Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    RUOTSIN LAPPALAISTEN JUTAMISTIELLÄ.

    Kahtena vuodenaikana kulkee kohiseva poro- ja ihmisvirta Könkämäenon
    Ruotsinpuoleisia rinteitä pitkin, nimittäin lappalaisten muutto- eli
    jutamisaikoina. Keväällä viimeisillä keleillä on matka pohjoiseen;
    silloin on ehdittävä hankien aikana Kilpisjärvelle ja jäitse sen
    poikki sekä edelleen aina Jäämeren vuonojen rannoille Norjan puolelle
    kesäksi. Syksyllä taas laumat palaavat etelän metsäseutuihin
    talveksi. Keväällä on elämää ja liikettä joen varrella, teillä ja
    tuntureilla. Paimenet huutavat, kellot kalkattavat, koirat haukkuvat
    ja porojen kaviot raksuttavat. Edellä kulkevat vetoporot ja ajokkaat
    kiskoen perässään raskaita pulkkia, joihin naiset, lapset ja
    tavarat mm. kotavaatteet ja kehyspuut on kuormattu. Jos tällainen
    kulkue pysähtyy jonkin yksinäisen talon lähistölle, täyttyy pian
    pirtti peskipukuisista ja ympäristölle kohoaa lisäksi keilamaisia
    kotia. Mutta muutamien päivien perästä on talo taas tyhjä, vaeltava
    muuttoparvi mennyt ja erämaan suuri, painostava hiljaisuus taas
    palannut.

    Laajalti polkeutunut hanki ja sinne tänne kaatuneet, nälkään ja
    matkan rasituksiin kuolleiden porojen ruhot osoittavat jonkin aikaa
    jutamistietä. Vain vaivaiset ja vanhukset jätetään lantalaisten
    taloihin, kun he eivät jaksa enää kestää matkan rasituksia Norjan
    tuntureille saakka.

    Siikavuopiossa ”Harmaahaukan ritarit” tapasivat Jalkapuoli-Pieran,
    vanhan porolappalaisen, jonka ruumis oli jo eläessään tunturien
    tuiskuissa ja Jäämeren rannikon suolaisen kosteissa myrskyissä
    muumioitunut. Hänen kanssaan Reino puuttui puheisiin talon pihalla,
    jossa ukko poron taljalla kellettäen paistatti itseään. Häneltä
    oli oikea jalka polven alapuolelta katkaistu ja jalkaterän virkaa
    toimitti puukoukku.

    — Porojen paimennus on teiltä tainnut jo jäädä nuoremmille, alkoi
    Reino.

    — Na, vielä minä hiihdän talvella, mutta käveleminen on vaikeata,
    kun ei ole varpaita.

    — Kuinka puujalalla voi hiihtää?

    — Minä asetan suksen mäystimen tuohon koukkuun. Sitä ei pakkasella
    palella, jurautti äijä ja kääntyi toiselle kyljelleen.

    Talonväki kertoi, että ukko on vielä melkoinen mäenlaskijakin.

    Kovin oli lappalaisäijä vielä porohenkinen. Levättyään aikansa hän
    pihanurmella jalkainsa päällä istuessaan ahkerasti korjaili hihnoja,
    laitteli pankoja ja länkiä. Näki selvästi hänen olemuksestaan, että
    hän ikävöi tuntureille, sinne valtameren vuonojen äärille, jossa
    parastaikaa porot kirmailivat, paimenet huutelivat ja koirat haukkuen
    poroeloa kiertelivät.

    Iloton on äijällä vanhuus, siitä synkeä tuike silmissä. Kuivat ovat
    eväätkin, kun hän aterioi työnsä lomassa aitan kynnyksellä; ilmassa
    kuivattua poronlihaa hän puukolla jyrsii viulua muistuttavasta
    poronlavasta. Hän irroittaa lapaluun ja kaivertaa siihen puukon
    kärjellä reiän. — Se on tehoisa taika. Oikea lappalainen ei heitä
    lapaluuta käsistään siihen reikää kaivertamatta. Väliin hän haukkaa
    leipää ja ryyppää kahvia päälle. Kerrotaan ukolla olevan rahaa
    nahkakäärössä, mutta ei raski ostaa maitoa talosta, rahaa kuluu. —
    Toisinaan hän onkii Könkämäenosta harjuksia särpimikseen.

    ”Haukat” huomasivat nyt olevan hyvän tilaisuuden opetella
    poronhoitoa. He ottivat muistikirjansa esille ja utelivat ukolta:

    — Montako poroa on teidän pojallanne?

    — Lienee noita muutamia, ehkä kymmeniä, kenties satoja. — Kukapa
    niiden lukua tarkoin tiennee, kun kermiköitä, vuonniloita, ja
    urakoita kuolee näin keväisin. Lappalainen ei mielellään ilmoita
    porojen lukumäärää.

    — Minkälaisia poroja sanotaan kermiköiksi, vuonniloiksi ja urakoiksi?

    Ukko katsoi pitkään poikia, hän nähtävästi ihmetteli, että niinkin
    tietämättömiä löytyy.

    — Na, kermikät ovat edellisen kesän vasoja, vuonnilot toista vuotta
    vanhoja naarasporoja, urakat saman ikäisiä uroksia.

    — Entä sitten? uteli Reino.

    — Vuorsovaatimet ja vuorsohirvaat seuraavat sen jälkeen ja sitä
    vanhimmat ovat vaatimia ja hirvaita.

    — Ja mitkä ovat härkiä?

    — Salvetut, tietysti. Härkiä on ikänsä perusteella vuorsoja
    (urakkana purtuja), kunduksia, kosotuksia ja miniloppuja.

    — Mistä tuntee härän iän?

    — Sarvista, niihin kasvaa joka vuosi yksi haara lisää. Mitä vanhempi
    härkä tai hirvas, sitä haaraisemmat ja komeammat sarvet. Hyvin
    vanhalla porolla alkavat sarvet kuitenkin surkastua.

    — Me olemme nähneet poron koskettelevan takajalallaan jokaista
    sarven kärkeä, mitä sillä on merkitystä.

    — Na, porolla on rasvarauhanen takajalkain varpaiden haarassa
    ja pieni karvapensseli, jolla se joka päivä rasvaa sarven kärjet
    koskettaen niitä jokaista, jos takajalka on kipeä, niin ettei se suju
    sarvenkärkiä rasvaamaan, kuihtuu sen puoleinen sarvi. Jollette tätä
    usko, niin rikkokaa hiukan nahkaa otsastanne, kummastakin kulmasta
    ja kun minä siihen vähän hieron poronkynsirasvaa, niin sarvet
    alkavat teillekin kasvaa niin monihaaraiset kuin teillä on ikävuosia
    takananne. — Kelpaisi sitten mennä kotiin ”kruunupäisenä”.

    Edellinen osa ukon puheesta oli totta, jälkimmäinen tietysti leikkiä.
    Jalkapuoli-Pieran kurttuinen suu vetäytyi hymyyn. Hän oli mielissään,
    kun sai jossakin asiassa olla ”nuorten herrain” opettajana ja puhua
    poroista.

    — Entäpä porojen merkitseminen, miten se tapahtuu? kysyi Jalmari.

    — Korviin leikataan terävällä veitsellä pistoja, pykäliä, hankoja,
    lohkoja, vitoja, halkeamia tai korvan kärki poikki. Kun näitä
    ”perustekoja” sovitetaan molempiin korviin, kunkin omistajan
    poromerkin mukaan, niin mahtuu korviin monia satoja merkkejä. Tässä
    näette puusta vuoltuja merkinkaavoja, kilpukoita.

    Piera kaivoi taskustaan joukon puusta vuoltuja poronkorvain kuvia,
    joihin oli vuoltu erilaisia merkkejä.

    Tässä on meidän merkkimme: oikea poikki, päällä hanka, alla kaksi
    pykälää, vasemmassa vita, päällä pykälä ja pistos, alla kolme pykälää.

    ”Haukat” piirsivät muistikirjaansa merkin kuvan,

    — Tämä on Lompolon Jussin merkki: oikeassa päällä lohko, alla
    pykälä, vasemmassa kärjessä pääskysen pyrstö, päällä kaksi pistettä
    ja alla pykälä.

    ”Haukat” eivät kehdanneet enää vaivata ukkoa poroasioilla, kun heillä
    oli tilaisuus vielä toisissa paikoissa täydentää tietojaan näissä
    kysymyksissä.

    — Oletteko koskaan nähnyt susia? kysyi Urpo.

    — Hukkia, niitä poroelon tuholaisia! Lienee noita nähty, pergalaksen
    koiria. Lienee niitä tapettukin kymmeniä pitkän elämän aikana. En
    minä tässä viruisi jalkapuolena, jollen olisi joutunut hukkain kanssa
    tekemisiin.

    — Kuinka niin?

    — Siitä on jo kulunut neljäkymmentä ajastaikaa, kun meitä kaksi
    veljestä, Niila ja minä, olimme sudenhiihdossa Torniojärven puolella
    — sen järven kai tunnette, kun siitä alkaa varsinainen Tornionjoki.
    — Oli hyvä ilma, mutta liian pehmeä keli sekä sudelle että miehille.
    Väsytimme peräti suuren urossuden. Minä hiihdin lopuksi aivan suden
    kintereillä, nakkelin vaatteitani veljeni kerättäväksi, että olisin
    päässyt petoa lyömään raskaalla sauvallani. Mutta sen verran susi
    pääsi pakoon, että minun täytyi sitä ampua suusta ladattavalla
    luodikolla. Susi ulvahti, kääntyi päin ja hyökkäsi haavoitettuna
    päälle. En ehtinyt lyödä selkään, kun se tarttui pohkeeseeni
    hirmuisilla hampaillaan ja raastoi siitä lihapalan irti, ennenkuin
    ehdin saada puukkoni tupesta ja iskeä sillä petoa sydämeen. Kauan
    sairastin jalkaani Luulajan sairaalassa, mutta poikki se täytyi
    lopuksi sahata. Olen minä muulloinkin käsirysyssä kamppaillut
    suden kanssa. Kerran, maailmansodan aikana vedätettiin lihakuormia
    Siilastuvalle ja kuormasta muutamana pysähtyi levähtämään
    Kelottijärvelle. Yöllä tultiin minua herättämään suden tappoon,
    kun se muka oli reen alla pihalla. En aluksi uskonut korviani tai
    päättelin, että kysymyksessä on kulkukoira, mutta menin kuitenkin
    asiasta ottamaan selvää. Ja aivan oikein: hukan silmät kiiluivat kuin
    lyhdyt reen alta. Minä paukautin parin metrin päästä petoa naamaan,
    mutta se ei heti kaatunut, vaan hyökkäsi puremaan. Sain kuitenkin
    puristettua kurkusta ja kohotettua ilmaan, kunnes toiset miehet
    tarttuivat sen jalkoihin ja vetivät eri suunnille. Siinä kahakassa
    peto puri oikean käteni piloille, mutta nahkansa susikin siinä
    leikissä menetti. — Ja on niitä muitakin kaadettu. Kukapa ne kaikki
    muistaakaan. Nuorena miehenä ollessani maksoi isä-vainajani kaikki
    veronsa suden ja ahman nahkoista saaduilla rahoilla.

    Jalkapuoli-Piera kertoi nämä historiat niin vaatimattomasti ja omaa
    osuuttaan korostamatta kuin kaikki olisi kuulunut jokapäiväiseen
    elämään.

    Ukko kohosi ”Haukkojen” silmissä sankariksi, kun hän oli ahkerasti
    tehnyt työtä ja oman henkensä uhalla taistellut erämaan villejä
    voimia vastaan perheensä, Lapin ja koko kuningaskunnan
    puolesta. Hän ei ollut enää halveksittu Rampa-Piera, vaan
    kunnioitettava invaliidi.