaansa sanan
    emännöitsijälleen, että sinne kenties on vieraita tulossa. Paavali
    näet tiesi, että piispakin rakasti päivätyönsä päättäjäisiksi syödä
    hyvän aterian, vaikkei hän sitä useinkaan ennakolta ajatellut. Siksi
    maisteri nyt oli valmis virkkamaan piispalle ja hänen vierailleen:

    — Jos suvaitsette käydä vaatimattomaan asuntooni Pyhän Katarinan pappilaan,
    niin voi emännöitsijäni ehkä tarjota palan kuivaa ruokaa.

    — Kiitos Paavali, vastasi piispa, — sinä minut usein pelastat
    pulasta. Ja heikkouteni myös tunnet, — me tulemme!

    Toiset herrat olivat yhtä hanakat suostumaan tuohon tarjoukseen,
    sillä he tiesivät kaikki, että Paavali-maisterin ”vaatimattomassa”
    pappilassa kelpasi kyllä se ”kuiva” pala haukata. Paavali Scheel,
    joka oli syntyisin Haikon kartanon varakkaasta aateliskodista ja
    jolla oli, heti ulkomailta palattuaan, ollut hyvätuloiset virat
    tuomiokirkossa, hän rakasti näet pitää pappilassaan riittävästi
    ruokia ja juomia, ja hänen pienet iltakutsunsa olivat hyvin suositut
    Turussa. Ketterästi siis viskasivat niin aateliset kuin hengenmiehet
    vaipat hartioilleen, kulkeakseen vähän matkan päässä olevan Katrin
    pappilaan.

    Viipurilainen airut, jonka posket vielä hehkuivat äskeistä
    innostustaan, vetäytyi, piispan työhuoneesta lähdettäessä, syrjään
    laskeutuakseen piispantalon arkitupaan. Mutta Paavali-maisteri, joka
    oli huomannut, miten airutkin oli yhteisestä asiasta lämmennyt, hän
    taputti ohi astuessaan Penttiä olalle ja virkkoi:

    — Tule mukaan haukkaamaan pala sinäkin, pitkämatkalainen. Mikä
    olikaan nimesi?

    Pentti Heinonpoika.

    — Rälssimies?

    — Ei, talonpoika ja nyt nihti.

    — Mutta talonpojasta tulee helposti rälssimies. Sinullahan on
    kotitalo Hämeessä, ja hevonen on sinulla täällä. Ilmoittaudu
    asekatselmukseen ja hanki itsellesi ratsumiehen valtakirja, niin saat
    tilasikin verottomaksi. Sillä soturiksihan kuitenkin jäät, vai?

    — Niin kai.

    — Se on siis sovittu. Sotureita nyt Suomessa tarvitaan!

    Uuden tulevaisuuskuvan kylvi vilkasälyinen hengenmies noin sivumennen
    nuoren airueen mieleen.

    Tornissa soitettiin juuri iltarauhaa, kun saattue astui tuomiokirkon
    edustalla olevan pienen aukean yli Pyhän Katarinan kappelin ane
    taloon. Siellä oli jo pöytä katettu ja tulia juuri sytytettiin
    suuressa tuvassa, jonka upeaa sisustusta maalaispoika jäi ihmetellen
    ihailemaan. Paksut, raskaat verkaverhot peittivät seiniä, ja niihin
    verhoihin oli kudottu kuvia, jotka esittivät, miten kuolema kävi
    poimimassa saaliikseen sekä rikkaita että köyhiä ja miten onnen pyörä
    yksiä nosti korkeuteen ja toisia jo viskasi sieltä alas. Seinää
    kiertävän laudoituksen reunalla oli pieniä, vaskesta valettuja
    pyhimyskuvia ja niiden lomissa merenvahaisia tai lasisia lippaita,
    joista hyvänhajuiset yrtit tuoksuivat.

    Eikä ollut mikään paastopala se, joka oli suurelle ruokapöydälle
    katettu: Siinä oli suuria vateja kukkurallaan suolalihaa, lammasta ja
    peuraa, oli paistilihaa, lintua ja härkää, oli hillottua metsäriistaa
    ja paksuja makkaroita ja mahtava oli keskipöydällä sianliikkiö, joka
    oli koristekuvioihin leikelty. Vehnäsämpyläin, kaalipiirakkaiden,
    hyytelömaljan ja hunajaleivosten lomissa kimaltelivat siellä korkeat,
    sirokaulaiset hopeakannut ja tuopit. Ja talossa ennen käyneet
    vieraat tiesivät, että nuo viinit, jotka kannuissa helmeilivät,
    olivat maisterin suoraan kauppatuttaviltaan Danzigista tuottamia, —
    tämä monitoiminen hengenmies jouti näet lomahetkinään harjoittamaan
    sievoista vienti- ja tuontikauppaakin, porvareille harmiksi kylläkin.

    Pöytään istuttua saivat ruoat huiman lähdön. Huomenna oli taas
    paastopäivä, jolloin ei syöty muuta kuin kalaa ja puuroa, ja siksi
    piti tänään jokainen varansa. Sillävälin liikkui keskustelu vielä
    aterian ajankin luonnollisesti niissä kysymyksissä, jotka olivat koko päivän
    olleet neuvottelujen esineenä. Siellä arvosteltiin nyt yhä
    rohkeammin Steen Sturen välinpitämättömyyttä suomalaista rajamaata
    kohtaan. Hän on hänkin, niin kerrottiin, äsken valattanut tykkejä
    Ruotsin sulatoissa, muka venäläisiä vastaan käytettäviksi, mutta
    eipä yhtään niistä ole tullut meren yli Suomeen, — kyllä ne ovat
    arkkipiispan kurissapitämistä varten valetut. Kuninkaan nimeä ei
    Steen Sture tosin ole tavotellut; siitä häntä jo aikoinaan varoitti
    enonsa Kaarlo Knuutinpoika, jolla tuosta nimestä oli ollut enemmän
    kärsimystä kuin iloa, mutta valta ilman nimeäkin on Steenille makea.
    Vallan säilyttämiseksi hän tekee ja rikkoo lupauksia, sitä varten
    liehakoi hän Ruotsissa porvariston ja talonpoikain suosiota, mutta
    Suomessa hän jättää niin porvarit kuin talonpojat ja kaikki muutkin
    oman onnensa nojaan...

    Näin arvosteltiin valtionhoitajaa puolittain katkerasti, puolittain
    purevasti ruokapöydän ympärillä. Mutta jo nousi nuori isäntä pitämään
    pöytäpuhetta. Hän lausui vieraansa tervetulleiksi, kehuen itseään
    onnelliseksi, saadessaan olla näin loistavan seuran isäntänä. Mutta
    sitten välähti hänen silmissään tuo sama tuli, joka siinä aamulla,
    Niku-pormestarin tarinoidessa, oli syttynyt ja sitten päivän
    neuvottelujen varrella yhä kytenyt. Hänen äänestään soi harras
    innostus, kun hän jatkoi:

    ”Siellä meren takana kaiketi hyljeksitään tätä syrjäistä maankolkkaa,
    mutta meille sen hätä tuottaa hätää. Miksi? Siksi vain, että me
    olemme täällä syntyneet ja kasvaneet. Me tahdomme varjella sitä
    ehyenä, niinkuin omaa kotiamme. Mitä väkeä me sitten olemme, jotka
    näin lämpenemme ja kärsimme tämän köyhän kotimaan kohtalosta? Me
    olemme suomalaisia, me kaikki, hengenmiehet, ritarit, porvarit ja
    asemiehet, ja siksi meissä asuu tätä maata kohtaan yhteinen tunne,
    jota eivät nuo merentakaiset ymmärrä. Jos se maa, jota isämme
    viljelivät, sortuu vainolaisten jalkoihin, niin me tiedämme, että
    silloin sorrumme mekin, ja kotimme ja kirkkomme häviävät maan päältä.
    Siksi tunnemme tarvetta uhrata kaikki varamme, henkemmekin, uhatun
    yhteisen kotimme varjelemiseen. Siksi on meidän pelastettava Viipuri!”

    Nuori maisteri puhui hiljaa, miltei arkaillen, sillä hän tiesi, että
    tällainen ajatus oli uusi ja outo, ja epäili, ymmärsivätkö häntä
    kaikki. Mutta hänen sanoissaan oli tulta, joka sytytti kuulijat
    ja sytytti mielet. Vieraat nousivat innostuneina juomaan isännän
    esittämän yhteisen maljan.

    Tinamalja vapisi pöydän alapäässä pystyyn nousseen nuoren airueen
    kädessä eikä hän saanut silmiään irroitetuksi puhujasta. Hän ei
    tajunnut selvästi, mitä nuo maisterin sanat ja nuo hänelle uudet
    ajatukset sisälsivät, mutta ne kohisivat sittenkin hänen korvissaan
    ja polttivat hänen veressään. Eihän ollut hänelle ennen koskaan
    kukaan sanonut, että tämän maan asukkaat ovat jotakin erityistä
    kansaa, jonka yhteisen kodin puolesta heidän kannattaa elää ja
    kuolla. Se oli hänestä niin suuri ajatus, että se häntä melkein
    pyörrytti.

    Äänekäs juttelu kuului taas ruokailuhuoneessa, jossa palveleva
    veli täytteli maljoja. Maunu-piispakin oli lämmennyt nuoren
    ystävänsä sanoista. Paavali oli soitellut kieliä, joita he usein
    kahdenkeskisissä keskusteluissaan olivat näppäilleet, saamatta
    niistä näin selvää ja kirkasta ääntä. Vieras oli vielä Suomessa
    käsitys suomalaisesta isänmaasta, mutta piispa tunsi tällä hetkellä,
    että juuri yhteisissä koettelemuksissa se käsitys oli kasvava ja
    kirkastuva. Ja hän lausui nuorelle ystävälleen:

    — Niin, meidänhän tämä maa on. Minä uskon, Paavali, siihen
    tulevaisuuteen, jolloin se käsitys on selvänä tämän maan lapsissa.

    — Ja kun se heissä kerran on selvänä, silloin tämä maa heillä myös
    säilyy, vastasi maisteri yhä innostuksensa vallassa.

    Mutta vain hetkeksi antautui piispa näiden unelmien valtaan; hän oli
    velvollisuuksien ja toiminnan mies. Tuokion kuluttua hän jo nousi
    pöydästä. Maunu Särkilahti söi mielellään hyvän aterian, joi maljan
    ja kaksikin, mutta hänen sääntönsä oli, että innostuksen parhaimmille
    noustessa on muistettava, mihin se velvoittaa.

    — Vielä tänä iltana kirjoitan kirjeen valtionhoitajalle ja toisen
    Hemming Gaddille Roomaan. Sigrid-rouvan pyyntöä tahdon hartaasti
    suositella. — Näin hän lausui herroja hyvästellessään, johtaen
    niin ajatukset taas käytännöllisiin toimiin. — Huomenna lähtee
    laiva Tukholmaan, mutta huomisesta alkavat toimemme täälläkin.
    Siinä tarvitsemme teidän kaikkien apua, sillä tämä nukkuva maa on
    herätettävä varjelemaan itseään.

    Piispan lähtö oli lähdön merkki kaikille muillekin. Lyhdyt, joita
    herroille heidän palvelijansa olivat kotoa tuoneet, sytytettiin, ja
    niiden häilyvässä valossa astui miesjoukko Pyhän Katarinan pappilasta
    ulos kadulle, tuomiokirkon edustalle. Kaupunki lepäsi, liike oli
    loppunut pilkkopimeiltä kaduilta, eikä kuumottanut tulta enää
    luukuilla suljettujen kalvoikkunain raoistakaan. Ainoastaan etäällä,
    torin luota, kuului vielä ääniä, kun kaupungin monista kapakoista ja
    kiltoista vieraat palasivat sällinkannua tai kaupanharjaisia juomasta
    ja kotiin mennessään vartiain kiusaksi vielä antoivat juhlamielensä
    remahtaa. Mutta pois kuolivat nekin äänet, ja Kirkkokadun kapeisiin
    kujiin katosivat tuomiokirkon luota käveleväin herrain lyhtyjen
    lepattavat liekit.

    Paavali Scheel oli lähtenyt esimiestään, piispavanhusta, saattamaan
    piispalaan. Kylmä viima puhalsi aavalta piispanpellolta, jonka
    keskessä oli vain yksi rakennus, Pyhällehengelle omistettu
    pappissairaala, ”Piispanhenki”, ja sieltä pilkoitti pieni tuli
    kuin kypene erämaasta. Mutta kylmyyttä tuntematta, mietteihinsä
    vaipuneena, käveli piispa nuoren ystävänsä vieressä toriaukean
    poikki; omat ajatuksensa näyttivät häntä lämmittävän. Silloin löi
    vartija Pyhän Gertrudin kappelin tornissa kolmirautaansa yhdeksän
    kertaa. Piispa pysähtyi, tarttui saattajansa käteen ja virkkoi:

    Tänään on minulta jäänyt iltamessu toimittamatta, Paavali.

    — Kotimaamme kohtalo on tänään anastanut kaiken huomiomme, isä,
    lausui kanunki, ikäänkuin esimiestään puolustellen.

    — Mutta tällaista unhotusta ei ole minulle tapahtunut ennen koskaan,
    ei matkoilla eikä sairaana ollessani, ei neljäänkymmeneen vuoteen.
    Mitä se tietää, Paavali? Vieroittavatko nämä maalliset huolet meidät
    hengellisistä velvollisuuksistamme? Minä pelkään, että voimme niihin
    liiaksi innostua.

    Mutta vakuuttavalta soi nuoren maisterin miehekäs ääni, kun hän
    vastasi:

    — Elä pelkää, isä. Nämä huolet ovat nekin Suomen kirkon päämiehen
    pyhiä velvollisuuksia. Jumalanäiti ymmärtää kyllä, että toimiessamme
    kirkkomme säilyttämiseksi täällä sen äärimailla, teemme hänelle yhtä
    otollisen työn kuin kolmesti päivässä messupaitaan pukeutumalla.

    — Niin, hän on armollinen, Pyhä Neitsyt, hän näkee kyllä hätämme ja
    antaa laiminlyöntimme anteeksi.

    Rauhoittuneena astui piispa sihteerinsä seurassa linnansa
    raudoitetusta portista sisään. Samasta portinaukeamasta puikahti
    sinne myöskin se Viipurista tullut airut, jonka mielessä tänä iltana
    kuulemansa uudet ajatukset yhä kiekkoa löivät. Hän hiipi hiljaa
    piispalan arkitupaan, jonka penkille hän vetäytyi pitkälleen.

    Mutta siihen penkille ei korven poika heti nukkunut. Hän oli
    tänään kuullut niin outoja asioita, että mielikuvitus oli hurjassa
    lennossa. Ne välähdykset, jotka päivän kuluessa olivat hänen ohitseen
    leimahtaneet, pyrkivät nyt, unen voittaessa, pukeutumaan muotoihin.
    Pentti näki itsensä haarniskaan vyötettynä, kilpi käsivarrellaan,
    ratsastajassa vihollista vastaan. Häneltä kysyttiin, kuka hän on ja
    minkä puolesta hän noin huimasti rientää taisteluun. Ja kohotetuin
    rinnoin, intoa ja elinvoimaa raikuvalla äänellä, hän vastasi:

    — Kotimaani puolesta, olenhan suomalainen!