Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    KEVÄTTUTKINTO.

    Tutkintopäivänä asteli Runoilija uusissaan Filosoofin luo ja soitti
    kelloa.

    — Terve. Jokos lähdetään? kysyi hän avattuaan ystävänsä kamarin oven.

    — Lähdetään vaan... Kovinhan sinä olet hienona. Tokko nyt ehtolaisen
    kannattaisi noin komeilla?

    — Tuleeko isä-ukkosi? kysyi Runoilija vastaukseksi.

    — Tulee kyllä. Hän menee hakemaan Tenun isän mukaansa. Minä en ole
    vielä puhunut hänelle mitään.

    — Ei Tenukaan.

    — Saa nähdä, kuinka ukkelit ällistyvät.

    — Haluanpa tirkistää Sudenkin naamataulua. Pitäisi sen olla hiukan
    kirjavana tänään.

    Kun ystävykset olivat ehtineet kadulle, tuli Pelle heitä vastaan.

    — Minä olin juuri tulossa teille, sanoi hän Filosoofille. —
    Ajattelin, että paha omatunto tekee sinulle ajan pitkäksi ja että
    velvollisuuteni on sinua lohduttaa. Onhan epäilemättä kaunista osottaa
    myötätuntoa sellaisille, joiden laiskuus ja huolimattomuus sitä
    kylläkään eivät ansaitsisi... Sinä minun toverini — te molemmat,
    tarkotan! Minä rakastan teitä suurista virheistänne huolimatta.
    Kuulkaa, te saatte tulla meille kesäksi, ja minä opetan teitä. Älä ole
    noin toivoton, Runoilija, et sinäkään ole niin paksupäinen kuin päältä
    näytät. Luota vain minuun.

    — Sinähän nyt puhetta pidät... Saunassako olet käynyt, kun naamasi
    noin loistaa? kysyi Runoilija.

    — Sisäisestä rauhasta se johtuu; muistakaa Vibeliusta, maaherraa...
    Mutta ettehän te sitä voi ymmärtää.

    — Taitaa vain olla sinunkin sielustasi rauha kaukana, viitosten mies,
    naurahti Filosoofi.

                                                      ⸻

    Mutta kansliassa seisoi rehtori, lukien kirjettä, jonka hän vastikään
    oli löytänyt pöydältään:

    ’Herra Rehtori.

    Minä se olin, joka heitin munia maisteri Sundbergin päähän.
    Peläten isääni en ole tähän asti uskaltanut puhua asiasta,
    mutta nyt lähden merille ja tunnustan tekoni, pyytäen sitä
    anteeksi. — Kuitenkin olen jo aikaisemmin esittänyt maisteri
    Sundbergille anteeksipyyntöni.

    Kunnioittaen
    Niilo Sora.’

    Rehtori hämmästyi, hänen tuli hyvä ja keveä olla. Hän kutsui
    vahtimestarin puheilleen.

    — Mistä tämä kirje on tullut? kysyi hän. — Tässä ei ole postileimaa.

    — Ihan äsken muuan pieni poika sen toi ja pyysi antamaan herra
    rehtorille, kuului vastaus.

    Samassa tuli Sundberg.

    — Katsohan, huudahti rehtori ojentaen hänelle kirjeen.

    Väri vaihteli maisterin kasvoilla hänen lukiessaan. Hän oli neuvoton ja
    nolostunut. Siis sittenkin tuli asia päivän valoon, vaikka hän
    itsekseen oli päättänyt vaieta. Olihan seitsemäs luokka jo kärsinyt
    rangaistuksen ja siitä johtuneen käytöksen-alennuksen, mitä hyödytti
    siis nostaa menneestä hälyä. Kenties olisi poikien mielessä herännyt
    kostonhalu, jos opettajatkin nyt olisivat tunnustaneet heidän
    syyttömyytensä. — Ja toiseksi: eihän maisteri Sundberg mitenkään ollut
    kehdannut näyttää rehtorille Niilo Soran törkeätä kirjettä; senvuoksi
    hän oli valtioviisaasti vaiennut.

    Mutta nyt oli toinen kirje saattaa hänet huonoon valoon, eikä hänellä
    ollut muuta neuvoa kuin turvautua valheeseen.

    — Minun piti puhua sinulle tästä asiasta, sanoi hän. — Sain eilen
    miltei samanlaisen kirjeen... Poika parat kun joutuivat syyttä
    kärsimään. Mutta mitä me nyt enää teemme?

    — Enkö minä sitä sanonut! Ei luokan nimessä tehdä sellaisia
    typeryyksiä... Mene nyt puhumaan heille jotakin.

    Pojat olivat jo kaikki tulleet ja seisoivat suuressa ryhmässä ikkunan
    luona, vilkkaasti keskustellen ja nauraen, kun maisteri Sundberg
    astui sisään. Hän tekeytyi toverilliseksi, hymyili ja tervehti
    ystävällisesti.

    — Päivää, pojat! Minä tuon teille iloisen uutisen. Kukaan teistä ei
    olekaan syypää siihen ilkityöhön, josta saitte syksyllä kärsiä
    rangaistuksen. On saatu tietää, että koulusta erotettu Niilo Sora on
    toimeenpannut koko kolttosen... Olen sydämestäni iloinen, että
    viattomuutenne on tullut ilmi, ja koko opettajakunnan puolesta valitan
    erehdystä. Mutta olettehan te ymmärtäväisiä poikia, eikö totta?
    Käsitättehän te, että opettajatkin voivat joutua harhaan. Ja minä olen
    vakuutettu, ettei minkäänlainen katkeruus ole synkentävä opettajain ja
    oppilaiden nykyistä ystävällistä suhdetta. Viisainta on nyt
    kevätriemussa unohtaa menneet ikävyydet. Mutta, kuten sanottu, olen
    kovin iloinen sen johdosta, että syyttömyytenne tuli ilmi... No,
    hauskaa kesää nyt!

    Sundberg kätteli koko luokkaa mies mieheltä.

    Kun hän oli mennyt, seisoivat pojat vielä pitkän aikaa ällistyksestä
    sanattomina.

    — No, Filosoofi. Mitäs Schopenhauer tästä sanoo? kysyi Pelle vihdoin.

                                                      ⸻

    Kello soi.

    Järjestyttiin riveihin ja marssittiin juhlasaliin.

    Rukousten päätyttyä piti rehtori puheen, teki selkoa
    ylioppilaskokelaitten menestyksestä ja jakoi viidennen luokan
    todistukset. Sitten palattiin luokkahuoneisiin.

    Seitsemännen luokan ovella seisoi vain harvoja kuuntelijoita. Insinööri
    Tengström keskusteli vilkkaasti, vaikka hiljaa, asianajaja Paalasen
    kanssa, ja Martti Rannan äiti oli arkana asettunut sivummalle.

    Rehtori alkoi jakaa todistuksia.

    — Seitsemännen luokan oppilas Pekka Kustaa Aro. (Pelle kimmahti
    seisomaan.) Käytös kiitettävä 10, ahkeruus ja tarkkaavaisuus
    tyydyttävät 8, edistys välttävä 6,6. Muutetaan kahdeksannelle luokalle.

    Pelle harppasi mahtipontisesti ottamaan juhlallisen paperin rehtorin
    ojennetusta kädestä.

    Harjanne pääsi. Samaten Jokinen ja Jäntti.

    Vilho Armas Paalanen. Käytös kiitettävä 9, ahkeruus ja
    tarkkaavaisuus kiitettävät 10, edistys kiitettävä 8,7. Muutetaan
    kahdeksannelle luokalle.

    Mikä surkea pettymys! Se kuvastui kaikkien kasvoilla. Filosoofi itse
    seisoi nolona, kuin olisi jäänyt luokalleen.

    Maisteri Sundberg oli siis todellakin tajunnut kaiken. Hän oli
    ymmärtänyt, että kaikki oli poikien juonia, kostoa. Ja sitäpaitsi,
    miten hän olisikaan voinut antaa neloset luokan kolmelle parhaalle
    oppilaalle, jotka ennen olivat matematiikassakin olleet muita edellä?
    Toiset opettajat eivät olisi sitä mitenkään sallineet. Eikä Sundberg
    ruvennut yrittämäänkään mahdottomuuksia. Hän oli merkinnyt viitoset
    joka miehelle; siinä oli hänen mielestään kylliksi nöyryytystä
    pojille...

    Luokka odotti jännittyneenä: miten käynee toisten?...

    Rehtori luki edelleen.

    Aarne Viljo Puhakka. Käytös kiitettävä 10, ahkeruus ja
    tarkkaavaisuus kiitettävät 9, edistys tyydyttävä 6,9. Muutetaan
    kahdeksannelle luokalle.

    Useilta pääsi helpotuksen huokaus. Oltiin siis ainakin osittain
    onnistuttu.

    Martti Rannalla oli hyvä todistus; palatessaan sitä ottamasta hän
    hymyili äidilleen ja varsinkin Runoilijalle.

    Sahra tietysti pääsi kymppeineen.

    Tuli Seppäsen vuoro. Kuunneltiin henkeä pidättäen... Hän pääsi,
    kaikkien suureksi iloksi.

    Kaarlo Edvin Ström. Käytös kiitettävä 10, ahkeruus ja tarkkaavaisuus
    kiitettävät 9, edistys tyydyttävä 7,1. Jää seitsemännelle luokalle,
    mutta muutetaan kahdeksannelle, jos ennen tulevan syyslukukauden alkua
    suorittaa hyväksytyt tutkinnot algebrassa ja geometriassa.

    Siinä tuli isku. Punastuen kiiruhti Ström ottamaan todistustaan.
    Filosoofi oli pahoillaan, Runoilija puri hammasta.

    Oli enää jälellä Tenu, joka muutettiin luokalta.

    Rehtori puhui sitten muutaman sanan ja poistui.

                                                      ⸻

    Kun pojat olivat käyneet opettajainhuoneessa hyvästelemässä ja astuivat
    kansliaan kätelläkseen rehtoria, ojensi tämä heille Niilo Soran
    kirjeen.

    — Oletteko tienneet tästä jo talvella?

    Syntyi hiljaisuus.

    — Olemme, vastasi Runoilija vihdoin.

    — Minä arvasin sen... Taas te olette punoneet juonia. Ja te olette
    tehneet itsenne syypäiksi ankarasti paheksuttaviin tekoihin.

    Pojat seisoivat allapäin. Rehtorin äänessä oli jotain uhkaavaa.

    — Te olette antaneet kostonhimollenne vallan. Te olette niskotelleet
    ja uhmailleet maisteri Sundbergille. Ja mikä vielä surkeampaa, te
    olette johtuneet petokseen saakka... Vai miten, Ström?

    Ström hätkähti, vilkaisi ensin hätäisesti ympärilleen, mutta kohotti
    sitten kalpeat kasvonsa, katsoi rehtoriin avoimesti ja sanoi selvästi,
    vaikka hiljaa:

    — Rehtori on oikeassa.

    Syntyi äänettömyys. Poikien ilo näytti muuttuneen masentavaksi
    häpeäksi. He tuijottelivat maahan.

    Maisteri Sundberg on kertonut minulle kaiken vasta tänään, eikä
    teitä siis ole voitu rangaista. Sitäpaitsi ei teitä ole saatu kiinni
    itse teosta... Nyt ei teillä ole mitään väärin kärsittyä rangaistusta
    niskoillanne, päinvastoin. Toivoakseni te ymmärrätte!

    Rehtori näytti tahallaan pitkittävän hiljaisuutta.

    — Käsitättekö, mitä se merkitsee, että olette harhautuneet petokseen
    asti?... Minä toivon, että pidätte kaiken mielessänne ja otatte
    opiksenne... Nyt on kevät. Emme koskettele sen enempää tätä ikävää
    seikkaa. Minä ymmärrän teitä, olen kaikesta huolimatta teihin
    tyytyväinen ja olen iloinen voidessani sen rehellisesti sanoa. Hauskaa
    kesää, pojat!

    Kiireesti ja alakuloisina pojat puristivat esimiehensä kättä.

    Ström koettaa nyt kunnolla suorittaa ehtonsa. Paras jättää
    laiskottelu ja huvitukset tuonnemmaksi, sanoi rehtori keveämmällä
    äänellä, tuskin huomattavasti hymyillen. Nähtävästi hän koetti keventää
    mielialaa.

    — Ei rehtorin tarvitse huolehtia, minä kyllä opetan häntä, uskalsi
    Pelle sanoa totisena.

    Rehtori hämmästyi.

    — Sinä! Korjaa sinä vain omat viitosesi, suupaltti.

    Se tuli kuin vapahdus. Ja keventynein mielin pojat riensivät
    matkoihinsa.

    Mutta opettajahuoneen eteisessä Pelle kaatoi maisteri Sundbergin
    palttoon taskuun törtöllisen pippuria.