Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    IV

    Konradus mestarin tupaan astui tuttu vieras, lautamies Junu Tukka
    Perniöstä. Mestari arvasi, että hän tuli perniöläisten tilaamaa pyhää
    kaappineitsyttä tiedustamaan.

    Lautamies siristeli silmiään tultuaan syysillan hämärästä päresoihdun
    lepattavaan loimoon, toivotti hyvää iltaa ja törkki raskain askelin
    sivupenkille istumaan. Siihen tuli hänelle pistämään kättä talonväki
    järjestään, ensin mestari ketterin askelin, sitten kisälli ja lopuksi
    tytär päresoihtu kädessään. Vieras sai jäädä siihen istumaan,
    Konradus ukko meni tuvan perälle vuoleksimaan ristiinnaulittua
    vapahtajaa, joka hänellä oli tekeillä, Anu sivelemään viimeistä
    rusopunaa neitsytäidin huulille ja Anni heille molemmille valkeaa
    näyttämään.

    — Mitäs sille lautamiehelle kuuluu? kysäisi Konradus, vuolaisten
    vahvan lastun ristiuhrin korvalliselta.

    — Mitäpä sinne sydänmaille, tuumi lautamies. Viikkomarkkinoille
    tulin, mutta kallista on suola ja kaikki, ja vähän saa maamies
    nahoistaan ja turkiksistaan.

    He, älyätkös sinäkin, Junu ukko! ärähti Konradus mestari ja unehutti
    vuolaisemansa lastun ristinkiesuksen ohimoon törröttämään. — Saksat
    ne nykyään hinnat määräävät, ja ilmaiseksi he meiltä nylkevät kaiken,
    tuimiltaan saamme syödä nauriimme ja ohrakakkaramme.

    — Saksatko heidät määräillevät? kysäisi lautamies ja vilkaisi suurin
    silmin leikkotukkansa alta.

    — No, kukas sitten! Saksoja vilisee kaupungit täynnä kuin kirjavia
    kissoja.

    — Niin, tänäänkin sanovat neljä saksanlaivaa rantautuneen kaupunkiin.

    — Harva päivä niitä tulematta on, vaikka kaupunginlaki kieltää
    kestien rehkimisen täällä näin syysmyöhään.

    — Kieltääkö?

    — Syysmariaan päättyi heidän kauppalupansa.

    — No mitenkäs he sitten —?

    — Viis he Maunu liehakon laista välittävät. Hansalaisilla on
    sääntönä päättää purjehduskautensa vasta martinpäivänä, ja siihen
    asti he täällä äytäröivät.

    — Ettäkö hansanlait pannaan meilläkin voimaan! puuskahti lautamies
    tuohtuneena.

    — Kunpa saksankissat, hyväkkäät, täällä vieraassa maassa aina
    välittäisivät edes omistakaan laeistaan! Monet tulevat ja menevät
    vielä Martin kantapäillä, jos meri auki rakoilee, jopa talvehtivatkin
    tänne koijineen.

    — Mutta eikö esivalta —?

    — Esivalta on sekin samaa luuta ja lihaa, saksoilla on valta
    kuningasruunua myöten!

    — Mutta miten ihmeellä omat herrat ovat päästäneet nyörit käsistään?

    — Nekö nyt olisivat pystyneet itseäänkään pihdissä pitämään!
    Riihottomuudessaan heittelivät Maunu liehakkoa ja hänen molempia
    poikiaan vuoronperään milloin valtaistuimelle, milloin vankityrmään
    ja minkä minnekin, kunnes lopulta saivat itse ottaa pakopötkän koko
    maasta. Palatessaan sitten toivat tämän saksakuninkaan entistä
    kuningashuonetta kukistamaan.

    — Ja saivat tuoda noin vain tuontuostaan?

    — Kukas esti! Valtaherrat itse toivat, saksaporvarit ottivat
    avosylin vastaan ja piispat hieroivat kauppoja voittajan kanssa.
    Täällä Turun linnassa kyllä Narve herra teki pystyn. Surmansa
    sai Niilo Tuurenpoika, entinen laamannimme, jonka uusi kuningas
    lähetti linnaa anastamaan. Kuningas tuli itse viime syksynä,
    mutta koko pakkastalven sai värjötellä, vieläpä hikoilla kesänkin
    loppukorvilleen linnaa piirittäessään, vaikka saksaporvarit panivat
    parastaan ja itse piispa vanhuskin taipui —

    — Piispakin!

    — Niin, suuret edut kuuluu Albrekt kuningas luvanneen kirkolle, otti
    sen suojelukseensa tiluksineen päivineen, myönsi erivapaudet piispan
    asemiehille, palvelijoille, kalastajille ja sepällekin —

    — Ja antoi kyytiä meille saloeläjille, jos niskuroimme kirkon
    kymmenyksiä maksaessamme. Kyllä ymmärretään... onhan kuningas ottanut
    piispan nahkatihunnit kantaakseenkin samalla kertaa kuin kiskoo omat
    veronahkansa, kertoi Junu lautamies.

    — Niin, niin, siten on saatu maa alistumaan mahtajineen. Tässä
    kesällä sai saksakuningas vihdoin linnankin haltuunsa ja lähtiessään
    pisti saksalaisen Dotzenin Ernstin linnanvoudiksi. Saksoja ja
    heidän kätyreitään tupataan kaikkiin tärkeimpiin virkapaikkoihin.
    Piispana meillä vielä on hyvä Hemming vanhus, mutta antaahan hänen
    päänsä vaipua, niin saadaan nähdä, eikö Hartmannus saksan poika,
    tämä nykyinen Henricus rovasti, kapua piispanistuimelle. Sitä se
    lautapää vain kärkkyy, mies pönäkkä kuin pylväs! Entinen rovasti,
    Elavus vainaja, toki tuli kuvaniekankin majaan, monet illat täällä
    istui, monet oluet joi ja pisti moneksi tarinaksi kirjaviisaan
    Henrik lehtorin kanssa. Toisin tämä taulunaama... mutta kukapa häntä
    kaivanneekaan!

    Lautamies nyökytteli vain päätään.

    — Niin, että saksoilla on valta! Puhu sitten, että esivalta pitäsi
    aisoissa kestejä enemmän kuin kotisaksojakaan! Lain mukaan pitää
    puolet raatimiehistä olla saksalaisia, mutta nyt eivät enää tahtoisi
    tyytyä siihenkään, vaatisivat molemmat ohjakset. Pian joutuu
    meikäläinen kaakinpuuhun, jos heitä vastaan vähänkin tirisee!

    Tämä mahdollisuus pani vanhan lautamiehen vaipumaan hiljaisiin,
    synkkiin mietteihin.

    Kotvan kuluttua tuumi hän aivan kuin ei muusta olisi kuunaan ollut
    puhettakaan:

    — Sitä kuvaa minä — (ja ikäänkuin nyt vasta älyten Anun
    taideteoksen:) siinä taitaakin olla jumalanäiti vasta päässeenä
    lestistään!

    Hän nousi, astua törkki aivan luo ja katseli pää kallellaan.

    — Komea on kuva, totta vie! Tuskin uskoisi, jollei näkisi! Kyllä on
    korea, on vain...

    Hänen kätensä ojentui koskettamaan vaipanlaskoksia, tunnustellakseen,
    oliko se todellakin oikeaa kangasta, kuten näytti.

    — Maali taitaa olla vielä tuores, arveli nuori taideniekka
    aulistellen.

    — Niinkö? Ei kosketa sitten. Niinpä ei taidakaan vielä saada
    sitä mukaan. No, parempi lieneekin viedä talvikelillä; eihän sitä
    purilaille voi panna noin somaa ja soreaa, olallaan saisi kantaa
    sulakelillä. Mutta — mikä pulikka sillä on tuossa edessään?

    — Missä?

    — Tuossapa! sanoi lautamies tirkistäen ja osoittaen jumalanäidin
    kainaloon.

    Koko taiteilijaperhe purskahti nauramaan, mutta Anu joutui samalla
    ylen hämmennyksiinsä.

    — Sehän on pyhä piltti, virkahti hän ujosti.

    — Niin, tietysti pyhä piltti, hökäisi ukko kovasti häveten
    tuhmuuttaan. — Olisihan minunkin, ukko pahan, pitänyt se arvata!

    Ja sitten katseli hän kuvaa suu mutturassa, katseli lanteita, joille
    tummanpunainen ja kultapaarteinen vaipanlieve oli kietaistu kokoon
    höllille laskoksille, katseli pyhän piltin tieltä taapäin kaartuvaa
    yläruumista ja vaipan alta näkyvää tummansinistä ja hopealla
    tähditettyä hihahamosta, katseli lapsekkaan siroa povea, josta pyhää
    pilttiä ei suinkaan näyttänyt ruokitun. Mutta varsinkin vaipui hän
    herkin luonnonvaistoin tunnustelemaan neitseellisen kainoja kasvoja,
    joilla oli niin ihmeen elävä ja ja sulava ilme. Lopulta ei hän nähnyt
    mitään muuta kuin hymyn kuvan huulilla, hymyn, joka oli niin lämmin
    ja säteilevä, mutta jonka pohjalta tuntui vieno kaihon vivahdus.
    Juuri tämä surunsävy ruusuhuulten säteilevälle hymylle antoi niin
    kotoisen keväthehkun, että se sattui saloukonkin sisimpään sydämeen.

    Tämä pyhä hymy kiehtoi ja sulatti niin vanhan lautamiehen mielen,
    että hän päätti korjata äskeisen tuhmuutensa ja osoittaa hänkin
    olevansa asioista vähän perillä.

    — Mille se nauraa? kysyi hän.

    — Eihän se naura...

    — Mitäs se sitten muhoilee?

    — Pyhällä, taivahisella hymyllään —

    — Hymyllään, ehätti Konradus ukko katkaisemaan, peläten kai,
    että hänen oppilaansa selitys liiaksi liitelisi siniauterissa, —
    hymyllään se julistaa taivaan armoa ja autuutta syntisille ihmisille.

    — Niinpä niin, taivaan autuutta, toisti lautamies nyökytellen
    päätään. — Mutta meidän kirkon vanha jumalanäiti ei lainkaan
    hymyile, sen kasvot ovat totiset kuin suuttuneen kuningattaren.

    — Heh, ne nyt ovat niitä vanhan kansan äkäisiä mummoja ne, tuumi
    mestari. — Toisenlainen laitetaan pyhä äiti nykyään, ei vanhoja
    puupölkkyjä ole enää miesmuistiin veistelty meilläkään. Mutta kun
    muistelen aikaa, jolloin olin opissa Visbyssä

    Konradus vanhus joutui sellaiselle ukkomaiselle muistelupäälle, että
    näytti olevan tulossa vähintään peninkuuluman pituinen tarina hänen
    valoisan nuoruutensa päiviltä ja ylistysvirsi vanhan, kunniakkaan
    Visbyn taideaarteille, hymyileville goottilaisille madonnille ja
    muille, jotka Valdemar Atterdag juutteineen oli tuhonnut nelisen, viitisen vuotta sitten
    . Mutta Junu lautamies oli kuunnellessaan yhä
    silmäillyt kuvaa ja teki yhtäkkiä niin hätkähtävän liikkeen, että
    mestarin muistelma katkesi alkuunsa.

    — No, voi sun... sehän on (lautamies loi katseensa soihtua
    pitelevään Anniin) hän... ilmetty Anni!

    Anu seisoi säikähtyneenä, ikäänkuin itsekin olisi vasta nyt asian
    oikein älynnyt, kun siitä vieras huomautti.

    — Sama tyttönen, kolmen-, neljäntoistainen!

    — Seitsemäntoistainen minä jo... selitti Anni hätäännyksissään,
    ikäänkuin pelastaakseen siten ihailijansa taideteoksen.

    — Olen tuon kyllä minäkin huomannut, virkahti Konradus isä tyynesti
    ja vilkaisi punastelevaan poikaan katseella, joka ilmaisi selvästi,
    että kuvan kielimä salaisuus oli ollut hänelle mieleen.

    — Mutta eihän se sitten jumalanäidin kuva olekaan —

    Lautamies katkaisi sanansa mietteissään ja näytti selvittelevän
    pulmallista kysymystä. Hänellä oli mielessään oma piintynyt kuvansa
    pyhästä äidistä, tämä hymyilevä tyttönen oli tuntunut hänestä oudolta
    alunpitäen ja sehän olikin vain vanhan mestarin tytär...

    — Se on hänen pyhä neitsyensä. Minun on täällä!

    Näin sanoen meni Konradus ukko tuvan nurkkaan, nosti syrjään peitteen
    ja kantoi istuvan madonnan keskemmälle lattiaa.

    Kuvan tummansininen, kultapaarteinen vaippa ei heiskottanut niin
    huolimattomasti kuin Anun madonnan, vaan oli äidillisen huolekkaasti
    vetäisty polvelle aaltoileville laskoksille. Solkivyön yläpuolella
    kohosivat puvunkuppulan alla äidilliset ravinnonlähteet. Mummomaista
    äitiyttä kuvastivat leveähköt posket ja täyteläs leukakin. Hymy ei
    ollut ujo ja säteilevä, vaan lyhyt ylähuuli vetääntyi leppoisaan
    myhäilyyn, eivätkä silmät olleet pyhällä kainoudella luodut maahan,
    vaan hän loi raukeahkojen luontensa alta äidillisen lempeän katseen
    kiharapäähän poikaan, joka niin avutonna istui hänen käsivarsillaan.

    — Tunnetkos tätä, lautamies? kysäisi mestari.

    Kerttu, ilmetty Kerttu vainaja! Pyhä äiti hänen muistoaan
    siunatkoon! huudahti lautamies tehden ristinmerkin.

    — Niin, kullakin on oma sydämensä pyhimys. Tämä on viimeinen
    madonnani, vuolin sen jo viisitoista vuotta sitten. Tämän huulet
    salli sydämeni viimeksi vetää hymyyn, ja sentähden en sitä
    luovuttanut hinnasta enkä mistään. Nousiaisten kirkkoon se oli
    tilattu, mutta kuoltuani vasta saavat sen noutaa.

    Siinä seisoi rinnatusten kaksi madonnaa. Anun seisovan neitsytkuvan
    kasvot heijastivat uinailevaa viehkeyttä, sävelsointuista suloa, ja
    puupulikka hänen kainalossaan muistutti nukkea, jollaisia lapset
    tekaisevat leikkikaluikseen. Lieneekö nuori taideniekka koskaan
    nähnytkään pientä poikalasta, ainakaan ei hän ollut sellaista
    niin hellin katsein tarkastellut kuin madonnansa mallia. Konradus
    ukon äidillinen mummo, jolla oli huntu hiussuortuvillaan, taasen
    kantoi käsivarrellaan päästä jalkoihin täysluomaista poikalasta. Ja
    istuvan pojan pitkä paitakin syrttäytyi polvilla ja siitä alaspäin
    niin luontehikkaille laskoksille. Mummossa itsessään, vaikka
    vaipanlaskokset olivatkin ylen taiten ja huolellisesti vuollut, oli
    jotakin koulumaista kankeutta; Anun tyttömäisen madonnan jaloista,
    ihannoivalla hellyydellä muovatuista kasvoista henkäili vastaan hieno
    välittömyys.

    Muistoihinsa vaipunut Konradus vanhus ei näyttänyt suurin panevan
    merkille kuvien eroavaisuuksia. Hän virkahti tummasävyisin äänin:

    — Niin, hymyili kerran elämä minullekin, sain minäkin luoduksi pyhän
    hymyn jumalanäidin huulille. Mutta sitten —

    Hänen sanansa värähtivät katketen. Hän istuutui leveälle jakkaralle
    lämpimän kiukaan kylkeen ja lautamies istuutui hänen rinnalleen.
    Anni pisti pärevalkean pihtiin kiukaan nurkkaan, ja molemmat nuoret
    istuutuivat kiukaan loukkoon. Ja kyyryisillään istuen tuijotti vanha
    mestari vuolulastuihin lattialla, aivan kuin näkisi kauhunkuvia
    edessään.