Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    JUHO VESAISEN JÄLJILLÄ TRIFONIN LUOSTARISSA.

    Petsamon rannikko, laajan Varankivuonon suun eteläsivulla, on paikka,
    jossa Suomi-neito toisella kädellään tunnustelee Jäämeren ilmaa, kun
    toinen, Luoteis-Lapissa ei ulotu valtamereen saakka.

    Pummangista palatessaan Petsamon vuonolle ”Haukatkin” huomasivat,
    että tämä seutu on koko Petsamon alueen keskus. Samalla he muistivat,
    että se on viidennellätoista sataluvulla ollut riitakapulana Ruotsin
    ja Venäjän välillä ja Ruotsin Jäämeren politiikan aseena aikoinaan
    ja että Juho Vesainenkin, suuri kiiminkiläinen partiomies siellä
    aikoinaan koston enkelinä liehui.

    Jo Liinahamarin uudessa satamassa, Petsamonvuonon länsisivulla he
    huomasivat, miten kansainvälisyys lyö leimansa siellä liikenteeseen.
    Satamassa on suomalaisten laivojen ohella norjalaisia, saksalaisia
    ja englantilainenkin alus. Viimemainittu troolaus-matkoilla kulkeva
    kalastaja-alus. Ja laiturilla kuulosti olevan oikea kielten sekoitus.
    Suomea, lappia, kolttainkieltä, norjaa, saksaa ja englantia siellä
    puhuttiin.

    — Ettekö lähde uistelemaan Trifonajärvelle. Se on kaunis
    tunturijärvi vähän matkan päässä täältä alkavan Petsamon maantien
    varrella. Siinä ihan vilisee tammakoita. Minä tahdon vain kolme kruunua
    tunnilta.

    — Vai kolme kruunua, yhtä kuin kolmekymmentä Suomen markkaa, eipä
    ole työ halpaa täälläpäin! ihmetteli Urpo.

    — Minä lähden kahdella, sekaantui puheeseen karjalaispoika.

    — Minä yhdellä, lisäsi lappalainen.

    Ja tuossa tuokiossa kehittyi huutokauppa poikien ympärillä, kuka
    halvimmalla lähtee uistinta soutamaan, vaikka asianomaiset olivat jo
    vakaasti päättäneet jättää lohet ja taimenet, harjukset ja tammakot
    rauhaan sinä.

    ”Haukat” sivuuttivat Liinahamarin matkustajahotellin ja astelivat
    raskaine kantamuksineen hyvää maantietä etelään.

    — Hei, pojat, nyt me siis alamme painua etelään kuin muuttolinnut!
    virkkoi Reino.

    — Eipä taida kantapäät kestää tallustella viidettäsataa kilometriä
    täältä Rovaniemelle rautatien päähän, epäili Jalmari.

    — Tarkalleen 425 kilometriä näkyy tolpassa seisovan. Onhan siinä
    matkaa, mutta Yläluostarissa nousemme postiautoon, siinähän me
    aioimme pysähtyä Vesaisen retkiä muistelemaan. Munkit kuuluvat niistä
    kertovan omalla tavallaan, selitti Urpo.

    Matkallaan he poikkesivat Trifonan kylään, joka on myös vuonon
    länsirannalle rakennettu ja jonka asukkaat ovat enimmäkseen
    vienankarjalaisia. Muistikirjan saalis oli sieltäkin melkoinen.
    Mutta paljon mielenkiintoisempi paikka oli heille matalan vuonon
    perän ympärille rakennettu Parkkiman kylä, jossa oli suuria valtion
    rakennuksia ja kauppataloja matalien alkuasukasten hökkelien
    keskellä, sekä sen itäpuolelle joen suun taakse levinnyt Kaakkuri,
    puhtaasti venäläinen töllikylä, jossa on 26 taloa.

    ”Haukat” piirtelivät ja valokuvasivat ahkerasti. Heitä kiinnosti
    asutus, jossa vielä vahvasti oli muukalainen leima niinhyvin
    rakennustyylissä kuin muussakin kulttuurissa ja jossa vielä osittain
    elää Petsamon perustajan ja kolttain apostolin, munkki
    Trifonin henki.

    — Jos olisimme tulleet suoraan Helsingistä tänne Kaakkurinkylään,
    tai Näsykkään (karjalaiskylä Näsykkäjoen varrella) tai Moskovaan
    (kolttakylä Petsamojoen varrella), niin varmaankin ihmettelisimme
    rakennusten pienuutta ja kirjavuutta rakennusaineeseenkin nähden,
    selitti Urpo. — Mutta paljon Perä-Lappia matkustaneina me ymmärrämme
    elämän vaikeuksia puuttomilla seuduilla. Mistä nämä poloiset
    rakentavat tilavia asumuksia, kun hirret on kaukaa tunturien takaa
    kuljetettava ja laudat Norjasta ostettava ja kalliilla kruunuilla
    maksettava. Vain turve on omasta takaa. Siksipä voi samassa
    rakennuksessa olla alaosa hirsistä, yläosa laudoista ja katto
    turpeista.

    — Hauskojahan nuo turvekatot ovat. Saunakukka ja kissankello niillä
    kasvaa mainiosti, samoinkuin monenlaiset heinät. Vuohilla olisi
    katolla erinomainen laidun, mainitsi Jalmari.

    Alaluostarin, entisen Monasterin kylän kohdalla kiintyi huomio
    suureen kreikkalaiskatoliseen kirkkoon.

    — Tähän perusti venäläinen aatelismies ja soturi Trifon luostarin v. 1556,
    tiesi Urpo.

    — Ja Juho Vesaisen joukot sen jouluyönä v. 1590 polttivat poroksi ja
    surmasivat munkit ja muun väen. Luostari siirrettiin sitten Kuollaan,
    mutta toistasataa hautakumpua osoitti sen jälkeen paikkaa, missä
    pohjalaiset partiojoukot kuuluisan päällikkönsä johdolla suorittivat,
    luultavasti Ruotsin vallan salaisella suostumuksella kovakouraisen
    koston työn, lisäsi Reino. — Luostarin perustaja oli jo kuollut,
    mutta silloinen igumeni Gurij sai metelissä surmansa.

    Myöhemmin illalla näkivät ”Haukat” näiden molempien merkkihenkilöiden
    kuvat Yläluostarin kirkossa: Trifonin kolttalaisia kastamassa ja
    luostarin suojeluspyhimyksenä sekä Juho Vesaisen munkkeja surmaamassa.

    Petsamon matkailijat eivät hevillä sivuuta Yläluostaria,
    Venäläisvallan ja kreikkalaiskatolisuuden tukikohtaa näillä Jäämeren
    äärillä. Niin outo, keskiaikainen henki siellä tuulahtaa matkustajaa
    vastaan, että sen synnyttämä uteliaisuuden tunne pysäyttää hänet.
    Eivät ”Haukatkaan” voineet sitä sivuttaa, vaan yöpyivät luostarin
    melko siisteihin, matkustajia varten varattuihin huoneisiin.

    Munkki Hermanni tuli heitä opastamaan ja näyttelemään luostarin
    kymmeniä rakennuksia ja kertomaan sen menneisyydestä.

    Hermannilla oli jonkinverran kiire, sillä iltajumalanpalvelukseen ei
    ollut enää täyttä aikaa.

    Ensin he kävelivät ”hanhenmarssissa” maahan vajonneita
    pitkospuupalkkeja myöten luostarin kirkkoon. Sieltä tulvahti
    vastaan oikea itämainen loisto, vaikka se olikin vain ulkokultaa
    ja tarkoitettu herättämään hartautta ja uskonnollisia tunteita.
    Kultakehyksisiä jumalan ja pyhimysten kuvia, kullattuja
    kynttiläjalkoja ja muuta komeutta siellä oli yllinkyllin.
    Vastakohtana niille olivat mustakantiset käsin tekstatut kirkon
    käsikirjat jalustoillaan, muutamat niistä hyvin vanhoja. Urpo oli
    työntyä eräästä ovesta ”kaikkein pyhimpään”, mutta sinne ei Hermanni
    päästänyt.

    Munkkien asunnossa oli pitkän, puolipimeän käytävän sivuilla pieniä
    asuinhuoneita. Niissä viettivät ”veljekset” lepohetkiään. Nämä
    kammiot olivat vain pari syltä pitkiä ja saman levyisiä. Huonekaluina
    oli niissä vain pöytä, makuulavitsa ja penkki. Vain igumenilla
    (johtajalla) oli isompi asunto. Keittiössä hääräilivät parhaillaan
    kokit turskan perkauspuuhissa.

    Munkki kertoi luostarissa olleen parhaana aikana viitisenkymmentä
    munkkia, ja lisäksi työmiehiä. Heinämaita sanoi luostarilla olevan
    paljon, niin paljon, että rehuilla voitiin elättää viitisenkymmentä
    nautaa.

    Parhaillaan muutamat munkit olivat kyntötöissä parivaljakolla. Yksi,
    mustakauhtanainen, talutti hevosia, toinen piteli auraa, kolmas
    heilutteli piiskaa, neljäs käänteli viillosta jaloillaan polkien ja
    viides, nähtävästi työnjohtaja, käveli kynnöksellä.

    Luostarin kirkonkellot alkoivat kumisten kutsua munkkeja rukoukseen.
    Hermanninkin täytyi jättää vieraat omiin oloihinsa ja liittyä
    ”veljien” pitkään kulkueeseen, kun he riensivät jumalanpalvelukseen.

    Kirkon vieressä oli hautausmaa. Siinä oli risti ristin vieressä ja
    venäjänkieliset kirjoitukset selostavat kulkijalle, kuka pyhä mies
    minkin alla viimeistä untaan lepää.

    Jumalanpalveluksen jälkeen Hermanni kertoi, että luostari
    perustettiin v. 1887. Varat kerättiin enimmäkseen lahjoituksilla.
    Tällä paikalla oli silloin vain pieni kirkko, jossa pyhän Trifonin
    luita säilytettiin. Jäntevä igumeni Jonafan kohotti sitten luostarin
    mainetta ja laajensi sitä kaiken kykynsä käyttäen.

    Seuraavana aamuna porhalsi punakeltainen postiauto Petsamosta päin.
    Siihen työntyivät ”Haukat” kamppeineen lopettaen tämän pitkän,
    monivaiheisen partioretkensä sekä joki- että jalkamatkat.