Ei sijoitettavia paikkoja.
Paikat kappaleessa

Ladataan paikkoja...




    Millä Pohjois-Suomessa eletään.

    Jorma ja Aslak eivät olleet tavallisia matkailijoita, jotka etsivät
    vain huvia ja jännittäviä kohtauksia kertoakseen niistä tovereilleen
    pitkinä talvipuhteina. Ei. He olivat oikeita partiolaisia, jotka
    tahtoivat matkastaan mahdollisimman paljon hyötyä. Ei ainoastaan
    luonto, vaan myös ihmisten elämä, elinkeinot ja historialliset
    muistomerkitkin olivat heidän huomionsa esineinä. He tahtoivat
    matkallaan kerätä paljon henkistä rikkautta, sitä omaisuutta, jota
    ”ei koi syö eikä ruoste raiskaa, eikä varkaat kaiva eivätkä varasta”,
    vaan joka pysyy aina miehen mukana. He tahtoivat oppia syvemmin
    tuntemaan tätä maata, jonka edestä esi-isämme ovat tehneet työtä ja
    taistelleet. Siksi he aikoivat matkustella Suomen ristiin rastiin,
    että heille, kuten Jukolan Eerolle ennen, ”kotomaan koko kuva, sen
    ystävälliset äidin kasvot painuisivat ainiaaksi sydämen syvyyteen”.

    Jorman mielestä oli Lappi kuin kruunu Suomi-neidon päässä,
    karupiirteinen, mutta kirkkaan kimalteleva, jonka ympärille talvella
    kaartui revontulten punaisenkeltainen pyhimyskehä ja kesällä keskiyön
    punahehku.

    Mutta köyhä se oli hänenkin mielestään, jos sitä mitataan mammonan
    mittapuulla. Sen karu luonto vaatii paljon asukkailtaan. Se pakottaa
    ihmisiä sopeutumaan varsin ankariin oloihin.

    Matkustaessaan Kilpisjärveltä Kemiin tulivat pojat kulkeneeksi
    monien kasvillisuus- ja elinkeinorajojen poikki. Kilpisjärven
    tienoilla oli Jorma turhaan etsinyt silmillään majojen ympäriltä
    vihreää viljapeltoa, turhaan myös havupuita, joista muualla Suomessa
    yleisimmin asunnot rakennetaan. Siellä ei ole hirsiä, joista
    voisi rakentaa asuntoja. Ja kalliiksi tulisi niiden kuljettaminen
    muualta Suomesta. Siellä koivuvyöhykkeellä ovat aukeat tunturit ja
    jäkäläkankaat lappalaisten ”peltoina”, joilta poro etsii elatuksensa
    ja tuottaa hoitajalleen lihaa, nahkoja ja rasvaa. Järvet ja joet ovat
    kalaisia, koivumetsissä on riistaa.

    Mallatunturin tienoilla oli Jorma oppinut tuntemaan
    tunturilappalaisen elämää, joka on miltei samanlaista kuin muidenkin
    paimentolaiskansain, nimittäin vaellusta karjan mukana. Mänty- ja
    kuusirajan yli siirryttäessä Enontekiön eteläosassa näkivät he
    hirsistä rakennettuja pirttejä ja isompiakin rakennuksia, joiden
    ympärillä vihannoi pieniä ohrapeltoja ja perunamaita. Mutta kaikesta
    näki, että viljan viljelys oli epävarmaa. Jormalle kerrottiin, että
    myöhäisinä kesinä ei kannata peltoja laisinkaan kylvää, kun syksyllä
    halla kuitenkin vie viljan. Kovilla talvipakkasilla jäätyy usein
    peltokin niin syvältä, että routa ei kerkiä yhtenä kesänä sulaa. Tätä
    seutua voisi nimittää sekalaisten elinkeinojen vyöhykkeeksi. Taloissa
    on muutamia lehmiä, lampaita ja poroja. Miehet käyvät talvisin
    tukkimetsissä etelämpänä tai pyytelevät tunturikoivikoilta kiirunoita.

    Siellä kerrottiin, että ennen lähtivät miehet suurissa joukoissa
    keskitalvella kevätkalastukseen Norjaan ja palasivat sieltä
    keskikesällä takaisin. Tällaisista Ruijan matkoista kerrottiin
    muuallakin Pohjois-Suomessa. Nykyjään ne retket ovat vähenneet.
    Köyhää ja vaivaloista on ihmisten elämä Enontekiöllä. Parhaiten
    siellä elävät porolappalaiset suurten karjainsa tukemina.

    Enontekiön ja Kittilän rajamailla loppui kokonaan lappalainen asutus.
    Etelään edettäessä talot suurenivat ja metsät paranivat muuttuen
    sankoiksi havumetsiksi. Jokilietteillä näkyi laajoja luonnonniittyjä
    ja muutamissa kylissä oli jokivarrella kolmekin riviä keskikokoisia
    taloja, joissa oli enemmän lehmiä kuin Enontekiön pieneläjillä.
    Jormalle kerrottiin eräässä Kittilän talossa, että siellä
    tavallisissa, hyvinviljellyissä taloissa tulee ohraa ja perunaa
    melkein joka suvi koko vuoden varalta. Poroja oli edelleenkin useissa
    taloissa, aina Kemiin asti. Kittilässä ja Rovaniemellä jo huomasi,
    että maa- ja metsätaloudesta ihmiset saavat etupäässä toimeentulonsa.
    Ripeästi edistyvää maanviljelysseutua oli m.m. Tervolan pitäjä,
    jonka asukkaat elävät pääasiallisesti maanviljelyksellä. Pitkin
    Ounasjoen ja Kemijoen vartta tekivät pojat sen huomion, että
    metsistä ja puutavaraliikenteestä otetaan siellä paljon sivutuloja.
    Mitä lähemmäksi Kemijokisuuta he tulivat, sitä vilkkaammaksi kävi
    puutavaraliikenne. Ja Pohjanlahden perällä jokisuulla kävi se aivan
    valtavaksi. Suuret sahat tupruttivat ilmaan sakeaa savua ja niiden
    ympärillä oli laajoja lautatarhoja, joista pienet höyryalukset
    proomuineen kuljettivat valmiin tavaran kauempana merellä
    odotteleviin ulkolaisiin suuriin rahtilaivoihin. Niillä kuljetettiin
    metsien jalostettu ”vilja” maailman markkinoille.