Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    20.

    Miitrein poikain kostohankkeet olivat monesta syystä pitkistyneet,
    vaikka he olivat itsemielestään varmoja siitä, että murhaajat asuivat
    uudisasukkaina Paissjaurilla (Karijärvellä). Ensin viivytti sitä isän
    hautaus, sitten tuli muutto kauas talvikylään, mutta suurimpana syynä
    oli pelko, sillä he eivät tienneet pirtin asukkaiden lukumäärää. Ei
    ollut yksin eikä kahdenkaan vitilumen aikana hyvä sinne mennä, kun
    jäljet näkyivät. Moissei ja Oski koettivat saada toisia kolttia,
    pahimpia poronvarkaita, mukaan kostamaan suomalaisille isän
    murhaajille. — Nyt meni Miitrei, he sanoivat, — mutta ei tiedä,
    kenenkä vuoro sitten tulee. He ovat asettuneet meidän palinmaillemme,
    metsästysmaillemme ja kalavesillemme. He ampuvat peurat, karhut ja
    ahmat ja kiveliö on täynnä heidän satimiaan. He valloittavat meidän
    keväiset hauinkutupaikkamme ja syksyiset lohi- ja siikakoskemme. Pian
    ottavat he koko erämaan haltuunsa ja ajavat meidät pois. — Mutta kun
    teemme heistä selvän, niin eivät tule toista kertaa.

    Eivät saaneet Miitrein pojat sittenkään apumiehiä.

    — Kostakaa itse, sanoivat, — tai menkää ilmoittamaan Kannanlahden
    uradnikalle (poliisille), mitä on tapahtunut.

    Mutta eivät luota pojat kruunun rangaistukseen, itse kostaa tahtovat.

    Tulee taas keväthankien aika. Suuressa kolttakylässä on kovaa houtua:
    joka talossa lastataan poronkelkkoihin ja ahkioihin lampaita,
    ruokavaroja, astioita, suksia ja muuta sälyä, toisiin istuvat lapset
    ja naiset, ja niin pororaito raidon perästä pitkänä karavaanina
    painuu salolle ja talot jäävät tyhjiksi. Paimenet koirineen
    ajavat porokarjaa perässä. Näin muuttaa koltta talvitalostaan
    kevätasunnoilleen.

    Moissei ja Oski muuttivat äitinsä ja pienen porokarjansa kanssa
    Luossajaurille, joka on vieläkin lähempänä Karijärveä kuin heidän
    syysmajansa, sinne on tuskin 15 virstaa ja siihen Karijärvi vetensä
    laskee.

    Tuskin saivat he tavaransa pieneen kesäpirttiin ja poronsa
    jäkälämaahan, kun jo kostomatkalle suorisivat. — Ennenkuin tässä
    taloksi ruvetaan, on ylävesiltä ne suomalaiset raivattava, virkkoi
    Moissei.

    — Palkaksi saamme heidän poronsa, sanoi toinen.

    — Ja isämme suopungin.

                                                      ⸻

    Oli jo toukokuun loppupuoli. Aurinko pehmitti päivällä hanget
    lumisoseeksi, mutta öillä aina kylmi kantohangen. Eräänä iltana
    Moissei ja Oski valjastivat poronsa panivat pyssynsä ja suksensa
    pulkkaan ja lähtivät ajelemaan järvireittiä pitkin Karilompoloon
    päin. Porot juoksivat joutuisasti, sillä pulkka luisti keveästi
    sileällä hangella. Karijärven keskipalkoilla, eräässä niemessä
    pysäytti Moissei, joka ajoi edellä, ajokkaansa ja sanoi:

    — Tähän jätämme porot, ettei kavionkopse kuulu pirtille. Hiihtelemme
    hiljaa rantaa pitkin.

    — Jos se hurtta taas herää haukkumaan, niin palaamme takaisin.
    Koetetaan toisena yönä uudestaan.

    — Kaikissa tapauksissa heitän tulisen tuohikäppyrän katolle. Pitäisi
    sen palaa kuivan katon kevätahvan aikana, sanoi Moissei.

    He hiihtivät rantaa pitkin metsän varjossa. Hiljaa sihahteli
    hylkeennahkalla pohjattu suksi sileällä hangella. Pyssy olkauksessa
    ja sauva kainalossa he liukuivat äänettömästi kuin yöpöllöt ja silmät
    iltahämärässä oudosti välähtelivät, sillä niissä paloi kauhea, kauan
    kytenyt koston tuli. Siinä oli jo pirtti, tuolla kala-aitta, siinä
    seinustalla porot jäkälää purivat, joku jo makasi. Ei kuulunut hiiren
    hiiskahdusta pirtistä. Porojen kaviot vain raksahtelivat, kun eläimet
    kääntyivät katsomaan kulkijoita. Oski jäi jälemmäksi, kun Moissei
    hiipi pirtin seinustalle ja seisattui nurkan luo. Tulikipinä leimahti
    hänen tuluksistaan, tarttui ensin taulaan ja siitä tuohikäppyrään
    valaisten hetkeksi murhapolttajan synkät kasvot. Hiljaa kuljetti hän
    palavan, käpertyvän tuohen lahoon katon räystääseen, katsoi, syttyykö
    ja valmistautui pakoon lähtemään.

    Mutta olipa syyttömillä suojelijansa. Sen jälkeen kun sudet olivat
    syöneet Killin, siirtivät pojat pienen porokarjansa aivan pirtin
    seinustalle, jotta kuulisivat, milloin vaara uhkaa. Kun porot näkivät
    tulen leimahtavan, säikähtivät ne, ja vasikat laukkasivat syrjään
    nurkan taa. Silloin alkoi Vaipiti roukua ja hyppiä perään. Atso kuuli
    sen ensin unen läpi, herätti veljensä ja yhdessä he hyökkäsivät ulos,
    Karilla pyssy, Atsolla kirves kädessä. He näkivät tulen pirttinsä
    räystäässä ja sen valossa pienen miehen kiireesti lähtevän pakoon.

    — Seiso, taikka ammun! karjaisi Kari. — Onneksi oli lappalaisen
    toinen suksi luistanut syrjään, joten hän ei nopeasti päässyt pakoon,
    vaan upposi löyhään hankeen. Kari juoksi aivan viereen ja karjasi
    uudestaan:

    — Ei askeltakaan, heitä pyssy pois kädestäsi! Lappalainen totteli,
    pyssy putosi hangelle.

    Atso, pelasta sisaremme ja koeta sammuttaa! huusi hän veljelleen.
    Mutta se oli turha käsky, sillä Laila oli jo ulkona ja Atso syyti
    lunta palavaan kattoon. Kun räystäs oli matalalla, sai hän nopeasti
    katolle niin paljon lunta, että tuli sammui. Huomattuaan sen
    kiinnitti Kari nyt koko huomionsa murhapolttajaan.

    — Päästä veli, tai minä ampu sinu — huusi Oski puun takaa. Siinä
    hän koetti käyttää viekkautta, sillä hänellä ei ollut pyssyä,
    ainoastaan karhukeihäs aseena.

    — Me ammumme heti teidät molemmat, jollet tule näkösälle ja heitä
    aseitasi. Te tahdotte polttaa viattomia ihmisiä, jotka eivät ole
    tehneet teille mitään pahaa. Atso otti lappalaisen pyssyn lumelta ja
    viritti hanan.

    — Te tappa ja hirttä minun isä.

    — Se on valetta, huusi Atso, joka heti huomasi, mistä oli kysymys
    ja jonka ennustelut olivat näin kaamealla tavalla toteutuneet. — Me
    löysimme isänne ruumiin ja sen läheltä hänen suopunkinsa, joka on
    täällä. Me olemme eläneet täällä sydänmaassa eksyksissä.

    — Te olemas niitä pappi lapsi, inisi Moissei.

    — Niin olemme, syksystä asti olemme täällä eläneet.

    — Paha ereys, paha ereys! toisti Moissei. — Te syyttömät, teitä
    mies syksynä hakema meiltä.

    — Tule heti tänne metsästä ja selitetään yhdessä asiat, sanoi Kari.

    Oski hiihti veljensä luokse.

    — Heitä pois keihäs kädestäsi! Me emme luota teikäläisiin.

    Lappalainen totteli.

    — Missä on pyssy?

    — Ei meillä ole kuin yksi pyssy, Oski valehteli äsken, sanoi Moissei.

    Nuoret lappalaiset seisoivat pelästyneen näköisinä.

    Pojilla oli vielä pyssyt valmiina kainalossa, kun Kari aloitti
    kuulustelun.

    Avoimesti kertoivat miehet, minkä tähden he olivat niin pahasti
    erehtyneet ja kuinka he jo syystalvella olivat käyneet pirtillä.
    He kertoivat myös, että syksyllä oli käynyt mies Vuojoelta
    kolttataloissa hakemassa kahta poikaa ynnä tyttöä, jotka olivat
    kadonneet. Se tieto lauhdutti vähän poikien vihaa.

    — Te teitte hirveän rikoksen, kun aioitte meidät elävältä polttaa.
    Te ansaitsisitte siitä ankaran rangaistuksen, puhui Kari jyrkkänä.

    — Ereys, ereys! Armahta meitä, anoivat syytetyt. Kari mietti sopivaa
    rangaistusta, mutta ei aluksi huomannut. Opastamaankaan ei uskaltanut
    ottaa näitä metsärosvoja.

    — Onko teillä ajokkaat mukana, kysyi Kari.

    — Tuolla ’jaurirannall’, sanoi Oski.

    — Toinen teistä käyköön porot tänne, toinen jää panttivangiksi siksi
    aikaa.

    Oski lähti heti hiihtämään porojensa luo, vanhempi veli jäi hangelle
    istumaan, ja pojat pyssy kädessä häntä vartioivat. Puolen tunnin perästä
    kuului järveltä poronkavioiden naksetta ja pian porhaltivat
    sarvensa pudottaneet ajokkaat pirtin eteen.

    — Te saatte antaa meille toisen ajokkaan pulkkineen rangaistukseksi
    katalasta aikeestanne. Me emme tahdo sitä omaksikaan, ajamme vain
    Vuojoelle ja päästämme metsään. Kyllä poro palinmailleen löytää,
    julisti Kari tuomarin äänellä.

    — Teillä olemas poroja, vaihetetta, inisi Moissei.

    — Eivät ne meidän poroja ole.

    — Sama se, kyllä me otta.

    — Ei puhettakaan. Vai poronvarkaiksi meidän pitäisi vielä ruveta.
    Ja tekin saatte sen lopettaa, muutoin teille käy huonosti, käy kuin
    isällenne, pauhasi Kari.

    Lappalaiset koettivat tinkiä ja asettaa verukkeita, kun ajokkaat
    olivat parhaimmat heidän karjastaan, mutta Kari pysyi jyrkkänä. Hyvän
    aikaa tinkivät he keskenään, kumpi annetaan, sillä molemmilla oli
    mukana oma nimikkoajokkaansa.

    — Ja jos ajokas ei tule takaisin, niin käykää perimässä maksu
    Vuojoen pappilasta, lisäsi Atso.

    Vastahakoisesti asettivat miehet suksensa toiseen ahkioon ja
    valmistelivat lähtöä.

    — Missä on pyssymme ja keihäämme? kysyi Moissei.

    — Emme anna vielä. Ne jäävät tänne pirttiin, kun lähdemme. Saatte
    ottaa myös kalat ja karhunlihat aitasta.

    Lappalaiset istuivat yhdessä pulkkaan ja lähtivät, mutta juuri kun
    ahkio oli solahtanut loivalta rantatörmältä järvelle, seisauttivat he
    poronsa ja Oski käveli takaisin pirtille.

    — Saammeko isävainaan suopunki?

    — Saatte kyllä, sanoi Kari, — kun annatte hihnan sijalle
    ja vaihdatte lakkia. Te annatte lappalaislakkanne ja me nämä
    näädännahkalakit.

    Mielellään suostuivat siihen koltat ja antoivat vielä tuluksensa
    kaupanpäällisiksi ja lähtivät uudestaan. Kauan seisoivat pojat pirtin
    edustalla kuuntelemassa, kun ajokkaan kavion kopse ja pulkan ratina
    loittoni järvelle.

    Pojat olivat uusissa neljäntuulenlakeissaan kuin kotalappalaisia.
    Laila sai pitää oravannahkapäähineensä, joka sopi hänelle yhdessä
    ilveksennahkaturkin kanssa.

    — Näitkö, miten lappalaiset vapisivat edessäni, sanoi Kari.

    — Niinkuin alamaiset hallitsijansa edessä, lisäsi Atso.

    — Järjellä ja urhoollisuudella heitäkin hallitaan, ei yksin
    voimalla, jota heillä oli enemmän kuin meillä yhteensä, lisäsi Kari.

    — Olivat tehdä hirmutyön, roistot. Ilman tuota poron vasikkaa,
    joka saattoi emon roukumaan, olisimme nyt tuhkana ja koltat kepillä
    kääntelisivät hehkuvia luitamme pirtin hiilloksessa. Niin täpärällä
    on usein ihmisen henki, jutteli Atso.

    — Mutta missä on Laila? Laila hoi! huusi Kari. Laila tuli veljensä
    luo, hän oli ollut porojen kanssa piilossa seinän takana ja vapisi
    vielä kylmästä ja pelosta. He antoivat poroille jäkälää ja menivät
    pirttiin, sillä he olivat koko ajan seisoneet ilman turkkia nasevassa
    pakkasessa. Kari pani uunin lämpiämään, ja he asettuivat tulen
    loisteeseen lämmittelemään. Kun Laila vielä värisi kylmästä, sanoi
    Kari hänelle:

    — Odotahan kun tuon lämmintä maitoa, se vahvistaa.

    Atso ja Laila katsoivat veljeään pitkään, kun luulivat hänen
    hourailevan.

    Mutta Kari otti tyynesti kupin ja meni ulos. Lämmittelijät kuulivat
    veljensä komentelevan Vaipitia: ”pysy paikoillasi — so, so — älä
    potki...” Ja kun veli tuli ulkoa, oli hänen kädessään kupillinen
    vaahtoavaa, valkoista maitoa.

    — Juo sisareni! Sinä olet meistä nuorin ja heikoin, kehoitti hän.

    — Mitä se on?

    — Etkö näe, että se on maitoa, oikeaa poron maitoa, joka antaa
    sinulle voimaa. Juo!

    Sisko joi ja se maistui hyvältä. Atso joi lopun, lypsäjä ei itse
    tahtonut niin vähästä erästä.

    — Nyt lämmittelemme viimeisen kerran tällä pirtillä. Aamun
    sarastaessa panemme tavaramme ahkioon ja lähdemme, puhui Kari.

    — Hyvästit sanomme kiveliölle ja tälle laholle kömmänälle ja täyttä
    laukkaa karkuutamme Vuojoen pappilaa kohti. Tuulen siivillä tahtoisin
    kiitää täältä pois, sanoi Atso.

    — Älä puhu, veljeni, siinä äänilajissa. Tämä pirtti, vaikka vanha
    ja laho, on antanut meille suojaa ja lämpöä talven pakkasilla ja
    tuiskuilla. Ilman tätä emme ehken olisi enää hengissä. Lakkia nostaen
    kiitän tätä ’Kiveliön linnaa’ ja sen haltijaa ’meänteisiä’.

    — Mikä on meänteis? kysyi Laila.

    — Etkö ole kuullut, että kohtalaisilla on erityinen
    metsäpirtinhaltija, meänteis, joka kuhnailee ja kähnii metsäpirteissä
    ja toisinaan erämiehelle ilmestyy. Se on pirtin suojelushaltija,
    selitti Kari.

    — Miksi et sitä ennen sanonut, ja minä olen ollut täällä yksin niin
    monta kertaa, valitteli Laila.

    — Eihän se ole tehnyt sinulle pahaa, sillä me olemme olleet hänen
    suosiossaan.

    Hiiloksen lämmittäessä söivät he lähtöaterian. Sitten latoi Kari
    pulkkaan kalaa, karhunlihaa, muistiinpanotaulut, karhun, saukon ja
    ilveksen kallot sekä pyssyn. Näiden tavarain päälle levitti hän
    karhunnahkan. Toiseen ahkioon pani hän jäkälää, sukset ja muutamia
    taloustavaroita. Ja sitten kuormat olivat valmiit.

    Ennen lähtöään naulasi Atso pirtin oven päälle sen päreen, johon Kari
    oli polttanut sanat: ”Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa” ja joka
    heillä oli ollut joulukuusen koristeena, mutta hän leikkasi siitä
    pois sanat: ”ja maassa rauha”.

    — Miksi et antanut olla sitä kokonaisena? kysyi Kari.

    — Johan minä joulun aikana sanoin, että maassa ei ole koskaan
    rauhaa, ei Kiveliössäkään, vaan vimmattu sota, niinkuin näit tänä
    yönäkin. — Minä en tahdo valhetella. — Kun korkealta tunturilta,
    lähempää taivasta, katselet näitä, uinuvia erämaita, näitä ikimetsiä,
    välkkyviä järviä ja siintäviä tuntureita, joita keveä auerharso
    verhoaa, niin tämä maailma näyttää sileältä ja kauniilta, ikuinen
    rauha näyttää leviävän näiden neitseellisten maisemien yli, mutta
    se on vain kangastus, fata morgana. Teroita katseesi kiveliön
    kätköihin, noihin salaperäisiin metsiin ja järvien syvyyksiin, niin
    näet, että sieltä on rauha kaukana, aina siellä taistellaan ja toinen
    syö toistaan. Ihmisenkin huonot henkiset ominaisuudet: saaliinhimo,
    kateus, viha ja kostonhimo tänne yltävät, vaikka häntä itseään
    harvoin näet. Niin, sen vuoksi leikkasin päreestä sen toisen puolen
    pois.

    — Niinhän sinä saarnaat kuin pappi, sanoi veli.

    — Papiksi olen tänä yönä päättänyt pyrkiäkin, aion ruveta tätä
    erämaan kansaa valistamaan, kun aika tulee.

    Aamun sarastaessa porot valjastettiin. Atso istui yksin Vaipitin
    pulkkaan. Kari asetti ensin kolttalaisten pyssyn ja keihään pirtin
    lauteille, pani oven kiinni ja istui sitten Lailan kanssa ajokashärän
    pulkkaan.

    — Hyvästi metsäpirtti ja meänteis, huusi hän.

    — Hyvästi Kiveliö, toisti Atso.

    — Hyvästi erämaan linna, lisäsi Laila.

    Hiljaisessa juoksussa laskeutui pieni raito Karijärvelle, kulki sen
    lahden yli ja painui metsän kätköön.

    Kun porojen kavionkopse oli lakannut kuulumasta, nousi
    meänteishaltija uunin takaa, kävellä tassutteli ympäri, koetteli
    makuulavitsaa, siveli esineitä ja seisattui hiilokseen katselemaan ja
    hymähteli hyvillä mielin pitkää valkoista partaansa sivellen:

    — Hyviä lapsia, hyviä lapsia! Enemmän tavaraa jättivät kuin täällä
    oli heidän tullessaan, oven kiinni sulkivat, uunin lämmittivät
    lähteissään. — Ahkeria lapsia! Omalla työllään tulivat toimeen.
    - Enimmän pidin siitä vaaleasta, hiljaisesta tyttölapsesta, joka
    vanhaan Lapin tapaan kaloja ja lintuja uunin edessä paistoi.
    Usein hän hiilokseen tuijotti ja silloin vierivät kyyneleet hänen
    sinisistä silmistään, mutta heti hän ne pois pyyhki, kun toiset
    sisälle tulivat. Pidin minä siitä Karistakin. Toimelias poika, suuren
    erämiehen tavat ja taito. Iloitsin, kun hän täyden riistalaukun
    kanssa illalla pirttiin saapui. Hänestä piti metsänkin väki, metsän
    sinipiiat hänen kintereillään juoksivat, sen huomasin. — Ja olihan
    se Atsokin, ei räyhännyt eikä riidellyt, lintuja ja kaloja pyyteli
    kuin erämies ainakin. — Mutta siitä en pitänyt, että hän uuden uskon
    kilven pirtin ovelle naulasi, vain Korkeuden Jumalalle uhrin kantoi,
    — ikäänkuin meitä pienempiä haltijoita ei olisikaan, vaikka minä se
    oikeastaan hänet herätin, kädestä puistin, silloin kun Moissei tulen
    nurkkaan pisti.

    — Moissei ja Oski — pahan Miitrein pojat — oh, hoh! niitä en
    kärsi. Kuka oikea koltta pistää metsäpirtin tuleen, silloin kun
    toiset sisällä nukkuvat, kuka uskaltaa metsäpirtille tehdä pahaa ja
    loukata minua, meänteistä? Painajaisena kiristän heitä kurkusta,
    kun pirtille yöpyvät, heille kummittelen ja pahoja näkyjä näytän ja
    heiltä yöllä hiilloksen sammuten ja jätän heidät kylmässä värisemään.

    Mutta oikeat erämiehet ilolla vastaan otan. Metsäpirtti on kaikkia
    hyviä kiveliönkävijöitä varten. —

    Näin puhui meänteis ja painautui taas lämpimän uunin taa nukkumaan.