Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    IV

    , jonka luo Matthias Mathesius oli matkalla, oli kookas,
    pellavatukkainen mies; missä hän liikkui, siellä erotti hänet hänen
    leveistä hartioistaan ja uljaasta ryhdistään. Kookas hän oli ja
    väkevä, peloittavan väkevä, ja koska hänen pellavatukkansa joka
    taholle haarotti ja poskilihakset hypähtelivät, niin tiesi, että
    kohta hän lyö, ja silloinpa nähtiin verisiä leukaluita, katkenneita
    sääriä ja verilihalla olevia läiskiä toisten syntisissä ruumiissa.
    Harvoin tämä tällainen puuskaus kuitenkin tapahtui, sillä yleensä oli
    Cajanus rauhan mies, ja moni toveri oli saanut tuntea ja tuta hänen
    auttavaa mieltään.

    Tämä mies, joka ei koskaan nauranut ja yksitotisena kulki tietään,
    oli iskenyt silmänsä hentokaiseen tyttöön. Ja niinpä eräänä kauniina
    päivänä kutsuttiin Cajanus rehtorin eteen, ja häpeissänsä ja ujona
    seisoi roteva mies kuulemassa tuomiotaan, joka kuului niin, että
    hänet oli vihittävä yhteen tytön kanssa kristilliseen avioliittoon.
    Nöyränä alistui Cajanus tähän koettelemukseen, vaikkakin sisuksissa
    myllersi pahasti.

    Lassi Porjarin saunaan hän pääsi asumaan, ja siellä synnytti piankin
    hänen vaimonsa tyttölapsen, joka viikon elettyään kuoli.

    Sinne saunaan he sitten jäivät asumaan, ja kun elatuksen saanti oli
    huonoa, piti Cajanuksen siippa, hento Katriina, pientä kauppaa,
    myyskennellen viinaa ja tupakkaa. Ja näin he elää retustivat päivästä
    toiseen.

    Loma-aikoinaan käväisi Cajanus kotonaan Pohjanmaalla, mutta vaimoaan
    ei hän koskaan mukanaan kuljettanut, koska kahden matka olisi
    tullut liian kalliiksi. Pääasiassa johtui tämä varmaankin siitä,
    että Katriina vasta äskettäin oli oppinut tavaamaan eikä muutenkaan
    käytöksensä puolesta ollut sopiva pappilaan vietäväksi.

    Kun Mathesius iso lekkeri kourassaan avasi oven Lassi Porjarin
    saunaan, niin löyhähti hikinen höyrypilvi häntä vastaan ja kuului
    saunan lauteilta kimakka parahdus. Katriina siellä kokoili
    vaatteitaan alastomuutensa verhoksi. Mutta ikkunarähjän luota kuului
    Cajanuksen jykevä ään:

    — Astu sisään vain!

    Siinä istui Jonas Cajanus aivan ilkoisen alasti lavitsalla ikkunan
    kulmauksen kohdalla lukien hebrean kielioppia, koska sitä kieltä
    oli maallisessa paratiisissa viljelty ja enkelit sillä nytkin
    kuhertelivat taivaallisen paratiisin niityillä.

    — Älä säikähdy, vaan kömmi peremmälle, sanoi hän tulijalle. Taidat
    hiukan kummastua meidän asuamme asunnossamme. Syynä on se, että eilen
    piti Porjari-isäntäni kemuja ylen komeita, ja niin tarvittiin oikein
    aika löyly päitten selvitykseksi tänä aamuna. Porjarin vieraitten
    kylvyn jäljeltä tämä asunto vielä on lämmin ja siksi meidänkin
    pukumme ohuenlainen. Mutta mitä siitä, mitä siitä, syntinen ruumis
    ei ole mikään hävettävä asia. Ja mikä tuo sinut tänne, koska näen
    lekkerin ja oikein ison kädessäsi?

    — Viinojahan minä hakisin, vastasi Mathesius. Saimme muutamia
    beaaneja käsiimme ja aiomme iltaa viettää yhdessä. Pojista on pari
    oikein jymyrikasta. Siitä arvaat, että ilo tulee olemaan kattoon
    asti. Sinäkin tulet arvattavasti joukkoomme.

    — En tiedä, tulenko, vastasi Cajanus laskien kirjan kädestään, ja
    huutaen lauteille päin hän jatkoi: Tule alas, muija!

    — Anna kun jotain päälleni saan, kuului vastaus.

    Sieltä tulla vilahti hento Katriina, tervehti tulijaa, aatuaan rahat
    hän otti lekkerin käteensä ja meni Lassi Porjarin kellariin, jossa
    hän sai varastoaan pitää.

    Jonas Cajanus katseli, miten Katriinan hameen helma katosi oven
    raosta, kurkisteli ikkunasta, miten hän kulki pihamaan poikki, loi
    sitten vakavan katseen Mathesiukseen ja sanoi:

    — Sen minä sinulle kokeneena sanon, että varo sekaantumasta naisiin
    Suloinen myllerrys se alussa on miehen sisälmyksissä ja levottomana
    hän heittelehtii vuoteella, kun nainen ajatuksissa kiertää, mutta
    kun olet naisen sitten omaksesi saanut, niin kirvelevä kiukku herää
    sisässäsi oman lihasi heikkoutta vastaan. Kirvelevä kiukku, sanon
    minä, oikea helvetin esimaku, ja silloin sitä huomaa, että nainen on
    se viraapelityö, mikä tehtiin kaiken muun luomakunnan valmistuttua,
    että hänet on annettu miehelle, jotta tämä uskoisi löytäneensä
    paratiisin ja äkkääkin istuvansa helvetin kuumimmalla kiukaalla. Varo
    sinä itseäsi naisesta, sen minä sanon.

    — Mutta minkä sille mahtaa, jos nainen väkipakolla pääsee
    ajatuksiin? sanoi Mathesius.

    — Neuvonpa sinulle keinon, sanoi Cajanus. Kun huomaat, että
    pääsi kuumenee ja pitkin ihosi pintaa kulkee kihelmöivä väristys,
    kun kurkkua himo kuristaa ja sylki suussasi kuivaa, niin riisu
    vaatteet yltäsi ja mene järveen. Ja kun siellä puhtaissa laineissa
    uiskentelet, niin vannonpa, että nainen unohtuu. Jos on talvi, niin
    kierittele ilkoisen alasti hangella, ja takaanpa, että kun kalisevia
    hampain ja värisevin polvin huoneeseen tulet, niin autuaana hymyilet
    vähän ajan päästä. sillä nainen on kadonnut mielestäsi.

    — Kun sinä keinon niin hyvin tiedät, niin miksi itse hairahduit?

    — Oli kesäinen ilta ja ukkonen kuljeksi ilmassa, vaikka ei vielä
    paukahdellut, kierteli vain taivaan nurkkia kuin kettu haaskaa. Minä
    istuin lehdossa tytön parissa, eikä järveä, ei jokea, ei lähdettä,
    jonne olisin voinut mennä, ollut missään näkyvissä, sanoi Cajanus, ja
    raskas huokaus kohosi hänen rinnastaan.

    — Tukala paikka!

    — Tukala paikka! Ja eikö se ole kirottu asia, että tuollainen
    napataatta, tuollainen kruikka, tuollainen langanpätkä, kuin tuo
    minunkin muijani on, tällaisen miehen, jolla on hartiat kuin härällä
    ja ruumis kuin karhulla, voi tehdä aivan hervottomaksi ja saada
    lankeamaan? Minä muistan, miten hän heiluttaa hiepautteli kädessään
    mansikan vartta, jossa kaksi kaunista, punaista marjaa heloitti,
    muistan, miten hän pisti toisen suuhunsa ja sitten ojensi toisen
    tätä läpeäni kohden, joka järjen kulkuväyläksi on määrätty, ja miten
    hän tuolla pienellä marjalla järkeni samensi, niin että koppasin
    hänet syliini. Eevalla oli omena, ja me syytämme Aatamia, joka siitä
    puraisi. Turha syytös, aivan turha syytös, sen huomaan, kun itseäni
    katselen ja omaa kohtaloani visusti tutkin ja punnitsen. Ei omenaa,
    ei omenaa, vaan mansikka, pieni punainen marjan pipana, ja mies on
    naisen hallussa. Mutta jos hän silloin sai yliotteen ja luontoni
    kumosi, niin kyllä hän sittemmin on saanut tuntea, mikä miehen voima
    on. Ei löydy sitä paikkaa hänen ruumiissaan, ei pikkusormeni kokoista
    länttiä, johon ei minun käteni olisi läiskähtänyt, eikä tässä
    saunassa ole sitä palkinpiirtoa, johon en olisi häntä nutistanut, kun
    hän alkaa mekastaa. Sillä tiedä, vaikka nainen sanan määräyksestä
    on tuomittu miehelleen alamaiseksi, niin tyytyykö ja alistuuko hän
    siihen! Ei tyydy, ei alistu, vaan silmille se hyppää kuin vihainen
    kissa, ja kieli sen käy taukoamatta suussa, ja ääni on kovin kimeä.
    Silloin ei auta muu kuin oikea kuritus ja Herran nuhde tuntuvassa
    muodossa. Runsaasti sitä onkin saatu täällä tämän nokisen katon alla
    viljellä, mutta niinpä on miehen valta vielä pysynyt.

    Ja Cajanus nousi, ja alastomana hän käyskenteli pitkin pienoista
    saunaa, pysähtyi, kun Katriina toi sisään lekkerin, ja karjaisi:

    — Pysy pihalla!

    Nopeasti katosi Katriina ovesta.

    — Katsohan veljeni ja ystäväni, nainen hämmentää paljaalla
    läsnäolollaankin miehen ajatusten tasaisen juoksun. Eipä suotta,
    eipä suotta sielun vihollinen aina ole lähettänyt kiusausta
    naisen hahmossa miehen luo, kuten katolinen kirkko niin selvästi
    pyhimystaruissansa opettaa. Ja kun minä nyt tahdon puhella sinulle
    niistä monista asioista, jotka ovat mielessäni kypsyneet hiljaisen
    mietiskelyn varjossa, niin ajoin tuon naasikan ulos, jotta ei hän
    tyhmyydessään sanoisi jotain viisaitten lauseitten väliin ja siten
    pilaisi kaikkea. Tiedätkö, mitä minä olen pohtinut ja punninnut, mitä
    kohtaa ajatukseni ovat kiertäneet? Minkätähden me suomalaiset olemme
    niin kurjassa asemassa? Sitä olen ajatellut. Ja kun ajattelen, että
    me, joilla on oma kieli omassa maassamme, otamme oppimme vieraalla
    kielellä, niin julmistun omaa tyhmyyttämme. Jos meillä olisi kieli,
    joka on ruma ja koruton, joka ei ajatuksille taivu, niin enhän
    napisisi. Mutta kun lueskelen raamattua, joka meillä nyt omalla
    kielellämme on, kun katselen sitä kielioppia, jonka professori
    Petraeus yhdessä Stodiuksen kanssa on rakentanut, niin sanonpa, että
    hävetä ei tarvitse, ei tarvitse koskaan meidän omaa kieltämme. Ja
    minä olen huomannut, että kieli puhuttuna on kyllä kansan elinvoima,
    mutta että se vasta kirjoitettuna on sen kuolemattomuus. Ajattelehan,
    veli, sitä onnen päivää, kun me uskoisimme omaan itseemme ja omaan
    kieleemme, kun me näkisimme, että sitä voi käyttää muuhunkin kuin
    kiroilemiseen, haukkumiseen ja talouden askarten ohjaamiseen, että
    se soi ja helisee meidän huuliltamme kaikkien kauniitten ajatusten
    tulkkina ja että me sillä voimme leimata ajatuksemme ikuisiksi
    ajoiksi. Ei se ole sattuma, joka kielen rakentaa, vaan koko kansan
    sielu elää sen soinnuissa, se on, verta meidän verestämme, ja
    meidän kielemme se kalskahtaa kuin miekka ja se hyväilee kuin äidin
    käsi. Siitä me imemme voimaa itseemme, kuten pienokainen, jolle
    äiti helmassaan ojentaa täytelään rintansa. Ja monesti kun istun
    yksinäni, niin puolikovaa minä kuiskaan: Suomi, rakas Suomi ja kaunis
    Pohjanmaa! Ja on kuin sydämeni sulaisi noita sanoja sanoessani.

    Ja hän vaikeni ja katseli pienestä ikkunasta lumiselle pihamaalle, ja
    hänen koko ruumiinsa värisi, ja suupielissä tempoili niin omituisesti.

    Mutta kun hän katseensa käänsi ja näki Mathesiuksen lekkerin, niin
    kumartui hän sitä kohden, avasi tapin ja sanoi:

    — Katsotaanhan, ettei se penteleen narttu vain taas ole suorittanut
    vanhaa konstiaan ja, kun on yksin saanut olla mittaamassa, ole
    jättänyt astiaa vajaaksi. Paljonko sinä pyysit ja paljonko edestä
    maksoit?

    — Viidestä kannusta!

    — Enkös minä arvannut sen naisen juonta, enkös minä arvannut!
    Tämähän on viiden kannun lekkeri. Ja on vajaa!

    Hän avasi saunan oven ja huusi:

    — Muija, tule heti tänne!

    Ja kun Katriina tuli sisään, sanoi Cajanus jyrisevällä äänellä:

    — Vai sellaista peliä pohjalaisille! Mene heti ja täytä lekkeri,
    niin että tappi sisään pantaessa ruiskauttaa viinasäteen
    tapinpainajan kädelle. Vai vajaa mitta, ettet häpeä, sinä naaras,
    ettet häpeä!

    — Kyllä ne tästäkin jo juopuvat, puolusteli Katriina.

    — Mistä sen tiedät? Pohjalaisen pää ei olekaan mikään kananpää, vaan
    se kestää vaikka millaisen höyryn. Mene hänen matkaansa, Mathesius,
    ja katso, ettei hän ilkeyksissään pane vettä täytteeksi, sillä senkin
    tempun hän taitaa. Ja tule sitten, vaimo, minun luokseni, niin
    palkkasi sinun saaman pitää!

    Ja kun Mathesius kantaen täyttä lekkeriä tuli Lassi Porjarin
    pihamaalta kadulle, niin kuuluipa saunasta kaksi ääntä, joista toinen
    ukkosena jyrisi ja toinen kimakasti parkui.