Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    XVIII

    Kuten kellon heiluri on ihmisten elämä, heilahdellen ilon ja surun,
    onnen ja onnettomuuden välillä. Jota korkeammalle se toisella
    puolella kohoo, sitä korkeammalle se vastaisellekin puolelle
    heilahtaa. Ja rikas on se elämä, jossa heilahdukset ovat laajoja,
    sillä elämän kellon koneisto käy silloin varmasti.

    Olla nuori, se on tuntea elämän kellon heilahdukset laajoina, olla
    nuori, se on uskaltaa iloita ja uskaltaa surra, olla nuori, se on
    kaikki antaa ja ottaa tinkimättä.

    Kuten äiti lapsiaan, rakasti kansa sitä pientä joukkoa nuoria miehiä,
    jotka katedraalikoulua ja yliopistoa kävivät. Kansan kokoamilla
    varoilla oli Stodius aikoinaan opintojaan harjoittanut Rostockin
    ja Wittenbergin yliopistossa. Kun oma yliopisto nyt oli saatu
    maahan, niin kukin pitäjä hankki elatuksen määrätyille oppilaille.
    Loma-aikoina ne koulun rehtorin lupakirja taskussaan kiersivät
    pitäjää kooten almun, joka oli 6 kutakin perhekuntaa kohden.
    Mutta tämän verotuksen lisäksi antoi kansa runsaasti kaikesta, mitä
    sillä oli, näki itse puutetta auttaakseen niitä, joista kerran oli
    tuleva heidän opastajiaan. Ja teini opetti talon lapsia lukemaan,
    lauleli kirkollisia ja maallisia veisuja, auttoi ukkoja kirjoittamaan
    asiakirjoja tuomioistuimeen tai kuninkaalliselle majesteetille.
    Tiedonhaluisille hän kertoeli uutisia suuresta maailmasta tai
    selvitteli katkismuksen ja raamatun hämäriä kohtia. Jos akkojen
    hammasta kolotti tai vasikka oli kipeänä, niin osasi hän ladella
    latinaisia ja kreikkalaisia taikalukuja pahaa vastaan.

    Mikä suuri määrä nuoria miehiä väsyi kesken, puutteen ahdistaessa!
    Kuinka monista tuli varsinaisia maankiertäjiä, jotka varastellen,
    tapellen ja kaikenlaista vääryyttä harjoittaen kiersivät pitäjiä,
    mutta useat kestivät vaikeat päivät, ja kansan riveistä nousseina he
    osasivat kansalle puhua ja kansaa opastaa. Heistä tuli niitä oikeita
    paimenia, joita seuraten lauma turvallisena kulkee.

    Purjehtimalla kauppalaivoilla pääsivät pohjalaiset ylioppilaat
    kotiseuduilleen mätäkuuksi tullakseen Bartholomaeuksen
    elokuun lopulla tai heti sen jälkeen jälleen Turkuun.

    Tuo puutteen aateloima joukko suomalaisia ylioppilaita oli
    ulkonaisessa käytöksessään karua, tavoissaan kömpelöä, usein
    tappelunhaluista ja riidanrakasta, mutta aina valmis seuraamaan ja
    tottelemaan sitä, joka kerran oli osannut sen sydämen voittaa. Ja
    useimmin oli heidän röyhkeä esiintymisensä ujouden peittona.

    Kun yliopistolliset opinnot avasivat heille uusia näköaloja, kun
    tiedon avaimia heille annettiin, niin piankin he huomasivat, että
    niitä lukkoja, joihin nuo avaimet sopisivat, ei ollut olemassakaan,
    että ne oli uudelleen hiottava avatakseen suljettuja ovia. Ja
    ensimmäinen ovi, jota kohden he suuntasivat kulkunsa, oli tuo
    ainainen nuorison houkuttelija, mystisismi. Nuorison kirkon tuiki
    ahdasta oppia vastaan kapinoiva henki etsi mystisismistä sitä
    salattua maata, jossa ihme voi tapahtua, joka vastatessaan yhteen
    kysymykseen heti asettaa uuden, joka houkuttelee ihmisen salaisiin
    sokkeloihin ja vetää omituisen verhonsa yli koko elämän ja maailman.
    Taivaankappalten puoleen kääntyi ensin huomio. Kopernikuksen oppi
    tunnettiin, mutta sen järkiperäinen tähtimaailman selitys ei
    riittänyt, vaan uskottiin tähtien asennon määräävän ihmiselämän.

    Ja tuo salaperäinen oppi se rakensi yhä korkeamman, yhä lujemman
    muurin jokaisen yksilön ympärille ja herätti palavan halun
    voimakkaisiin vaikutelmiin. Näin kulkivat he sielussaan aines
    profeettaan tai sankariin.

    Nuoren, kehitysajassa olevan miehen mieli! Puisto täynnä ihmeellisiä
    kukkia korkean, portittoman aidan takana. Tylynä, kalseana, muiden
    kanssa yhtäläisyyttä tavoittelevana pintana on tuo aita, jonka
    takana rikkaudet odottavat poimijaansa. Ja nuori mies kulkee ja
    toivoo, että toinen uskaltaisi sen tehdä, mihin häneltä itseltään
    puuttuu rohkeus, murtaa aidan. Hän kulkee teeskennellen miehekästä
    esiintymistä sanoissa ja teoissa salatakseen tuota arkaa lasta, joka
    hänen sielunsa on, lasta, joka kaipaa hyväilyjä ja hellyyttä, joka
    tahtoisi toisen povea vastaan itkeä itsensä lepoon. Mutta kun ei
    tuota murtajaa saavu, joka väkivalloin tekisi ryntäyksen sieluun,
    joka perkaisi sieltä huonon pois, niin salataan pienimmät herkkyyden
    vivahduksetkin. Ja kovuus ja karkeus tulee miehen luonteen ihanteeksi.

    Mutta elämä kulkee voimakkaana ohitse, ja kun se välkäyttää suuria
    tunteita, niin vavahtaa nuoren miehen mieli, ja tuo ainainen elämän
    runouden kaipuu saa silloin tyydytyksensä. Ja elämä tulee toisinaan
    myrskynä, joka tuon korkean aidan kaataa, ja näyttää kaikille sielun
    kauneuden. Ne ovat silloin niitä miehiä, jotka pystyvät tekemään
    sankaritekoja, luomaan suurta, ajattelemaan suuria ja toteuttamaan
    leikkien sitäkin, mikä ennen on kaikille, hänellekin, näyttänyt
    hullutukselta ja mahdottomalta.

    Puutteen karaisemina eivät he elämältä suuria osanneet pyytää sen
    maallisista hyvyyksistä. He tyytyivät siihen, että saivat kuulua
    siihen joukkoon, joka heittäytyy rotkoon sillaksi, jotta seuraava
    polvi voi heidän ylitseen kulkea edes yhden askelen eteenpäin.

    He tunsivat aran aavistuksen kokonaisen kansan suuresta
    tulevaisuudesta Suomessa, tuossa ikuisessa suurten mahdollisuuksien
    maassa. He iloitsivat siitä, mitä olivat. Ja oma maa se oli painunut
    heidän sieluunsa syvälle. Heille oli isänmaa ja rakkaus siihen suurta
    kuin uskonto ja pyhää kuin Jumala.

    Isänmaa, se oli se kotoinen katto, jonka alla he olivat lapsina
    leikkineet, laaja taivaan ranta, jonne aurinko levolle käy,
    hedelmällinen pelto, jossa vilja lainehtii, musta maa, jonka poveen
    meidät kätketään esi-isien viereen. Isänmaa, se oli sankariteot
    maan ja kuninkaan edestä, tarinat urotöistä, joilla lapsi uneen
    viihdytetään. Isänmaa, se oli menneisyyden uskonto ja tulevaisuuden
    usko. Isänmaa, se oli sana, se nimi, joka sydämenä sykki kaikkien
    povessa, joka torvena kaikui kautta maan ja nosti kaikki yhtenä
    miehenä, vaaran voimakkaana hetkenä, suorana seisomaan, katse
    kirkkaana, käsi varmana ja sydän tyynesti sykkivänä vainolaista
    vastaan.